Redfall zakt naar de veertiende plaats op lijst slechtst beoordeelde Steam-games

Openwereldshooter Redfall staat momenteel op de veertiende plaats in de ranglijst voor slechtst beoordeelde games op Steam. De ranglijst is gebaseerd op gebruikersreviews. De rating van Redfall is gebaseerd op ruim 2700 reviews van Steam-gebruikers.

Dat de game gezakt is naar de veertiende plaats, is te zien op steam250.com. Redfall scoort onder Steam-gebruikers een gemiddelde score van 2,83 op een schaal van 10. De score is gebaseerd op de reviews van 2726 Steam-gebruikers, die de game positief of negatief kunnen beoordelen door een duimpje omhoog of omlaag. Het aantal positieve reviews ligt op dit moment op 28 procent op het pc-gameplatform.

De game wordt onder meer bekritiseerd vanwege bugs en het achterblijven van een beloofde 60fps-modus op console. Gamers stellen ook dat het spel saai en repetitief is. Ook critici zijn niet te spreken over de game. Op Metacritic scoort de pc-versie van Redfall 55 van de 100 punten. De Xbox Series X-versie scoort twee punten hoger. In een interview met YouTube-kanaal Kinda Funny Games, zegt Xbox-ceo Phil Spencer dat deze negatieve reacties op de titel 'onverwacht' waren.

Redfall is een game van Arkane Studios, die in singleplayer of in co-op met maximaal vier spelers tegelijk te spelen is. In de firstpersonshooter is de speler gestrand op het eilanddorp Redfall in de Amerikaanse staat Massachusetts. Dit eiland is aangevallen door vampiers, die de speler moet zien te verslaan. Het spel van uitgever Bethesda is op 2 mei voor Xbox Series-consoles en Windows verschenen.

Redfall

Door Rard van der Hoeven

Nieuwsredactie

09-05-2023 • 16:47

113

Reacties (113)

Sorteer op:

Weergave:

We beginnen een beetje in het tijdperk te komen dat ook de massa begint te rebelleren tegen subpar performance en saaie repetitieve games. RedFall is zowat het eerste slachtoffer van een massa die zo luid aan het stemmen is, dat je dit niet meer kunt scharen onder review bombing.

IMO een goede zaak.
Nha. Dit is gewoon review bombing. Niet meer en niet minder. Is de game in een slechte staat? Blijkbaar. Betekent dat dat je op Steam de score omlaag moet gaan halen omdat de console versie die je niet eens hebt nog geen 60FPS heeft? Nee, want dat is gewoon review bombing.
Nee, met een release van bv The Last of Us Pt 2; dat was reviewbombing waarbij de game precies was wat de bedoeling was en de creatieve visie precies gehaald is, maar mensen het er niet mee eens waren omwille van wat het was.

Redfall is gewoon geen goede game in de zin dat ie niet goed uit de oven is gekomen, en niemand ontkent dat ook. Dan kun je het geen review bombing noemen, dan zijn het slechte beoordelingen op een slecht product.
Geen review bombing. De steam reakties gaan over meer dan FPS op console
Mwah het is gewoon een 4 tot 5/10 game maar omdat steam game reviews binair werken lijkt het alsof het een 0/10 is.
Redfall is gewoon geen goede game in de zin dat ie niet goed uit de oven is gekomen, en niemand ontkent dat ook.
=> ik ontken dat :) , ik vind het nog vrij cava voor een stom brainless spelletje. Ik begrijp nog steeds niet waar de haat vandaan komt want iedereen verwijst gewoon naar "iedereen vind het slecht" terwijl ik wijnig tot geen argumentatie zie... De prijs is veel te hoog zoals ieder spel bij launch, maar wacht dan gewoon met kopen tot het wat zakt ipv het allerbeste spel ooit te verwachten... neen?
Toch grappig dat mensen zoals jij zo blind blijven als het gaat om matige games op GP of uitgegeven door MS. Blijf jij die middelmatigheid vooral lekker steunen, daar wordt de industrie niet beter van.

Ondertussen vermaken wij ons wel met goede games, en ja die heeft MS ook zeker weten. Maar laten we nou eens ophouden met het accepteren van middelmatigheid. Het mag allemaal echt wel een tandje beter hoor.
een tandje beter ten koste van wat?
tis niet dat die games slecht zijn omdat de devs 6 uur per dag in hun hangmat liggen dus hoe ga je dit dan oplossen? meer devs tegenaan gooien en langer laten developen? Kan, maar dan moet de prijs ook omhoog en duurt het langer voor games worden uitgebracht. Da's een enorm risico voor game-studio's dus dan is het ook logisch dat er veel meer pay to play, abo, dure dlc's... games komen om dat risico te verlagen en toch nog opbrengsten binnen te halen.
Devs in bedrijven als Bethesda, of andere grote gaming ontwikkelaars clubs. Hebben vaak hoge dunk vibe. Die verdienen tonnen. En worden dan lui en alles. Als je een ontwikkelaar hebt bij een veel kleiner bedrijf die is meer gedreven en voor minder geld.
Kun je dat ook staven of is dat maar een onderbuik gevoel?
Dus jij bent supporter voor overwerkte en onderbetaalde developers? Of begrijp ik dit verkeerd?
Dat zeg ik toch niet.

Ik zeg dat een developer bij een groot bedrijf als Google, Rockstar, Apple, Bethesda noem maar op een veel hogere eigen dunk heeft dan een developer wat bijvoorbeeld bij een kleiner bedrijf werkt.
Middelmatigheid is geen 2,83, dat is het punt.
Maar er is ook geen 2,83 gegeven. De site die de auteur aanhaalt, Steam250.com, is geen officiële site van Steam. Je geeft op Steam duimpjes omhoog of omlaag. Ongetwijfeld is 28,3% van de duimpjes binnen de berekende periode (zo te zien twee dagen) postief en de rest dus negatief. Maar om daar nu een gemiddelde aan te hangen is m.i. een heel slecht idee. Steam zelf doet dat dan ook niet, ze noemen de beoordelingen "mostly negative" en geven aan dat 32 procent van alle stemmen postief is (en 68% dus negatief).

Persoonlijk vind ik het ook niet slim van Tweakers om een onofficiële site als bron te nemen.
Dit heeft toch helemaal niets met MS te maken? Of met Gamepass? Ook buiten MS en Gamepass is deze bagger schering en inslag de laatste jaren.
Heeft toch wel een beetje met Microsoft te maken. Is notabene hun eigen studio. Al is de game voor de overname gemaakt. Microsoft moet gewoon quality checks doorvoeren. En dat hebben ze dus niet gedaan. Waardoor de game bagger is geworden.

Zelfs Phil Spencer had niet verwacht dat het zo'n slechte game is geworden. Heeft die laatst nog zelf gezegd.

Voor Microsoft is het gewoon de bedoeling alles omkopen, lekker alles pushen op gamepass zodat iedereen een abonnement daarop heeft, klaar. Maar quality games kan je dus vergeten bij Microsoft.

Daarvoor moet je echt bij Sony of Nintendo zijn. Die wel quality leveren..
Is Gamepass dan wel zo'n groot succes? Het gaat in ieder geval helemaal verkeerd met Xbox. Ik vraag me af of Xbox over een jaar nog wel bestaat.
Gamepass is toch juist het succes van Microsoft XBOX tak.
Ze verkopen de services waardoor mensen daarop blijven.
Met maar 2700 reviews op steam vind ik het niet echt review bombing. Maar ieder zo zijn mening.
Een matig of slecht spel krijgt een review wat daarbij hoort. Dit is geen 'review bombing'. Wanneer een spel zeer goed presteert, geen of zeer weinig bugs heeft en een goede AAA presentatie heeft, krijgt het een review wat daarbij hoort. Dit noemen we ook geen 'review praising'.
Het spel is gewoon in een erbarmelijke staat uitgebracht voor de volle pot. Dit mogen ze van mij zeker afstraffen.
Heb je op de PC geprobeerd een redelijke 60fps te halen met RedFall? Ik zie weinig goeie ervaringen om dit in de praktijk te brengen.
Volgens mij is het Tweakers die het gebrek van een 60 fps mode er aan de haren bij sleept. Dat heeft inderdaad helemaal niks te maken met review scores op steam en ik zie ook niemand daarover klagen als ik even snel wat reviews bekijk.
Ik zie wel dat mensen de game blijkbaar ook gratis gekregen hebben bij een videokaart... Dat helpt dan ook niet mee voor de score denk ik omdat de game zo bij allemaal mensen komt die de game niet echt gekozen hebben maar nu wel het gevoel hebben een pakketje stront cadeau gekregen te hebben.
Ik heb de game wel even geprobeerd (wel op Xbox) en nee goed is hij niet, maar ook zeker niet zo slecht dat hij bij de slechtste games ooit hoort, dus er is wel iets vreemds aan de hand... Maar dat betekent niet meteen dat het review bombing is.
Bullshit, game is brak als de nete, als ze gewoon dishonored 3 hadden gemaakt in plaats van generic looter shooter dan had dit niet gebeurd.. Plus geen 60 FPS on console is gerechtvaardiged dat er lage reviews worden gegeven.. Het word tijd dat er een stand gemaakt word tegen 30 fps slideshow games.

Horizon Forbidden west draait op 60 fps en is grafisch zoveel mooier als redfall.. Ik weet niet of je de screenshots vergelijkingen tussen prey en redfall gezien heb? Een game van een paar jaar geleden van Arkane die er gewoon vele malen mooier uit ziet als deze bende en dan nog niet eens 60 fps kunnen draaien?

Ik hoop dat dit iedere keer gebeurd als er geen 60 fps in zit net als bij arkham knights.. Word tijd dat developers leren dat we geen 30 fps meer accepteren
Nee, het merendeel weet echt wel wat goede content is en wat niet, en Redfall is dat duidelijk niet. Simpel.
Op Steam wordt natuurlijk niet geklaagd over het missen van een 60fps mode, er gaat meer dan genoeg fout om een negatieve review achter te laten zonder dat het review bombing is.

Als je kijkt naar de reviews met de meeste “likes”, komt er niks terug over de 30fps lock op console.

https://store.steampowered.com/app/1294810/Redfall/
Dit is zeker geen review bombing. De steam reakties gaan over meer dan FPS op console
1530 reviews op Steam. Dat is geen review bombing.
Dat deze game op de consoels ook geen 30FPS haalt is ook een schane in combinatie met hoe de game oogt.
Ik denk dat jij en de schrijver van dit artikel Steam niet goed kennen. Je geeft immers geen 1-10 waardering op Steam, maar een duimpje omhoog of omlaag. Van alle tot zover gegeven duimpjes is 32% omhoog en dus 68% omlaag. Waar dat cijfer op gebaseerd wordt snap ik dan ook niet helemaal, ik denk dat ze gewoon 10 gedeeld door het aantal duimpjes keer het aantal duimpjes omhoog hebben gedaan. Maar dat geeft natuurlijk geen eerlijk beeld.

Steam250.com is zo te zien ook geen officiële site van Valve/Steam en zou m.i. niet gequote moeten worden op Tweakers.

Edit: verduidelijking

[Reactie gewijzigd door Chris4554 op 22 juli 2024 20:23]

Nha. Dit is gewoon review bombing. Niet meer en niet minder.
Wellicht.

Maar naast Steam user reviews zijn de critics ook alles behalve positief. Dus waarschijnlijk is de game gewoon brak.

Dat is heel iets anders dan een Red Dead 2, Last of Us of noem een andere high profile game met een uitmuntende critic score, die door haters wordt gebombed.
Waarvan je je afvraagt.. wie neemt die user reviews uberhaupt serieus 8)7
Ben helemaal pro review bombing bij dt soort halfbakken games, Laat maar even goed merken dat je het zat bent. Dat gaat nog steeds slecht op de consoles dus dan alle andere platforms maar gebruiken om je mening te ventileren.
Dit is gewoon terecht, een game die bij de eerste 5 min van gameplay al slecht is, zoals textures die door elkaar clippen, mobs die door muren of objecten schieten, lege wereld als je een stukje moet verplaatsen, het is gewoon heel slecht gelanceerd. Dit moet gewoon verboden worden want dit is gewoon een beta product.
Overigens moeten beta producten en early access ook verboden worden (voor de massa, voor test doeleinden is een ander verhaal).
....Dit moet gewoon verboden worden want dit is gewoon een beta product.
Overigens moeten beta producten en early access ook verboden worden (voor de massa, voor test doeleinden is een ander verhaal).
Maar hoe reguleer je dat en waar trek je die lijn?
Het lijkt mij best wel vervelend als je de beste intentie hebt om een goed product te maken en het flopt compleet en je krijgt een flinke boete en je kan jezelf failliet verklaren als indie developer. Dat zal de indie markt compleet ruinieren en innovatie in de weg staan. Ik voorzie dan alleen nog maar triple A uitgevers die bestaande recepten compleet uitmelken omdat ze weten dat dat werkt.

Verder ben ik het wel met je eens dat het absoluut niet zou mogen dat uitgevers een ''af'' spel lanceren welke vol met bugs zit en de devs hiervan op de hoogte zijn. Echter probeer ik wel iets genuanceerder hierin te staan.

Eigenlijk zouden reviews en het spel refunden of uberhaupt niet kopen de beste methode moeten zijn om zo'n partij te straffen. Alleen zo jammer dat niet iedereen dat snapt en blijven pre-orderen en het spel in de kast leggen als het ze niet bevalt...

Maar goed; naar mijn mening zijn beta's en early access juist mooie methodes om het spel te laten testen en ideaal voor indie developers om alvast geld binnen te krijgen en zo het spel door te ontwikkelen.
Ik heb tegenwoordig ook meer plezier aan early access titels dan triple A, ontneem mij alsjeblieft niet dat vermaak.
Een simpele regel zou al zijn om beloofde functionaiteit (zoals geuit in trailers e.d.) te MOETEN leveren. De gameplay van Redfall verbleekt bij de trailers die al lang geleden getoond zijn.

En zo hoor je nu al in de wandelgangen dat Starfield waarschijnlijk niet de beloofde 60fps gaat halen.
Joh, een game op Creation versie 8260121 gaat de 60 FPS niet halen. En getuige je bericht, als je weet van 'wandelgangen' dan was je vermoedelijk van plan de game toch te kopen... Of in elk geval, de interesse is er.

Water is nat, en de wereld is plat..euh rond sorry.
Dit wisten we al vanaf het moment dat Starfield werd aangekondigd. Dat er een heleboel fans zijn die hopen dat het beter is dan dat, dat mag, maar ja, liefde maakt blind.

Input = output, het is simpel. Shit in... shit out. En als je dan ziet dat Fallout 76 niet eens gigantisch flopte dan weet je genoeg. Je krijgt meer shit gemaakt met dezelfde shit, want dat brengt nog steeds euro's in het laatje. Zelfs Pay to Win werd maar matig afgestraft, maar dat zit er ook doodleuk in met inventory space on subscription. Sindsdien is Bethesda voor mij iig in het verdomhoekje gekomen (en FO76 beginnen was al tegen beter weten in...).

We doen dit echt zelf, als consumenten. Zolang wij niet beginnen te stemmen met de portemonnee (en ja, dat betekent ook de budgetbak overslaan, want via Season Pass e.d. pakken ze je geld dan alsnog ;)) blijft zich dit herhalen, dat geef ik je op een briefje. We moeten ons goed beseffen dat de markt al aan het draaien is. Het regent kleine studio's en dito games, die krijgen allemaal ergens budget en dat budget komt er omdat er markt is. Ik denk ook dat het allemaal naast elkaar kan bestaan, de vraag is meer waar je zelf nog gevonden wil worden, of anders beschreven, hoe hard je in de marketingfuik kiest te rennen van grote publishers met TV reclame.

Ik speel zelf al jaren bijna geen AAA meer, en heel eerlijk, ik heb nog zelden het gevoel iets gemist te hebben. Als ik er al wel een koop, dan is dat volledig feature complete voor een budgetprijs. Full price DLC ain't happening. Indies koop ik echter zonder blikken of blozen als het een toffe game lijkt te zijn, en ik ben al weer vele toffe game ervaringen rijker. Er is dan ook nog die tussenvorm van zeg 'B-movie' kaliber (Indie zie ik meer als filmhuis-content :)) van de middelgrote publishers, en daar is het echt hit or miss. Veel copy/paste meuk maar in potentie juist ook goede spinoffs of gewoon een bekend concept in een degelijk jasje.

Bedenk overigens ook heel goed, dat je via Gamepass deze stem als consument eigenlijk niet hebt. Je stemt dan niet meer mee. Want de subscription gaat over ALLE games die er op de service zijn. Je hevelt die macht daarmee dus over naar bijvoorbeeld Microsoft, onder wiens toeziend oog deze ultieme bagger op de markt mag komen.

Om die reden ga ik dus ook niet via cloud subscription gamen. Het is niet louter 'pay to own nothing' maar veel meer dan dat, maar dat gaan de meeste schapen pas over enkele jaren ontdekken als het te laat is. Of zou het kwartje dankzij Redfall al beginnen te vallen?...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 20:23]

Een simpele regel zou al zijn om beloofde functionaiteit (zoals geuit in trailers e.d.) te MOETEN leveren. De gameplay van Redfall verbleekt bij de trailers die al lang geleden getoond zijn.

En zo hoor je nu al in de wandelgangen dat Starfield waarschijnlijk niet de beloofde 60fps gaat halen.
En dat is het verdraaien van Phil zijn woorden. Hij heeft gezegd dat voor de launch zal worden aangegeven of er een 60 fps modus zal zijn.
Ja het kan alle kanten op gaan. Ik verwacht alleen dat de focus nu wel richting 60 fps gaat.
Wat het ook is, Microsoft staat met zijn rug tegen de muur. Mijn vermoeden, ook met het oog op het interview van Phil Spencer deze week, dat de dagen van de Xbox geteld zijn en Microsoft al zijn eieren gaat inzetten op het bieden van Game Pass op alle denkbare producten: cloud gaming op telefoons, tablets en media players/settop boxen, Switch, downloadbare en speelbare games op PS5/PC. Dit zou ook verklaren waarom Microsoft zo hard inzet op het opkopen van alle denkbare grote studios.

En eerlijk gezegd: geef ze eens ongelijk. Waarom een verliesgevend doosje verkopen als je de winstgevende spellen en terugkerende abonnementen op andersmans doosjes kunt leveren?
Maar hoe reguleer je dat en waar trek je die lijn?
Het lijkt mij best wel vervelend als je de beste intentie hebt om een goed product te maken en het flopt compleet en je krijgt een flinke boete en je kan jezelf failliet verklaren als indie developer. Dat zal de indie markt compleet ruinieren en innovatie in de weg staan. Ik voorzie dan alleen nog maar triple A uitgevers die bestaande recepten compleet uitmelken omdat ze weten dat dat werkt.
Platformen zoals bijv. Steam betere regels laten afspreken m.b.t. proces van een "early release" of roadmap met doelen vereisen/bekend maken dat geeft veel meer inzicht in wat je als eindproduct kan verwachten en mogelijk wat dat doet met de prijs van de game in huidige staat en daarna.

Dan kan je namelijk zelf de afweging maken om een early access game aan te schaffen al helemaal als deze 100% stijgt in prijs bij release, of juist overslaat omdat de content gewoon nog te karig is.
Met een roadmap weet je gelijk wanneer je updates kan verwachten en blijf je niet x jaar in deze staat hangen tot er uiteindelijk besloten wordt om een deel 2 te maken.

Idd. pre-orders voor AAA titles/studios is ook gewoon naar en geeft ze een reden om zooi uit te brengen.
Een beta is juist bedoeld voor test doeleinden, dus waarom je die zou willen verbieden begrijp ik niet helemaal.

Voor wat betreft early access, het is uiteindelijk toch echt je eigen keuze en daarmee je eigen verantwoordelijkheid om die wel of niet aan te schaffen. Het is ook niet alsof ze verbergen dat een spel early access is, want het wordt in Steam levensgroot vermeld. Er staat ook duidelijk bij wat je van een early access kunt verwachten. Als mensen er dan alsnog een heel andere verwachting bij hebben is dat toch echt het probleem van die mensen zelf en niet van het early access systeem. Verbieden lijkt mij dan ook veel te ver gaan.
Dit spel gaat wel echt heel veel verder dan eerdere voorbeelden. Alles van AI die op de normale moeilijkheidsgraad recht voor je neus staat en je niet kan raken, animaties die totaal niet werken, zware desync in multiplayer (in een spel dat in eerste instantie gemaakt is om multiplayer te spelen) tot aan gewoon een saaie wereld in een engine die niet denderend is met belabberde performance.

Heel vreemd want Arkane kan het wel, hier is gewoon iets goed fout gegaan.
Corporate greed is wat hier fout gaat. Redfall was primair een cash cow-concept, en daarna werd er een game omheen bedacht. Dat zie je meer gebeuren, ze vallen erg snel op, maar ik zag dat dan vooral in games voor de Aziatische markt, we zijn nu zo diep gezonken dat we die praktijken in pseudo AAA games terugzien.

En verder, Arkane kan het wel... ja ze hebben Dishonored gemaakt. Zo heeft iedereen weleens een goed idee. Maar om nou te zeggen dat dat een legendarische titel was? Mwoh. Het was best goed, ik denk dat dat de lading dekt, maar nergens baanbrekend. En maak dan maar eens 3 x hetzelfde en houd het nog interessant. Dat is een uitdaging.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 20:23]

Eens, dit spel is echt belachelijk slecht voor een AAA-titel van 70 euro.
Ik kan iedereen deze review aanraden: https://youtu.be/YTpFvYbDuqA
"Repetitieve game". Naar mijn idee zijn alle games repetitief, beetje dubbel :) Hoe goed of slecht een game is heeft voor een groot deel te maken hoe lang het de speler weet af te leiden met toeters en bellen.
Nee hoor, er zijn games met een hele goede verhaal lijn. Waar er steeds nieuwe ontwikkelingen in het verhaal zijn. En er zijn games waarbij je de hele tijd hetzelfde doet. Zoals bijvoorbeeld de latere opvolgers van Far Cry met de beruchte checkpoints met respawns.
Het leven is ook repetitief dan, in die lezing. Ondanks het feit dat je een paar keer op vakantie gaat, weleens een pretpark bezoekt of een bioscoop... etc.

Want zo is het met games ook. Sommigen spelen alsof je naar een werkweek zit te kijken. Anderen spelen alsof je naar een jaar in het leven kijkt: er is zoveel te doen, dat niets repetitief aanvoelt, simpelweg vanwege opties om eea af te wisselen. Een goede gameplay loop heeft dat in essentie altijd en voorkomt dus dat het repetitief aanvoelt doordat het steeds nieuwe elementen naar voren brengt, er is een verdiepingsslag mogelijk, of de moeilijkheidsgraad is wat hoger enz.

En ja, dat kun je toeters en bellen noemen, maar zet dat dan eens naast de analogie van het repetitieve leven. Dan zul je beseffen dat het allemaal gaat om je eigen perceptie/beleving.

Als games zo gaan voelen is er één perfect medicijn: ff niet gamen ;)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 20:23]

Het leven is ook repetitief dan, in die lezing. Ondanks het feit dat je een paar keer op vakantie gaat, weleens een pretpark bezoekt of een bioscoop... etc.
Dat is ook zo... Is niet per se goed of slecht, maar in een game hoeft het niet zo, die speel ik voor de lol, niet omdat het net echt is
Ik denk dat ze bedoelen dat je veel dezelfde opdrachten krijgt of zoiets. Niet zozeer dat die game niks nieuws doet.
Naar mijn idee zijn alle games repetitief
Je moet eens iets anders spelen dan Tetris.
Dat heeft dan wel tien jaar geduurd imo. Zoveel uitgemolken spul voorbij gekomen. Nfs, cod en vast nog wel een reeks. Maar het blijft verkopen
Hoezo het eerste slachtoffer? Metacritic.com staat er vol mee.
Vrijwel de enige goede games die nog uitkomen zijn remakes. Het is echt best sneu hoe slecht de game industrie nu is. Is mijn beeld nu heel rooskleurig of was het vroeger echt beter? 2008 bijvoorbeeld, alleen al dat jaar had je gta4, bioshock, littlebigplanet, fallout 3, fable, mass effect, dead space, soul calibur, far cry 2, man wat een titels allemaal.
Nieuwe titels of vervolgen van GTA/Fallout/Mass effect/Dead space noem maar op, moet toch minstens net zo groot/goed als zijn voorganger zijn of beter.

Het duurt daarom dus ook langer voordat deze games uitkomen en vaak zijn het geen individuele studio's meer omdat ze zijn opgeslokt door de grote geld honden die alleen geld willen verdienen aan microtransacties zoals skins of uitbreiding zoals DLC's
Als je alleen naar AAA kijkt was de periode 2006 - 2008 inderdaad de beste. Na de recessie van 2008 begonnen de uitgevers het echt op safe te spelen met formules en blind iedere trend achterna lopen (goh, er komen 30 battle royales per maand uit laten wij dat ook doen).

Maar indie en "AA" doen nog steeds ontzettend goed werk. Ik denk dat dat nog nooit zo goed geweest is als nu.
Er is een ware renaissance van strategy games aan de gang. De Paradox titels zijn ongekend populair en de kwaliteit ligt eigenlijk steeds hoger.

Alleen de AAA actie games... Tja, die zijn een beetje de weg kwijt volgens mij.
Dat dus. Gewoon weg blijven bij AAA en (naar mijn mening) ook "Early Access" en het is nog prima vertoeven in game land.

Ikzelf ben erg te spreken over Bramble: The Mountain King.
Naar mijn mening echt een pareltje!
Nog veel eerder had je gespecialiseerde game winkels die iedere wand van de winkel gevuld hadden met pc games die als boeken zijlings in kasten stonden. Dat waren vele honderden games waarvan vele steen goed waren (vergelijkbaar met een boeken winkel). De realistischer en complexer games worden. De meer er verloren gaat van de creativiteit en gameplay door de inmens grote ontwikkel studio's die geregeerd worden door mensen die geen flauw benul hebben van wat een game goed en leuk maakt.
GTA wordt ook een grote flop. Nadat ze met GTA5 online shit gingen doen. Zie ik geen toekomst meer in GTA SP.
Je hebt nog wel goeie AAA games, God of War: Ragnarok, Horizon: Forbidden West, Elden Ring.
Maar veel games van de grote studio's zijn rushed, vol met bugs etc. Je moet een beetje zoeken om goede AAA games te vinden
Waarom je in een steamreview het ontbreken van een 60 fps modus op consoles meeneemt, is me een beetje een raadsel.

Voor de rest snap ik de scores op zich wel. De game is gewoon slecht. Is het een 2/10? Misschien niet maar elke game die een 5 of 6 is wordt gereviewbombed.
Hoezo? Dat was beloofd en dat is er (nog) niet, dus toch compleet begrijpelijk?

Edit: ah zo, op steam. nu snap ik em. Dus console klagers zitten ook reviews op steam te plaatsen, dat is wel wat raar ja.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 22 juli 2024 20:23]

Heeft alleen niets te maken met het product dat je koopt en reviewt op Steam.

Daarbij was het gezegd dat het in de toekomst zou komen en die belofte staat nog steeds.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 20:23]

Heb me bericht ge-edit, had de link met steam nog niet gelegd.

Maar verder vind ik dat wel een legit klacht hoor, waarom zit zoiets niet bij de release? Dan is de game toch gewoon niet af? En dat blijkt wel, getuige ook de andere problemen die het heeft. Dus ik vind het wel een legitieme klacht, of het nou beloofd is of niet, het kan gewoon niet dat je een game zo uitbrengt. En bovendien kan dit alleen maar schadelijk zijn voor de release. Een lagere FPS zal gewoon de spelervaring beinvloeden en dus lagere review cijfers opleveren, als dan een 60fps mode later erin gepatched wordt dan helpt dat die lage cijfers niet meer. Al met al, een lompe beslissing, imo.
Dus console klagers zitten ook reviews op steam te plaatsen, dat is wel wat raar ja.
Lijkt me niet, aangezien je op Steam alleen games in je library kan beoordelen
Voor 70 euro mag je dit vergelijken met andere classics, en dan is dit gewoon een 2/10
Spel hoort ook niet voor die bedrag verkocht te woorden. Ze doen het ook meer voor het van "zie je met gamepas ben je goedkoper uit".
Beetje papier die jij koopt voor 10 cent en later die gaat verkopen voor 100 euro.
Is die blaadje dan ook echt 100 euro waard?
Spel hoort ook niet voor die [sic] bedrag verkocht te woorden [sic].
Fixed. Er zijn indie titels die voor het eerst in early access uitkomen die meer 'af' zijn, voor een fractie van het bedrag.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 20:23]

Dat bedoel ik.
Daarom is het ook een smoes want ze willen laten zien dat je beter een gamepas moet kopen want die is goedkoper dan die 70 euro.
Of arkane studio heeft Microsoft gewoon bedonderd met onnodig Hooge kosten en dan dat terug te verdienen met het verkoop.
Maar sinds het op gamepas zit kunnen ze het daarop houden. En dat is het grootst probleem van gamepas.
Precies, kansloos.
Dat gebeurt niet, maar de auteur van dit artikel noemt het als kritiekpunt op de game zelf. Heeft verder niks te maken met Steam.
Is toch niet raar.
Op een console spel kan je ook klagen van, "op de pc is die 60 fps te spelen maar op de console maar 30" .
Dit is niks meer van argumenten bij halen.
Het is niet zo dat console spelers zo maar bij de steam versie kunnen komen om te reviewen.
Ik vind het wel raar. Je reviewt de steamversie, niet de console versie.
Klopt je reviewed de pc versie maar wanneer jij allemaal argumenten aanhaalt dan noem jij ook die van de console en meestal gebeurt het alleen als het iets extreem is en mensen hun gal willen blazen.
Het is niet zo dat iedereen het bij elk spel doet.
Maar het kan net zo zijn dat het Sony fanboys zijn die xbox willen bashen maar aan de andere kant ook xbox suporten door het te kopen. :|

[Reactie gewijzigd door raro007 op 22 juli 2024 20:23]

Niet meer dan terecht, het is simpelweg een brakke, ongeïnspireerde, halfbakken drol van een game en het is schrijnend dat dit van dezelfde makers komt die tot nu toe een fantastische track record hebben/hadden en al helemaal van de studio die ons het geweldige Prey heeft gegeven.

Dat het een "verrassing" was voor Spencer en co. is eigenlijk nog het allerergste, ik hoop dat dit geen voorbode is van de kwaliteit die we van Bethesda onder Microsoft mogen verwachten, maar met alle recente uitspraken en voorbarige damage control omtrent Starfield, zie ik het somber in.
Hoewel de uitgever natuurlijk eindverantwoordelijk is voor wat ze verkopen - de studio heeft vijf jaar de tijd gehad. Er is iets echt goed fout gegaan tijdens de ontwikkeling en ik denk niet dat de schuld daarvan bij de publisher ligt.

Maar Bethesda staat nu wel onder enorm veel druk. Het marktaandeel van Xbox daalt steeds verder, wat lijd tot een vicieuze cirkel waarbij andere ontwikkelaars het platform ook minder serieus gaan nemen. Ze hebben echt een hit game nodig om consoles te verkopen, en hoe sneller hoe beter.

In principe heeft Bethesda een goede track record om dat soort hits te maken. Hun singleplayer RPG's verkopen altijd zeer goed, en ze hebben meer tijd gehad dan ooit om het eindelijk eens fatsoenlijk af te werken. Ik denk dat Microsoft daar inmiddels ook wel de noodzaak van inziet.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 20:23]

Hebben ze een hit nodig, dan moeten ze meschien een grote game studio overnemen met een paar grote ttitels zoals cod of zo,


Wacht dat doen ze al maar is ook niet goed :)
Ze hebben enorm veel games in ontwikkeling. Analisten voorspellen al tijden dat ze de komende jaren Playstation gaan inhalen qua exclusives, maar er is nog weinig van terecht gekomen. Ik weet niet wat daar intern speelt, maar ze hebben in 2019 en 2020 een hoop aangekondigt waar we vervolgens niks meer over gehoord hebben.
Even kort via GP gespeeld, en snel weer uninstalled. Het is een levenloos spel zonder karakter helaas.. met name de combat en animatie zijn echt 2015.
een levenloos spel
Het zijn dan ook vampiers hé! :o
Zakt naar de 14e plek, het stond dus eerst hoger in de lijst met slechtste games?

Typisch voorbeeld van review bombing. Ja, dingen zijn beloofd en niet waargemaakt. Maar dat betekent nog niet dat je een game daarop moet beoordelen, die moet je beoordelen op de game zelf. Je zou eerder de developer en uitgever moeten beoordelen. Ik heb de game zelf niet gespeeld maar wel reviews gelezen en gezien overigens.
Ik heb de game zelf niet gespeeld maar wel reviews gelezen en gezien overigens.
Dan had je ook kunnen lezen en zien dat de game veel bug bevat en de basis van de game uiteindelijk niks bijonders doet en daarom de lage scores krijgt niet omdat de 60fps persee mist.

van een review bomb is daarom ook geen sprake.
Hoezo zou er geen sprake zijn van review bombing als dit spel onwijs vaak beoordeeld wordt en meer dan andere nieuwe games? Ben even benieuwd wat dan de definitie is van review bombing.
Bij een review bombing is er sprake van onterecht kritiek. De lage waardering die deze game krijgt is echter geheel terecht. De grote baas bij Xbox heeft zichzelf als verontschuldigd over deze release.
Totale onzin. Wanneer Musk stelt dat je met Model 3 een actieradius kunt verwachten van 800 kilometer en blijkt dat 't maar 430 kilometer met-wind-mee-bergaf is, tsja, beoordelen op de 430 kilometer, niet op de belofte. Wanneer je bij de Gamma huismerk beits koopt waarop staat dat de beits minimaal 10 jaar goed blijft en na twee jaar hangen de vellen er bij, tsja, beoordelen op de twee jaar en niet op de belofte. Waarom wordt dit soort bullshit bij games door sommigen als zoete koek geslikt?
Het is heel wat anders als je het hebt over beperkingen zoals in jouw voorbeeld over een auto, of een game waar elementen uit missen. Vals dilemma.
Fijn dat je ook even uitlegt waarom het volgens jou "anders" is. Volgens mij is het namelijk niet meer dan de consument die een produkt afserveert op misleiding c.q. geschapen verwachtingen.
"Redfall zakt naar de veertiende plaats op lijst slechts beoordeelde Steam-games" klinkt dus eigenlijk positief. Ze zijn uit de top-10 van slechtste games verdwenen, hoera!?
Ja, dingen zijn beloofd en niet waargemaakt. Maar dat betekent nog niet dat je een game daarop moet beoordelen
Niet mee eens, dat zou voor mij absoluut reden zijn om een game de laagst mogelijke score te geven. Ze leveren gewoon troep af dat niet af is. 60fps hoort gewoon bij de release erbij te zitten, lage reviewscores op dat feit alleen is begrijpelijk en te verwachten. Of het terecht is of niet maakt niet uit, het is gewoon lomp om een game in deze staat uit te brengen.

En door de game laag te beoordelen, beoordelen we ook de maker/uitgever. Ze mogen best de consequenties van hun wanbeleid voelen, en dat gebeurd nu dan ook.
Als die 60fps alleen op een console een probleem is dan wil ik met die informatie niet lastig gevallen worden op Steam. De score moet gaan over het spel zoals ie op Steam staat en alleen dat. Mensen die Steam misbruiken om hun console (of andere) frustraties te uiten mogen daar wat mij betreft een permanente review ban krijgen.

Onterechte positieve reviews zijn slecht, misplaatste negatieve ook.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 22 juli 2024 20:23]

Ik wil een zo’n objectief mogelijke beoordeling van een game, niet een beoordeling op basis van wat het had kunnen zijn.
Het moet op basis van wat het had móeten zijn (in plaats van "kunnen") volgens de beloftes en geschapen verwachtingen door de publisher.
Niet mee eens, dat zou voor mij absoluut reden zijn om een game de laagst mogelijke score te geven.

Een review hoort objectief te zijn, op het moment dat er emotie en persoonlijke waarden bijkomen is ie waardeloos.

Deze game mag dan wel niet geslaagd zijn maar om te spreken van de 14e slechtste Steam game ooit is bezopen.
Het is echt wel even wat meer dan 'beloftes niet waar gemaakt'. Er zijn zo veel dingen niet oke met dit spel, dat heeft weinig met beloftes te maken.

Ik denk dat je de reviews nog maar een keer op nieuw moet lezen want het lijkt er op dat je het meeste hebt overgeslagen.
Vergeet niet dat je bij Steam alleen thumbs-up of thumbs-down kan beoordelen. Dus niemand zegt dat dit de slechtste game ooit is, alleen dat het massaal als "onvoldoende" of "niet het geld waard" wordt beoordeeld. Waarbij een prijs van 70 euro niet echt helpt natuurlijk.
Zelfs als het spel wel goed zou draaien zou het nog steeds een dertien in een dozijn looter shooter zijn met geen enkele vorm van eigen sfeer, memorabele personages, goed verhaal of interessante game mechanics. Het is ook gewoon een oersaai spel.
Tja, realistisch gezien is Redfall natuurlijk niet de 14e aller slechtste game ooit gemaakt en dit toont wel een beetje aan dat de hive mind flink op deze bandwagon gesprongen is. Maar hopelijk schudt dit de industrie wakker dat mensen wel een beetje klaar zijn met games die gewoon niet af zijn en/of beneden de maat presteren op moderne hardware maar wel verkocht worden voor 70 euro.
Ik snap niet zo goed waarom mensen, hoop en vasthouden aan deze zogenaamde triple AAA-games. Er zijn zoveel betere spellen. Vooral kleine(re) studios maken leuke spellen. Ze zijn misschien niet zo groot, of grafisch wat minder, maar de gameplay is wel veel leuker. :)

Verder snap ik niet zo goed wat leuk is aan dit soort games? Zijn er niet al genoeg van en allemaal hetzelfde in stijl?
Goede zaak dat deze ronduit slechte game zo laag beoordeeld wordt. Hopelijk is dit een goede les voor deze (en andere) ontwikkelaars.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.