Nothing Phone (1) krijgt geen Android 16

De Nothing Phone (1) krijgt geen Android 16, zo heeft de fabrikant bevestigd. De fabrikant beloofde bij release drie Android-upgrades en die heeft de telefoon ook gehad. Wel blijven er voorlopig beveiligingsupdates komen.

Daarmee is het de eerste telefoon van het merk die geen Android-upgrades meer ontvangt, meldt Android Authority. De Phone (1) is de eerste telefoon van het merk en kwam uit in 2022 met Android 12. Het kreeg daarna upgrades naar Android 13, 14 en 15.

Volgende maand komt Android 16 uit. Nothing blijft het toestel wel ondersteunen met beveiligingsupdates. Het merk beloofde bij release vier jaar aan beveiligingsupdates en dus komen die vermoedelijk nog minimaal een jaar. Tweakers schreef destijds een review over de Phone (1).

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

22-05-2025 • 19:57

115

Reacties (115)

Sorteer op:

Weergave:

3 jaar en dan obselete 8)7
Los van dat het toestel beveiligingsupdates krijgt... zijn de Major updates van Android zo boeiend? Ik heb zelf iOS, maar de individuele major updates vind ik over het algemeen weinig interessant. Het zijn eigenlijk iedere keer wat gimmicks. De ene keer boeiender dan de andere keer, maar niks waar ik een toestel voor zou kopen.

n=1 uiteraard 😊
maar de individuele major updates vind ik over het algemeen weinig interessant.
Voor app developers is het veel simpeler om op minder verschillende (major) versies te hoeven focussen.
Je ziet nu bijvoorbeeld dat bepaalde apps al niet meer werken op bepaalde iOS versies, ook al krijgen die iOS versies zelf soms nog updates.
En toch zien we in de praktijk dat heel veel courante apps ook oude(re) versies van de besturingssystemen ondersteunen. Mogelijk omdat veel van al die nieuwe zaken in het besturingssysteem, mogelijk ook niet voor alle apps toepasbaar/nuttig zijn?
Whatsapp was recentelijk geüpdatet naar iOS 15.x als minimum. (Waar we al even op 18 zitten en toestellen toestellen van 5 jaar oud ook ios18 ondersteunen. Mochten de oudste dus op 18 blijven hangen, dan blijft WA het dus ook gewoon doen.)

Nou is bv WA natuurlijk een relatief simpele app die relatief weinig hoeft te doen in het OS. Dus voor hen is het slicht makkelijk.

Maar goed. Ik heb het ook over mij als consument, en ik zie vooral dat het allemaal niet zo interessant is, al die updates. Voor de ontwikkelaars kan ik het me inderdaad wel voorstellen.
Eeen iphone 7 (9 jaar oud) krijgt nog steeds beveiligingsupdates, maar zit wel vast aan iOS 15. Geen app van mc D dus, geen wire, geen....
Natuurlijk is dat toestel oud. Maar het is niet onveilig of onbruikbaar. Alleen maar obsolete omdat gebruikers bepaalde apps willen en de devs het niet de moeite vinden. Jammer toch?
Is dit dan zo anders met Android eigenlijk?
Eigenlijk wel. De support op dat punt is voor apple devices wel een stuk beter geregeld. Daarbij natuurlijk wel opgemerkt dat het onderhoud van apple (als het goed is) wel een stuk eenvoudiger is dan voor android. De variaties in specs zijn voor apple goed te doen, bij android is de variatie in drivers etc mega groot en dus een stuk lastiger met name vanwege afhankelijkheid van een heel hoop partners. Ze kunnen denk ik minder makkelijk afspraken op driver onderhoud etc kunnen afdwingen omdat ze 1 van de x zijn.
Ik bedoelde meer dat je met Android ook niet aan de planned obsolence door app requirements ontkomt. De telefoon kan je vaak met wat tweaking tot dezelfde levensduur verlengen met custom ROMs bijvoorbeeld. Em Fairphone levert ook zo’n 8 tot 10 jaar updates. Maar als de app ontwikkelaar je hoogste Android versie niet meer ondersteunt zit je klem.
Maar hoeveel procent van de Android-gebruikers verlengd daadwerkelijk de levensduur met een custom rom? Als dat 0,1% is, blijft het bij een theoretisch verhaal en kopen mensen in werkelijkheid dus gewoon weer een nieuwe, met bijbehorende voetafdruk, zeldzame aardmetalen etc.
Mijn punt is dan ook dat het begrip planned obsolescence door de appontwikkelaars op beide ecosystemen niet te voorkomen is. Ik reageerde op iemand die het specifiek voor Apple noemde. De opmerking over custom ROMs was enkel bedoeld om het extreemste voorbeeld van levensduuroprekking te geven, juist niet als wat gangbaar zou zijn.
De iPhone 7 krijgt sinds dit jaar geen updates meer. iOS 15 is ook bij minder dan 1 procent van de iOS-gebruikers in gebruik, dus ik snap wel dat daar geen inkomsten meer zitten voor developers. Zou je zelf bereid zijn extra te willen betalen om apps langer ondersteund te houden op oude iOS-versies?
Voor de ontwikkelaars kan ik het me inderdaad wel voorstellen.
Daar kun je, direct of indirect, als consument natuurlijk ook wel iets van merken.
Voor ontwikkelaars is het op iOS geen doen om doelbewust oudere systemen te ondersteunen. De SDK's en testtoestellen moeten eigenlijk altijd up-to-date zijn.

Op Android werkt dat heel anders, je target een minimum SDK versie en je zorgt ervoor dat die wat ouder is. Beetje afweging tussen wat je nodig hebt van de SDK en welke versies een fatsoenlijk marktaandeel hebben.
Voor ontwikkelaars is het op iOS geen doen om doelbewust oudere systemen te ondersteunen.
En toch zie je bij de apps staan dat ze iOS x of iOS y ondersteunen, dus er is wel echt iets daaromheen?

Ik denk dat inderdaad je doelgroep essentieel is. Een bank/overheid wil 'iedereen' faciliteren. Ook iemand die alleen maar een telefoon heeft voor DigiD en bellen. (ik noem maar een zijstraat). Iemand die Yuppen als doelgroep heeft, zal daar al minder naar kijken (denk ik?).

Ik mag aannemen dat Apple ook 'soft-telefoons' heeft? Dus dat je op je desktopje een emulatie kunt van iOS x op telefoon y? (geen idee eigenlijk)
Voor iOS is er geen emulator maar een simulator, dit is geen exacte emulatie van een toestel. Je zal dus altijd toestellen op oudere OS versies moeten houden.

Het vervelende is dat Apple dit niet echt ondersteund. Toestellen blijven vragen om toestemming om te updaten en als je per ongeluk accepteert kan je nooit terug naar een oudere OS versie. Je moet dus bij elke OS upgrade een paar iPhones achterhouden die je niet upgrade.
En toch zien we in de praktijk dat heel veel courante apps ook oude(re) versies van de besturingssystemen ondersteunen. Mogelijk omdat veel van al die nieuwe zaken in het besturingssysteem, mogelijk ook niet voor alle apps toepasbaar/nuttig zijn?
Dat is omdat heel veel mensen of nog een oud toestel hebben of hun toestel niet updaten ondanks dat er wel een OS upgrade beschikbaar is. Ik ben zelf app developer en ik en mijn collega’s willen maar al te graag support voor oude OS versies droppen omdat het enorm beperkend is en erg veel extra tijd kost om deze te blijven ondersteunen. We houden dan ook scherp in de gaten wat marktaandelen van verschillende OS versies zijn.

Voor een gebruiker zijn er misschien niet veel zichtbare wijzigingen maar onder de motorkap zijn er vaak wel significante verbeteringen waar je dus als app developer pas goed gebruik van kan maken als je de oudere versies niet meer hoeft te ondersteunen.
[...]

Voor app developers is het veel simpeler om op minder verschillende (major) versies te hoeven focussen.
Je ziet nu bijvoorbeeld dat bepaalde apps al niet meer werken op bepaalde iOS versies, ook al krijgen die iOS versies zelf soms nog updates.
Gelukkig draait op deze telefoon android en geen iOS. En op android is wat je beschrijft minder een probleem.
En op android is wat je beschrijft minder een probleem.
Voor eindgebruikers of voor developers?
Voor eindgebruikers. Meeste apps worden ook op behoorlijk oude versies ondersteund.

EDIT/Toevoeging: heb ff bij wat grote apps gekeken. Rabobank app vereist android 8.0 of hoger, dat kwam uit in 2017. Zelfde voor de ING app. ABN Amro vereist 9.0 of hoger.

Jumbo is nog extremer, vereist android 5.1 of hoger, dat is uit 2015. AH wil 6.0.

Werkt allemaal dus prima op behoorlijk oude android versies.

[Reactie gewijzigd door Robbierut4 op 22 mei 2025 20:51]

Voor developers ook niet, je kiest alleen een minimale SDK en afhankelijk van wat je kiest zullen sommige features niet beschikbaar zijn.

Het grootste probleem met Android zijn alle verschillende uitvoeringen in toestellen(schermgrootte, snelheid, geheugen, quirks etc). Maar dat is ook een stukje vrijheid aan de kant van de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 22 mei 2025 22:02]

Dus, hoe lang wordt Android 15 nog ondersteund door de apps? Waarschijnlijk nog wel een paar jaar. Tegen die tijd krijg je ook geen beveiligingsupdates meer, dus moet je toch gaan kiezen voor een custom rom of een nieuwe telefoon.
Je hebt gelijk, de grote updates brengen tegenwoordig nog weinig nieuws, de markt is volwassen, de software qua functionaliteit eigenlijk wel uitontwikkeld.

Uiteraard staat de wereld niet stil, dus krijg je zaken als A.I. integraties nu in de upgrades in je maag gesplitst.
Onder de motorkap wordt ook nog steeds wel gesleuteld bij de besturing systemen, maar functioneel merk je daar eigenlijk niets van uit de software.
Grootste verandering zijn dan de iconen, de layout van het instellingen menu, dat soort zaken.
Kortom, zolang je beveiliging updates krijgt, zit je goed.
Veel "belangrijke" apps ondersteunen een tot ca 7 jaar oude Android.
Dat zou liggen aan een populaire library van Google, die zo ver terug gaat, maar niet verder.
Dus met elke jaarlijkse major upgrade, kan je n jaar langer alle apps draaien.
Er zal wel iemand aankomen met dat ie voor die tijd toch allang stuk is oid.
Maar iig beide ouders hebben hun werkende telefoons alleen daarom moeten vervangen.
Mn eigen telefoon (Samsung S4 Mini) is nu 12 jaar oid, en kan nog steeds alle apps die ik wil draaien, dankzij Android 11 custom ROM.
Maar nee behalve dat boeien upgraden mij ook niet. Maar dat is wel n groot voordeel, goeie hardware niet hoeven weggooien omdat de fabrikant m verwaarloost, en daar de industrie nog financieel voor moeten belonen ook.
n=2, de veranderingen vallen mij meestal helemaal niet eens op. Daarom ook dat de UI altijd veranderd moet worden (kleur --> monochroom --> kleur, rond --> hoekig --> rond, ...), anders merkt niemand wat.
De Android security bulletins zijn alleen backports van High en Critical vulnerabilities. De Medium en Low vulnerabilities worden alleen in nieuwe Android/AOSP versies gefixed. Omdat bijna alle fabrikanten niet de nieuwe maandelijkse en quarterly versies integreren krijg je die dan maar 1 keer per jaar bij de major update. Maar die krijg je bij de Nothing Phone (1) dus ook niet meer.
Nee idd, beveiligingsupdates is belangrijkste, als je weet dat er elke dag zero days gevonden worden en die door updates gedicht worden, maar anders vind ik zoals ze alles elkaar uitbrengen, android 15 was nog maar uit en ze weten al wanneer 16 komt.
alsof je naar 3 jaar deze nog hebt. maar nee ;)
alsof je naar 3 jaar deze nog hebt.
Waarom zou je niet 3 jaar met een electronisch apparaat moeten doen?
Ik denk eerder aan 25 jaar. En na einde device moet verplicht 100% gerecycled worden door de fabrikant of een overkoepelend bedrijf als die intussen failliet is.
prima. maar je zit nu met de batterij.
prima. maar je zit nu met de batterij.
Die moet uiteraard verplicht vervangbaar zijn. Of bedoel je de recycling? Ook batterijen moeten verplicht 100% gerecycled worden door de fabrikant. Als dat niet een verplichting is, leen je geld en milieu van het nageslacht, wat amoreel is.
Maar iedere versie van Android is weer een stukje zwaarder voor de telefoon. Dus juist dan moet je op een gegeven moment stoppen met het updaten naar een nieuwe Android versie. Versie 25 gaat immers niet vliegen op een model van 10 jaar oud, laat staan op 1 van 25 jaar.
Daarom moet de firmware/kernel open worden gemaakt zodat je er een minder zwaar OS op kunt installeren.
Maar iedere versie van Android is weer een stukje zwaarder voor de telefoon.
Teveel bloat.

Windows is een perfect voorbeeld: 99% is bloat. En zou opt-in moeten zijn, i.p.v. voorgeïnstalleerd. Maar ik begrijp het wel, dan gaan mensen klagen dat er iets niet werkt, en moeten ze zelf een handeling verrichten om het te installeren, wat ze maar lastig vinden. Dat zou wel opgelost kunnen worden door een knop 'Installeer deze optie nu, als je die mogelijkheid wilt hebben'. Iets meer klikwerk, maar gigantisch minder bloat.
Ja hoor. Bevalt nog steeds erg goed als daily driver!
Mijn telefoon gaat al richting 10 jaar.

De Android versie gaat de enige reden zijn voor vervanging. Dat is ook het model erachter. Toestel werkt nog prima, maar de fabrikant en Google vinden het tijd dat je een nieuwe koopt.

Dat je telefoon geen Android updates krijgt komt omdat het nou eenmaal geen open source platform is.
Niks obsolete. Nog minstens 1 jaar beveiligingsupdates.
Obsolete zodra basic integrity check faalt en een bank app het nodig vindt om basic integrity (of device integrity) te hebben. Dus na 4 jaar al EOL/EOS. Dat soort support termijnen waren van jaren geleden. Nu verwacht ik eigenlijk 7 jaar zoals Google, Apple, Smagsnung (ookal is die laat met major updates)

[Reactie gewijzigd door FPSUsername op 22 mei 2025 21:22]

Zoals de app van welke bank? Voor zover ik kan zien, is ING Bankieren App een app van de ING, die daarop nóg oudere OS-versies gewoon nog ondersteunt. Lijkt mij geen EOS, en de desbetreffende toestellen lijken me dan ook niet "obsolete".

Basic integrity staat overigens ook los van de service status van het OS. Als het toestel van de ene op de andere dag niet de checks van de bankapp kan doorstaan, is er gewoon met het specifike toestel of het geheugen met een update iets misgegaan. Dat kan zelfs op het allernieuwste toestel met de laatste OS-versie gebeuren.

Noem anders eens een oorzaak waarom een integriteitscheck zou falen, als er géén OS-update is geweest en het toestel of de installatie niet defect/corrupt zijn geraakt.
Gelukkig hebben we hier in Nederland geen last van dat soort bank apps, hoewel ik dit wel had met Revolut beta. Ik had alle integrity checks, root en enige vorm van apps waren verborgen (ik had zelfs revolut op de safe space van android geïnstalleerd) en toch vond het op een of andere manier dat mijn telefoon geroot was.

"""
Google Tightens the Screws Again: Play Integrity API Gets Stricter (May 2025)

Google has rolled out major changes to the Play Integrity API and if you're running a custom ROM, rooted device, or just trying to use Android without full dependence on Google, this is going to hurt.

What Changed?

✅ meetsdeviceintegrity now requires hardwarebacked verified boot
Devices must have a locked bootloader and run an official, certified ROM. If you're using custom Rom, or anything nonstock you’re cooked.

✅ meetsstrongintegrity is even more exclusive
Now also requires a recent security patch (within the last year) across all partitions including vendor. Even many stock ROMs might not qualify here.

✅ meetsbasicintegrity isn’t safe anymore either
Google now demands Android Platform Key Attestation. Uncertified phones are getting pushed to the margins.

🖥App licensing and optional checks now demand Play Store installs
Apps have to be installed or updated via Google Play to receive full integrity responses. Sideloaded APKs or installs from alternative stores? No go.

What This Really Means?
Google is using “security” as a justification to tighten control over the Android ecosystem. These changes make it harder for:
❗ Users on custom ROMs to run apps normally
❗ Devices with root access to pass integrity checks
❗ People avoiding Google services to keep apps working
❗ Anyone who sideloads APKs to get full app functionality
This isn't about stopping real threats, it's about enforcing lockin. Developers who rely on these API checks may start denying access to anyone not playing by Google’s rules, even if the device is perfectly safe and secure.

Google is clamping down harder on user freedom under the banner of "security." If you're on a custom setup, expect more apps to break or block access unless you give up control and go back to Google's walled garden.

One Exception (for now)
These changes don’t affect Play Games for PC, which will continue to return meetsvirtualintegrity.

📱 @MeowDump
"""

Gezien de recente wijzigingen, kun je ook steeds moeilijker een custom rom draaien die wel door alle checks heen gaat (als de apps die je gebruikt ze nodig heeft).

[Reactie gewijzigd door FPSUsername op 23 mei 2025 08:06]

Gezien de recente wijzigingen, kun je ook steeds moeilijker een custom rom draaien die wel door alle checks heen gaat (als de apps die je gebruikt ze nodig heeft).
Leuk verhaal maar niemand hier had het over custom roms want 99% van Nederland heeft geen custom rom. De meeste Nederlandse bank apps draaien gewoon zonder problemen op android 8 of 9, versie 8 komt uit 2017 dus 8 jaar oud. Dus dat telefoons na 4 jaar obsolete zijn is volslagen onzin.
Lees dit stukje nog eens:
meetsstrongintegrity is even more exclusive
Now also requires a recent security patch (within the last year) across all partitions including vendor. Even many stock ROMs might not qualify here.
Dit zal zeker het geval zijn bij goedkopere modellen of bij merken die veel modellen hebben (zoals xiaomi)

[Reactie gewijzigd door FPSUsername op 23 mei 2025 12:19]

This isn't about stopping real threats, it's about enforcing lockin. Developers who rely on these API checks may start denying access to anyone not playing by Google’s rules, even if the device is perfectly safe and secure.
Welk punt wilde je maken? Pas als de "meetsstrongintegrity" door de app developer wordt afgedwongen, is er een kans dat de desbtreffende app niet meer werkt of bijgewerkt wordt. Zolang de toestelfabrikant haar deel gedaan heeft, ligt de bal toch echt bij de developer van de app. Een werkend toestel nu, blijft dus ook na EOL/EOS nog steeds een werkend toestel.

Om relevant te blijven met het nieuwsartikel: Aangezien Nothing de (1) blijft voorzien van securityupdates, lijkt me dat de nieuwe Play API geen probleem is of zal zijn. Carl Pei lijkt me nou ook niet iemand, die de early adopters van Nothing bruusk in de kou zou laten zitten, als de officiële ondersteuning gestopt zou zijn. De kernel en devicetree source zijn immers al vrijgegeven, en het is dan ook altijd al de bedoeling geweest dat de (1) ook na de EOL/EOS bruikbaar zou blijven.
Een bank app niet, maar Google Pay is wel gevoelig voor integrity. Maar als je op een Android versie zit waar geen updates meer voor uit komen wordt die niet direct geraakt, dat kun je dus blijven gebruiken. 4 jaar updates is kort, maar obsolete is dan wat overdreven.
Die 7 jaar trend is ook nieuw, dat doet een Samsung ook pas net en niet voor toestellen uit 2020.

[Reactie gewijzigd door dutchgio op 23 mei 2025 08:47]

OK, vier jaar en dan obsolete?

Maar zonder gekheid, zelfs nog een jaar beveiligingsupdates is toch best karig als je het vergelijkt met concurrenten die 5 tot 7 jaar beloven? En dan heb ik het niet over Apple (hoewel het onvoorstelbaar zijn als de iPhone 14 uit datzelfde bouwjaar niet de nieuwste iOS zou krijgen), maar over andere Android-vendors.

Je mag, IMHO, best wat langere ondersteuning verwachten voor je centen.
obsolete? omdat er geen android 16 op komt? kom op zeg...

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 22 mei 2025 20:25]

Krijg je door achterblijven niet het probleem dat apps in de appstore door updaten en op een gegeven moment 15 niet meer ondersteunen?
In theorie. Maar volgens mij gaan er dan wel meerdere versies overheen voor dat gebeurt.
Er zijn inderdaad apps die niet op oudere versies willen draaien maar veel zullen er ook geen problemen mee hebben. De Raboapp en WhatsApp draaien nog op mijn Android 8.0 (lager ondersteund die sinds 2 jaar ofzo niet meer). Outlook app die wordt dan weer niet ondersteund meer. Ik denk dus dat Android 15 de komende 7 jaar wel de meeste (programma) apps zal kunnen draaien.

Ik verwacht inderdaad niet dat een hoop nieuwe spellen zullen draaien op mijn oude A5 2017. Maar dat zal dus ook mede oude hardware zijn. Maar er zullen dus ook wel apps zijn die bepaalde functies gebruiken die de oudere OS niet heeft. Of bijvoorbeeld misbruik/hacks proberen te voorkomen bij online games. Maar gewoon normale programma's zal vaak wel lang ondersteuning houden.
En ook nogsteeds te koop. Koop je een telefoon zonder updates.
Op zich is de telefoon nog gewoon bruikbaar als de ondersteuningsperiode is afgelopen, dus wanneer je dit toestel al hebt, is het niet zo'n probleem. Bij de aanschaf van een nieuw toestel is het verstandig om toch naar een langer ondersteunde telefoon te kijken.
" Nothing blijft het toestel wel ondersteunen met beveiligingsupdates"

Niet obsolete dus.
Obsolete is echt zwaar overdreven, maar tegenwoordig ligt de lat voor het aantal OS-updates wel hoger ja. En terecht!
Ik typ dit op mijn 6+ jaar oude OnePlus 6. Ik moet de eerste app nog tegenkomen die niet werkt of wordt ondersteund (inclusief bank app)

[Reactie gewijzigd door Torpedohoofd op 22 mei 2025 23:53]

3 jaar en dan obselete 8)7
Onzin. Ik ken mensen die nog steeds rondlopen met een Android telefoon uit 2018 of 2019, die al járen geen (security) updates meer ontvangen, maar voor wie de telefoon nog steeds voldoet (bellen, whatsappen, foto's maken en af en toe browsen). Meestal is het enkel de staat van de accu die bij zulke mensen bepaalt of en wanneer de telefoon aan vervanging toe is.
Als ze gewoon door blijven gaan met security patchen is er echt niks aan de hand.

Het boeit al jaren niet meer op welke android versie je zit

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 mei 2025 09:58]

Waarom obselete? De telefoon krijgt nog wel gewoon security updates.
Ik vraag me af hoeveel het een frabrikant kost om OS updates door te voeren.

Edit: GPT zegt dat het 1 miljoen Euro kost in het geval de SOC nog drivers updates krijgt. Niet mals natuurlijk.

Gewoon ter info, Nothing heeft in 2022 een omzet gehad van 220miljoen dollar. Vermoedelijk enkel op de 1. Hoe meer je er verkoopt per toestel hoe makkelijker het wordt om ze lang te supporteren.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 mei 2025 20:35]

An sich is dat niet zo interessant. Vanuit het oogpunt van een fabrikant is een klant iemand die geld betaalt. Zodra die dat gedaan heeft, kost deze persoon alleen nog maar geld totdat hij opnieuw geld betaalt.

In andere woorden: je ondersteunt het product zo kort als waar je mee kunt weg komen. Iedere dag dat de klant het product lang gebruikt is een dag dat hij niet voor een nieuwe gaat. Wat dat betreft zijn abonnementen beter. Dan weet de fabrikant dat er een regelmatige geldstroom binnen komt en is er ook voor de fabrikant een aanleiding om het product te blijven ondersteunen.
Goede support is dan weer een tevreden klant die waarschijnlijker trouw blijft.
Dit is wel heel simpel gedacht. Als je een merk op de markt wil zetten of houden dan zal je toch wat verder moeten nadenken dan acute dagelijkse winst.
Ik zet er heel duidelijk (en bewust) neer: je geeft zo kort garantie als je mee weg kunt komen. Dat is niet alleen de garantie die de wet voorschrijft, maar zeker de garantie die de klant ervaart. Even voor de duidelijkheid: garantie betaal je zelf. Een fabrikant doet onderzoek naar hoeveel garantiegevallen, hoeveel support en hoeveel updates hij voor het product zal moeten uitbrengen en de prijs daarvoor zit ingebakken in de prijs van het product. Is het minder, dan maakt de fabrikant meer winst. Het is het spel om zo weinig mogelijk garantie te hoeven geven, want dat maakt je product duurder.

Het is trouwens ook heel simpel gedacht en zo wordt ook op hoog niveau gedacht. Kosten laag, betekent winst hoog. En zeker bij low budget merken. Als het product dan na een tijdje letterlijk uit elkaar valt, wordt al snel gezegd: wat wil je ook voor die prijs. En vervolgens wordt weer een budget gekocht. Voor één topmodel van Apple of Samsung heb je meerdere budget telefoons.
Ik weet niet wat er bij komt kijken. Het verbaast me altijd dat het via de fabrikant loopt en niet Google. Je zou verwachten dat de fabrikant de majors doet en Google de beveiligingsupdates. (Die zouden altijd niet-destructief moeten zijn)
Omdat diverse fabrikanten eigen tweaks hebben toegepast in de gebruikte Android versie vermoed ik. Google kan daar geen rekening mee houden.
Maar dat is niet logisch voor de zaken die voor beveiligingsupdates voor het besturingssysteem zijn.
Waarom niet? Als standaard Android een lek heeft waardoor je bijvoorbeeld het lockscreen kunt omzeilen, dan zal Google daar een patch voor uitgeven. Maar Samsung heeft met OneUI daar een eigen variant voor gebouwd die dus niet op dezelfde manier werkt als de versie die standaard in Android zit. Dan kun je wel blind die patch erop knallen, maar Google weet niet wat Samsung aangepast heeft en kan daar dus ook geen rekening mee houden.

Misschien is de Samsung versie dan wel helemaal niet lek en is die patch helemaal niet nodig. Misschien kan hij er zo op. Misschien moet hij wat aangepast worden vanwege de veranderingen die Samsung er aan toegevoegd heeft. Je weet het niet.

Da's natuurlijk wel inherent het nadeel van een OS waar elke fabrikant gewoon zelf aan kan sleutelen.
Android 16 is wel snel zeg, daarom kwa updates heeft pixel me voorkeur ook omdat het clean Android is. Ontwerp is wel mooi van de nothing
Android 16 is wel snel zeg, daarom kwa updates heeft pixel me voorkeur ook omdat het clean Android is. Ontwerp is wel mooi van de nothing
Ik heb een Pixel 8a. Zo nu en dan kan ik geen programma's meer starten, en moet ik hem rebooten.
Verder: je kunt het toestel niet zo instellen dat je met dubbelklikken op de powerknop de zaklamp aan doet. Uitermate irritant dat dat niet kan.
Maar elk toestel heeft waarschijnlijk wel zo zijn problemen...
Ik heb ook een Pixel 8a. Het programma-starten probleem is er bij mij niet.

Met button remapper heb ik de zaklamp op de volumeknow gezet (scherm aan, dan long-press omhoog = zaklamp, long-press omlaag = screenshot). Alleen moet je opletten dat als je het volume omhoog wilt zetten je één keer kort volume drukken moet en dan pas gedrukt kunt houden.
scherm aan, dan long-press omhoog = zaklamp, long-press omlaag = screenshot.
Ik gebruik het erg vaak. Sowieso meerdere keren per dag. Eerst het scherm aanzetten, en long-press i.p.v. snel dubbelklikken, vind ik maar tijdrovend... :P
Dat is trouwens ook niet veel sneller dan scherm aan en icoontje aanklikken.
Ik heb ook een Pixel 8a. Het programma-starten probleem is er bij mij niet.
Mogelijk heb ik dan een App die slechte code heeft.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 mei 2025 15:31]

Hardware van de Pixel blijft achter, trage soc, traag opladen etc.
Leuk die nieuwste en kale software maar die mist soms ook wel eens features die andere fabrikanten er al jaren in hebben zitten.
De Pixel is (helaas) ook geen heilige graal.
Vier jaar beveiligingsupdates na release is toch schandalig weinig? Hoog tijd dat er regelgeving komt om dit soort wegwerpproducten aan te pakken.
Het is al wel een 3 jaar oude telefoon, waarvan dit de eerste telefoon van het bedrijf was.

De Galaxy S22 uit hetzelfde jaar krijgt bijv 4+5 jaar, wat maar 1 jaar langer is. En dat van een toen al gigantisch bedrijf.
3 jaar is toch niet oud voor een telefoon? ik gebruik al tig jaar een S20FE
Nee hoor, absoluut niet (gebruik zelf ook mijn telefoon voor min. 4-5 jaar). Ik benoem gewoon alleen de feiten.
Als 'feit' benoemde jij: "Het is al wel een 3 jaar oude telefoon".
Het woordje al klopt daar niet.
Die ook niet meer geüpdate wordt alleen
Samsung is wel bij elke release de support aan het verlengen. S22 t/m voorjaar 2027, S23 t/m voorjaar 2028. Maar de S24 krijgt Android 21 en support t/m 2031. Dat is een flinke verbetering tegenover eerst.
Helemaal mee eens! Mooi toch : )
Zeker, ik vind dit een goede trend. Misschien komt het omdat telefoons de laatste jaren minder vernieuwend zijn. Het updatebeleid is de nieuwe manier om zich te onderscheiden van andere merken.
Een budgettelefoon die niet meer updates krijgt dan beloofd. Enkel het omgekeerde zou merkwaardig zijn, of mis ik iets?
Nee, maar het gebeurt wel eens. Ik geloof recentelijk nog de Pixel 6 serie/Galaxy S20?
De Galaxy s20 heeft het aantal updates gekregen welke beloofd waren bij release.
Ja ik wist het niet helemaal zeker. Waren blijkbaar de Pixel 6 en 7 serie die wat langer updates kregen dan al beloofd, tweakers heeft er recentelijk nog een stukje over geschreven: )
De Pixel 6-serie kun je niet als "budgettelefoon" aanmerken. De 6a misschien, maar die was bij introductie ook niet per se goedkoop. Ik ben overigens wel blij met de ondersteuning. Mijn 6a kan nog best een tijdje mee op stock Android, maar mocht het nodig zijn dan kan ik ook over op een alternatief OS.
Hopelijk krijgt de aankomende phone (3) langere ondersteuning. Gezien de hogere prijs mag dat ook wel imo.
Denk het wel. De Phone (1) en (2) hadden 3 jaar android updates en 4 jaar beveiligingsupdates.

De (3a) en (3a) pro zitten ook op 3 jaar android updates, maar beloven 6 jaar beveiligingsupdates.

Of de (3) een extra jaar android updates krijgt of alleen de 3 en 6 jaar beveiliging is nog niet bekend. Maar al beter dan de (1) en (2).
Waarom is dit nieuws?

Krijgen we dan bij alle soorten en maten samsungs, iphones etc elk jaar te lezen dat er voor een bepaald toestel geen update meer komt zoals aangekondigd?
  • Wel blijven er voorlopig beveiligingsupdates komen.
  • Daarmee is het de eerste telefoon van het merk die geen Android-upgrades meer ontvangt
2 punten die je gewoon als nieuws kan bestempelen, zeker voor een relatief nieuw merk als dit

Dat jouw het weinig interesseerd doet daar volgens mij weinig vanaf,
en nee voor Samsung en Apple is dit geen nieuw meer, die doen dit al jaren

[Reactie gewijzigd door Sinester op 23 mei 2025 09:21]

Waren er Europese regels over hoe lang een product ondersteund moest worden?
Daar heeft die Chinese troep toch lak aan...?
Waarom mag het hier dan nog verkocht worden?
Omdat we “onze goede handelsbetrekkingen met China koesteren” of zo?
Ah alles voor het grote geld.
Volgens mij is de Nothing Phone Engels?
Die horen ook niet bij de EU dus ach, same same.
Niks same same, appels en peren vergelijken.
De oprichter van Nothing is Carl Pei, de oprichter van OnePlus, dus Chinees. Waar ze toevallig een brievenbuskantoortje hebben in Londen doet daar niks aan af.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 24 mei 2025 09:39]

Veel te kort door de bocht, zo geredeneerd is elke smartphone volgens jouw zeggen "Chinese troep". Ook de iPhones, Samsungs en Googles smartphones etc zitten bomvol met Chinese onderdelen.
Ik kan me niet heugen dat Apple door een Chinees opgericht is.. of dat ze in China ontworpen en ontwikkeld worden.

(En ja dat is iets ánders dan geproduceerd).
"Chinese troep" (uw woorden!) is en blijft "Chinese troep" maakt niet uit welk merk smartphone daar een dure show van maakt.
Of gelooft u dat de "Chinese troep" in iPhones van betere kwaliteit is.
Heb de nodige smartphones van binnen gezien en behalve de prijs en de marketing is er bedroevend weinig verschil
Misschien toch eens beter kijken dan
Haha dát geldt voor meer mensen.
Fijn leven verder.
Ik heb dit toestel indertijd gekocht omdat ik hem echt gaaf vond (wel in het zwart). De doorzichtige achterkant is prachtig om te zien. Symmetrische bezels, camera in de linkerhoek van het scherm in plaats van in het midden... En toen bleek het ook nog eens gewoon een heel goed toestel te zijn. Je kon toen (ik weet niet of dat nog zo is bij de nieuwere modellen) tijdens de set-up aangeven of je de Nothing "look" wilde of gewoon het stock Android design, ik koos het laatste. Het is eigenlijk gewoon een veel coolere en meer unieke Pixel, met dezelfde fijne software.

Nou ja, op de lengte van de software ondersteuning na dan... : P
Jammer maar helaas. Heb het toestel vanaf launch en hij bevalt nog steeds erg goed. Ik zal de beveiligingsupdates wel afwachten en anders is LineageOS ook nog altijd een prima optie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.