Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Bron: WebWereld, submitter: Martin Sturm

Bij WebWereld lezen we dat RealNetworks vanaf vandaag de broncode van zijn Helix DNA Client heeft vrijgegeven. Al een aantal maanden geleden werd aangekondigd dat een open source-project de concurrentiepositie van RealNetworks zou moeten gaan verbeteren. Niet minder dan tweeduizend ontwikkelaars hebben zich tot nu toe aangemeld voor het project, wat inhoudt dat zij de engine zullen gaan gebruiken om gratis varianten van de mediaspeler RealOne te ontwikkelen voor verschillende besturingssystemen. Niet alles broncode wordt echter vrijgegeven: Real's codec blijft geheim, maar een gecompileerde wordt wel meegeleverd. Daarnaast zal er geen voorgebakken ondersteuning voor Windows Media bijgevoegd worden:

RealNetworksReal geeft overigens niet de totale broncode vrij. Zo krijgen ontwikkelaars geen vrije toegang tot de prijzige compressie/decompressie-technologie (codec). Wel verstrekt Real een gecompileerde versie van de codec-software. Ook de broncode voor het branden van cd's blijft geheim. De Helix DNA Client ondersteunt standaard RealAudio en RealVideo, mp3, MPEG4, H.263 en het in mobiele telefoons vaak gebruikte 3GPP. Windows Media krijgt - anders dan eerder werd aangekondigd - geen standaard ondersteuning. Real hoopt dat de open source-gemeenschap deze taak op zich neemt.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Ik vraag me af of die codec niet gekraakt zal worden als die 2000 ontwikkelaars zich op RealPlayer storten.
Dan is het idd gelijk exit RealNetworks.
Je kan er natuurlijk ook een opensource-codec voor proberen te maken. Het is niet dat er een of ander duister formaat wordt gebruikt.
De codecs die RealNetworks gebruikt, zijn voor een groot deel gebaseerd op patenten die niet hun eigendom zijn (en waar ze dus licentie-rechten op betalen). Een legale open source codec daarvoor is nogal moeilijk dus...
Beetje jammer dat je niet alles erbij krijgt. Dat beperkt je nogal in de mogelijkheden voor het platform waarvoor je ontwikkelt, omdat een voor (bijvoorbeeld) x86 gecompileerde codec natuurlijk niet gaat werken op een (bijvoorbeeld) StrongArm of Mac...
Je kan een NDA tekenen om toegang te krijgen tot de code die je nodig hebt om een port naar een alternatief platform te maken.

Voor Arm, ppc en andere platformen zijn gewoon codecs beschikbaar.
En je kunt natuurlijk ook die binary reverse-engineeren. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat dat ook gebeurt.
en dat mag volgens de DMCA dus juist niet.

en in europa waren ze ook met dergelijke wetten bezig, de zoveelste law-suite golf? nee dank u :)
Je kan een NDA tekenen om toegang te krijgen tot de code die je nodig hebt om een port naar een alternatief platform te maken.
Maar daar heb je dus niks aan, want je mag die source code niet virjgeven.
Je mag wel aannemen dat Real voor "de meeste" Osen wel een binary beschikbaar maakt, anders heb je er idd geen moer aan.

En dat het zonder de codec-code geen nut heeft is natuurlijk onzin: je kunt je eigen programma schrijven, en de codec-binary gebruiken voor het daadwerkelijke omzetten. Ik zie niet wat het probleem is. Nu kun je eindelijk een divx player met real-ondersteuning bouwen ;)
Volgens mij laat RealNetworks alleen het gene vrij warmee anderen geen 'winst' mee kunnen maken. Zo weinig dat je dus zonder Real junk zelf niet veel kunt.

En aangezien realplayer niet altijd een lief proggie zal zijn zullen er niet zoveel (geen) alternatieven voor de player van real media.
het doel van open source is toch geen winst of ligt dat aan mij?
Dat ligt dan toch helemaal aan jou... Open Source is totaal iets anders dan geen winst maken. Hoe zouden bedrijven als RedHat en in mindere mate Sun dan overleven.
Volgens mij gebruikt RealNetworks dit ook een beetje als reclamestunt. Moet je eens zien hoeveel aandacht ze krijgen met het vrijgeven van die sourcecode. Gratis reclame :)
Real's codec blijft geheim, maar een gecompileerde wordt wel meegeleverd
Als er meer dan tweeduizend mensen aan gaan werken lijkt het mij ook dat zij toch vroeg of laat achter de source van die meegeleverde codec komen.
Goed idee wel dat ze het vrijgeven zodat andere ontwikkelaars ermee verder kunnen.
Die codec staat nu ook al op miljoenen computers hoor... dus als de ontwikkelaars het willen dan hadden ze de binaries van de Real codec al lang kunnen reengineren.
als er dan iemand een realplayer van maakt zonder alle poespas kan dat best weleens interessant worden.
of nog beter gewoon een plugin maakt voor bv wmp :)
Wat ik (en waarschijnlijk iedereen) wil is 1 player, waarmee ik gewoon alles mee kan afspelen. Real kan dan gewoon hun codec uitgeven, die deze player dan kan gebruiken.

RealPlayer wil ik niet gebruiken, omdat 't gewoon ontzettende brakke zut is. En al die k*tzooi die er bij zit.

Is er echt geen alternatief om Real spul mee af te spelen? Wat als je de codecs instaleert, en dan WMP gebruikt.. werkt dat?
Inderdaad ja. Dat was ook mijn hoop toen ik dit bericht las. Het lieft zou ik zien dat ze de codec vrijgaven, zodat je gewoon met de WMP die RM filmpjes kan kijken zonder wr een of andere multimedia player te moeten installeren. Maarja, dat was dus weer ijdele hoop....
Het heeft ooit zo gewerkt. Heeeeeeeeeel vroeger kon je .rm nog met windows mediaplayer afspelen.
En weer wint Microsoft het maar haar push strategie van een andere marktplayer. Gewoon omdat mediaplayer al ingebakken zit bij Windows wordt het verkozen boven dat van een concurrent. MS heeft niet minder poespas dan Real hoor...
Inderdaad.

Met als gevolg dat mediaplayer meer marktaandeel krijgt.
Met als gevolg dat wma-formaat vaker wordt gebruikt.
Met als gevolg dat niet-Windows gebruikers de pineut zijn.

Kortom, Microsoft is een bedreiging voor een open en vrij internet.
Ik weet dat er een programma is dat realmedia kan omzetten naar een avi, het lijkt mij dat de codec dan ook bekend moet zijn. De naam is me even ontschoten tella, telra, telraam ?
Nee hoor, tinra speelt de .rm af met behulp van de realmedia player (die moet geinstalleerd zijn).
Wat tinra doet is frame voor frame capturen en wegschrijven naar avi.
aha, vandaar, bedankt dat wist ik niet, had 'm ook nooit geprobeerd. Je kan dus net zo goed keihard van het scherm cappen.
Tweakers.net: doe eens iets meer dan het artikel kopieeren, bijv even een linkje naar de website erbij zetten of zo, wel zo makkelijk voor de lezers.
easydisk: Kijk eerst eens goed voordat je blaat. Er staat al sinds het ontstaan van t.net een link: BRON bovenaan het artikel.

Wel zo makkelijk voor de lezers ;)
Dat weet ik wel, maar een link naar de website waar helix gedownload kan worden.
Feedback op de frontpage kun je op het forum geven.
Kunnen we dan de real filmpjes eindelijk gewoon op de HD saven?
Dat kan allang al met Offline Exlorer Pro of streambox VCR
Kon dat niet altijd al dan ? 9 van de 10 keer werkt de rechter muisknop perfect met de functie < doel opslaan als >.
Real legt hier een stevige basis neer voor de OSS community om een multi-platform mediaspeler te bouwen waarvan het de bedoeling is dat het alle gangbare bestandsformaten aan kan (video, audio, streaming, ...). En gezien het feit dat 2000 developers zich reeds hebben aangemeld kan je nu al zeggen dat er veel behoefte aan is.

Maar het enige wat ik hier in de reacties lees is gezeik over het feit dat Real haar codecs niet open source maakt. Vind je het gek?! Als dat gebeurt kan Real het wel schudden, en daar heeft ook niemand baat bij (behalve misschien Microsoft :))
MPlayer kan al lang zo'n beetje elk mogelijk formaat afspelen hoor. Inclusief Real en WMV. Gewoon door gebruik te maken van de Real codec van RealPlayer en WMV codec van Windows Media Player. :)
Ik zie wel mogelijkheden hoor je dumpt die gare real codec en past wat 123mpg code er in. Of lame ondersteuning eggorbis en wat er nog meer is.

Waarom die codec gebruiken als er alternatieven zijn ?
Precies! Als iedere zichzelf respecterende site hun streaming media nou niet meer in het .rm formaat aanbiedt, is t snel afgelopen met die Real crap... dat komt er hier gewoon niet op... :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True