Testversie Windows 11 bevat galerijmodus voor Windows Verkenner

Microsoft heeft Windows 11 Insider Preview Build 23435 vrijgegeven. Deze build bevat een galerijmodus voor Windows Verkenner waardoor foto’s en afbeeldingen die op een pc staan, eenvoudiger te bekijken zijn. De functie wordt nog niet naar alle testgebruikers uitgerold.

Volgens Microsoft zal de galerijmodus in Windows Verkenner een overzicht geven van alle foto’s en afbeeldingen op een computer, net zoals dat in de Foto’s-app kan, via de weergaveoptie 'Alle Foto’s'. Gebruikers kunnen ook collecties van foto’s of mappen toevoegen aan de galerijmodus. De modus zal volgens het Amerikaanse bedrijf ook via de bestandskiezer te doorzoeken zijn.

De functie zit momenteel in Windows 11 Insider Preview Build 23435, dat via het Windows Dev Channel verspreid wordt. Microsoft schrijft dat de galerijmodus nog niet naar alle Windows Insiders uitgerold zal worden omdat het bedrijf eerst nog feedback wil afwachten. Het is niet duidelijk of de functie in de stabiele versie van Windows 11 zal worden opgenomen.

Gallerijmodus Windows 11 Insider Preview Build 23435
Gallerijmodus Windows 11 Insider Preview Build 23435

Door Jay Stout

Redacteur

15-04-2023 • 11:21

86

Reacties (86)

86
84
23
0
0
32
Wijzig sortering
Dat lijkt mij niet gek practisch. Misschien voor geselecteerde mappen maar niet heel het bestandsysteem dat voor een gebruiker zichtbaar is. Dan krijg je alle icoontjes van elke app ook enzo.
Als ik het goed begrepen heb geeft de Gallery dus alleen foto’s weer die normaal ook in je Photo app zichtbaar zijn. Nu maar hopen dat ook de foto’s uit de recente iCloud integratie zo zichtbaar zijn.
Ah gelukkig, want er staan zo'n 90.000 foto's op mn hoofd PC.
Elk programma dat deze als bibliotheek wil benaderen wordt traag en gebruikt veel geheugen.
Het zou erg vervelend zijn als de noodzakelijke Explorer ook zo wordt.
Ik gebruik de Photo app van Windows daarom ook niet en heb bibliotheek mappen uit staan.
Dus wellicht gaat deze, m.i. onnodige "bloat", mee vallen.
.
Dit soort integraties graag niet in core Windows componenten implementeren,
maar ze in dedicated apps houden, die je optioneel kunt gebruiken.
De Photo app dus bv.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 22 juli 2024 15:33]

Ik zie niet in welke mate dit meer bloat geeft dan de huidige opties voor weergave binnen Explorer?
Ik denk dat Microsoft een legitieme reden heeft gecreëerd om al je foto's te kunnen indexeren en analyseren zonder dat je hun Photo app daar toestemming voor hebt gegeven. Zo komen ze makkelijk heel veel over je te weten en dat is kassa.
De foto’s uit de Photo app staan vaak al op OneDrive (of iCloud), dus die zijn in die zin al geïndexeerd. In welk opzicht zou dat precies kassa zijn voor hen dan?
Wanneer je geen gebruik maakt van de Photo app en zeker niet van OneDrive omdat je graag je eigen foto's voor jezelf wilt houden, dan kan Microsoft ze niet gebruiken voor analysedoeleinden. Nu Microsoft de dienst gaat integreren met Verkenner kunnen ze de toestemming verpakken in de algemene Windows gebruikersvoorwaarden en dan kun je niet anders dan toestaan dat je bestanden uitgebreid worden geanalyseerd. Dit maal waarschijnlijk met je eigen computer, op jouw stroomkosten en dat de resultaten met jouw internetverbinding als telemetrie worden verzonden. Dat scheelt Microsoft de serverruimte die ze 'gratis' verstrekken voor de OneDrive opslag en dus een heleboel kosten, terwijl de gebruikersprofielen waarschijnlijk vollediger worden dan in de huidige situatie. Het gebruik van een lokaal gebruikersprofiel wordt nu al heel lastig gemaakt en ik verwacht dat ze dat op termijl gewoon gaan verbieden.
Microsoft heeft diverse redenen om de informatie te verkrijgen; het kan hun AI helpen en daarnaast verkopen ze op aanvraag gegevens over gebruikers. Dat kan heel algemeen (per land of regio) zijn of per persoon. De mogelijkheden zijn onbeperkt als je maar beschikt over de gegevens. Dat heeft Google 20 jaar terug al ontdekt en uitgebuit en je ziet nu dat Microsoft en Apple ook inzien dat er veel geld mee te verdienen is.
Ik heb in ieder geval mijn foto's op een nas geplaatst en gebruik Windows alleen nog voor specifiele taken waar Linux tekortschiet en gelukkig zijn dat er steeds minder.
Je doet wel een hele boel aannames, waarvan ik afvraag of daar maar iets van correct is. 🤷‍♂️
Van Google is dit beleid al lang bekend. Wat betreft Microsoft kun je je eigen conclusies trekken uit het feit dat de Nederlandse overheid een 'speciale' versie van de Microsoft programma's heeft afgedwongen voor overheidstoepassingen waar de telemetrie in is uitgezet. Voor alle particuliere en zakelijke gebruikers bestaat die versie niet.
Verder blijf ik altijd zeggen dat gratis niet bestaat. Bill Gates doet veel liefdadigheid, maar Microsoft wil gewoon zo veel mogelijk verdienen aan de gebruikers. Dat verwachten de aandeelhouders namelijk. Ik verbaas me er altijd over hoeveel mensen de voorwaarden voor clouddiensten lezen voordat ze hun hele hebben en houden overdragen.
Misschien dat jij je wat beter moet inlezen, er bestaat niet zoiets als een speciale versie van Windows voor de Nederlandse overheid. 🤷‍♂️

Los daarvan is er niets gratis aan Windows en als je toevallig doelt op de upgrades van 10 naar 11. Microsoft ziet ook wel dat je het geld verdient met het aanbieden van Abonnementen, zoals Microsoft 365 Family, Xbox Gamepass etc. Maar goed, blijf vooral geloven dat het anders is.

Wat is er trouwens gek aan het feit dat een commercieel bedrijf geld wil verdienen? ☺️ Jij werkt gratis?

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 22 juli 2024 15:33]

Een goede vriend van me was hier destijd mee bezig. Ik heb even snel op Tweakers gezocht en het vloeide voort uit:
https://tweakers.net/nieu...overheid-te-verlagen.html
En waar gaat dit precies over Windows? Dit is een afspraak over Office, iets totaal anders dan Windows. 😇

Ow en dan ook nog een keer de mobiele en web apps: “privacyrisico's met betrekking tot de mobiele Office-apps en Office for the Web”.

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 22 juli 2024 15:33]

Irfanview (en browser) al eens geprobeerd?
Dat heb ik zeker gebruikt. :)
Ik gebruik nu FastStone, met de bibliotheek functie *uit*.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 22 juli 2024 15:33]

Weet niet of het wat is voor jou maar ik heb ACDSee (haha nee niet de band :+ )
Daar is ook een gratis versie van.
Wat moet je met 90.000 foto's....
Niet dat dat erg relevant is,
maar het is mn grote fotoboek met alle foto's van alle events elk jaar, van jongs af aan.
En daarnaast het fotoboek van de misses. Ik kijk er elke week wel in.
We zijn na een (lange en geweldige) vakantie eens teruggekomen met 14000 foto’s dus zo gek is dat niet.
Dat vind ik niet gek nee. Hoop meer dan mij is gelukt, maar alsnog. Dat je geen 14000 fotos zou bewaren ervan, dat verbaasd mij.
Dit is wel een enorm aantal, maar (zoals ik hieronder las) bij een Safari (of een vergelijkbare vakantie) kan ik me wel voorstellen dat je er zoveel maakt. Tijdens een gemiddelde roadtrip maak (en daar heb je dan niet veel beestjes te fotograferen) ik ook zo’n 1500-2000 foto’s ofzo.
‘T was (onder andere) een safari en heb door mijn zoomlens beestjes kunnen fotograferen die ik anders simpelweg niet had kunnen zien omdat ze te ver weg waren. Dan zie ik liever een aapje door mijn lens dan een bruine vlek in de verte waarvan je maar moet aannemen dat het een aapje kan zijn. :-) En dan maar klikken natuurlijk. ;-)

Uiteraard zijn er foto’s bij die niet gelukt waren maar het merendeel wel en we hebben er nog steeds vaak plezier aan.
Ik neem toch aan dat dit gewoon de bibliotheek functie van Windows gebruikt waar je meerdere mappen in kunt stoppen? Zo werken Afbeeldingen en Documenten tegenwoordig ook.

Zo niet dan is het nutteloos, de meeste foto's die ik überhaupt op mijn PC heb staan staan in NextCloud of OneDrive
Libaries, dat is die functie die volgens mij al jaren niet meer ‘gepusht’ wordt. Volgens mij is hij zelfs al weer niet standaard zichtbaar. En wat jij zegt over die Afbeeldingen en Documenten die standaard ook een soort van Library zijn klopt (volgens mij) ook niet helemaal.

Ik kan me overigens voorstellen dat dit dus de integratie gebruikt zoals die ook in de Photo’s app wordt gebruikt, dus die Gallery zal wel een soort van merged overview zijn van de mappen die jij in de Photos app hebt aangemerkt als ‘foto-mappen’, OneDrive foto’s en de foto’s van iCloud.

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 22 juli 2024 15:33]

Het is een weergavemodus. Zoals er nu al verschillende zijn. Tegels, miniaturen, details, etcetera. En dan krijg je ook galerij erbij. Die kun je gebruiken op mappen met foto’s en video’s. Die ga je niet gebruiken om de map ‘Program Files’ te bekijken
Volgens Microsoft zal de galerijmodus in Windows Verkenner een overzicht geven van alle foto’s en afbeeldingen op een computer, net zoals dat in de Foto’s-app kan, via de weergaveoptie Alle Foto’s
Dat staat in het artikel toch anders.
ik vermoed dat ze wel minimale afmetingen uit de metadata gebruiken om te filteren op wat foto's zouden moeten zijn.

Het maakt in elk geval inzichtelijker dat je veel (semi-)duplicates hebt
Deze modes zijn per map in te stellen. Zo krijg je standaard in Mijn Foto's en Mijn Video's een gridweergave met grote iconen.
Als ze nu direct wat tools eraan hangen zoals resize, crop en een voorgeselecteerde map voor opslaan/move heb je een krachtig iets.
Misschien kunnen ze een naadloze integratie met de Photos app maken (bijv als je rmb op een foto doet je opties krijgt voor crop etc en dat als je daar op klikt de foto gelijk geopend wordt in crop modus in de Photos app).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 22 juli 2024 15:33]

Powertoys! Ook van Microsoft. Voor de rest wel een een handig feature die galerij. Kan zat mensen die klagen waarom foto's beheren, zonder externe tools, zo lastig is t.o.v. wat ze gewend zijn op mobiel en tablet. Dat hoor ik vaker dan de Tweakers die hier (terecht) klagen over de taakbalk. De doorsnee consument krijgt naar mijn gevoel meer prioriteit sinds Windows 11. Wellicht dat dat ironisch genoeg de andere kant van de medaille is als iedereen van ons telemetrie uitschakelt.

[Reactie gewijzigd door snoopdoge90 op 22 juli 2024 15:33]

In het verleden vernaggelden de Microsoft tools je foto's door opnieuw te gaan comprimeren. Ook van de metadata klopte helemaal niets. Ik mag hopen dat ze dat dan wel goed gaan implementeren.
Ik begin steeds meer tevreden te zijn met Microsoft.
Stiekem hoop ik dat ze in de toekomst mobiel OS weer een kans geven en zich gaan bezig houden met smartspeakers.
Anoniem: 1745418 @Ralph8415 april 2023 13:28
Laten ze zich vooral bezig houden met het ontwikkelen van fatsoenlijk besturingssysteem zonder al die telemetry
En heel ver weg blijven van smartspeakers
Even heel zwart/wit, maar hoe weten "ze" wat een fatsoenlijk OS is zonder terugkoppeling van gebruikers? ;-)
Anoniem: 1745418 @sfranken15 april 2023 18:02
Telemetry is heel wat anders dan gebruikers ervaring
En waar denk je dat ze de telemetrie precies voor gebruiken? Zo kunnen ze precies zien welke functies mensen wel en niet gebruiken.
De telemetrie die Microsoft verzameld is afhankelijk van de vraag van hun klanten. Meer kunnen ze er net over zeggen. Dat kunnen natuurlijk allemaal ontwikkelaars zijn.
Anoniem: 1745418 @TheVMaster17 april 2023 09:52
Yeah right 🤣 in the perfect world
Voor de rest is jouw data gewoon geld waard 🤑🤑🤑
Windows 11 is een hele fatsoenlijke OS. Wellicht dat jij daar anders over denkt maar het is niet voor niets de meeste gebruikte OS voor thuis en werk.

Een perfecte OS zul je nooit kunnen creëren.
Is voor werk? Ik ken nog maar een paar bedrijven die over zijn op 11. De meeste draaien nog op 10, vooral omdat 11 niets nieuws brengt, behalve een andere interface, half-doordachte functies en verdwenen beheer functies.
Windows 11 begint steeds meer Vista voor Windows 10 te worden…
Ik begrijp de nieuwe functie niet echt, mijn vrouw maakt suizende foto’s per jaar. Maar je zit nu al uren te wachten als je een map opent waar je de foto’s kan zien. Gaat dat verbeteren?
Echt niet meest gebruikt voor werk...

Onze medewerkers die thuis werken kunnen niet eens met Windows 11 connecten met onze RDP-omgeving (alles Windows-gebaseerd, gateway etc.) zonder een registry fix. Windows 10 werkt prima. Onze zakelijke apparatuur gaat echt niet over op 11 tot dat opgelost is.
Want de 2 andere grote OS'en hebben dat niet?
Is het niet Galerij?
Dat is een goede toevoeging voor fotomappen. Lijkt me zeer handig!
Mits je 't uit kan zetten.
en het je niet steeds opnieuw wordt opgedrongen zoals ze doen met een Microsoft account, OneDrive etc.
Anoniem: 1849202 15 april 2023 12:59
Voor mensen waarbij thumbnails ontbreken bij bepaalde videobestandsformaten in Explorer kan je het volgende gebruiken:
https://www.videohelp.com/software/Icaros
Icaros can provide Windows Explorer thumbnails, for essentially any video media format supported by FFmpeg, this includes popular filetypes such as: Mkv, Flv, Avi, Mp4, Mov, Rmvb, M2ts, Ogm etc. Besides the FFmpeg supported filetypes, Icaros also contains custom parsers, which can produce Cover Art thumbnails for Mkv, Flac, Ape, and Mpc files. Icaros also provides Windows Explorer properties for the following popular filetypes: Mkv, Flv, Ogm, Ogv, Ogg, Flac, Ape, and Mpc. Requires .NET 4.0.
Er zijn nog genoeg zaken wat Microsoft zou kunnen verbeteren aan Windows 11. Zoals de systeemeisen, de taakbalk, start menu om maar een aantal punten op te noemen.

Het zou erg verstandig zijn dat Microsoft daar aan werkt voordat Windows 10 de eol status krijgt
de systeemeisen staan gewoon vast. Daar valt niets aan “te werken” W11 is niet supported op die hardware en daarmee is de kous af.

Je kunt het verder gewoon installeren alleen je krijgt geen ondersteuning
Tsja, gek eigenlijk dat dat niet blijkt uit hun telemetrieverzameling.
Mooie ontwikkeling Windows aan de buitenkant lijkt het steeds meer op MacOs, overzichtelijker en minder stappen en klikken hetzelfde bereiken.
Anoniem: 1745418 @the iMad15 april 2023 13:24
Probeer dan eens windows 98se ... een verademing qua klikken
Windows 10 en 11 is gewoon een ramp😤
Totdat je iets wil met drivers, PnP, USB of eigenlijk überhaupt iets bruikbaars natuurlijk, maar goed dat hebben we het dan maar niet over.
Met je eens. Microsoft is gewoon slecht in het maken van een fatsoenlijke, intuïtieve GUI. Hoe simpeler hoe beter. Het elke keer weer omgooien van de eerste GUI laag om daarna al snel weer op menuutjes uit te komen met de Interface van NT of XP. En dan al die apps van Microsoft zelf. Wie gebruikt dat nu?

Een goeie GUI hoeft niet continue omgegooid te worden.
Zoals met bijna alle software die 'volledig herschreven' wordt, is hoofdzakelijk de GUI aangepast en zit er nog dezelfde code achter met dezelfde bugs. Microsoft dankt zijn bestaansrecht aan de telkens vernieuwde interface. Je kunt geen nieuw OS verkopen als er niets nieuws in zit. Aan de meeste functionaliteit is de afgelopen 30 jaar weinig veranderd. Het is de interface die mensen doet denken dat ze achterlopen.
Apple heeft overigens wel een interessant concept. Die verwijderen functies. Ik weet niet of ze ermee wegkomen omdat je op hun hardware geen keuze hebt of dat het ook een gevoel van vernieuwing geeft.
Je bedoelt eerder onoverzichtelijker. De interface wordt steeds meer verrommelt waarbij ik het idee krijg dat zaken veranderd worden om het veranderen. Opdrachten zoals knip/cut zijn omgezet naar symbolen waarvan je hoopt dat mensen ze nog begrijpen. Er zijn sinds Windows 7 een paar interfaces door elkaar heen geïmplementeerd in Windows die niet goed op elkaar aansluiten. Het is een grote bende geworden.
Er zijn door de jaren alleen maar meer opties bij gekomen en die kan je beter weergeven op de nieuwe manier dan op de oude. Je hebt gelijk ze zijn er nog niet helemaal maar gaat de goede kant op.
Anoniem: 1745418 15 april 2023 13:12
De her introductie van picasa 8)7
Microsoft die een Google product introduceert?
Hij doelt op de functionaliteit van Picasa. Zoals die bijvoorbeeld ook in Synology Photos zit.
Picasa gebruik ik nog steeds, lightning fast. 100.00 foto's op mijn NAS zijn geen enkel probleem.
Ben nog geen goed alternatief tegengekomen. Vooral de edit functie (crop, draaien, helderheid, contrast) waarbij de delta wordt opgeslagen - zonder het origineel aan te raken - vind je bijna nergens anders.
Anoniem: 1745418 @JoWa16 april 2023 13:48
True👍
Apple heeft precies dezelfde functionaliteit in hun foto app op mac en iOS.
Mocht het ooit niet meer werken, dan zou je eens naar DigiKam kunnen kijken. Dat werkt op vrijwel alle OSsen en kan een centrale SQLite database aanspreken vanuit veschillende computers. Daarnaast is de functionliteit tegenwoordig echt goed.
Dank voor de tip, meteen gedownload en geïnstalleerd.
Het lijkt idd goed te werken, hoewel het minder intuïtief is vergeleken met Picasa. Wel veel tooling :)
Klopt, maar ik zie het bij elke versie beter worden. Zelf zit ik nog vast aan Lightroom omdat ik daar heel veel aanpassingen voor foto's in heb gemaakt. Ik ben het beleid van Abobe echter een beetje zat, dus probeer ik rustigaan over te gaan op DigiKam. Aanvankelijk vond ik dat echt behelpen, maar het programma maakt echt flinke stappen.
Ondertussen even met Digicam gespeeld. Toch wel een essentieel verschil: Picasa toont het resultaat van de uitgevoerde handelingen obv het origineel, Digicam maakt obv de handelingen een nieuw bestand aan. Je bent dus de delta kwijt, je ziet alleen het resultaat in dat nieuwe bestand. Als je later extra aanpassingen wilt doen, moet je dat óf doen op die tweede versie (dus kwaliteitsverlies als je met jpg werkt), of je moet weer vanuit het origineel alle bewerkingen herhalen + de extra bewerkingen uitvoeren. In beide gevallen wordt ik niet blij (of ik heb iets gemist in Digicam).
Ik durf het niet te zeggen. Ik heb nog steeds al mijn bewerkte foto's in Lightroom zitten en probeer nu mijn archief langzaam in te lezen in DigiKam. Daarbij heb ik al wel zitten spelen met metadatawijzigingen. Die worden direct in mijn jpg beelden geschreven, zodat mijn ratings goed gaan. Ik heb ook de gezichtsherkenning uitgeprobeerd (die ik niet wil laten uitvoeren voor Adobe software). De tags worden netjes in de metadata geschreven. Ik heb nog geen beeldbewerkingen gedaan. Daarvoor wil ik eerst wat testen. Zeker met het oog op wat je schrijft en wat er gebeurd met eventuele bewerkingen van Adobe die in het bestand staan.
Zo zie je maar hoe je in een paar jaar kunt worden gevangen in een systeem en hoe lastig het is om er weer uit te komen.
Wat is er mis om de map Afbeeldingen te openen en de afbeeldingsmaat op groot te zetten?
Heb je dan niet hetzelfde bereikt?
Nee, dit wordt geordend op basis van datum. Je krijgt een soort tijdlijn met foto's te zien in een album.
Ordenen op datum oplopend en aflopend kan ook gewoon in Verkenner. Dus dan heb je ook een soort tijdlijn
Niet met een schuifbalk met jaartallen.
Dat gaat dus niet omdat een of andere programmeur bij Microsoft bedenkt dat het ‘handig’ is om het detail overzicht in blokken onder te verdelen. Het is werkelijk ongelofelijk hoe dom sommige zaken zijn geïmplementeerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.