Acer toont goedkoopste Wi-Fi 7-router tot nu toe: 6400Mbit/s voor 99 euro

Acer toont in het weekend voorafgaand aan de Computex-beurs de goedkoopste Wi-Fi 7-router tot dusver. De Acer Wave 7 gaat 99 euro kosten voor een enkele router, maar er komen ook 2- en 3-packs. De router heeft een theoretische maximumsnelheid van 6400Mbit/s en ondersteunt mesh.

Met de prijs van 99 euro voor een enkele router, is de Acer Wave 7 wanneer hij in juli uitkomt veruit de goedkoopste Wi-Fi 7-router tot nu toe. Op dit moment kosten dergelijke routers in de Pricewatch nog minstens 200 euro.

De Wave 7 ondersteunt Wi-Fi 7 op 2,4GHz, 5GHz en 6GHz, maar daarvan kunnen er wel maar twee tegelijk actief zijn; je moet kiezen tussen 2,4GHz en 5GHz of 2,4GHz en 6GHz. De router kan overweg met 320MHz-kanalen en multi-link operation voor het gelijktijdig verbinden van een apparaat met beide banden. Het binnenwerk van de router bestaat uit de IPQ5312- en QCN6422-chips van Qualcomm.

Ten opzichte van eerdere routers van Acer heeft de Wave 7 een nieuw, wit design, met 'golven' die over de zijkant van het apparaat lopen. Het apparaat moet daarmee huiskamerfähiger zijn dan zijn voorlopers. Op de achterkant zitten drie gigabit-lanpoorten en een 2,5GbE-wanpoort. Op de meegeleverde TrendMicro Home Network Security-software krijg je een levenslange licentie.

Acer Wave 7Acer Wave 7

Naast de Wave 7 introduceert Acer op Computex ook de Predator Connect W6x, een scherp geprijsde Wi-Fi 6-router die voor 129 euro te koop zal zijn. De router heeft een MediaTek-quadcore-cpu, een theoretische maximumsnelheid van 6000Mbit/s, een 2,5GbE-wanpoort en vier gigabit-lanpoorten. Ook bij dit apparaat krijg je levenslang TrendMicro. Op deze 'gamingrouter' zit een USB-A-poort, die bij de Wave 7 ontbreekt. De Predator-router komt net als de Wave 7 in juli beschikbaar.

Acer Predator Connect W6xAcer Predator Connect W6x

Update, 3-6: Acer liet ons weten dat de prijs van de Wave 7 nog iets lager uitvalt dan eerder gecommuniceerd: geen 119, maar zelfs maar 99 euro.

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

01-06-2024 • 10:39

75

Reacties (75)

75
74
41
2
0
30
Wijzig sortering
Jullie spreken van 119 euro, Techfi.nl heeft het over 99 euro...?
https://techfi.nl/acer-wave-7-wifi-7-router-aankondiging
De prijs bij techfi.nl zal ook niet gebaseerd zijn op exclusief BTW want dan kom je op € 98,35 uit.

De volgende websites spreken allemaal van € 99,00:
- https://www.gamebrain.be/...oze-connectiviteit-thuis/
- https://www.ct.nl/nieuws/...kelijke-educatieve-markt/
- https://techfi.nl/acer-as...ng-desktop-met-core-ultra
- https://www.gamezoom.net/...lose_Heimvernetzung-55049 (spreekt over CHF 99 oftewel ongeveer € 101)

[Reactie gewijzigd door slaay op 22 juli 2024 22:10]

Misschien dat 99 euro de straatprijs is.
Hi Ron - dezelfde die me ook mailde, neem ik aan?
Het bericht op TechFi - en ik vermoed van de hieronder genoemde sites - is gebaseerd op het Nederlandstalige persbericht dat Acer heeft verstuurd. Zoals in dat bericht ook staat kan de prijs per regio verschillen. Of dat de reden is voor deze discrepantie, weet ik niet - maar vóór publicatie heb ik al navraag bij Acer gedaan over deze opmerkelijk lage prijs (119 euro is dat trouwens ook, zelfs met de beperkingen qua radio's). En bevestigd gekregen dat 99 klopte.
Omdat ik ook hecht aan correcte informatie, heb ik voor de zekerheid Acer nog maar even gewezen op het verschil (ik had het Engelse bericht niet gezien, anders had ik de verschillende prijzen direct genoemd in het bericht) en gevraagd hoe het zit.
Stay tuned dus :)

PS @tweakers giev new username plx :P
Klopt idd, dat was ik! :)

Ben benieuwd wat Acer hier over te zeggen heeft.

[Reactie gewijzigd door Ron79 op 22 juli 2024 22:10]

Acer heeft me definitief bevestigd dat de prijs 99 euro is.
Dank voor je reactie, top!
Ik zie dat Tweakers de titel en het bericht inmiddels ook aangevuld/aangepast heeft
Ongeveer 99 euro als je er 2 of meer koopt? 2 pack is 199 euro.. zou ook zinloos zijn als een losse 99 euro kost en 2 voor 199
De prijzen 99 en 119 euro zitten zo'n 20% uit elkaar. Bijna 21%, dus zou dit in/ex btw zijn?
Interessant. Ik zoek nog een access point speciaal voor mijn VR (hoeft geen router bij). De goedkoopste momenteel met 6Ghz is 180 euro (en ik heb hier een Unifi infrastructuur dus dan zou ik wel de 20 euro extra uitgeven voor de Unifi 7 Pro).

Maar ik vind 200 wel veel, daarom wachtte ik eigenlijk op de Unifi 7 Lite (ik heb nu een 6 Lite en die kostte 100 euro).

Voor dit geld zou ik wellicht wel hiervoor gaan. Ik heb ook geen enorm hoge snelheden nodig, het enige dat me echt boeit zijn de grote vrije kanalen op 6 Ghz. Het beheer is ook niet zo interessant want ik heb de VR access point alleen aan staan als ik die echt gebruik.
Interessant :O Wat is het voordeel eigenlijk van de mogelijkheden van 6Ghz voor VR?

Edit: Waarom is ":O" een emoji die gaapt? FYI: dat was niet mijn intentie

[Reactie gewijzigd door maplebananas op 22 juli 2024 22:10]

Zoals ik zei: een schoon kanaal.

Met een Quest 2 of 3 wordt er zware compressie toegepast dus de bandbreedte is niet zo van belang. Maar de latency wel, en een druk kanaal zorgt voor schokken omdat er pakketten verloren gaan en opnieuw verzonden moeten worden. Dat merk (en voel) je. Zelfs 5Ghz is niet geweldig hier. Beh.

Het wordt al een stuk beter als je het kanaal / access point echt alleen voor VR gebruikt dus daarom heb ik nu al een dedicated AP hangen hiervoor. Maar in een drukke wereldstad blijft het een probleem omdat elke consumentenrouter (van de provider) tegenwoordig standaard 5ghz aan heeft. Daarentegen zie ik momenteel echt nul 6Ghz netwerken op mijn telefoon! Dat gaat wel veranderen maar daar gaat nauturlijk flink tijd overheen. Op de twee bestaande banden zie ik echter momenteel bijna 100 unieke netwerken om me heen.

Als het je puur gaat om de megabitjes dan maakt dat punt je niet veel uit (al biedt 6Ghz ook veel voordelen daar: Het is een grotere band dan 5Ghz).

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 22:10]

Je bent er toch niets mee want ze ondersteunen geen wifi 7
Jawel. Want WiFi 7 is backwards compatibel naar 6E (met 6Ghz). Dat wordt gewoon ondersteund door de Quest 3.

Een 6E access point zou ook prima zijn maar die zijn ook enorm duur omdat 6Ghz bij WiFi 6 een optie was en de meeste AP's het niet implementeren.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 22:10]

Ook een goede optie, al ben ik niet zo'n fan van TP-Link. Met openWRT is het wel te doen maar de nieuwste hardware is vaak niet ondersteund. En hun eigen firmware ben ik geen fan van.
De ASUS Zenwifi ET12 is dan wellicht wat voor je, komt zo nu en dan wel geschikt langs op Marktplaats.
Heb hier thuis een paar ET8 staan maar daar ben ik niet super blij mee. Veel instabiliteit en wifi dropouts. Ook vind ik het maar vreemd dat Asus Aimesh elk access point hetzelfde kanaal laat gebruiken waardoor je in het gebied met signaaloverlap kans loopt op wederzijdse storing. Ik neig voor de toekomst naar Unifi. Dan ga je eigenlijk al het consumententerrein af maar dat is misschien maar goed ook
Ik moet zeggen dat de ET12’s het hier prima doen, draai wel de bèta firmware om VLANs te kunnen gebruiken. De XT12’s die ik ook heb net zo, werken super stabiel, ik heb er 1 zelfs als eerste router in het netwerk draaien (hoewel daar mijn GT-AXE16000 staat te popelen die te vervangen (moet alleen een geschikt moment vinden voor de migratie, meestal duurt het erg lang voordat de router een nieuw IP krijgt bij een wissel….

Mesh gebruik ik niet, ik stel ze allemaal in als individuele AP, wat jij noemt: alle nodes in ASUS mesh gebruiken hetzelfde kanaal. Het zou chique zijn als ASUS daar een automatisch optimalisatie algoritme overheen zou laten lopen om zoveel mogelijk overlap te voorkomen.

Unify heb ik ook naar gekeken maar daarmee zou ik een stuk duurder uit zijn, ASUS heeft genoeg interessante modellen en nu er steeds meer VLAN ondersteund is voor mij de noodzaak van andere apertuur wel weg.

[Reactie gewijzigd door mjl op 22 juli 2024 22:10]

Na o.a. ISP modem, Asus en D-Link ben ik heel blij dat ik voor UniFi gegaan ben. Het is echt een verademing. Beheer en instellen is eenvoudig, stabiliteit is super en je bent verzekerd van updates. Als je het geld er voor over hebt krijg je er veel voor terug.
Nou, de bandbreedte is ook behoorlijk van belang, des te minder de compressie je hoeft te doen. En vooral een hele stabiele bandbreedte inderdaad.
Ja maar de compressie gaat gewoon niet hoger dan 200mbit resulterende stream. Dus echt heel veel voordelen zijn daar niet mee te behalen met 6Ghz, dat haal je op 5Ghz ook makkelijk met goede plaatsing van je access point.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 22:10]

De compressie kan je een stuk hoger (lager?) nog zetten hoor, Airlink moet je geloof ik ergens in wat dieper in de tools duiken, Virtual Desktop kan het makkelijker. Maar mijn 5GHz stream staat nu op 140mbps ingesteld, theoretisch moet zijn snelheid hoger kunnen, in de praktijk is 200mbps constant, waarbij elk dipje direct waarneembaar is, niet triviaal ook op 5GHz.
Ware het niet dat wifi7 protocol wel nog extra optimalisaties heeft voor oa VR streaming, zoals ik begrijp. Het is niet alleen maar een kwestie van een andere frequentie.
Denk je dat het mogelijk is om de Quest 2 of 3 open te schroeven en de wifi chip aan boord te vervangen met een wifi 7 chip? Zo deed ik dat met m'n oude laptop naar wifi6E, geen idee of dat met een VR bril mogelijk is.
Nope. Die is vastgesoldeerd: https://valkyrie.cdn.ifix...37/Quest3_-naked-copy.jpg

Daar links naast de antenneconnector onder het blikje.

Je kan op zo'n ding ook geen andere drivers laden dus hij zou ook niet weten wat hij er mee aan zou moeten, helaas.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 22:10]

Dat is zeker jammer!
Je kan met Unifi ook een schoon kanaal creeren doorbijv. de router op India of US te zetten en bijv. op 5Ghz band 149 te nemen. Dat wordt vaak gedaan als er games richting een VR bril gestreamd wordt.

Wel even terug zetten als je klaar bent met gamen ;)
Kleine letter o ipv hoofdletter O gebruiken :O

Ten minste als je een wit geschminkte verbazing uit wilt drukken :o
De introductie van nieuwe frequentiebanden is altijd interessant om te voorkomen dat jouw netwerk- of Internetverbinding door de drukte van het gepeupel gaat. Er is ergens een premium frequentieband dat als een premium rijstrook functioneert, vrij gehouden voor alleen maar jou.

In steden stralen tientallen WiFi-routers door elkaar en het is niet gemakkelijk om nog een vrij gaatje te vinden.
In plaats van goedkope merken met wifi 6e of wifi 7 te zoeken zou ik je ten zeerste aanraden gewoon voor kwalitatieve merken te gaan, met degelijke kwaliteit is wifi 5 (ac) namelijk ruim voldoende voor draadloze VR.

Bron: ik gebruik zonder problemen draadloos VR met een unifo nanoHD, een wifi 5 AP, waarop ik in de praktijk stabiel 600 Mbps haal. Voor VR heb ik de bandbreedte op 250 Mbps staan wat bijlange na niet de volledige capaciteit van mijn AP bezet.
Normaals, het punt voor mij is het vrije kanaal. 5Ghz is helemaal bomvol hier, zelfs de DFS kanalen (die hun eigen problemen hebben). Het gaat me niet om de bandbreedte. Ik heb uitgebreid getest en het is de storing die schokkerigheid in de beweging veroorzaakt.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 22:10]

Aha, ja, dan snap ik het helemaal!
Ja en het punt van kwaliteit ben ik het mee eens hoor...

Ik wacht nog steeds op een Unifi 7 Lite, de doorvoer zal ongetwijfeld voldoende zijn en ik kan dan mooi de baseplate van mijn 6-Lite gebruiken die er nu hangt boven de plaats waar ik altijd VR doe. De 7 Pro vind ik zo duur en hij verbruikt ook veel meer energie, is groter en heeft een andere baseplate..

Het zou echt geweldig zijn als ik voor zo'n 120 euro gewoon klik-klak een 7 kon ophangen maarja. Voorlopig kijk ik de kat uit de boom want ik heb ook mijn twijfels over kwaliteit wat weer andere problemen kan veroorzaken qua latency.

Het is echt een lastige WiFi omgeving hier. Ik woon in het centrum van een heel drukke stad. Vandaar

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 22:10]

Valt allemaal enorm mee mer 'goedkope' merken. Ook Ubiquiti is gewoon een doorsnee merk als Acer en TP-Link.
Zit in hetzelfde bootje. Wil ook wel graag 6GHz voor VR maar gelijk 180 euro voor een ubiquiti vind ik ook weer een hoop.
Zou zo maar kunnen dat een U7-Lite slechts 2,4 en 5GHz doet, net zoals de U7-Outdoor. Ik zou niet weten waar ze onder een U7-Pro opoeten bezuinigen. Als ze maar niet afstappen van Qualcomm naar MediaTek voor een -Lite. Dat is meuq.

Zelf vind ik de U7-Pro (die uit januari dit jaar) best schappelijk voor wat je krijgt.
Ik denk het niet want 6Ghz support is verplicht voor de WiFi 7 certificering voor accesspoints (niet voor clients).

Ik denk dat ze het meer zoeken in de componenten ja. En wellicht 1Gbit uplink (zat voor mij).

Ik vind de pro ook zo groot, ik heb nu twee Lite's naast elkaar hangen (eentje voor de gewone apparaten, eentje speciaal voor WiFI) en dan ziet het er niet uit :) Dat is ook een stom puntje van me.
Oh inderdaad. Vreemd. Ik had echt gelezen dat het verplicht was. Bedankt.

Als een lite versie zonder 6Ghz komt dan heb ik er inderdaad helemaal niks aan.
Is maar een uit-de-lucht gegrepen idee hoor. Maar dat zou iets kunnen zijn om op te besparen.

Iets anders zou een goedkopere WiFi chip zijn, maar persoonlijk blijft ik liever weg van MediaTek bijvoorbeeld.
Wat me ook aan dit ontwerp weer irriteert is dat hij blijkbaar " huiskamerfähig" moet zijn, alsof je zoiets als sieraad in he kamer zet. Sommige nerds misschien, maar ik niet.
Maar al die staande dingen zijn totaal niet in de meterkast op te hangen als daar je internetverbinding binnenkomt. Je moet zelf wat prutsen om hem op te hangen en vast te zetten.
Helemaal eens. Ik heb waarschijnlijk onder een steen gelegen, maar het woord was ook nieuw voor me. Ben blijven hangen bij de WAF factor vermoed ik.

Persoonlijk vind ik de unify ronde, platte access points aan de muur / plafond erg handig. Rustig qua design en valt bij een witte muur bijna niet op.
Nouja, ik vind deze ook niet mooi, maar veel mensen hebben gewoon vaak ook een router in de woonkamer staan omdat daar de internetaansluiting zit. Voor velen is in de meterkast hangen ook niet echt een optie vanwege betonnen muren etc.
Hoe zit het met de veiligheid en Acer? Zijn er…
Open WRT installeerbaar?
Open WRT installeerbaar?
Weinig kans. Bij mijn weten is er geen IPQ5312 ondersteuning in de kernel.
Dat de WAN poort nu boven de 1Gb/s uitkomt is fijn om te zien. Het draadloze deel met een bandbreedte van 6,4Gb/s kan vermoedelijk wel de doorvoer aan maar zelf vind ik het ook wel erg fijn als er in elk geval dan ook 1x een LAN poort met dezelfde snelheid aanwezig is. Dit is dan hoe ik denk meer een "game/ media a groot gezin" router waarbij de eigenaren alles lekker simpel via wifi gaat en kabels alleen maar als onhandig zien? Vind het witte model wel mooi stijlvol maar of dat ook een goede kleur is...? Ik heb inmiddels verschillende witte routers en switches gezien en ze kregen allemaal eigenlijk wel een gelige waas en of minimaal een behoorlijke gele plek.

Dit kwam volgens mij door de warmteontwikkeling en ook effect van zonlicht.
Waterstofperoxide bij een kapper halen en dat er opsmeren dan verdwijnt de gele kleur.
Wel dikke handschoenen gebruiken het is een sterk bijtende middel.
Beetje off topic, maar omdat ik in de sector werk voel ik mij verplicht om te reageren :o
Waterstofperoxide is niet bijtend, maar wel oxiderend. Van de concentraties die in de gewone handel verkrijgbaar zijn, zal je hooguit een witte huid krijgen als je er mee in contact komt (gaat na een tijdje vanzelf weg) en een prikkelend gevoel.
Goed om te zien dat Wi-Fi 7 en 2,5GbE steeds meer betaalbaar en toegankelijk gaat worden. Ben benieuwd naar de bechmarks en hoop dat Tweakers (redactie of gebruikers) in de komende maanen met reviews komen.
De vraag is, kan er openwrt op (en zonder half bakken driver support?)

Een beetje een must voor een netwerk fanaat die de controle wilt hebben over z'n netwerk.
De Wave 7 ondersteunt Wi-Fi 7 op 2,4GHz, 5GHz en 6GHz, maar daarvan kunnen er wel maar twee tegelijk actief zijn; je moet kiezen tussen 2,4GHz en 5GHz of 2,4GHz en 6GHz.
Ok, laat maar. Al je spullen die geen 6 GHz doen (Wifi 6(-non E) en lager) valt dus terug naar 2,4 GHz en bagger-snelheden als je kiest voor 2,4 GHz en 6 GHz. Dus wil je deze router op zijn snelst gebruiken, dan loopt alles wat niet 6Ghz ondersteunt gelijk op bagger-snelheden.

Bovendien heeft 6 GHz een erg beperkt bereik en als de ontvangst niet goed is val je dus direct terug naar 2,4 GHz.
Hmmm, goed punt. Overheen gelezen.
Kiezen tussen 2,4GHz en 5GHz of 2,4GHz en 6GHz vind ik te beperkend.

Alle (ook 'verouderde' AC) apparatuur is backwards compatible dus zal 'werken' op 2.4GHz. Maar die de 5GHz band ontzeggen omdat ik het beste uit m'n nieuwste apparatuur op 6GHz wil halen..... Nope.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 22 juli 2024 22:10]

Ik ben benieuwd naar de praktijk testen, heb het idee dat het voor een gemiddeld woonhuis met veel wifi clients op meerdere plekken in huis beter is om te investeren in meerdere bedrade (wifi 6) accespoints dan in een wifi 7 router?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.