Firefox 75 stuurt standaard dagelijks telemetriedata naar Mozilla

De deze week verschenen versie 75 van Firefox installeert een taak op Windows-machines om dagelijks telemetriedata naar Mozilla te sturen. Mozilla hoopt met de gegevens beter in te kunnen spelen op trends in browsergebruik.

Afgelopen week verscheen Firefox 75, met onder andere wijzigingen aan de zoekfunctie van de url-balk. De zichtbaarheid van het uitklapvenster is verbeterd en de functie geeft suggesties voor zoektermen en de sites die gebruiker het vaakst bezoekt.

Firefox 75 is ook de versie die een nieuwe geplande taak aan Windows-systemen toevoegt. Mozilla kondigde half maart aan deze telemetriefunctie bij versie 75 te gaan introduceren. In de taakplanner van Windows is te zien dat de browser elke dag gegevens naar Mozilla stuurt.

Het gaat dan om gegevens over browserinstellingen en de versie van het OS van de gebruiker. Mozilla benadrukt dat de functie zijn datareview heeft doorlopen, wat moet garanderen dat de privacy en gebruikerskeuze gerespecteerd worden. De data is volgens Mozilla niet te associëren met telemetriedata op basis van profielen.

Gebruikers die niet willen dat hun browser telemetriedata stuurt, kunnen de taak handmatig in de Taakplanner uitzetten of telemetrie in Firefox via opt-out uitzetten via about:telemetry. Wie telemetrie in de browser al uit had staan, stuurde al geen data door.

Mozilla Firefox 75

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-04-2020 • 16:01

122

Submitter: TheVivaldi

Reacties (122)

122
120
74
14
0
26
Wijzig sortering
Alle telemetry kan je ook uitzetten via about:config instellingen of je eigen user.js. In de ghacks user.js sectie 300 kan je allerlei telemetryinstellingen terug vinden.
https://github.com/ghacksuserjs/ghacks-user.js
Betekend dit serieus dat alles in about:config verstopt zit? De meeste gebruikers zullen echt niet hierin gaan klote, dat is te veel risico, laat staan dat ze er zin in hebben.

Ik vertrouw Mozilla meer met mijn anonieme data dan iemand als Google of MS, maar waarom je het niet (volledig) kunt uitzetten stelt mij dan wel weer teleur in Mozilla.
Nee, het zit niet alleen verstopt in de about:config instellingen, je kan het ook gewoon uitzetten via about:telemetry.
Gebruikers die niet willen dat hun browser telemetriedata stuurt, kunnen de taak handmatig in de Taakplanner uitzetten of telemetrie in Firefox via opt-out uitzetten via about:telemetry. Wie telemetrie in de browser al uit had staan, stuurde al geen data door.
Daarom zei ik ook:
Alle telemetry kan je ook uitzetten via about:config instellingen of je eigen user.js.
Misschien niet zo'n hele duidelijke nuance, maar ik zei het woordje 'ook'. :)
En gewoon in de opties: Privacy & Beveiliging > kopje 'Firefox-gegevensverzameling en -gebruik', alles uittikken.
De instellingen in de opties corresponderen met een aantal instellingen in de about:config. :)
True that. Maar ging mij er meer om dat @HollowGamer dacht dat alles verstopt zat, terwijl het ook in de opties staat.

[Reactie gewijzigd door Pendaco op 22 juli 2024 15:58]

Dat weet jij. Maar Jan met de Pet kan dat echt niet vinden.
Klopt, maar er zijn geen makkelijk beschikbare alternatieven. Dit is het: Firefox + aanpassingen. De rest drukt de eigen wil door (onder meer Microsoft Edge Chromium, Google Chrome, Chromium, Microsoft Edge, MSIE11) omdat je daar weinig of onvoldoende kunt aanpassen. Microsoft heeft er ook nog het handje van om aanpassingen terug te draaien en opdrachten te negeren. En als er geen privacytools voor zijn moet je zelf aan de slag.
Klopt, maar er zijn geen makkelijk beschikbare alternatieven. Dit is het: Firefox + aanpassingen.
NIet om de andere browsers goed te praten, maar dat snap ik niet.
Er zijn genoeg manieren om het wel gemakkelijk te maken voor Jan met de Pet.
Bijv. tijdens installatie vragen, of gewoon in het Opties tab/paneel tonen ipv ingewikkeld via about:telemetry.
Ik ben ook van mening dat telemetrie opt-in hoort te zijn. Maar het is nog een flink stuk ingewikkelder dan het lijkt.

De officiele telemetrie bij Firefox is niet de enige soort data die wordt verzameld. Er is call-home contact voor allerlei zaken, bijvoorbeeld voor updates, Google safebrowsing, add-on updates. Bij Firefox kun je met about:config zoeken naar http, zodoende krijg je een overzicht van alle http/https links. Dat geeft een indruk van de hoeveelheid en complexiteit. Daarnaast zijn er nog talloze andere instellingen die privacy kunnen verbeteren.

Ook een systeembeheerder heeft hulp nodig om te begrijpen wat het allemaal is. Daar is de genoemde ghacks user.js behulpzaam bij, maar het is alleen geschikt voor IT-ers en "power users".

Je kunt van about:telemetry en about:config een bookmark maken.

Voor Windows 10 zijn er privacy tools die derden hebben gemaakt, voor browsers ken ik die niet.
Zoals je als zegt een tweaker weet het misschien de massa heeft er totaal geen kaas van gegeten.

Jammer dat Mozilla dat oeits toch goed begon nu hiermee gaat beginnen. Wat is de volgende stap ?
Zoals de ervaring leert interesseert dit Jan-met-de-pet feitelijk geen hol...
users hebben liever opt-in voor dit soort praktijken. Tegenwoordig lijkt zowat elk stukje software dat al dan niet bewust wordt geïnstalleerd hieraan mee te doen. In Mozilla's geval doen ze het tenminste (nu nog) braaf met een scheduled task
Telemetry staat standaard aan dus braaf zou ik het niet willen noemen.
Eens, van mij mag opt-out zelfs verboden worden. Altijd mensen explicitet toestemming vragen voordat data verzamelt wordt, met natuurlijk wel een mogelijkheid tot weigering zonder verlies van functionaliteit.

Braaf? Wat is het verschil tussen de browser het laten verzenden en een scheduled task? Ik weet niet waarom ze daar voor hebben gekozen, maar het voelt bij mij juist aan dat ze verder in mijn systeem gaan zitten dan alleen een browser installeren. Misschien had een optie tijdens de installatie netter geweest.
de browser kan het heimelijk doen of de optie nog verder weg steken dan dat ze nu al zit. Achteraf kan deze niet zomaar zelf opnieuw de taak aanmaken zonder de juiste rechten (UAC meldingen zijn er voor een reden, maar deze zouden nog uitgebreid mogen worden met wàt er gedaan gaat worden dat niet tot de basisfunctionaliteit behoort)
Ik gebruik de telemetryinstellingen uit de ghacks user.js en ik heb geen scheduled task gezien in mijn scheduled tasks, dus je opmerking klopt niet dat telemetry uitzetten in Firefox nog steeds data zou verzenden via de scheduled task.
Gebruikers die niet willen dat hun browser telemetriedata stuurt, kunnen de taak handmatig in de Taakplanner uitzetten of telemetrie in Firefox via opt-out uitzetten via about:telemetry. Wie telemetrie in de browser al uit had staan, stuurde al geen data door.
Firefox is zojuist geupdatet naar 75. Ik wilde de telemetry uitzetten maar hij stond al uit, het wordt dus niet standaard aangezet.
Kijk maar eens naar die schedule task. Die is gewoon enabled en zal om de zoveel tijd gewoon data versturen.
Dat is dus niet waar.. Ik had alles uitstaan onder Firefox-gegevensverzameling en -gebruik, en na updaten zie ik geen nieuwe scheduled task in mijn systeem.
Ik wel samen met nog anderen hier.
Onder scheduled tasks is netjes een mapje aangemaakt met de naam Mozilla. Met daarin een taak:

XML van de taak:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?>
<Task version="1.2" xmlns="http://schemas.microsoft.com/windows/2004/02/mit/task">
<RegistrationInfo>
<Author>Mozilla</Author>
<URI>\Mozilla\Firefox Default Browser Agent 308046B0AF4A39CB</URI>
</RegistrationInfo>
<Triggers>
<CalendarTrigger>
<StartBoundary>2020-04-08T00:18:21+02:00</StartBoundary>
<Enabled>true</Enabled>
<ScheduleByDay>
<DaysInterval>1</DaysInterval>
</ScheduleByDay>
</CalendarTrigger>
</Triggers>
<Principals>
<Principal id="Author">
<UserId>S-1-5-21-3525391019-212967550-3660237580-1001</UserId>
<LogonType>InteractiveToken</LogonType>
<RunLevel>LeastPrivilege</RunLevel>
</Principal>
</Principals>
<Settings>
<MultipleInstancesPolicy>IgnoreNew</MultipleInstancesPolicy>
<DisallowStartIfOnBatteries>false</DisallowStartIfOnBatteries>
<StopIfGoingOnBatteries>false</StopIfGoingOnBatteries>
<AllowHardTerminate>true</AllowHardTerminate>
<StartWhenAvailable>true</StartWhenAvailable>
<RunOnlyIfNetworkAvailable>false</RunOnlyIfNetworkAvailable>
<IdleSettings>
<Duration>PT10M</Duration>
<WaitTimeout>PT1H</WaitTimeout>
<StopOnIdleEnd>true</StopOnIdleEnd>
<RestartOnIdle>false</RestartOnIdle>
</IdleSettings>
<AllowStartOnDemand>true</AllowStartOnDemand>
<Enabled>false</Enabled>
<Hidden>false</Hidden>
<RunOnlyIfIdle>false</RunOnlyIfIdle>
<WakeToRun>false</WakeToRun>
<ExecutionTimeLimit>PT5M</ExecutionTimeLimit>
<Priority>7</Priority>
</Settings>
<Actions Context="Author">
<Exec>
<Command>C:\Program Files\Mozilla Firefox\default-browser-agent.exe</Command>
<Arguments>do-task</Arguments>
</Exec>
</Actions>
</Task>
Hmm, verrek jullie hebben gelijk! Ik zat in het taakoverzicht te kijken en daar staat die niet bij. Ik zie die Mozilla map nu ook staan met een taak die dan weliswaar nooit heeft gelopen.

Het is dan in ieder geval netjes dat je eerder kozen privacy instellingen wel gewoon worden overgenomen.
Als je Firefox installeert, of een nieuwe profile maakt, is het eerste wat je krijgt bij het opstarten de vraag of je telemetry wilt uitzetten.

Maar, deze vraag is nogal discreet en veel mensen zullen het negeren omdat ze door jaren van irritante popups in Windows, en tegenwoordig websites voor tracking cookies e.d. gewoon op "ja" drukken.
Op dit moment wordt TOR browser nog steeds gezien als de meest privacy veilige browser en waar is die op gebouwd? Juist ja, Firefox. Firefox ESR om precies te zijn en dat is ook de versie die ik iedereen aanbeveel. Firefox ESR is op dit moment nog versie 68.x, maar krijgt wel de laatste security updates. Het enige verschil is dat de laatste nieuwe ontwikkelingen van Firefox er (nog) (en soms helemaa*l) niet in zitten, dus dat geeft je de tijd om dit soort ontwikkelingen eerst te volgen op het internet. TOR browser is voor mij te strikt, het breekt teveel om een prettige browser ervaring te hebben, dus gebruik ik Firefox ESR samen met een aangepaste 'user.js' file (ghacks user.js) en een combinatie van extensions. Daarnaast heb ik een firewall draaien die ook nog eens "pingsender.exe" blocked.

* Service workers and push notifications remain disabled in Firefox ESR (bron)

[Reactie gewijzigd door bitpixl op 22 juli 2024 15:58]

Als ik about:telemetry open is mij niet duidelijk hoe dit uitgezet moet worden.
Je kunt het uitzetten via about:preferences#privacy
Dat stopt niet alle telemetry of wat gebruikers onder telemetry zouden scharen. Voor de meesten mensen niet bijster interessant maar het zou veel beter zijn als ze er een opt-in van maken. Desnoods een popup bij het eerste gebruik en de gebruiker zelf laten kiezen wat hij wel of niet naar Mozilla wil sturen.
Als je er een opt-in van maakt heb je er geen hol aan, met een dataset van die 3 Tweakers die het zelf aanzetten kan je vrij weinig.
Ik denk dat het reuze mee zal vallen. Al was het maar om de gunfactor en de gebruikers die op "ja, ik wil informatie naar Mozilla versturen (aangeraden!)" klikken.

Ze kunnen het zoals nu aanpakken maar dan moeten ze niet gek opkijken als dat ook een prijs heeft. Dat de VPN-dienst niet goed verkoopt zal ook met die opstelling te maken hebben.
Via taakplanner. Niet in Firefox zelf. Zie de screenshot. Gewoon op disable zetten.
Okay.. diabled.

@sampoo
Met al dit soort acties is bij mij de gun factor er wel af.
Ik doelde natuurlijk op de gun factor die zou bestaan wanneer Mozilla zich privacy-bewuster zou opstellen, niet de huidige gang van zaken.
Op die pagina staat een link die je hier heen leid: about:preferences#privacy Daar kan je het dmv vinkjes in of uit schakelen.
Op "enabled" klikken, wordt je automatisch naar about:preferences#privacy gestuurd.
Als je in about:telemetry klik op Ingeschakeld in de zin Telemetry verzamelt releasegegevens, en uploaden is ingeschakeld. Kom je gewoon in de opties terecht bij Privacy en Beveiliging > Firefox toestaan om technische en interactiegegevens naar Mozilla te verzenden. Vink die optie uit.
about:preferences#privacy -> Firefox Data Collection And Use?
"ingeschakeld" is gewoon een linkje naar de settings voor het verzenden van de data? Dat is toch niet ingewikkeld?
Klik op de blauwe text "enabled" / "disabled" en je bent meteen waar je het uit / aan kunt zetten.
Als ik about:telemetry open is mij niet duidelijk hoe dit uitgezet moet worden.
Firefox Data Collection and Use in * options - Privacy scroll omlaag
Ik heb er geen moeite mee, van alle organisaties op de internets vertrouw ik BOF, de EFF en Mozilla het meest. Als ik kijk wat ik voor data ik met andere organisaties deel om mijn leven makkelijker te maken... En ben ze ook dankbaar voor wat ze doen, als ik ze met anonieme data vooruit kan helpen...
Waar is het vertrouwen in Mozilla eigenlijk op gebaseerd? Ze waren namelijk voorstander van privacy maar sinds ze andere medewerkers hebben vinden ze die privacy niet meer zo belangrijk en voeren ze steeds meer door dat ze standaard wel gegevens van gebruikers verzamelen tenzij die gebruikers dat door hebben en voor een opt-out gaan. En helaas is Mozilla daarbij ook niet duidelijk met wie ze die gegevens allemaal delen en of dat echt nodig is.
Aanvraag en review van data: https://wiki.mozilla.org/Firefox/Data_Collection, hier staat, ik heb er snel doorheen gescand, beschreven hoe je een aanvraag kunt doen voor telemetry data, dat Firefox data gaat sturen.

En deze organisaties mogen de data gebruiken: https://support.mozilla.org/en-US/products/privacy-and-security/no-surprises
Het probleem dat ik met dit soort antwoorden van organisaties als Mozilla heb is dat het van de strekking is: als je het wil weten kom je er maar om vragen, wij vinden dan je ons maar moet vertrouwen en dat we standaard die gegevens gaan verzamelen.
Ik heb niets aan een organisatie dat zich verschuilt achter argumenten dat het contractueel allemaal wel afgedekt moet zijn en de verwerkers daar aan moeten doen. Zeker niet als die organisatie ook niet eens moeite lijkt te doen aan te tonen dat die contracten ook nageleefd worden en waaruit dat moet blijken.
Dat is mede waarom ik geen voorstander ben van de praktijken van Mozilla om op gebied van gegevens verzamelen meer op lijkt te hebben met de eigen belangen dan die van de gebruikers. Ze lijken gebruikers meer beschouwen als kudde om van te leven dan mensen met eigen belangen.

[Reactie gewijzigd door kodak op 22 juli 2024 15:58]

Tja welke browser kan je dan wel vertrouwen?
ik ben juist naar Firefox overgestapt van Chrome om voor die privacy te gaan..
Safari.
https://www.apple.com/saf..._White_Paper_Nov_2019.pdf

Daar heb je dan een Apple device voor nodig en betaal je een wat hogere prijs voor, maar tenminste niet met al je privacy op te moeten geven.. Voor niets gaat de zon op.

Dat geldt eigenlijk voor de hele line up. https://www.apple.com/nl/privacy/features/

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 15:58]

Apple weet alles van je, niet zo naïef zijn.
Zonder een account werkt het niet. En zodra je een bedrijf toegang geeft met een account tot je device waar je hele leven zo een beetje in zit dan is dat voldoende. Zijn mensen nog steeds zo naïef dat ze denken dat al die bedrijven netjes zijn.

Omdat het nog niet ontdekt is, wil dat nog niet zeggen dat het er niet is?

Techniek is echt niet interessant voor bedrijven als Google, Apple, Facebook, Microsoft, Oracle. Kennis is macht, kennis en data, daar gaat het om.
Zonder account werkt het allemaal prima. Je hoeft niet de iCloud of App store te gebruiken op een Mac.

Verder gewoon je gezond verstand gebruiken wat je wel of niet online gooit.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 15:58]

Hier nog zo eentje. Voorheen fervent Opera en later Vivaldi gebruiker maar nu met een nieuwe installatie maar eens de o-zo gevierde Firefox browser de kans gegeven. Ben nog aan het wennen aan de opties en features maar dat komt vanzelf wel. Chrome gebruikte ik wel maar zeer zelden.

Nu ik dit artikel lees denk ik meteen: "Waarom ben ik mezelf iets nieuws aan het aanleren terwijl ik er nu blijkbaar niks mee opschiet?" Nu blijkt Firefox net zo goed telemetrie door te sturen, zelfs naar derden.

Nou twijfel ik of ik niet alsnog gewoon terug zal gaan naar m'n vertrouwde browsers en Firefox laat voor wat het is.
Of je zet telemetry gewoon uit.
Gewoon uitzetten. En Firefox luistert allicht ook nog wel een beetje naar zijn gebruikers. Zie het desnoods als het minste van de kwaden.
Ze voldoen aan de wettelijke eisen, werkelijk fantastisch nieuws. Dan zijn ze zeker te vertrouwen.

Nogmaals is niet duidelijk waarom ze dan wel/niet te vertrouwen zijn. Ik zou mijn data niet bij zo'n grillig bedrijf als Mozilla willen hebben liggen. Zeker niet mijn browsehistorie.
Misschien een anecdote, maar uit persoonlijke ervaring met Mozilla bijeenkomsten kan ik je vertellen dat ze privacy super serieus nemen. Ze zien het als kerntaak en wegen alle mogelijkheden af om data anoniem en ontraceerbaar te houden.

Aangezien het verzamelen van gegevens ook geen commerciële doelstelling heeft zoals bij Google zijn ze er überhaubt erg terughoudend mee. Maar als je als ontwikkelaar wilt weten of de browser wel een beetje behoorlijk werkt bij gebruikers zal je toch iets moeten verzamelen, anders hoor je alleen van hele boze mensen en wat techneuten.

Helaas zijn ze er niet heel fantastisch in om dit duidelijk te communiceren (maar ik vind persoonlijk wel dat mensen erg snel in het harnas springen - misschien begrijpelijk in deze wereld, maar vaak niet gebaseerd op enig technisch begrip).
Precies dit... Ik snap hier niks van. Als er een andere naam in de titel had gestaan (neem eens een Google of Microsoft als voorbeeld) dan was het topic te klein geweest en sprak iedereen schande. Waarom is het voor Mozilla dan wel ok om dit te doen? (oprechte vraag)
Mozilla krijgt het voordeel van de twijfel omdat ze niet bekend staan als grootschalige exploitant van gegevens.

Dat lijkt me deels terecht. Bedrijven als Google, Facebook en MS verzamelen een veel breder spectrum aan data waardoor ze veel meer zouden kunnen correleren. De kans op grensoverschrijdende privacyschending neemt dan stevig toe.
Mijn vertrouwen is gebaseerd op de community. Firefox is open en voor alle platformen beschikbaar en zekere mate onafhankelijk.
Verder zit er geen dubieus belang tussen browser en bedrijf, zoals wel bij (Google en Chrome...advertentiemacht, Microsoft en IE....dominatie internet en windows(mislukt overigens) )
Tuurlijk kost Mozilla ook geld, voor niets gaat de zon op. Als telemetry daarbij helpt dan ben ik voor. Dus oproep aan firefox gebruikers....laat het aanstaan ;-)
Ik heb er geen moeite mee, van alle organisaties op de internets vertrouw ik BOF, de EFF en Mozilla het meest.
De enige reden dat ik ze vertrouw(de) is omdat zij juist niet meedoen/deden aan dit soort praktijken.

Opt-in was er nog wat voor te zeggen. Met opt-out laat Mozilla zich toch van de verkeerde kant zien.
Telemetry zit er al 20 versies in. Als je het toen uit hebt gezet is het nu nog steeds uit. Er wordt dus niets aangezet wat je eventueel al niet aan had staan. Zou wel netjes zijn als dan de taak ook niet gecreëerd werd, dat dan wel
Zou wel netjes zijn als dan de taak ook niet gecreëerd werd, dat dan wel
Ik had telemtry uitstaan en na de upgrade naar 75, is de taak bij mij niet gecreëerd.
Dus zo te zien doen ze dat dan ook niet.

[Reactie gewijzigd door rachez op 22 juli 2024 15:58]

Vreemd, bij mij staat het uit in Firefox, maar de taak stond aan en had ook gelopen.
Bij mij staat telemetrie in FF uit, maar bij mij was de taak wel aangemaakt.
Hmm, vaag dan. Nu ook bij mijn laptop geen taak aangemaakt na de update.
En bij mij op m'n desktop wel; ondanks dat alle telemetry opties uit staan en stonden.
Als je het toen uit hebt gezet is het nu nog steeds uit.
Niemand herinstalleert ooit een computer schoon? Niemand werkt met meerdere Firefox-profielen?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 15:58]

Versie 75.0 is nog maar net uit. Verreweg de meeste installaties wereldwijd, zullen ouder zijn dan dat.
Met opt-in krijg je alleen gegevens van technisch aangelegde mensen. Laat dat nou juist de groep zijn met snelle computers waar alles lekker goed werkt. De hele reden dat Firefox 4 back in the day zo'n fiasco was is dat ze geen idee hadden dat hij niet zo lekker draaide bij normale gebruikers.

Als maker van zo'n complex product moet je bepaalde diagnostische gegevens verzamelen om mee te kunnen met de competitie (zeker aangezien Google zo'n beetje alles verzamelt). De enige optie die ze hebben is om de gegevens zo goed mogelijk anoniem en ontraceerbaar te houden. Ik denk dat wij als gebruiker daar begrip voor moeten hebben want anders hebben ze überhaubt geen reden om hun best te doen.
Ik herinner mij vaag dit dat een opt-in was op het moment dat ik FF installeerde. Maar ben niet helemaal zeker. Mijn geheugen laat me steeds vaker in de steek :-).
Ik ben er niet zo weg van welke kant ze op gaan met Firefox. Het is al mijn 'main' browser sinds het Phoenix heette in 2002. Firefox heeft hele specifieke voordelen zoals de flexibiliteit met plugins en de functionaliteit voor webontwikkelaars en ik vertrouw Mozilla toch nog wat meer dan Google.

Maar ze maken het wel steeds moeilijker met al die dingen die je moet uitzetten voodat het weer veilig is. Ik begrijp ook niet wat ze met de verzamelde gegevens kunnen. Hoe minder gegevens er over mij worden verspreid, hoe beter. Daarom gebruikte ik juist Firefox!
Maar ze maken het wel steeds moeilijker met al die dingen die je moet uitzetten voodat het weer veilig is. Ik begrijp ook niet wat ze met de verzamelde gegevens kunnen. Hoe minder gegevens er over mij worden verspreid, hoe beter. Daarom gebruikte ik juist Firefox!
Je stelt dat Firefox niet veilig is. Heb je daar enige aanleiding voor?
Voor zover je het niet begrijpt. alles wordt door Mozilla uitgelegd. Bijvoorbeeld op:
https://docs.telemetry.mo...cepts/analysis_intro.html

edit : het was geen suggestie dat Firefox niet veilig zou zijn maar een stelling

[Reactie gewijzigd door bvdbos op 22 juli 2024 15:58]

Is het niet een "gevoel" van vertrouwen?
Veel mensen gaan dit uitzetten niet vinden.
Veel mensen interesseert dat "privacy" stukje ook geen ene bal...
Wat is er dan nog wel echt veilig tegenwoordig ? dag en dagelijks lekken er wel gegevens, overal.
Voor mijn part trekken ze de stekker uit het www.
We zijn ook veel te afhankelijk geworden van dat internet.
Ik weet ook niet wat veilig is. Maar gelukkig is het www en kunnen we het er hier over hebben toch?
Ik voel me niet afhankelijk vav het internet. Soms is het handig, soms irritant.
Bij dat laatste, loop ik er gewoon even bij weg.
Firefox is nu niet veilig qua privacy?
Geen idee. Weet jij het?
Ik vroeg me alleen af waarom mensen het goed vinden dat bedrijf A iets verzamelt, maar niet als bedrijf B het doet.
Is dat een onderbuik gevoel? Of gebasseerd op feiten.

Zelf lig ik er niet zo wakker van.
Anoniem: 426269 10 april 2020 17:09
Hmmm, ik denk dat ik Firefox maar eens ga vervangen door Opera. Chrome had ik al vervangen door Brave.
Waarom zou je dat doen? Je kunt ook gewoon de telemetry uitzetten.

Overigens als je Firefox automatisch geüpdatet is wordt de telemetry niet eens aangezet, tenminste dat is bij mij zo.
Anoniem: 426269 @EnigmaNL11 april 2020 14:18
Ja, je hebt gelijk, bij mij (update ook altijd automagisch) staat er ook niets aangevinkt onder Options > Privacy & Security > Firefox Data Collection and Use :)
Brave en Opera gebruiken Chromium. Firefox vervangen is het kind met het badwater weggooien.
Anoniem: 426269 @mrmrmr10 april 2020 18:57
Firefox was sowieso al niet mijn ding, ik gebruik het alleen om mijn prive webmail op te houden. Ik vind de menuutjes en indeling niet fijn. Lelijke zwarte balken, lelijke icoontjes en alles zit wat anders (bookmarks extra klik via bibliotheek). De Inspector van Chromium heb ik ook nog dagelijks nodig voor mijn werk (web development) en die vind ik ook prettiger mee te werken dan die van Firefox (ctrl+shift+c werkt trouwens niet daarvoor). Maarja ieder zijn ding natuurlijk. :)
Opera wordt inmiddels beheert door Chinezen. Ik vraag me af hoeveel veiliger je data bij het gebruik van Opera is.
Gelukkig is er Vivaldi nog.
Opera heeft de afgelopen tijd aardig wat schandalen achter de rug. Genoeg dat ik het zelf niet zou gebruiken als "veilig" of "moreel" alternatief.
Anoniem: 426269 @vinno9711 april 2020 14:14
Hmmm, okee, dat was me even ontgaan. Er is altijd wel wat denk ik. Lastig. :)
Weet iemand over welke poorten die telemetry wordt verstuurd? Ik heb alleen port 80 en 443 outbound allowed.

Volgens mij wordt 3000 ook ergens voor gebruikt, wat weet ik niet. (Plugins of auto update?)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 juli 2024 15:58]

Telemetry data wordt verstuurd naar https://incoming.telemetry.mozilla.org. Dat is HTTPS, dat standaard TCP poort 443 gebruikt.
Mhhh... And what of 'pingsender.exe'? Die connect ook via port 443 and dat schijnt de executable te zijn die daarwerkelijk de telemetry verzend? In dat geval is blokkeren op firewall niveau al een stuk makkelijker.

Anders kan je altijd nog dns blokkeren o.i.d.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 juli 2024 15:58]

Ik heb ook pingsender.exe geblokkeerd in mijn firewall. Zodra ik FF 75 had geinstalleerd kreeg ik direct een melden van deze applicatie.
Zojuist ook mijn telemetrie settings in Firefox bekeken en die stonden dus al UIT.
Blijkbaar wordt er zelfs contact gezocht met de FF server zónder dat telemetrie aanstaat. Misschien eenmalig maar dat hou ik niet bij :+

Mijn advies: telemetrie uitzetten EN pingsender.exe blokkeren op firewall niveau!
Yep, precies dezelfde ervaring!

Ik vertrouw die opties nooit zo, komt er maanden later opeens een bericht dat er toch dingen verzonden werden 'ook al stond het uit'.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 juli 2024 15:58]

Klopt, ook wanneer het uit staat/stond, doet de taak gewoon zijn werk. De instelling in FF is dus een wassen neus en misleiding. Stiekum toch data delen dus. Gelijk vertrouwen beschaamd en gede-installeerd.
Geen goede move, ze zijn al jaren veel marktaandeel aan het verliezen. Op een magische manier heeft opeens iedereen besloten massaal over te stappen naar Chrome, een paar jaar geleden. Daarvoor was Firefox altijd heilig.
Inderdaad, ook hier op Tweakers stapten veel mensen ineens over op Chrome.
Want die stuurt geen telemetrie en andere rommel door?

Ik vind het een vreselijke browser, al is het alleen al door de url balk waarbij je (niet via de gewone weg iig) het automatisch zoeken met zoekmachines uit kan zetten. Ingebakken zoekmachines kun je ook niet verwijderen (zoals Google).

Ik vind het ook wat overdreven. Mozilla zet de functie niet aan voor mensen die het al uit hadden staan en doen ze er naar mijn mening veel aan om transparant te zijn en geen privacy gevoelige data vast te leggen. Telemetrie heeft gewoon een erg slechte naam gekregen.

Ik snap de ontwikkelaars wel hoor. Zonder ook maar enige feedback van je gebruikers maak je blind een product voor duizenden verschillende configuraties. Als iets niet werkt (of erger, niet lekker of snel genoeg werkt) zoekt de gebruiker een alternatief en hebben de makers geen idee waarom. De gebruiker gaat echt geen contact opnemen om het uit te leggen.
Ik blijf ook gewoon bij Firefox, heb die Chrome browser vanaf dag 1 een verschrikkelijk ding gevonden.
Ik gaf eigenlijk alleen aan dat velen hier op Tweakers ook zo veranderlijk als het weer zijn, hoe de wind waait waait het rokje...

Ik vind Firefox een fijne browser en snel zat voor alles wat ik er mee doe.
Google vind ik al net zo erg als FB, je komt het tegenwoordig bijna overal in tegen.
Ik vertrouw Google nog altijd minder dan Mozilla. Dat komt hier al helemaal niet op.
Yep, ik ook, nadat Opera de laatse feature die ik super vond weggehaald had (private tab) was ik terug bij Firefox, en nu al jaren zo. Heb echt geen reden iets anders te pakken.
Voor mijn werk ben ik zelf ook product owner en snap ik de noodzaak voor het verzamelen van data. Ik wil zelf ook graag weten wat de klant boeit en waar we eigenlijk geen tijd en moeite meer in moeten steken.

Webapplicaties hebben het dan nog vrij eenvoudig. Je moet relatief weinig verantwoording afleggen om even een export te krijgen van de voorkeuren die de gebruikers allemaal instellen en je hebt geen vertekend beeld gezien niemand echt een opt-out kan geven. Ik vraag dan gewoon even aan een DB administrator (of BI) om mij te zeggen hoeveel procent functie x en y aan heeft staan.
Is er weinig gebruik, dan weet ik dat er weinig moeite in moet gestoken worden.

Desktop applicaties is al een totaal anders iets, zeker voor een bedrijf dat privacy belangrijk vindt (en ik denk oprecht dat Mozilla een van de betere hier is). Bij andere "sectorgenoten" vermoed ik dat er niet eens een opt-out ergens beschikbaar is.
Als ik dan kijk naar een Mozilla zal de product owner daar ook moeten weten wat het meeste waarde kan geven voor de gebruikers en in zo'n inzicht in wat gebruikers dan effectief activeren en wat niet zeer belangrijk. Ik als Firefox gebruiker zou het immers niet leuk vinden moest Mozilla morgen met functies zou komen die mij eigenlijk totaal niet interesseren.

Mensen die hiervoor een opt-out doen zie ik gelijkaardig aan mensen die niet gaan stemmen maar wel hun kritiek geven op het beleid dat gevoerd wordt.
Om die reden ga ik de functie aan laten staan. Ik vertrouw Mozilla erop dat dit anoniem gebeurt en als ik hiermee hen kan helpen een beter product kan laten maken, dan neem ik dit er maar bij.
Mensen die hiervoor een opt-out doen zie ik gelijkaardig aan mensen die niet gaan stemmen maar wel hun kritiek geven op het beleid dat gevoerd wordt.
Alleen maar om dat ik niet continue gevolgd wil worden ben ik niet bereid om tijd te investeren in enquetes?
Waar is het fatsoen gebleven om mensen gewoon iets te vragen voordat je het doet? Als Mozilla informatie wilt hebben over hoe ik Firefox gebruik kunnen ze me het gewoon vragen, en zeer waarschijnlijk zal ik de vragenlijst ook invullen. Maar als zij mij continue willen volgens is het antwoord, nee.
Ah... enquêtes...
Als die nu eens correct zouden zijn. Aan de ene kant zal mijn vader (ook een Firefox gebruikers overigens) nooit deelnemen aan een enquête over zijn webbrowser en aan de andere kant zal die niet eens weten wat een third party cookie is en weten dat ik dit voor hem heb uitgeschakeld (als dit überhaupt een vraag is dat je kan stellen in een enquête: Dag gebruiker, laten we even 50 vragen stellen over alle opties dat je hebt ingeschakeld in je browser, dit duurt maar 2 uur :D ).
Dat is nu eenmaal het nadeel aan een webbrowser, die heeft zo'n brede doelgroep en bepaalde groepen zullen actiever zijn in hun feedback geven dan andere en dit kan je compleet ander beeld geven van je echte gebruikers.

Wij hebben ook vaak enquête proberen te doen maar voor veel dingen werkt dit gewoon niet.
Daarnaast kan je moeilijk voor elk ding een enquête starten. Je bent in ontwikkeling en tijdens analyse komt uit dat men vragen heeft over performatie op functie x. Ze zien me al komen als ik zeg, wacht even, even een enquête doen om te zien hoeveel gebruikers dit gebruiken, tot over 4 weken.

Als je zegt, dat je niet wilt dat ze je continue willen volgen. Wees gerust dat elke webdienst dat je gebruikt je op een of andere manier volgt en eigenlijk het niet eens zegt dat ze het doen. Hoe ga jij immers als gebruiker dit kunnen bewijzen als de data intern blijft, anoniem is jij dit nooit te weten komt?

Mozilla heeft dan tenminste nog de beleefdheid om een opt-out te voorzien en dan is het uiteraard je goed recht dit te gebruiken.
Maar dan blijft ik bij mijn vergelijking met mensen die niet gaan stemmen en nadien klagen over het beleid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.