Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Bron: The Inquirer, submitter: silentsnow

The Inquirer heeft vele bronnen over de hele wereld en al die bronnen vertellen iets anders over nVidia's NV30. Het laatste nieuwtje komt uit BosniŽ en betreft het geheugen van de nieuwe videokaart. Fuad Abazovic heeft ter ore gekregen dat deze slechts 128 bit zal zijn, terwijl de Radeon 9700 en de Parhelia al lang 256 bit aan boord hebben. Om hiervoor te compenseren zal het geheugen wel op een tot nu toe ongekende geheugensnelheid draaien; ergens rond de 800MHz, denkt de schrijver van het artikel. Aangezien dit waarschijnlijk niet alle verlies van performance zou kunnen compenseren, is de vraag hoe nVidia met een op 128 bit-geheugen gebaseerde videokaart de Radeon 9700 wil inhalen.

Het antwoord zit mogelijk in de koop van een bedrijf genaamd Gigapixel, waar 3dfx een tijdje voor hun eigen overname door nVidia 186 miljoen dollar voor neertelde. Dit bedrijf had een paar interessante patenten in handen, waarvan een aantal betrekking zou moeten hebben op een 'revolutionaire' geheugentechniek. Abazovic denkt dat we deze techniek, genaamd Giga 3D, wel eens zouden kunnen terugzien in de NV30:

nVidia logoGiga 3D was the name of technology that we believe could be interesting even two years on, and we assume that we could see some memory breakthrough in next Nvidia chip NV30.

I would like to add that I don't have anything solid about Gigapixel marchitecture actually used in the NV30 but think it could be state-of-the-art stuff
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Als 't nVidia lukt om met maar 128 bit toch een mooie geheugenperformance te halen, hebben ze wel een voordeel tov Ati en Matrox.

Zo'n printplaatje is dan namelijk veel makkelijker te ontwerpen dan 1tje met 256 bit geheugen. Veel minder traces nodig, en waarschijnlijk ook minder layers voor de pcb. Ergo, een goedkopere kaart.

Geen slechte ontwikkeling :)
Tuurlijk aangezien ze DDRII erbij gaan gebruiken.

maar dan moet die DDRII wel twee maal zo snell lopen.

256b DDR600 vs 128b DDRII 1200Mhz

Alleen de 9700 ondersteund ook DDRII maar dan aan 256bits.
als ik me niet vergis is ddr ii klok voor klok sneller dan ddr i
je vergist je wel, je zit nl. in de war met QDR :)
Nvidia heeft een aantal problemen met het produceren van deze kaarten doordat deze "bleeding edge" technologie mee zou moeten krijgen. Dacht dat het oorspronkelijk dual-channel DDR mee zou krijgen.

Dit zou wel eens kunnen betekenen dat Nvidia zijn product iets aan het haasten is om toch nog een release voor de o zo belangerijke feestdagen uit te brengen.
"dual channel" is wel een erg vage term, als je het telt aan het aantal memory controllers, dan heeft de huidige Gforce 4 er zelfs 4!!, Als je een channel 64bit noemt (een normale DDR sdram module is 64bit breed) dan heeft de GF4 dual channel (128 bit) en zou de nv30 ook 'dual channel' zijn. De radeon9700 zou zelfs naar deze fictieve naamgeving quad channel zijn.
Moet nou echt ELK onbenullig GERUCHT over die NV30 hier als nieuws gepost worden?

Vooral als het zo weinig geloofwaardig is als dit gerucht?
Hmm, zover ik weet is alles omtrent nieuwe hardware gebasseerd op geruchten enzo. Tis misschien niet het nieuws wat we wilden horen, maar ik denk maar zo: alst niet zo is valt het altijd mee.

Valt me wel een beetje op dat er een soort 'nee niet nVidia' sfeertje heerst. Misschien zit nVidia er wel een keertje naast en moeten ze ook weer een keer met iets baanbrekends komen om de concurrentie te slim af te zijn. Hoe je het ook bekijkt, tis altijd in 'ons' voordeel als de titanen vechten om het snelste concept :)
Ik hoop dat ik geen feestje verstoor, maar de radeon 9700 werkt ook gewoon met 128bit DDR geheugen.

Er zit wel een interface op om met 256bit geheugen te werken, maar het geheugen zelf is gewoon 128bit DDR... Zie ook maar de specs op de website.
• 128MB DDR memory accelerates the latest 3D games
• 256-bit memory interface removes hardware performance bottleneck and provides end users with faster 3D graphics
Klopt, maar het gaat om de memory bus die de snelheid bepaald waarmee gegevens naar het geheugen geschreven gaan worden.

Radeon 9700 - 256 bits bus + 128 MB DDR memory
Parhelia - 256 bits bus + 128 MB DDR memory
Nv30 - 128 bits bus + 128 MB DDR memory

Echter is dit laaste natuurlijk puur speculatie en imho grote onzin :)
Niet alleen de bus ook het geheugen zelf
SDR
DDR
DDRII
die laaste zou goed 128bits DDRII kunnen zijn misschien daarom is ie zolaat als DDRII ook niet wil vlotten

Bijvoorbeeld DDRII 500Mhz(1000eff)
De Radeon 9700 Pro gebruikt gewoon een 256-bit geheugen bus, die kan worden gebruikt in combinatie met 4 64-bit geheugen controllers. Dat komt dus neer op 256-bit.
SLI zou wel tof zijn,als een ATI kaart sneller zou blijken te zijn dan brengen ze gewoon een kaart met 2 of 4 gpu's (of meer :9~) uit,ook een 3dfx patentje. ;)
Nou het schijnt dat de Ati ook in dual en zelfs in Quad mode kan draaien. In het verleden hebben ze dit al eens met de Radeon Maxx gedaan. Op dit moment worden er professionele kaarten gemaakt met 4 Radeon 9700 cpu's erop. Maar die zijn natuurlijk voor een totaal ander segment bedoeld dan het game segment. Als je naar het verleden kijkt heeft Ati op dit gebied al ervaring, nVidia heeft enkel kennis in de vorm van 3Dfx engineers.
Nou het schijnt dat de Ati ook in dual en zelfs in Quad mode kan draaien.
Nog leuker... het is zelfs mogelijk om 256 Radeon9700s naast elkaar te laten draaien. Dit zul je echter alleen tegenkomen bij grote projecten als simulators voor bv de luchtmacht, landmacht of marine en is voor ons thuisgebruikers helaas onbetaalbaar.
Tsja, dat ging met die VSA100 dingen ook leuk. Was erg goedkoop ;) NOT
'n Multi chip design beteken naast performance ook 'n hele dure te producerende kaart.

Je zit dan iig met de n x GPU chip kosten dan met het vermogen verbruik dus voor de konsumenten markt erg oninterresant te hoge kosten en stroom opname..

Misschien is dit ook wel een van de factoren waarom 3DFX op de fles is gegaan door hun multy chip beleid.

Ze zijn er niet voor niet vanafgestapt maar ze kunnen het wel alleen is het niet economisch verantwordt.
The Inquirer heeft vele bronnen over de hele wereld en al die bronnen vertellen iets anders over nVidia's NV30.
Tsja het staat er al. Wat moeten we nou geloven. Ik denk dat een bedrijf als NVidia met hun kennis, heel goed weet waar ze mee bezig zijn, en dat ze zorgen dat ze niet afhankelijk zijn van een nieuwe maar in kinderschoenen staande techniek. Ik denk dat Nvidia toch 256bit zal implementeren en eventueel ook die super sonische giga3d shit :D
De beslissing voor de memory bus is al hele tijd geleden genomen omdat het de basis is van hun chip design. Mochten ze voor een 128 bit bus hebben gekozen dan kunnen ze dat niet ff omgooien.
Tja, voor hoever je deze roddels kunt vertrouwen is nog maar de vraag. Pas als we officiele nvidia berichten krijgen dan hebben we er pas wat aan. Zo kan ik ook nog wat dingen uit me duim zuigen ;)
Nou zo goed mogelijk kunnen zijn aangezien 128bits met DDRII ook 'n aanzienlijke bandbreedte geeft.

vroeger werd er wel eens dat truckje tegepast.

128bits SDR SDRAM
vs
64Bits DDR SDRAM

Die laatste maakt 'n eenvoudigere PCB ontwerp mogelijk aangezien hier 128 traces worden geroutd vs 256 scheeld ook in PCB kosten. scheeld weer 'n Layer ofzo.
DDR-II geeft ENKEL en ALLEEN hogere clockspeeds (en dat ten koste van een hogere latency, maar dat is niet zo erg). Per cycle wordt er NIET meer informatie verhuist, en DDR-II heeft niets met QDR te maken. Het verschil is dus:

256 bit @ 310 MHz * 2
en
128 bit @ 400 MHz * 2.

En dat ziet er dus helemaal niet mooi uit voor nVidia.
precies. We hebben hier een vage posting over een vage website die een vage chat had en iemand die daar vage gedachtes over heeft. Nou ik weet nog niet honderd procent zeker of dit waar is :).
Een poosje geleden stond op het nVnews forum een posting waarin ook al werd gemeld dat het 128bits zou worden. Volgens de schrijver van die posting kwam deze info rechtstreeks van nVidia. Oke, dat kan iedereen wel zeggen, maar toeval wil wel dat ik zelf ook even specs van de nV30 heb gezien met precies dezelfde info. En deze specs kwamen ook rechtstreeks van nVidia. Of de specs nog steeds kloppen (die in het pdf stonden) durf ik niet te zeggen, maar het zag er wel allemaal intressant uit.

Hier wat copy&paste van die posting daar:
The paper that he saw said this:

NV30 = 500Mhz x 128bits * 4 for color & Z compression -> 64 GB/sec b/w for antiliasing ((128 color, 128 Z)

R300 = 300Mhz x 256bits * 1.6 for Z compression -> 30.7 GB/sec b/w for 4xAA
*4 for color & Z compression
*1.6 for Z compression.

Doen ze nou alsof hun Z compressie techniek veel beter is en ze daarom dan een betere bandwith hebben? Kan iemand mij die factoren verklaren?
Z compression levert je toch geen hogere "effectieve bandbreedte" voor je complete kaart op?

Die factor 4 en 1.6 wil ik wel eens wat uitleg bij zien, want ik vind ze er verdacht. Typisch van die dingen waar flink mee gesjoemeld wordt.

Het lijkt er op dat de feitelijke bandwith kleiner is, maar dat ze doen alsof het door slimmere technieken beter gebruikt kan worden.
Ik denk dat Nvidia voor de NV30 toch alle registers wil open trekken :? Of het zou best kunnen dat ze dat voor de NV35 bewaren.

Toch denk ik dat NV30 gewoon 256bit, DDRII, Giga 3D gaat gebruiken. Misschien dat dat ventje heeft gehoord van de NV31 die zal misschien 128Bit gebruiken en misschien ook 6 pipelines.
Giga 3D ?? Zolang ze niet feilloos kunnen uitleggen wat dit inhoud komt het mij een beetje als een hoax over ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True