Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 169 reacties
Bron: The Register

Bij The Register komen we het bericht tegen dat Microsoft nog negen maanden Windows 2000 in de schappen houdt. Daarna is het over en sluiten voor het besturingssysteem. Microsoft dringt er ook bij de OEM's aan om dubbele installaties van Windows 2000 en XP onmiddellijk te stoppen, zodat er geen Windows 2000 machines meer worden verkocht. Hierdoor worden bedrijven bij nieuwe aanschaf van computers haast wel verplicht om Windows XP te gaan gebruiken. Voor de OEM's is dit ook een voordeel aangezien zij hierdoor minder kosten hoeven te maken en ten slotte loopt het contract om Windows 2000 te installeren ook in april 2003 af.

Windows 2000 Professional doos (klein)The moves will have an immediate impact on upgrade strategies and costs, and by a miraculous coincidence Microsoft's widely-hated Licensing 6.0 becomes The Law at the end of this month. So, you're an IT manager with a major installation standardised on Win2k, you haven't decided whether to go for Licensing 6.0 yet, what are your options?

Bagwan had de volgende opmerking naar aanleiding van dit bericht: "Windows 2000 is going down"

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (169)

1 2 3 ... 7
Maar hoe zit het dan met Service Pack 3? Komt die dan nog wel uit? Hoop het wel, want ookal wordt het straks niet meer verkocht, er zijn VEEL mensen die het nog gebruiken! (aangezien het een soort Lite-XP is ;) )

Misschien gaan de verkoop prijzen dan ook omlaag...kan ik 'm ook eindelijk (LEGAAL) betalen :)
Microsoft is enkel van plan te stoppen met de levering van Windows 2000, de ondersteuning zal nog gewoon doorgaan. (Nog ongeveer 5 jaar nadat de verkoopperiode gestopt is)
Vrees voor het uitblijven van servicepacks is dus vooralsnog onterecht.
5 jaar is een beetje te hoopvol. Service packs voor Windows NT 4 zullen echt niet meer gaan uitkomen. (en de verkoop is minder dan 5 jaat geleden gestopt)
Ja, het moet ook zijn: support tot 7 jaar na introductie. De support voor Windows 2000 zal dus nog doorgaan tot 2007. En SP's dus ook.
Er is waarschijnlijk nog een andere manier om een XP lite te krijgen, zie http://www.litepc.com/xplite.html

echter heb ik eigenlijk de hoop al op gegeven. 98lite was schitterend!
Dit bestaat al, het heet Windows XP Embedded. Je kan alleen de kernel bv draaien, maar ook met IE en de rest erbij. Kernel draait al op 3.5 Meg geheugen geloof ik.
De nieuwste geruchten zijn dat SP3 rond 17 juli uitkomt, alhoewel er bugs in de MSI installer zijn ontdekt die eerst platgeslagen moeten worden.

MS heeft al Pre-SP4 fixes gemaakt, die dus nietmeer in de SP3 komen.

Met SP3 introduceert MS een betere patch delivery dmv een verbeterde windows update voor system administrators en men verwacht dat komende service packs dan ook niet zo intens lang op zich laten wachten.

(bron: windows2000 magazine)
Zal wel nog... En daarna sluss met de ondersteuning? Bah...

Ik denk dat Licensing 6.0 een hoop bedrijven gewoon naar Linux FORCEERT! MKB kan Windhoos niet langer betalen... Micro$oft bijt zich in de eigen hand op deze manier, en versnelt de doorbraak van *Nix systemen.
Nog steeds is er erg veel hardware die het wel onder Windows 2000 doet, maar NIET onder XP.

Bovendien heeft XP ook veels te veel extra prullaria in het OS waar ik helemaal geen behoefte aan heb.

Voor mij blijft het voor een groot deel gewoon 2000
tsja, zo is er ook hardware die wel onder XP werkt en niet onder Windows 2000.

Qua compatibiliteit in het algemeen zullen de twee elkaar niet veel ontlopen.
Tsjah, dus wel. Windows2000 heeft een compleet andere lijst van compatible hardware dan WinXP. Waarom werkt bijv mijn modem met standaard windows drivers wel onder Win2000 en niet onder WindowsXP? Voor WinXP mag ik eerst een uur op Internet zoeken, als er uberhaupt al drivers zijn!
Hoe kun jij surfen als de modemdrivers niet in XP zitten ? :+
Pff wat is er nu weer mis met XP??

Je zeg gewoon die skins uit als je denk dat het te kinderlijk voor je is...

Maar is draai het al een tijd en werkt echt perfect, ook 2000 werkte prima, waarom met een "oud" os doorgaan als er een nieuwere is?
Het is inderdaad met elke release van een nieuwe Windows hetzelfde. Elke keer is er een groep mensen die zegt dat de nieuwe release vooral heel erg vol bugs zit, en dat hij om de haverklap vastloopt.
Vooral aangedikt door horror verhalen van incompatibiliteit van hardware met de nieuwe Windows versie die ze gehoord hebben van de oom van de tante die een vriend van de broer op de hoek heeft gehad met de nieuwe install.

Ikzelf heb zulke horror verhalen ook wel eens meegemaakt, en als ik ze dan eens bekeek, bleek meestal achteraf dat de persoon in kwestie gewoon niet de goede drivers installeerde, of een nieuwe BIOS nodig had, etc.

Ikzelf draai XP nu weer een tijdje, en ik ben er heel erg tevreden over. Het start sneller, het werkt sneller, en het is stukken stabieler. Ok, tis niet zo stabiel als mijn linuxmachine ernaats die nu bijna 200 dagen draaid, maar blauwe schermen heb ik nog niet gezien.
Nou dan hebjij geluk gehad, ik had in de 1e maand continu BSOD's vanwege slechte geluidskaartdrivers. Er waren geen nieuwere, dus dat lag niet aan mij. En bedrijven moeten dit soort gedonder helemaal niet hebben.Stel dat een secretaresse een lange brief voor een advocaat uittypt, en als ze 30 minuten bezig is , een spontane reboot...ben je als bedrijf 30 minuten arbeidsloon kwijt voor nada.
Aangezien het ServicePack 1 er nog niet is , en nog 3 maanden op zich laat wachten, snap ik de Heeren systeembeheerders hier volkomen.
Horror ? Zit me hier te verbijten met winXp, er is niet eens een fatsoelijke driver voor een Nvidia Vanta/lt. Al mijn 3D spellen crashen :(

Het probleem is bekend, aldus de rapportage-wizzard van Ms. Lekker belangrijk, en de oplossing? |:(
Voor drivers moet je dan bij nVidia zijn, niet bij MS. En ik wil niet lullig doen, maar een Vanta en 3D spellen is sowieso niet een combinatie dat je zegt: "Ja, lekker, doen!"
Hoezo nieT? In 640x480 loopt het nog lekker. Wel de settings op low :+ Het gaat mij om de Fun, niet om de bits.....
'kheb het al binnen een dag voorelkaar gehad anders
Alles is mis met XP. Te veel shit en een te onhandige interface als je NT/95/98 gewend bent.
Maar vooral de achtelijke registratie en remote controle op legaliteit.

Vreemd, als je een auto koopt is het vanzelf sprekend dat ze die na 3 jaar ook nog steeds servicen :?

Maar ik snap M$ wel. Nu niet ge´rriteerd raken om die $ maar het is toch gewoon logisch dat elk nieuwe OS hun geld opleverd. Vooral bedrijfstechnisch, geen support en bedrijven zullen wel moeten overstappen.

en 2000 is de laatste OS waar ze (officieel) remote geen controle over hebben.
Alles is mis met XP. Te veel shit en een te onhandige interface als je NT/95/98 gewend bent.
Zo anders is die interface niet, het principe is gelijk aan die van vorige versies. En je zegt het zelf: als je het gewend bent, OS'en veranderen. Dan kan je je lol nog op als Longhorn komt.

En wat jij overbodige shit vindt, is voor iemand anders wellicht wel prettig.
Maar ik snap M$ wel. Nu niet ge´rriteerd raken om die $ maar het is toch gewoon logisch dat elk nieuwe OS hun geld opleverd.
Die $ is gewoon lame. En ja het is logisch dat elk OS hen geld oplevert ja. Het is namelijk een commercieel bedrijf dat geld moet verdienen, winst moet maken, veel moet verkopen, aandeelhouders tevreden moet houden, werknemers moet betalen, hun research
moet terugverdienen, etc, etc. En dat alles in naam van de kapitalistische samenleving die jij en ik elke dag weer in stand houden.
Vooral bedrijfstechnisch, geen support en bedrijven zullen wel moeten overstappen.
Waar lees jij dat ze ook geen support meer zullen leveren? Ze stoppen met de _verkoop_ van Win2K
en 2000 is de laatste OS waar ze (officieel) remote geen controle over hebben.
Bij mij is er nog nooit remote controle over m'n pc geweest hoor, bij geen enkel OS, inclusief XP.
Vreemd, als je een auto koopt is het vanzelf sprekend dat ze die na 3 jaar ook nog steeds servicen
Dat doen ze dus nog steeds, ze zijn ook nog maar pas gestopt met ondersteuning voor NT4, dus win2k kan nog een tijdje zonder problemen blijven draaien.
Waar het hier om gaat is de levering van het OS. Je kan nu ook geen Golfje model 1999 meer nieuw kopen.
Pff wat is er nu weer mis met XP??
In principe niets. Alleen w 2000 heeft nu een paar jaar gehad om in de praktijk te debuggen en te bewijzen dat hij stabiel genoeg is voor een bedrijf met computeranalfabeten en gevoelige data.

WXP komt net kijken en heeft daarmee nog niets bewezen.
Misschien ,omdat het allemaal geld kost?!En w2k heeft zich enigzins bwezen,geen lijken in die kast.
XP is een grote Trojan. Het houdt al je doen en laten bij en regelmatig komen er rapporten uit wat voor (mogelijk vertrouwelijke) informatie er n˙ weer naar Microsoft wordt gesluisd als je even de andere kant opkijkt. Mede daardoor is er een enorme overhead aan code die het hele zakie buggevoeliger maakt dan nodig. Je hebt geen flauw idee waar je computer die op XP draait mee bezig is. Als je geluk hebt, dan draait het perfect, maar het minste of geringste stootje kan de ergste problemen veroorzaken.
Het trojan verhaal over XP is kolder. Echt waar. Het is (SERIEUS!) in het leven geroepen door een stel MS-bashers.

Het gerenommeerde tijdschrift c't fŘr computer technik heeft hier reeds een artikel aan gewijd, een tijdje geleden. Uitkomst: MS heeft in XP helemaal geen serieuze 'spyware' en troep ingebouwd.

En voordat je begint: De activatie kan anoniem worden uitgevoerd en de markt waar Win2K destijds voor bedoeld was (bedrijfsleven) kan ook een Enterprise, Select of Open licentie kopen voor WinXP. Geen activatie, no shit verder.

Nee, kom maar met een betrouwbare bron dat XP 'barst' van de spyware voordat je weer dat soort uitspraken doet.

En nog iets: WMP houdt niet een overzicht bij van de MP3's die jij afspeelt. Het gewraakte vinkje maakt het mogelijk om de player te identificeren. Als je dat niet wilt, kun je dat simpel, met 3 muisklikken uitschakelen.
Wat er mis is met de skins van XP ?
Nou, ik heb geen zin om Windows XP te gaan installeren op een Celeron 466 met 64MB RAM terwijl Win2K daar heel lekker op draait.

WinXP vraagt gewoon teveel van je PC (met nadruk op geheugen gebruik). Nou kost geheugen idd ook niks, maar als iemand nog 64MB RAM heeft en daar gelukkig mee is, waarom zou hij/zij dan upgraden naar meer geheugen alleen om WinXP te draaien ipv Win2K.

En dan nog wat, op een server hoef ik ook geen prachtig mooie grafische schil hoor. Hoezo misbruik maken van resources |:(
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je WinXP pro op een server draait, daar moet je (van MS) win2000 server en straks win.net voor kopen!
IIS zit er niet voor niks in, he?
Ja, een zÚÚr beperkte versie ja, die 20 procent van de functionaliteit van IIS op W2K/.NET-server bied, niet meer. Is alleen bedoeld om eens mee te kunnen experimenteren.

(dit moest dus een reactie op Breepee zijn)
Wat er mis is met de skins van XP ?
Nou, ik heb geen zin om Windows XP te gaan installeren op een Celeron 466 met 64MB RAM terwijl Win2K daar heel lekker op draait.
Dan schakel je de Themes uit in je services, dan kan er niet eens gebruik gemaakt worden van skins.

Bovendien gaat het hier om Windows in bedrijfsomgevingen, daar zal de hardware in het algemeen meestal wel voldoende zijn. En in .NET server is de theme-service overigens standaard ook uitgeschakeld. (uitgaande van de beta's uiteraard)
OK, eigen ervaring - geen horrorverhalen:

XP Pro geinstalleerd op 4 verschillende systemen die op 2000 prima draaiden (A-merk componenten)
Op 2 stuks ging de installatie al geheel fout en de andere 2 moesten na 1 dag en exact 6 vastlopers aan de system restore!

En waarom met een "oud OS" doorgaan?

Als het nieuwe OS niets extra's bied, waarom zou ik dan voor een nutteloze upgrade gaan betalen ?!?
Mijn geld komt zo ook echt wel op! :(
Dit verhaal hoor je dus echt bij elke upgrade. Meestal is het probleem dat de hardware fabrikanten nog geen degelijk drivers geschreven hebben als het OS net uit is. (Als ze al van plan zijn om het nieuwe os te ondersteunen).
Dit is leuk voor al die bedrijven die eerst de kat uit de boom gekeken hebben om te weten of win 2000 goed genoeg was en nu over willen stappen.
Het duurt nog wel even voor WXP zich evengoed bewezen heeft.

Nou ja, dan nog maar een tijdje bij windows NT bliven hangen.
Ik denk dat 3 jaar na dato de kat inmiddels vanzelf wel uit de boom is gevallen. ;)
Onzin, Ik zit op dit moment midden in een NT4 --> Win2000 migratie.
We hebben hier puur mee gewacht omdat we niet nog eens zin hadden in alle ellende die we hebben meegemaakt omtrend de overgang naar NT4.

Nu op dit moment Windows 2000 als goed OS staat en goed op de markt staat zie je dat juist NU veel "grotere" bedrijven overstappen.
Mede ook omdat een migratie van 500 of meer gebruiker de nodige voorbereiding vergt.
Wij zin inmiddels al bijna meer dan een jaar bezig geweest met een Pilot alvorens daadwerkelijk te implementeren.

Kortom ik ben niet zo blij met dit nieuws ..echter denk ik dat het nog wel even duurd voordat win2000 daadwerkelijk end of life is. Kortom er is nog toekomst :)
Inderdaad, bij mij op m'n werk heeft nu ongeveer d ehelft van alle PC's Windows 2000, de wat ouderen werken nog met 98, maar als die straks ook vervangen gaan worden kan er geen 2000 meer op dus zitten we nog steeds met twee verschillende OS-en. :(
Er zijn ZEER weinig bedrijven die nu al op Windows 2000 zijn overgestapt. Dat begint nu pas zo'n beetje te komen.

Meestal word er namelijk gewacht tot er een stelletje Servicepacks zijn uitgekomen.
Er zijn ZEER weinig bedrijven die nu al op Windows 2000 zijn overgestapt. Dat begint nu pas zo'n beetje te komen.
Excuse me? Vooral die hoofdletter in "ZEER" intrigreert me. Want mijn beleving is (en ik kom in nogal wat bedrijven) dat Windows 2000 Pro ALLANG als OS gebruikt wordt in veel bedrijven. Quatsch dus.
Meestal word er namelijk gewacht tot er een stelletje Servicepacks zijn uitgekomen.
En die zijn er nog niet voor 2000?
SP2 is JUIST de reden geweest dat bedrijven het groene licht hebben gegeven voor 2K. En dat is goed te merken.
Ik denk toch dat Wildhagen gelijk heeft.

Alhoewel mijn eigen werkgever al helemaal over is op, en de plek waar ik gedetacheerd ben ook, denk ik niet dat dat soort clubjes de meerderheid vormen.

Het kost ook nogal wat, een compleet 2k netwerk.

En btw: wij hebben zojuist een complete uitrol van SP2 gehad, in een live omgeving.
Heb je ook een of andere licentie voor, je neemt een licentie op 'XP' maar je mag Win2k draaien.

alleen mag MS dan wel zeggen dat je XP draait, omdat je die hebt gelicenseerd.
Op de een of andere manier heb ik toch nog steeds het idee dat Win2k inzake snelheid en stabiliteit vele malen beter is dan XP.. waarom zou een bedrijf met een paar duizend Win2K machines dan in vredesnaam overstappen |:(
Nou, omdat veel bedrijven in de toekomst gebruik willen maken van betere of verbeterde software die ontwikkeld is voor het nieuwere besturingssysteem.
Vergeet niet dat nieuwe ontwikkelingen in software vaak samen gaan (en vaak alleen mogelijk zijn) met nieuwe besturingssystemen.
Wat voor software bestaat er al die het alleen op XP doet? Er is zelfs nog maar weinig software die het niet op NT doet.
Volgens mij is de enige reden om over te stappen op XP ondersteuning van nieuwe hardware. Ondersteuning van USB was voor mij de reden om over te stappen op 2000.
Zou mij mijn baas voor kennis gehad hebben? Vroeg vorige week of ik niet mocht kijken of wij alle pc's konden gaan upgraden naar 2000. We draaien nu win95. maar hij vond dat nou niet een handige stap. Hij zij dat we nog een maand of 8 moesten wachten...

Overigens vind ik het argument dat bedrijven nu gedwongen worden om xp te gaan gebruiken wel zwak.. Sorry maar zie totaal het nu niet van een standaard instalatie. het eerste wat ik meestal doe. is even kijken naar welk hardware er in zit. Daarna fdisk format ghost eroverheen. Ff kijken of al het hardwarenog klopt zoniet dat instaleren. Ff netwerk instelling na kijken en goed zetten en dan meestal kan ie ingezet worden..

[edit]
hoezo eerst 2 inzichtvol en nu oppeens 1 overbodig? En ja dit hoor je op got te doen. maar daar heb ik een ban... Zoals de meeste weten....
Misschien dat er door dit soort acties toch bedrijven zijn die de mogelijkheden van linux in hun bedrijf gaan testen :?
De software is iig een stuk goedkoper, de cursussen zijn wel duurder als voor windows, waar eigelijk een gebruiker geen cursus voor nodig heeft.

Denk dat dit een minder slimme zet van microsoft is, en vooral raar als je nagaat dat 98SE nog steeds te bestellen is bij veel groothandels, dus ook nog wel even blijft hangen in de winkels...meestal op bestelling maar toch :)
beste os tot nu toe bah :(
Volledig met je eens, WinXP heeft weinig voordelen t.o.v. Win2000, zeker in een werkomgeving. Dus als ik geen officiŰle licenties meer kan krijgen moet ik het op een andere manier oplossen, want ik ga echt geen twee OSen door elkaar gebruiken.....heeft iemand nog tweedehands Win2000 licenties te koop....;-).....
Tip: volgens het gehate (inderdaad) nieuwe licentie programma, mag je elke willekeurige lagere versie draaien. Wij bestellen bij voorbeeld wel XP licenties, maar draaien 2000. Licentie-technisch mag dat van Microsoft.

edit:

Als bedrijf hoef je dus niet direct te upgraden.
Het is namelijk zo dat je met het nieuwe programma niet twee versies mag upgraden. Win98 -> XP mag niet, Win 2000 -> XP mag wel. Het is daarom handig de nieuwste licenties te kopen, ook al draai je (nog) niet op die versie.
M$ denkt waarschijnlijk dat bedrijven liever die 'kleine' meerprijs betalen dan hun hele computerpark te upgraden.

Als je weet door hoeveel juristen dit nieuwe licensing programma is geweest... Het zal nog wel even duren voor M$ weet een nieuwe bedenkt.
Goh, zeg nou zelf, hoe lang denk je dat die mogelijkheid nog (officieel) bestaat? :)
ja en kun je kosteloos over naar Windows XP dat is de gedachte erachter, w2k is super stabiel, en WinXP ook over een poosje als alle kinderziektes eruit zijn, en dan gaan ze over op XP
Je mag wel degelijk van Windows 98 naar Windows XP professional upgraden.
Niet met de nieuwe licentie structuur van Microsoft.
:Z

Technisch kan het, maar voor de licentie mag het straks niet meer. Dat zal me thuis (rook-)worst zijn, maar op kantoor gelden toch andere regels...
Da's fijn, dan betaal je dus voor iets dat je niet gebruikt.
Nee, want XP is irritant met al zijn multimedia-shit die we niet gebruiken in een office-werkomgeving.
Jij gebruikt het misschien niet, anderen weer wel.

En bovendien welke multimediashit? alles wat in xp zi aan multimedia zat ook in Win2K, behalve movie maker. En om dat nou een onoverkomelijk probleem te vinden...
offtopic:
[quote]
Als je weet door hoeveel juristen dit nieuwe licensing programma is geweest... Het zal nog wel even duren voor M$ weet een nieuwe bedenkt.
[/quote]

Weet iemand trouwens hoeveel juristen M$ in dienst heeft?
* 786562 twooggy
Ik wil niet belerend over komen maar hoeveel van de mensen die hier reageren hebben daadwerkelijk al een migratie gedaan of meegemaakt? Alles wat je niet wilt hebben in XP kun je via policies en profielen uitschakelen.....kijk voor de gein thuis eens (tenminste ale je geen home edition hebt gekopieerd bij je neef!!!) wat je met policies, registertweaks en profielen (roaming en mandatorie) uit kunt zetten met je machine.

Met name als je gebruik maakt van de mogelijkheden die active directorie bieden sta je versteld wat je allemaal kunt doen. Ik ben van origine een fan van de novell NDS met daarop zenworks maar wat MS nu in elkaar heeft gezet is grote m.i. klasse. helemaal nu Novell de handoek in de ring heeft gegooid.

Nogmaals wil ik niemand af zeiken maar voor dat je reageerd over dingen die overbodig zijn in XP zoals allerlei ongewilde functies en ongewilde interfaces moet je eerst eens kijken of je er wat aan kunt doen. Verder wil ik nog een ding zeggen, als je in een netwerk omgeving niet eens kunt verhinderen dat een client uit in je omgeving allerlei data verzend heb je A. nog nooit gekeken naar policies en registers en B niets te zoeken in een netwerk omgeving als je niet eens in en uitgaand verkeer kunt regelen zoals jij dat wilt.....
Veel bedrijven die met dergelijke aantallen PC's werken hebben gewoon een standaard set policies gescript en dan is een migratie niet zo verschrikkelijk spannend.

Als je inderdaad voor elke gebruiker een aparte policy moet gaan knutselen en dergelijke, dan is dat met 300+ PC's een behoorlijke k-klus.

Ik ben van mening dat dergelijke bedrijven zich maar eens achter de oren moeten krabben en gewoon een standaard bepalen (of 2), in plaats van elke keer met de hand alles te moeten doen en voor iedere scheet een uitzondering te maken.

Moet je eens kijken wat een tijd daar in gaat zitten.

Ik denk echter dat jouw situatie eerder een uitzondering is dan een regel.

Lekker trouwens dat jullie medewerkers maar aan mogen kloten, hebben ze bij jullie geld te veel ofzo (dat iedere keer "dure" ICT tijd wordt gespendeerd aan het gepruts van iemand) :? PC's zijn een hulpmiddel om je werk te doen, niet een ding waar je maar op aan mag kloten, dat doen ze maar lekker thuis.

(maar dat terzijde)
Eh? Wat een onzin - Ik heb er een meegemaakt.

Kan je vertellen dat je als bedrijf liever *helemaal geen* migratie doet als dat niet *heel* erg nodig is - dat betekent namelijk tijd om al die stomme policies enzo in te stellen en tijd betekend kosten. In het geval van een redelijk groot bedrijf (in mijn geval ~300 pc's), die allemaal een eigen medewerker erachter hebben met allemaal eigen wensen is dat veel $$$. Overschakelen van 2000 naar XP is gewoon *dom* vanuit bedrijfskundig oogpunt gezien.

Als je eenmaal een systeem hebt geinstallt bouw je een image en mag de medewerker verprutsen wat hij wilt.
Nou, hier moet ik even op reageren.

Ik ben zelf netwerkbeheerder bij een redelijke grote organisatie (zo rond de 400 PC's/Laptops). Ons bedrijf bouwt zelf Software. Het is per afdeling ook nog eens gebruikelijk om een eigen ontwikkeltool te gebruiken (van Delphi tot Visual Basic en Java aan toe, zelfs Cobol nog). Alleen bij de secretaresses kunnen we een standaard invoeren als we dat zouden willen (zijn 10 werkplekken). De rest van de PC's kunnen we niet standaardiseren. Elke ontwikkelaar heeft zijn eigen werkmethode, en zijn eigen tooltjes (gedownload of zelfgeschreven). Nu is het wel zo, dat wij een keuze hebben gemaakt. Omdat we een 'gebruikers' netwerk hebben, houden wij ons als netwerkbeheerders alleen bezig met de Servers en de KA software (mail applicatie, office, winzip, client software zoals netware client en AS400/Unix client software). Al de andere software (ontwikkel software en middleware die de ontwikkelaars zelf nodig hebben) worden hooguit door ons ge´nstalleerd, maar niet ondersteund. Als daar een probleem mee is, dan fungeren wij alleen als kanaal richting de leverancier. Zo kun je jezelf ook een hoop werk besparen. En de gebruikers worden ook een beetje opgevoed. Ze leren heel snel wat het nut van de FileServer is (backups maken van hun eigen data op de FileServer die wij dan weer backuppen). En als een gebruiker het in zijn/haar hoofd haalt om de PC te verkloten, dan zetten wij daar gewoon een image overheen, en een half uur later kan die gebruiker weer aan de slag (met het installeren van zijn/haar tools). Dus dan weten ze heel snel wat ze wel en niet moeten doen.

Ok, we kunnen een aantal zaken misschien beter aanpakken (gaan we ook doen met Windows2000 en Citrix), maar we kunnen niet de PC's helemaal dicht gaan timmeren . . .
Precies.

En daarbij moet je ook echt niet vergeten dat medewerkers die programmeren niet blij zijn als ze ineens al hun software kwijt zijn - wat zal hun immers dat OS boeien, zolang ze maar gewoon met hun eigen tooltjes en troep dat programma kunnen inkloppen.

Op het moment dat je dingen dichttimmert en een ander OS installeerd met gevolg dat je alles kwijt bent als medewerker worden ze daar *echt* niet blij van - met als gevolg: geruzie ('waarom werkt dit en dat niet meer'), veel tijd kwijt (van de helpdesk, medewerker en systeembeheerder) voor stom installeren, etc, etc. Jou verhaal over licenties en OSsen ed. kan ze *echt* niets interesseren. En de baas interesseert het alleen maar dat de deadline wordt gehaald - een OS installeren en alle software van de medewerker herinstalleren is alleen maar een vertraging.

Mijn punt: Al met al is het meestal simpelweg makkelijker gewoon hetzelfde OS te behouden.
I agree, en hoe meer .NET er komt hoe meer ik dat ook begin te vinden, ik zie geen reden om meer over te schakelen op een toekomstige Windows...
Kan je daarvan maken: "beste MS OS tot nu toe"?

Als OS lijkt me bv Solaris erg hoog scoren (stabiliteit), verder Mac OS X (gebruiksvriendelijkheid), Linux 2.4.18 (modificeerbaarheid).... ;)
Om even op je opmerking (die overigens net zoals deze verschrikkelijk off-topic is) te reageren: Niet voor een typmiep die je inhuurt voor 5 EUR per uur om je administratie in te tikken.

Ik vind eigenlijk dat (simpele) individuele gebruikers (die het niet erg vinden af en toe te rebooten en het liefst *alles* inklikken) en mensen die servers draaien en gehecht zijn aan een lange uptime gescheiden moeten worden gehouden.

Al dat gezeur over linux en windows als 'beste' OS is gewoon onzin - je gaat toch ook niet perenijs en chocoladeijs met elkaar vergelijken?

Daarbij mag ook best weleens vermeld worden dat het aantal mensen dat linux gebruikt en er windows naast draaien vele malen hoger ligt dan het aantal mensen dat linux-only draait. (en dan hebben we het nog niet eens over windows-only). Vanuit dat oogpunt is Windows verreweg veel beter dan Linux.

Ikzelf draai het gewoon allebei voor andere doelen - windows voor dagelijks klikwerk en linux voor stabiele servers ed.
Mensen, geloof deze onzin toch niet. Al het nieuws van The Register moet met een grote korrel zout worden genomen |:(
Helemaal mee eens! Balen zeg... wat een kutbedrijf toch weer...
Hmm... betekent dit dat ook Win95/98/ME die allemaal veel ouder zijn dan 2000 ook niet meer geleverd worden? Dus dat XP home en professional de enige overgebleven Windows OSen zijn?
Maar ja werd 95 nog wel geleverd dan? Of 98? Dacht het niet... :?

Maar goed, als 2000 niet meer geleverd word, dan wordt een ieder gedwongen om XP te gaan gebruiken.

Opzich een hele slimme zet van M$ want de licenties voor XP zijn een stuk duurder dan 2000.

Ik vraag me ook af of ze de 2000 Server Family er ook uitgooien....
Licenties een stuk duurder?

Het lijkt mij juist niet: de meeste computerwinkels hebben Win2K en WinXP soms beide te koop staan, en meestal is Win2K zelfs DUURDER als WinXP.

En als je het - het wordt onderhand een clichÚ - met auto's gaat vergelijken: het model uit 2000 [eigelijk 1999, maargoed :)] is duurder dan een later model...
me is in de dezelfde periode uitgekomen als 2000.. Althans de final versie die ik van 2k had ik eerder binnen dan de final van me...
Die worden al niet meer gelevert door MS.
De pc-boer om de hoek kan wel wat te veel ingekocht hebben en zodoende de pineut zijn.

Zelfde verhaal als intel en nvidia, die door hun productcyclus menig pc-boertje om zeep helpen. Zelf verdienen ze er goed geld mee, dus waarom niet doen he. |:(
Zover mij bekend is, is support op Win 95 door Microsoft sinds Maart 2001 niet meer mogelijk. (graag reactie als ik fout zit).
Ik mag aannemen (ook gezien het plaatje) dat het alleen om Windows2000 Professional gaat.....

De server editie zal het normaliter nog wel een paar jaartjes volhouden!
Goed punt. Ik hoop het, Windows 2000 draait bij mij thuis goed en ik neem aan dat veel bedrijfen teleurgesteld zullen zijn als ze opeens geen support meer krijgen. Er is toch ook geen goed (windows) alternatief om op servers te draaien? je kan er moeilijk Windows XP op zetten :|

Denk dat Microsoft er genoeg aan heeft om steeds multi-platformsupport te moeten geven. Voor hun is het natuurlijk een stuk makkelijker om hun mensen maar voor een systeem te hoeven opleiden. Voor de servers zal dat wel windows 2000 blijven, en voor thuisgebruik Windows XP. Zo kunnen ze daar ook nog een beetje de kosten drukken.
Ja win2k server wordt niet eerder uitgerangeerd voordat de opvolger, Windows.NET server er is. Die komt pas medio volgend jaar, dus win2k server zal een tijdje daarna pas worden vervangen door Windows.NET server.

Win2k pro IS overbodig op dit moment omdat XP bedoelt is als opvolger. Het voldoet wellicht wel voor veel mensen, maar dat deed NT4 ws ook.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True