Baldur's Gate 3 komt later dit jaar naar Xbox, zonder splitscreen voor Series S

Larian Studios brengt Baldur's Gate 3 later dit jaar toch uit voor de Xbox. De game komt uit voor zowel de Series X als S, maar bij die laatste zit dan geen splitscreen-co-opmodus. Dat was eerder een reden om de game niet voor de consoles uit te brengen.

Ontwikkelaar Swen Vincke van Larian Studios bevestigt dat de uitgever samenwerkt met Microsoft om een release voor de Xbox toch mogelijk te maken. Aanvankelijk zou Baldur's Gate niet uitkomen voor de next-gen Xbox-consoles omdat bepaalde onderdelen te zwaar zouden zijn voor de zwakkere Series S. Nu zegt Vincke afspraken te hebben gemaakt met Microsoft.

De game krijgt op de Series X wel een co-opmodus met splitscreenfunctionaliteit. Op de Series S ontbreekt die modus, omdat dat de game te traag zou maken. De ontwikkeling van die modus was volgens Vincke en andere ontwikkelaars dermate moeilijk, dat een Xbox-release vooralsnog niet zou komen. Naast de splitscreenmodus komt er ook een cross-saveoptie voor Steam-spelers. De Xbox-release voor beide consoles moet 'later dit jaar' plaatsvinden, maar een definitieve datum is nog niet bekend.

Baldur's Gate III

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

25-08-2023 • 11:02

78

Submitter: doobieters

Reacties (78)

78
77
39
4
0
32
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

De game komt uit voor zowel de Series X als S, maar bij die laatste zit dan geen splitscreen-co-opmodus. Dat was eerder een reden om de game niet voor deze consoles uit te brengen.
Wellicht interessant om te vermelden:

Microsoft heeft tot dusverre ontwikkelaars verplicht om exact dezelfde game uit te brengen voor de series X en S.

Dit is voor het eerst dat ze deze strikte regel doorbreken (omdat BG3 zo viral gaat uiteraard).

Zouden ze dit niet doen dan zou Sony een gigantische game gratis en voor niks ‘exclusive’ krijgen :)
Goed punt. Zie met zo'n precedent ook niet meer hoe MS andere ontwikkelaars nog kan weigeren die een zelfde argument kunnen onderbouwen .
Zie met zo'n precedent ook niet meer hoe MS andere ontwikkelaars nog kan weigeren die een zelfde argument kunnen onderbouwen .
Microsoft is tot deze beslissing gekomen, nadat het zelf eigen mensen naar Larian Studios heeft gestuurd om dat probleem te verhelpen. Dat team is het blijkbaar dus ook niet gelukt.
Tel daarbij op dat de gigantisch geanticipeerde BG 3 straks alle potentiele kopers van de Xbox versie weggekaapt wordt door de PS5, dan heb je een nog groter probleem, strategisch en markttechnisch gezien.
Pas daarna kwam dus de afspraak met Microsoft om de regel voor dit spel te doorbreken.
Het is dus niet even te kiezen door de developer. Er moeten serieuze problemen tegenover staan.
Daarom zei ik ook met eenzelfde argument.
Een bedrijf mag prima zijn eigen regels prima breken. Ze bepalen zelf voor wie ze een uitzondering maken.
Natuurlijk mogen ze dat, dat is het punt niet lijkt me. Als ze wanneer ze daar zelf zin in hebben uitzonderingen gaan maken op hun eigen regels gaat dat ongetwijfeld ontwikkelaars die dat niet gegund wordt tegen het zere been schoppen, met eventuele PR-perikelen tot gevolg.
Anderzijds gaan meer developers hier natuurlijk om zeuren, het is niet goed voor het vertrouwen als er steeds meer functies verdwijnen van de series s. Nu is het splitscreen (wat blijkbaar voor Microsoft ook lastig is om te implementeren, aangezien die ook niet in Halo infinite zit, terwijl dit wel beloofd is), maar wat voor features gaan er in de toekomst nog meer komen te vervallen?
Ik denk dat als je het vanaf nu als ontwikkelaar daadwerkelijk kan onderbouwen (en het dus ook kan laten zien dat het niet goed werkt) er met microsoft gepraat kan worden.
Ik denk niet dat je als ontwikkelaar kunt verwachten dat dit altijd maar toegestaan gaat worden zonder goede onderbouwing.
Ze hadden (naar mijn mening) de series S nooit moeten uitbrengen, super slechte keuze van Microsoft.
Beetje overdreven, niet? Voor veel mensen is €500 een hele smak geld voor een spelcomputer. Een Series S kost minder dan een videokaart en kan gegarandeerd iedere game spelen. Als het bij deze sporadische uitzonderingen blijft is dat geen probleem.
Beetje overdreven, niet?
Nee, niet overdreven.
Ik vindt dat echt.
Dat mag, jongen. Vooralsnog leven we in een vrij land.
Ik ben anders een tevreden eigenaar van een series S. De X was voor mij veel te duur en had ik nooit gekocht. En eens ge in het ecosysteem zit geeft ge automatisch geld uit.

Met de series S geeft Microsoft ook een alternatief dat bij Sony niet is, nl. een budgetconsole van de laatste generatie.

Budgetkopers zoals mezelf worden zo aangetrokken tot het Microsoft ecosysteem. Bovendien was de series x ook moeilijker te verkrijgen. Met de S kon Microsoft bij lancering sneller marktaandeel veroveren.

Ok waarschijnlijk verkochten ze hierdoor wel wat minder van de duurdere series x. Maar verkopen van consoles is niet waar de meeste winst ligt.

Drie jaar na lancering van de S worden de technische beperkingen ervan duidelijk, maar ik betwijfel of Microsoft spijt heeft van de keuze om de S ook aan te bieden.
Ik denk dat het bij splitscreen blijft. Je hebt heel wat GPU power nodig om een game in splitscreen te kunnen draaien, bijna twee keer zoveel. Daar komt nog bij dat het voor veel games geen essentiële functie is die ook nog eens amper gebruikt word (online multiplayer is veel populairder).
Ik kan me geen andere (niet puur-grafische) functie bedenken waar dat ook voor geld.
Tja, ze moesten waarschijnlijk kiezen tussen
- Splitscreen-co-opmodus uischakelen op de Series S
- Splitscreen-co-opmodus uischakelen op de Series S en de Series X
- Grafische pracht en praal terug schroeven tot het niveau van de Series S

De laatste 2 opties zou betekenen dat de Xbox versie achter zou lopen op de PlayStation versie, de eerste optie betekent dat alleen de Series S versie achterloopt op de PlayStation. Microsoft zal eieren voor hun geld hebben gekozen.
De series S heeft meestal al teruggeschroefde grafische settings, niet enkel de resolutie.

In Divinity kun je local coop ook op shared screen doen, maar dat werkt alleen als je dicht bij elkaar staat, ze zouden dat kunnen forceren met BG3 op de S. Zo kun je wel local coop spelen maar hoeft de wereld niet twee keer gerenderd worden
Tja wel naïve van MS om te denken dat ze feature parity konden afdwingen terwijl ze naast hun gewone next-gen console een low tier “next-gen” console hebben uitgebracht. Devs komen nu al bottlenecks tegen, terwijl dat normaal aan het einde van de console generatie gebeurd, denk aan Cyberpunk op PS4.
Bij de vorige generatie liepen ontwikkelaars op dag één al tegen bottlenecks aan. Battlefield 4 bijvoorbeeld die op 720p moest draaien en dat was een cross-gen game. Dat hebben we deze generatie niet gezien. De meeste games werken prima op de Series S.

Ik denk dat mensen het verleden wat te rooskleurig zien. We hebben veel games gehad die op 20FPS draaiden, of ver onder HD resoluties. Ik heb splitscreen modes gezien waarbij de resolutie zo laag was dat je de tekst niet meer kon lezen.

Dit soort problemen zal je altijd krijgen, hoeveel hardware je er ook tegenaan gooit.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 04:10]

Is dit heel anders dan een Diablo 4 ?
Ja, Diablo 4 is een action rpg, soort van "hack and slash" achtige gameplay, allemaal in real-time.

Baldur's Gate 3 is ook een RPG maar dan met turned based combat. Elk personage heeft punten die ze kunnen gebruiken in een beurt. Zijn die punten op, kunnen ze niks meer en dan gaat de beurt naar de volgende personage.

In Baldur's Gate 3 bestuur je niet alleen je hoofd personage die je zelf hebt gemaakt, maar ook 3 andere metgezellen. Uiteindelijk kom je ook nog andere metgezellen tegen, maar je kan maar maximaal 3 meenemen. In je camp kan je ze wisselen. Afhankelijk wat je gaat doen en welke gevechten je aan gaat, kan elke metgezel een plus of minpunt zijn.

In Diablo 4 bestuur je maar een enkel personage. De combat in Baldur's Gate 3 is ook diepgaander, en meer tactisch. Baldur's Gate 3 heeft daardoor ook een hogere learning curve als Diablo 4.

Diablo 4 heeft een leuk en goed verhaal, maar als speler heb je weinig invloed op het verloop. Bij Baldur's Gate 3 is dit wel het geval. Elke keuze die je maakt, heeft invloed. Niet alleen op het verhaal, maar ook op personages. Je kunt zelfs gevechten voorkomen of juist uitlokken met de keuzes die je maakt, of zelfs een zijde kiezen van wie je als vriend of vijand wilt.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 23 juli 2024 04:10]

Ja! Meer diepgang en creativiteit. Geen hack and slash maar turn-based. En ook veel meer humor vanwege alle ongein die je er uit kan halen.

Ik speel beide met veel plezier maar om andere redenen.
Alle ongein die je er uit kan halen
Toen het spel net uit was zag ik een filmpje voorbij komen van iemand die een kasteel in moest komen, had meneer iets van 50 houten dozen op elkaar gezet en sprong hij zo over de gracht de muur op :+

Toen wist ik dat ik het spel moest hebben :P

In divinity kon je overigens ook al best wat grappen en grollen uit halen, meen mij te herinneren dat je oneindig veel gewicht in elkaar kon stacken om zo een extreem zwaar object tegen iemand aan te gooien met telekinesis. Daar mee kon je praktisch iedereen in een klap dood krijgen :+
Waarom 1 bom gooien als je ook 100 bommen in een zak kan doen en die zak gooien? 😇
Dit is heel anders dan Diablo. Baldurs Gate heeft turn based fights en een gigantische wereld waar je zelf je verhaal maakt.

Imo sowieso GOTY.
Even wachten op Starfield misschien :).
Maar als je bedoelt ‘jouw GOTY’, dan valt daar niks op af te dingen natuurlijk :)
Ik ben heel hyped voor starfield maar ik geloof nooit dat ze de kwaliteit en finetuning van BG3 gaan evenaren.
Als aanvulling op de andere reacties. Baldur's Gate 3 is in zijn kern zwaar op Dungeons & Dragons gebaseerd. En dat merk je ook echt in de game.

Diablo 4 is dat dan weer niet.
Ander maar zeer belangrijk verschil is de spelwereld is zo veel meer uitgewerkt en diepgaander in BG3 (Faerun - Forgotten Realms). Dat merk je heel sterk en ze maken er gebruik van.

Zo kom je op n gegeven moment een NPC tegen, Elminster. Daar zijn verschillende boeken over geschreven.
Er zitten verwijzingen in naar Drow huizen (dark elf families) die in boeken van R.A Salvatore beschreven worden.

Ik ben lange tijd niet zo mentaal geprikkeld door n spel als in BG3.
Yup, Diablo is een speelbare fruitmachine, Baldur's Gate is een (her)speelbaar boek.
Als het gaat over dat D4 wel splitscreen kan draaien op de series S en nu met BG niet. Dat komt omdat D4 shared screen is en geen splitscreen, splitscreen laat de game 2x renderen. Vaak is de quality wel wat teruggeschoefd
Ja dit is een compleet ander spel, daarom heeft het ook een andere naam.
Dit lijkt mij een behoorlijke gamechanger wat betreft toekomstige Xbox-spellen (wat betreft de pariteit van S vs X) of begrijp ik dat verkeerd? Tot nu toe was dat altijd een harde eis geweest, toch, of zijn er andere voorbeelden?
Microsoft heeft de keuze: Parity tussen Series X en Series S, of parity tussen Series X en PS5 met als bijkomstigheid een incentive voor Series S eigenaren met een Series X te vervangen.

Ik denk dat dat laatste commercieel gezien een stuk interessanter is.
Denk dat je hierin gelijk hebt, maar ik denk ook dat het voor een groot gedeelte van de Series S eigenaren, in dit specifieke geval, niet direct tot aanschaf van een Series X zal leiden. Of dat ze er überhaupt over na gaan denken.
Ik heb zelf een series s. Maar als Microsoft minder games gaat releasen. Dan ga ik zeker niet upgraden naar een X maar eerder naar een playstation 5. Ik denk dat ik niet de enige ben die zo denkt en daarom dat ook niet gaan doen. Microsoft is al niet zo best bezig met weinige exclusieve games dan moeten ze de gamepass gebruikers niet ook nog tegen hun hebben.
Niemand zegt minder games, maar speciale features, zoals splitscreen coop. Dat als je meer speciale features wil of mooiere graphics, dat je dan de X gaat kopen lijkt me minder 'de klant tegen haren in strijken'. De S kopers wisten dat ze een mindere machine kochten.
Ooh dat is zeker ik wist dat de xbox series s minder was. 😊 Maar de x en ps5 was niet te krijgen. Ik heb geen problemen als er bepaalde features missen maar het ging puur over het volledig ontbreken van games. Ik denk dat ik dan eerder een ps5 koop dan een xbox series X.
De Series S is goed voor de helft van de verkopen. Ze hebben er gewoon baat bij dat dat de best mogelijke console is.
Ze zullen er niet voor kiezen hele games de console over te laten slaan. Deze uitzondering is denk ik niet meer dan dat, een uitzondering. Voor een populaire game en een functie die niet heel cruciaal is.
Waarom denk je dat dit een gamechanger is?

Op dit moment kan het zo zijn dat de Series S een RT en een 120fps modes mist, en heel misschien een 60fps.
Klopt, ze mogen afwijken qua performance, maar niet qua features (ook al zijn die features performance-gerelateerd, zoals splitscreen).
Dat dit nu kan, kan betekenen dat in de toekomst spellen voor de S en de X misschien wel meer uiteen kunnen lopen dan alleen resoluties/fps/etc., maar dus ook inhoudelijk.
Tot nu toe was dat altijd een harde eis geweest, toch, of zijn er andere voorbeelden?
Het kan nog steeds een strenge eis zijn. Het enige verschil is dat Microsoft nu uitzonderingen kan toestaan. Hoe vaak zij dat gaan doen en waarover is nog niet duidelijk met een enkel voorbeeld. Dat kunnen ze bijvoorbeeld ad hoc per spel bepalen, of ze kunnen een lijst toestaan met vaste uitzonderingen (zoals splitscreenondersteuning).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 04:10]

Ben eigenlijk ook benieuwd hoe goed baldur's gate 3 op de spelcomputers gaat draaien, met of zonder gespleten scherm.

Ik had begrepen van digital foundry dat zen 2 in act 3 het met de huidige versie zwaar heeft en de prestaties niet op het niveau van de eerdere acts kan houden, vandaar.
Ben meer benieuwd hoe het met de hotbar zit dan de graphics. Die is bizar slecht als je niet elke level up alles weer personaliseerd (en owee als je je wapen verwissel, want dan is het weer een zootje). Met de muis is dat wel te doen, met een controller niet.
Mensen doen ook nogal wat met hun hotbar hoor amai. Zet eens wat rugzakjes in de hotbar en verzamel daar de bazaar in, dan moet je enkel je spells (en die verschillen niet altijd zo immens veel bij elke level up) een beetje sorteren

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 04:10]

Sluit een controller aan op je pc, kun je het testen. Alles werkt al hoor :)
Het feit dat ze volledig kunnen optimaliseren op één specifieke hardwareconfiguratie en API maakt veel verschil. Ze kunnen alles zo tweaken dat minimale performance gegarandeerd wordt voor de settings die zij uitkiezen.
Ik heb een Zen 2 (3600), en cpu load op <60fps is marginaal. Nu dat wil niet zeggen dat wat extra CPU-werk geen spaak in het wiel steekt. Baldur's Gate draait en is op DirectX11 ontwikkeld, waar er meer driveroverhead is, en omdat ik pas sinds de laatste hotfix de Vulkan API kan gebruiken zonder crashes (F5 spam) lijkt het mij dat er nog veel speelruimte is.
Dat het probleem vooral speelt bij Zen 2—een architectuur met relatief hogere intercore latency en minder sterke single-core performance—bij een "drukke omgeving" is een indicatie er processen zijn die op zich laten wachten. (inefficiënte threads, cache misses, driveroverheads, textures laden,)
GamersNexus had hier onlangs nog een interview over met Tom Petersen, Intel.

Dat Zen 2 geen krukken heeft zoals 6Ghz P-cores of 3D V-cache mag op zich geen probleem vormen voor console-gamers (en nog de meerderheid van het meesterras.) Het is wel een hoop extra werk voor Larian. :p

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 23 juli 2024 04:10]

Goed dat Microsoft daarin wat beweegt. De game blijft verder 99% hetzelfde want niet zoveel mensen spelen couch co-op denk ik. Online splitscreen blijft overigens wel een optie op de S.
Meer dan je denkt, wij kopen juist bewust spellen voor couch co-op om zo samen nog spellen te kunnen spelen. Helaas sterft het wel steeds meer uit...
Idem hier, ik heb een 2 wekelijkse sessie met mn neef en dat is altijd een geweldige avond.
Als je nog wat inspiratie zoekt zijn Divinity Original Sin 1 en 2 ook ten zeerste aan te raden. Die hebben met het dynamic split screen ook een geweldige co-op gameplay.
Andere tips zijn: Warhammer Chaosbane, Darksiders Genesis, Childern of Morta, Diablo 3, Forced, It takes Two, Viktor Vran, Portal 2,Unravel,...

[Reactie gewijzigd door Clukers op 23 juli 2024 04:10]

Heb het geprobeerd met divinity maar vond het echt super lastig te volgen, dialoog dat door elkaar gaat lopen, etc.
Ja dat merk ik ook, dan is de voice over om de beurt muted. Wij zorgen er voor dat we niet tegelijk gaan praten, als het wel tegelijk gaat, dan. Pauzeert er één van ons even, kun je ook opletten waar het over gaat en mee beslissen.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 23 juli 2024 04:10]

Dat is dan bij BG3 wel verbeterd, dat kan je een listen-in doen waarbij je kan meeluisteren en dan gaat het scherm naar full screen ipv split screen
Listen kan ook met divinity 2, maar denk dat zoiets handiger is voor online, shared screen kun je al zo gewoon meeluisteren aangezien het op hetzelfde scherm is
Ook leuk om samen te spelen: Broforce (op Game Pass).
Vergeet "A way out" niet
Idem hier, denk dat richting de helft van onze games local multiplayer zijn.
dan heb je de verkeerde xbox gekocht en heeft het uitsterven niks met de spel te maken.
Wij hebben de Xbox Series X in de woonkamer staan en daar spelen we altijd split-screen op en boven in de logeerkamer staat de Series S
Klinkt als een aardig compromis.
Ik denk gezien het succes van het spel dat MS toch maar heeft gedacht om de regels aan te passen.

En terecht het is een prachtige game.
Logische keuze gezien het succes en de kwaliteit van deze game.

Denk ook dat dit wel de deur op een kier zet tot games die alleen op de Series X te spelen zullen zijn. Niet in de directe toekomst, en alleen voor niet first party games, maar richting het einde van deze console generatie zeker, als ontwikkelaars al moeite zullen gaan hebben om games fatsoenlijk te laten draaien op de Series X/PS5.
Op de SteamDeck is het ook niet mogelijk om in split screen te spelen owv de specs van de hardware. Dus als je het als couch co-op wilt spelen dan zal je via een PC moeten streamen naar je deck en dan naar je TV. Werkt ook perfect maar het is wat meer gedoe dan dat het gewoon speelbaar zou zijn vie de Deck.
Fijn dat ze toch terugkomen van die harde eis. Ik heb zelf een s, en ben er erg blij mee, maar ik zou het belachelijk vinden als x-eigenaren moeten settlen voor minder omdat de goedkope variant niet alles aankan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.