ING-storing leidt tot problemen bij internetbankieren, app en iDEAL - update

Klanten van ING hebben last van een storing waardoor meerdere diensten van de bank niet of minder goed werken. Het gaat om het Mijn ING-gedeelte op de website, maar ook om het gebruik van de ING-app en het doen van betalingen via iDEAL.

Op de statuspagina van iDEAL wordt weergegeven dat er momenteel een storing is bij ING, wat betekent dat klanten van de bank niet met het betaalsysteem kunnen betalen via een rekening van ING. Er wordt aangeraden het nogmaals te proberen of te betalen met een account van een andere bank.

ING bevestigt op Twitter dat er sprake is van een storing bij Mijn ING en de app en dat er gewerkt wordt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Er wordt niet bij gezegd hoe lang de problemen naar verwachting zullen aanhouden. Klanten maken bijvoorbeeld melding dat inloggen in de app niet lukt en als het wel lukt dat bepaalde onderdelen niet worden weergegeven.

Op storingswebsite Allestoringen is te zien dat de problemen in België en Nederland optreden. Gebruikers klagen hier ook dat er eerder in de woensdagochtend nog geen melding gemaakt werd op de statuspagina van ING, maar inmiddels meldt de bank op deze pagina dat er problemen zijn met iDEAL en inlogproblemen bij Mijn ING voor particulieren en zakelijke gebruikers.

Update, 20.32 uur: De storing bij ING is nog steeds niet opgelost. Een woordvoerder van ING zegt tegen NU.nl dat nog niet bekend is wanneer dat naar verwachting gebeurt. "Het duurt langer dan we zelf hadden voorzien. Of de storing binnen uren of dagen verholpen zal kunnen zijn? Dat durf ik niet te zeggen", vertelt de woordvoerder aan NU.nl.

Update, donderdag 7:03: De storing is voorbij.

ING storing

Door Joris Jansen

Redacteur

01-02-2023 • 12:01

427

Submitter: SRI

Reacties (427)

427
402
103
3
0
17
Wijzig sortering
Gerealiseerde beschikbaarheid ING iDeal
Prime time 6:30 uur - 1:00 uur
Okt t/m Dec 99,22%
Sept t/m Nov 99,29%
Bron: https://www.ing.nl/partic...eschikbaarheid/index.html
Voor de beschikbaarheid van iDEAL zijn .. door Currence normen vastgesteld. Banken moeten zich aan deze normen houden.

Gestelde normen beschikbaarheid:
Norm primetime van 06.30 uur tot 01.00 uur CE(S)T: 99,88%
Bron: https://www.ideal.nl/actu...rs/ideal-beschikbaarheid/


ING voldoet dus al ruim een jaar niet aan de beschikbaarheidsnorm voor iDeal.

Met gemiddeld meer dan 6 minuten extra onbeschikbaarheid per dag dan toegestaan. En het is het laatste kwartaal verslechterd in plaats van verbeterd.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 14:58]

Afgelopen jaar was het meest bewogen jaar qua cyber aanvallen en dat is niet zomaar. De ECB en de Nederlandse banken waarschuwde begin 2022 al ook mede de oorlog. om te waken over de veiligheid. Veel banken zijn op die advies verder gaan kijken ,maar er staan professionele hackers groepen tegenover. De meeste storingen onstaan bij banken meestal door hack aanvallen.

Je ziet niet alleen de extreme toename qua aanvallen op banken, maar ook gewone bedrijven voor ransomware of gewoon om plat te gooien. Telecombedrijven zien ook een toename en ook onze nutsbedrijven en olie bedrijven zelf in Rotterdam, Terneuzen etc.

Banken in Nederland worden 3x per 2 seconden aangevallen en bedrijven hebben momenteel meer dan 20% kans om aangevallen te worden. Dit is extreem veel en dus is beveiliging noodzakelijk, daarbij lukt het meestal 2% van de gevallen dat men daadwerkelijk een hack plaatst.

Het is oorlog en de bedoeling is om onze maatschappij te ontwrichten alleen horen we er weinig van. Kijk maar eens naar het ziekenhuis in Groningen, dat kwam werd uitendelijk bekend, maar dat zie we liever niet en 3 dagen later is het toch nog nieuws geworden op het journaal. Afgelopen 2022 komt in de boeken en we zijn er voorlopig niet vanaf.

Nu hoor ik iedereen wel klagen, maar de ING heeft op dit moment een enorme hack en nu zijn zij het slachtoffer, maar de volgende keer is dit een ander. Dat ING niet voldoet aan ideaal is geen issue , dit zijn andere tijden.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 22 juli 2024 14:58]

Is het bevestigd dan dat het om een hack of cyberaanval gaat?
Nou als het een een systeem is dat is vastgelopen dan kunnen ze dat normaal binnen 3 uur weer aan de gang brengen inclusief backup systemen. het probleem treft hier niet een enkele systeem, maar enorm veel verschillende systemen, maar ook de webpagina, bank app,etc , daarbij door de duur is het bijna wel zeker dat het een zware hack is.

Het doet denken aan meerdere bedrijven, die dagen issues hadden als laatste het ziekenhuis in Groningen die drie dagen plat is gehouden door Russiche professionele hackers. Dit was puur om de boel te ontwrichten en denk dat het wel gaat toenemen.

Banken spreken hier verder nooit over, maar eerder over een verstoring en bieden dan meestal excuus aan :)

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 22 juli 2024 14:58]

Nou als het een een systeem is dat is vastgelopen dan kunnen ze dat normaal binnen 3 uur weer aan de gang brengen inclusief backup systemen. het probleem treft hier niet een enkele systeem, maar enorm veel verschillende systemen, maar ook de webpagina, bank app,etc , daarbij door de duur is het bijna wel zeker dat het een zware hack is.

Het doet denken aan meerdere bedrijven, die dagen issues hadden als laatste het ziekenhuis in Groningen die drie dagen plat is gehouden door Russiche professionele hackers. Dit was puur om de boel te ontwrichten en denk dat het wel gaat toenemen.

Banken spreken hier verder nooit over, maar eerder over een verstoring en bieden dan meestal excuus aan :)
Volgens ING gaat het nadrukkelijk niet om een cyberaanval.

https://www.facebook.com/...4524906/5989620564417788/

Edit: post is door ING na paar minuten offline gehaald. Was op tijd met een screenshot. Ging om dit statement: https://i.gyazo.com/749e084d3927c9286bb685a587a9d4ad.png

[Reactie gewijzigd door Cheezborger op 22 juli 2024 14:58]

Dat statement staat gewoon op hun twitter. Vreemd als ze dat ingetrokken hebben op FB.
Je moet niet alles geloven wat online staat en en dat gezegd te hebben is mijn vermoeden voor 95% dat er een hack is geweest die voor deze problemen heeft gezorgd. Zou raar zijn als een domino steentje omvalt dat er geen backup is en dat meerdere systemen onderling de weg kwijt zijn.
Ik denk dat je dit niet voor mij bedoelde of dat we elkaar verkeerd begrijpen. @Cheezborger zei dat het statement door ING van FB verwijderd is, ik gaf enkel aan dat hetzelfde statement nog wel op hun Twitter stond.

Discussie over de inhoud en de geloofwaardigheid heeft geen zin en heb ik geen tijd voor ;)
gelijk heb je soms moet je het ook maar als een verstoring zien ;)
Wat is de ABN AMRO weer lekker onprofessioneel door:

Niet duidelijk aan te geven wat de exacte periode is die wordt weergegeven.
Niet aangeeft wanneer de informatie bijgewerkt is.
Drie maanden aan SLO availability data te middelen terwijl de oorspronkelijke eis volgens mij 99,88% per maand is en je dit dus elke maand moet halen.
Ja, opvallend exact het minimale van de norm met een nauwkeurigheid van 3 seconden per dag.
En de prijs maar verhogen ivm verbeteringen en stabiliteit van het platform.
Ja frappant hè. Rabo gemiddeld ook kosten voor een rekening met 30% omhoog. Da's toch echt wat anders dan inflatie. Maar wel (bijna) alle kantoren dicht en alles online regelen. Iemand spreken kan in eerste instantie alleen via chat (waar vervolgens je pas na 2 dagen een reactie krijgt) of telefoon. Apart wel. Tis jouw geld. Maar ze maken het steeds lastiger om uit te geven :?

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 22 juli 2024 14:58]

Op de één of andere manier is de situatie ontstaan dat opsporingsdiensten de taak van het opsporen van boeven bij de banken hebben neergelegd, en dat ze nu steeds massaal beboet worden als ze "hun" taak niet extreem serieus nemen. ING, Rabo, ABN, iedereen één of meerdere boetes, en dat zijn geen kinderachtige boetes.

Dus niet alleen de boetes, maar ook de kosten van duizenden (!) nieuwe werknemers om fulltime opsporingsdiensten te verlenen moeten ergens van betaald worden. Zoals bezuinigen op kantoren en kosten voor het houden van een rekening omhoog.

Hoewel het vooral irritant is en banken graag wat minder spastisch willen controleren, schijnt overigens ook dat het niet werkt, waardoor banken juist nóg spastischer moeten gaan controleren.

De huidige stand van zaken? Autoriteit Persoonsgegevens: antiwitwaswet leidt tot massasurveillance.
[Het] "centraal bancair sleepnet" dat het kabinet wil invoeren [is een] middel dat gericht is op het opsporen van relatief gering aantal gevallen [en] zal worden ingezet tegen alles en iedereen. Het staat daarmee gelijk aan het ‘preventief fouilleren’ van elke betaling en vervolgens deze informatie te delen met anderen".
Minister van Financiën Kaag heeft uitgesproken dat criminelen vernuftig te werk gaan en dus grotere betalingen opsplitsen - geautomatiseerd via de onlangs verplichtte PSD2 API's neem ik aan - en zo onder de radar blijven. Om de boeven via het transactieverkeer te pakken moet je dus wel een centraal bancair sleepnet optuigen. Ze bedoelt het ongetwijfeld goed. Jij kan deze goede bedoelingen belonen of bestraffen op woensdag 15 maart (verkiezingen Provinciale Staten). Noteer deze datum dus in je agenda.

[Reactie gewijzigd door Sando op 22 juli 2024 14:58]

Op de één of andere manier is de situatie ontstaan dat opsporingsdiensten de taak van het opsporen van boeven bij de banken hebben neergelegd, en dat ze nu steeds massaal beboet worden als ze "hun" taak niet extreem serieus nemen. ING, Rabo, ABN, iedereen één of meerdere boetes, en dat zijn geen kinderachtige boetes.
Het alternatief is de de opsporingsdiensten mee laten kijken met al het betalingsverkeer, of de criminelen maar hun gang laten gaan. Wat heeft jouw voorkeur?
Dit is een valse keuze. We kunnen ons richten op het tegengaan van brievenbusfirma's en andere belastingontwijkende constructies. We kunnen ons ook richten op de bron van het zwarte geld en het voor >99% legitieme bancaire betalingsverkeer ongehinderd zijn gang laten gaan. Uiteindelijk is zwart geld niet maatschappij ontwrichtend en zware criminaliteit wel. En nee, daarvoor is het niet nodig of het in ieder geval niet waard, om onschuldige mensen te bespioneren.
Misschien denk ik te simpel, maar zwart geld stroom moet toch atlijd van cash naar de bank gestort worden. Zoals een nagelstudio die een miljoen omzet heeft tijden de lockdown..
Van bank naar bank ben je al te laat in het proces.
Je zou dus al je onderzoek /monitoring kunnen gaan limiteren op de geld stroom, afstorten bij de bank.
De criminelen gebruiken ook andere middelen dan alleen bancaire overschrijvingen.
Kunst is ook populair en er zijn genoeg andere mogelijkheden, zoals (lease)auto's, (vakantie)woningen, etc.

Moet daarom jouw wekelijkse boodschappen ook onderzocht worden op criminele activiteit, met de mogelijke risico op blokkade en daarop volgende problemen?
Criminelen hun gang laten gaan, zodat ze minder moeilijke truuken hoeven uit te halen en bijgevolg makkelijker gepakt kunnen worden met traditionelere middelen.

Om eerlijk te zijn vind ik witwassen niet écht een enorm probleem. Pak liever de bron van dat geld aan.
Ik denk dat er meer zaken zijn waarvan wij als normale burger het probleem er niet van zien, het is dat de belastingdienst er een probleem mee heeft omdat ze geld mislopen.
Het probleem is niet het zwart geld, maar de criminaliteit. Dus dat aanpakken. Wat interesseert het ons dat een een auto handelaar 3 autos zwart betaald krijgt. Op het moment van uitgifte wordt er btw betaald.
Denk als je bij de bouwmarkt gaat kijken. De buit groter kan zijn. Of bij de AH waar een kroeg flesjes bier haalt. Zorg dat kannabis en zo gewoon btw afdracht heeft en de inkoop niet zwart hoeft te doen... Dat scheelt heel veel zwart geld.
Onzin. Het is niet of criminelen hun gan laten gaan of diensten mee laten kijken naar *al* het betalingsverkeer. Diensten inzage geven in de beveiligingsmaatregelen op zijn hoogst. Maar "diensten" welke? De High Tech crime unit, zou de enige zijn. Zwaar onderbemand voor alle banken en andere financiele instellingen daarvoor.
Je zou eerder moeten denken aan verplichting om te voldoen aan strikte security tests, en dan heb ik het niet over documenten met blablablablabla protocollen die zo ruim opgevat kunnen worden dat een veter met een strik erin ook opgevat kan worden als een slot op de kluis. Maar gewoon security testers met bewezen track record die *volledige* toegang krijgen tot alle systemen. En het verplicht moeten fixen van *alle* potentiele en aanwezige kwetsbaarheden. Niet alleen een adviesrapport, maar gewoon feitelijk een dwangbevel van een rechter om die zaken te fixen.
Ja ik weet dat. Maar ik snap niet zo goed dat ze zich hier niet openbaar veel harder voor verzetten. Ze lijken het wel fijn te vinden.

Ik ben benieuwd welke extra rechten de bank erbij heeft gekregen.

Maar het is bijna zo dat je bij een bank schuldig bent tenzij je bank automatisch voor jou je onschuld bewijst.

En dat wordt alleen maar erger.
Het is sinds de invoering van online betalen allemaal veel veiliger en betrouwbaarder geworden...en makkelijker.
Op de één of andere manier is de situatie ontstaan dat opsporingsdiensten de taak van het opsporen van boeven bij de banken hebben neergelegd,
Jij hebt liever dat de opsporingsdiensten in de systemen van de banken zitten en alles zien?
Het alternatief (ook als reactie op @TheekAzzaBreek) kan ook zijn om dit gewoon niet te doen voor iedere 100 euro en meer, want wat wordt dan de volgende stap? Alle betalingen van 90 euro en meer omdat criminelen net onder de 100 euro grens gaan zitten? Opsporingsdiensten hebben al toegang tot deze informatie.
Misschien wel beter dan die inmiddels 100.000 vakantie krachten.
Jij kan deze goede bedoelingen belonen of bestraffen op woensdag 15 maart (verkiezingen Provinciale Staten). Noteer deze datum dus in je agenda.
Sorry, maar nee.

Het zijn provinciale staten verkiezingen, geen tweede kamer verkiezingen. De verkiezingen moeten gaan over wat er speelt in jouw provincie. De implementatie van het stikstof beleid, woningbouw, dat soort dingen. Het gaat niet over de tweede kamer en ook niet over hoe de eerste kamer is samengesteld. De eerste kamer zou de kwaliteit van de wetten moeten controleren, maar is in dit millennium een politieke speelbal geworden. Dus ik snap je opmerking, maar ben het er niet mee eens.
Ook de eerste Kamer verkiezingen. Dus wel degelijk belangrijk.
De laatste tijd heeft de eerste kamer ons wel behoed van dictatoriale wetten.
Zo heeft de niet luisterende regering geen vrij spel.

[Reactie gewijzigd door Ruud888 op 22 juli 2024 14:58]

Ik zeg nergens dat ze niet belangrijk zijn. Voor veel mensen juist belangrijker, omdat het bestuur is wat dichterbij zit. Maar het zijn provinciale statenverkiezingen, geen eerste kamer verkiezingen. Dat de provinciale staten de eerste kamer kiezen is maar een deel van wat ze doen. En de eerste kamer zou in principe partijloos moeten zijn, in zo verre dat hun taak niet is om beleid te maken, maar om wetten te beoordelen op kwaliteit.

Dat "de eerste kamer ons wel behoed van dictatoriale wetten" is precies wat ze zouden moeten doen. Politiek kleurtje moet daar geen rol spelen. En je zag ook nog wel eens dat een eerste kamer fractie zich niet kan vinden in een wet van de tweede kamer fractie van dezelfde partij.
Anoniem: 352566 @Ruud8881 februari 2023 15:03
De eerste kamer tekent bijna altijd gewoon bij het kruisje en zwakt hoogstens voor de bühne af en toe wat af in een ogenschijnlijk vooraf al afgesproken spelletje. De klasse van beroepspolitici hebben wij helaas geen grip op.
Klopt dat het moet gaan om wat in jouw provincie afspeelt.
Maar we kiezen, ook indirect de Eerste Kamerleden. Die wetten die in behandeling zijn of behandeld gaan worden. Moeten goedkeuren.

Dus indirect, kunnen we de Tweede kamer beïnvloeden.

Ik ben het met je eens, dat het een feetje van de lokale democratie zou moeten zijn, en dat de landelijke partijen (en mensen) zich er niet mee bemoeien.
Dat is wel ironisch, omdat de eerste kamer van origine een politieke speelbal was. Back to the roots. Er staat ook nergens in de grondwet dat de eerste kamer alleen wetten moet controleren. Dat is trouwens ook één van de taken van de tweede kamer.
Ehhh je weet dat provinciale staten verkiezingen ook bepalen wie er in de eerste kamer komt? En dat er de laatste 12 jaar heel wat wetten doorheen zijn gegaan die door een andere 1e kamer samenstelling tegen zouden worden gehouden of grondig zouden worden aangepast. De 1e kamer heeft echt wat meer invloed dat alleen "kijken of het volgens de wet klopt". Want zelfs alleen dat gaat niet over "of het volgens de wet klopt" maar over hoe wetten geinterpreteerd *zouden kunnen worden*. Daarnaast kijken zij ook naar het grotere geheel ze bekijken niet ieder wetsvoorstel apart, maar ook naar voorgaande en toekomstige plannen en welke kant dat op gaat, en of dat in de toekomst tot problemen zou kunnen gaan leiden. Als 1e kamer teveel kritiek heeft op een wet dan trekt de 2e kamer in de regel het wetsvoorstel in. Als je een kritiekloze 1e kamer hebt, die simpelweg bestaat uit exact dezelfde partijen als de coalitie, kun je met veel meer gebakken peren komen te zitten dan dat je een 1e kamer hebt die bestaat uit partijen die *wel* uiterst kritisch naar de wet, de interpretatie ervan, het geheel, en de richting van het beleid kijken.
Rabo 31% met de tarieven omhoog, terwijl men in het eerste half jaar van 2022 nog 1,5 miljard euro winst draaide... Het is voor het eerst dat ik overweeg over te stappen, want zulke tariefwijzigingen terwijl je online diensten zo ongelofelijk slecht en instabiel zijn, dan zijn ze daar wel enigszins de contact met de werkelijkheid verloren...
Het is niet zo zwart-wit als je het nu laat lijken. De Rabobank heeft een groot portfolio aan diensten en het betaalpakket is nou net een onderdeel waar de bank geen winst op maakt. Oftewel, het geld dat jij elke maand aftikt voor je betaalrekening, dekken niet de kosten die de bank moet maken om de dienstverlening aan te bieden. Dat heeft o.a. te maken met de hoge kosten voor de doorontwikkeling van het product (denk aan Apple Pay, Google pay, mooie grafiekjes in de app met je toekomstig saldo verloop), hoge veiligheidseisen en het strenge beleid voor monitoring van klanten en transacties van de Nederlandse bank.

De enorme winsten waar je naar refereert komen vooral uit andere delen in de organisatie denk aan wereldhandel, leningen, hypotheken etcetc. Het betaalpakket is slechts een product om de klant te binden aan je bedrijf in de hoop dat er ook andere financiële producten worden afgenomen. Daarbij komt ook nog eens dat Nederland één van de goedkoopste landen is in de EU om een betaalrekening te openen. Een vergelijkbaar betaalproduct in Spanje, Italië, Frankrijk etc. zal je al snel meer kosten. Als de banken echt winst willen maken op het betaalpakket, dan moet je denken aan de prijzen die Bunq vraagt voor zijn betaalrekening en die prijs ligt een factor 4-5 hoger dan wat jij nu per maand kwijt bent bij de Rabobank.

En ja, de winsten van sommige banken zijn echt bizar. Er worden prima winsten gemaakt op leningen, hypotheken, handel etc. daar mag echt wel wat meer winstbelasting overheen.

[Reactie gewijzigd door RxTweak op 22 juli 2024 14:58]

Maar hypotheek en leningen worden wel gefinancierd door Jan met de pet die 1000 euro spaargeld heeft en maar 0.5% krijgt en de bank het 2x uitleent.
Jan met de pet is het onderpand
rekenen met percentages is natuurlijk weinig informatief..tenzij je zonder enige reflectie gemakkelijk op het sentiment wilt spelen.
geautomatiseerd via de onlangs verplichtte PSD2 API's neem ik aan
Ik neem juist aan van niet, gezien vanuit mijn werk wij een verbinding hebben met de API van ABN Amro en je moet echt aan veel zaken voldoen om daadwerkelijk die toegang te krijgen. Ofwel een financiele instelling met de bijbehorende papieren en registraties bij de DNB en AFM.

Het kan zijn dat er ook API's zijn die meer toegankelijk zijn, maar vanuit mijn werk weet ik iedergeval dat er ook strenge controle en regels op zitten.
"Op de één of andere manier is de situatie ontstaan dat opsporingsdiensten de taak van het opsporen van boeven bij de banken hebben neergelegd, en dat ze nu steeds massaal beboet worden als ze "hun" taak niet extreem serieus nemen."

Net als verzekeraars, accountants en notarissen. Bij vele techbedrijven liggen directe lijntjes naar de overheid. Ook zij moeten controleren of alle meningen wel netjes zijn en alle auteursrechten zijn betaald. We hebben een systeem van burgerlijke controle opgetuigd waar de Stasi jaloers op zou zijn.
Ik had kan het niet beter verwoorden! Helemaal mee eens dat dit niet werkt. Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat de Financiele transactie 1 aspect is wat men kan nagaan om witwassen tegen te gaan. Dat is ook echt het enige aspect wat men bij een bank kan neerleggen. Maar witwassers zijn ook niet gek, worden slimmer, openen bankrekeningen in het buitenland, splitsen alles. Geldezels. Alles wordt uit de kast gehaald.

Maar waarom niet meer aandacht naar meer blauw op straat? Drugscriminaliteit aanpakken (elke verkocht pilletje beland in het criminele circuit en wordt witgewassen). Hier in mijn stad Rotterdam krioelt het van lege winkels en restaurants: jaren huur betalen maar nooit een klant. Misschien wordt het tijd om die duidenzen bank medewerkers om te laten scholen naar ambtenaren en nuttig werk laten doen op straat?
Aan de ene kant worden kosten bespaard door alles naar online te hevelen. Aan de andere kant zien dezelfde MBA's die dat beslissen niet dat het verschil tussen ING en een native online bank zoals Bunq dan steeds kleiner wordt en bestaansrecht van een ING bank voor alleen betalingsverkeer dan een stuk minder wordt :)
Je moet toegeven dat banken liever alles zelf oppotten... en alle geparkeerde gelden goed te beheren... lees zelf mee te speculeren... en dat kan niet met uitgegeven geld, dat naar een andere bank gaat.
Ja, daaag. Drie jaar geleden mocht je gewoon het hele weekend wachten voordat je overschrijving terecht kwam waar hij moest zijn. Zo zijn er nog tig voorbeelden. Er is echt heel veel verbeterd de afgelopen jaren en in mijn optiek zijn de teams van ING de beste professionals die een dergelijk platform ooit hebben opgezet. Als er eens in de zoveel tijd er zich zo'n storing plaatvindt is dat alleen maar goed. Zo blijven ze verbeteren.
Frappante is dat het bij onze zuiderburen wel kosteloos kan, ook bij banken met een kantoor. Bv: Argenta, KBC.

Argenta kan ook als Nederlander, maar moet je je betaalpas wel bij een kantoor ophalen.
Bij KBC moet je wel genoegen nemen met 'trage' overboekingen, want geen instant. Desalniettemin goed om te zien dat ze daar de basis-voorziening gratis houden. Kunnen de NL banken nog wat van leren.

(instant kan wel, maar dan moet je betalen voor hun 'Plus' pakket)

[Reactie gewijzigd door aikebah op 22 juli 2024 14:58]

Of bij de oosterburen. ING is gewoon gratis in Duitsland, maar je hebt bijvoorbeeld ook N26.
er zijn prima geatis bankrekeningen beschikbaar in NL.
Vertel. Welke in Nederland gevestigde bank bied dat aan? Ik weet dat er buitenlandse banken als N26, Openbank of Revolut zijn, maar die hebben geen NL IBAN.
Tanken, of pinbetalingen doen, kan je nog gewoon met je ing pasje, pin betalen met de ING app, niet. Dus voorlopig gewoon weer je ing bankpasje gebruiken. :)
Met een iPhone werkt Apple Pay nog wel, die gaat gewoon qua betaling via hetzelfde traject als de pas.

Contact loos op Android via de app idd niet aangezien de hele app stuk is.
Voor contactloos betalen hoef je niet in te loggen dus dat werkt wel. (Ook in de praktijk getest vandaag)
tis variërend, heb bij het bezorgen voor de blauwe supermarkt gewoon klanten gehad die via hun smartwatch of tel contactloos betaalde, niet allemaal apple
Ik stond vanochtend bij het tankstation en wilde even voor de zekerheid nagaan of er wel genoeg op de betaalrekening stond, anders kon ik wat geld overboeken. Dat ging dus niet. Ik vind het echt belachelijk dat zo’n belangrijk onderdeel van een bank voor zo lange tijd niet te gebruiken is.
Gewoon al 5 uur lang storing, lijkt wel vrij serieus te zijn
Wat ik vooral niet normaal vind is dat standaard “excuus voor het ongemak” houding maar verder eigenlijk gewoon geen informatie geven, geen indicatie wanneer het mogelijk opgelost kan zijn vanuit de technische dienst bijvoorbeeld.

Dat is is vrij bizar, alsof dit dus betekent dat ze echt geen enkel idee hebben en de technische dienst er zo lang over mag doen als ze willen.
Zo werkt geen enkel bedrijf op de planeet.
Er zal ongetwijfeld hard aan gewerkt worden maar voor de grootste bank van het land is dit wel erg teleurstellend. En enorme impact.
En dit is ook niet bepaald de eerste keer dat ING last heeft van een storing met dergelijke impact. Ik ben er al jaren klant en heb al wel vaker gemerkt dat ING meer last van storingen lijkt te hebben dan de meeste andere grote banken.
Het is bizar hoeveel problemen mijn vrienden en ik uberhaupt met die app hebben. In dagelijks gebruik is het een ramp.
Dat staat hier natuurlijk volledig los van en je kan heel makkelijk overstappen naar een andere bank als deze je niet bevalt.

Overigens vind ik de ING-app juist erg fijn, maar dat terzijde.
Je kunt nog zo "hard werken" maar je kunt dit soort dingen beter pro-actief voorkomen. Blijkbaar geen tijd/resources besteed aan het voorkomen van shit.
Oh volgens de ING site is alles gewoon "beschikbaar"!
[quote]
Mijn ING Particulier is ‘beschikbaar’ als je kunt inloggen
[/quote]
8)7


Edit: verkeerd gelezen staat idd dat er problemen zijn, met bijna 6 uur is mijn geduld wel op inmiddels...

[Reactie gewijzigd door base_ op 22 juli 2024 14:58]

Dat is toch niet wat daar staat.

Wat daar staat zijn de voorwaarden om de dienst als "beschikbaar" aan te merken.
Mijn ING Particulier is ‘beschikbaar’ als je kunt inloggen, jouw saldi en af- en bijschrijvingen zichtbaar zijn en je overschrijvingen kunt doen.
Als 1 van deze dingen niet werkt, is de dienst dus niet beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door jrswgtr op 22 juli 2024 14:58]

16.00u geweest.
Laat me raden, de helft van de DevOps afdeling is vertrokken het afgelopen jaar (te weinig salarisverhoging) en de overige helft heeft te weinig kennis om dit snel en adequaat op te lossen.
Lekker agile gewerkt jongens.
Grote ING-storing kan nog uren of zelfs dagen duren: 'Heel vervelend'.

Ja, dat is zacht uitgedrukt. Heel vervelend.

https://www.nu.nl/tech/62...duren-heel-vervelend.html
Dat zelfs dagen ook… Als ze zelfs geen positief plan hebben naar de buitenwereld om online te komen dan is er wel iets anders aan de hand als een ddosje lijkt me…
Ik vind het echt bizar. Het begon al om 10 uur. We zijn bijna 7 volle uren verder.
Geen updates op de website, de app of via Twitter. Gewoon nul communicatie naar je klanten toe. Dan ben je een van de grootste banken in Nederland. En dat voor zo'n lange storing op een doodnormale werkdag. Bizar.
Ze kunnen dit maken omdat het kleine consumenten betreft, die hebben geen middelen om hier echt werk van te maken. Ze komen hier dus gewoon mee weg.
Ja, dat snap ik. Ik kan me goed begrijpen als er een grote storing is dat het e.e.a. langer duurt (om wat voor reden dan ook) en heb daar ook alle begrip voor. Maar je kan toch gewoon communiceren naar je klanten? Dat verwijt ik ING nu wel.

[Reactie gewijzigd door Cheezborger op 22 juli 2024 14:58]

Als je geen idee hebt wat er aan de hand is, of geen idee hoe het weer aan de praat te krijgen, is communicatie al helemaal een ondergeschoven kindje. Dat is vooral wat ik proef, inmiddels de 17.00u gepasseerd.
Nou, ING zakelijk doet het ook niet. (Zelfde app/website)
Bizar. Zelfs inloggen lukt al niet eens in de app.

Fijn om zo afhankelijk te zijn van systemen/apps/ digitaal geld......

Maar dat is op een tech site natuurlijk tegen het zere been van velen...
Niet perse, je kan prima pro tech zijn maar ook pro alternatieven open houden.
Immers als iets werkt, zoals contant geld, dan werkt het.
Kan je ook met bitcoin betalen ????
Dat komt nog wel.
Hopelijk is het niet een of ander computervirus in hun programmatuur.
Weet iemand of Apple Pay wel werkt met een ING betaalpas?
Jazeker, vandaag nog gebruikt. Apple Pay werkt gewoon kan ik bevestigen.

Edit : Ook tijdens de storing gewoon kunnen gebruiken :)

[Reactie gewijzigd door Kjeld1990 op 22 juli 2024 14:58]

Ja Apple Pay werkt net als de gewone pas, en is niet afhankelijk van de app. (Zelfs als je de app nu verwijderd werkt Apple Pay gewoon, de app gebruik je puur om de pas in je wallet te zetten)
Ja, gelukkig wel....
Vind het erg vaak voorkomen de laatste paar maanden 😞 Mogen ze eens iets aan doen.
Mede daarom ben ik altijd voorstander van om minstens twee bankrekeningen te nemen bij twee verschillende banken, voor als die ene ' het niet doet '.
1) dat is bat gestoord dat je daar aan moet denken en handelen want de kosten voor toegang tot je zuur verdiende geld gaat wel telkens omhoog.

2) veel mensen hebben daar niet eens het geld voor.
N26, revolut en veel andere gratis banken.....

Nee, een gratis bankrekening + bankgarant is niet te betalen voor de meeste.

[Reactie gewijzigd door HermaHemie op 22 juli 2024 14:58]

Tja, als je daar al niet eens het geld voor hebt, dan wil ik niet weten hoeveel andere ( financiële ) problemen je al hebt of nog gaat krijgen.
Maar dan is het inderdaad geen optie en moet je het met één rekening doen.
Desondanks deel ik ook wel wat de frustratie van de maandelijkse pakketkosten van zo'n bankrekening, die dan ook nog om de zoveel tijd omhoog gaan.
Maar we kunnen er simpelweg niet omheen.
Er zijn dan nog wel gratis alternatieven als Openbank, maar dat zijn geen volwaardige alternatieven voor een Nederlandse bank helaas.
En dan blijkt het nog wel eens te zijn dat een bank storing heeft en de functionaliteit ( deels ) niet meer werkt.
Een tweede Nederlandse bankrekening bij een andere bank lijkt mij wel een must, of als matige budget optie dan Openbank bijvoorbeeld.
Kost je wel twee keer zoveel :|
Ik ben heel toevallig sinds enkele weken aan het experimenteren met deze gratis banken en heb een rekening bij Revolut, N26 en OpenBank. Je met uiteraard wél geld op die rekeningen hebben staan, maar het werkt dan wel. Je hoeft ook niet op allemaal iets te hebben. Je kunt er nog Curve 'overheen' leggen zodat je kunt betalen met Curve en (evt.later) kiezen waar het geld precies vandaan moet komen.

En heel toevallig wilde ik net wat bestellen en ING deed het nog niet, dus heb ik maar met N26 betaald. Daar had ik nog net genoeg op staan. Meteen een goede use case om toch maar op 1 van die rekeningen iets van €100 te parkeren just in case. Emergency money... :+

Wel even een nuance aanbrengen: ING mag dan wel het vaakst storing hebben, maar hoe vaak heb je er precies last van? Ik hoor vaak over storingen, maar ik heb er denk ik maar 1 of 2 keer 'last' van gehad. Het vervelendste is als je moet tanken of betalen aan de kassa van de super en je hebt geen cash bij je. Maar als je een internet bestelling moet doen, kan je best wachten. Lastig misschien, maar niet echt het drama waard vind ik. ING is wel de grootste bank (39% marktaandeel) en Rabo nr.2 met 26%, dus meer rekeninghouders is een groter systeem, meer complexiteit dus ook meer kans op storingen. Niet om het goed te praten, maar dat zijn gewoon de feiten.
Ook zonder cash kon je tijdens de storing gewoon betalen bij het tankstation of de supermarkt, want pinpassen werkten normaal. Alleen Mobiel Bankieren en iDEAL waren getroffen.
Zakelijk is dat soort redundante denken misschien een oplossing maar ik ga dat beetje geld wat ik heb als jan doorsnee echt niet in twee of zelfs meer banken opsplitsen omdat het er een paar dagen per jaar uit ligt.

Kan gewoon boodschappen halen, dus dat wat online gekocht wordt kan allicht ook wel wat later besteld worden.

Neemt niet weg dat ze wel aan die uptime mogen sleutelen.
Dus omdat je misschien een uurtje iets niet kan betalen ga je 20 euro per jaar betalen?

Ik vind het makkelijk bespaard om dat niet te doen. Ik overleef het wel ;-).
Inmiddels duurt de storing trouwens al een paar uurtjes :)
Is ondertussen de hele dag al. En toch erg vervelend als je net vandaag moet tanken en boodschappen doen.
Pinnen werkt gewoon hoor
Er zijn genoeg gratis banken die je kan gebruiken als backup. 20 euro vind ik idd beetje veel als het gaat om een backup, maar een gratis rekening met een gratis Mastercard Debit (die steeds meer geaccepteerd wordt hier door de transitie) is prima als backup.
Het gebeurt soms dat het pompstation waar ik ga een betaalkaart weigert. Het is dan maar zo handig om een andere kaart te kunnen nemen.
Het zijn toch 2 rekeningen die me niets kosten.
Tot je met een lege tank bij het tankstation staat.

Ik heb altijd al twee rekeningen bij verschillende banken gehad, om dit soort situaties te voorkomen. Heeft me tot nu toe al meerdere malen gered.

[Reactie gewijzigd door RienBijl op 22 juli 2024 14:58]

Idd. Ik moet NU wat betalen en heb alleen ING :P
Nog tips voor een goede goedkope bank :)
Revolut is top, alles gratis.
Zeer gunstige valutakoers / Visa / MasterCard / Maestro / Applepay / iDeal / spaarrekeningen / instant payments.
Net even gekeken. Niet gratis dus.
Net als Bunq een free versie met echt alleen basis zaken.
Wil je meer dan ga je per maand betalen.
Overigens is dat wat mij betreft Verder prima, ook banken leven niet van het licht van de zon.
Beter overzichtelijk een maandtarief dan ondoorzichtig met transactie kosten etc.

Ook zag ik dat Revolut cryptos omwisselen aanbied. Best wel OK, Rabo zet zelfs je bankrekening op hold als ze merken dat je crypto's koopt met je Rabo rekening.
Dat laatste heb ik nog nooit gemerkt. Ik heb dat altijd gewoon kunnen doen.
Gratis? En waar verdienen zij hun geld dan mee?
Oprechte vraag.
Bij elke betaling die jij doet met je Revolut kaart, gaat een deel van het bedrag naar Revolut en naar MasterCard of Visa. Het is dus de winkelier die een deel van het bedrag kwijt is en waarschijnlijk doorberekent in zijn prijzen.
Ook verdienen ze geld door de rente op het geld wat jij bij hen stalt.
En natuurlijk hebben ze hun betaalde pakketten en diensten.

In de gratis variant krijg ik alles wat ik nodig heb voor een extra backup rekening. Ik kan ermee betalen via virtuele debit kaarten en ze bieden ook virtuele kaarten aan die na 1 betaling worden vernietigd voor je online aankopen. Dus als mijn hoofdbank in storing ligt, heb ik altijd een alternatief met de gratis Revolut rekening.
Ik betaal echt niks bij revolut.
En ik gebruik het volgensmij al 4 jaar.

Oprecht, als je niet tot bijna nooit cash geld uit de muur trekt is dit een prima alternatief.
Het is wat mij betreft niet een volledig alternatief, maar voor een gratis rekening erbij zou je Openbank kunnen overwegen.
Anoniem: 498255 @JohanNL1 februari 2023 14:07
Inderdaad. Wij hebben er zelfs 3. 1 nederlandse 1 belgische en een duitse N26.
Daarvoor heb ik Paypal. :) Twee rekeningen alleen om die reden lijkt me wat overkill :P
Daarvoor heb ik Paypal. :) Twee rekeningen alleen om die reden lijkt me wat overkill :P
Daarvoor heb ik Paypal. :) Twee rekeningen alleen om die reden lijkt me wat overkill :P
Paypal werkt niet standalone die heeft authorisatie nodig van een bank.
Je kan gewoon geld op je Paypal storten, en daarnaast is er geen 'directe' authorisatie tussen paypal en de bank. Alleen voor het activeren, daarna gaat het via automatisch afschrijven, en kan je zelfs betalingen doen zonder saldo op je bank.
Albert Heijn en het tankstation accepteren geen paypal.
Waarom overkill? Gewoon gratis bankrekening ernaast met wat geld voor noodgevallen. Tegenwoordig accepteren steeds meer bedrijven Mastercard Debit en het openen is ook zo gedaan. Dus zie het niet als een overkill, maar meer als een extra zekerheid.
Succes om met PayPal de boodschappen te betalen.
Lukt mij anders heel aardig. Gewoon PayPal toevoegen aan Google Pay en ik reken mijn boodschappen met mijn telefoon af via PayPal. Heb daarnaast ook een gratis account bij Revolut (ook aan Google Pay toegevoegd) en natuurlijk de betaalkaart van mijn 'gewone' bank. Dus bij een storing genoeg alternatieven.
Anoniem: 685461 1 februari 2023 16:47
Vanwege de 2FA-authenticatie die via de app moet gebeuren kun je ook niet met je gebruikersnaam en wachtwoord een ideal betaling uitvoeren. Het zou toch wel handig zijn om bij dit soort storingen via een SMS te kunnen authenticeren of iets dergelijks.
Helemaal mee eens. Een alternatief is niet voorhanden. Meldt mij zojuist ergens aan en moest een iDeal betaling doen voor controle. Toen kwam ik er dus achter dat ING plat ligt. Nu maar afwachten of en wanneer ik mijn aanmelding kan voltooien... ;(
Tjonge, het is nog steeds stuk.
Afgelopen maandagavond was er ook al een hapering in de app, de Opdrachten wilden niet laden.

Kraakt behoorlijk daar, de IT. Gelukkig is wel wel weer een stuk duurder geworden :+
Half uur later, moet wat overmaken, nope. Wtf, al RUIM 10 uren down.
Hele website is inmiddels down.

Ing.nl geeft:
Access Denied
You don't have permission to access "http://www.ing.nl/" on this server.
Reference #18.f4f655f.1675275421.7f9778a
Die lijkt al opgelost.
Hier doet ie het weer :)
Hier start de app wel. Tot de pincode, dan krijg ik de melding dat er geen internet verbinding is. (Intussen typ ik dit op dezelfde telefoon :+)
Helaas was het tijdelijk…doet het inmiddels niet meer
Dacht al, moet een mazzel zijn. Hier is ie nog een drama. Wel irritant aan t worden deze storING.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 22 juli 2024 14:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.