Nieuwe ontwikkeltool Google moet gebruikers aansporen om apps bij te werken

Google heeft een nieuwe developertool geïntroduceerd die gebruikers kan aansporen om verouderde apps bij te werken. De techgigant meldt dat de helft van alle Android-gebruikers zijn apps bijwerkt als ze zo’n melding onder ogen krijgen.

Volgens Google kunnen ontwikkelaars bepaalde criteria hanteren waardoor niet iedereen de meldingen te zien zal krijgen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te selecteren op appversie, op regio en land, en op Android-versie.

De meldingen verschijnen telkens als er een app wordt gestart en dat in full screen. De gebruiker heeft de optie om de melding te sluiten, maar zal de boodschap wel opnieuw te zien krijgen zodra de app wordt gesloten en daarna opnieuw wordt gestart. Als een gebruiker beslist om zijn app bij te werken, wordt de recentste versie geïnstalleerd.

Devtool Google die gebruikers moet aansporen om app bij te werken
Devtool van Google die gebruikers moet aansporen om app bij te werken

Door Jay Stout

Redacteur

30-01-2024 • 14:20

65

Reacties (65)

Sorteer op:

Weergave:

Wat dachten ze ervan om auto update fatsoenlijk te laten werken? Ik heb, toen ik nog op android zat, altijd auto update aan gehad en toch stond er iedere keer bij handmatig zoeken op updates een lijst.
Op apple geen last van. Laat de telefoon gewoon elke nacht als hij aan de lader ligt even op updates zoeken.

Dat lijkt me veel minder vervelend voor de gebruiker dan een fullscreen popup dat ze het zelf moeten fixen. Gewoon "if isautoupdateon() && haswifi() && haspriorityupdate(): update()" elke nacht.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 25 juli 2024 03:23]

Op mijn iPhone zie ik momenteel 72 updates die automatisch geïnstalleerd gaan worden, terwijl de iPhone vannacht netjes aan de oplader heeft gehangen en via WiFi verbonden was. Dat is echter niet zo vreemd. Als publisher kun je namelijk kiezen voor een zogenaamde phased release. Daarbij wordt de app op de eerste dag aan 1% van de gebruikersgroep aangeboden voor een automatische update, en dat bouwt in een week tijd op naar 100%. De update is echter voor iedereen zichtbaar als je handmatig wilt updaten.
Werkt auto-update niet goed dan? Ik kan mij goed herinneren dat ik jaren terug nog met grote regelmaat de Play Store in ging om mijn apps bij te werken, nu heb ik dat in 2 of 3 jaar misschien 1 keer gedaan. Al mijn apps worden netjes bijgewerkt.
Lijkt me dat deze feature vooral interessant is voor mensen die auto-updates uitgeschakeld hebben.
Nope auto update staat hier aan en bij alle Android telefoons die ik heb gehad (ik zit nu op nummer 3 zijnde: Huawei, Mii en nu Samsung) is het bijna iedere keer weer raak dat als ik de playstore open de helft van mijn apps updates hebben. Het gaat ongeveer in 50% van de keren goed. Dit probleem had ik nooit op de BlackBerry of Windows telefoons die ik hiervoor had.
Maar die blijven dan staan? Ik heb wel eens dat er een x aantal dagen een update voor een app uit is, maar als ik dat gewoon negeer wordt die uiteindelijk vanzelf bijgewerkt. Ik heb echt al jaren niet meer dat ik legio apps handmatig kan/moet updaten.
Je snapt dat veel apps wekelijks nieuwe updates releasen?

Die worden niet instant geïnstalleerd, je telefoon update na een bepaalde tijd.

Op iOS is dit niet anders.
Ik weet niet wat je bedoelt, maar als ik mijn Android en iPhone naast elkaar leg werkt dat precies hetzelfde. Als ik in de app store op mijn iPhone kijk zijn er ook altijd apps die bijgewerkt kunnen worden terwijl automatische updates aan staan.

Bij zowel Android als IOS worden de apps niet à la minute geüpdatet wanneer er een nieuwe versie klaar staat... Dat gebeurt op een moment waarop het systeem denkt dat het uit komt.
Op mijn iPhone zijn er, als ik check, zelden updates om te installeren. Vroeger (2 jaar terug) met mijn samsung waren er altijd een stuk of 10 apps waar een update voor was.
Bij zowel Android als IOS worden de apps niet à la minute geüpdatet wanneer er een nieuwe versie klaar staat... Dat gebeurt op een moment waarop het systeem denkt dat het uit komt.
Als ik elke dag van 10-11 's avonds tot en met 7 uur 's ochtends mijn telefoon onaangeraakt aan de lader heb liggen, is er dus geen reden om meer dan 24 uur achter te liggen met app updates. Als je als gebruiker auto update aan zet, dan doe je dat omdat je er geen omkijken naar wil hebben. Je verwacht dan niet dat je telefoon als het hem een keer uitkomt ooit eens in de zoveel weken eens wat bijwerkt.

En wat je al helemaal niet verwacht, is een full screen pop up in je gezicht wanneer je een app wil gebruiken over updates. Je hebt auto update aan staan. Update die app lekker vanzelf als het zo dringend is?

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 25 juli 2024 03:23]

Het mechanisme werkt bij Android en IOS exact hetzelfde. Apps worden geüpdatet wanneer de telefoon niet actief gebruikt wordt. In de appstore op mijn iPhone staan op dit moment 12 apps in "komende automatische updates". Ergens in de loop van de dag zullen die wel geïnstalleerd worden schat ik. Bij mijn Android staan er op dit moment 0 updates klaar dus die heeft ze net gedaan vermoed ik.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 25 juli 2024 03:23]

Het mechanisme is hetzelfde, maar mijn ervaring is dat een android telefoon gemiddeld veel vaker openstaande updates heeft.
Jouw ervaring is verouderd.
Ik zie meer comments dan alleen die van mij anders hoor. Je leest hier op android fora en reddit ook genoeg over. Outdated is het zeker niet.

ik hoef maar "playstore auto update reddit" te googlen en er staan genoeg hits van binnen een jaar terug.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 25 juli 2024 03:23]

Dat zijn mensen die constant in de store gaan kijken of er updates zijn. Als je het gewoon op zijn beloop laat is er niets aan de hand. Net als bij IOS.
Ik deel jouw ervaring niet hoor. Ik heb het geregeld dat een app niet wil openen maar eerst geupdate wil worden. Wat vreemd is aangezien ik dat automatisch updaten aan heb staan. Het zijn niet de apps die ik dagelijks gebruik, maar zo één keer per maand of zo. 9292 is zo'n voorbeeld. Die heeft altijd een update die pas tevoorschijn komt als ik de app wil gebruiken of handmatig naar updates zoek.
Dus dat doe ik dan maar voordat ik weer eens met het OV ga.
Op de iPad heb ik dat werkelijk nooit gehad.
Ik heb het toevallig net nog op mijn iPhone. Ik open Signal en krijg de melding dat niet bijgewerkt moet worden. Typisch... Die app gebruik ik overigens dagelijks.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 25 juli 2024 03:23]

Ik gebruik mijn iPad te weinig denk ik ;)
Deze popup is voor mensen die langdurig achterlopen op de updates en dus automatische updates uit hebben staan...
En nu hopen dat het niet gaat gelden voor apps waarvan je bewust niet wilt updaten omdat de nieuwe versie bloated is, niet goed werkt, etc, etc.
Als je het bericht leest zie je dat de ontwikkelaar de optie krijgt om het op appversie te selecteren.
Een beetje snuggere ontwikkelaar zet deze optie aan voor mensen die x-aantal versies achterlopen. Niet de mensen die op de enerlaatste versie zitten en waar de auto-update gewoon nog zijn werk moet doen.
11 updates om uit te voeren (13 mini, 17.2.1, nog geen 17.3 prompt gehad), inclusief 3 van 5, 6 en 7+ dagen oud en dat terwijl hij gisteravond enkele andere apps wél geüpdated heeft toen hij aan de lader hing. En die variëren ook in ouderdom, de eerste 3 zijn van 4 dagen, 21 uur, 2 dagen, "gisteren" (dus 24-48 uur) en 6 dagen geleden :)

Beide platforms zijn daar bar slecht in, want het lijkt nergens op gebaseerd te zijn. Niet hoe vaak ik de apps gebruik, want Google Foto's en Slack gebruik ik dagelijks en enkel Slack is geüpdated dus frequentie van gebruik of de huidige stand (open of niet) doet er niet toe, maar de LeShuttle app die ik bijna twee jaar geleden voor het laatst heb gebruikt is wel geüpdated.

[Reactie gewijzigd door Werelds op 25 juli 2024 03:23]

Hoe erg is het dan dat apps niet meteen geüpdatet worden? Daar is toch geen haast bij? Of de update nou vandaag of morgen geïnstalleerd wordt maakt toch niet zoveel uit? Als haast hebt kun je, zowel op IOS als op Android, handmatig updaten.

Ik snap het probleem niet.
Neuh hoor, ik heb er ook 0,0 problemen mee, ik wilde enkel demonstreren dat @youridv1's ervaring zeker niet de standaard ervaring is. Apps die een update nodig hebben om te blijven werken hebben daar toch hun eigen mechanisme voor, want dat krijg je van Apple niet. Onze eigen apps ook, oudere versies zijn hartstikke in orde, die enkele keer dat we iets niet backward compatible houden forceren we wel een update via ons eigen systeem.
Wat de fuck. Het is niet toevallig een overheidstoestel? Die kunnen de rollout tegenhouden namelijk en doen dat ook geregeld.
Hahaha nee, zo'n toestel zou ik m'n werk niet mee kunnen doen :p

Ik kan de OS updates wel altijd vanuit instellingen al installeren, maar ik zit blijkbaar in de latere rollout groepen.

Overigens niets mis mee hoor, op macOS of bijvoorbeeld Windows gebeurt hetzelfde, niet iedereen krijgt de updates meteen bij eerste rollout. M'n MBP krijgt die updates overigens wel meteen voorgeschoteld en zo ook m'n Mac Mini, terwijl onze vaste iOS devs die updates dan juist weer later krijgen en zelf hun update cyclus moeten starten elke september :D
wel jammer dat je bij zo weinig OS’en expliciet kunt aangeven dat je vooraan in de rollout wil zitten. Windows heeft daar een toggle voor.
Mja, maar bij MS is het update mechanisme sowieso vrij uitgebreid, zowel qua instellingen en timing, als het update mechanisme zelf. Het mag nog wel een stukje flexibeler, maar je zit tenminste niet 30+ minuten naar een update scherm te kijken zoals bij macOS wel nog steeds het geval is. Ik kan formatteren, Windows herinstalleren en waarschijnlijk zelfs updaten voordat m'n Mac klaar is bij de grotere updates :p
Inderdaad. Ik krijg de laatste tijd steevast een melding "Oja, er zijn 24 updates beschikbaar" terwijl auto-update gewoon aan staat en mijn telefoon elke nacht aan de lader gaat.
Helemaal mee eens! Ik heb het zo vaak dat ik een app open en dan de melding krijg dat er eerst een update geïnstalleerd moet worden, terwijl ik automatische updates aan heb staan. Zo irritant! Op mijn iPad heb ik dat nog nooit gehad inderdaad.
Dat heb ik ook, maar alleen met apps die ik nauwelijks gebruik. Ik heb het idee dat Apps niet automatisch updaten als Android ze in de "slaapstand" heeft gezet.
Ook zo'n fantastische functie... Zouden ze met auto's moeten doen. "Ah, uw raampje is een maand niet open geweest, om het te openen moet u eerst even een update installeren."
Die functie is bedoeld om de batterij langer mee te laten gaan. Apps in de slaapstand mogen het toestel niet uit de standby modus halen. Ik heb er op zich geen probleem mee omdat deze apps wel gewoon direct openen als je ze aanklikt. Oftewel het raam gaat gewoon open : )
Behalve dan dat 9292 eerst een update wil voordat het laat zien hoe lang ik nog heb eer mijn bus komt. Ofwel: raam gaat mooi nog niet open als ik op het knopje druk ;)
Haha, ja je hebt gelijk, je hebt van die overheidapps (IZA, Belasting toeslagen etc) die ook echt niet werken tenzij je de nieuwste versie installeert. En dan wordt het inderdaad irritant. Eens.
Grappig, ik merk juist bij mijn iPhone veel vaker dat apps nog moeten updaten als ik ze wil gebruiken dan op Android, waar ze eigenlijk constant automatisch up to date gehouden worden :+
Ik herken dit helemaal, ik heb ook steeds het gevoel dat die auto-updates nooit gebeuren.
Maar wellicht komt het bij mij vooral omdat ik mijn telefoon nooit meer s'nachts laat opladen.
Met de huidige snelladers steek ik hem 's ochtends een kwartiertje in het stopcontact en vertrek ik met een volle batterij naar het werk. Meestal kom ik de dag dan wel door, en als ik toch begin te twijfelen steek ik hem op de terug weg in de auto even aan de lader. Daarna kom ik eigenlijk altijd de avond en nacht wel door.

Waarschijnlijk is er daardoor te weinig tijd om mijn telefoon het gevoel te geven dat het een geschikt moment is om de updates zelf te gaan installeren en komt het er dus nooit van.
Herkenbaar fenomeen dit inderdaad. Los dat gewoon op in plaats van mij lastig te vallen met updates.
Wat dachten ze ervan om auto update fatsoenlijk te laten werken? Ik heb, toen ik nog op android zat, altijd auto update aan gehad en toch stond er iedere keer bij handmatig zoeken op updates een lijst.
Ik heb al een paar jaar auto-update uit staan, iedere keer als ik net voor ik naar bed ging nog even wat na wilde kijken, blokkeerde het apparaat volledig omdat hij zijn updates ging downloaden, en ja boven is de wifi een stukje langzamer, dus dan blokkeerde de telefoon volledig. Je kunt die tijd waarop hij dat gaat doen ook niet aanpassen.

Sindsdien installeer ik app-updates wanneer ze binnenkomen, dat is soms dan in de loop van de dag, en dus vaak eerder als wanneer je het aan de auto-update overlaat

Tegenwoordig merk ik steeds vaker dat ik een melding krijg van bv 8 updates waarvan 3 wachten op goedkeuring, en als ik dan wil gaan updaten blijken er maar 4 te zijn.

Het is dat ik de interface van Apple (vooral de tekst-editor) verschrikkelijk vind (en nee, een ander keyboard, zoals Swiftkeys helpt niet) want de algehele stabiliteit en de mindere tracking en reclame zijn echt wel voordelen.

Wat Google beter zou kunnen doen is de app-makers en vooral de telefoonmakers en providers aansporen om hun zooi beter bij te werken. Ja deels zijn ze daar al mee bezig, maar slechts mondjesmaat. Ik heb nog diverse apps waarvan de Play store zegt dat ze voor een oudere versie zijn en die hij steeds wilt verwijderen, en er zijn geen updates voor.
wel bijzonder dat je dit stelt omdat er in het verleden bergen kritiek zijn geweest op het automatisch updaten. er zou geen controle meer zijn over het apparaat / de software en fabrikanten zouden ongevraagd allerlei software kunnen installeren zonder medeweten of instemming van de gebruiker. Eerst klagen over het gebrek aan controle en nu klagen dat je het zelf moet doen? Wat wil je nou?
Want die bergen kritiek kwamen van mij persoonlijk? Als je automatische updates niet wilt, dan zet je de auto update toggle uit. Zo complex is dat niet toch?

Ieder zijn preferentie natuurlijk. Ik ben er persoonlijk voorstander van dat automatische updates default aan staan. Vroeger was ik dat iets minder, maar te veel mensen updaten dan gewoon nooit want "het werkt toch?" en steken hun kop in het zand voor veiligheidsrisico's.

Voor een machine die kritiek werk moet doen is het wel zo fijn om auto update helemaal te disablen, maar voor een smartphone of thuis pc? Lekker aan zetten.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 25 juli 2024 03:23]

Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica 30 januari 2024 14:25
Er gaat gewoon te vaak functionaliteit stuk als je auto update aan hebt staan. Dus dat forceren (wat naar mijn idee al het geval is als je het ELKE keer zo'n melding ziet) is naar mijn idee echt een slechte zaak :/
Echt? Ik heb volgens mij nog nooit apps gehad die niet meer werkten omdat auto-update aan stond. Wellicht wel ooit een enkele keer gehad dat een app na een update niet goed meer werkte, maar dat had niks met auto-updates te maken en was bij een handmatige update ook voorgekomen.
Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica @The Realone30 januari 2024 14:48
Niet werken is een groot woord / wat anders dan functionaliteit missen.

Maar vaak genoeg dat functies verdwenen zijn, volledige UI redesigns, complete wizards waar je opeens weer door moet etc. Daar zit je gewoon niet op te wachten als je in het dagelijks gebruik de app opent. Deze popup komt daar nog eens bovenop :/
Maar, tenzij je bij elke app update uitgebreid onderzoek doet naar de veranderingen, ga je dat probleem natuurlijk ook tegenkomen wanneer je handmatig update. En niet updaten, of zeer infrequent, lijkt me ook niet handig. Juist niet bij apps die je zo vaak gebruikt.
Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica @The Realone30 januari 2024 14:59
Ik heb juist geen problemen met infrequent updaten als ik daardoor weet dat de app werkt als ik hem open :) Dat is voor mij veel belangrijker.

En ja, met de wijzigingen krijg je dan uiteindelijk ook te maken. Maar zeker voor apps die ik echt gebruik lees ik dan de change logs. En zelfs als ik dat niet doe dan is het een bewuste keuze dat ik update en er dus iets kan wijzigen als ik de app open.
Extra reclames, delen afsluiten vanwege centen, apps die andere devices niet meer ondersteunen etc.
Zoek eens voor de grap de Samsung Watch 4 Plugin op. Recente versies maken je telefoon onbruikbaar.
En sommige updates hebben ineens een verdienmodel ingebakken met features achter een paywall die eerder nog gratis waren.
3 die ik de afgelopen half jaar heb meegemaakt, waarom ik auto-update gewoonweg uit heb:

Discord redesign naar een echte ruk UI die geforceerd werd.
FF.net app waar gedownloade verhalen database corrupt raakte, wat (meerdere keren) het opnieuw downloaden van mijn volledige bibliotheek nodig maakte.
Simple Mobile Tools dat zich verkocht heeft aan ZippoApps, een bedrijf dat er om bekend staat om apps opkopen, en vol te gooien met advertentie en tracking meuk.

[Reactie gewijzigd door wild_dog op 25 juli 2024 03:23]

Volledig ongerelateerd (hoewel), ik vind het altijd irritant (en vind dat Google daar iets aan moet doen) als bij een update als notities staat 'Informatie niet aangeleverd door ontwikkelaar'. Hoe moeilijk is het een changelog op te geven zodat je als gebruiker weet wat er nieuw is...
Als ze dat zouden afdwingen krijg je hetzelfde als bij heel veel "grappige" release notes; ze verzinnen 1x iets over hoeveel bloed, zweet en veel koffie er in de vernieuwde versie zit en plaatsen vervolgens telkens hetzelfde.
Oh, ja dat is een keer leuk... totdat elke app hier mee begint. Wat een treurigheid allemaal. Live Love Laught
Google verplicht heel wat dingen bij het pushen van een app of update daarvan, maar een changelog is niet altijd nuttig. 9/10 keer staat er gewoon in 'er zijn bugs gefixt' oid, en daar heb je niks aan.
Developers die de moeite willen doen om er toegevoegde waarde aan te geven doen dat nu ook wel.
De meldingen verschijnen telkens als er een app wordt gestart en dat in full screen. De gebruiker heeft de optie om de melding te sluiten, maar zal de boodschap wel opnieuw te zien krijgen zodra de app wordt gesloten en daarna opnieuw wordt gestart. Als een gebruiker beslist om zijn app bij te werken, wordt de recentste versie geïnstalleerd.
Jezus dat gaat wel erg ver. Wat een idioterie...
Er is gewoon te veel 'enshittification' 💩 om alles zomaar automatisch te willen updaten. Features verdwijnen of worden beperkt, dingen die prima werkten gaan stuk, de designers moesten weer zonodig een compleet idiote nieuwe layout uitvinden... Dan voldoet de oude versie van de app ook prima.
Ik heb dit scherm al meermaals gezien (in hoeverre is dit überhaupt niuew?) en was er vooral door gefrustreerd. Waarom krijg je dit soort meldingen als je je apps automatisch laat bijwerken?
Op zich is de in-app update niets nieuws. Het nieuwe hieraan is dat de developer aan de achterkant nu heel specifiek kan aangeven welke versies in welke landen of regio's geüpdate moeten worden. Het gaat hier niet om iedereen meteen de nieuwste app versie op te dringen, maar om een gebruiker die (al dan niet bewust) een oude versie gebruikt waarin bijvoorbeeld een kwetsbaarheid zit of die om juridische redenen niet meer gebruikt mag worden te stimuleren om de nieuwste versie te installeren.

Apps van bijvoorbeeld banken hebben vaak zelf al een eigen mechanisme om te gebruiker van een specifieke versie te dwingen up te daten in het geval van een gevonden kwetsbaarheid of veranderende wettelijke regels.
laat ze eerst maar zorgen dat de auto update functie in google play app store correct werkt.
bovendien zet ik dit voor specifieke apps juist niet aan met name als ik dergelijke comments lees onder een app die een update heeft gehad dat functionaliteit dan ineens niet werkt of dat er van die PIEP ads zijn toegevoegd, dan buig ik af naar een ander kanaal om apps te downloaden zonder ads bijvoorbeeld.
Deze functionaliteit bestaat al veel langer hoor. Ik heb dit al jaren in m'n Android app zitten. Als je na x dagen nog op een oude versie zit krijg je een dergelijk scherm zoals in het screenshot dat je moet updaten.

Ik kan je vertellen dat je gewoon wil dat iedereen op de laatste versie zit. Je update die apps namelijk met een reden. Je wil niet dat gebruikers gaan zeiken dat er iets kapot is, terwijl het allang gefikst is in een update. Het heeft ook met veiligheid te maken, en vergeet niet dat het aan de serverkant ook een hele hassle is om oude versies te blijven ondersteunen.

In mijn ervaring worden apps op je toestel die je niet/weinig gebruikt ook niet/weinig automatisch geüpdatet. Vandaar dat het nog vrij vaak voorkomt dat een oude versie wordt opgestart.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.