Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties
Bron: ZDNet

RealNetworks gaat een nieuwe aanval wagen op Windows Media. Dit wil het bedrijf gaan doen door de introductie van Helix, een nieuwe open-source versie van haar eigen streaming mediatechnologie. Deze versie ondersteunt ook Microsoft's Windows Media formaten, zonder toestemming van de softwaregigant zelf. Dat zou het bedrijf wel eens duur komen te staan, omdat Microsoft niet bekend staat dit soort zaken door de vingers te zien, ook al heeft RealNetworks compabiliteit bereikt door middel van reverse engineering. Ook de serversoftware van RealNetworks ondersteunt de formaten van de concurrenten Windows Media en Apple's QuickTime, iets wat de concurrenten voorlopig niet doen en wat dus een groot voordeel oplevert aan het bedrijf.

RealNetworks Dat voordeel kan RealNetworks goed gebruiken, omdat het in zware strijd is verwikkeld met onder andere Microsoft. Dat kunnen we teruglezen in een rapport van Nielsen/NetRatings van afgelopen april, waarin vermeldt wordt dat RealMedia in die periode zeventien miljoen thuisgebruikers bereikte, tegen ruim vijftien miljoen voor Windows Media en zeven voor QuickTime. Op de zakelijke markt bereikte Windows Media ruim twaalf miljoen unieke gebruikers, tegen 11,6 miljoen voor RealMedia en vijf miljoen voor QuickTime.

"It's a very bold move on the part of Real," said Michael Gartenberg, a research director for analyst firm Jupiter Research. "This was a shot fired by Real and fired directly at Redmond."

"When you have all these different platforms, and all these different protocols, it gets unmanageable," RealNetworks' Rob Glaser said at a high-glitz press conference in San Francisco announcing the product. "A lot of what (this technology) is about is breaking those bottlenecks and making convergence really converge."

Windows Media Logo "This is a very tenuous time for Microsoft," Gartenberg said. "This is not a time in Microsoft's history when it can be seen as trying to do to Real what it did to Netscape."

Met dank aan chris1979 voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Goede ontwikkeling, alleen kijken hoe MS en Apple erop reageren. Samba is in feite ook reverse engineering..en dat is nooit een probleem geweest.
MS vind Samba niet zo erg lijkt me. Het draait immers niet op hun eigen OS ook al kan het concurrerend werken. Maar aan de andere kant is een hybride architektuur wel weer mogelijk en daar heeft MS ook baat bij.

Maar RealMedia durft wel zeg. Want als MS met wat updates hun formaten net even anders maakt zodat die reversed engineerde formaten niet meer werken gaan er heel wat geergerderde mensen eerder over naar media player omdat die het wel blijft doen na een update. (Updates van RealMedia komen dan altijd te laat)
Wel leuk als ze steeds updates gaan maken die zorgen dat het van Real niet meer werkt. Zelf klagen ze over de messaging standaarden dat die open moeten worden, dus zouden ook hun standaarden open moeten worden om wel iedereen evenveel kansen te geven. Het moet van twee kanten komen.
Dit is natuurlijk offtopic maar samba is niet ontwikkeld door reverse engenering maar door met een network sniffer pakketjes te bestuderen hoe de communicatie plaats vind. Als dat reverse engenering genoemd wordt klopt er iets niet. Ter vergelijking: een taal leren waar nog geen vertaalboekjes voor zijn moet ook bestudeerd worden hoe de communicatie tussen mensen (of dieren) plaats vindt.

Realnetworks kan bovenstaande techniek nooit gebruikt hebben om de data te decoderen. Wél kunnen ze die methode gebruikt hebben om te zijn hoe WMP en QT hun streams ontvangen.
Reverse engenering is wat ik noem de code erbij pakken en trachter de binairy om te zetten in assembly of een hogere programmeertaal en delen daaruit te plukken en her te gebruiken.
Reverse engenering is wat ik noem de code erbij pakken en trachter de binairy om te zetten in assembly of een hogere programmeertaal en delen daaruit te plukken en her te gebruiken.
nee, dat zou de boel illegaal maken,
reverse engineering is inderdaad de stroom gegevens tussen client en server(of bv een OS) onderzoeken en met zelfgeschreven code proberen nabootsen
Dit is natuurlijk offtopic maar samba is niet ontwikkeld door reverse engenering maar door met een network sniffer pakketjes te bestuderen hoe de communicatie plaats vind. Als dat reverse engenering genoemd wordt klopt er iets niet.
Hoe heet dit dan? Volgens mij is dat gewoon een manier van reverse engineren.
Wat versta jij dan onder reverse engineeren? Reverse engineeren is volgens mij het gedrag van een programma (of wat dan ook) bestuderen en vervolgens iets maken wat hetzelfde gedrag vertoond.

In het geval van een netwerkprotocol is bestuderen van het gedrag natuurlijk bij uitstek de netwerkpakketjes bekijken die over en weer worden verstuurd.
Alleen kun je in Samba geen reclame stoppen enzo. Met de mediaplayers ligt het heel anders, daar hebben ze allemaal een doel mee, zoveel mogelijk gebruikers krijgen om daar op de 1 of andere manier aan te gaan verdienen.
Dit had ik nou nooit verwacht van een bedrijf dat net zo op winst bejaagd is als microsoft. Hun mediaplayer vind ik persoonlijk irritant gevuld met commerciële content. Indien ze daadwerkelijk een opensource versie aan de man gaan brengen houd dit nagenoeg vanzelf in dat er ook versies komen zónder alle reclame e.d. en zou het bedrijf toch geen inkomsten meer uit hun player halen?

Rare maar positieve ontwikkeling.
Helix bevat alleen een server en een gateway, de client zal dus closed source blijven.

Zie
http://www.realnetworks.com/solutions/leadership/products.html
Een player zal er naar alle waarschijnlijkheid toch komen omdat helix alle bron informatie moet bevatten om ook de player te schrijven en programmeurs als Justin Franklin zien dit soort dingen als een interressante uitdaging (hoewel ik nog twijfel aan JF hoeveel die nou daadwerkelijk nog programmeert)

Ik blijf erbij:
...houd dit nagenoeg vanzelf in dat er ook versies komen zónder alle reclame e.d....
Een server hoeft alleen te weten hoe een bestand moet worden geserveerd, niet hoe het bestands format in elkaar zit. Als je de source van de server hebt wil dat nog niet zeggen dat je de client kunt schrijven.
De naam Helix bestaat al in de informatica. Helix Gnome zag zich genoodzaakt hun naam te veranderen in Ximian Gnome omdat een ander bedrijf de merknaam Helix al gedeponeerd had. Was dat dan Real, die twee jaar geleden al wist dat ze een player genaamd Helix zouden uitbrengen, of gaat Real nu problemen krijgen met dezelfde Helix waar Ximian last van had?
Ik denk dat ze problemen gaan krijgen met Shell! Die al jaren lang de motorolie voert onder de naam HELIX :+
Ik denk dat ze problemen gaan krijgen met Shell! Die al jaren lang de motorolie voert onder de naam HELIX
Nee hoor. Motorolie en een mediaplayer zijn twee totaal verschillende producten. Rechters wijzen dit soort claims alleen toe als het om min of meer gelijksoortige zaken gaat. Ajax brandblussers en de gelijknamige voetbalclub kunnen dan ook zonder problemen naast elkaar blijven bestaan.
ianal, maar de motorolie markt en de software markt zijn zo verschillend dat SHELL geen recht heeft op de naam HELIX binnen de softwaremarkt.
Hmm misschien wordt Real (Helix) toch nog wel interessant voor mij. Ik vond het altijd maar een slette player.... maar nu dat het ook WMV en MOV kan draaien (niet dat je daar veel aan hebt) ben ik benieuwd of het ook avi's kan spelen..... (misschien kan dat inmiddels al, ik hebt het al eent ijdje niet meer gedraait lees 2 jaar ofzo)

Ook wel een leuke dat het opensource is, misschien gaan mensen/communities er mee bezig om het een nog beter product te maken.....
This is a very tenuous time for Microsoft," Gartenberg said. "This is not a time in Microsoft's history when it can be seen as trying to do to Real what it did to Netscape."
Ze gaan wel de zelfde kant op als Netscape..... toen netscape haar bron vrijgaf was het ook snel bekeken....
Ze gaan wel de zelfde kant op als Netscape..... toen netscape haar bron vrijgaf was het ook snel bekeken....
Nu lijk je oorzaak en gevolg om te draaien. Open sourcen is de redding geweest van Netscape. Het bestaat dankzij opensource nu nog. De beslissing de source te openbaren is goed geweest. Netscape heeft ingezien dat zij met closed source nooit zouden kunnen concureren met een bedrijf dat de anti-trust wetten aan de laars lapt door concurentievervalsing.
Hiermee maakt Real wel een forse draai. Ze wilden niet dat je streams kon opslaan en wilden programma's die dit wel konden (zoals Streambox VCR) dan ook laten verbieden. Maar nu ze de zaak open-source aanbieden kun je er zeker van zijn dat de optie tot opslaan van de stream in een ommezientje zal zijn toegevoegd.
Maar er is een heel verschil tussen open source en Open Source. Niet alle open source heeft GNU licentie. De Real licentie kan bijvoorbeeld inhouden dat patches en andere versies niet uitgegeven mogen worden zonder toestemming van Real, en misschien zelfs specifiëren dat het inbouwen van zo'n stream-opslag-functionaliteit verboden is.
Voordat iets Open Source mag worden genoemd moet de licentie voldoen aan een aantal regels, onder andere dat de source vrij mag vorden gedistribueert. Zo'n restrictie die jij voorstelt zal dus nooit on Open Source software mogen zitten.

De defenitie van opensource kan je hier vinden:
http://www.opensource.org/docs/definition.php

De defenitie van de RealNetworks Public Source License kan je hier vinden:
http://www.helixcommunity.org/content/rpsl.html
Tja - is de player opensource, of zijn de codecs dat ook? Dat een OSplayer met MS-formats overweg kan, wil mi nog niet zeggen dat het WMV-format nou ook op straat ligt...?
...ook al heeft RealNetworks compabiliteit bereikt door middel van reverse engineering
Dat lijkt me niet, en als het wel zo is zullen ze dat nooit toegeven. Reverse engineering is namelijk niet echt legaal in de VS voor zover ik weet.
To make the new product compatible with Microsoft files, however, the company pursued a risky strategy known as "reverse engineering," in which developers examine a competitor's product to see how it works and try to create something that works just like it.

Glaser said that engineers worked entirely in a "clean room" environment, meaning that they had no access to actual Microsoft code. Had they simply copied code, they could be liable for patent infringement. The resulting product simply mimics the way that Microsoft's files are sent across networks and allows a Windows Media player to receive the file.
Maakt niet uit. In de EULA van mediaplayer en de SDK staat dat je het niet mag reverse engineeren. Accepteer je die license dan ben je daaraan gebonden, althans wel in de VS.

Daarnaast vergeet men dat MS patenten heeft op de WMF formats en de codecs. Je kunt geen software bouwen die exact het formaat verwerkt zonder een license op die patenten. Zie GIF.
Volgens mij hoef je aleen het streaming gedeelte van WMF te weten om de files te kunnen serven, dan breek je ook de patenten die betrekking op het fileformaat hebben niet.

Vergeet niet dat Helix alleen een server implementatie is, de client zal dus geen WMF af kunnen spelen (dan zou je wel de hele codec moetten weten). Als jij een server wilt maken die gifjes kan serveren dan hoef je toch ook niet te weten hoe die gifjes in elkaar zitten, alleen maar hoe je ze moet serveren.
een beetje de Linux onder de media players dus...
zal wel 'n beetje loslopen denk ik aangezien er veel mensen zijn die Media Player (*slash* Winamp) gewoon de beste vinden, de mensen bij Real moeten wel goed hun best gaan doen :)
Het voordeel van Real is wel dat het platform onafhankelijk is, gebruikers van niet Windows OS'en kunnen dus ook de media content bekijken. Daarnaast kunnen werkt de Windows Media Server ook alleen onder windows. Met de Real Server kan je ook andere OS'en gebruiken.
Als je de source code kopieert, verbeterd (avi wmv etc) en dan compiled, nog even de skin en naam veranderen vantevoren en je hebt een leuk product die wel aan de man is te brengen.

Nou nog iemand vinden die dit alles voor mij gaat doen....
Dat soort mensen komen er ook zeker. Real zal zoals gewoonlijk een zooitje troep meeleveren en andere mensen halen het eruit, verbeteren het (ondersteunt bijvoorbeeld nog meer formaten) en je hebt een een goeie player :)
Als ik het goed zie dan is het alleen de server.... Wie weet of er ook een client is? Want de Realplayer (linux) doet geen windows media...
Prima, op basis van reverse engineering ontwikkeld. Dus als de knutselaars van Microsoft besluiten om in de nieuwe mediaplayer compatibiliteit met oudere versies op te offeren kan Real opnieuw aan de slag. Echter, Microsoft zal dit niet zo snel doen dus "lijkt" dit vooralsnog een goede zet van Real. En hoe moet Microsoft nu aantonen dat de produktontwikkeling is gebaseerd op reverse engineering en niet op basis van een SDK (als de er al is...).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True