Vodafone bevestigt storing met mobiel bellen - update

Vodafone bevestigt dat het te maken heeft met meerdere storingen. Onder meer MyVodafone is niet toegankelijk. Ook meldt de provider dat gebruikers geen bereik hebben via een prepaid nummer.

Op Allestoringen.nl stromen er sinds zaterdagochtend klachten binnen over Vodafone. Meerdere gebruikers melden dat ze niet kunnen bellen of gebeld kunnen worden. Aanvankelijk meldde Vodafone enkel een storing bij de MyVodafone-dienst, maar nu laat het bedrijf weten dat er 'meerdere storingen' spelen. Hoewel de provider enkel meldt dat het niet mogelijk is om te bellen met een prepaid nummer, beweren sommige klanten dat ze ook geen bereik hebben met een abonnement. Vodafone zegt te werken aan een oplossing.

Update, 18.23 - Vodafone laat aan Tweakers weten dat de storing inmiddels is opgelost.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

29-07-2023 • 12:11

112

Submitter: frank.w98

Reacties (112)

112
110
52
0
0
23
Wijzig sortering
"Je kunt elk uur je toestel herstarten om te kijken of het werkt", waarom deze instructie? Je kunt toch je mobiele verbinding uit/aan zetten?
Toestel uit en aan zetten zullen de meeste leken ook snappen, je mobiele verbinding uit en aan niet.
Vakantie werkt handmatig schakelen naar niet geautoriseerd netwerk, en daarna terug zetten op je vertrouwde aanbieder goed; krijg je netwerk informatie update gepushed
Ja wat je dan doet is in feite is een totale nieuwe verbinding opzetten, dat kan je ook realiseren door je sim er 20min uit te halen, vroeger batterij eruit was genoeg, dan vergeet het vodavone netwerk je settings en maakt hij nieuwe connexties, soms ook nieuw IP in het interne toegang autorisatie gedeeldte van het vodafone netwerk. en je 3/4/5g.
Of in andere telefoon plaatse ; ander imei nummer
Waarschijnlijk omdat een deel van de klanten die instructie niet snapt en herstarten sowieso werkt, met alle toestellen, ook dumb phones. Met een storing als dit op een weekenddag wil je als bedrijf geen extra onnodige druk op de klantendienst veroorzaken, daar zal ongetwijfeld al een lange wachtrij klanten aan de lijn hangen.
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Maar een complete reboot geeft de meeste zekerheid dat alles gestart is zoals het moet, dus ik verwacht dat dit de reden is waarvoor men voor deze instructie gekozen heeft.
Het helpt in heel veel gevallen om een poosje van het netwerk af te gaan.

Telefoon kwartier op vliegtuig-stand werkt bij onze 125 mobieltjes in veel gevallen het beste.
Vliegtuigstand aan. Vliegtuigstand uit.
Mijn Nokia 3310 snapt dat niet. Waarom valt hier iedereen over basis regel nummer 1 in de ICT.

Did you try turning it of and on again?
Als je wat breder georiënteerd bent weet je dat ook veel Linux problemen opgelost worden met een herstart.
Dat het net als bij andere zaken simpeler kan voor gevorderden doet hier niets aan af.
Het ging trouwens om smartphones dus Linux based of iOS based.
Helaas zijn er geen Windows phones meer.
Zou niet weten hoe dat moet. Pre-paid Nokia 105.
Storing raakt ook datanetwerk mobiele abbonementen en vooral het One Net VOIP. Wij zijn met 15 vestigingen al de hele dag niet bereikbaar.

Raakt ook onze 2FA.

Kleine ramp voor ons.

En het is idd niet de eerste keer.....

Erg jammer.

[Reactie gewijzigd door Henk-Bakker op 22 juli 2024 13:46]

Als dat zo'n ramp is zou ik maar eens wat redundancy in gaan bouwen. Dit soort storingen zijn niet echt zeldzaam meer te noemen.
Als jij dat sponsort, zou ik een go geven. :)
Redundancy is niet goedkoop, en apparatuur moet er ook voor geschikt zijn.

VOIP-providers hebben ook hun voorwaarden, en één uurtje of twee kan nog wel, maar niet de hele dag. Wat vaker voorkomt bij VF tegenwoordig, wat nogal vreemd is voor een 'premium provider'.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 13:46]

Watbis duurder een dagje er uit liggen of redundancy. Als iedereen remote moet werken of op een VM moet werken en je kan niet inloggen dan heb je zo de berekening gemaakt of het uit kan.
Als er geen budget is om het redundant te maken is het ook niet belangrijk genoeg en is het dus ook jouw probleem niet..
VOIP heeft gewoon kuren. Ik vindt het geen goede replacement t.o.v analoog.
VoIP heeft geen kuren. Hardware of medewerkers kunnen die wel hebben - laat dat nu net precies hetzelfde zijn bij analoog.
Redundancy is een leuk verhaaltje altijd als je het zo even roept maar lang niet altijd mogelijk of economisch.
Bij inbound telefonie bijvoorbeeld loop je vrij snel tegen het probleem aan dat je telefoonnummer blokken ergens staan.
En daar is qua redundancy lang niet altijd een echte kous aan te passen, anders dan wat je provider heeft ingeregeld om HUN infrastructuur overeind te houden.

Vodafone heeft hier gewoon wat op te lossen want dit is niet de eerste keer recenterlijk dat ze er goed hard uit liggen. En ik vind niet dat dat iets is waar je als klant maar wat op moet verzinnen.
Anders dan op den duur gewoon weggaan natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 13:46]

Hangt er maar net van af hoe groot de ramp is als het er een dag uit ligt.
Is er hoor, alle infra is (3)dubbel, maar hoe maak je VOIP zelf redundant? Daar hebben we een SLA voor.

Zelf doen met Avaya of Cisco? Kan, maar redundant is best een dingetje....

Als het core netwerk van je provider down gaat heb je een uitdaging....
VoIP kan je prima redundant maken. Maar niet als je het bij de Big 3 hebt zitten. Daarvoor moet je naar een MKB VoIP oplossing a.k.a. cloud pbx

Ik probeer altijd een app voor 2FA te gebruiken i.c.m. bel ondersteuning i.p.v. sms - een telefoontje kan je doorverbinden namelijk. Sms kan je hooguit sms2mail van maken (wel provider afhankelijk)

Ligt netwerk A plat, dan kan je als je een trunk afneemt bij een andere partij redelijk snel schakelen. Ligt je PBX plat dan kan je vaak vanaf de trunk wel rechtstreeks naar een mobiel nummer.

Kosten: afhankelijk van je routering 50 euro per maand als je middelgroot bent. Voor een 10blokje kan ik dat voor een euro al bouwen.
Welk probleem lost een "cloudpbx" concreet op dan wat het zo veel flexibeler maakt dan bijvoorbeeld een trunk van Vodafone op je on premise pbx?

Ik vind je verhaal wat abstract.

M.i. loop je altijd tegen het probleem aan dat je nummerblokken ergens staan en als daar de boel goed onderuit gaat je gewoon niet zo veel meer te zeggen hebt.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 13:46]

Omdat simpel gezegd als je zelf iets host je zelf je verkeer regelt. Een cloud pbx is nauwelijks offline, die zitten vaak in een groot data center.

Wat je wel dan zelf kan is een x aantal siptrunks indelen en daar zit je failover capaciteit in. Die hoef je niet bij 1 leverancier te laten zitten dus gaat trunk A offline kan je via een soort van failover toch de beller naar jouw centrale sturen.

Wij gebruiken 3 verschillende aanbieders dus kans dat er 3 plat gaan tegelijk is redelijk klein. Enige issue wat je kan hebben is met “uitgaande” gesprekken. Officieel zou route B en C niet hetzelfde nummer mogen vertonen… al is dat grijs gebied zolang de klant maar “eigenaar” van het nummer is.
Die "cloudpbx" is dus evengoed nog een SPOF en je geheel is dus niet redundant.

Vodafone's pruttel staat ook in een groot datacenter, meerdere, dus dat zegt niet zo veel.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 13:46]

Nou prima regel het maar, 15 vestigingen. 300 aansluitingen redundantie ten top verwacht ik dan! Hoe denk je dat te kunnen bouwen?
2FA zou sowieso primair niet moeten afhangen van SMS, danwel voice, omdat het inherent onveilig is. Hooguit als deelstap in een self-service password reset.

En leuk dat jij dat voor een euro kunt bouwen - maar dat maakt jou het SPoF. En als je alles keurig documenteert en overhandigd zal men alsnog naar een vervanger moeten zoeken als poep de ventilator raakt. Plus jij doet voor die ene euro geen strakke SLA, noch kan je de continuiteit borgen die een gezonde organisatie eist.
@moonlander zorg eerst maar dat je bij Vodafone weg mag alvorens je gaat zoeken naar een nieuwe leverancier.

Leuk dat men bij de grote drie leveranciers zakelijke diensten leveren maar als je een echte voip leverancier opzoekt dan kun je veel meer laten bouwen.

Los daarvan kan je met siptrunks op diverse plaatsen je nummers redelijk redundant hosten zonder hoge kosten.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 22 juli 2024 13:46]

Het grote voordeel van VOIP is dat je niet afhankelijk bent van één provider. Overal ter wereld kun je deze nummers gebruiken.
Dan gaat er iets grondigs mis in jullie organisatie wanneer je daar nu niet meer op bereikbaar bent.
Behalve als die VoIP provider net Vodafone is, wat One Net lijkt te zijn :+
Wij hebben destijds tig partijen en oplossingen vergeleken. Elke oplossing heeft zijn zwaktes. Wij kozen voor een SLA bij één van de grote 2. KPN oplossing was identiek, maar organisatie er omheen (toen) een ramp.

Vodafone organisatie is echt strak. Ik zou alleen graag zien dat ze iets meer zouden investeren in hun techniek.
slimpie, als je voip provider problemen heeft dan zit je ook met de gebakken peren hoor!
Anoniem: 767041 @Henk-Bakker29 juli 2023 15:00
Tijd voor overstappen dus, of een 2de netwerk... Want Vodafone is het minst goede netwerk van NL
Wat een onzin. Bij ons bedrijf (100 medewerkers, veel landelijk onderweg) hebben we vanwege business continuity 3 providers genomen. De medewerkers die bij Vodafone zitten hebben het minste problemen.
Storing raakt ook datanetwerk mobiele abbonementen en vooral het One Net VOIP. Wij zijn met 15 vestigingen al de hele dag niet bereikbaar.

Raakt ook onze 2FA.

Kleine ramp voor ons.

En het is idd niet de eerste keer.....

Erg jammer.
Je toont bij die grote afhankelijkheid in ieder geval wel lef door bij Vodafone te gaan zitten met je diensten. ;)

In zijn algemeenheid maken we ons natuurlijk veel te afhankelijk. Zo ken ik lift installaties met een Tele2 sim voor de noodoproep functie. Als Tele2 plat ligt dan schakelt de lift uit. Zo is er nog veel meer.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 22 juli 2024 13:46]

Het was niet als lef bedoelt.

Er zijn SLA's en Vodafone heeft documenten waaruit blijkt dat ze mobiel Premium A+ dekking hebben. Net als KPN. Onze ervaring is anders, maar dat is dan ook erg locatie afhankelijk.

VOIP lijkt mij een vrij simpel product om redundant te kunnen leveren. Toch lukt het Vodafone telkens niet. Dat zegt mij dat Vodafone een bewuste keus maakt tussen kwaliteit en rendement.

Dat gaat ze op termijn opbreken.

En het blijft heel dubbel dat ze op X locaties toch gewoon een KPN wholesale lijntje doorverkopen. Zit ik nóg niet met de bouwer aan tafel.....
Het was niet als lef bedoelt.

Er zijn SLA's en Vodafone heeft documenten waaruit blijkt dat ze mobiel Premium A+ dekking hebben. Net als KPN. Onze ervaring is anders, maar dat is dan ook erg locatie afhankelijk.

VOIP lijkt mij een vrij simpel product om redundant te kunnen leveren. Toch lukt het Vodafone telkens niet. Dat zegt mij dat Vodafone een bewuste keus maakt tussen kwaliteit en rendement.

Dat gaat ze op termijn opbreken.

En het blijft heel dubbel dat ze op X locaties toch gewoon een KPN wholesale lijntje doorverkopen. Zit ik nóg niet met de bouwer aan tafel.....
In je SLA heb je ook uptime garanties staan. Misschien die eens er naast houden. Maar vaak worden die als je dit niet uit onderhandelt heel ruim in hun voordeel omschreven. Er staat meestal ook benoemd wat de tegemoetkoming is. Vaak een deel van je maand of weekbedrag terug, met uitsluiting van gevolgschade door de onbereikbaarheid. Maar ook dat is onderhandelbaar.
Klopt.

Ook bij 99,99% uptime per jaar is een storing van een paar uur nog binnen de marge,
afhankelijk van de kleine lettertjes.

Daarnaast is het credit bedrag een fractie van de schade die is aangericht.

(Bij KPN) meermaals aanspraak op gemaakt. We kregen geloof ik € 1250,= retour.

Ik snap de stok achter de deur, maar idealiter voorkomen we dan steggelen over
een paar stuivers.
Je zult maar een urgent telefoontje moeten plegen naar de brandweer, politie of het ziekenhuis. Vroeger kon je dan meen ik terugvallen op telefoontorens van KPN (en omgekeerd), maar dat is volgens mij een paar jaar geleden stopgezet.
download de 112 app!
https://www.rijksoverheid...d/112-app-van-de-overheid

[Reactie gewijzigd door moonlander op 22 juli 2024 13:46]

Klinkt goed, maar dat werkt niet als je provider plat ligt.
klopt, maar thuis, of op het werk werkt het ook gewoon via wifi, ook als vodafone eruit ligt of om wat voor redenen je 112 niet kunt bellen.
Ok…… ik had altijd het idee dat 112 meestal voor buiten op straat was, dus daar werkt die app niet zonder provider.
Een backup is nooit verkeerd als het gaat om noodgevallen. Stel 112 ligt eruit maar je kan wel de app gebruiken om hun te bereiken. Gebeurt bijna nooit, maar zul je altijd zien dat je het dan nodig bent.
Gevoel zegt dat de meeste 112 belletjes vanuit huis /bedrijf gedaan worden.
Af en toe wellicht bij rampen zoals vandaag in Rotterdam vanaf straat, maar niet alle netwerken liggen er uit en 112 wordt gewoon opgepakt zelfs zonder sim in je toestel.
Een 112 oproep is provider onafhankelijk. Of terwijl: de mast die het eerste het signaal ontvangt van een 112 oproep en het kan afhandelen is de mast die het afhandelt.
En stopt eventueel andere gesprekken op de mast om ruimte te maken voor een noodoproep, als dat nodig is.
Hoe kom je daarbij? Zelfs telefoons zonder simkaart kunnen "gewoon" 112 bellen.. :)
Je hebt gelijk, ik heb daar niet bij stil gestaan. Blijft staan dat er geen terugvaloptie naar het KPN netwerk meer lijkt te bestaan.
Dat was altijd alleen voor het alarmnummer en dat is gewoon nog steeds zo.
De bereikbaarheid van 112 en NL-Alert valt buiten het convenant.
Laatste zin ;)
Okay, maar dan klopt mijn stelling wel degelijk dat Vodafone en KPN's netwerken elkaar niet meer steunen in het geval van een storing. Dat is wat ik schreef om 12:42u. Voor de duidelijkheid, dan heb ik het dus over al het normale telecomverkeer (geen 112 telefoontjes).

[Reactie gewijzigd door choogen op 22 juli 2024 13:46]

Alle reacties beginnen op je oorspronkelijke comment "...moeten plegen naar de brandweer..." Dat gaat dus nog steeds, en is KPN een fallback (en andersom, vodafone voor KPN). Exact wat @Finraziel zegt, het was en is enkel voor het alarmnummer.
Nee, wat Finraziel stelde klopt niet, namelijk dat de backup altijd al alleen maar beperkt was tot het noodgevallennummer 112. Uit de link die ik heb geplaatst blijkt glashelder dat al het telecomverkeer tot enige maanden geleden in het geval van storing gebruik mocht maken van het netwerk van de concurrent.
In het geval van het artikel waarnaar je refereert ging het om afspraken dat ze gebruik konden maken van elkaars netwerken. In realiteit is dit nooit ingezet, het was namelijk geen automatisch proces maar kon gedaan worden voor hele grote verstoringen. Volgens mij waren de afspraken een resultaat van een zeer grote verstoring bij Vodafone.
Bedankt, dat was een goede bijdrage aan deze discussie. Het kunnen terugvallen op elkaars netwerken zou sowieso dus alleen in werking hebben getreden bij langdurige storingen van minimaal drie dagen. Daar is vandaag vooralsnog geen sprake van en laten we er vanuit gaan dat het probleem ook binnen drie dagen is opgelost (ook al doen die drie dagen er inmiddels sowieso niet meer toe).

[Reactie gewijzigd door choogen op 22 juli 2024 13:46]

Even nog een kanttekening. Op het moment dat je geen bereik hebt via het vodafone RAN, dan maak je gebruik van het RAN van een andere provider om 112 te bellen. Dus je gebruikt wel degelijk een ander netwerk indien je eigen netwerk niet bereikbaar is (althans, voor het alarmnummer)
Nee, wat Finraziel stelde klopt niet, namelijk dat de backup altijd al alleen maar beperkt was tot het noodgevallennummer 112. Uit de link die ik heb geplaatst blijkt glashelder dat al het telecomverkeer tot enige maanden geleden in het geval van storing gebruik mocht maken van het netwerk van de concurrent.
er staat ook glashelder:
Het convenant is in de praktijk nooit ingezet.
10 jaar lang gelde het convenant, maar is nooit ingezet. In die 10 jaar zijn er zoveel storingen geweest en nooit kon je even op een ander netwerk. Het was meer bedoeld voor een zeer grote storing en zou dan handmatig aangezet worden tijdelijk.
Kennelijk is er nooit een storing geweest van meer dan 3 dagen en daarom is er in de praktijk nooit gebruik van gemaakt. Dat doet niet aan af het feit dat de regeling wel tien jaar van toepassing is geweest en volgens het Tweakers-nieuwsbericht pas vrij recent is afgelopen. Je ontkracht hiermee mijn stelling dus niet.
Het hangt er een beetje van af hoe je terugvaloptie interpreteert. Ik interpreteerde het als een optie die jij als gebruiker hebt op het moment dat het eigen netwerk niet beschikbaar is en op die manier is die optie er nooit geweest (behalve voor 112 en met uitzondering van wat exotische dure abonnementsvormen). Zie je het als een optie voor de bedrijven zelf om in te zetten bij grote storingen, ja dan kun je die regeling inderdaad mee tellen.
Dank voor je toelichting. Ik begrijp nu jouw insteek en jij de mijne kennelijk ook.
"De bereikbaarheid van 112 en NL-Alert valt buiten het convenant."
Laatste zin van het artikel wat je hier stuurt: De bereikbaarheid van 112 en NL-Alert valt buiten het convenant.

[Reactie gewijzigd door SirMemeAlot op 22 juli 2024 13:46]

Ik heb zelf regelmatig storing (plotseling geen 5G/4G bereik) van Vodafone en dan geeft mijn telefoon specifiek "alleen noodoproepen" aan. Dus daar zou ik niet over in zitten.
Ja ik snap zelf ook niet waarom, er zoveel storingen zijn. Je zou zeggen dat je dan kan terug vallen op de providers die het wel doen. Net zoals op vakantie werkt niet altijd de provider waar je automatisch op zit maar als ik dan wissel dan werkt het wel. Alleen moet je dit wel zelf handmatig doen. Zouden ze ook een automatisering op moeten zetten. Zodat je gewoon altijd je bereik houd ongeacht de provider.
Dat vind ik eigenlijk raar.
Voor ons zou het wel mooi zijn, maar waarom zou een provider jou en dienst leveren, waar hij geen contact mee hebt, en dus niet voor betaalt?
Omdat andersom hetzelfde geldt.
112 carry over zou nog steeds moeten werken, al ligt dat ook aan de aard van de storing. Als je telefoon wel nog een netwerkverbinding heeft met je eigen netwerk zal deze niet proberen om te switchen, maar als hele verbinding eruit ligt wel.
In die eerste situatie zou je je simkaart eruit kunnen halen/uitzetten om zo je toestel van je thuisnetwerk af te dwingen.
Dat klopt niet. Als het niet lukt om binnen een bepaalde tijd een verbinding met 112 tot stand te brengen, ook al is er wel signaal, dan zal het toestel weldegelijk gaan zoeken naar een alternatieve provider en het daar proberen. Alleen als het een storing betreft waardoor de telefoon onterecht ‘denkt’ succesvol verbinding te hebben met 112, dan zal het inderdaad tot problemen kunnen leiden. Wat je dan moet doen, is handmatig verbinden met een ander netwerk en dan 112 bellen.
Als je Wifi hebt, dan via de 112 app bellen! Als je het nog niet hebt, installeer het. Je weet nooit wanneer het handig kan zijn, bijvoorbeeld in zulke situaties.
112 is altijd bereikbaar. Als een mast in de buurt een of twee (of 20) gesprekken moet afbreken om dat telefoontje naar 112 door te laten gaan, dan gebeurt dat ook.
Anoniem: 767041 29 juli 2023 12:14
ook de app heeft een wachtrij van minimaal 20 duizend mensen

edit: ondertussen 40k

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 767041 op 22 juli 2024 13:46]

Mja die maakt onder water waarschijnlijk gebruik van dezelfde backend als de website en dus dezelfde API. Dan wordt je automatisch in loadbalancing queue gezet als die niet goed werkt. Anders krijgt dat backend direct een opdonder van heb ik jou daar als ie weer werkt.

Slim stukje infra beheer.
TM en KPN hebben hier nooit last van
Nouuuuu.

T-mobile heeft dan weer issues met het goed configureren van hun “einde bundel” dataverbruik. De bandbreedte die ik aan het eind van mijn 10g per dag krijg is dusdanig laag dat de app soms zijn data niet tijdig over de lijn kan krijgen om één extensie aan te vragen.

Daarmee zit je dan dus een halfuur te klooien met het feit dat je dus te weinig bandbreedte hebt om meer gratis bandbreedte aan te vragen.

Om eerlijk te zijn heb ik dan liever eens in de zoveel tijd helemaal geen App dan om de zoveel dagen weer dat geklooi te hebben als je het smsje niet op tijd hebt gezien.

Maar verder ben ik erg tevreden over de stabiliteit van TM dat wel.
minder erg ja dan een app die de hele dag niet werkt, gewoon optijd aanvullen... anders moet je naar KPN gaan ,die kan je sms blijven ''spammen'' om aan te vullen
minder erg ja dan een app die de hele dag niet werkt,
Waarom? De enige reden dat ik die app per se NU moet gebruiken is als mijn data op is voor die dag. Dan wil ik er wel ff 2 gig bij. Voor de rest kan alles wat in die app kan ook gewoon wachten.

Ik snap best dat storingen vervelend zijn hoor, maar van dit type apps kan het me echt niet zoveel schelen.

Van een bank app vind ik het veel vervelender.
Wel volle balk qua signaalsterkte, de ussd code, b.v. *101# werkt ook niet op mijn VF prepaid.

Klinkt als een instelfout als het alleen prepaid sims betreft. Ook dat het een Zaterdag betreft. Even iets omzetten ofzo wat fout ging.

Het zou VF sieren als mijn geldigheid wel gratis 1 jaar verlengen als compensatie. Staat nog genoeg tegoed op.
Een storing wat een paar uur duurt en je wilt gelijk zwaar gecompenseerd worden? Wel even realistisch blijven en met twee voeten op aarde blijven. ;)
Haha. Nou ja, het lijkt wel de goedkoopste optie voor VF, even de vervaldatum een jaar vooruit schuiven. Kunnen ze nog steeds de volle mep vragen voor hun prepaid tarieven. Is het tegoed op dan waarderen de klanten toch wel op.
Als iedereen dezelfde vervaldatum zou hebben wel ja. Maar dat is dus niet zo, uiteraard.
Ze hoeven toch alleen maar het jaartal met 1 op te hogen, dan maakt het niet uit wat de vervaldatum was.
Dat is technisch wat lastiger dan je denkt. ;) Het is niet dat de vervaldatum bestaat uit 5 kolommen in de database, waarvan eentje het jaar is. ;)
Euh.

forEach(timestamp) {
timestamp += 31556926
}

Mag toch hopen dat daar onder water unix timestamps voor worden gebruikt.

En als het in de code wel iets als een LocalDateTime is, dan is het wel degelijk: date.plusYears(1).
Assumption is the mother... De systemen van mobiele operators zijn in elk geval vele malen complexer dan menig gebruiker op Tweakers hier denkt.

Zelfs bij een virtuele provider als Simpel* is het echt zo 1 2 3 niet geregeld. Nu doen zij al jaren geen prepaid meer (om diverse redenen), maar "even" de eindatum aanpassen van een product moest daar ook (zelfs bij postpaid abonnementen dus) door vier systemen heen.

* Ik heb zelf zo'n twee jaar de tweedelijns technische ondersteuning voor Simpel gedaan.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 13:46]

Je zal straks wel een whopping 50 sms'jes gratis krijgen oid...

Bij de storing van KPN een week geleden - niets van gemerkt trouwens - kreeg ik 5 k*t- (smaken verschillen)films gratis aangeboden. De email was wel leuk opgezet; die reclame kat kreeg de schuld. Dat beest heet blijkbaar Louie.
Werkt 112 wel? Aangezien er staat geen bereik.
Waren zij ook niet de provider voor 112?

Gelukkig kan je tegenwoordig ook bellen over WiFi met de 112-app.
Maar geen idee of VoWiFi werkt, aangezien het volgens mij wel nummers moet registreren.
112 werkt áltijd. De dichtsbijzijnde mast pakt dat signaal op en routeert het dus verder. Als dat betekent dat er één, twee of twintig gesprekken neergelegd moeten worden omdat je 112 signaal door te krijgen, so be it, dan gebeurt dat ook.
Update 17.09 uur: ussd code *101# geeft weer het juiste beltegoed en resterende looptijd aan bij mij.
Wij hadden om 15.30 weer VOIP
Ik kan met vodafone alleen bellen als ik: Met de WIFI ben verbonden en "Bellen via WIFI" heb aangezet op de telefoon. Zonder WIFI verbinding kan ik dus niet bellen.
En een ander netwerk (b.v. KPN of T-Moblie), kiezen is niet toegestaan.

[Reactie gewijzigd door mekonghigh op 22 juli 2024 13:46]

My Ziggo ligt er ook uit. Heeft Vodafone SSO nodig om in te kunnen loggen.
Vorig jaar overgestapt van KPN naar Vodafone, maar tot nu toe ben ik er niet tevreden over, teveel storingen en het bereik door Nederland is veel slechter als bij KPN.
Volgend jaar ga ik weer terug naar KPN want daar had ik in de jaren dat ik er zat bijna geen problemen en het bereik was super.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.