Brave installeert zijn vpn-dienst niet langer standaard op Windows-pc's

Brave heeft een update voor zijn op privacy gerichte browser uitgebracht. Die moet ervoor zorgen dat zijn vpn-dienst niet langer automatisch gedownload wordt op Windows-pc's.

Versie 1.64.109 van Brave zorgt ervoor dat zijn vpn-dienst niet meer automatisch gedownload wordt als gebruikers de browser installeren. Voortaan wordt deze enkel geïnstalleerd bij aankoop van Brave VPN. Als gebruikers zonder abonnement op de vpn-dienst hun browser updaten, wordt de vpn van hun computer verwijderd. Het gaat om de Firewall+VPN-dienst die in 2022 werd uitgebracht, bestaande uit Brave VPN en Brave Wireguard. De dienst is voortgekomen uit een samenwerking tussen Brave en Guardian.

In oktober kwam Ghacks erachter dat deze vpn-dienst ongevraagd geïnstalleerd wordt bij Brave-gebruikers op Windows-pc's. Brave VPN bleef in een slaapstand tot de gebruiker zich op de dienst abonneert. Het bedrijf liet weten dat het ging werken een oplossing voor dit probleem. Volgens Brave verstuurt de dienst geen gegevens naar het bedrijf zolang deze in slaapstand staat. Het was al wel mogelijk om Firewall+VPN handmatig te verwijderen.

Brave Firewall + VPN
Braves Firewall+VPN-dienst

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

23-03-2024 • 10:38

42

Submitter: TheVivaldi

Reacties (42)

42
41
18
0
0
15
Wijzig sortering
and another screwup zucht leren die gasten het dan nooit de ene na de andere vage feature die standaard aanstaat/meekomt zonder dat de gebruiker hiervan weet

hopelijk leren ze nou af zulke zooi bij default mee te geven
Ik ben een hele tijd geleden van Brave af gestapt omdat ik geen zin had in al die crypto shit.
Daarnaast bleef bij mij de browser continu zeiken over die ads systeem wat ze hebben en toen was ik er klaar mee.
Gebruik nu vivaldi na veel andere browsers te hebben gebruikt.

Ik snap niet zo goed eigenlijk hoe Brave nog steeds zo populair kan zijn na alles wat ze gedaan hebben om kwaad bloed te zetten.
Ze hebben zo veel gepromoot dat ze DE privacy browser zouden zijn bij uitstek, en na meerdere controverse blijft velen er nog hangen.
Best apart.

Niet dat het mij uitmaakt. Iedereen moet doen wat ze zelf willen natuurlijk maar soms verrast het internet me nog wel eens XD
Het vervelende is dat Brave qua privacy nog steeds bijzonder goed in elkaar zit, nog beter dan bijvoorbeeld Vivaldi. Het is een browser die ik op mijn apparaten heb staan ondanks de "features" die ze me zo graag opdringen. Voor mij is het de beste "Chrome maar niet Chrome" aangezien de meeste privacyverbeterende Chromiums niet in staat zijn DRM af te spelen.
Maar het is toch niet goed te praten dat het ze 6 maanden heeft gekost om deze vpn-functie uit de standaardinstallatie te slopen? Ze kondigden 6 maanden geleden immers aan aan een oplossing te werken. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets als dit 6 maanden ontwikkel- en testtijd heeft gekost.
Dat interesseert de mensen die Brave al gebruiken niet. Want die vertrouwen Brave, of gebruiken de VPN, of hebben hem zes maanden geleden al weggegooid en zijn doorgegaan met hun leven. Er zijn zat programma's die ongevraagd dingen installeren. Vroeger kwam Microsoft Office notabene met een autorunner om iets sneller te kunnen starten, en met een Bing zoekbalk in je browser. Extra zoekbalken kreeg je ook met Filezilla of Java. Bij de AVG antivirus kreeg je ongevraagd de AVG secure browser. Op Windows zijn dat soort dingen blijkbaar normaal. Het is toch een beetje voor de mainstream mens. Als je wat meer controle over je computer wilt houden, dan kan je beter MacOS of Linux gebruiken. Daar gebeuren dat soort dingen niet.
Klopt, ik ben ook al jarenlang Linuxgebruiker. Maar je argument klopt niet helemaal, want MS, Filezilla en Java pretendeerden niet dat ze aan een oplossing werkten om die extra zooi niet meer te installeren, in tegenstelling tot Brave.
Zelfs Firefox installeert standaard een auto-updater service mee.
Je mag de "vroeger" bij het stukje autorunner gerust laten vallen hoor. Maak kennis met "Startup boost" ... Microsoft Edge start daarmee zeker ... 20ms ofzo sneller op? Oh ja ... staat natuurlijk "on by default" :( https://www.microsoft.com...startup-boost?form=MA13FJ
Wat maakt het uit? Het ding draait niet. Iedere software heeft functies die ik niet gebruik.

Ik weet dat Brave een bepaalde naam heeft, maar het werkt gewoon fijner dan de alternatieven. En in de praktijk merk je weinig van die naam afgezien van wat nieuwsberichten. Nu is de VPN eraf en is de installatie weer wat lichter. Iedereen happy.

En binnen Brave kun je al die ongewenste functies uitzetten. Een optie die niet ieder stuk software bied.

Edit: ik lees hieronder dat het 3 maanden geleden al was gefixed in de nightly. Ze hebben verder de standaard QC gevolgt.

[Reactie gewijzigd door Rabb op 22 juli 2024 17:21]

Ja precies, de VPN staat niet eens aan als je niet geabboneerd bent en is ook niet zichtbaar. Is gewoon een feature van Brave en hebben ze er voor gekozen om die "los" te installeren i.p.v. als package in de browser zelf wat eigenlijk op hetzelfde neer zou komen. Het wordt gebracht alsof ze stiekem een VPN installeren en dat je meteen verbonden bent en heel je internet via Brave gaat zonder jou medeweten. Dit is niet het geval.

[Reactie gewijzigd door freektech op 22 juli 2024 17:21]

Ik had Brave geïnstalleerd op een werkpc en nadat die plots ook een vpn installeerde contacteerde IT mij heel snel om dat ding eraf te halen.
Ik denk dat veel Bravegebruikers er niet zoveel om geven, eerlijk gezegd. Nogal onzin dat dit zes maanden moet duren, maar ik heb niet het idee dat er nou zoveel nieuwe installaties zijn in de browsermarkt.
Er is hè-le-maal geen reden om brave te gebruiken. “Privacy” wordt genoemend; pak dan gewoon Firefox waar JIJ in control bent van jouw browser.
Ik gebruik tegenwoordig liever Librewolf, gebaseerd op Firefox maar zonder phone-home en andere tracking.
Je kan die 'crypto shit' gewoon uitschakelen. En meldingen over Ads systeem oid, dat heb ik nooit gezien. Gewoon even de instellingen nalopen. En ja, van tevoren weet je dat brave=crypto, daarover klagen vind ik dan een beetje vreemd
Ik wist dat niet, heb er niet zo veel probleem mee, en Brave is mijn standard browser. Verklaard die crypto dan dat mijn PC niet in sleep gaat, als brave de front window is ?
Is dat niet omdat je media actief hebt op dat moment?
Het is een crypto wallet. De browser mined niet.
Daar klagen mensen over?. dat ding is zo makkelijk uit te zetten, ik zie ook geen VPN van brave, gebruiker wel altijd een ander VPN
zo voel ik me er dus ook bij veel lullen over privacy maar de domste crap word gedaan dat je denkt HOE dan
Ik vind het een fijne browser, blokkeert standaard de meeste ellende, veel beter dan edge of chrome en verdien er hier en daar nog een crypto muntje bij.
Heet "blokkeerd standaard de meeste ellende" is niet echt een goed argument/verkoop pitch meer voor Brave.
Dat doet nu bijna iedere browser. Sure sommige in mindere maten maar bijvoorbeeld Vivaldi heeft het ook niet als Opera en FireFox.

Cryptomuntje.... als je er mee bezig bent is het wellicht een leuke gimmick maar ik heb al die crypty shit liever zover mogelijk bij me weg
Is het normaal om een haat-liefde verhouding te hebben met deze browser?

Het fijne vind ik de 'vergeet mij' optie (kan je ook aanzetten op desktop), ad blocking direct i.p.v. addon, background play, etc. Allemaal dingen die in Firefox moeten via add-on of verborgen zitten achter een vage config. Chrome heeft ook flags, maar die zijn wel duidelijker en beter te begrijpen.

Firefox loopt voor mij te veel achter, terwijl Brave weer soms te veel shady dingen doet. Gelukkig zit ik op Linux en een Flatpak, maar dan nog kijk ik altijd even naar de update history.
Het fijne vind ik de 'vergeet mij' optie (kan je ook aanzetten op desktop), ad blocking direct i.p.v. addon, background play, etc. Allemaal dingen die in Firefox moeten via add-on of verborgen zitten achter een vage config. Chrome heeft ook flags, maar die zijn wel duidelijker en beter te begrijpen.

Firefox loopt voor mij te veel achter,
De modulariteit van Firefox is iets waar ik al bijna 20 jaar van geniet. Sterker nog, ik zou willen dat Mozilla niet eens om de zoveel jaar een brainfart heeft en iets toevoegt dat ik weer moet uitschakelen om de browser lean and mean te houden. :+

Ik denk niet dat een VPN-dienst meegeleverd zou moeten worden met een browser. Als extensie prima, maar een browser moet met name een browser zijn en zich richten op het (veilig) verwerken van webcontent. Zelfs adblocking, hoe essentieel het vandaag de dag ook is om het WWW nog enigszins bruikbaar te houden, hoort naar mijn mening in een extensie thuis.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 17:21]

Het probleem is alleen dat een extensie altijd achteraf parsed, dus niet ervoor.

Het zou deels kunnen, maar dat gaat dus allemaal ten koste van performance verlies. Tel daarbij ook op dat Manifest V3 dit nog dieper op slot gaat zetten.

Voor Firefox heeft het (nog) geen invloed, maar dat zijn weldegelijk zaken die het beter maken. Dan laat ik dat mensen shady extensions zomaar installeren, nog even buiten beschouwing.
Het probleem is alleen dat een extensie altijd achteraf parsed, dus niet ervoor.
Ik zie geen probleem hierin. Een extensie zoals uBlock Origin blokkeert webverzoeken voordat ze gedaan worden. Prima.
Het zou deels kunnen, maar dat gaat dus allemaal ten koste van performance verlies. Tel daarbij ook op dat Manifest V3 dit nog dieper op slot gaat zetten.

Voor Firefox heeft het (nog) geen invloed, maar dat zijn weldegelijk zaken die het beter maken.
Op Firefox gaat dat helemaal geen invloed hebben, zo heeft Mozilla al aangekondigd. Adblockers blijven volledig werken.
Dan laat ik dat mensen shady extensions zomaar installeren, nog even buiten beschouwing.
Wat anderen doen met hun browsers heeft geen invloed op mij. With great power comes great opportunity to fuck things up. So be it.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 17:21]

Tsja, waarom heeft het maar liefst 6 maanden (!) moeten duren voor men dit gerepareerd heeft?

Zeker gezien hun vrij beroerde verleden met meerdere erg dubieuze acties die ze gedaan hebben doet dit het vertrouwen in Brave geen goed.

Denk qua acties uit het verleden aan het kapen van advertenties om die door hun eigen advertenties te vervangen, het toevoegen van affiliate links op bepaalde crypto-websites etc etc.

Zoals het gezegde al luidt: vertrouwen komt te voet, en vertrekt per paard.

Om al deze redenen bij elkaar opgeteld kan ik deze browser echt niet meer aanraden aan mensen. Er zijn nettere browsers, waarbij de makers niet allerlei rare dingen doen.
Tsja, waarom heeft het maar liefst 6 maanden (!) moeten duren voor men dit gerepareerd heeft?
Het was 3 maanden geleden al opgelost in de nightly. De overige 3 maanden is standaard QC van nightly naar beta naar stable denk ik. Je kan het op Github nalezen.

Voor de mensen die Brave al gebruiken (en vertrouwen!) is dit niet zo'n issue, net als de overige zaken die je noemt. Brave gebruikers zetten alle speeltuinfuncties bij de eerste installatie uit en hebben er dankzij settings sync nooit meer iets van gezien.

Je hebt echt twee groepen die elkaar niet verstaan in deze, wat interessant is omdat ze allebei privacybewust zijn.
Dat komt mijns inziens voornamelijk door het feit dat een van die groepen niet duidelijk afkadert wat privacy is, of tenminste wat daadwerkelijk van invloed op de privacy van gebruikers is. Voor zover ik heb kunnen constateren, is er nooit een situatie geweest waarbij de manieren waarmee Brave wat geld hoopt(e) te verdienen (crypto, alternatief adsysteem, referral links injection, VPN) daadwerkelijk invloed hebben gehad op de privacy van gebruikers (zeker niet als je die dingen gewoon niet gebruikte). Maar toch wordt dat allemaal op één hoop gegooid met een grote stempel die roept "invades my privacy!" erop en vervolgens wordt er nog wat geblaft over de CEO. Maar effectief is gebleken dat die dingen allemaal niets uitmaken voor het eindproduct en de waarborging van je privacy, waarom wordt het dan tóch zo gebracht?

Ik gebruik zelf Brave niet, maar ik vind dit werkelijk een interessante discussie, zéker als je die afzet tegen wat andere browsers, zoals Firefox, daadwerkelijk aan privacycompromitterende dingen hebben gedaan en doen, bijvoorbeeld via hun "shield studies" en geïntegreerde telemetrie.
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat op één hand te tellen kritiek uit het beta-tijdperk van Brave steeds onder élk artikel herhalen iets demoniserends heeft.

Bij Firefox-artikelen lees je ook niet iedere keer "weet je nog" toen Firefox allemaal privacy-invasieve extensies ging aanraden? Of toen Firefox elke dag telemetrie naar huis besloot te sturen? Als je tot 8 jaar tegengaat kom je een hoop misstappen tegen.

Feitelijk zijn LibreWolf en Brave gewoon de beste keuzes voor effectieve privacy. (En natuurlijk Tor en Mullvad voor proxied privacy.) Maar op emotioneel gebied heeft Brave op twee manieren in onmin geraakt. Ten eerste de politieke voorkeuren van de CEO, en ten tweede omdat ze crypto omarmen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Vivaldi. En dat laatste speelt hier op Tweakers een polariserende rol, wat opvallend is, want het is juist in lijn met A Cypherpunk's Manifesto uit 1993:
We the Cypherpunks are dedicated to building anonymous systems. We are defending our privacy with cryptography, with anonymous mail forwarding systems, with digital signatures, and with electronic money.
Brave vind het een logische volgende stap en probeert het met de browser te integreren. Vivaldi vind dat gebruikers niet mee moeten kunnen doen met handel in cryptocurrencies in zijn browser.
Vivaldi will not provide crypto-wallets in its browser because it doesn't want users to participate in digital coin trading – something CEO Jon von Tetzchner desribes as "at best a gamble and at worst a scam".
Maargoed je kunt het ook uitzetten. Dat heb ik gedaan. Het is nog altijd minder werk dan de honderden features die je bij Firefox uit moet zetten om rustig te kunnen browsen.
Ik ben hier niet zo bekend mee, maar ik verwacht dat crypto niet uit de verf is gekomen zoals de Cypherpunks het bedoeld hebben: het is in plaats van een ingeburgerd betaalmiddel voor de gewone mens als alternatief voor cash (met de bijkomende privacyvoordelen) eigenlijk vooral een ongereguleerd Wild Westen voor beleggers geworden en een systeem waarop nóg meer artificiële markten (bubbels) zoals NFT zijn opgezet.

Verder mee eens dat Brave prima standaardinstellingen lijkt te hebben, wat voor Firefox zeker niet kan worden gezegd.

Ik vraag me ook af hoe jij tegen een Ungoogled Chromium en een Cromite aankijkt.
Ik vraag me ook af hoe jij tegen een Ungoogled Chromium en een Cromite aankijkt.
Veel van dat soort forks zijn op zich prima. Maar je hebt op een gegeven moment zo'n wildgroei van privacyforks gehad. Bromite, Cromite, Vanadium, Chromium, Degoogled Chromium, IceWeasel, IceCat, WaterFox, LibreWolf, PaleMoon, etc. Dan weet ik niet zo goed meer wat nu de beste keus is.

Een tijdje gebruikte ik Ungoogled Chromium (geloof ik, of een ander, ik weet het niet zeker meer). Zonder dat ik het wist had ik op een gegeven moment 5 maanden geen security updates meer gekregen. Bleek dat er een gebrek aan vrijwilligers was. Later werd hij opeens weer actief onderhouden door iemand anders.

Ik heb toen besloten dat ik liever een browser gebruik die linksom of rechtsom ergens geld aan verdient, omdat ze dan gemotiveerd zijn om stelselmatig beveiligingsupdates uit te brengen. Dan hoef ik niet steeds op mijn hoede te zijn door te controleren of het nog actief ontwikkeld wordt. En dan niet een browser waarbij mijn privédata het verdienmodel is. Ze mogen van mij van alles proberen om geld te verdienen, maar niet mijn data verkopen. Dus vallen Firefox en Chrome af. En blijft Brave over.
Ik was zelf opnieuw op zoek naar een privacy focused browser na al die vage shit die Brave constant uithaalt. Momenteel zeer tevreden over Librewolf.
Librewolf ken ik nog niet, ga ik proberen. Ik ben na Brave overgestapt naar Vivaldi, bevalt me prima tot nog toe.
Nog een reden om Brave op mijn lijst van crapware te houden.

[Reactie gewijzigd door VincentvdBergh op 22 juli 2024 17:21]

Anoniem: 718943 23 maart 2024 14:12
Ik heb brave vaarwel gezegd vanwege dit soort geexperimenteer. Ik wil mijn software graag as-is, en niet dat er allerlei meuk wel of niet mee komt afhankelijk van welke versie je draait. Ben dus na jarenlang brave gebruik een jaartje ofzo geleden overgestapt op librewolf icm uBo.
Even een reminder naar het verleden: "Brave's Controversial Affiliate Code / http header Injection"
Lekker relevant ook!
Niet relevant, maar goed nieuws voor je iig: binnenkort kan je onedrive gewoon netjes verwijderen, net zoals edge en nog het een en ander, echter wel alleen voor EU ingezetenen.
Heb je gelezen waar het artikel over gaat, of zag je Windows in de titel staan en dacht je: "Ah, Windows bashen, hoppa!"? Ik denk het laatste, want dit artikel gaat absoluut niet over Windows.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.