Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties
Bron: WebSideStory

Uit een onderzoek van WebSideStory uitgevoerd door StatMarket is gebleken dat Microsoft's Internet Explorer 6.0 op de tweede plaats in de ranglijst der meest gebruikte browsers is beland achter Internet Explorer 5.0. Uit data - ingezameld tot en met 25 maart - is gebleken dat het marktaandeel van de nieuwste browsertelg van Microsoft met 2,4% tot 30,5% is gestegen. Het marktaandeel van Netscape is ongeveer een jaar lang rond de 12% blijven hangen, totdat Internet Explorer 6.0 uit kwam, sindsdien is het aandeel in de wereldmarkt met 5% gedaald, zodat nu iets meer dan 7% van de internetgebruikers Netscape gebruikt. Volgens StatMarket's vice-president van productmarketing Geoff Johnston is dit vrij opmerkelijk, aangezien Netscape tot nu toe op een vrij constante en hechte gebruikersgroep kon rekenen. Er zijn echter mogelijkheden voor Netscape om het tij te keren:

Internet Explorer LogoThe growth of IE 6 aside, Netscape may be getting some help. According to recent reports, Netscape's parent company AOL Time Warner (NYSE: AOL) is considering converting its privately labeled IE browsers to Netscape browsers. With AOL's global usage share among ISPs currently at 13.12 percent, this move could cause a shift in the browser war.

"Netscape 6 seems to be a stronger product than some of the company's earlier release versions, according to its users," Johnston said. "If AOL takes this step and Netscape continues to strengthen its browser, we could see another battle in the browser war."

Met dank aan cotedo voor de suggestie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

aangezien Netscape tot nu toe op een vrij constante en hechte gebruikersgroep kon rekenen. Er zijn echter mogelijkheden voor Netscape om het tij te keren:
Ik denk dat de meeste van die gebruikersgroep nu zijn overgestapt op Mozilla, want dat is minstens zo goede browser als NS is en meestal beter (omdat NS achter loopt met welke Mozilla versie ze gebruiken). Zeker Mozilla 0.9.9 is een zeer stabiele, snelle en fijne browser.

Ik denk dat de meeste dus niet zijn overgestapt op IE, maar op Mozilla.

edit:

[quote]

"Netscape 6 seems to be a stronger product than some of the company's earlier release versions, according to its users," Johnston said. "If AOL takes this step and Netscape continues to strengthen its browser, we could see another battle in the browser war."

[/quote]
Ik denk het niet, want ook al gaat AOL Netscape gebruiken, dat zal niet betekenen dat de niet AOL gebruikers (en dat zijn er nog altijd meer dan diegene die wel AOL gebruiken), blijven toch wel IE gebruiken. Want je kan zeggen wat je wilt, IE 5 en 6 zijn zeer fijne en stabiele browsers die elke pagina goed weergeven. En de normale gebruiker hoeft niet meer te hebben en die maakt het ook niet uit dat IE niet-standaarden ondersteund, waardoor die alle pagina's goed laat zien.

Dus ik denk dat als AOL overstapt, IE iets minder marktaandeel krijgt, maar niet dat IE door Netscape voorbij gestreefd wordt.
Precies, bovendien zitten heel veel Netscape gebruikers op een niet-Windows platform, dus is IE al helemaal geen alternatief. Die mensen gaan dus over op een browser die op hun platform ondersteunt wordt. Zoals Mozilla en Opera. Zelf ben ik op mijn werk overgestapt op Mozilla, omdat Netscape onder Solaris niet echt robuust in, zeker 1 keer per dag crashed het.

* 786562 plok
IE voor de mac is anders 1 van de grotere platform/browser configuraties genomen over de niet windows os'en :)
Ik denk dat men wel degelijk zal moeten overstappen. Dat heeft AOL al eerder geflikt, door de oude mail protocollen iets aan te passen , waardoor verouderde AOL browsers (verpakte IE's dus) er niet bij konden.

Dat zelfde idee kunnen ze natuurlijk nu ook zonder problemen toe gaan passen met de nieuwe Mozilla based AOL client suite.

Zo moeten met één druk op de knop heel veel mensen overstappen....
het is gewoon errug vervelend dat je bij elke nieuwe installatie weer netscape moet downen en insalleren, terwijl IE er gewoon al bij zit en automatisch geinstalleerd wordt.... hmmm.. die rechtzaak (over het integreren van ie in windows) was toch niet zo belachelijk als het leek... :(
beste Oeloe,

mag ik je d'r even op wijzen dat je bij een herinstallatie van je windows systeempje wel weer alle updates moet installeren (lees downloaden) van IE en het argument dat je bij elke nieuwe installatie van netscape de browser opnieuw zou moeten downloaden is ook niet waar.
op:
ftp://ftp.netscape.com/pub/

zijn de verschillende versies te downloaden.

edit:

even een tikfoutje gefixt
Ja, maar het updaten van IE gaat met windowsupdate.com - min of meer automatisch dus.
Wat je met je "opnieuw downloaden hoeft niet" argument wilt bewijzen snap ik niet helemaal: als je een nieuwe computer koopt dan staat er toch echt alleen MSIE op en zul je Netscape dus moeten downloaden, van cd-rom installeren of iets dergelijks. MSIE is dan dus in het voordeel, omdat het al bij Windows zit.
En dat is nou precies wat Oeloe bedoeld en jij blijkbaar niet (hebt willen?) snappen.
Ben je gewoon een troll of lijkt het er alleen maar op?
antar:

het updaten van IE gaat via de windows update idd min of meer automatisch, je vergeet echter dat netscape die functie inmiddels ook heeft,
en dat je bij netscape de updates kunt downloaden om ze later op cd te branden is ook een voordeel ten opzichte van IE. Microsoft is zo bijdehand om te zorgen dat iedereen de updates via windows update gaat downloaden omdat dat makkelijk is, het nadeel is dat je ze dan niet kan branden omdat ze na installatie gelijk van je hd verdwijnen. het enigste is dat je ze via MS technet kunt downloaden maar, dit zal bijna niemand doen. op deze manier genereert MS weer extra verkeer voor hun site. En dan is er nog het punt dat niet iedereen een breedband verbinding heeft. Je zal maar met je 56k modem een service pack moeten downloaden van 100+ Mb...

alles opnieuw installeren bij aanschaf van een nieuwe pc? meestal staat windows (dus ook IE) er al op, netscape zul je inderdaad dan moeten downloaden of als je 'em op cd hebt opnieuw moeten installeren. Maar als je op je oude pc IE helemaal up-to-date had dan moet je nu alles weer downloaden (dit zal waarschijnlijk alleen voor modem gebruikers en mensen die niet zo heel veel verstand van computers/internet hebben gelden aangezien het voor die groep makkelijk is om even op de knop "windows update" te drukken en de pc doet dan de rest) wat ik hiermee zeggen wil: kijk naar de telefoonrekening $$$!
Je kunt alle servicepack, voor zowel Win als IE ook wegbranden op CD. Netwerkversies zijn verkrijgbaar.

En je kunt ook 1 maal alles downloaden en dan een Ghost maken....

En de site van Windows-update is ook nog eens supernsnel. En alle sites zien er tenminste goed uit, i.t.t. Netscape.

Ik was altijd een Netscape-gebruiker, maar sinds IE5.5 ben ik ook over en heb nog steeds geen spijt...

Voor mij geen Netscape meer...
doe mij maar een browser die binnen de seconde opgestart is, en bovendien altijd een goed resultaat geeft (een site is eerder netscape-incompatible dan IE-incompatible)... je kunt het oneerlijk vinden maar de meesten willen gewoon de beste/snelste browser.
Zeker nooit van Mozilla gehoord :?
Die kan dat ook net zo goed en zo snel dus weer een argument minder.
Das niet waar. Jan met de pet heeft er absoluut geen boodschap aan snel of goed. Hij wil maar twee dingen:
1. Het moet makkelijk gaan.
2. Het moet de pagina's weergeven.

De eerste stelling is zeker waar voor IE. Het zit immers in Windows. Stelling 2 wordt met de tijd steeds meer waar vanween stelling 1. Omdat de meeste mensen niet in staat zijn om een browser goed te installeren en te configureren en er ook niet de intresse in hebben is het zo dat ze IE gebruiken. Omdat steeds meer mensen IE gaan gebruiken zullen steeds meer webmasters hun pagina eerder IE compatible als Netscape compatible maken. Hierdoor zullen nog meer mensen IE gaan gebruiken etc.
hmmm.... alles opnieuw downloaden?
Als je Netscape(6+) installeert krijg je volgens mij een optie om de gedownloade bestanden in een directory op te slaan, zodat je ze niet meer hoeft te downloaden... heeejjjj handig :*)
IE kun je ook via de setup compleet downloaden (Op GoT staat vast wel ergens uitgelegd hoe).
En updates voor windows(XP) kun je hier downloaden.
Mozilla 1.0 komt binnenkort uit, en vlak daarna Netscape 6.5 , ik vraag me af wat er dan gaat gebeuren, aangezien mozilla een kick-ass produkt is, zeker de laatste versies zijn met sprongen vooruit gegaan, en bij de 1.0 release zullen veel mensen er voor het eerst mee in aanraking komen. Als AOL ook doorzet en Gecko als rendering engine gaat gebruiken dan ziet het er goed uit voor Mozilla/Netscape
Nadeel is dat als Mozilla te populair word ze alle spy- en addware ook aan Mozilla gaan aanpassen. Krijg je daar ook plotseling die vervelende pop-ups etc. :'(
Popups kan je uitzetten (de window.open functie werkt dan niet in een onload)
Tsja, probleem blijft dat een hoop sites ook gewoon gebruik maken van de window.open functie... En dan kan je best zeggen dat de website-design purist nooit en te nimmer een popup zou gebruiken, maar dat is natuurlijk onzin ;)
Besides, op het moment dat je window.open uitzet verzinnen ze wel weer wat anders... In het ergste geval MOET je een intro van een site uitzitten... Dan krijg je zoiets als SBS actienieuws: die stomme klok MOET er gewoon ff voorzitten. "De klok wordt mede mogelijk gemaakt door Praxis." Alsof Praxis iets met het tijdscontinuüm te maken heeft ;)
Zo ver is het nog lang niet (qua marktaandeel) :)
En je kunt je browser-identificatie uitzetten, JavaScript beperken etc.
De mogelijkheden om een open-source browser te ontdoen van "ongewenste narigheid" zijn bijna onuitputtelijk.
Ik gebruik ook Mozilla en vindt het een goede browser. Zeker de laatste versie 0.9.9 is heel mooi omdat ie zoveel sneller is geworden als zijn voorgangers. Alleen deze versie loopt bij mij wel eens vast. iets wat de vorige versies niet deden.
AOL zal iig. wel even w8-en tot mozilla 1.0 er is...
Dat IE groot is is niet zo gek, er is nl buiten "MS bashing" nauwelijks reden om Netscape/Mozilla/Opera te nemen, IE werkt simpelweg goed en snel en zolang de concurrentie geen duidelijk voordeel kan bieden zullen ze weinig kans hebben. De kans dat Netscape/Mozilla echt breed gaat aanslaan (gebundeld met ISP CDROMs, AOL, etc) komt binnenkort als het uit de beta fase naar 1.0 gaat. Wat Opera betreft (wat ik zelf met veel genoegen gebruik), dit is ook een goede browser maar (helaas) nog net teveel bugs en een te smaller userbase van techfreaks. Ik zie Opera nog niet als IE basher, hooguit als DE kandidaat voor de nummer 2 browser (je kan eigenlijk niet zonder 2 browsers op je systeem...)

Maar een erg belangrijk punt dat nog niet zo is belicht: continuiteit. MS heeft vanaf IE3 een hele steady stroom aan verbeteringen aangebracht en heeft altijd een goede functionele basis gehad. Mozilla/Netscape is na 4.5 zo ongeveer van de markt verdwenen en duikt nu eigenlijk pas weer echt op. Opera draait nog te kort mee. Mensen (en bedrijven) willen zekerheid dat na een jaar de software nog steeds up to date blijft, en die hebben ze de afgelopen jaren met IE wel en met Netscape niet gehad.
Dat IE groot is is niet zo gek, er is nl buiten "MS bashing" nauwelijks reden om Netscape/Mozilla/Opera te nemen
Ehm, ik wil graag op mijn pc onder win of linux dezelfde browser gebruiken. Hoewel ik nauwelijks onder win kom de laatste tijd,...
Opera vind ik overigens fijner/sneller tov IE5, maar IE6 heb ik ook niet gedownload/gebruikt... Mouse gestures, some hate it, I love it... ;)

Tweede reden voor mij om geen IE te gebruiken: spyware etc.
Ik weet niet of dat nog waar is, maar in mijn vorige baan was het nadrukkelijk verboden om IE te gebruiken, omdat IE af en toe contact maakt met MS en doorspeelt wat er op je hd staat, aan geinstalleerde progjes ed. (Dus de tree, niet de data zelf)
En hoewel het daar verboden was (illegale/niet betaalde) programma's te installeren, wilde het management gewoon voorkomen dat eventuele info omtrent niet gelicensieerde software niet buiten het bedrijf terecht zou komen... en dus: geen IE.
Ik ben wel erg benieuwd hoe dat bedrijf aan die info komt, want in de afgelopen jaren heb ik toch heel wat computer security sites afgestruind en nooit iets over gelezen. Maw, dit ruikt naar een hoax. Zoiets zit in een service als MS Update (misschien was dat de reden dat je IE niet mocht gebruiken, klok & klepel wellicht?)

Hoewel Opera heerlijk werkt (mouse gestures!!! inderdaad) heb ik toch grotere twijfels over het spyware gehalte (de ad banners bv) van Opera dan IE.
Tja, IE blijft een integrated proggel, wat veel mensen over de streep trekt. Het installeren van een xtra browser is niet je_van_het.

offtopic:
Laatst wilde ik Opera registreren. Mijn aanvraag ligt al vanaf woensdag 20 maart 2002 20:21 in de "wacht". Lekker slim van Opera om zo je klanten weg te jagen.
Leuke conclusie: door IE 6, dat met 2.4 %-punt in marktaandeel stijgt, daalt Netscape met 5 %-punt.
Ik denk zelf eerder dat die stijging komt door mensen die van IE 5 naar 6 geupgraded hebben, bijvoorbeeld door de aankoop van Windows XP.

Ik vraag me dan ook af waar de Netscape gebruikers gebleven zijn. Zijn ze en masse toch naar IE 5 gegaan, of toch naar Opera of een alternatief? Wat mij waarschijnlijker lijkt is dat door de toename van het computergebruik steeds meer nieuwe mensen gaan internetten en die gebruiken de browser die bij Windows zit: IE 5 of 6.
Er is dus waarschijnlijk wel enigszins sprake van het verdwijnen van Netscape gebruikers, maar de conclusie in het artikel klopt niet.
Ik vraag me af wat het werkelijke marktaandeel van Opera is, wanneer iedereen 'identify as opera' aan zou zetten in zijn prefs.
Waar ik me overgens wel mateloos aan kan irriteren zijn sites die om een of andere vage reden IE only zijn.

Als Hotmail ofzo nou niet werkt met Mozilla, dat snap ik iig. Maar die werkt dus wel goed met Mozilla op enkele kleinigheden na, maar bijvoorbeeld de site van norrod of xenon met een of ander vaag javascript ding.

Die doen het dus niet |:(
Helaas denken veel webdesigners nog steeds dat als het onder IE draait dat ze goede HTML hebben afgeleverd. Ongeacht of er syntax fouten in zitten of zaken die niet aan de HTML definities voldoen of commando's bevatten die alleen door IE worden ondersteund. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen, controleer je HTML code via de Validator bij W3C. Dat voorkomt gewoon een hoop problemen. Kleine moeite, het scheelt veel ellende en je laat bovendien ook zien dat je een professional bent.
zolang je maar checked of je pagina het doet....
w3c compliancy is natuurlijk het ideaal, maar als je pagina rendered in netscape4, netscape6, galeon (=gecko) konqueror en ie, dan is ie wel acceptabel dacht ik zo....
Ik ontwikkel de gehele dag in HTML samen met ASP en VB en Javascript en ik kan je zeggen: ik ken niet één ontwikkelaar die liever netscape doet dan IE.

En dat heeft niets te maken met het feit of je je tags allemaal goed afsluit. Netscape is buggy en tekent je html simpelweg niet altijd goed. En dan wil ik 't nog niet eens hebben over javascript.

Ik begrijp trouwens niet waarom bovenstaande een flamebait is. Wat een onzin! Hij heeft 110% gelijk als hij zegt dat Netscape AL je html tabellen verrekte langzaam tekent! En tegenwoordig gebruiken nog maar zo weinig mensen netscape dat het amper de moeite is om er voor te ontwikkelen.

Als ik eigen sites maak, zal ik niet de netscape users weren, maar ik controleer écht niet of 't werkt voor hun browser.
Een paar jaar geleden checkte ik nog altijd trouw de pagina's in Netscape, maar nu dus echt niet meer...

Pech gehad hoor, die eikels van Netscape hebben er 3 versie's over gedaan om eindelijk niet meer met frames te schuiven en de pixel in de linkerbovenhoek te laten beginnen bij (0,0) ipv (1,1) :'( Dan is ie ook nog superlangzaam en loopt hij zowat bij 1 op de 2 sites vast. Een vastlopende IE heb ik nog nooit gehad...

De syntax gaat naturlijk wel door een validator. Maar als die okee is en IE displayed het goed, dan is het pech voor de bezoekers met andere browsers als het bij hen niet werkt... Met goedkeuring van het management en de klanten overigens; de paar procent van de bezoekers die afvalt is dan gewoon niet de doelgroep :o
Waar ik me overgens wel mateloos aan kan irriteren zijn sites die om een of andere vage reden IE only zijn.
Misschien omdat ze bijv. met Frontpage geschreven zijn? Microsoft is berucht om z'n 'dialecten' van oorspronkelijke talen.
Heb je al eens geprobeerd met een non-IE browser te zoeken op de Microsoft help pagina? Zero Matches Found. WTF? Pardon?? |:(
Omdat ik toevallig geen IE gebruik, mag ik geen hulp meer zoeken bij MS?.
Gelukkig kan je dat allemaal aanpassen in Mozilla B-)
Blijf je natuurlijk houden als het meest gebruikte bestuurings systeem voor de desktop Windows is. Persoonlijk zit ik er niet zo mee, ik vindt IE 5 en 6 goede browsers.

Wat me wel dwars zit dat een aantal dingen fout gaan in Opera en Mozilla met webdesignen. Ik werk via de W3C XHTML standaard, maar met die browsers gaat het nog wel eens fout.
Dan vraag ik me af wat er fout gaat, want volgens mij kan er weinig aan fout gaan... Dat het er niet zo uit ziet als jij wil ligt eraan dat HTML daar natuurlijk niet voor gemaakt is, en ik neem aan dat je dat ook weet.

Overigens heb ik inderdaad ook al een keer gehad dat elke browser het goed doet, terwijl Netscape 4.77 gewoon een <textarea> niet weergeeft... Erg vage stuff en ik ben er nog niet achter wat er nou mis is. Als iemand een idee heeft hoor ik het ook graag...

Goed, dan nu nog even ontopic :)
Dat IE6 versie 5 voorbij gestreefd is, wil zeggen dat mensen of heel erg braaf XP hebben geinstalleerd, OF alsnog de browser apart downloaden. En als dat laatste het belangrijkste is, dan gaat de opmerking van Oeloe:
het is gewoon errug vervelend dat je bij elke nieuwe installatie weer netscape moet downen en insalleren, terwijl IE er gewoon al bij zit en automatisch geinstalleerd wordt
niet meer opgaat!

Ik denk eerder dat het komt omdat IE nogal wordt opgedrongen onder Windows (andere OSsen toch een heel stuk minder, al weet ik niet hoe het bij MacOS zit) en Netscape zelf weinig reclame maakt (hoeft van mij ook niet, kost allemaal geld wat beter in ontwikkeling gestopt kan worden).
De bewijzen liegen er niet om.... van de 909 hits in Maart die mijn website trok:

MSIE 6 469 51.59%
MSIE 5 372 40.92%
Netscape 4 47 5.17%
Netscape 6 8 0.88%
MSIE 4 8 0.88%
Opera 6 3 0.33%
Netscape 3 1 0.11%
MSIE 3 1 0.11%

Vervuiling:

Op mijn werk gebruikt iedereen Netscape 4, dus het grootste gedeelte van die 47 zijn collegae.

Thuis gebruik ik MSIE 6 en bouw ik de webpage. Ik gok dat ong. 30 hits eigenlijk refreshes van mij zijn.

MSIE 5 en 6 blazen nemen in dit geval 93.50% in.

Mijn site is trouwens (als het goed is) onder alle gangbare browsers te lezen.
Maar is jouw site wel interesant voor de gevorderde internetter want de meeste niet IE gebruikers ziiten onder de personen die al enige jaren ervaring hebben met het www. (en weet je wel zeker dat je niet door browser spoofing om de tuin wordt gelijd door somige browsers?).
Goed punt.. Met Opera is het zelfs zo dat die standaard zegt IE te zijn.. Hoewel het nog steeds duidelijk (voor mensen) te zien is dat het Opera is..
Maar is jouw site wel interesant voor de gevorderde internetter
Maakt dat wat uit dan? Een internet site geeft informatie... ik ben een gevorderde internetter en erg tevreden met MSIE 6.0.

Of het intressant is voor de gevorderde internetter? Denk niet dat mijn site daar iets mee te maken heeft.... oordeel zelf: www.dutchusa.com

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True