Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties
Bron: atnewyork.com, submitter: Wouter Tinus

Bij atnewyork.com wordt geschreven over RealNetworks' ambitieuze streven naar het beheersen van de digitale media sector. Na enige tijd geleden de broncode van de Helix DNA Client te hebben vrijgegeven, wordt nu ook de broncode van de Helix DNA Producer vrij toegankelijk voor ontwikkelaars. De code wordt vrijgegeven onder twee licenties: een open-source licentie en een commercial community source licentie. De broncode mag gratis gebruikt worden voor verdere ontwikkeling en distributie.

RealNetworks hoopt hiermee ontwikkelaars ertoe te bewegen het Helix platform te gebruiken om digital media-software te ontwikkelen die in staat is allerlei formaten af te spelen, waaronder Microsoft Windows Media en Apple Quicktime. De technologie is niet alleen geschikt voor PC's, maar ook voor webcams, videorecorders en mobiele telefoons. Sinds het aankondigen van de strategie hebben zo'n 5000 ontwikkelaars zich bij de Helix community aangemeld om nieuwe applicaties te ontwikkelen:

RealNetworks Helix DNA Community Features within the Helix Community include an SDK encoding engine, logging capabilities, input filters, Ogg Vorbis support, capture from Audio and Video devices, ability to encode in RealAudio/RealVideo (available in binary code form), RealMedia file output and broadcast capabilities and RealEvent support.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

RealNetworks maakt prachtige technologie. Ik vraag mij af of deze *open source move* echt is bedoeld om de wereld inzicht te geven in de code, of dat zij door de strijd met Microsoft zo verzwakt zijn, dat ze zelf geen ontwikkelaars meer kunnen betalen om de media codecs er zelf bij te bouwen :'(
De RealAudo en RealVideo codecs zijn zo ongeveer het enige waarvan ze de source NIET vrijgeven. Niet zo gek ook, iedereen is zoooo gebrand op hun almighty intellectual property...
Ja. RealVideo & Audio zijn uitermate geschikt voor streaming content. Dus dan zou je zelf je client kunnen maken (zonder spyware en overige meuk). Dus men zou dat WEL graag willen. Ook is de comperssie echt erg goed van Real.
Ik moet zeggen dat hoewel ik nogal anti-drm ben enzo (windowsmedia dus :P) dat ik onder de indruk ben van streamende WMV.
Ik heb laatst nog een videoconference zitten te bekijken met 640*480 video, goede kwaliteit (kon zelfs de op een doek geprojecteerde dia's lezen), en iirc maar zo'n 60kb/s traffic.
Ja ja, op 1 fps en 256 kleuren zeker. Want je zult echt geen compressie van 1: 75 krijgen hoor (dat is 15 fps 256 kleuren)

Dan heb je ook nog dingen als 16 of 24 bits kleuren, geluid ed.

Oftewelk, het zal geen 60 kb/s zijn geweest.
Ja ja, op 1 fps en 256 kleuren zeker. Want je zult echt geen compressie van 1: 75 krijgen hoor (dat is 15 fps 256 kleuren)
Ja, het zal vast wel meer dan 60 zijn geweest.. maar 'k dacht echt niet meer dan 100.
Was met 15fps trouwens, mono geluid, en ik neem aan 256 kleuren.
Al met al zag het er erg goed uit.
aaargh, ik krijg echt de kriebels als ik alleen al aan realmedia denk. Noem het flamen, maar die software is echt zwaar irritant. :( Helaas zijn er nog filmpjes en .ra fragmentjes waarvoor je die software wel moet installeren, maar als je niet uitkijkt neemt hij zo'n beetje je hele computer over. Jammer dat daar nog geen andere players voor zijn.
Jah, als je niet uitkijkt, maar als je tijdens de install een beetje oplet is het allemaal behoorlijk te voorkomen. :)
Het mooie is dat je met deze vrij gegeven source je eigen client kunt schrijven :)
Het open-source multimedia programma mplayer kan ook real-player bestanden afspelen (via Real Player's eigen dll's), en er is ook een Windows-port van dacht ik. Dus als je er ECHT vanaf wilt kan dat al.
He said application developers can use the source code to integrate RealAudio, RealVideo and Ogg Vorbis output and to expand the outputs to any number of media formats -- including rival formats like Windows Media, Apple's (Quote, Company Info) QuickTime, MPEG-1, MPEG-2, MP3 and MPEG-4.
Dus, ze hebben nu de sourcecode vrijgegeven om te encoden naar, en decoden van, RealMedia, Windows Media, Quicktime, etc..
Of zijn die filters nog gewoon closed?
(Ik neem aan van wel, maar het artikel is daar niet echt duidelijk over)

Edit:
Typo's.. veels te koud hier ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True