Meta bevestigt ontslagronde afdeling virtual reality

Meta bevestigt dat er werknemers ontslagen worden bij de virtualrealityafdeling Reality Labs van het bedrijf. Om hoeveel werknemers het gaat, is niet duidelijk. Wel laat de maker van de fitnessgame Supernatural weten dat de studio door de ontslagronde getroffen is.

The Verge citeert een statement van Meta: "Sommige teams binnen Oculus Studios hebben te maken met een herstructurering of vernieuwde rolverdeling, waarbij de teamgrootte aangepast kan worden." Het is niet precies bekend welke studio's getroffen worden en om hoeveel mensen het gaat. Reality Labs is het voormalige Oculus VR en dient als onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Meta voor VR-toepassingen en -hardware. Oculus Studios is een gamedivisie binnen die afdeling waaronder bijvoorbeeld Armature Studio, Sanzaru Games en Beat Games, bekend van Beat Saber vallen.

Vooralsnog is alleen bekend dat werknemers van het voormalige Within ontslagen gaan worden. Dat maakt het bedrijf achter de fitnessgame Supernatural in een Facebook-post bekend. Within werd volgens The Verge voor 400 miljoen dollar overgenomen door Meta. Daarvoor moest het bedrijf overigens eerst een rechtszaak van de FTC winnen omdat de overname mogelijk concurrentiebelemmerend zou zijn.

Meta investeert al ruim een decennium in virtualrealitytoepassingen, onder meer met de overname van Oculus Rift in 2014, de aankoop van Beat Games en verschillende start-ups en ontwikkelaars die VR-hardware maken. Onlangs werd bekend dat Meta ondanks de vele investeringen en producten voor de VR-markt alleen al in het laatste kwartaal van 2024 zo'n 5 miljard dollar verlies maakte. Over de afgelopen jaren gaat het om tientallen miljarden dollars verlies. De afdeling zet jaarlijks enkele miljarden dollars om, onder meer met de verkoop van VR-games en Meta Quest-headsets.

Meta Supernatural VR
Bron: Meta

Door Yannick Spinner

Redacteur

25-04-2025 • 21:08

56

Reacties (56)

56
56
21
1
0
27
Wijzig sortering
Ik gebruik al sinds jaar en dag VR en mijn grootste showstoppers zijn:
1. Gebrek aan echte kwalitatieve AAA games
2. De bewegingen in full vr die je nogal misselijk kunnen maken
3. De draagbaarheid van de bril

Ik denk dat VR of met name AR wel degelijk mainstream kunnen worden gecombineerd met AI bijvoorbeeld.
Voor mij zou het een fantastische use case zijn als ik een gewoon montuur bril heb met mijn glazen terwijl ik een ikea kast in elkaar probeer te zetten. Als ik dan in AR realtime begeleid wordt lijkt me dat waanzinnig.

Derhalve jammer dat META in dit geval alleen naar de korte termijn winst kijkt.
Let wel, VR en AR zijn 2 compleet verschillende dingen.
Nou, gezien alle miljarden verlies die ze hier al zo goed als sinds het begin op maken, kun je niet spreken over "alleen naar korte termijn winst kijkt", want het hele vr/ar verhaal binnen meta is JUIST lange termijn denken.
De enige reden dat ik redelijk wat geld uit geef aan hardware updates voor mijn PC is het simpele gegeven dat ik al een hoop geweldige games heb en er gegarandeerd nog vele gaan volgen.
Er is tot nu toe voor mij geen enkel moment geweest serieus over de aankoop van een VR set na te denken. Afgezien van het geld dat een goede set kost is het gewoon zonde om het aan te schaffen voor 1 of 2 games die misschien het spelen waard zijn.

Ik blijf er ook bij dat het uitgangspunt om zelf te moeten bewegen in VR niet helpt om het voor de mainstream populair te krijgen en het meer op een 'gimmick status' houdt.
Gamers zitten op een stoel aan een bureau, op de bank of zelfs op bed voor de tv en is een ontspannende bezigheid.
Ik heb een tijd terug eindelijk de gelegenheid gehad zo'n VR headset eens te proberen en hoewel het wel grappig was had het wel een erg hoog attractiegevoel, in de zin van een 4D theater, leuk voor een keer maar niet voor alles.
Persoonlijk vond ik, afgezien van dat je je wel heel erg afsluit van je omgeving, het beperkte gezichtsveld in VR ook onprettig, wat ook als gevolg heeft dat je vaker je hoofd fysiek moet draaien.
Het zal misschien/waarschijnlijk een kwestie van wennen zijn en ik geloof best dat het allemaal nog veel beter kan als er nog tien jaar aan ontwikkeld wordt.
Maar ik blijf er van overtuigd dat het wel heel erg goed moet worden en zeker iets geweldig moet bieden om mensen bereid te krijgen hier veel geld aan uit te geven en het daadwerkelijk vaak te laten gebruiken.
De Rift S kan je nu voor minder dan 100 euro bij vraag en aanbod kopen als het goed is. Grote field of view en lichtste headset en comfortabele headstrap. Leuk voor de modder/tweaker. Zelfs makkelijk als 'lasbril' omhoog te klappen (als een zonnebril in je haar), voor gewone pc- of ontwikkelaarzaken vond ik.

Quest 3 nadeel is standaardcomfort en geen modding ecosysteem zoals bij pcvr (ook al kan je en zou je quest link moeten gebruiken). Maar superieure beeldkwaliteit natuurlijk.

Wat afsluiten van je omgeving betreft, gewoon netjes mee hobbyen, gamen als je alleen thuis bent. Als dat nooit is: tja..

Alyx, Asgard Wrath (1), Red Matter, Detached en Star Wars Squadrons, Google Earth VR. Toch meer dan 2. :P
VR gaat nooit van de grond komen in de main stream. Als niche product prima in een aantal profesionele toepassingen en als mainstream niet en nooit niet. VR blijft niets meer dan een gimmick op een verjaardag en als demo.

De vraag is wanneer Apple gaat stoppen met die bril.

Laat me deze post even bookmarken als ik over 25 jaar hierop terug kijk. Net zoals we zeiden dat we mobiele telefoons toen niet nodig hadden; overigens zag ik toen daarvan wel het nut. P

[Reactie gewijzigd door Jochem op 25 april 2025 21:17]

Heb je al eens de kans gehad om een race game te spelen met een VR bril? Zelf speel ik vaak Assetto Corsa met m'n HP Reverb. Het gevoel dat je hiermee krijgt is echt waanzinnig.
Ik geloof je!

Ik heb een Meta Quest 2, maar moet eerlijk gezegd nog ontdekken wat hij allemaal kan. Mijn Steam games spelen (Half-Life: Alyx!) nog niet eens geprobeerd.

Maar: dat is toch nog steeds een beetje niche? Van al mijn gamende collega's (en dat zijn er best wel wat) heeft er geen een een VR bril. En zelf zou ik van het idee van een VR race game niet warm worden, al is het misschien tof zodra je het doet.

Ik zie het met waar we nu zijn ook nog niet doorbreken dat die bovengenoemde collega's er ook eentje kopen. Ik had hoop dat Apple een lans zou breken, maar dat lijkt ook uit te blijven vooralsnog.
Het is toch wel gaaf hoor. Flight Sim in VR en Superhot. Het is echt wel een beleving. Het gaat langzaam, daar klopt. Zelfs de PSVR van Sony krijgt geen liefde.
Als je een maal de flightsimulator in VR bent begonnen wil je niet meer terug, een hele mooie ervaring.
Hangt toch enorm van het type af. In een zweefvliegtuig wil ik dat nog geloven. Maar VR is voor grotere vliegtuigen echt geen toegevoegde waarde boven een flight sim zonder VR.
Ik vlieg enkel nog in VR (Msfs2024) en ga niet meer terug naar een plat scherm. Andersom zijn er ook genoeg mensen die niet zo'n ding op hum hoofd willen. Voor elk wat wils.
Ik heb een Meta Quest 2, maar moet eerlijk gezegd nog ontdekken wat hij allemaal kan. Mijn Steam games spelen (Half-Life: Alyx!) nog niet eens geprobeerd.
Je koopt het, maar je speelt er niet mee. Waarom niet?
Maar: dat is toch nog steeds een beetje niche? Van al mijn gamende collega's (en dat zijn er best wel wat) heeft er geen een een VR bril. En zelf zou ik van het idee van een VR race game niet warm worden, al is het misschien tof zodra je het doet.

Ik zie het met waar we nu zijn ook nog niet doorbreken dat die bovengenoemde collega's er ook eentje kopen. Ik had hoop dat Apple een lans zou breken, maar dat lijkt ook uit te blijven vooralsnog.
Ook hier is de vraag, waarom? Ik zie aan wat je schrijft dat je omgeving en jij geen idee hebben wat voor plezier het je kan brengen. Je hoeft niet warm te worden van VRracing, er is veel meer dan dat. HL:Alyx, Elite:Dangerous, SkyrimVR, Pavlov VR

Dat gezegd hebbende is er wel degelijk een probleem dat VR naar de massa kan brengen. De hardware voor 4K gaming met eyecandy is gruwelijk duur, dus geldt ook voor 4K PCVR gaming***. Maar dat is een kwestie van teveel willen, denk ik. Heb ik zelf ook, ik wilde perse het mooiste van het mooiste op 4K maar ik voel mij er niet prettig bij om €2000+ aan een videokaart uit te geven(het is dat ik een 4070 Ti Super voor de prijs van een 4070 Super kon kopen(foute link op amazon) dat ik een redelijke game PC heb, maar dat vond ik al veel geld) Dan moet je consessies doen en dan merk je vanzelf dat de immersion je zo snel in zijn grip heeft dat het niet heel veel uitmaakt.

Ik heb mijn Rift tijdens de kerstvakantie uit de mottenballen gehaald en ik ben SkyrimVR met community mods gaan spelen; dat kan met de oude rift op een oude 1080p machine. Het is erg goed en mooi geworden, moet ik je zeggen. FalloutVR en Elite:Dangerous staan nog op mijn verlanglijstje en Hard Bullet zou binnenkort gaan uitkomen en daar kijk ik ook erg naar uit. Films kijken, bv liggend op bed, is ook fijn. Voordeel is dat je boeklezende partner geen last heeft van een fel verlicht scherm. De immersie heeft een meerwaarde tov een beeldscherm. Tot slot kun je samen VR gebruiken op allerlei manieren, het zogenaamde VRtogether.

Hoe dan ook, ik denk dat jouw post het probleem dat VR heeft omschrijft. Veel mensen houden het af, misschien omdat iemand met zon bril op zijn hoofd en rare bewegingen maakt, er gek uitziet? En wat gek is, is eng? Er wordt blijkbaar niet waargenomen hoeveel plezier die persoon heeft., wat erg spijtig is. Ik zou zeggen, ga met je gamende collegas een VR experience doen en stof ondertussen je Quest 2 af. Ga het proberen voordat je het afserveert.

***de goedkope Quest 3(s) brillen zijn nu eenmaal 4K en dat loopt niet synchroom met een betaalbare game PC, dus dat weerhoud uitgevers om grote titels in VR uit te brengen. PCVR gamers zijn denk ik teveel afhankelijk van de mod community. Wat betreft Apple, dat je noemt, dat brengt een bril uit voor bijna €5000....

[Reactie gewijzigd door ABD op 26 april 2025 12:57]

Je koopt het, maar je speelt er niet mee. Waarom niet?
Omdat ik er totaal onbekend mee was, nieuwsgierig, en het wilde proberen omdat de aanschaf nu ik wat ouder ben geen beletsel meer is. Maar ik heb wel een kind van 2, en als 40+ papa ben ik vaak te moe om uit te zoeken hoe iets werkt. Dus dan houd ik het simpel en blijft de Quest weer even op de plank liggen.

En whoops: ik heb een Quest 3. Kun je nagaan. :o

Maar ik ga het zeker nog proberen, want ik ben nog steeds benieuwd. Vrije tijd is alleen een dingetje, maar ik serveer het zeker niet af!

Mijn punt was niet zozeer dat ik twijfel aan hoeveel plezier IEMAND hieraan kan hebben (of zelfs best een aantal niche gebruikers), ik bedoelde meer dat ik twijfel aan de kans dat dit nu opeens doorbreekt zoals de smartphone doorbrak. Dat van je tien omringende buren minstens 6 mensen er een hebben.

Ik ben heel benieuwd hoe de Quest me verder gaat bevallen wanneer het lukt wat meer tijd vrij te maken.
Wij hebben hier thuis ook al jaren de Oculus Quest II. En die hebben wij in de beginmaanden best veel gebruikt, zelfs nog na de eerste wauw-gevoel-periode. Maar op gegeven moment hadden alleen mijn zoon en ik nog zin om sporadisch "Beat Saber" op te starten (welke overigens best lekker is voor de conditie en altijd heel erg entertaining is, eenmaal opgestart). Andere games zoals shooters, boxen, voetbalsim, health, zelfs toppers zoals "Pistol Whip", "HL Alix" op de PC en andere Steam Games die VR ondersteunen,... nooit meer opgestart.
Ik heb de bril een aantal weken aan een collega uitgeleend, die een Oculus bril aan het overwegen was. Hij stuurde dezelfde avond een app: "Mooi man, top!! Hij en zijn dochters vonden het prachtig, intens, maar hij had bij het teruggeven toch wel zoiets van... "heel erg leuk... maar ik kijk wel op Marktplaats een keer of ik er een voor een prikkie kan krijgen"
Ik vond/vind de ervaring ermee best de €350 waard die ik er ooit voor heb betaald. Maar ik heb echt niet de gedachte of gevoel dat wij in de toekomst nog een betere, snellere VR-bril aan zullen schaffen. Hoewel de Quest een van de comfortabelste brillen schijnt te zijn, hielden wij hier thuis allemaal er in een bepaalde mate tijdens het gamen nekpijn o.i.d. aan over. Niet zo fijn! Ook met een andere hoofdband die we hebben aangeschaft en die absoluut beter was dan die van Meta zelf.

[Reactie gewijzigd door Obfzk8R op 27 april 2025 11:00]

Race games is niche. Maar in die niche heb je ook volk dat van 500 tot 10000 in race cockpit investeren en serieus iRacing etc spelen dan VR brill het goedkoopste onderdeel van 500 tot 2000€
Mijn Fanatec en race stand 1400 daarbij PSVR2 600 ik zie dat meer als specifieke monitor erbij.
Ik denk dat Meta zich vergist in omzet van VR dat er wel degelijk markt voor is maar niet dat iedereen massaal gaat gebruiken.
VR heeft Use case wat zeker gebruikt gaat worden. Maar is geen 100.000.000 markt
Als Wii.
Maar eerder enkele miljoenen of amper 1.
Kijk naar de vision pro daar ga je geen 1 mil van verkopen binnen 2 jaar.
PSVR2 is 1 mil wel haalbaar. Maar geen 20mil.
Sim racer hier. VR wordt inderdaad veel gebruikt, de polls op overtake.gg lieten vorig jaar zien dat het om iets van 20-30% procent van de uitgebrachte stemmen gaat. Maar zodra je spreekt van sim racers op niveau, dan zie je nergens VR gebruikt worden. Er is geen 'professionele' sim racer die vertrouwt op VR in langdurige races.

Heb het zelf geprobeerd. Maar ik zweer toch bij mijn triple screen setup. Het zicht van VR is fantastisch om bochten in te kijken, maar mijn ogen/hersenen vinden het niet fijn. En met triples kan ik véél beter vertrouwen op mijn perifere gezichtsveld met zicht op de auto's links en rechts van me (en kan bijna net zo goed bochten in kijken).

Ik wil uren kunnen spelen, niet na 45 minuten moeten stoppen omdat het vocht waar mijn hersenen in liggen, begint te koken. Mensen die uren kunnen VR racen, hebben een proces van gewenning doorgemaakt. Daar zul je doorheen moeten. Maar voor sommigen komt het nooit zo ver. Die moeten altijd stoppen na x tijd. Dus wat is je meer waard, kortdurende immersie of langdurig plezier. Het laatste wat je wilt is teleurstelling: dus steeds minder van je VR gebruik maken omdat het je stiekem toch een beetje tegenzit. Ik wil easy in/uit stap in mijn rig. Zet aan --> speel. Effe piesen? Press Esc and go.

Mooie spullen kopen is ook niet nodig, want je ziet er toch niks van. Daar heb je AR voor nodig. Ik bedien zelf bijna 50 knoppen op stuur en buttonbox tezamen en heb 2 data displays om me heen. En ik heb die nodig. Iedere sim racer of real life racer heeft die uiteindelijk nodig (crew chief met speech assistence e.e.a. wel oplossen). Dus VR is ook van invloed op de keuzes die je maakt om nieuwe hardware te kopen.

[Reactie gewijzigd door Botmeister op 26 april 2025 10:36]

Wat een onzin dat je na 45 minuten moet stoppen, ik kan echt uren spelen zonder problemen. Maar highend VR is nog steeds heel duur, maar oa de Quest 3 en Pico 4 zijn al hele goede headsets.
Maargoed, net zoals met vele andere zaken is het niet voor iedereen. De een gaat graag windsurfen, maar zo'n plank en zeil is ook duur, en ik miet er niet aan denken. Of bv golf, de 1 vind het geweldig en de ander vind het niets. VR hoeft dus ook niet voor iedereen te zijn, maar hier denken nogal wat mensen dat het dat wel zou moeten zijn want anders is het niets. Net zoals dat sommige dus een triple scherm opstelling hebben, waarbij ik dan weer denk, pff VR helm is beter want dan ben ik echt in de wereld, in tegenstelling tot wat monitoren kijken in mn kamer.
Wat een onzin dat je na 45 minuten moet stoppen, ik kan echt uren spelen zonder problemen
Dat vermeld ik toch ook?
Mensen die uren kunnen VR racen, hebben een proces van gewenning doorgemaakt. Daar zul je doorheen moeten. Maar voor sommigen komt het nooit zo ver. Die moeten altijd stoppen na x tijd.

[Reactie gewijzigd door Botmeister op 26 april 2025 14:38]

Als je geen plek of geld hebt voor triple screens dan is VR toch echt wel een uitkomst. Ik race uren in VR. Goede headstrap is dan wel nodig. Quest 3 met zijn full color passthrough bied ook mogelijkheden om je omgeving te zien in VR zodat je je buttonbox kunt bedienen.
Ja. En ook flightsimulator (x-plane) en dat is niche en daar heb je niet altijd zin in en tot max 20 min - 30 min. Leuk en niet leuk genoeg. Dit blijft een niche.
Maar je wijst dus direct naar een niche. Voor simulaties (ter land, ter zee en in de lucht) is het fantastisch omdat je een veel getrouwere ervaring krijgt. En je scenarios kan afspelen die je de kans geven om fouten te maken, zonder grote consequenties.

Maar dat betekent dus wel een gecontroleerde omgeving, bij voorkeur zitten of liggend in een stoel, en het gaat dus ook niet om AAA games.

Oftwel, mainstream gaat het niet worden.

Vroegah, had je met de porno industrie nog kans gehad - en hier zie ik nog wel kansen, beetje gek misschien, maar net als de videobanden, en het internet - het werd pas écht groot toen bleek dat mensen niet meer schaamrood op de wangen hun videobanden hoefden te halen maar alles konden streamen.

In het verleden hebben ze een belangrijke rol gespeeld bij de acceptatie van nieuwe technische standaarden, tegenwoordig weet ik niet of ze nog steeds zo'n invloed hebben..
ik heb dit lang ook gedacht maar de techniek maakt de laatste 2 jaar echt enorme sprongen. Ook hoor ik van collega's om mij heen met kinderen dat die vaak een Quest 2 of 3 hebben en hier best fanatiek gebruik van maken.

Ik heb zelf een tijd terug een Quest 3 in een opwelling gekocht en ik kan je vertellen dat het mijn beste tech aankoop van de afgelopen 5 jaar is. Super veel mogelijkheden van meer bewegen, AR games, meerdere AAA titels, Xbox Cloud gamen op 150 inch scherm, Stremio etc etc..

De headsets moeten alleen lichter worden, langere batterijduur en er moet nog een horde genomen om nog meer content te maken door AAA studios, al zijn er genoeg top titels om je eindeloos te entertainen op dit moment.
Ik zie juist heel erg het tegenovergestelde en ook wel parallellen met 3d tv zoals @Accretion hieronder aanhaalt.

3d tv was bijvoorbeeld ook best leuk in bioscoop of wanneer je alleen thuis zit echt voor het scherm met perfecte kijkhoeken. Zit je echter met het gezin of met een groep vrienden wordt het al snel ongezellig, want iedereen heeft die bril op waardoor interacties met elkaar soms toch wat onhandig of onpersoonlijk overkomen op zo'n moment.

En zoiets zelfde zie ik met VR ook, @ipaqlinux48 geeft bijvoorbeeld het Assetto voorbeeld, wat inderdaad een hele ervaring kan zijn met een VR bril, net als andere VR games. Maar wel vaak enkel geschikt als solo ervaring, want ook daar, gezellig met wat vrienden of het gezin VR gamen is vaak niet echt wat omdat je of maar 1 bril hebt, en de rest er dus maar wat bij zit of omdat de omgeving (kamer) waar je bent niet geschikt is om met meerdere mensen VR te doen.

En juist daardoor zie ik eigenlijk alle VR sets aangeschaft tijdens Corona, want het kon thuis, of bijvoorbeeld aangeschaft voor Half life Alyx in ieder geval bij de mensen in mijn omgeving eigenlijk niet meer gebruikt worden (of zeer zelden) en grotendeels ligt dat spul simpelweg te verstoffen in de kast. Iets wat ook al vrij snel gebeurde met de 3d brillen van de 3d tv's. Slechts een enkeling die ik ken gebruikt de VR set nog echt heel actief en is ook nog echt bezig met het uitbreiden van de VR hobby.
En zoiets zelfde zie ik met VR ook, @ipaqlinux48 geeft bijvoorbeeld het Assetto voorbeeld, wat inderdaad een hele ervaring kan zijn met een VR bril, net als andere VR games. Maar wel vaak enkel geschikt als solo ervaring, want ook daar, gezellig met wat vrienden of het gezin VR gamen is vaak niet echt wat omdat je of maar 1 bril hebt, en de rest er dus maar wat bij zit of omdat de omgeving (kamer) waar je bent niet geschikt is om met meerdere mensen VR te doen.
Precies. En meekijken via de app is eventjes leuk, maar eigenlijk niet leuk genoeg. Meer een moetje bij je enthousiaste kind of partner... ;)
Uhm, alsof je arsetto gezellig met je vrienden of familie speelt. Vind er echt geen reet aan als 'jij' op de bank call of duty aan het spelen bent en 'ik' er naast moet zitten, dan kun je net zo goed alleen spelen.
Maaruh, laat nu net met VR diezelfde situatie ook kunnen, want wij doen bv gewoon mirror naar de TV als mijn neefje bezig is met mn VR headset, en dan helpen wij hem gewoon indien nodig. Het kan dus net zo 'sociaal' zijn als samen op de bank te zitten als maar 1 iemand aan het gamen is. Ook een tal spellen waarbij je dus 1 iemand in de headset hebt, en de rest op de smartphone of de ander op de flatscreen, samen het spel spelen.
Uhm, alsof je arsetto gezellig met je vrienden of familie speelt. Vind er echt geen reet aan als 'jij' op de bank call of duty aan het spelen bent en 'ik' er naast moet zitten, dan kun je net zo goed alleen spelen.
Maar dat is nu juist wat ik grotendeels bedoel, VR kan heel leuk zijn in een solo setting, maar zodra je het gezin of de vriendengroep samen wil gamen valt het al snel 'plat op zijn bek' qua gezelligheid. En dan bedoel ik niet dat je kijkt naar het neefje dat aan het gamen is, en die misschien eens even helpt. Maar meer in de setting dat je met VR niet echt leuke 'party' games hebt voor thuis waar je met zijn allen een bril op hebt en dan samen speelt. Denk bijv. aan iets Mario Party. Of simpelweg meerdere controllers aan de console en samen een potje knallen in CoD of andere game in splitscreen. Al zie je wel dat bij shooters die support volgens mij ook minder is dan voorheen op de meer moderne consoles, waardoor je soms terug moet grijpen naar een oudere titel voor zo'n avondje met de maten.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 26 april 2025 14:46]

VR indien goed ingezet is zeker geen gimmick
maar dat is het probleem dan ook weer
mensen hebben ook al snel afkeur want ze hebben al een keer cardboard, gearvr, etc. geprobeerd. dat is natuurlijk hetzelfde als geen mobiele telefoon willen omdat een s2 te traag was oid. maarja, leg dat maar eens uit aan een leek.
Ik denk dat VR voor de casual user nou ook niet echt aantrekkelijk wordt gemaakt.

De Quest 2 vond ik bijzonder oncomfortabel. De Quest 3 is qua standaard facial interface wel aardig, maar de standaard headstrap is vreselijk.

De batterijduur is vrij kort (als je alleen de standaard headstrap gebruikt).

Er waren tot voor kort niet echt grote al bekende IP's als standalone games. Eigenlijk dit jaar pas Batman en Metro.

De grafische kwaliteit loopt bij stand alone games behoorlijk achter op current gen games.

Tel daar bij op dat de ontwikkeling van zowel de headsets als de games behoorlijk snel gegaan is. Veel games waren in het begin veredelde techdemo's met VR headsets met een lage resolutie en slechte lenzen. Veel mensen die het toen geprobeerd hebben zijn weer afgehaakt.

Daarnaast zijn er ook wat praktische problemen. Je moet ruimte hebben in je huis. Mensen kunnen in het begin motion sick worden. En als je ook PC VR wilt doen, moet je (zeker bij race- en vliegsims) een flink dure pc hebben.

Kortom, de kritische blik van sommigen op VR begrijp ik heel goed. Ik begrijp ook goed dat dit ervoor zorgt dat de groei van de VR markt langzaam gaat.

Daar staat tegenover dat er inmiddels behoorlijk wat (zeer uitgebreide) VR titels zijn die zeker niet onderdoen voor goede flatscreen games. En die zijn meestal standalone te spelen (lees, je hebt geen dure pc nodig).
En als je toch een dure pc hebt, dan kan je de headsets net zo makkelijk aan je pc verbinden voor meer grafische kwaliteit en nog meer keuze aan games (en voor race- en flightsims is VR wat mij betreft dé manier om ze te spelen, qua ervaring niet te vergelijken met flatscreen)

Ook de headsets zijn tegenwoordig van hoge kwaliteit. Qua resolutie en lenzen. Qua comfort en batterijduur ben je vaak nog wel aangewezen op costum headstraps.

De potentie is er.
Precies! Ontwikkeling gaat hard dus wellicht dat de Quest5 de sweetspot van prijs en prestaties raakt. Uiteindelijk gaan we op dit moment ook niet meer gigantische stappen maken qua kwaliteit. Het zit nu meer in hoeveelheid fps en lichteffecten.
Nu niet, maar als het ooit naar formaat bril/lens gaat dan wil je als bedrijf vooraan staan. Het zal dan een mix AR/VR zijn en een apparaat in je dagelijkse gebruik durf ik wel te voorspellen.

Nu is het niche, niet een lang houdbare ervaring voor velen, een extra handeling om op te zetten tegenover een monitor en het vraagt vaak om beweging op een moment dat je eindelijk eens mag zitten (na je werk bijvoorbeeld)

Mijn neefje kan bijvoorbeeld echt uit kijken naar een potje standalone VR bij mij dan wel op de simrig, maar het is niet zo dat hij dat hij er zelf voor zal gaan sparen.

En ik heb constant 1 of meerdere VR headsets in huis sinds de Oculus kickstarter, maar ik kan er ook maanden achter elkaar niet naar omkijken. Er zijn gewoon te weinig kwalitatieve AAA ervaringen beschikbaar om het een vast platform te maken voor gamers en het wordt enkel echt serieus genomen als technieken met race/flight sims
Ik denk dat VR gewoon nog steeds net niet goed genoeg is maar het gaat wel de goede kant op.

Het plateau dat bereikt moet voor mainstream brillen:

- minimaal 180 graden FOV zonder teveel vervorming
- Ergens tussen de 3k en 4k per display
- Minimaal 120hz maar liever meer
- lichtgewicht


Dit gaat wel de goede kant op (zie pimax brillen) maar het is er nog niet helemaal op al deze fronten en daardoor lever je alsnog in op immersie en/of gebruikscomfort.

Een VR bril moet net zo’n mooi beeld geven als mijn gewone scherm, met het extra van 3D

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 26 april 2025 09:29]

Ware het niet dat voor VR het beeld rustig wat minder hoeft te zijn, want het is de immersie die het verschil maakt. Een simpele game als de originele Quake, Dukenukem 3D of een Jedi knight 2+3 (hell zelfs doom3 tegenwoordig) zie je al zo'n verschil, op flatscreen is het nu niet veel meer aan, maar in VR is het ineens een compleet andere ervaring, zelfs dus al native op de Quest 3 of Pico 4 is het geweldig ondanks de low textures, maar haarscherp.
Ach, ik denk dat het meer vergelijkbaar is met 3D TV.
Dat was een goeie ~10 jaar terug ook een hype, maar ik hoor daar niemand meer over.

Het is allemaal net iets te veel een gimmick om daadwerkelijk nuttig te zijn.
Het idee met 3D workspaces e.d. had in theorie wel potentie tijdens corona, maar het blijkt dat videobellen toch praktischer is dan met '3D avatars' met elkaar te overleggen.
Goede! Mooi voorbeeld van hetzelfde probleem een 3D TV. Zit trouwens ongeveer in dezelfde hoek als VR. En met een 3D TV kon je nog wel samen kijken (met beiden zo een brilletje). Overigens is iedereen die brillen kwijt of batterijen leeg op den duur. 😄
3D functie van TVs was iets dat bovenop je al bestaande functie van je TV zat. De TV die ik hier al een eeuwigheid heb is niet gekocht omdat het een 3D functie heeft, was gewoon een extra functie. En de 3D functie halveert de resolutie van de film, dus gebruik is niet zonder nadelen. En dezelfde films zijn ook te kijken zonder 3D functie, op de zelfde TV. Het is geen basis functie van de TV.
Mijn 3D TV heeft dus inderdaad een 3D gimmick.

Maar als je een VR set koopt dan koop je die voor VR. Je kan het alleen maar gebruiken voor VR. Het is niet een klein grappig dingetje dat het kan bovenop zijn basis functie. VR is de basis functie. En er zijn vele VR games die absoluut niet speelbaar zijn zonder VR. Dit zijn vaak ook de betere VR games. Mijn favoriet is RUMBLE, die game zou onmogelijk te maken zijn zonder VR. Het is zo een goede game dat ik het al 16 maanden bijna dagelijks 2-3 uur speel en hier de komende jaren nog wel in mijn dagelijkse leven zal spelen.
VR is geen gimmick.

En de vergelijking met 3D TVs slaat nergens op en moet eens een keer stoppen. Het laat alleen maar zien dat je weinig van VR af weet, of de definitie van gimmick niet weet.
Ik geef je gelijk hoor, tenminste de komende 50 jaar. Misschien dat tegen die tijd de AI zo hard is gegaan dat VR niet meer van echt is te onderscheiden met ook praktische toepassingen voor de massa.
Pfff, maak dat maar al over 10 jaar. Want er zijn nu al een enkel spel die iets zo goed als fotorealistisch kan tonen, mits je de hardware ervoor hebt. Ik moet sowieso nog steeds hetzelfde zien voor flatscreen games die hetzelfde er uit zien als een film op bluray...
Dat is ook weer waar, als je ziet hoe hard AI gaat
Ik heb zelf een quest 2en 3. Ik vind het geweldig maar het sluit je heel erg af van de wereld om je heen en is erg zwaar. Ik denk zelf dat AR/MR een veel belangrijke kans heeft om dingen toe te voegen waarbij de kracht uit je telefoon komt. Dan kunnen de headsets/brillen veel kleiner zijn en dingen als navigatie over de echte wereld, kook instructies enz kan echt iets toevoegen.
Ik speel al 16 maanden bijna dagelijk 2-3 uur aan RUMBLE.
Een VR game die gewoon onmogelijk zou zijn om te maken zonder VR.
En ben absoluut niet van plan in de komende jaren te stoppen. Het is geen gimmick, het is een onderdeel van mijn dagelijkse leven.

Of VR mainstream zal worden is meer een vraag over wat je verstaat onder de naam 'mainstream'.
Als je het vergelijkt met normale gaming op consoles bijvoorbeeld en minstens de zelfde verkoop cijfers verwacht, dan is dit een vrij slechte vergelijking, maar zelfs in die slechte vergelijking doet de VR markt het helemaal niet slecht!
Ik zou het niet eens appels en peren vergelijken noemen, consoles en VR is het vergelijken van een appel en een ananas. Een compleet ander stuk fruit, met een andere smaak, de ene kan je zo uit je hand eten, de andere kost meer werk. Maar ja, het is beide fruit en zoet.

Ooit was een ananas extreem duur en zeldzaam toen ze net uit Amerika werden mee genomen, terwijl appels al lange tijden een heel normaal stuk fruit was. Er waren weinig die ooit een ananas konden proeven vanwege de prijs, maar er was wel een enorme hype rondom. Iedereen had er van gehoord dat het een smaak als geen ander stuk fruit had. Mensen huurden een ananas om er mee rond te lopen of te showen op feesten. Allemaal omdat ze mee met de hype wilden, maar het geld niet hadden om er 1 zelf te eten. Iedereen had het erover.
Nu is het gewoon een stuk fruit dat helemaal niet duur is. Weinig die het ophypen als iets bijzonders. Het heeft nooit een grotere markt gekregen als de appel, maar het is heel normaal om ananas te kunnen kopen in de fruit afdeling.

VR was ooit ook extreem duur en zeldzaam toen het vrij nieuw was. Normale consoles voor normale gaming was al lange tijd op de markt, maar dit was nieuw. Weinig mensen die VR hadden ervaren. Men moest naar demos toe gaan om een kans te hebben een minimale ervaring te krijgen omdat het zelf aanschaffen niet mogelijk was. Het was 1 grote hype en iedereen had het er regelmatig over, zelfs degene zonder VR ervaring.
Nu is het heel makkelijk om VR aan te schaffen. En is VR niet zo nieuwswaardig meer. Een Quest 3/3s kost vergelijkbaar met andere consoles. Het heeft niet zo een grote markt als de console markt, maar doet het zeker niet slecht!!! Volgens schattingen worden er zelfs net iets meer VR sets verkocht dan dat Xbox aan consoles verkoopt. Playstation en Nintendo winnen het wel duidelijk van VR. Als je Xbox van de big 3 als een mainstream console ziet, dan zou VR ook mainstream verkoop aantallen hebben.
zit nog steeds te wachten op maatschappij veranderende metaverse ofzo... met zo'n avatar 🤡
Altijd leuk om onaangekondigd in de middag meeting gebruik te maken van een 'avatar'.

En als ze dan vragen waarom, aangeven dat je net wakker bent en er niet uit ziet.
Heb hier 2 Quest2's liggen en de Quest 1 gaat nu weg. Word hier toch wel door de kids regelmatig op gespeeld. Ook leuk om een partijtje tegen elkaar te spelen. Als je hem als Steam VR headset gebruikt is het on sommige games echt wel gaaf.
Dit soort 'reorganisaties' gebeuren al een tijdje in de gehele gameindustrie, het heeft niks met het falen van VR 'an sich' te maken. VR groeit nog steeds, langzaam maar zeker. Dat die hele Metaverse-visie van Zuckerberg niks zou worden wist ik al, het is een heel specifiek medium dat op bepaalde vlakken zeker veel kan toevoegen(gaming, audiovisuele media) maar op andere(die 3D workspace toestanden, social media) veel minder tot niets. Voor mij persoonlijk is het nog steeds de weg vooruit in gaming, zeker 90% van de tijd die ik aan games kan besteden doe ik met VR bril. Ik kán gewoon niet meer terug, flatscreen games interesseren me gewoon niet zoveel meer na ze bijna 30 jaar gedaan te hebben en ik nu al een jaar of acht eigenlijk alleen maar in VR speel. Meta Quest 3 en PSVR 2 beheersen mijn game gedrag en ik vind het geweldig. Plenty toffe titels van hoge kwaliteit voor beide systemen(RE8, RE4, GT7, Behemoth, Alien RI, Metro Awakening, Arken Age, No Mans Sky, Asgards Wrath 2, Batman Arkham Shadow, Assassins Creed Nexus, Into the Radius, Hitman WoA, Madison VR, Wanderer FoF) en de releaselijsten puilen uit met interessant spul wat nog op stapel staat zoals Forefront, Ghosts of Tabor, Aces of Thunder, Flatout VR, Light No Fire, Hard Bullet, Wandering in Space, The Midnight Walk, Alien RI 2, enz. Spul dat grotendeels onder de radar van de gemiddelde flatscreen gamer zit maar dat mag de pret niet drukken, na al die jaren in VR voelt 'gewoon' gamen maar achterhaald, inspiratieloos en klungelig aan.. Oblivion Remaster VR, wanneer Bethesda?🙃

[Reactie gewijzigd door Lucifer of God op 26 april 2025 20:05]

Jammer dat ze gaan bezuinigen op hun VR afdeling. Maar aan de andere kant, de manier waarop Meta met de VR markt om gaat vind ik het misschien niet zo heel erg dat ze wat minder gaan doen. Dan is er misschien wat meer ruimte voor concurrentie om hun marktdeel te benutten. We hebben echt hard goed concurrerende standalone/wireless VR hardware nodig. En exclusives is het laatste wat we nodig hebben in deze nog groeiende markt, maar Meta doet er alles voor om exclusives te krijgen.

Maar wat er ook gebeurd in de VR markt. Ik zit goed. Ik speel bijna dagelijks 1 VR game, RUMBLE. Mijn andere VR games liggen allemaal stof te happen omdat RUMBLE zo een geweldige game is dat ik gewoon niet meer games nodig heb. Mij interesseert het ondertussen vrij weinig of we genoeg AAA VR games hebben of niet.
Ik heb drie VR brillen (PSVR2, Quest 3, Pico 4). Ik was een tijdje super enthousiast. Maar eerlijk? Ik gebruik ze alledrie al maanden niet. Soms is er even zo'n opleving. Maar het blijft gewoon onnatuurlijk om zo'n ding op je hoofd te hebben.

Er moet een hele dikke doorbraak komen, wil het ooit écht succesvol worden.
Ja, geef ons maar een Holodeck :P
Hadden ze Facebook niet helemaal hernoemd naar Meta vanwege hun VR ambities? Wel grappig dat ze dat onderdeel nou oprollen. Kan ik straks mijn Quest 2 nog gebruiken? Want ik vind dat namelijk wel heel erg leuk. Alle alternatieven waren erg duur. Waarom hebben ze ooit Oculus overgenomen om het weer weg te gooien? 🥲 Erg jammer.
Nergens in het artikel staat dat Meta haar hele VR tak oprolt. Er worden enkele medewerkers ontslagen. Meer staat er eigenlijk niet.
Meta heeft zo'n 60 miljard geïnvesteerd in de "metaverse", hun definitie van VR. Tot nu toe is het een grote mislukking, AI is momenteel veel hotter dan VR.
Hoe zou het zijn gelopen als ze Oculus niet hadden overgenomen? Ik ben van niet de enige die geen VR heeft gekocht puur vanwege Meta.

Heeft Meta, nu achteraf gezien, VR ook maar iets vooruit geholpen of eigenlijk alleen maar belemmerd? En wat was de rol van Zukc's megalomane visie op de Metaverse hierin? Hij had beter raketjes kunnen gaan bouwen zoals de andere miljardairs :+
Ik denk dat het dan lang niet zo ver zou zijn gekomen. De CV1 was ook echt voornamelijk mogelijk door het geld van Meta, anders was de CV1 een iets verbeterde versie van de DK2, en dat was echt een bagger headset waar je snel misselijk in wordt (ik heb er zelf 1, en daarvoor had ik al andere waar ik nooit ziek in werd, net zomin als met de originele Vive, die ik via werk vaak leende, maar zeker de Vive Pro die ik zelf kocht ook nooit problemen.).
Ook de keuze voor standalone leek in het begin geen goede keuze, maar is uiteindelijk toch goed gekomen, voor mij nooit meer een headset met kabel, ook niet naar een batterij zoals de avp, had ook met mn Vive Pro uiteindelijk de wirelessmodule gekocht, erg duur, maar al zijn geld waard, want zelfs met pulleysystem was de kabel ruk. Zelfs de kabel van de batterij van de wireless module irriteerde me, maar sinds ik de Pico 4 heb ook niet meer die irritatie. En het verbaasde me zelfs dat de Pico 4 wireless nog beter beeld toonde via mn oude pc met nog zelfs wifi5 en de default instellingen.
Heb zelf een Valve Index en die heb ik al jaren niet aangeraakt. Het was even leuk in het begin. Maar lang kon ik dat ding niet ophouden vanwege motion sickness. Een half uur gamen was volgens mij echt de limiet... Terwijl ik wel echt zin had om te gamen, zal wel met FPS en lag te maken hebben, geen idee.
Je moet wel zorgen dat je goed de IPD instelt en de headset goed op zet, daarnaast moet je echt wel een fatsoenlijke PC hebben om het minimaal aantal FPS stabiel te houden.
Ook ligt het natuurlijk aan wat voor games je speelt, je moet zeker niet beginnen met VR met veel snelle beelden.
Ja ik had toen speciale lenzen laten maken voor m'n ogen zodat het beeld perfect op m'n ogen was afgesteld. Toendertijd een 2080 ti. Beat Saber altijd voldoende FPS. Skyrim en race games was altijd behelpen. Ik had ook 1 of andere boks game, ging prima. Maar na een half uur toch wel misselijk en een zweet hoofd van de zware headset (en inspanning natuurlijk.)
Dan is het toch goed mogelijk dat die lenzen niet goed waren. Zelfde krijg je bv ook als je een half uur rond loopt met een bril op sterkte die niet voor jouw ogen zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.