Netflix is grootste streamingdienst in Nederland, Viaplay en Videoland volgen

Netflix heeft bijna 15 procent van de tv- en videomarkt in Nederland in handen, en is daarmee de grootste streamingdienst in Nederland. Dat constateert Telecompaper. Daarna volgen Viaplay en Videoland, die beide rond de 5 procent van de markt in handen hebben.

In totaal hebben streamingdiensten in 2024 1,2 miljard euro verdiend in Nederland, meldt marktonderzoeker Telecompaper. Het is voor het eerst dat de grens van 1 miljard euro omzet door streamingdiensten wordt gepasseerd. De totale tv- en videomarkt groeide met 4,2 procent tot 2,9 miljard euro omzet. De opbrengsten uit streamingabonnementen stegen vorig jaar met 21 procent vergeleken met 2023. De hogere omzet komt mede door de prijsverhogingen die sommige streamingdiensten doorvoerden.

Ook nemen steeds meer Nederlanders een abonnement op een streamingdienst naast hun reguliere tv-abonnement. Streamingdiensten nemen bij elkaar 36 procent van de Nederlandse markt in, maar lineaire televisie blijft de grootste markt met een marktaandeel van 42 procent. Hierbij kijken gebruikers tv-programma's, films of series op het moment dat ze worden uitgezonden.

Bijna 15 procent van de Nederlandse tv- en videomarkt is in handen van Netflix, gevolgd door 5,2 procent voor Viaplay en 4,5 procent voor Videoland. Disney+ heeft een aandeel van 3,7 procent. Op de totale markt voor tv en video is Ziggo marktleider, gevolgd door KPN.

Update, 9.57 uur: In een vorige versie van dit artikel stond dat Netflix 15 procent van de Nederlandse streamingmarkt in handen had. Dit klopt niet en is daarom aangepast naar 15 procent van de tv- en videomarkt.

Door Sabine Schults

Redacteur

02-04-2025 • 08:04

234

Reacties (234)

234
232
74
1
0
131
Wijzig sortering
Viaplay verbaast me echt, hoor er alleen maar mensen over die ontevreden zijn...
Netflix en videoland verbazen me niet nee.
Ik had Amazon prime wat hoger verwacht.

Verder vraag ik me af hoeveel % meerdere abonnementen hebben. Dus als 100 mensen hebt en 15 hebben Netflix hoeveel van die 15 hebben dan ook videoband bv.
Ik denk dat de revenue per Amazon user daar te laag voor is. Voor 1 Netflix account heb je minimaal 2 Prime accounts nodig. Aangezien dit om revenue gaat ipv users, zal Amazon niet hoog uit komen in dit rijtje. Daarnaast is Prime Video onderdeel van Amazon Prime, wat niet volledig een streamingsdienst is.
Dat vertekend het beeld wel. Ben je marktleider omdat je de meeste gebruikers hebt of dat je de grootste omzet binnen harkt?

En gaat het om actieve gebruikers (uren gestreamd) of om geregistreerde gebruikers.

En dan worden nog veel accounts gedeeld ook tussen familie/vrienden, al dan niet binnen de regels van het afgesloten abonnement.

Ik (en mijn familie) stream bijvoorbeeld heel veel YouTube video's. Dit lijkt niet te zijn meegenomen als streamingdienst (overigens als betaald abonnee met YouTube premium).
En daarmee dus eigenlijk zinloos, want het kan dus rustig zijn dat meer mensen Amazon Prime hebhen dan bv Vialay of Videoland, maar omdat die minimaal 3x of 2x zo duur is komen die andere hoger in de lijst.
Daarmee zijn ze niet de grootste, maar degene met de meeste omzet, dat is dus iets heel anders.
Dat komt dus niet (goed) uit dit artikel dat het obv omzet is en niet obv aantal gebruikers.
Ja maar aantal klanten zegt ook weer niet zoveel, want hebben mensen prime voor de videodienst of voor gratis verzending en aanbiedingen op Amazon? Of misschien wel (deels) voor Twitch?
Het is inderdaad een volslagen nietszeggend onderzoek...... dat ook weer gewoon overgetikt wordt hier zonder enige context :-(.

Partijen als Amazon en Apple leveren ook niet eens omzet/gebruikers per land aan dus die komen er nooit fatsoenlijk in tevoorschijn.

Dus ja, Netflix zal best de grootste zijn, maar voor de rest weten we nog niets.
Beetje onzinnige vergelijking dan. Als je dan echt naar revenue kijkt is Amazon dan waarschijnlijk de grootste sinds hun model is dat je als Prime gebruiker je spullen bij Amazon besteld ipv alleen abonnementskosten.
Dan begrijp ik deze volgorde wel, de meest dure hebben de hoogste revenue.
Of zij dan ook nog een videoband hebben lijkt mij sterk. :+
Denk dat het veel leden heeft, maar weinig kijkers. (voor de gratis verzending, vod content is mager)
Ik ook. Ik heb buiten Tweakers nog nooit iemand gehoord die Videoland en Viaplay heeft, en vrijwel iedereen die ik ken weet niet eens wat Viaplay is. Amazon Prime Video kennen ze allemaal en gedeelte van hen heeft dat ook.

Nu is dat wel N=1, maar toch.
Zie daar het effect dat het hebben van grote uitzendrechten heeft. Doordat Viaplay grote sport evenementen zoals F1, Premier League of Bundesliga heeft komt er een grote groep aan gebruikers. Of zo de dienst nu zo goed vinden of niet.

Zou Viaplay niet die grote namen hebben, dan zou de ranglijst echt heel anders eruitzien denk ik.
Ik ook, kan iemand bij de lijst uit het rapport? Het bericht van Telecompaper (gratis account) geeft ook geen uitsluitsel. Ben wel benieuwd naar de posities....
Het probleem is dat het niet uitmaakt of mensen ontevreden zijn, ze hebben een monopoly op bepaalde content (Formule 1) en kunnen mensen die dat willen kijken niet weg.
Ze hebben geen monopolie. Niet op de F1 content, zelfs niet op nederlands commentaar bij de F1 content. Er is een heel goed alternatief maar veel mensen zijn te lui om daar naar te kijken.

F1TV is by far superieur aan Viaplay.
F1TV kan superieur zijn. Als je echter niet wil (of kunt) casten, dan heb je een box nodig die F1TV kan laten zien. En de laatste keer dat ik daarnaar keek, zag ik dat de meeste Android boxen geen F1TV app hadden. Bij Ziggo zit de Viaplay app in hun mediabox en is er zelfs een kanaal aan gekoppeld. (Ik heb het dan niet over Viaplay TV, maar over een kanaal voor de app). Zo hebben mijn ouders Viaplay, omdat ik ze niet uitgelegd kreeg hoe de F1TV app werkte. Ik kreeg iedere race weer een belletje dat ze het niet snapten en moest dan langs komen. Daarnaast: als je buiten F1 ook van bijvoorbeeld darten of Engels voetbal houdt, dan kan het handiger zijn om Viaplay te nemen. Voor een paar euro meer (dan F1TV) heb je dat er dan bij en je krijgt ook F1TV, dus die kun je als je wil voor de F1 gebruiken.
F1TV kan superieur zijn. Als je echter niet wil (of kunt) casten, dan heb je een box nodig die F1TV kan laten zien. En de laatste keer dat ik daarnaar keek, zag ik dat de meeste Android boxen geen F1TV app hadden.
Je kunt F1TV vanaf je smartphone casten naar elke tv, zodra je daar een vrije HDMI poort hebt en er een Google Chromecast dongle insteekt. Of in je Chrome/Edge browser bekijken op de laptop of pc, en deze met een HDMI kabeltje doorkoppelen naar je tv, als extra scherm.

Viaplay zit feitelijk in dezelfde hoek als Ziggo, waar de klappen vallen: de prijs/kwaliteit verhouding valt tegen, de abonnees lopen weg, dus stijgen de prijzen om de omzet op peil te houden, waardoor er nog meer mensen afhaken, enzovoorts. Dat kan natuurlijk niet eeuwig goed blijven gaan.
Het gaat dus om mensen die geen zin/tijd/kunde hebben voor dit soort "gedoe". Ja, voor leken op leeftijd is een Chromecast aansturen "gedoe". Ik ken mensen van rond de dertig die het principe van een eenvoudige stereo versterker niet (willlen) beheersen en al uitzonen als je begint over het selecteren van de input op de versterker. En dan is ViaPlay een werkbaar alternatief.
exact. en als mensen daadwerkelijk dusdanig tech-savvy zijn dat ze dat "gedoe" begrijpen, zouden ze geeneens F1TV gebruiken maar gewoon een gratis illegale stream waar er legio van zijn als je weet waar je kijken moeten.
Niet mee eens: illegale streams zijn onbetrouwbaar. Ik ben zeer zeker geen leek (ik verdien mijn brood met IT) en ik betaal graag voor F1TV Pro omdat ik geen zin heb om afhankelijk te zijn van streams waarvan je steeds moet afvragen of ze up zijn, waar je moet dealen met commentaar in het Arabisch, of waar je pixels kunt tellen, of door URLs vol bagger moet ploeteren voor je een werkbare link hebt gevonden.

Maar nog belangrijker: ik wil betalen voor produkten of diensten waar ik voldoende plezier uit haal.
Mede-IT'er hier. Ik had ook F1TV Pro, maar ik vond de prijs verhoging van €30 ff te fanatiek.

Ik VPN(€51 voor 3 jaar) nu naar Zwitserland en dan slinger ik de SRF stream aan. Is in het Duits (wat ik versta), en zet eventueel Olaf aan.

Misschien dat ik weer overstap naar F1TV Pro als ze 4K gaan streamen.
Dit inderdaad. Mijn ouders willen gewoon F1 kijken en die willen dat niet met streamen/casten naar bijv. een Chromecast, maar gewoon de TV aanzetten en naar het kanaal Viaplay en gaan. Als ik kijk naar de jongeren doelgroep en mijn vriendengroep zit niemand meer op Viaplay. Dit zal voornamelijk gaan om de wat oudere generatie waarbij het voornamelijk in het gemak zit.

Daarnaast is er ook nog steeds geen goede F1TV App welke je kan installeren op een willekeurige Smart TV. Wanneer dit op de markt gaat komen zullen er nog meer mensen bij Viaplay afhaken, echter zal Viaplay hier natuurlijk in Nederland wel weer een stokje voor gaan steken zodat de F1TV App weer niet uitgebracht zal worden in Nederland.
Ik heb bij mijn ouders een Formular Z11 pro max geïnstalleerd in de woonkamer en ook één boven in de slaapkamer. Oude KPN TV-abo opgezegd. Een verademing, het werkt gewoon weer met de TV en receiver samen over de boxen en via bluetooth over hun koptelefoon (oudere mensen worden vaak wat dover). In plaats van 3 afstandsbedieningen, nodig bij die krakkemikkige TV-setup boxjes van KPN, werkt alles weer met één afstandsbediening. Alles schakelt alles gewoon in en uit met één knop en de AB regelt ook de volumes, netjes over HDMI en via Bluetooth met TV, receiver en koptelefoon. Geen gezeur meer met infrarood codes.

NLZiet app er opgezet, Netflix en F1TV, gecomplementeerd met een radio app, Spotify en de Teletext app. Alles gewoon te downloaden uit de Playstore. Het is gewoon TV kijken en radio luisteren via Android, en dat kennen ze van hun smartphone. Mijn vader wilde toch meer voetbal dan NLZiet leverde en mijn moeder miste bepaalde documentaires en kookprogramma's, bleken die oude mensjes van dik in de 80, best zelf in staat om NLZiet op te zeggen, de Canal+ app te installeren en te gebruiken. Het zijn immers maandabonnementen geworden, bevalt iets niet, neem je gewoon een abo op een andere TV-streaming of On Demand app. En eh, op Android en die Formular IPTV box draait de F1TV app als een tierelier, mits je internetverbinding snel genoeg is natuurlijk.

Inmiddels drie Formular updates verder en nul problemen. Geen storingen meer gehad, in tegenstelling tot bij KPN, hoeven ze niemand meer te bellen en uren in de wacht te hangen. Die Formular IPTV boxjes zijn wat duurder in aanschaf, maar veel beter in stabiliteit, flexibiliteit (Playstore apps) en de maandabonnementen voor de apps blijken nog altijd goedkoper dan via KPN.

[Reactie gewijzigd door rweust op 2 april 2025 13:31]

Firestick van Amazon is goedkoop, makkelijk in gebruik en heeft F1TV. Het makkelijkst en beste is de Apple TV, maar die is een stukje prijziger.
Ik mis even waarom je F1TV niet op AndroidTV dan wel GoogleTV zou kunnen installeren. Persoonlijk geen probleem mee op zowel mijn Mibox (diverse varianten) als een wat oudere Sony Android TV.

Dat gezegd hebbende is F1TV, wat ik sinds dag1 afneem ivm de onboards, geen volwaardig alternatief voor de klassieke uitzendingen. Ik vind de programmering vooraf en achteraf ook leuk. F1TV heeft wel een pre-race en post-race show maar dat is toch net even wat anders dan de uitzendingen van +- een uur voorafgaand aan de kwalificatie en race die we traditioneel gewend zijn.
Wat voor "een box" heb je nodig dan? Een Chromecast met GoogleTV is het enige wat je nodig hebt.

Tenzij je die goedkope chinese boxes bedoelt waarvan bekend is dat ze vol met spyware zitten. Wees blij dat die geen F1TV aan kunnen, zo'n ding wil je toch niet in huis hebben.

En als je dan toch die GoogleTV binnen hebt; het is echt niet meer of minder dan de app aanklikken en op "Afspelen" klikken.

Ja, natuurlijk zijn er mensen die vast houden aan lineaire televisie en dan is Ziggo een mooie oplossing. Maar voor eenieder die wel met de huidige tijd mee gaat is er geen enkel voordeel aan F1 via Viaplay kijken en wel een hele berg nadelen. Ik reageerde op iemand die beweerde dat er een monopolie is maar er is geen monopolie. Nog niet bijna.
Ik heb zelf een oude Nvidia Shield gekocht, daar kan je de F1TV app op installeren. Dat "gehannes" met casten vond ik inderdaad ook niks.
Volgens mij hebben ze wel degelijk een monopolie op bepaalde content, niet de formule 1 nee, want F1TV is er ook nog (Al mag die qua prijs niet concurreren meer geloof ik...)

Maar ik dacht dat ze ook Premier League en Darten hebben, wat je nergens anders kan kijken. Het moet je wel maar net interesseren natuurlijk.
Inderdaad, ook goedkoper betaal nu 17,99 per maand en heb 4K en PIP functies.
Laatst zag ik goed het verschil.. slecht beeld Viaplee en goed beeld F1 tv..
(Formule 1) en kunnen mensen die dat willen kijken niet weg.
Als je het niet erg vind in het frans, gratis op de waalse zender rtbf te bekijken.

Of je zet het geluid uit en luistert naar de live radio 😉
ViaPlay is de enige leverancier van Premier League. Er is geen alternatief. Komt overigens bij dat de vorige leverancier, Ziggo, slechts een beperkt aantal wedstrijden uitzond en daarbij dan zelf de keuze maakte welke wedstrijd de kijker interessant zou kunnen vinden. Voor de echte fan dus soms wel balen. Wat dat betreft is ViaPlay wel een beduidend betere provider dan Ziggo.
Die beperkingen zaten in de pakketten die de PL verkocht in die cyclus. Ziggo had niet de rechten voor alle 380 wedstrijden. Op zatermiddag 4 uur mocht er slechts één wedstrijd live worden uitgezonden.
Die beperkingen zaten in de pakketten die de PL verkocht in die cyclus. Ziggo had niet de rechten voor alle 380 wedstrijden. Op zatermiddag 4 uur mocht er slechts één wedstrijd live worden uitgezonden.
Dat kan heel goed zijn, maar toch vergelijk ik op het aanbod, daar gaat het mij als eindgebruiker tenslotte om.
Dit probleem heeft de Premier League zelfs in thuisland. Veel wedstrijden, vooral als het geen top teams zijn worden gewoonweg niet uitgezonden. Belachelijke constructie, maar het geeft Viaplay inderdaad wel een gigantisch voordeel. Ik heb momenteel een Poolse Viaplay subscription. 13 euro per maand. Alle wedstrijden en daarbij ook nog andere sporten zoals F1. Als ik dat vergelijk met de 60(!) euro per maand voor Sky Sports in Ierland, waar je dan ook nog is een hele hoop wedstrijden niet eens kan zien... tja.
Veel mensen kijken graag Formule 1 of Darten. Viaplay heeft die rechten in handen. Hoe slecht die dienst ook is, er is soms geen alternatief.

Ikzelf heb F1 TV, maar daarvoor moest ik ook een nieuwe Google Chromecast kopen, omdat er geen app bestaat op Sony TV en casten naar mijn oude Chromecast niet werkte.
Via F1 TV Pro heb je 4K en als jij een Apple TV hebt ook mogelijkheid tot PIP functies voor maar 17,99 per maand.
Ik heb dus onlangs Viaplay opgezegd en overgestapt op F1 TV pro.
Ik ben inderdaad ook overgestapt, vooral wegens het 4K HDR beeld.

Voor de mensen die anders commentaar leveren:
Ik snap heus wel dat het beeld een beperkte bitrate heeft, maar het is nog altijd beter dan het het mindere Full-HD beeld zonder HDR.

Ontopic:
Ik vraag mij af of er in marktaandeel gekeken is naar

-Een percentage van de totale markt waarop elke dienst op zich bekeken en dus in theorie een 100% aandeel kan bereiken.

-De totale verdeling van de markt, waarop de diensten bij elkaar nooit boven de 100% kunnen komen.

-De totale omzet in marktaandeel.

-De actieve gebruikers

De vergelijking is best belangrijk, dit omdat er veel overlap is in de markt. Er zijn genoeg mensen met streaming die een 2e dienst erbij zullen hebben. Al helemaal als lineaire tv meegenomen wordt.

Maar ook omdat “Amazon Prime” een streamingdienst is, die misschien heel veel inactieve gebruikers heeft. (Als je bijvoorbeeld alleen prime gebruikt voor bezorging)
Als iedereen die de NPO zenders kan ontvangen, dan kan je al spreken over een 100% dekking spreken omdat deze natuurlijk gratis voor iedereen beschikbaar zijn.
Als je het hebt over F1tv, de 4k beschikbaarheid is op schandalig weinig plekken beschikbaar momenteel.
En het feit dat je alleen een jaarabonnement kan afsluiten (zelfde maandbedrag als normaal per maand) is ook om je voor te schamen.
Pay-per-view vond ik altijd wel een mooi iets. Maar ik heb het idee dat dit tegenwoordig minder een ding is.
"15% van de streamingabonnermenten" oftewel, er zijn x-aantal streamingabonnementen, en Netflix heeft 15% daarvan in handen. En ViaPlay en Videoland blijkbaar zo'n 5%.
Hopelijk fixen ze dat snel, als je op het moment de PiP functie (Multiview) hebt aanstaan, krijg je max 1080p op een vreselijk lage bitrate.
Pas na het uitzetten van Multiview bij instellingen (en dus alle extra functionaliteiten verliest) krijg je een best goede 4k HDR stream.
Dat zal niet gebeuren aangezien de andere beelden die in multiview gebruikt worden niet 4k HDR zijn.
Ik heb het niet over de extra streams, die zijn inderdaad van lagere kwaliteit. Maar wat niet duidelijk gemaakt wordt, zodra de Multiview optie ingeschakeld is, kijk je de main race op een 2.5mbit 1080p stream, ongeacht of je nu wel of niet de Multiview opties gebruikt.
Pas met uitvinken van de optie krijg je de main race in 4k.
Binnenkort zul je voor F1 TV in 4K een duurder ''premium'' abonnement moeten nemen.
Veel mensen kijken graag Formule 1 of Darten. Viaplay heeft die rechten in handen. Hoe slecht die dienst ook is, er is soms geen alternatief.
F1TV is een alternatief in Nederland.
Helaas niet voor mensen die geen creditcard hebben
Gratis debit creditcards zoals N26 en Revolut werken uitstekend, gebruik ik ook al jaren voor F1TV
Het gaat prima zonder kredietkaart via App Store of Play Store. Ook is natuurlijk iets als een gratis N26-rekening met digitale Mastercard debetkaart een optie (of Revolut, zoals @ReVision. noemt).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 april 2025 08:46]

Heb ik geprobeerd de app werkt niet op mijn iphone helaas :/
Eh..wat voor iPhone heb jij dan? Revolut app heeft iOS 13 of nieuwer nodig, alle iPhones ondersteunen dat toch wel (aangezien die versie 5 jaar geleden is uitgekomen) en de F1TV app heeft minimaal iOS 16 nodig, ook alweer 2 jaar oud. Draait volgens mij op de meeste iPhones nieuwer dan de iPhone 8 (of X) toch wel iOS 16.
Zijn die er nog dan? Dit komt bijna elk artikel wel langs, maar een creditcard is nou niet echt hard-to-get.
Ik hoef geen creditcard, ik kan (op f1tv na) overal met mijn pinpas of ideal betalen. Voor enkel 1 dienst ga ik niet de moeite doen om een extra pasje in mn portemonnee te hebben.
Goede kans dat je volgende pasje automatisch al een Mastercard/visa Card is waar je gewoon op alle credit card plekken kan betalen dus je hebt dan geen extra pasje nodig.

Afhankelijk van je bank geven ze die misschien al uit.
Tegenwoordig zijn alle nieuwe betaalpassen mastercard/visa ipv maestro en kan je gewoon betalen zoals creditcard.
Ik heb vorige week nog een vervangende pinpas gehad van de ING omdat mijn pas was verlopen, nog steeds geen Mastercard.
Ah blijkbaar loopt ING wat achter.

Ik heb al een heel tijdje terug een nieuwe pas van Rabobank en die werkt gewoon als Mastercard.
Offtopic: Misschien heb je een V Pay-pas gekregen. Een medewerker van ING vertelde mij dat deze meestal niet werkt in Azië. Gelukkig had ik nog een Maestro-kaart, terwijl mijn vriendin een V Pay-pas kreeg. Inmiddels gebruiken we eigenlijk altijd de creditcard, omdat ook de Maestro-kaart niet altijd werkt. Op Singapore Airport werkten al onze passen op de heenweg niet, maar op de terugweg deden mijn creditcard en Maestro-pas het wel, terwijl de V Pay-pas niet werkte. Het is dus helaas niet erg consequent.
Die moeten binnenkort ook VISA Debit worden. Dan ben je van al het Maestro/VPAY gezeik af.
Dat is raar, ik dacht dat ze dat sinds 2023 verplicht zijn voor nieuwe passen 🤔

edit: verplichting voor ondersteuning is er, sinds dit jaar. ING loopt met verstrekking gewoon gigantisch achter blijkt.

[Reactie gewijzigd door DdeM op 2 april 2025 10:31]

Niet alleen ING, zo’n beetje alle banken - al helemaal de grootbanken - lopen achter. Alleen de fintechbanken ondersteunen het al jaren.
Rabobank geeft ook al nieuwe passen uit, bij verlopen krijg je standaard al de nieuwe en daarnaast kan je die gewoon zelf ook aanvragen. Vorig jaar nog gedaan dat ik een online cursus wilde kopen die alleen via credit/debit card betaald kan worden.
Gelukkig wel. Gebruik al paar jaar geen Maestro kaarten meer, Mastercard Debit/Credit en Visa worden tenminste wel overal geaccepteert nu.
Het kan gewoon met een debit card van visa of mastercard, helemaal geen credit card voor nodig.
Ik kan anders F1TV via de Apple store aanschaffen. En daar heb ik geen credit card voor nodig.
Mijn reguliere Knab bankpas is tegenwoordig gewoon een debit creditcard na een wissel vorig jaar omdat mijn oude kaart kapoet was

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 2 april 2025 12:44]

De Premier League en Darts uitzendingen van F1TV zijn nog slechter dan die van ViaPlay...

Viaplay heeft een prima sport aanbod en tot en met vorig jaar was het "slechts" 13€ per maand, wat ik er voor over heb. Echter de kwaliteit is echt onacceptabel slecht, zodat F1 onkijkbaar is (dus F1TV) en je voor Premier League en Darts het er maar mee moet doen.

Dus ik denk dat ik dit het dit jaar maar een jaar zonder Premier League moet gaan doen en volledig over ga op F1TV premium. Aangezien de prijs naar 20€+ is gegaan en er geen F1TV premium upgrade mogelijk is.
F1TV is niet hetzelfde als ViaPlay. En F1TV zendt dus ook geen Premier League en darts uit. F1TV heeft prima kwaliteit, ViaPlay niet.
@The Zep Man was degene die met F1TV als alternatief kwam niet ik...
Die hij dan ook heeft… ;) Zie tweede alinea.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 april 2025 09:13]

Alleen enorm specifiek waar je op kunt kijken door de aggressieve DRM. Ik kan ‘m niet eens via HDMI op m’n TV zetten. Maf.
@Dekar Sony heeft de F1 tv app niet vrijgegeven (blijkbaar bepaald de fabrikant welke apps je mag installeren) maar je kan de app wel sideloaden via bijvoorbeeld APK mirror. De standaard Android TV app van F1TV werkt namelijk prima, ook op de Sony Android TV's.
Hebben die Sony Android TV's niet chromecast ingebouwd?
Zelf heb ik niet zo'n TV, maar m'n moeder wel en daar kan ik direct casten naar de TV.
Ja, maar dat wordt niet ondersteund en F1 TV draait daar niet goed op. Elke 5 seconden gaat die stream meerdere seconden bufferen.
Dan heb ik geluk gehad blijkbaar, want ik heb vorig jaar een aantal keren bij haar F1 gekeken door de F1TV app te casten naar die TV vanaf mijn mobiel.
I know, maar daar had ik geen zin in. Ook met updates moet je dan telkens opnieuw die APKs installeren. Daarom maar een Chromecast met Google TV aangeschaft.
F1TV werkt ook niet op LG en Samsung, inderdaad chromecast gebruiken.
Met alle nadelen van Chromecast erbij.

Ik heb al mijn tv's netjes met een kabeltje bekabeld. De Ziggo Next Mini is dat ook.
Chromecast gebruikt wifi en hoewel ik een prima wifi netwerk in huis heb blijft het gewoon een mindere oplossing waarbij je afhankelijk bent van radiosignalen.
Het gebeurd dus regelmatig tijdens een F1 wedstrijd dat de Chromecast even opnieuw moet zoeken of dat de stream totaal wegvalt. Meteen opnieuw verbinden lost het op, soms permanent, soms tijdelijk, maar zo stabiel als een streaming app direct op de tv is het niet.
Ik heb een Philips tv waar ik met een trucje de F1 TV app op heb geïnstalleerd en een Google TV 4K waar deze app ook op staat en daarop werkt het gewoon van begin van een race tot het einde goed.

F1 TV moet hun app gewoon breder beschikbaar maken en Viaplay mag failliet gaat. Hoe sneller hoe beter, stelletje graaiers.
Chromecast kan je ook bekebeld doen als je wil, dan ben je niet afhankelijk of de radiogolven aankomen
Er bestaan Ethernet adapters voor de ChromeCast, zoals https://www.amazon.nl/dp/B01N1X28F1 of https://www.amazon.nl/dp/B0CWLB4DLR

[Reactie gewijzigd door RobVI op 2 april 2025 09:13]

ik kijk al jaren met F1TV via chromecast op mijn LG tv en heb op het begin na (toen ze wat opstart problemen hadden) geen problemen meer, het is altijd stabiel
Op je LG tv kun je via de ingebouwde browser app gewoon via de f1tv website kijken.
De nieuwere LG tv's hebben een chromecast ingebouwd.
Mijne uit 2023 heeft die iig.
Wij kijken het via 't kastje van KPN op onze LG.
Er is wel een F1TV app voor Google (Android) tv. Alleen (volgens mij) voor de nieuwe versie Android. Ik heb hem namelijk geïnstalleerd staan en gebruik hem. Ik heb een Sony Bravia XR-65A80L.
Voor LG tv's is er inderdaad geen app beschikbaar.
Mijn vader kijkt ook altijd via F1 TV, maar heeft om de haverklap problemen met die app. Hij zet er ook een .sdk op zijn Chromecast, maar die krijgt ook regelmatig updates, waardoor de oude .sdk weer maf doet.
Die kan namelijk niet op normale wijze de F1 TV app installeren.
Kosten van een Chromecast zijn het wel waard zodat je niet een een paar keer een reclameblok van een paar minuten(!!) krijgt tijdens de race. En dat terwijl je al betaald.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 2 april 2025 09:40]

Ik heb de f1 app wel op mijn Sony A90J kunnen installeren via een usb stick maar hij is niet te vinden in de store.
Voor darten heb ik een abbo bij pdctv. Goedkoper, je kan in voorrondes switchen tussen borden, meer toernooien (eg players championship) en persoonlijk vind ik het Engelse commentaar een stuk beter dan Nederlands. Alleen de site is brak en ze hebben geen app voor op de tv (maar via de site draait het gewoon goed op de tv browser).
Die mening kun je op alle sporten los laten toch? Ik snap niet dat mensen voetbal kijken. Of wielrennen. Of schaatsen. Laat staan darten.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 2 april 2025 10:02]

Zeker. Maar ik zie dat F1 wat meer geliefd is onder IT'ers. Dus ik dacht, zal eens vragen. Maar in plaats van een antwoord op een oprechte vraag, krijg ik een -1 irrelevant. Snap ik ook niet.
Of het speciaal onder IT’ers is weet ik niet, maar de F1 topics hier op Tweakers zijn erg druk, zeker rondom de races :)
Ja dat had ik ook verwacht. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de verdeling in kijk-minuten, want het hebben van een abonnement, en er naar kijken zijn twee verschillende dingen.

Zelf heb ik ook diverse streaming abonnementen, waaronder Disney+ en F1TV, maar al zou je de tijd dat ik naar al die diensten kijk bij elkaar optellen, dat zou de lineaire TV het alsnog ruimschoots winnen denk ik.

En blijkbaar gaat het hier alleen om het streamen van beeld, want Spotify zou volgens mij anders ook hoog in deze lijst moeten staan.
Ik vind videoland juist erg verbazend. Voornamelijk nederlandse bagger, geen 4k, alleen stereo geluid. Alleen maar bagger dus. Onbegrijpelijk dat daar mensen op geabonneerd zijn.
Misschien heel gek, maar veel mensen in Nederland kijken graag naar Nederlandse televisie...
En het gros van de mensen vindt Full-HD prima en heeft geen surround set staan. (Ja, 4k en dolby asmos zou fijn zijn!)
Misschien heel gek, maar veel mensen in Nederland kijken graag naar Nederlandse televisie...
Heel gek idd. Ik krijg plaatsvervangende schaamte als ik Nederlandse series kijk, zo slecht.
Dat klinkt inderdaad heel gek, want een groot deel van de mensen die ik spreek, slaan op de streaming diensten de Nederlandse producties over.
Voornamelijk nederlandse bagger, geen 4k, alleen stereo geluid. Alleen maar bagger dus. Onbegrijpelijk dat daar mensen op geabonneerd zijn.
Klinkt meer alsof je moeite hebt met inleven wat andere ervan vinden of wensen hebben.

Jij wilt geen Nederlandse series kijken (ik ook niet hoor) dus heel Nederland wil dat niet? Jij wilt minimaal 5.1 (oid) lekker boeiend voor mensen die over hun TV-speakers TV kijken (dat is al half Nederland)...

Wij zijn toevallig sinds kort The Handmaid's Tale aan het kijken op Videoland :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 april 2025 10:25]

Viaplay heeft een monopoly op bepaalde sporten, dus ja dat verbaast me ook niet. Het is wel jammer maar ja, wat doe je er aan (ik heb iig geen abo dus ondersteun hun praktijken niet).
Ik ken niemand met Viaplay, en weet dus ook niet hoe ontevreden mensen er mee zijn (op internet hoor je voornamelijk de klagers, nooit de tevreden klanten), maar volgens mij heb je dat nodig als je fan bent van een bepaalde sport, en alhoewel ik zelf niks heb met sport en er nooit 1 cent voor zou betalen, zijn er een hoop mensen die wel iets daarvan willen volgen. Dus op zich verbaast het me niet.

Wat me wel verbaast is Videoland. Dat is toch voornamelijk suffe RTL-achtige content voor “huisvrouwen met slechte smaak”? Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar ik had de groep die zoiets leuk vind kleiner verwacht.

Ik had zelf Disney groter ingeschat. Er zijn toch best veel mensen met kinderen. Alhoewel ik daar dan wel weer bij moet zeggen dat onze kinderen er geen behoefte aan hebben en blij zijn met wat er op Netflix staat…
Nee hoor. KPN en ziggo bieden viaplay pakket aan. Soms tegen korting. Dus de doorsnee boomer sluit dit gewoon daar af.
Ik had skyshowtime wel groter verwacht aangezien Ziggo 42% heeft en je skyshowtime gratis bij een ziggo abonnement kunt kiezen.
Bedenk je wel dat je altijd meer mensen zult horen die ergens niet over tevreden zijn. Zo ook hier heb ik het idee. Mensen die tevreden zijn hebben nou eenmaal minder reden om heel hard te gaan schreeuwen op social media hoe tevreden ze zijn.

Ik heb Viaplay sinds het begin (uiteraard voor de F1), maar heb echt nog nooit technische problemen gehad. Alles werkt prima bij mij, en ook bij de mensen om mij heen.
Klagen kunnen we als de beste. Maar wanneer je prijstechnisch F1TV wegzet tegen Viaplay, waar F1TV bij zit, dan kiezen de meesten toch voor het laatste. Extra content en gegarandeerd kunnen delen van je account.
Mensen klagen veel maar nemen lang niet altijd actie om er ook iets aan te doen.
Videoland verbaast mij ook wel, tbh. Is dit puur vanwege de naamsbekendheid, of is het aanbod van Videoland nou zo goed om een 3e plaats te rechtvaardigen? Zelf had ik HBO en Disney verwacht om de top 3 af te maken.
Ik heb bij de start van dit F1-seizoen Viaplay weer eens geprobeerd, maar binnen de 14 dagen bedenktijd heb ik het alweer opgezegd en mijn geld teruggekregen. Wat een bende is het zeg! Je kunt niet eens F1 kijken op twee verschillende IP-adressen, terwijl ze overal adverteren met: ‘Je kunt tegelijkertijd twee streams gebruiken.’ Heel onhandig als mijn vriendin een weekenddienst heeft en niet eens kan meekijken. En dan heb ik het nog niet eens over de verschrikkelijke beeldkwaliteit, het slechte commentaar, de matige pre-show en de dramatische app-ervaring.
Netflix verbaasd me meer.
Die hebben alleen maar massa geproduceerde rommel, zit niks van kwaliteit meer tussen.
Ja, een paar titels die ze er al 10 jaar op hebben staan maar niks nieuws wat de moeite waard is.

Nu Viaplay aan het proberen.
Niet dat je daar iets nieuws vind natuurlijk, maar iig europees.
En een hernieuwde interesse in sport. :P
zojuist adolescence gezien, je kan geen grotere onzin uitkramen.
Genoeg goede content hoor, maar het is duidelijk dat je gewoon gefrustreerd aan het trollen bent .
Omdat mijn mening niet met die van jou overeenkomt ben ik aan het trollen?
Zeggen dat de content van Netlfix GOED is komt op hetzelfde neer als zeggen dat je hamburger bij de McDonalds een goede maaltijd is.

Ja, er zullen best mensen zijn die het lekker vinden. Maar het is massa geproduceerde rommel waar totaal geen tijd en aandacht aan is besteed. Dat vinden sommige mensen misschien prima, ikzelf niet.

Natuurlijk zijn er altijd een paar uitzonderingen. En mensen vinden het dan altijd leuk om die aan te halen om hun punt te bewijzen. Het feit dat je maar 1 serie op kunt noemen van de duizenden die ze intussen hebben uitgepompt zegt denk ik genoeg.

Komt op hetzelfde neer als zeggen: "Ja, maar de Coca Cola bij de mac vind ik wel heel lekker!"
Het is geen mening het is feitelijk onjuist, de rest wat je uitkraamt is meer onzin en slaat nergens op.

adolescence heeft momenteel 91% op metactritic ofwel zowat het beste wat je van series kan zien.
Om je vergelijking correct te maken zeg jij "nederland hebben alleen maar massa geproduceerde rommel, zit niks van kwaliteit meer tussen."

AKA trollen
Op een enkele uitzondering blijven hameren geeft je nog geen gelijk.
Netflix heeft 2500+ series, maar 1tje is er wel goed? Joepie!
Zelfs een kapotte klok heeft 2x per dag gelijk.

Ik vergelijk Netflix met McDonalds, omdat het de vreetschuur van de tv industrie is.
Maargoed, ik ga niet mijn eerdere reacties herhalen, want blijkbaar lees je ze geen eens.
Ik gaf 1 voorbeeld omdat jij bneweerde dat er niks goed op was, ok nu veranderd je al van mening dat er "niet veel" goeds op is.

ALs ik eens zien op metacritic hebben ze de laatste maand 20+ films en series toegevoegd die 70+ score krijgen.
Dat zegt niks. De meeste producten op de menukaart van McDonalds doen het ook goed bij klanten.
Grappig dat je metacrtic niet kent.
Dat zegt dus wel iets, metacritic verzamelt alle reviews van professioneele reviewers.

70+ is dus gewoon een goed score daar.
"Professionele reviewers" als in mensen die tv kijken voor hun beroep en daarvoor betaalt worden door de industrie die diezelfde series maakt?
Klinkt als een slager die zijn eigen vlees keurt...
Nee vooral uit tijdschrijften, weekbladen ed.

https://www.theguardian.c...-tv-perfection-in-decades

Als voorbeeld.
Grappig hoe wanhopig je probeert je onzin goed te praten.
Grappig hoe je me elke keer persoonlijk aanvalt en dezelfde serie aan blijft kaarten.

Hoelang denk je dat die tijdschriften en weekbladen reviews zouden blijven schrijven als die vaak een negatieve score zouden geven? Ze geven consistent te hoge cijfers waardoor de geloofwaardigheid weg is.

Ze geven zelfs Snow White een score van 50. Dat zegt genoeg!
Dat zegt niks en je samenzweringstheorien zijn zoals gezegd : grappig
Grappig idd. Tegenargumenten naast je neer leggen en het vervolgens een samenzweringstheorie noemen. Ik ken een oranje ballon aan de overkant van de grote plas die hetzelfde doet.
Welke tegenargumenten ? Dat de gauradian omgekocht word? Lol
Ik heb al 7~8 jaar geen lineair tv abonnement meer. Ik verbaas mij best wel over het aantal mensen dat domweg de tv aanzet voor 'vulling' maar als je dan vraag wat heb je gezien???

Allemaal uitgemolken producties, iets met een talentenjacht, mensen naarstig op zoek naar liefde of naar een hoop (prijzen)geld. Ik mis er precies niets aan.
Zo hebben anderen weer niks met het bezoeken en reageren op Tweakers, iets wat jij wel doet en waar anderen precies niks aan missen. Het antwoord is: vermaak.
Ik heb al 7~8 jaar geen lineair tv abonnement meer. Ik verbaas mij best wel over het aantal mensen dat domweg de tv aanzet voor 'vulling' maar als je dan vraag wat heb je gezien???
Mijn echtgenote noemt het 'bewegend behang', het interesseert haar weinig wat er gebeurt op TV, maar vindt het prettig dat er wat gebeurt.
Ze zal de enige niet zijn. We hebben Netflix maar daar kan ze nooit iets op vinden wat haar boeit.
Netflix vind ik daar niet echt beter in. Veel producties laten een dermate lage indruk achter dat wanneer ik iets aanklik om te kijken ik het soms al gezien blijk te hebben… Ik heb Netflix daarom maar opgezegd en hop nu elke paar maanden van dienst om een paar pareltjes eruit te pikken.
Hier meestal iets zoals cnn, bbc news, euronews , france 24,... Ouders die hebben dan weer sport aanstaan
Waar kijk jij dan naar als ik vragen mag?
Ik vraag mij altijd af waar mensen zoals U dan naar kijken, of kijken ze helemaal niet meer. Ik heb alleen "Prime" als streamingdienst, enkel en alleen omdat ik Amazon Prime heb om verzendkosten te sparen en gratis foto opslag. Als ik per jaar vijf keer iets zie op Prime is het al veel. Films en series hebben niet mijn interesse. Ik kijk graag naar informatieve programma's en mijn absolute favoriet Studio Sport eredivisie. Voor de samenvattingen, want hele wedstrijden kijken is mij een te grote opgave. Voor F1 ga ik geen dure dienst aanschaffen. SRF livestream (met VPN) op de laptop die ik met een HDMI verbind aan de TV. Het Duitstalige commentaar is prima en deskundig met regelmatig een oud F1 coureur als co-commentator.
Ik heb ook af en toe het gevoel dat het heel erg in de mode is om te zeggen dat men de lineaire TV heeft afgezworen.
Ik ben niet de persoon waarop je reageert, maar ik deel zijn/haar mening wel. De programma's op commerciële zenders boeien me voor geen meter. Telkens dezelfde formats en constant reclame... ik mis het echt niet.

Heb zelf een grote 55-inch TV in de woonkamer, en daar kijk ik films, series en YouTube op. Ik heb toegang tot zo'n beetje ieder programma dat er bestaat en ben niet gebonden aan wat er op dat moment toevallig wordt uitgezonden. Lekker via m'n eigen planning en zonder reclame. Tevens gebruik ik deze televisie als ''monitor'' voor mijn computer. Die kan ik bedienen via een draadloos toetsenbord/muis vanuit de bank, of mijn Xbox controller als ik wil gamen.

Mensen kijken me altijd raar aan als ik zeg dat ik geen televisieabonnement heb. Het idee dat je met een televisie véél meer kunt dan alleen voorgeschotelde programma's kijken is nog niet echt ingeburgerd bij iedereen volgens mij.
Nieuwsuur, Pointer etc voor achtergronden. Programma's als van Rossem & Wortelboer steek je nog iets van op. Lubach, Van Roosemalen en Groenteman en Dit was het nieuws voor satire.

Chateau Promenade wat nu loopt is echt tenenkrommend grappig.

Als je de commerciëlen overslaat is er genoeg te zien. (Lubach doet weer precies hetzelfde maar dan nu op RTL, prima)
Sport, talkshowtje her en der en vulling als ik een avondje aan het rommelen ben op de laptop maar toch iets van ruis wil hebben op de achtergrond.
Bijna 15 procent van de Nederlandse streamingmarkt is in handen van Netflix, gevolgd door ongeveer 5 procent voor zowel Viaplay als Videoland. Andere streamingdiensten, waaronder Disney+ en HBO Max, hebben een kleiner aandeel in de Nederlandse markt.
Dat kan niet kloppen toch? Als Netflix, Viaplay en Videoland bij elkaar opgeteld 25% van de streaming markt hebben, en alle andere partijen hebben niet meer dan 5% (want dat hebben Viaplay en Videoland op plek 2 en 3), zouden er nog minimaal 15 andere streaming diensten moeten zijn die ook ieder 5% hebben om op 100% te komen. Zoveel streaming diensten zijn er toch niet?

[Reactie gewijzigd door El Psycho op 2 april 2025 08:15]

Ziggo behoudt marktleiderschap, KPN groeit door overnames
Ziggo bleef marktleider in de Nederlandse tv- en videomarkt, ondanks een omzetdaling van 2,7 procent tot EUR 885 miljoen. KPN laat een lichte groei zien van 1,3 procent en realiseert een omzet van EUR 571 miljoen, mede dankzij de overnames van Youfone en Kabeltex. Operators verliezen langzaam marktaandeel en zijn nu goed voor minder dan 60 procent van de marktinkomsten. De groei zit hem vooral in basistelevisie en premiumdiensten; het aandeel van andere producten neemt af.
Premiumdiensten, vooral sport, bereikten in het vierde kwartaal een recordomzet van EUR 72 miljoen, goed voor ruim EUR 250 miljoen op jaarbasis. Ziggo Sport Totaal groeide met 72 procent. Ook meerdere OTT SVOD-aanbieders vestigden verkooprecords, waaronder NPO Plus, Videoland, HBO Max, Netflix, Prime Video, Cinetree en Apple TV+.

Netflix vergroot voorsprong binnen SVOD-markt
Netflix verstevigt zijn positie als grootste SVOD-aanbieder in Nederland met een marktaandeel van 14,5 procent. De omzet stijgt naar EUR 427 miljoen. Andere spelers volgen op grotere afstand: Viaplay behaalt een stabiel marktaandeel van 5,2 procent dankzij prijsverhogingen die het verlies aan klanten compenseren. Videoland groeit naar EUR 132 miljoen omzet en een marktaandeel van 4,5 procent, geholpen door een klantenstijging en een prijsverhoging in de zomer. Disney+ volgt met een aandeel van 3,7 procent.
Leuk dat je tekst van www.broadcastmagazine.nl/...et-eerst-boven-eur-1-mrd/ gekopieerd hebt, maar wat bedoel je met deze tekst?
Nee, steamingdiensten telt niet op tot 100%, de liniare tv zit ook in de verdeling (met Ziggo als grootste met 42% aandeel), zie ook mijn reactie onder CH4OS
Er klopt sowieso geen hol van de bewoording. Ze kijken naar het geheel en tellen blijkbaar streaming als 1 groep, die is max 36% en dan heb je lineaire tv met 42% totaal daarbij. Dan kom je op 78%. Wat daar nog bij komt is mij ook onduidelijk.

De streamingmarkt is gewoon netflix en co. De TV markt (dus tv streaming en lineair) is dan y en een totaal andere statistiek imo. Het gaat sowieso uit dat mensen maar 1 ding hebben, terwijl in werkelijkheid die zaken gewoon overlappen, dus kun je niet zeggen dat iemand een bepaald percentage van de markt heeft. Ze hebben misschien een bepaald percentage van de totale omzet, maar dat is weer iets heel anders.

Het voelt een beetje alsof iemand AI heeft gebruikt en daar verder weinig controle op is geweest.
Ze gaan inderdaad behoorlijk scheef.
Dat kan niet kloppen toch? Als Netflix, Viaplay en Videoland bij elkaar opgeteld 25% van de streaming markt hebben
Klopt wel, als je als perspectief vanuit de aanbieders kijkt. Dan zijn alle mensen in Nederland "de streamingmarkt", potentiële kijkers. Elke andere definitie van streamingmarkt loopt spaak bij deze cijfers.
Mee eens. Het is een rommelig en onduidelijk artikel. Het artikel is zo geschreven dat je als lezer moet gaan nadenken en rekenen om een hypothese op te bouwen, en eigenlijk lukt dat alleen geholpen door extra achtergrondinformatie.

- "Nee, maar je moet lineare televisie erbij optellen" Als dat het geval is, dan heeft Netflix dus niet 15% van de streamingabonnementen maar 15% van de (????) kijkuren?
- Als het wel alleen de streamingabonnementen zijn, dan blijft de grote vraag natuurlijk waar is de resterende 75% ? Die moeten dan allemaal kleiner zijn dan 5%, en dan praat je over minstens 16 diensten. ZIjn er überhaupt zoveel in NL?
Er zijn er gigantisch veel. Er zijn een stuk of 6-7 grote. Maar er zijn best een boel.

https://www.streamwijzer....natief-netflix-nederland/
(Hier zijn er al 24)
Streamingdiensten nemen 36 procent van de Nederlandse markt in, maar lineaire televisie blijft de grootste markt met een marktaandeel van 42 procent. Hierbij kijken gebruikers tv-programma's, films of series op het moment dat ze worden uitgezonden.
Ik ben blij dat dit wordt uitgelegd voor de jongere generaties. :+

Even serieus:
In een lineair televisieabonnement zit vaak ook een abonnement op een bijbehorende streamingdienst inbegrepen. Denk aan een uitzending gemist-achtig iets. Het hoeft niet altijd zo lineair te zijn als wordt voorgeschoteld.
An sich ook niet heel raar dat het de grootste blijft; veel ouderen zijn lineaire tv gewend en vinden dat gemakkelijker.
Bij Viaplay denken ze daar anders over. :+
Ben benieuwd waar NLziet onder valt. Dat biedt de content van lineaire TV, maar is gericht op later terugkijken.

(Ben er zelf heel tevreden mee, NL TV vrijwel zonder reclame)
Als die streaming diensten zo blijven aan modderen met steeds hogere prijzen en geen account sharing meer toestaan dan is 🏴‍☠️ straks weer de marktleider van Nederland.
Persoonlijk denk ik dat dit al is. Er zijn er genoeg met een IPTV abbonement bijvoorbeeld. Je betaald dan 50 euro p.j. en je krijgt alles (inclusief VOD).

Ik betaal zelf wel voor Viaplay, Ziggo en C+ (voor ESPN), eigenlijk te bizar voor woorden dat ik dit nog doe.
Dat lees ik hier nou al jaren in de comments onder ieder bericht over streamingdiensten, maar tot nu toe zijn die voorspellingen nog niet uitgekomen.
Voor ons tweakers is het geen probleem om zelf een Plex server op te zetten en eventueel ook nog het downloaden te automatiseren, maar mijn beide ouders zie ik dit gewoon niet doen, en ik heb het idee dat een groot deel van de jongere generatie dit ook te lastig vind.
Ik heb alleen nog Videoland en NPO+. Sinds begin dit jaar heb ik geen zin meer in Amerikaanse meuk. Ik ben verbaasd van het aantal leuke series op NPO+ zoals mijn briljante vriend en zo zijn er veel meer leuke Europese series. Er zou eigenlijk een platform moeten komen, met VS-vrije content. Daar zou ik mijn portemonnee voor opentrekken.
Wie weet komt dat er wel van. Er is een kleine beweging groeiende om Amerikaanse producten te boycotten.

Maar er wordt nogal veel meuk geproduceerd. Althans, ik vind het meuk. Ga ook steeds meer lezen ipv series/films streamen. Misschien toch maar eens aan een Kobo Plus abonnement denken.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 2 april 2025 08:37]

Arte heeft ook mooie documentaires en is gratis. Wel in alleen in het Frans of Duits, maar met Engelse ondertiteling. Documentaires daar zijn ouderwets goed: geen spannend verhaal gemaakt maar gewoon neutraal en informatief.
Mag je dat buiten Duitsland streamen? Of moet ie iets van een proxy hebben?
Volgens mij werkt dat gewoon buiten Duitsland ook. Vooral de concerten en ballet vind ik echt heel mooi.
Ik ben benieuwd hoe de andere 75% van de streamingmarkt dan verdeeld is, wat toch een groter deel is dan de 15% van Netflix en er volgens mij in NL niet zo heel veel streamingdiensten zijn... Om 1 artikel te lezen bij Telecompaper ga ik mij niet registreren in elk geval.

EDIT: Intussen is het artikel gerectificeerd.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 april 2025 10:36]

In het artikel staat dat steamingdiensten 36% van de markt innemen, Netflix heeft daar al 15% van. Blijft er nog 21% over voor de rest.

Ziggo neemt nog het grootste aandeel van de markt in, namelijk 42%. Daarnaast zul je nog canal+ hebben, sateliet tv, NL ziet, enz.
Er wordt specifiek over de streamingmarkt gesproken, dat is dus niet de totale markt:
Bijna 15 procent van de Nederlandse streamingmarkt is in handen van Netflix...
Het is dus een onderverdeling van die 36%... Lineaire tv is daarnaast 42%, ik denk dat je beter het artikel even opnieuw leest...
Streamingdiensten nemen 36 procent van de Nederlandse markt in, maar lineaire televisie blijft de grootste markt met een marktaandeel van 42 procent.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 april 2025 08:43]

Het artikel is gewoon een beetje krang wat dat betreft. Er wordt over de streamingmarkt gesproken maar bij de percentages zit lineaire tv er ook bij in...
Het is intussen ook gerectificeerd.
Yep, toch is het vreselijk irritant dat je vaak dingen wil kijken en het niet in deze regio kan. Voornamelijk met Amazon. (Ik had er van het weekend al 5 op rij)

Offtopic: aan de redactie: normaal is er een nieuwsbericht gewijd aan alle 1 april grappen? Waar is die gebleven?
Yep, toch is het vreselijk irritant dat je vaak dingen wil kijken en het niet in deze regio kan.
Het kan prima. Mogelijk is het enkel bij een ander soort dienstverlening beschikbaar, maar het is beschikbaar.
Nee hoor, sommige content is niet in Nederland beschikbaar, ook niet bij andere diensten.
Nee hoor, sommige content is niet in Nederland beschikbaar, ook niet bij andere diensten.
Ik schreef "ander soort dienstverlening".

🏴‍☠️
Zeg dan gewoon (direct) wat je bedoelt ipv er omheen te draaien :Y)
Had toch HBO met een hoger percentage verwacht, gezien de prijzen en levenslange korting en aanbod.
Het aanbod is nogal mager. Wat me nog steeds erg verbaasd aangezien ze samen gegaan zijn WB, dus ik had ondertussen wel de volledige looney tunes back catalog verwacht op het platform.
HBO is altijd al onderdeel van WB geweest, maar het is gefuseerd met Discovery.
Klopt.. maar het aanbod is echt mager... zet eens een VPN aan op US en je ziet dat het aanbod best klein is en daar groter.
Ah dat was het idd. Er staan nu heel veel discovery dingen op max, maar ik begrijp niet als het 1 bedrijf is waarom ze niet all out gaan met de back catalog. En om mijzelf te corrigeren. De looney tunes stonden wel ooit op max (us denk ik), maar het is om licentie redenen er vanaf gehaald.
Wij hebben lange tijd gebruik gemaakt van die levenslange korting, maar na enige tijd loonde ook dat niet meer. Ik neem nu een keer per jaar (of minder) een maandje af om te kijken wat ik interessant vind.
Je neemt toch geen dienst omdat je levenslang korting krijgt terwijl er geen relevantie content op staat?
Dan is het alsnog een dure dienst.
En ik ben terug aan het torrenten omdat het allemaal te duur is. Max 1 streamingdienst, Netflix met een familieabbo dat gedeeld wordt over 3 huishoudens. De rest zoeken ze zich maar uit in Hollywood

[Reactie gewijzigd door mathiask op 2 april 2025 08:46]

precies dit; qbittorrent met ingebakken zoekfunctie, downloads naar netwerk share, kijken met plex.
mijn vrouw heeft het inmiddels onder de knie, en klikt -eindelijk- zelf haar torrentjes bij elkaar
Ach ja ten minste eerlijk dat je er niet wil voor betalen en dan maar illegaal download.
Nee de kost en gemak is minimaal tegenwoordig maar sommigen willen alles zo goed als gratis.
Dat is iets wat je terug veel meer ziet opkomen.
Kost veel minder? Als je netflix neemt kost het al een nier. Laat staan als je ook nog hbo e.d. er bij neemt. Neenee, het is gewoon corporate greed allemaal, net als toen piraterij opkwam tegen de kabelmaatschappijen.
LMAO netflix kost 9 of 10 euro? Heb je echt goedkope nieren hoor.

Je wil gewoon niks uitgeven zoals je zelf toegaf.
Het is ondertussen meer voor het 4k abbo, ik geloof 15 of 16 euro. Dat is genoeg voor mij. Maar elke streamingservice die daarbovenop nog 10-12 euro wil hebben die kan of een deal met netflix sluiten, of ze worden door mij gepirate.
TIL dat je een nier voor 15 euro hebt.

Als 15 euro teveel geld voor jou is zo ik er serieus aan denken om niks van streaming te nemen.
Ik betaal dus voor netflix he, in case you missed that.
Ik weiger gewoon te betalen voor allemaal andere diensten tegelijk. Die torrent ik wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.