Mozilla Thunderbird voor Android komt eind deze maand uit

Mozilla heeft een bèta uitgebracht van zijn mailclient Thunderbird voor Android. De stabiele versie komt eind deze maand uit, zo zegt het bedrijf.

De versies komen uit op GitHub en staan ook in de Play Store. De app verschijnt ook in F-Droid. Het gaat om de eerste release van Thunderbird voor het mobiele besturingssysteem. Thunderbird bestaat al meer dan twintig jaar voor desktops en de Android-versie heeft de volledige set functies van de desktopversie, waaronder het filteren van de mailbox. Een toevoeging is een migratietool vanaf K-9 Mail. Mozilla nam K-9 Mail enkele jaren geleden over.

Thunderbird voor Android
Thunderbird voor Android

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

03-10-2024 • 10:26

106

Reacties (106)

106
106
43
5
0
55
Wijzig sortering
Minimum Android versie is 5.0.
Als je nog op 5.0 zit, zou ik vooral zorgen dat er geen internettoegang mogelijk is. :P
Heb nog een Kindle Fire 7 (5.0) tablet in de la liggen, ding krijgt nog steeds updates binnen.
Uhm via de officiële weg?
Op GSMArena staan al deze apparaten op discontinued.
Daarnaast lijkt me het erg sterk dat ze voor zo'n oude non supported android nog support geven al helemaal voor de prijs van dat ding.
Ik gebruik nog een oude lg telefoonet 4.1 als wekker, die staat gewoon aangesloten op internet om afspraken voor het alarm te synchroniseren. Dat ding heeft een enorm luide speaker en dat is de enige reden dat ik hem nog gebruik.
Kan prima, maar niet voor zaken zoals internetbankieren. Scheelt dat die apps vaak minimaal Android 8/9 vereisen dus dat probleem lost zichzelf op.
Mag tegenwoordig ook wel, Android 5 is wel heel erg oud.
Meer dan 10 jaar al inmiddels

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 3 oktober 2024 12:25]

Dit is toch gewoon een rebrand van K-9 Mail, met andere woorden bestaat al 10 jaar.

En gebruik het ook al 10 jaar tot volle tevredenheid op verschillende Android telefoons.

Eerlijk gezegd vind ik een feature als unified inbox helemaal niet handig op een telefoon, je hebt juist verschillende e-mailadressen om dingen gescheiden te houden, en ook het ophalen van de mail heb ik ingesteld op handmatig.

Wil niet de hele tijd gestoord worden door binnenkomende mail, en het scheelt enorm in dataverkeer en batterijgebruik. Verder haalt ie slechts de koppen of 1e deel inhoud mail op, zodat je opslag niet vervuild raakt met onzinnige attachments en zware HTML mail. Ook laden van remote content (tracking pixels) staat natuurlijk uit.

Inbox selecteren -> naar beneden trekken -> haalt mail op. Heerlijk zen.

"And for all of you who are fans of our little robot dog, the K-9 app and all its associated branding will be maintained alongside Thunderbird for the foreseeable future."
https://k9mail.app/2024/0...ppening-With-the-K-9-Blog

[Reactie gewijzigd door Jan121 op 3 oktober 2024 12:35]

Ondersteunt die nu al O365 out of the box zonder IMAP hocus pocus?
Als O365 nou gewoon een mailserver was, was het gewoon mogelijk Imap te doen (je weet wel, dat mailbox-protocol). Aan wie ligt het nu eigenlijk dat er geen clients zijn anders dan Outlook voor O365?
Vrij gemakkelijk te googlen maar speciaal voor u:

https://learn.microsoft.c...ntication-exchange-online

[Reactie gewijzigd door Justin0017 op 7 oktober 2024 10:32]

In die hele pagina staat nergens *waarom* imap en smtp niet veilige auth kunnen zijn.
De enige zin die ergens op slaat is: "Move away from these protocols as they don't enable full features."

Kortom, Extend zoals ik al eerder aangaf,
Ms Exchange doet iets wat niet in het imap protocol past, en daarom moet je maar afstappen van Mail protocollen en clients.

Voor de volledigheid, Oath binnen Thunderbird werkt prima. en in plaats van dat er op die MS pagina nou staat dat er aan de Server kant een knopje omgezet moet worden, stuurt men naar andere clients / protocollen.

https://support.mozilla.o...ation-and-thunderbird-202

[Reactie gewijzigd door killercow op 7 oktober 2024 13:50]

Welke cliënt buiten MS tools doen dat überhaupt eigenlijk? Serieus interesse, geen trol.
https://sites.utexas.edu/...sing-evolution-ews-linux/ Evolution kan het. Die gebruik ik op mijn Linux notebook.

[Reactie gewijzigd door iqcgubon op 3 oktober 2024 11:05]

Je kan de OWL plugin gebruiken in Thunderbird (Windows, Linux, Mac) om O365 met modern authentication the kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door readefries op 3 oktober 2024 11:13]

dit is een betaalde plugin, de eerste maand is gratis maar daarna kost het je 10 per jaar.

niet echt een goede oplossing als het ook gratis kan
Dat tientje vind ik nog niet zo erg, gezien IMHO Thunderbird een stuk fijner werkt als Evolution. Maar dat is smaak natuurlijk 😀
Apple Mail doet het
Postbox ook.

K9 / P=P werkt prima op Android. FairMail werkt ook prima. Thunderbird voor Android is ook eigenlijk K9 (P=P idem). Ook FairMail is gebaseerd op heel veel FOSS projecten.
Hoezo IMAP hocus pocus? Ik heb van de week Thunderbird geïnstalleerd in Kubuntu en m'n gmail account instellen vergde letterlijk alleen maar emailadres en wachtwoord invoeren. Daarna kreeg ik popup van Google en moest ik wachtwoord nog een keer invoeren, toestemming geven en daarna werkte alles. Niks geen custom IMAP settings meer nodig.
Daarvoor heb je bij google (ooit) wel imap (en omstreken) aan gezet. De thunderbird-google samenwerking is op basis van imap voor het lezen, smtp voor het versturen en eventueel daarnaast caldav en carddav voor extra's zoals agenda en contactpersonen. De google issues zijn met name gebaseerd op de voortgaande toegangscontrole, nu met oauth2.

Voor msExchange en o365 koppeling aan niet-microsoft-mail-clients is in de regel ook imap (en zo) wenselijk. En microsoft doet daar op haar eigen manier moeilijk over: imap en smpt moet eerst op systeem niveau worden aangezet voordat je het als gebruiker kan benaderen.

De imap hocuspocus is vooral dat de server kant het aan moet hebben, iets wat microsoft niet leuk vind maar niet onderuit kan. En ook de 'extra' protocollen die wenselijk zijn: smtp, caldav, carddav en misschien nog wel meer.
Dat weet ik allemaal wel maar ik sloeg aan op het hocus pocus deel omdat het suggereert dat het allemaal lastig en onduidelijk zou zijn. Vroeger was het inderdaad een hoop gedoe om dat allemaal ingesteld te krijgen maar tegenwoordig doet een beetje email client dat automatisch voor je.
De ergste hocuspocus is aan de server kant de imap en smpt aan zetten, niet de techniek maar vooral de vergaderingen en (bedrijfs) politiek die daar bij komt kijken en zo. Bij de gemiddelde organisatie die msExchange gebruikt willen ze dat helemaal niet, tot ze het zakelijk nodig hebben omdat andere applicaties het ook gebruiken.
Dat heeft natuurlijk niks met de techniek te maken en ik waag het te betwijfelen of @iqcgubon het ook zo bedoeld heeft.

Bedrijven gebruiken sowieso liever proprietary methoden dan open standaarden. De mensen die deze besluiten nemen hebben er meestal ook helemaal geen kaas van gegeten. SAP is nog steeds een enorme speler in de markt maar is een draak van een pakket dat je met een beetje technische kennis niet moet willen implementeren. Maar de gemiddelde manager geilt erop dus kom je het nog vaak tegen in het wild. Azure (ik zeg ah-zjure want op z'n Amerikaans klinkt het als een rare ziekte) en AWS groeien ook ongebreideld door terwijl dat rete ondoorzichtig wat techniek en kosten betreft. Maar het is hip dus knal alles er maar gewoon in. We moeten natuurlijk wel al die consultants aan het werk houden.

IMAP is IMAP en draait al heel lang trouw z'n rondjes. Als de baas zo graag iets anders gebruikt dan moet die dat zelf maar weten. Al het werkgerelateerde spul zit bij in een VM thuis. Een perfecte zakelijke sandbox. Daarin doet de baas maar wat die wil. Op mijn hardware doe ik wat ik wil.
Niet elk bedrijf laat IMAP toen voor hun O365, waaronder die waarvoor ik werk. En IMAP voelt toch altijd wat halfbakken aan tegenover native.
Dat klinkt meer als onderbuik dan een concreet nadeel. IMAP is gewoon een solide protocol om je inbox te benaderen. Ik merk geen enkel verschil tussen Gmail op mijn telefoon en Thunderbird op de desktop als het gaat om het ontvangen, lezen en versturen/beantwoorden van email.
Ja thunderbird kan dat dus wel, maar FairEmail niet.
Doet O365 nog geen IMAP dan? Dat zou toch met app passwords moeten werken?

Het protocol dat Outlook spreekt is gesloten en (in Amerika) deels gepatenteerd, dat zet je niet zomaar in een app. Microsoft moet gewoon IMAP doen als ze willen dat apps ermee kunnen verbinden (wat ze niet willen).

Moet wel bij gezegd worden dat sommige apps de OAuth-standaard van de recent(ere) IMAP-spec niet snappen, ik weet niet hoe het daarvoor staat met deze app. Deze blogpost doet vermoeden dat OAuth2 gewoon moet werken.
Zoals ik hierboven al aangaf: Niet elk bedrijf laat IMAP toen voor hun O365. En IMAP voelt toch altijd wat halfbakken aan tegenover native.
IMAP is prima voor een mailprotocol, ik zie niet waarom dat nou weer "halfbakken" zou zijn. Het doet geen kalendersynchronisatie en dergelijke, maar het is dan ook een e-mailprotocol. Overigens kan je via een of ander vaag proprietary protocol volgens mij contacten syncen via O365 over IMAP.

Ik merk juist met Microsoft's protocol dat ik vaak mappen zit te refreshen en caches zit te invalideren. Op protocolniveau lijkt IMAP het beter te doen. Maar goed, ik heb de RFC van Microsoft's systeem ook nog niet doorgelezen, misschien is het gewoon een implementatiefout waar ik tegenaan loop.
Als ik naar thunderbird kijk, dan zie ik dat imap er is voor het mailbox beheer, smtp voor mail versturen. cladav voor de agenda/kalender en carddav voor de contact gegevens.

Daarbij hoop/vermoed/gok ik dat thunderbird ook ldap kan gebruiken, de basis van wat microsoft gebruikt voor active-directory. Al heeft dat ook een heel breed gebruiksgebied, van authenticatie naar adresboek.
Je mailclient spreekt doorgaans geen LDAP, dat zal eerder iets van Kerberos zijn. Dat moet voor zover ik weet op Windows werken (omdat ze de OS-API gebruiken, instelling op "GGSAPI" zetten volgens mij), maar ik heb geen idee hoe dat zit op andere platformen.
ldap is het protocol waarover de informatie over en weer gat. Dat is dan wel inclusief de account informatie, maar ook groepsinformatie en contact gegevens in de brede zin van het woord. ldap staat voor 'lightweight directory access protocol" waar dat 'directory' zowel slaat op het telefoonboek als ook op microsofts active-directory.
En ja, de mail client spreekt op haar manier wel degelijk ldap. Thunderbird kan het in ieder geval gebruiken als adresboek: Settings -> Coposition -> Adressing -> DirectoryServer.

De wachtwoord controle ligt ergens in het midden tussen ldap en kerberos.
Kerberos is volgens mij de beveiliging en dan vooral de toegangsbeveiliging met certificates en wachtwoorden en zo. De informatie opslag daarvan is vaak in de directory.
Ah, op die manier. Ik heb nog nooit met een setup gewerkt waarin LDAP voor adressynchronisatie gebruikt werd dus ik had er niet aan gedacht om het op die manier te gebruiken. Ik heb het zelf eigenlijk alleen gebruikt als methode voor authenticatie.

Maar goed, het kan dus wel, dat is mooi!

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 4 oktober 2024 07:11]

Doet O365 nog geen IMAP dan? Dat zou toch met app passwords moeten werken?
Dat deden ze, probleem is alleen dat in de enterprise sferen die mogelijkheid standaard afgesloten is.
Op zich is daar een goede reden voor, ze willen namelijk iedereen laten overstappen op authenticatie via OAUTH2, iets waar Thunderbird ondersteuning voor heeft. Alleen is de optie om dat aan te zetten dezelfde optie die Basic Authentication aanzet ("Disable SMTP AUTH" staat standaard dus aan) en dat is dus pertinent onveilig.
Het protocol dat Outlook spreekt is gesloten en (in Amerika) deels gepatenteerd, dat zet je niet zomaar in een app. Microsoft moet gewoon IMAP doen als ze willen dat apps ermee kunnen verbinden (wat ze niet willen).
EWS support in de desktop versie wordt aan gewerkt, ze willen daarna verder met Graph omdat EWS EOL is vanaf 2026.

[Reactie gewijzigd door jja2000 op 3 oktober 2024 12:30]

Ah, jammer. Klinkt wel echt weer als een reeks matige keuzes van Microsoft die het gebruik van een standaardprotocol als IMAP in de weg zitten.
Het protocol imap staat redelijk los van de te gebruiken authenticatie. ThunderBird is aardig onderweg om na oauth ook oauth2 te gebruiken. Richting Google werkt dat al redelijk, er zijn de laatste paar versies van TB verbeteringen in dat vlak. Daarnaast werkt het ook met andere authenticatie mogelijkheden. Naast imap geldt dat ook voor de andere communicatie protocollen zoals smtp, caldav, carddav en dergelijke.
Nope. De ontwikkelaar is daar tegen "want het is geen standaard protocol".

Dit is ook de reden dat ik het niet gebruik.

Wel jammer want Outlook is echt een draak van een app op mobiel.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 3 oktober 2024 12:49]

O365 werkt gewoon prima met IMAP en .oAuth in Thunderbird.
"Ondersteunt Microsoft maildinges nu al het standaard mailprotocol IMAP zonder Microsoft maildinges hocus pocus?"
O365 of Exchange ActiveSync? Zijn namelijk 2 behoorlijk verschillende dingen. Thunderbird + modern auth + IMAP is al jaren ondersteund, zonder "hocus pocus". ActiveSync is proprietary dus als Mozilla dat wil implementeren mogen ze eerst Microsoft betalen, en dat zal meteen de reden zijn dat het er nog steeds niet in zit.
Ik denk dat deze mail app voor Android het vooral van de naam moet gaan hebben in de best wel verzadigde markt. Mensen die het gaan downloaden omdat het Thunderbird heet en anders er totaal niet naar hadden gekeken.

Persoonlijk zie ik nu niet in wat Thunderbird op Android beter/meer gaat doen en waarom ik zou moeten overstappen van bijvoorbeeld FairEmail wat ik nu gebruik. Ook niet onbelangrijk, Marcel levert top en snelle support voor FairEmail.
Persoonlijk zie ik nu niet in wat Thunderbird op Android beter/meer gaat doen
Geen functionaliteit verbergen achter een betaling.
en waarom ik zou moeten overstappen van bijvoorbeeld FairEmail wat ik nu gebruik.
Je hoeft niet over te stappen. Mailclients zijn geen wedstrijd. Gebruik wat werkt.
Ook niet onbelangrijk, Marcel levert top en snelle support voor FairEmail.
In +20 jaar gebruik heb ik geen ondersteuning nodig gehad met Thunderbird (desktop).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 oktober 2024 12:27]

Zeg er dan ook ff bij dat die 'betaling' een donatie van €0,10 is... (of €7 als je het op al je apparaten wil)
Betalen is betalen ongeacht het bedrag. Betalen voor functionaliteit is geen donatie ongeacht dat het zo genoemd wordt. Bij Mozilla kan ik doneren. Bij FairEmail kan ik software(functionaliteit) aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 oktober 2024 12:54]

Klopt, betalen is ongeacht het bedrag en voor sommigen niet wenselijk. Premium features tegen betaling is wel iets dat je vaker tegenkomt bij FOSS, en dan is eenmalig 7 EUR echt weinig voor een applicatie. Emby lifetime licentie (die ik niet meer gebruik omdat ze closed source zijn geworden) of iets van Unraid lifetime (verkopen ze niet meer :X) zijn veel en veel duurder. Bij bijvoorbeeld Proxmox krijg je hun non-enterprise repository gratis toegang. Ofwel: je bent proefkonijn. Dan vind ik de constructie van FairMail nog het meest nette.
Wat is er zo erg om te betalen voor een product? We weten allemaal wat er gedaan wordt om "gratis" producten te kunnen leveren.
Wat is er zo erg om te betalen voor een product?
Ik ga in op de reactie van Telin met een voorbeeld van wat deze e-mailclient beter doet dan FairEmail. Geen verplichting om te betalen voor het gebruik van alle functionaliteit is beter dan wel een verplichting om te betalen voor het gebruik van alle functionaliteit.
We weten allemaal wat er gedaan wordt om "gratis" producten te kunnen leveren.
Wat wordt volgens jou gedaan om een gratis en vrij product zoals Thunderbird (voor de desktop en voor Android) te leveren? Ik ben benieuwd naar jouw antwoord, want ik draai voor desktop en voor mobiel naast Thunderbird een gratis en vrij besturingssysteem met gratis en vrije applicaties.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 oktober 2024 13:51]

Wat wordt volgens jou gedaan om een gratis en vrij product zoals Thunderbird (voor de desktop en voor Android) te leveren?
Mozilla is grotendeels afhankelijk van Google. Dus Google als default search engine in Mozilla software.
...die je er gewoon uit kunt halen en kunt vervangen door een zoekmachine van jouw keuze. Dat heb ik toch liever dan Google Chrome of, nog erger, één van z'n zogenaamd privacybewuste klonen :?
Helemaal mee eens, ik heb ook FairEmail van M66B. Uitstekend programma.
Geen behoefte aan Thunderbird en die zal wel net als Firefox voor Android weer flink uitgekleed zijn t.o.v. de computerversie.
Geen behoefte aan Thunderbird en die zal wel net als Firefox voor Android weer flink uitgekleed zijn t.o.v. de computerversie.
Er moeten altijd concessies gedaan worden om een desktopapplicatie om te zetten in een mobiele applicatie. Zolang extensies maar werken ben ik blij (en die werken).

Verder is K-9 Mail (waar TB voor Android op gebaseerd is) een prima mobiel mailprogramma. Ongetwijfeld zullen er verschillen zijn met FairEmail, maar ik mis niets.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 oktober 2024 13:56]

[...]
Er moeten altijd concessies gedaan worden om een desktopapplicatie om te zetten in een mobiele applicatie. Zolang extensies maar werken ben ik blij (en die werken).
En dat is gewoon jammer omdat de hardware van de moderne mobieltjes gewoon prima in staat is om 'desktop' apps te draaien.
Zo heb ik Ubuntu 22.04 op mijn telefoon (Termux => Andronix) waarin ik volwaardige apps heb draaien, die is gewoon bereikbaar via een VNC client, zowel vanaf een PC of een Android app, de laatste in wat lagere (1200x600) resolutie. Maar doet nauwelijks onder voor een moderne PC.
Alsof een gebruiker die een redelijk fatsoenlijke mailclient op zijn telefoon wil dáárop zit te wachten. Helemaal leuk dat jij Ubuntu op je telefoon hebt hoor, maar dat hoeft lang niet voor iedereen. Het gros wil een mailapp met wat meer mogelijkheden dan de standaard Gmail client en geen gedoe met het installeren van een volledig nieuw OS.
Ik gebruik ook fairemail, wat een fantastische mailclient! Supersnel en bijzonder goed te finetunen.
Op de computer gebruik ik Thunderbird dus ik dacht ook even 'he, kan ik eindelijk dezelfde gebruiken op m'n mobiel!' maar gezien Fairemail zo goed bevalt blijf ik daar wel denk ik.
Die interface doet wel pijn aan mijn ogen, maar ga deze verder onderzoeken
Ik gebruik het al een tijdje, maar dit is ook mijn pijnpunt met de app. Met alle respect voor de ontwikkelaar, die echt superveel werk in de app stopt, en veel features ondersteunt, maar door al die features voelt de app wat rommelig aan. Ik waardeer de focus op privacy, en daarom gebruik ik hem ook, maar ik ga ook zeker even kijken naar Thunderbird.
Helemaal mee eens, deze app is heel goed maar heeft last van majeure feature creep. Alles wat maar te bedenken is en/of waar gebruikers mee aankwamen, is er in gestopt lijkt het. Dat is voor die powerusers misschien prima, maar het is een woud aan opties geworden waar ik moeilijk mijn weg in vind.

Ik denk dat als deze ontwikkelaar zijn interfacedesign eens gaat heroverwegen dat hier heel veel mogelijk is: wél alle opties erin houden, maar de flow van de app zo eenvoudig mogelijk maken. Zodat gebruikers die al die toeters en bellen niet hoeven er ook niet mee worden geconfronteerd.

Maar dat gezegd hebbende sluit ik me aan bij @The Zep Man :
Je hoeft ook niet over te stappen. Mailclients zijn geen wedstrijd. Gebruik wat werkt.
Voor iedere client is er een eigen niche, als de huidige aanpak de primaire propositie is en blijft van FairEmail dan is dat ook prima. Ik ga Thunderbird iig gebruiken zodra 'ie uit bèta is.
Ik denk dat de ontwikkelaar daar inmiddels zelf ook over struikelt. Gezien zijn laatste in-app berichten dat hij zijn feature request flow heeft herzien en alleen nog maar dingen gaat implementeren waar een groter deel van de gebruikers mee komt. Het is erg aanlokkelijk om zoveel mogelijk gebruikers tevreden te houden door het verzoek van iedereen te implementeren, maar uiteindelijk loop je daar tegenaan. Dit is iets wat ik in het bedrijfsleven bij startups ook heb gezien, en is volledig begrijpelijk.
Ik heb hetzelfde probleem.

Heb het een tijd geprobeerd, maar ik kan er niet aan wennen.

Tijd om Thunderbird maar eens te proberen. Op Windows werkt het erg fijn.
Je mag aannemen dat deze versie voornamelijk is gericht op mensen die Thunderbird ook op hun 'vaste' computer gebruiken. Of zouden willen gebruiken maar dat nog niet doen omdat er geen mobiele versie beschikbaar is (was) voor telefoon of tablet. Daarnaast zullen er vast ook nog wel Firefox-gebruikers zijn die hun huidige mobiele e-mailprogramma graag zouden willen inruilen om hun dingen zoveel mogelijk in het 'Mozilla-ecosysteem' te kunnen doen. En voor mensen die het allemaal niet interesseert, die zullen het inderdaad misschien enkel een keer downloaden omdat de naam ze iets zegt en het van een vertrouwde partij afkomstig is. En dan heb ik vast nog niet de hele 'markt' afgedekt.

Hoe dan ook, als je tegenwoordig als ontwikkelaar geen mobiele variant van je e-mailprogramma kunt aanbieden dan ben je zo goed als kansloos. Nu nog een iOS-variant en ik ga 'm ook overwegen. :)

(Terzijde: FairEmail klinkt een beetje als FairyMail. Waarom heet dat programma niet gewoon FairMail? Ik heb het programma nog nooit gebruikt en misschien werkt het wel fantastisch, maar in mijn hoofd bekt het toch iets minder.. ;))
Ik gebruik de afgelopen 10 jaar al k9mail, prettige mailclient. Het samengaan met thunderbird is dan ook vooral voortborduren op k9mail en deze wat dichter tegen thunderbird aan laten groeien dan een nieuwe mail app op android uitbrengen.

Samengaan maakt beide sterker. Thunderbird als een team doet het goed, krijgen veel donaties binnen en leveren daar prima werk voor.
Afgelopen 10 jaar? K9 heeft (heel) lang geen Material Design gehad (daarvoor moest je P=P gebruiken). Nou ben ik op zich niet kapot van Material Design (onder de streep is het wel een verbetering, zo denk ik), maar als iedereen het gebruikt en jij niet dan val je wel buiten de boot qua UI.
Tja, is maar wat je belangrijk vindt, zolang het een licht thema heeft ben ik niet zo picky qua ui, zolang de informatiedichtheid maar voldoende is en er goed mee te werken is.
Persoonlijk zie ik nu niet in wat Thunderbird op Android beter/meer gaat doen en waarom ik zou moeten overstappen van bijvoorbeeld FairEmail wat ik nu gebruik.
Voor een nieuwe kleine laptop was ik aan het kijken naar een Chromebook en daar is het kunnen gebruiken van dezelfde mail client als op mijn desktop best wel een groot pluspunt.
Outlook app op Android vind ik niet prettig, ga hem zeker proberen.
Iemand hier toevallig op een F-Droid repo voor Thunderbird Android gestuit?
Ik denk het niet, want die zijn er nog niet :p

"We are still working on preparing F-Droid builds. In the meanwhile, please make use of the other two download mechanisms."
Bron: https://blog.thunderbird....derbird-for-android-beta/
Momenteel gebruik ik aquamail. Als ik van de laatste ervaringen van de desktop client en diens poging om de client naar deze eeuw te brengen mag uit gaan, dan denk ik dat deze het voorlopig ook niet gaat worden. We houden het wel in de gaten, de lijst van gratis mailclients die daadwerkelijk fijn in gebruik zijn, is niet zo lang meer. En de betaalde clients zijn er ook niet echt beter op geworden.
Ook Aquamail hier, ooit voor een levenslange licentie betaald en toch presteerden ze het enige tijd geleden met een of ander abonnement premiumplusetc te gaan beginnen. Voor mij is dat al een reden om toch even verder te kijken :) .
Hier ook een (betaalde) Aquamail gebruiker. Zal Thunderbird zeker eens gaan proberen (gebruik al jaren de desktopversie), maar denk dat ik Aquamail zal blijven gebruiken op mobiel.
Was er niet van op de hoogte dat dit er aan kwam, heel mooi zeg. Die ga ik zeker proberen als vervanger van mijn huidige mail app!
Ik gebruik al heel lang Thunderbird op de desktop en K-9 op mijn mobiel en dat werkt ook prima, maar het lijkt me wel fijn om beide nu Thunderbird te kunnen gebruiken. Ik hoop alleen dat Thunderbird op Android, als ze de volledige feature set meenemen, niet veel zwaarder wordt dan K-9 nu is. Want dat zou wel een misser zijn...
Mooi! Hopelijk volgt een iOS versie ook snel.
Net getest maar nog steeds geen normale folderboom/structuur. Als je submappen hebt komt er gewoon een punt tussen te staan zoals met K9 ook al 100 jaar is... Dus je krijgt dan Hoofd.Subfolder.Subsubfolder. 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.