'Motorola Edge 50 Pro krijgt laserautofocuscamera's en scherm van 6,7"'

Er zijn nieuwe beelden en specificaties opgedoken van de Motorola Edge 50 Pro. Uit beelden van Android Headlines blijkt dat dat toestel camera's heeft met laserautofocus en optische beeldstabilisatie. De telefoon houdt verder een gebogen display dat de voorganger ook had.

De afbeeldingen van het apparaat doken op bij Android Headlines. Dat zegt dat de Motorola Edge 50 Pro uitkomt in het zwart en paars en in een zilverwitte kleur. Het apparaat heeft drie camera's aan de achterkant, waarvan de hoofdcamera een 50-megapixelsensor heeft met een diafragma van f/1.4. Verder zitten er nog een groothoeklens van 13mm en een telelens met een sensor van 73mm op het toestel waarmee het mogelijk is zes keer te zoomen. De camera's zouden onder andere laserautofocus en optische beeldstabilisatie krijgen, schrijft Android Headlines.

Verder heeft het apparaat een display dat een klein beetje over de rand van het toestel is gebogen, vergelijkbaar met eerdere modellen. Dat scherm is 6,7" groot en heeft een verversingssnelheid van 165Hz. De telefoon heeft verder nog een Snapdragon 8 Gen 3-processor, 12GB aan geheugen en een accu van 4500mAh die met 125W kan laden.

De afbeeldingen die Android Headlines bezit zijn renders. Daarop is de datum van 3 april te zien, wat waarschijnlijk de datum is dat het apparaat wordt gepresenteerd. Wanneer die naar Europa komt en wat het model gaat kosten, is nog niet bekend.

Motorola Edge 50 Pro Motorola Edge 50 Pro Motorola Edge 50 Pro

Bron: Android Headlines

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

08-03-2024 • 18:29

38

Reacties (38)

Sorteer op:

Weergave:

Stiekem hoop ik toch dat nieuwe telefoons met usb-c DP-alt, standaard PD en sneller dan usb2 dingen komen.

Tegenwoordig is het wel snel genoeg om als een super basic desktop te kunnen dienen doormiddel van een usb-c docking station.
Maar die dingen heeft de 40 Pro al.

PD 3.0, DP 1.4 en USB-C 3.2.
Hmm, nu je het zegt, je hebt gelijk.
Werkt best goed met ReadyFor op grotere displays.
Dan zit je waarschijnlijk wel goed bij dit model. De voorganger (Edge 40 Pro) heeft DP-alt, USB3.2 en PD3.0, dus de 50 Pro waarschijnlijk ook.
Motorola heeft ook een best goede desktop mode (Ready For), dus als basic desktop kun je hem zeker wel gebruiken.
Met max. een jaar aan updates? Er is geen smartphonefabrikant met zo'n matig updatebeleid als Motorola.
Bij de Edge 40 was dat echt niet het geval.
De Motorola Edge 40 Pro, het huidige vlaggenschip, krijgt drie versie-updates en vier jaar lang beveiligingsupdates.
Zie https://www.androidplanet...droid-smartphones-merken/

Dat is weliswaar korter dan bijvoorbeeld Samsung maar echt slecht is het ook weer niet te noemen.

Heb je een bron dat ze daar bij dit nieuwe model vanaf gestapt zijn?
Ben momenteel eigenaar van een Edge 30 Fusion. Kwam met release met Android 12. Zit nu op 13 en met een belofte voor tenminste 14. Duurt het lang? Ja. Maar matig noem ik het niet.
Ik gebruik een Edge 20. Die kwam geleverd met Android 11. Dankzij LineageOS zit ik inmiddels op Android 14.

Tenzij je een Pixel hebt, ben je voor het tijdig (en voor goedkopere toestellen vaak het uberhaupt) draaien van recente versies van Android afhankelijk van een unlocked bootloader en een vorm van AOSP.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 23:10]

Nee, Samsung doet het evengoed als Google zelf, minus de bugs. Ik heb de OnePlus Open en de S23 Ultra en Samsung is echt wel de beste fabrikant op dit moment als het aankomt op updates binnen Android. Elke 13e -15e van de maand een security update en zelden bugs te verkennen. Ook Android 14 had het toestel een maand na de Pixels.

Mijn Open zit daarentegen nog op android 13 met de security update van januari, maar ze zijn in andere landen reeds begonnen met de uitrol van Android 14.

Bij Google mag je blij zijn dat je pixel nog opstart na een update, dat is mijn ervaring met hen sedert de dagen van de Nexus 5 al.
Behalve dan de Tab serie, die vergeten ze nogal eens. Mijn Tab9+ heeft als laatste de November update op dit moment !!
Heb met mijn edge 30 neo net android 14 erop sinds kort.
Mwuah, matig vind ik net een stapje te ver gaan. Krijg netjes elke 2 maanden een beveiligingsupdate op mijn Edge 40 Pro, afgelopen maand Android 14. Ze zijn bepaald geen hoogvliegers, maar ze leveren in mijn ervaring polished software op het tijdstip dat ze beloven.
Ik zou zeggen dat voor een toestel dat lanceerde met een prijskaartje van €900 het best een zwakke vertoning is om maar iedere 2 maanden beveiligingsupdates te krijgen, zeker gezien het nog niet eens een jaar oud is. Mijn Galaxy A52s kwam voor de helft van de prijs uit in 2021 en krijgt nog maandelijks updates (en even veel upgrades). Dus ja, "matig" is wel op zijn plaats zou ik zeggen.
Maar jouw Galaxy A51 zal altijd blijven draaien op OneUI.

Gelukkig draait Motorola gewoon schone software, en ik ben erg tevreden over de Edge 40 Pro. Dan maar iets korter updates, en tweemaandelijks. Zou voor geen goud willen ruilen tegen een Samsung zolang Samsung blijft vasthouden aan OneUI.
de grootste ergernissen kan je met adb redelijk simpel eruit slopen. Het makkelijkste is de launcher zelf; gewoon een andere installeren vanuit de playstore.

zo gebruik ik al jaren Launcher 10.
ook heeft Samsung de moeite genomen om een redelijk werkbare Android Desktop Mode te implementeren, waar Google zelf nog niet eens DP-alt modus aan wilt zetten op hun Pixel telefoons.
Hoe kom je hierbij?
Dit is veel langer.
Heb zelf de Motorola Razr 2022 en krijg echt wel meer dan een jaar aan updates hoor.
Laat staan bij de nieuwe Edge 50 Pro.
De duurdere toestellen van Motorola (Edge Pro, Edge Ultra en Razr) krijgen tegenwoordig 4 jaar aan beveiligingsupdates met 3 OS updates.
Ik zie nergens in het artikel of de bron het updatebeleid staan.
Verwijderd @mrtl8 maart 2024 21:20
Meh, mijn moto one vision (goedkoop toestel, destijds <300 eur) heeft bijna 3 jaar (aug-2019 - mei-2022) aan updates gehad vanuit motorola (inmiddels nog steeds mijn daily driver, al heeft ie al bijna twee jaar geen updates meer gehad, los van de google play systeem updates).
Maar dat was met Android One. Vind het echt jammer dat dat niet aangeslagen is bij het grote publiek. Zelfs HMD is nu afgestapt.
High end toestellen: 3 OS versies - 4 jaar security
Budget toestellen: 1 OS versie - 3 jaar security (dus dit is inderdaad nog zeer mager)

Het probleem met Motorola zit hem meer in de snelheid waarmee updates uitkomen, er is geen peil in te trekken. Soms zijn ze bij de eerste om een update uit te brengen, andere keren komen ze een half jaar later dan de rest. Ze zijn ook niet vies om het update beleid van een toestel te veranderen nadat het is uitgekomen (bv. Lenovo tablet die ik had kwam uit met 2 OS versies en 3 jaar aan 2-maandelijkse security updates, is na enkele maanden veranderd naar 2 OS versies en security updates wanneer het nodig werd geacht). Ze hadden vorig jaar een periode van 6-9 maanden waarin bijna geen enkel Motorola/Lenovo toestel updates kreeg, daarna kwam alles weer op gang. Was ook de periode waarin ze slechte financiele resultaten aangaven.

Bij de updates van hun tablets komen ook vaak veel bugs voor. Ik ben zelf ondertussen overgestapt op Samsung, hoewel ik Motorola hardware prima vind en hun software tussen de schoonste Androids op de markt zit, vind ik ze niet betrouwbaar op dit moment. Ik kan alleen hopen dat dit beter wordt.

[Reactie gewijzigd door dgtazzman81 op 22 juli 2024 23:10]

Motorola is ook van een Chinees bedrijf...
Zou niet weten wat dit er mee te maken heeft. Oneplus is ook Chinees, daar gaat het wel goed met updates. Idem met Vivo, deze zijn vaak sneller dan Samsung met OS versie updates. Er zijn genoeg Chinese telefoonbakkers die het wel goed doen. Dit is puur een Lenovo probleem (het moederbedrijf van Motorola), ze lijken geen beslissing te kunnen maken wat ze willen met Motorola, concentreren op de Chinese markt met budget toestellen met slechte/geen updates, of toch duurdere toestellen voor de internationale markt met veel hogere marges, maar dan zullen ze beter moeten doen met hun updates. Ze tiktokken al een aantal jaren tussen beide opties. Geruchten zijn dat de CCP Lenovo redelijk heeft gepushed om de Chinese markt prioriteit te geven. Zou best waarheid in kunnen zitten, als je kijkt naar de selectie producten die ze hebben die alleen in China uitkomen. Veel van deze zouden heel welkom zijn in onze markt, maar zien buiten China nooit het daglicht.

[Reactie gewijzigd door dgtazzman81 op 22 juli 2024 23:10]

Klopt, ik bedoelde het als algemeen argument tegen een keuze voor het merk.
Waarschijnlijk 3 security updates en dat is het 🤣
"Verder zitten er nog een groothoeklens van 13mm en een telelens met een sensor van 73mm"

Ik neem aan dat de telelens 73mm is en niet de sensor? Voor camera's met een kleine sensor is laser autofocus een beetje overkill denk ik. Er is niet heel veel scherptediepte..
Vraag me af hoe goed dat laserlicht werkt als je bv door een raam wil schieten met druppels van de regen?
Laserauto functie , dat had mijn LG vroeger ook al. Waarom edge ? Zo bijzonder is dat tegenwoordig niet meer toch ?Laserauto functie is natuurlijk wel fijn om te hebben.
Het is nu juist weer bijzonder nu iedereen naar hoekig overstapt.
Ik vind dat persoonlijk fijner aanvoelen in de hand dan die scherpe hoeken.
Maar niet handig voor een hoesje of screenprotector. Persoonlijk vind ik het een spijtige keuze. Voor de rest maakt motorola wel goede keuzes.
Ah, ik haal screenprotectors altijd eraf, ik vind de randjes ervan vervelend. (ik heb somehow heel gevoelige vingertjes 🙃)
Interessant toestel, benieuwd naar de reviews hier van.
Erg nieuwsgierig!
Hopelijk is het update beleid wel beter geworden
Weet nog wel van vroeger dat Motorola altijd wel een 'degelijk' merk was maar ik Motorola niet alleen van smartphones ken qua merk. Maar ik heb het idee dat deze smartphone zeker niet goedkoop zal zijn wanneer ik de (goede) specs zo lees.

Alleen ben ik niet zo kapot van die gebogen randen van het scherm net zoals je een tijd lang ook bij de Samsung Edge smartphones had. Ik gebruik zelf altijd screenprotectors maar dat best lastig is omdat de protector veelal snel loslaat bij die gebogen randen. Daarnaast is het scherm ook kwetsbaarder bij een val omdat de randen normaal dan het chassis vormen maar nu deels van glas zijn.
Voor mij geen Motorola meer, heb nu voor mijn 30 ultra een laadplaat aan moeten schaffen, de usb-c valt zo uit de telefoon
13art Moderator Mobile 9 maart 2024 17:09
Ik vond de Edge 30 Ultra in de basis een fijn toestel. Lekker vlot, vrij schone Android ervaring, waarbij er wel wat handige Moto features zijn. Die gebogen schermranden zijn wel jammer. Ook ben ik wel wat verbaasd over de relatief kleine accu als je ziet dat er in de Xiaomi 14 bijvoorbeeld een 4610mAh batterij zit terwijl dit toestel toch een stuk kleiner is. De camera liet op de Egde 30 Ultra was geen hoogvlieger, maar ook zeker niet slecht.

Al met al verwacht ik dat ook dit geen slecht toestel zou zijn, maar nog beter met een vlak scherm ;)
Wat een plank van een telefoon zeg. Ok, ik zou geen nee zeggen als ik dit toestel van iemand zou krijgen, vanwege de specs, maar zou vanwege het formaat dit nooit kopen.
Waarom denken fabrikanten toch dat groter beter is? Of dat dat is wat de consument zou willen?
Ik wil een telefoon die een beetje fatsoenlijk in mijn broekzak past en niet formaatje handtas.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.