Apple heeft upgraden opslag mogelijk gemaakt op nieuwe Mac mini

Apple heeft het upgraden van de opslag mogelijk gemaakt op de nieuwe Mac mini. Een andere nandchip met grotere opslag werkt moeiteloos in het apparaat, zo blijkt uit een test van reparatiesite iFixit.

De chip voor opslag is makkelijk los te halen en te vervangen, zo blijkt uit de teardown van iFixit. Wel verschilt de opslag tussen de Mac mini met M4-soc en die met de M4 Pro, waardoor die niet onderling uitwisselbaar zijn. De verwisselbare opslag moet het mogelijk maken om langer met de computer te doen, denkt iFixit. De upgrade van de opslag kost bij Apple momenteel 230 euro.

Daarnaast zijn de USB-C-poorten aan de voorkant makkelijk te vervangen, zo zegt de reparatiesite. Ze zijn onafhankelijk van de rest van de computer los te schroeven. Dat geldt niet voor de poorten aan de achterkant, die wel vastgesoldeerd zitten. Dat geldt ook voor het werkgeheugen van de M4-soc, dat ook niet los te halen is.

De behuizing is bovendien makkelijk te openen door het gebruik van klemmen aan de onderkant. Daardoor is deze Mac mini makkelijk te repareren, zo redeneert iFixit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-11-2024 • 08:25

139

Reacties (139)

139
139
52
3
0
80
Wijzig sortering
Mooi dat het kan, voornamelijk voor de eventuele repareerbaarheid, maar voor het simpel upgraden van de basisopslag is het wat mij betreft niet super interessant. Het gaat hier immers om een desktop, in tegenstelling tot een laptop is het daarom vrij eenvoudig je opslag uit te breiden met een externe schijf. En gezien het device drie Thunderbolt 4 of 5 poorten heeft kun je met een m.2 enclosure met 40 Gbit/s communiceren. Daarmee kun je vrij goedkoop zonder problemen je opslag upgraden zonder dat je de Mac Mini moet openhalen of een dure upgrade bij Apple moet bestellen.
Het gaat om een SFF desktop, eentje die gebouwd is om extra compact te zijn en dus weinig ruimte in te nemen. Dat doe je volledig teniet met externe disks.
Nou nou, volledig... Zo'n nvme behuizing is ook niet groot hoor... Ja natuurlijk is het cleaner om het in het kleine kastje te hebben maar zo'n ramp is het nou ook niet.
Apple heeft de controller niet in de ssd zelf zitten maar in de soc. een ssd met een ingebouwde controller zou dus nooit werken.
Ik zie genoeg mensen die een externe nvme gebruiken. Danwel met een usb4 of thunderbolt behuizing.
Bij de vorige Mini waren er docks te koop waar je de Mini bovenop plaatste. Die nemen 0 extra bureauruimte in. Die dock bevatte extra poorten en een M.2 slot voor een extra SSD. Voor de M4 (Pro) mini bestaan ze nog niet, maar die gaan er gegarandeerd ook weer komen.
Daar kijk ik ook naar uit.
volledig teniet met een m.2 enclosure die je waarschijnlijk met een 5cm lange flatcsble en wat dubbelzijdig tape naas je mcMini achter je scherm plaatst

zo'n ding is nauwelijks groter dan een usbstick
Dan koop je toch het model met meer opslag?

Uiteindelijk zijn het keuzes. Wil je alles lekker clean op je buro, geef je wat meer uit.

Wil je alles lekker goedkoop, dan is externe opslag wellicht een optie.
Je hebt de afgelopen decennia de kritiek gemist op de overdreven prijzen die Apple rekent voor de modellen met meer opslag? Dat is nu net de hele reden dat dit zo'n heikel punt is.
Nee hoor, Apple rekent hoge prijen voor haar producten. Dat is algemeen bekend. En ze hebben al geruime tijd vaak een goedkoop instap modelletje wat het net niet is.

Om dat mogelijk te maken, zorgen ze ervoor dat er geen goedkope standaard onderdelen ingeprikt kunnen worden. Kon dat wel, dan was een goedkoop instapmodelletje niet langer mogelijk en had je alleen dure varianten.

iFixit kijkt naar de repareerbaarheid. Die is dus verbeterd. Maar dat maakt goedkoop upgraden niet mogelijk
Banale interne componenten zoals opslag zijn al meer dan een halve EEUW makkelijk te vervangen, het is dan ook misplaatst om dit een verbetering van de repareerbaarheid te noemen, in het beste geval is het het verminderen van fabrikantssabotage, maar nog steeds met een vendor lock-in in het achterhoofd.
Er is geen vendor lockin, je kan het geheugen niet uitbreiden of vervangen zonder de hele Soc te vervangen. Vergelijk het met een auto. Je kiest de uitvoering bij aankoop en dat is het. Maar after-sales kan je je aankoop niet alsnog later upgraden naar een hele andere uitvoering. Een standaard Ford Fiesta kan je achteraf nimmer een Ford Fiesta ST line van maken.

Zo werkt het met Apple ook. Je koopt een model en daar zal je het mee moeten doen. Het is niet de bedoeling om die achteraf aan te passen naar een andere uitvoering.

Qua repareerbaarheid is men vooruit gegaan. Dit is wat iFixit stelt. Reparaties gaan makkelijker dan vroeger.
heel goed voorbeeld dat je geeft: in een standaard Ford Fiesta kan je namelijk gewoon een zwaardere batterij, koplampen en remblokken van een third party steken. In een Tesla mag je dat dan weer vergeten en niet omdat third party daar geen markt in ziet, met dat verschil dat ze zelf beslist hebben om het niet meer vervangbaar te maken.
Toch blijft het een Ford Fiesta instap model. Het wordt geen Fiesta ST Line. Er is teveel dat je niet zo maar eventjes kan aanpassen zoals de hele bekleding met logo's erin, de speciale licht metalen velgen, de vloermatten met geborduurd logo, de ST line badges, de dorpels et cetera. Is allemaal beschermt door Ford dus een derde partij kan dat niet op de markt brengen.

En zo gaat het ook met Apple producten. Als iemand een SSD zonder controller op de markt brengt, wie weet krijgen ze het wel werkend. Kan je de disk ineens zelf vergroten tegen lagere kosten. Maar qua memory gaat het je niet lukken, die zit op de Soc.
LOL, al die dingen zijn perfect vervangbaar, zelfs je motorblok kan je zelf overbouwen. Bestel bij Ford of een officiële dealer een vloermat met logo en je krijgt een vloermat met logo, het maakt Ford geen hol uit dat je die in een Lada legt of dat je een Lada-mat in je Fiesta legt :Y)

Maar storage uitbreiden of overbouwen van eenzelfde model met een andere CPU wordt geblokkeerd, niet omdat het niet kan, maar omdat ze het niet willen. |:( |:(
Heb je wel enig idee wat dan de kosten zijn? De onderdelen bij Ford bestellen betekend dat je uiteindelijk veel duurder uit ben dan wanneer je meteen de ST-line uitvoering had gekocht?

Apple verkoopt ook alle onderdelen en net als bij Ford zijn die duur.

Je kan niet zomaar electrische onderdelen van derden aan de CAN bus van een Fiesta hangen. Dan werkt het niet meer. Dus eventjes een niet Ford airco of achterlicht unit aansluiten is bijna onmogelijk.
Ik ben veel beter dan je denkt op de hoogte van wat die dingen van oa Ford zouden kosten en ook als ze niet van hen zouden komen (zonder verder in detail te willen treden). We spreken niet over een total conversion van de ene uitvoering naar de andere (wat Apple je waarschijnlijk heeft doen geloven), maar om banale onderdelen die al sinds Steve Wozniak de eerste Apples gebouwd had te vervangen waren (en voordien toen andere merken al geruime tijd computers bouwden) totdat ze het bewust zijn beginnen tegengaan.

Apple verkoopt zeer zeker NIET alle onderdelen, maar beperkt zich tot volledige assemblies die tientallen en vaak honderden euro's meer kosten dan enkel maar het defecte onderdeel. Dit was een heel bewuste keuze om voor zichzelf meer winst te kunnen maken, ten koste van de gebruiker. Daarenboven zorgt het met puur softwarematige beperkingen ervoor dat je onderdelen niet werken, ondanks dat ze zelfs naast elkaar op de officiële assemblagelijn hebben gelegen. Ze verbieden de leveranciers om stukken aan andere partijen te leveren en als laatste geven ze geen enkele info vrij over die stukken zodanig dat andere leveranciers compatibles kunnen maken.
En dan is de grote vraag, wat is het verschil met de mesjes van Gillete die met patenten beschermt zijn zodat alleen hun mesjes op de houder passen? Of de inkt van HP wiens cartridges communiceren met de printer drivers zodat je geen cartridges van anderen kan gebruiken?

Of een Xbox van Microsoft die een eigen eco-systeem heeft zodat je alleen na het betalen van een afdracht aan Microsoft een spelletje voor de Xbox op de markt kan brengen?

Zo verdienen bedrijven geld, een goedwerkend eigen eco systeem waar mensen graag gebruik van maken.

Maar als mensen het niet willen, het staat ze helemaal vrij om een Windows computer, Linux computer of Google Chromebook aan te schaffen. Je kiest bewust voor het Apple eco systeem met haar beperkingen maar ook met haar voordelen.
consumenten hebben ook nog rechten ondanks dat een fabrikant denkt dat hij die teniet kan doen door een volledig eigen systeem te bouwen waar niemand iets aan kan of mag herstellen of op installeren zonder dat goedgekeurd is door de fabrikant. Apple is daar de koppigste tegenstander in van allemaal en het is ergerlijk dat er mensen zijn die zulk gedrag goedkeuren en zelfs verdedigen. Daarmee bescherm je geen gebruikers en dat moet duidelijk gebeuren als je ziet hoe gebrainwashed jij al bent dat je liever 200€ voor een assembly betaalt dan een kabeltje of poortje van amper een halve euro en anderen die keuze zelfs niet wilt laten hebben voor hun eigendom.

[Reactie gewijzigd door dasiro op 14 november 2024 17:57]

Je gaat weer veel te kort door de bocht. Mijn keuzes zijn heel anders.

Ik heb een eigen build met Windows 10, Tablet met windows 10, een Intel Nuc met Linux en een Windows 11 laptop.

Ik ben wel serieus de nieuwe Mac Mini aan het overwegen. Vind 680 euro een hele mooie prijs

Ben overigens wel dik tevreden over mijn iPhone 13 van 600 euro.
Dat is nu net de hele reden dat dit zo'n heikel punt is.
Het is een heikel punt bij de 'ik haal alles per definitie goedkoop uit de Pricewatch' Tweakers.
Ik hoor het eigenlijk maar weinig bij Mac kopers. Er zijn hele volksstammen die geen terabytes aan opslag nodig hebben en de mensen die het wel echt nodig hebben (dus bv voor werk) willen ook garantie op geen gezeur dus betalen wel meer aan Apple.
Veel opslag op je PC/Laptop is voor 99% van de mensen inderdaad niet relevant. De meeste mensen gebruiken hun systeem tegenwoordig als een chromebook. Alles is in de Cloud. Een paar desktop-applicaties zijn ook niet zo groot. Daarom is voor de meeste mensen 8GB ram ook prima, we gebruiken het nauwelijks.

Natuurlijk zijn er power-users; video-editor, muziekproducers, fotografen. Maar dat is echt een hele kleine minderheid, en deze gebruiken meestal sowieso meerdere externe drives, dan heb je nog niks aan die 2tb upgrades.
Een beetje software update loopt tegenwoordig toch al vlot tegen de verschillende gigabytes aan.
256GB is echt niks meer tegenwoordig.

Idem voor 8GB ramgeheugen. Dat is echt niet meer van deze tijd. Zeker niet als je er jaren mee wil gaan verder kunnen.
En daarom is het gelukkig nu ook bij Apple standaard 16 Gb. Ik zie wel wat bewegen bij Apple. Weinig tot geen prijsverhogingen, wel betere basis specs en betere repareerbaarheid ondanks inflatie. ICapaciteit op mijn SSD zit ik minder mee dan ram. Alles wat ik niet recent heb gebruikt wordt door mijn Mac automatisch naar de iCloud geduwd: gewoon standaard / hoef je niks voor te doen. Ik heb een externe ssd die ik met Time Machine gebruik.
Dat werd dan ook wel eens hoog tijd.
Ze hebben er weeral het uiterste uitgehaald dus wat mij betreft niets nieuws.
En die 256GB basisopslag blijft belachelijk.
Prijzen van Apple zijn hier ook nog steeds een pak hoger dan in de V.S.
De repareerbaarheid is nog steeds het strikt minimale wat ze onder druk hebben toegegeven.
Je kan nog steeds heel weinig zelf herstellen/vervangen/uitbreiden.
ja. het is hoog tijd. De prijzen in de US worden steeds aangehaald, echter is het prijsverschil minder dan wat er vaak wordt gedacht. Prijzen in de VS zijn zonder de lokaal variërende sales taxes. Onze BTW is gewoon bizar hoog met 21 procent.
256Gb basisopslag is inderdaad (te) weinig: dat ben ik meteen met je eens. Ik denk dat dit het volgende is wat wordt aangepast, maar omdat Apple haar productlijnen incrementeel aanpast kon dit niet meteen bij de nieuwe MacPro- het is nu al vreemd dat je MacPros met betere specs voor een zelfde bedrag als een Air kunt kopen. Ik vermoed dat bij de introductie van de nieuwe Macbook Airs begin komend jaar de standaard opslag wel eens naar 512Gb zou kunnen gaan.
Repareerbaarheid: ja, het is natuurlijk zo dat Apple dit niet zonder slag of stoot doet. Het management bij Apple wordt gelukkig gedwongen om om te denken. Gedwongen door overheden.
Dat je nog steeds weinig zelf kunt herstellen/vervangen/uitbreiden is nog vooral een ding vanuit het verleden. iPhone 16 en nieuwe iMac laten al zien waar de rest van de line up naar toe gaat. Het is een begin en er zal nog druk vanuit overheden nodig zijn.

Waar de pijn zit voor Apple is dat de aandeelhouders natuurlijk vooral kijken naar de winstmarge. Het is moeilijk om minder marge te pakken en dit te compenseren door meer omzet.

[Reactie gewijzigd door Buntuhein op 17 november 2024 09:45]

Daarom is voor de meeste mensen 8GB ram ook prima, we gebruiken het nauwelijks.
Microsoft Teams for Mac wil een gesprek met je ;)
Power-users gebruiken meestal sowieso meerdere externe drives, dan heb je nog niks aan die 2tb upgrades.
Die interne opslag is natuurlijk wel ontzettend snel en nog sneller als je meer neemt. Een grote 'scratch disk' is voor heel veel zware taken wel ontzettend handig en nog een beetje sneller dan Thunderbolt attached storage.
Of je upgrade je systeem dus... :O
Apple maakt het je niet eenvoudig om zo eventjes te upgraden. Dan heb je originele Apple onderdelen nodig en die zijn duur.
Upgraden bij apple is nieuwe kopen en vorige inruilen. Zoiets als je ook met auto doet.
Kom je na 2 jaar achter dat werkflow veranderd is een toepassing zwaarder toegepast wordt dan heb je 2 jaar oud spul dat nog redelijke inruil waarde heeft en dan bestel je nieuwe die wel beter aan je werk past.
Dan heb je lease optie waar je na 2 of 3 jaar naar iets nieuws gaat. Helaas ewast bevorderend. Of investeert ruimer dat 5 jaar klaar bent. En over 5 jaar die nieuwe gen nog niet hoeft.
Situatie kan veranderen dat over 3 jaar andere financiële status hebt of andere grote uitgave en dan houd nu ruimer opties je langer makkelijker kan uitzingen.
Macmini koop je nu voor 5 tot 7 jaar . Ik heb dit jaar andere belangrijke uitgaven dus liep compute gebeuren nu wat achter. Dus future proving vind ik wel belangrijk.
In mijn geval is voor thuis gebruik dus kan niet wild gaan met specs. Mijn macmini is 6 jaar oud. Kan ook wel uit zingen tot zomer 2025 en wat mac studio brengt. Ook kijken hoe mac gamen ontwikkeld.
Veel te duur, soms bijna 6 keer de prijs die je voor net hetzelfde op PC betaalt.
Het is een schande en nog steeds wordt hier veel te licht over gegaan...
Dan blijf je toch lekker bij een platform dat je met third party onderdelen kan upgraden? Er is een grote groep gebruikers voor wie het gemak van Apple de hogere prijs waard is. Dat jij niet onderdeel van die groep bent maakt het niet opeens een schandalige optie.
Toch wel, anders zouden de EU en andere instanties niet het ene na het andere onderzoek tegen antitrustpraktijken en moedwillig incompatibel maken van bepaalde toestanden zoals open standaarden opstarten en het bedrijf al meermaals miljardenboetes en technische verplichtingen opleggen.
Niet dat de andere bedrijven zonder zonde zijn, maar Apple spant toch wel de kroon als het hierom gaat.
Hahaha ojee Wim word verplicht door Apple om haar producten te kopen!1!!
Zeg dat je geen apple producten bezit zonder te zeggen dat je geen apple producten bezit. :')

Ga eens een hobby, of een vriendin zoeken kerel.
Oh neen, ik ben absoluut niet jaloers. Hun hardware is top maar in al de rest scoren ze zwak en ethisch zijn ze failliet.
Anders zouden de EU en andere instanties niet het ene na het andere onderzoek tegen antitrustpraktijken en moedwillig incompatibel maken van bepaalde toestanden zoals open standaarden opstarten en het bedrijf al meermaals miljardenboetes en technische verplichtingen opleggen.
Ja natuurlijk, want voor 256 GB extra even 230 euro ophoesten is volledig realistisch...
Ik kies dan voor een toestel dat ik zelf kan upgraden. Pak goedkoper en ook clean.
Define "wat meer"... we zitten in de bespottelijke situatie dat twee Mac mini's met elk 16GB RAM + 256GB SSD evenveel kost als 1 Mac mini met 32GB RAM + 512GB SSD (2x €719 = €1438 vs €1.409)
Tsja, een extra enclosure heeft dan weer als nadeel dat je meer ruimte op je buro nodig hebt, het er minder clean uitziet en de kans dat ergens een kabel losgetrokken wordt.
Tsja, een extra enclosure heeft dan weer als nadeel dat je meer ruimte op je buro nodig hebt,
Een extra apparaat hoeft niet op een bureau te staan. Die kan er bijvoorbeeld ook onder gemonteerd worden. Verder kan je natuurlijk ook een uit het zicht te plaatsen NAS gebruiken als opslag. Voor de meeste zaken waarbij mensen veel opslag gebruiken werkt dat prima.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar als je een SSD vast onder je buro monteert en een keer je Mac omdraait omdat je iets in wil pluggen trek je wel de kabel er uit als die niet zo lang is.
Een externe NAS heeft dan weer als nadeel dat het al snel heel prijzig wordt als je over de 1Gbit wil trekken. (dan moet je al een dure Mac optie en een luxe NAS aanschaffen). Op dat punt is het waarschijnlijk goedkoper om de Apple upgrade te nemen als het alleen maar gaat om het uitbreiden van de interne storage.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar als je een SSD vast onder je buro monteert en een keer je Mac omdraait omdat je iets in wil pluggen trek je wel de kabel er uit als die niet zo lang is.
Je sluit toch gewoon zoveel mogelijk via een enkele USB-C aansluiting? Dus met of zonder direct aangesloten opslag hou je rekening met de lengte van je kabel(s) als je denkt dat je ooit een Mac Mini moet omdraaien.

Verder snap ik niet waarom je regelmatig iets zou willen aansluiten op de achterkant. Relevante poorten zitten ook op de voorkant. Er zijn voldoende schermaansluitingen dat je die niet vaak hoeft aan of af te koppelen, en anders zou ik daarvoor een matrix hub nemen voor meer comfort. Voor ethernet zou ik een managed switch gebruiken als overschakelen tussen bedrade netwerken een use case is. Voor het (af)koppelen van stroom zijn ook betere oplossingen dan vaak stekkers in- en uittrekken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 november 2024 11:11]

Verder snap ik niet waarom je regelmatig iets zou willen aansluiten op de achterkant. Relevante poorten zitten ook op de voorkant.
Thunderbolt poorten zitten alleen op de achterkant, maar je hebt gelijk hoor, ik heb gewoon standaard een kabeltje er uit hangen om incidenteel aan te sluiten hardware in te prikken (denk aan camera, externe drive behuizing, andere hardware met een USB poort voor firmware updates). Geen gezicht, maar handiger dan steeds op de achterkant zoeken.
Dat is geen nadeel eerder obsessie. Clean desk. Ik ben tegenovergestelde chaoot. Mijn desk is niet clean. Een torentje Tv decoder, vorige silver x86nmacmini , daarop zwarte 2018 x86 macmini, daar boven op en atv. En naast bureau ps5 ,links onder full eatx tower met threadripper.
Onder plank van monitoren en mac mini’s ,ps4 uit. En 8utp unifi switch en 5 port xg 10gb switch. Ja het ziet er chaotisch uit maar problemen met kabels nee. Ook zit daar een hdmi 3 way switch. Bij inbraak viel niet eens op dat daar ergens mac mini zit. Er zit daar ook mengpaneel gitaar amp workgroup kleuren laser printer en bass-amp.
2.1 zware pc speaker en fanatec race stand in de woonkamer.

Totaal geen problemen met kabels. Dus lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat externe ssd en of dockje zo een probleem kan zijn. Dat lijkt mij meer obsessie. Of zoeken naar stok om hond te slaan. Non argumenten. Tenzij je die obsessie heb. Dan is jouw feestje.

Ik kijk uit naar zo macmini 2024 dockje die er onder kan zetten. En ja zal mijn pc hoek toch ook wel moeten fatsoeneren. Maar stel de aanschaf van mac nog even uit.
Nu bezig met netwerk extra kabels naar de NAS voor backuppen van win server treadripper en ouwe mac mini.
Keuzes. Een standaard Pc is doorgaans lomper
Tsja, maar als je ziet dat je voor de meerprijs van 256 GB ook een (snellere!) 4 TB SSD kan kopen, dan verdwijnen die esthetische bezwaren vrij snel lijkt me.
Ikzelf zit te kijken naar het basis model omdat ik mezelf heb aangeleerd recent om m’n NAS te gebruiken met NFS shares. Elke keer als ik van m’n kantoor ruimte naar m’n laptop ging moest ik m’n projecten syncen. Ben nu druk aan t testen of direct werken vanaf NAS storage afdoende is voor mij.
Mooi dat het kan, voornamelijk voor de eventuele repareerbaarheid, maar voor het simpel upgraden van de basisopslag is het wat mij betreft niet super interessant....
Eens, Wie per sé meer opslag wil kan daarnaast ook een NAS of cloud-opslag gebruiken, op je werkplek of thuis heb je hoogstwaarschijnlijk wel fatsoenlijk internet. (al heb ik meegemaakt dat dat op een industrieterrein vaak niet zo is, daar ligt dan vaak wel een (toen nog) oude telefoonlijn maar geen coax (bedrijven keken geen TV toen dat uitgerold werd) of glasvezel. Vanwege afstand tot de 'wijk'centrale mag je dan al blij zijn als er überhaupt 2mbps haalbaar is en vaak zat je toen ook nog in gebied zonder dekking met 2G/3G/4G. Bij het ene industrieterrein ben ik naderhand nooit meer geweest, bij het andere industrieterrein had het bedrijf waar ik werkte als enige glasvezel (zelf aan laten leggen). Niemand in de stad of in de regio had dat toen nog (behalve misschien 1) dat grote chemische bedrijf met toen 12.000 werkplekken wereldwijd - ze hadden ook een eigen satelietverbinding - 2) de grootste kunsmestfabrikant van het land, 3) een groot internationaal zetmeel- en glucosebedrijf.)

offtopic:
[edit:belangrijkste vergeten:

Voor toekomstbestendigheid zou je het geheugen moeten kunnen vervangen of uitbreiden. Veel min-of-meer soortgelijke apparaatjes hebben één module vastgesoldeerd en één bank voor een extra module.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 13 november 2024 10:02]

Ik ga ook altijd voor toekomst bestendigheid voor pc build altijd ruim voldoende intern geheugen. Sinds 80386s vanaf 486 nooit meer memory geupgrade. Altijd voldoende wat windows lekker vind en volgende windows.
Ik zal bij mac eerder meer memory kiezen m4pro misschien niet nodig 24gb zat.
De M2 formfactor (anders dan een normale M2, want zonder memory controller op de module) heeft Apple eerder al toegepast bij de Mac Studio.

Daar is inmiddels ook al een 3rd party variant van ontwikkeld: https://www.kickstarter.c...softservices/studio-drive

Hij ziet er voor de Mac Mini iets anders uit, maar goede kans dat 3rd party upgrades over een tijdje wel mogelijk zijn dus!
Ze hebben al aangegeven al bezig te zijn met de ontwikkeling voor de Mac mini:
Now let's talk about last week's surprise: like everyone else, we were delighted to discover that the new Mac mini M4 offers a replaceable SSD module up to 2TB, and that the Mac mini M4 Pro offers a replaceable SSD module up to 8TB.


These modules are physically different from each other, and also different from our Mac Studio M1 and M2 modules, but they're almost identical electronically, so we're already planning to work on them, benefiting from our work on the Mac Studio modules !

Priority will obviously be to deliver modules for the Mac Studio, but we're already starting work on the Mac mini M4 modules.
En:
we're already starting work on the Mac mini M4, and we'll be able to draw on our experience with the Mac Studio.

We'll certainly do another kickstarter as soon as we have a working prototype.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 13 november 2024 09:01]

Je bent iets goedkoper uit dan bij apple, maar 400 euro voor een 2tb schrijf is alsnog een flinke investering, bij apple kost die upgrade 690 euro (512->2TB) met risico dat je geen garantie meer hebt zou ik het dan niet meer interessant vinden. In ieder geval niet bij een nieuw apparaat, wel fijn dat de keuze er is en het is natuurlijk belachelijk dat ze dit soort grappen uithalen ipv een gewonen m2 gebruiken.
Wanneer je een basismodel koopt met 256GB, dan is een upgrade naar 2TB normaal 920 euro. Dus dan scheelt dit ding je toch 520 euro, en zal ongetwijfeld nog wat zakken in prijs. Mooie deal wat mij betreft.
Apple kiest voor een hoog prijs nivo en een goedkoop instapmodelletje.

Dan moet je dit soort grappen wel uithalen want anders koopt iedereen het instapmodel om die zelf te upgraden.
400 euro blijft inderdaad een hoge prijs, maar is ook zeer goed verklaarbaar. Er wordt een niche product ontwikkeld voor een markt die veelal kost voor een upgrade via Apple zelf (al dan niet direct bij aanschaf).

Met het ontwikkelen van een product, het op voorraad houden etc… zijn hoge kosten gemoeid. De prijs van €400 vind ik dan ook nog best redelijk te noemen.

Het is jammer genoeg niet zo dat een standaard m2 ssd met een grotere markt dan alleen gebruikers van deze max mini, gebruikt kan worden.
De echte uitleg is natuurlijk dat Apple bewust kiest voor een afwijkend onderdeel zodat een goedkope upgrade niet mogelijk is.
Ik ben benieuwd naar de uitleg van Apple voor deze keuze.
Heel theoretisch zou door het gebruik van een eigen controller in de cpu, kunnen zorgen voor een hogere prestatie.
Maar ik heb inderdaad niet het idee dat Apple het met deze gedachte gedaan heeft. De meeste zullen de limieten van hun m2 ssd toch al nooit bereiken.
De ssd socket is nand soc verbinding. M.2 pci-e naar ssd controler. Highperformance ssd en hun controller worden heel hot. Dat betekend wil je high-performance m.2 ssd in mac mini moet daar ook flinke koeler op. Controlers worden op oudere nodes gemaakt. In soc controler is ook meteen een die 3nm tsmc lates en samen met soc gekoeld wordt. Dat maakt compact design mogelijk. M.2 ssd zijn goed koper maar je hebt pci-e 3 4 5 en 3 zijn traag cheap 5 zijn duur en hot.
Upgradability maakt de nuc formfactor ook groter.
Apple oplossing maakt het compact. Maar ook ssd sticks compact.
Er is veel keuze in 2280 m.2 maar de kleintjes ook al wat minder en geen 8TB. Goedkoop
Nederlands wordt altijd moeilijker gemaakt dan nodig is. Eerst zeg je dat het een hoge prijs is en daarna leg je uit waarom het juist niet een hoge prijs is - welke is het nou?

Het is een gevalletje het kost veel, maar het is niet duur. En daar ben ik het redelijk mee eens gegeven dat het een Apple product is.
Ik heb het filmpje niet bekeken, een belangrijke kanttekening is dat de SSD een custom connector lijkt te hebben.

Ben benieuwd of aftermarket SSD's beschikbaar zullen komen, schat de kans laag in dat Apple zelf die schijven los gaat verkopen.

Zijn de SSD's niet gelocked aan de andere hardware en daardoor uitwisselbaar?
Kwestie van tijd voor daar een adapter voor gemaakt is, Is destijds voor de mbAir en MBP ook het geval geweest toen daar de storage nog van vervangbaar was.
Ik denk dat het in dit geval lastiger is. Toen was de SSD van de MacBook bijna een aangepaste m.2, waardoor de adapter eigenlijk niets anders deed dan de traces remappen en connector groter maken. Tegenwoordig zit de SSD controller van Apple in de SOC. Wat betekent dat de controller op de SSD gaat conflicteren met die van de SOC.

Dit is een vervelende situatie, want die moet iets verzinnen zodat de controllers kunnen praten of één van de 2 wordt genegeerd.

Simpel gezegd, er zijn 2 kapiteins op het schip als je een simpele adapter maakt. De adapter moet één kapitein op het schip de mond snoeren of op de één of andere manier laten samenwerken.

Conclusie, ik ben er bang voor.

[Reactie gewijzigd door HandheldGaming op 13 november 2024 09:14]

Of simpelweg geen controller.


De ssd controller op de chip kan moeiteloos omgaan met een aftermarket "apple" ssd, dosdude1 heeft daar een mooi filmpje van. In tegenstelling tot wat hij doet worden deze chips straks ook kant en klaar geleverd.

YouTube: Mac Studio Storage Upgrade - Made EASY with Custom Parts

[Reactie gewijzigd door rtxxx op 13 november 2024 09:25]

Hmmm... dat was ik nog niet tegengekomen. Heb je toevallig een linkje?

Overigens heb ik het over de aansturing op een normale m.2 SSD. Iets dat de Apple SSD mist en door de SOC wordt gedaan. Maar het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp.

Update: Holy crap, dat is niet helemaal waar ik het over had. Dat is het vervangen van NAND chips. Dat is niet even een adapter in de poort steken en een "normale" SSD er in steken.

[Reactie gewijzigd door HandheldGaming op 13 november 2024 09:26]

Studio drive die de pcb aan dosdude1 heeft gelevert komt in december met kant en klare ssd's voor de studio. Inprikken, dfu modus starten en klaar


Het proces dat dosdude1 laat zien is optioneel.
Maar dit is niet waar ik op reageer.
Kwestie van tijd voor daar een adapter voor gemaakt is, Is destijds voor de mbAir en MBP ook het geval geweest toen daar de storage nog van vervangbaar was.
Waar ik op reageer zijn de adapters uit 2013-2016 waarmee je een gangbare SSD kon gebruiken. Ik heb het niet over Apple-NAND modules of het solderen van chips. Dat is niet waar Ashketchum22 het over heeft. Wat ik zeg is dat die adapters... ik heb er één in gebruik... simpelweg de traces remappen en dat dat voldoende was omdat wat Apple leverde een complete module met controller was.

Tegenwoordig zit die controller in de SOC waardoor je twee kapiteins op een schip krijgt en je geen gangbare SSD kan gebruiken.
Nou inderdaad. Makkelijk eruit te halen is nog niet hetzelfde als “vervangbaar”. Dat is dan een theoretisch verhaal. Je hebt dus een identieke nand module nodig van een andere Mac.
Of je kunt de lege nand chips eruit halen, nieuwe reballen en teug solderen. Al met al zeker niet gangbaar “vervangbaar”. Vrij misleidend.

[Reactie gewijzigd door WouterL op 13 november 2024 08:34]

iFixit kijkt naar repareerbaarheid. Je kan een defecte drive of usb port makkelijk vervangen door een orgineel Apple sparepart.
Fair enough, maakt zijn punt tegelijk niet minder valide.
Jawel vervangbaar (reparatie) is niet hetzelfde als makkelijk te upgraden.
Waar speekt WouterL dan over upgrades?
Hij stelt
Makkelijk eruit te halen is nog niet hetzelfde als “vervangbaar”. Dat is dan een theoretisch verhaal. Je hebt dus een identieke nand module nodig van een andere Mac.
. Bij reparatie worden identieke onderdelen gebruikt. Bij upgraden gebruik je een niet identiek onderdeel.
Nou nee reparatie en upgraden is hetzelfde. Reparatie gebruik je normaal het zelfde onderdeel orgineel. Maar je kan er ook origineel upgrade hanteren voor reparatie en je kan ook thirdparty component upgrade reparatie doen. Bij PC cases die zijn zeer toegankelijk tot zelfs mobo tray tot open bench cases.
Nuc zijn al moeilijker te upgraden en in die klasse valt mac mini m4.
Verschil er is gebrek nog aan third party ssd.
Vervangen kan. Kan upgraden ook. Maar ja origineel 8TB ssd zal iig duur zijn
Een third party ssd voor mac zal goedkoper zijn maar tov m.2 ssd duurder en dat zonder controller chip
Dat is waar Apple voor kiest. Zouden ze dat niet doen, dan zou het instap model veel duurder worden want die is gewoon spotgoedkoop.

Ter vergelijking, mijn Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSHi70Z met i7-1260P processor kostte me 408 euro in de opruiming. Dat is dus zonder SSD, zonder geheugen en zonder OS.

Bij Amacs kan ik nu met de ICS korting een Mac mini model 2023 met 256Gb SSD, 16Gb geheugen en iOS kopen voor 609 euro. Gewoon een koopje voor wat je allemaal krijgt.

Apple wil wel geld blijven verdienen dus maken ze modellen met betere specs duurder. En dan moet je eenvoudig upgraden blokkeren, anders koopt niemand de duurdere modellen.
MacOS bedoel je, hoewel je er ook iOS apps op kunt gebruiken.
Als je over een aantal jaar een stapel defecte Mac mini's hebt kan je dus wel van 1 met defecte NAND en 1 met defect logic board een werkende in elkaar sleutelen. Dat vind ik toch al heel 'vervangbaar'.
Vervangbaar ja, maar Tweakers stelt in het artikel met “upgradebaar” dat je vrij eenvoudig de storage van je Mac goedkoop kunt opgraden. Dat is natuurlijk niet zo, en dat impliceer je wel met zo’n titel! Ik had beter het woord “upgradebaar” kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door WouterL op 13 november 2024 09:07]

Nergens word "goedkoop upgraden" genoemd in het artikel anders. Dat is een conclusie die jij, om wat voor reden dan ook, trekt. En die dus niet juist is.
Nee, maar 'upgradebaar' gemaakt is gewoon onwaar. Het gaat om repareerbaar, de intentie is heus niet om op een toegankelijke manier upgradebaar mogelijk te maken. In theorie is dat mogelijk ja.
Hoezo is dat onwaar? Je hebt de mogelijkheid er zelf een (via Apple aangekochte, mits dat mogelijk word) nieuwe NAND package in te gooien, die eventueel groter is dan wat je nu hebt. Dat is upgradebaar, niet de klassieke definitie dat geef ik toe, maar niet onwaar.

Zoals je zelf ook al zegt, de intentie is niet om het makkelijk/toegankelijk te doen, want het is en blijft Apple maar de mogelijkheid is er nu wel. Nogmaals, niet voor Jan met de korte achternaam, maar goed, we zijn Tweakers hier, toch?
Onder ´upgradebaar´ versta ik dat ik bij een (web)winkel zelf zo´n ssd kaartje kan bestellen en in het slot kan steken. Al het andere, waarbij er nand-chips uitgewisseld kunnen worden, versta ik hooguit onder 'repareerbaar' omdat dit werk alleen door een specialist gedaan kan worden.
Dat eerste kan in principe ook, alleen je zult het vervangende kaartje dan bij Apple zelf moeten bestellen. Mijn punt was meer dat wat vroeger kon, een mac mini kopen en er dan een willeurige andere SSD in doen van een 3e partij, niet meer gaat werken omdat wat er in de huidige mac (mini) zit eigelijk geen SSD is in de klassieke zin van het woord, het is puur en alleen de opslag. Het word aangestuurd vanaf de SoC, dus vandaar.
Hier de howto voor dit proces: https://www.youtube.com/watch?v=cJPXLE9uPr8. Grappig genoeg maakt het losse bordje dit dus wel makkelijker dan wanneer de chip op het moederbord had gezeten.
Een eventuele custom connector mag je natuurlijk niet zomaar namaken, dat is copyright apple.
Dat is wel gebeurd door studio drive.


Lijkt erop dat apple geen patent heeft.
Dat is wat Apple je wil doen geloven ja. Voor zover ik weet is een connector an sich niet te beschermen.
Reverse engineering voor interoperabiliteit is toegestaan, mits je daarmee geen inbreuken op de DMCA faciliteert.

Van dat laatste is hier geen sprake, dus het is toegestaan.

(Amerikaanse wetgeving uiteraard).
Op youtube al diverse upgrades gezien, gedaan (oa) door Dosdude. Ik ben benieuwd of er weer een hardwarefabrikant mee aan de slag gaat om de disks te fabriceren. Want de instap mac mini is aantrekkelijk, maar 230 euro voor iets meer storage is echt waanzin.

De video van Dosdude1: YouTube: UPGRADING a Brand NEW M4 Mac mini (sowieso een kanaal wat tof is om te volgen, leuke hardware hacker!)

[Reactie gewijzigd door sebastius op 13 november 2024 08:32]

Als er fabrikanten komen die de SSD's gaan maken voor losse verkoop zal de prijs ongetwijfeld ook niet mals zijn. Als het echt een "Apple formfactor" is zou je hoogstens een paar tientjes kunnen besparen zegt mijn gevoel.

Wat dosdude1 dan weer doet is wel heel "going the distance"
Dosdude1 zegt dat 8tb ongeveer 500 dollar kost inkoop.
Niet verkeerd, waar 256 naar 512 200+ euro kost bij Apple. 1 TB voor 150 is dan een koopje.
Maar dosDude swapped de chip, als we het dan hebben over "upgradability" valt de modificatie daar niet echt onder en is het bedrag dus niet heel realistisch voor zelfs veel tweakers :-)

Er wordt een kickstarter hier genoemd van een groep slimme mensen die een echte upgrade willen uitbrengen 2TB kost daarmee €399,- voor de M1 wat een stuk interessanter is dan de upgrade van Apple in ieder geval

https://www.kickstarter.c...softservices/studio-drive

Mogelijk dat die ook een upgrade kit voor de M4 uitbrengen (of mogelijk is deze al compatible) voor om en nabij dezelfde prijzen.

Ik zou echter er toch voor kiezen om een basis model te nemen + externe SSD opslag. Je OS/software past allemaal rustig op 256GB en tenzij je 4x 4k video gaat verwerken lijkt me dat de externe SSD over USB 3.0 snel zat is :-)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 13 november 2024 10:21]

De passives en PCBs voor een eigen module zijn centenwerk. De kosten zitten allemaal in arbeid en de NAND chips. Lijkt me dat binnen de kortste keren iemand op een van de vele chinese marktplaatsen deze bordjes aanbied met enkel missende NAND chips of er een open design is wat je naar een PCB fab met in house assembly kan sturen.
Dat zou mooi zijn, maar ondanks dat het een upgrade is wil ik het niet ‘upgradable’ noemen want vind persoonlijk dat dat impliceert dat het redelijk makkelijk is. Maar een Nand chip installeren gaat zelfs ver voorbij de gemiddelde soldeerklus..

Hopen dat een fabrikant in t gat springt die t aan durft kant en klare drives te maken
Ik vind de kop van dit artikel op zijn minst een beetje misleidend: Er wordt bedoeld dat SSD in de vorm van een losse module is, maar deze module is Apple proprietary en nergens te koop. Kun je dan met recht zeggen dat hij te upgraden is? Is zo ja, waarmee dan?

De NAND flash chips op de module zijn inderdaad te vervangen door grotere exemplaren, zie ook deze video van DosDude.

Maar zelfs als je weet waar je deze betrouwbaar kunt kopen, ligt dit ver buiten de competenties van zelfs de gemiddelde Tweaker. Als dit bedoeld wordt met upgraden, valt zo'n beetje alles daaronder.
Binnenkort te koop bij studio drive.


Eerste studio ssd's gaan in december geleverd worden, mini zal spoedig volgen.
Interessant, vertel eens meer; Ik heb vanochtend namelijk mijn waarschijnlijk laatste Mac ooit gekocht, een gebruikte Mac Pro 2019, en een betaalbare storage upgrade zou mij goed uitkomen.
Er kwamen van de week al een aantal video's uit die hier ook verder op in zijn gegaan. Dosdude en Snazzy Labs bijvoorbeeld.

Het upgraden zelf is nog wel een ding natuurlijk. Het is (nog) niet zo dat je zomaar een SSD kunt aanschaffen en die erin kan prikken. Wordt aan gewerkt via een Kickstart initiatief.

Hoe dan ook, goed nieuws dat het überhaupt weer mogelijk is om een deel van je apparaat te kunnen onderhouden/verbeteren/vervangen. Daarnaast is het gewoon echt een krachtig apparaat(je).
Ik denk dat ik liever extern ga met das oplossing
Apple ssd die oe assembled worden is uiteraard van bepaald nand type qualiteit. En bepaalde q&a traject. Thirdparty is dat wild card. M4-pro tb5 lijkt mij Das tb5 4 ssd oplossing sowieso sneller dan internal. Met 80gb/s die 120gb/s is meer voor passtrough en monitoren.
Ja inderdaad, een stuk eenvoudiger ook. In principe ligt het apparaat altijd op je bureau dus een kabeltje aan de achterkant moet geen probleem zijn. Ga ik ook voor.
Een kickstarter starten om een product te verbeteren. Het product: Een 2k facebook machine van een van de grootste bedrijven ter wereld. :+ 8)7
Eh ik denk dat je hier vooral je mening laat doorschemeren maar dit is wel even wat meer dan een Facebook machine. Dit soort kracht in dit formaat is redelijk uniek, helemaal bij Apple.

Dat het dan weer een speciaal soort SSD moet zijn is natuurlijk jammer en zonde.
Mooi dat het vervangbaar is, jammer dat het toch geen gewone NVME-drive is. Maar dat is typisch voor Apple. Benieuwd hoe lang het duurt voor andere merken met schijven komen (die maar 2x zo duur zijn als standaard NVME, ipv 3x zo duur)

En dat die power button en WiFi losse kabels hebben, geeft ook perspectief voor mensen die functie net iets belangrijker vinden dan uiterlijk.

[Reactie gewijzigd door dwizzy op 13 november 2024 08:34]

Mja, je hoeft een Mac gewoon niet af te sluiten. Het slaapstand verbruik is nihil en het gaat zich niet misdragen zoals Windows dat doet. Voor de oude Mac Mini hadden die racmount oplossingen ook een mechanisme om de powerbutton in te drukken.
Benieuwd hoe lang het duurt voor andere merken met schijven komen (die maar 2x zo duur zijn als standaard NVME, ipv 3x zo duur)
Met deze manier van doen, niet. Het zijn namelijk geen SSD's, maar alleen de NAND chips op dat kaartje. Als je daar, op wat voor manier (adapter, etc) dan ook, een andere "SSD" inprikt gaat de controller daar conflicteren met de (ingebouwde) controller in de CPU, want Apple heeft dat in de CPU ingeprakt met de introductie van de M series.
met 'schijf' bedoel ik dan een 'NAND kaartje'. Er zijn al wat dappere YouTUbers die de NANDs hebben gehersoldeerd, dus het lijkt erop dat de controller niet controleert op serienummer oid
Studio drive is bezig met aftermarket ssd voor de studio, levering in december.


Mini zal snel volgen.
Heb even op hun kickstarter gekeken, pff kleine upgrade voor de prijs van een hele M4 Mac Mini. Dan toch liever een externe schijf eraan.
Dat geldt ook voor het werkgeheugen van de M4-soc, die ook niet los te halen is.
SoC staat voor System on a Chip. Het hele systeem, CPU en RAM, zit in hetzelfde stukje silicium meegebakken. Er is qua RAM dus niks los te halen!
Ik weet niet of ik de Mac mini moeten open forceren met 4 picks, en dan verschillende lagen diep gaan met nog eens veel meer schroeven, kabels, etc. om dan uit te komen bij een SSD gemaakt met een proprietary formaat "moeiteloos vervangbaar" zou noemen, zeker gezien iFixit het alleen maar aan het probleemloos aan het werk kreeg met een SSD uit een andere Mac mini.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 13 november 2024 09:11]

De disk is eenvoudig te repareren door hem te vervangen door een originele Apple disk. Apple heeft een stap gezet in de repareerbaarheid van de Mini. Maar Apple zal er alles aan doen dat je niet een andere niet-Apple disk erin kan zetten. Want dan koopt niemand meer de duurdere varianten tenzij geheugenuitbreiding noodzakelijk is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.