ING-klanten ervaren problemen met overboekingen en weergave van spaarrekeningen

Klanten van ING Nederland kunnen op dit moment problemen ondervinden bij het doorvoeren van overschrijvingen. Daarnaast meldt de bank dat er problemen zijn waardoor spaarrekeningen van klanten en de saldi van die rekeningen niet worden weergegeven.

ING Nederland meldt op Twitter dat er sprake is van deze problemen en zegt dat het hard aan een oplossing werkt, maar dat het nog lastig kan inschatten wanneer alles weer naar behoren werkt. De bank biedt zijn excuses aan. Het kan ook dat het ING-puntensaldo van het spaarpuntensysteem van de bank niet wordt weergegeven.

De meldingen over de problemen gaan zowel over de mobiele app als de website, ook al melden sommige klanten dat de hinder voor hen alweer voorbij is. Op storingswebsite Allestoringen.nl is te zien dat de problemen in de loop van maandagochtend begonnen. Ook hier maken klanten melding van de storing.

Door Joris Jansen

Redacteur

23-01-2023 • 11:22

74 Linkedin

Submitter: NepGangster

Reacties (74)

74
73
43
0
0
12
Wijzig sortering
Hou je vast voor een lading "Je kunt beter overstappen naar bank X ipv ING"-opmerkingen.

Ik zie overigens alle rekeningen momenteel. Dus ik val niet onder de getroffen klanten, of het is inderdaad al weer aan het oplossen.
Iemand zou een keer een internet bankieren review moeten maken van alle Nederlandse banken, alle voor- en nadelen op een rijtje zetten, maandelijkse kosten, uptime, contactloosbetalen met telefoon, Applepay etc. Klinkt misschien saai maar het zou wel heel praktisch zijn voor heel wat Nederlanders.
Vergeet ook niet hoeveel rente je krijgt op een spaarrekening. Ik hoor iedereen klagen dat bunq veel geld kost maar je krijgt op dit moment ook 3x zo veel rente. Als ik met mijn spaargeld bij een andere bank zou zitten, ben ik duurder uit per maand, ondanks dat bunq 9 euro per maand kost.

Edit; 0.25% tot 10k, daarna 0.15% bij de ing, en bij bunq is het nu 1.31% over de eerste 100k. Het verschil is nog groter dan ik dacht.

[Reactie gewijzigd door jaenster op 23 januari 2023 11:54]

Alleen een spaarrekening van Bunq is gratis.
Maar met doe hoeveelheid meldingen over dat Bunq accounts zomaar gelocked worden en het maanden kan duren voordat ze weer bij het geld kunnen omdat klantenservice onbereikbaar is, schrikt enorm af
Iemand zou een keer een internet bankieren review moeten maken van alle Nederlandse banken, alle voor- en nadelen op een rijtje zetten, maandelijkse kosten, uptime, contactloosbetalen met telefoon, Applepay etc. Klinkt misschien saai maar het zou wel heel praktisch zijn voor heel wat Nederlanders.
Wat houd je tegen?

Bankier ook bij ING, ze hebben vaak storingen is mijn idee,
als het later op de dag of de volgende dag het weer naar behoren werkt heb ik er niet zo' n moeite mee.
Al is het niet erg professioneel dat je vaak storing hebt, en de klanten steeds afhankelijker maakt van online diensten.

[Reactie gewijzigd door Linux gebruiker op 23 januari 2023 13:02]

Dit gebeurd regelmatig door de Consumentenbond, maar dan wel ingezoomd op een specifiek onderdeel.
Ik kan ook mijn Saldo zien. Maar elke bank heeft wel issues.

Overstappen kost tijd en andere banken zijn duurder per maand. Dus ik blijf wel bij ING voor nu.
10 jaar geleden ben ik van ING naar ASN gegaan, eigenlijk vooral voor de rente die ze destijds nog over het positieve saldo op de betaalrekening gaven. De rente was hoger dan de maandelijkse kosten, dus de rekening kostte me niks.
Vorige week heb ik weer een ING rekening geopend, ik vind hun app beter en mooier dan die van de ASN bank. Daarnaast kun je bij de ING contant geld storten en krijg je rentepunten. Ook een voordeel is dat je een verloren gewaande pas zelf kunt blokkeren maar ook weer kunt activeren als je hem terug gevonden hebt. Bij ASN moet je bellen om te blokkeren en je krijgt dan een nieuwe pas tegen betaling. Dat is niet echt duurzaam lijkt me.
Grapig. Ik heb een keer een pas gevonden, bracht hem meteen naar een ING kantoor, en tot mijn verbazing werd die pas meteen doorgeknipt.
Je kan een pas beter naar het Politiebureau of de Gemeente brengen.
Als het doorknippen, ik kan wel speculeren dat de meeste mensen toch al een nieuwe hebben aangevraagd, en als ze dan de oude opsturen dan heb je twee passen waarvan de ene toch niet werkt.

Maar het klopt wel, het is niet zo groen.
De politie mag geen gevonden voorwerpen aannemen, de gemeente is verantwoordelijk.
En alle bijkomende zaken.
Ik ben gescheiden, m'n ex en ik hebben een gezamenlijke rekening bij ING voor de kinderen, want daar zaten we altijd al. M'n zoon zit ook bij de ING.

Dus al zou ik zelf denken "ik stap over op bank X", blijf ik aan de ING verbonden voor de gezamenlijke rekening, of om iets met de rekening van m'n zoon te kunnen doen.

Dat is het gedoe me ook allemaal niet waard. Daarbij heb ik persoon 9 van de 10x geen last van de storingen. Ik zie ze hier gemeld worden, maar ik heb niet de hele dag die app nodig. Al is het verdomd onhandig als er een storing is als je het echt nodig hebt natuurlijk. Maar zoals je zegt, elke bank heeft wel eens een storing.
Zeker heeft elke bank wel eens issues. Maar van de 3 verschillende banken waar ik of bekende bankrekeningen hebben steekt ING er de afgelopen 3 maanden toch echt met kop en schouder bovenuit wat betreft storingen.
edit: nevermind

[Reactie gewijzigd door 1nsane op 24 januari 2023 13:31]

Ps, we zijn net iets verder dan een week later..
nieuws: ING-storing leidt tot problemen bij internetbankieren, app en iDEAL -...

De zoveelste storing van de afgelopen 3 maanden.. ;)
De rekeningen zien is iets anders dan proberen naar deze rekeningen over te boeken. Overboeken gaat helaas niet. Ik zie af en toe de rekeningen. En als ik ze zie kan ik geen overboeking doen.
Ik ging even hier van uit:
Daarnaast meldt de bank dat er problemen zijn waardoor spaarrekeningen van klanten en de saldi van die rekeningen niet worden weergegeven.
Het is makkelijker checken of ik m'n rekeningen zie, dan even als test nutteloos geld heen en weer te sluizen ;)
Of: "Bij mij doet ie het wel" reacties.
Bij mij is inmiddels ook weer alles van de spaarrekeningen zichtbaar. Lijkt erop dat het weer opgelost begint te zijn.
Toch is het typisch dat ING naar verhouding wel erg vaak in het nieuws komt ten opzichte van andere banken.
Ik denk dat het naar verhouding zeker niet vaker in het nieuws komt.
Bwa, als ik even wat banken opzoek hier op tweakers in het nieuwssegment zie ik ING toch een aantal keer passeren met storingen terwijl dat bij andere banken toch een stuk minder is, om niet te zeggen dat er geen meldingen van storingen zijn.

Nu of ze dan ook effectief meer storingen hebben of het gewoon beter melden (of tweakers is kieskeurig hierin) laat ik in het midden.

Maar ik persoonlijk kreeg toch een "weeral?"-gevoel toen ik de titel las en ik zit niet eens bij ING.
Toch is het typisch dat ING naar verhouding wel erg vaak in het nieuws komt ten opzichte van andere banken.
Dat is ten eerste niet zo en ten tweede is ING op grote afstand de grootste bank in Nederland dus als er ook maar het kleinste mis is, is dat veel sneller nieuws.

Als bij Bunq of zo de saldi van spaarrekeningen een paar uur niet zichtbaar zijn hoor je daar niks over.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 23 januari 2023 11:36]

Als er een bank is die met stipt boven aan staat met storingen is het de Rabobank,
Als ik om mij heen zie hoe vaak die gebruikers problemen hebben en het gewoon als normaal beschouwen moet ik concluderen dat de ING het niet en zeker en als een van de grootste banken te wereld het niet slecht maar juist heel goed doet.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 januari 2023 11:53]

Maar dat zeg ik toch ook niet, ik geef alleen aan dat het vaker in het nieuws komt, niks meer of minder. Dat kan je op meerdere manieren opvatten maar ook gezien de 0 moderatie, reageren mensen weer met hun emotie in plaats van verstand.
Nee, dat zei je niet.
Je zei dat het typisch is dat ING naar verhouding wel vaak in het nieuws komt.

En nu vertellen mensen met verstand je dat ING verreweg de grootste is en dat het dus logisch is dat ze vaker in het nieuws komen, en dat ze in verhouding met andere grote banken goed scoren en nu probeer je jouw eerdere emotionele reactie recht te praten.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 23 januari 2023 12:19]

En jij doet dus vrolijk mee want je interpreteert het dus evengoed op een manier die jou goed uitkomt. Mensen met verstand, laat me niet lachen, alsof het niet algemeen bekend is dat ING groter is dan de meeste in NL actieve banken..

Maargoed, als je even wat zoekwerk zou doen ipv vanuit je onderbuik te reageren, zou je op kunnen zoeken dat ING in NL om en nabij de 9 miljoen klanten heeft, Rabobank 8,8 miljoen.

Als je een simpele zoekterm doet op Tweakers naar nieuwsberichten op bank storing en sorteert op datum, krijg je op pagina 1 16x ING en 5x Rabobank…

Dát is dus mijn punt.

[Reactie gewijzigd door 1nsane op 23 januari 2023 12:46]

Ik dacht meer aan de reacties neem bitcoin en je hebt altijd toegang tot je geld.
Dat zou ook leuk zijn, maar ik kan vaker bij m'n ING rekening dan bij de helft van m'n bitcoin ;)
Ik ben al jaren geleden overgestapt met al onze 6 rekeningen en 3 spaarrekeningen. Zowel zakelijk als privé. Bij mij was de druppel dat ze na 4 weken nog geen groen licht gaven voor een nieuwe hypotheek. Vervolgens had ik bij twee andere banken 2 goedkopere offertes binnen 48 uur.
Nu vond ik de ING app wel beter dan mijn huidige ASN-app. Daar wordt al sinds november aan geknutseld en de nieuwe versie is nog steeds niet beschikbaar.
Voor twee verenigingen werk ik ook met de RABO bank app en dat is ook geen feest. Daarnaast de duurste en de slechtste klantenservice.
Het is echt niet te filmen hoe vaak ING storing heeft. Ik woon op dit moment in Indonesië en het is gewoon niet mogelijk om in de Nederlandse nacht (hier dus overdag) de app te gebruiken, omdat er altijd wel *iets* aan de hand is.

Met bijvoorbeeld Bunq heb ik echt al jaren geen enkel probleem ervaren.
Denk dat eerder aan het internet van Indonesië ligt dan aan ING
Zowel via VPN als lokale verbinding kan ik 's nachts mijn creditcard informatie niet opvragen, afschrijvingen controleren etc etc. Overdag gaat het prima dus ik verwacht toch echt dat het een ING issue is.
Krijg ook altijd netjes een ING error :)
Dat betekent nog niet dat het aan ING ligt Indonesië is nou niet een school voorbeeld van vrij internet. Het land staat er om bekend de bevolking en bezoekers via internet te volgen en te monitoren(ssl inspectie van je internet gebruik). Het zou me dus niets verbazen dat af en toe wat certificaat conflicten (certificaat pinning in de ing app) waarom de ing de veiligheid van de communicatie tussen de app en bank niet 100% kan garanderen en in de app connecties weigert en jij dus een error terug krijgt.
https://help.zscaler.com/...inning-and-ssl-inspection
Certificate pinning is a process in which a non-browser desktop/mobile application validates that the TLS certificates presented by the application's backend TLS web servers match a known set of certificates pinned or hardcoded in the application. This process helps secure applications from man-in-the-middle (MITM) attacks. In such attacks, a MITM can respond to the client SSL handshake request with a forged server certificate issued by a trusted certificate authority (CA), blindsiding the client.
Ik, in nederland op een nederlandse provider, krijg een access denied als ik naar ing.nl ga. Vind het allemaal prima om de schuld bij de indonesie te leggen maar je kan ook overdrijven he
Zonder details te weten zegt dat niets, kan aan ING liggen, kan aan jouw pc/telefoon liggen, kan aan je netwerk/router liggen, kan aan je provider liggen, kan aan zoveel liggen.
Wel apart dat je hier zegt een 'access denied' te krijgen maar even verderop zeg je dat de website plat ligt?...
Ik ben geen klant van ing, als ik als random bezoeker naar https://ing.nl krijg ik een zeer basale site te zien met de text:

Access Denied
You don't have permission to access "http://www.ing.nl/particulier/index.html" on this server.

Maar sure, het ligt aan mijn internet, pc, browser, en bij @TelefoniQ aan Indonesië :+
Tja hier werkt het wel, dus of ik ben 'beter' in het bezoeken van de ING website (ik vermoed dat hier geen verschil in zit tussen ons ;)), of mijn pc is super goed (tja....) of het ligt niet per se aan de website maar aan iets anders ;)

Edit: zo te zien draai je wel degelijk iets anders, je gaat namelijk naar HTTP:// ipv HTTPS:// dus of je hebt malware of een proxy draaien die de boel tegen houdt, handig voortaan eerst even te dubbelchecken ipv een andere partij de schuld te geven ;)

[Reactie gewijzigd door RGAT op 23 januari 2023 13:25]

Het was mij opgevallen dat het in edge wel werkt en in firefox niet. Maar denk niet dat dat een issue is die specifiek aan mijn firefox ligt ;) En dat dit gewoon echt een issue is van ING en niet 100 andere rand voorwaarden. Stop eens met een land de schuld te geven, of een browser, of mijn router of pc. Als de website van mijn werkgever niet werkt op firefox word mijn baas boos op mij, niet op de mensen bij mozilla. Zeker als ik gewoon keihard een 403 naar mijn hoofd krijg in firefox :+

edit @RGAT ik link letterlijk naar https... gast. Overigens eerder werkte het toen ik de tarieven van rente opzocht. Accepteer gewoon eens dat ook de ING hoe geniaal de bank ook is, een fout kan maken

[Reactie gewijzigd door jaenster op 23 januari 2023 13:28]

Je bezoekt HTTP ipv HTTPS, je firefox zal dus een proxy of malware hebben.
Wel handig nu pas te melden dat het dus gewoon duidelijk aan jouw systeem ligt, het werkt in Edge wel, firefox probeert met HTTP te connecten en dat mag inderdaad niet...


Overigens, als je werkgever 'boos' wordt omdat de website niet werkt in firefox zou ik 'm vierkant uitlachen :+

Edit @jaenster 'You don't have permission to access "http://www.ing.nl/particulier/index.html" on this server.' Ziet er toch echt uit als HTTP en niet HTTPS ;)

[Reactie gewijzigd door RGAT op 23 januari 2023 15:54]

Nu is bunq ook echt een miniscuul bankje qua aantallen klanten en aantallen betalingen, dus het is erg moeilijk vergelijken tussen de twee. En dan is bunq ook nog eens drie keer zo duur voor een enigszins vergelijkbaar pakket.
Als je 10 duizend euro op je bankrekening hebt kost ing krijg je 10000*0.0025/12 = 2.08 euro per maand rente. Helaas kan ik de kosten van een ING bankrekening met spaarrekening niet zien, omdat de website plat ligt :+

Als je 10 duizend euro op je bankrekening hebt bij bunq krijg je 10000*0.0131/12 = 10.92 per maand aan rente.Het kost je wel 9 euro per maand. Het verschil boven de 10k word alleen maar groter omdat bunq hier nog 1.31% geeft en de ing 0.15%. Wat een bank kost per maand is niet zo zwart wit als bijvoorbeeld een netflix abbo
De rentebetalingen van bunq op maandbasis vallen relatief mee in de operationele kosten voor bunq. Het staat in geen verhouding tot inkomsten verdiend met gestald geld. Zeker niet omdat bunq met gestald geld naast wat hypotheken geen geld wenst te verdienen. Het huidige verdienmodel kan geen stand houden, dus ik zet mijn geld liever elders. Natuurlijk is er een depositogarantie, maar naast een buffer beleg ik liever voor de lange termijn.
Ik heb een totaal andere ervaring. Wellicht dat ze s'nachts vaker onderhoud uitvoeren zonder melding/zonder dat de meeste het doorhebben?

Ik zie hier gemiddeld 1 storing per maand:
https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=ING+storing

Wat wel in lijn staat met de andere grote banken.
Misschien het voordeel van Bunq is dat ze niet zoveel legacy/technical debt als de oude banken.
Ik zie hier gemiddeld 1 storing per maand:
Ondanks dat het "maar" 1x per maand is, is het alsnog wel behoorlijk veel.

Ik zit bij ABN-Amro, en ik heb echt al een paar maanden geen storing meer gehad..
Goh, in oktober en november waren er nog grote storingen bij ABN. Ook vandaag komen er honderden meldingen binnen van storing met mobiel bankieren.
Een beetje een bias misschien?
Dat jij geen storing meemaakt ( toeval) betekent niet dat ze helemaal niet voorkomen.
Ik zit bij ING en ik heb echt al een paar maanden geen storing meer gehad.

Alleen heb ik vanochtend ING nog niet gebruikt en gisteren wel.
Dat jij geen storing hebt ervaren bij ABN-Amro zegt natuurlijk helemaal niet dat er geen storingen zijn geweest.

Niemand van ons zit 24/7 bankzaken te doen, dus de meeste storingen zul je geen last van hebben.
Ik ben al jaren lang klant bij ING en ik heb zelden een storing waar ik last van heb. En zeker niet meer dan gemiddeld bij andere banken.
Klopt, alles is vastgelopen.
Moest adreswijziging doorvoeren, dat ging ook maar nauwelijks met 3x opnieuw invoeren en controleren.. dan word je doodleuk uitgelogd na bevestigen van de gegevens wat je wil veranderen waardoor het niet doorgevoerd word na die stap.
De storing treft niet alle klanten, want ik heb net nog ingelogd en kan overal bij.
Wel vervelend natuurlijk, maar ING kennende doen ze er alles aan om het snel op te lossen. Over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden over ING. Natuurlijk vind ik ook dat ik per maand te veel betaal, voor wat ik er voor terugkrijg. En wat mij betreft zou een bankrekeningnummer overdraagbaar moeten zijn, zodat er tenminste sprake is van echte concurrentie (nu vindt het gros gewoon te veel gedoe om over te stappen).
Eerder vanmorgen kreeg ik in de app inderdaad de meldingen dat m'n spaarrekeningen momenteel niet konden worden getoond. Die melding is inmiddels weg, en ik zie gewoon weer alle rekeningen.
Ik kom sinds vanochtend überhaupt niet in de mobiele app. Blijft hangen bij het inloggen.
Geen enkel probleem vandaag, alleen vanochtend even de melding dat ik spaarrekening niet kan zien. Werkt nu alweer prima.
Ik had gistermiddag rare problemen met de ING app. Trage logins, niet laden van de rekeningen, niet een QR code kunnen scannen, etc.
Vandaag helemaal geen problemen ondervonden.
Net even gekeken maar bij mij werkt de mobiele app gewoon en ik mijn saldo ook kan zien.
En in de eerste kwartaal stijgen de kosten weer voor een betaalrekening. In iedergeval voor rabobank. Maar lijkt me stug als de andere banken niet volgen. Vraag me echt af wat er verbeterd wordt en waarom het meer moet kosten. Minder kantoren, alles online maar kosten stijgen en storingen als deze gebeuren me iets te vaak bij ing. En overstappen heeft niet veel zin in de Nederlandse bank wereld.

Bij revolut en of openbank heb ik zulke ervaringen niet gehad.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 januari 2023 11:36]

Jij denkt dat alles online dingen goedkoper maakt?

Ten eerste moet alles gebouwd getest en onderhouden worden. Daarnaast wil jij dat het allemaal veilig gebeurt en near realtime is en tot slot wil je ook nog eens dat het nooit down is.

Dat kost nou eenmaal veel geld. Een keer per week een reking afschrift sturen per post is goedkoper kan ik je zeggen.
De bank geeft altijd aan dat personeel en kantoren veel te duur zijn. Daarmee impliceert men dus dat online transacties uitvoeren goedkoper is. Als het net zo duur of duurder is, waarom dan die haast om alles te sluiten? Met meer personeel/kantoren kun je tenimste meer doen qua klantenservice.

Of je als bank je inkomsten spendeert met je rechterhand of met je linkerhand, dat geld ben je hoe dan ook dus kwijt. Alles via kantoren/personeel, betere klantenservice. Alles via online, totale controle over je klanten en inzicht in hoe klanten zich gedragen. Zo simpel is het en blijft het.
Met meer personeel/kantoren kun je tenimste meer doen qua klantenservice.
Je denkt dat banken er zijn om service ter verlenen. :o Banken willen zo min mogelijk met jou als particuliere klant van doen hebben. Je bent 'lastig' en 'duur' maar helaas heeft de wetgeving bepaald dat je dat verplicht bent als bank. Maar liever hebben ze geen particuliere klanten hoor.
Het heeft zeker wel zin. Het is alleen een heel gedoe om alles over te zetten.

Ik ben van ING naar SNS gegaan. Hoewel betalingen en dergelijke wel wat ouderwets verlopen bij SNS. Is de klantenservice 200% beter dan die van de ING. Bij ING werd rood staan, doorlopend krediet en andere zaken eenzijdig opgezegd zonder ook maar enige verklaring waarom. Belangrijke betalingen werden geblokkeerd ondanks dat ik die zelfde dag nog gebeld had met de bank om ze op de hoogte te stellen van de betalingen. Muggen ziften over een paar cent rood staan terwijl mijn andere rekeningen goed gevuld waren.

Met de SNS nog niet één enkel probleem gehad, en alles konden ze meteen telefonisch voor me regelen. Dus het maakt zeker wel uit bij welke bank je zit.
Rabobank gaat per april verder omhoog. Zie https://www.bnnvara.nl/ka...wijzigt-limiet-overboeken En als je een dure betaling hebt van meer dan 5k moet je 4 uur wachten.
helemaal waar , 2021 had ING 9 miljard euro winst , '22 weet ik niet
maandelijkse tarieven van de rekeningen Basis pakketten blijven stijgen elk jaar weer.
spaarrente op de spaarrekening loopt ver achter bij andere banken ( centraal beheer 0,8% , ING 0,25%)
Nederlandse Bank moet snel met betaalrekeningen komen dan stap ik direct over Banken zijn te commercieel!
Dit is de reden dat ik jaren geleden (toen je ook nog wel eens pinstoringen had) een 2e bank (bunq) erbij genomen heb. Er zijn ook genoeg mensen die gezamenlijk bank1 hebben, maar zelf nog bank2. Ook handig als je met je volle mand boodschappen bij de kassa staat bij een issue ;) Je hebt misschien 10 euro cash bij je, maar 100? Niet zo snel denk ik.

Overigens heb ik wel het idee dat wat die banken met hun steeds meer oplopende fees voor een rekening binnenharken, niet voldoende aan het werk wordt gezet voor betere IT. Denk dat ze veel te laat zijn begonnen met moderniseren en er nog veel oude rommel aan elkaar geknoopt zit..

[Reactie gewijzigd door 2Dutch op 23 januari 2023 12:43]

Minimaal 300 tot 1500 cash, ik betaal zoveel mogelijk cash.
Geldverkeer via banken is en blijft voorlopig nog wel met oude "rommel" werken. Banken staan en vallen vooral door de mate van vertrouwen die ze bij andere financiele instellingen hebben. Volgens jou is het "oude rommel", volgens de bank is het "betrouwbaar". Je komt FORTRAN en COBOL applicaties bij dat soort instellingen vaker tegen dan je denkt. Want matematisch steken die programmeertalen beter in elkaar dan nieuwe alternatieven.

Het is ook zo dat men test projecten heeft opgezet met deze modernere alternatieven en dat daaruit bleek dat deze geen wezenlijke verbetering brachten over de applicaties die men al heeft en betrouwbaar kan gebruiken.

Nu is het zo dat men bij een bank zowiezo conservatief is ingesteld, maar je kan stellen dat de kosten voor venieuwing boven de baten van wat men al heeft uitstijgt. Een ander voorbeeld zijn de instellingen die zich bezighouden met weersvoorspellingen. Ook daar blijkt dat die oude talen en de matematische modellen die ermee zijn gemaakt net zo goed/beter werken dan moderne alternatieven.

Hetzelfde zie je ook terug in de IT. Omdat er zoveel is geinvesteerd in libraries en datasets voor Python, blijft iedereen maar met Python werken. Python is echter helemaal niet zo sterk als het gaat om matematische handelingen, maar men blijft er dus mee aan de gang want de kosten/moeite om hetzelfde aan libraries en datasets voor andere talen te genereren word gezien als te duur.

Kijk eens naar het Youtube kanaal 'Dave's Garage', hij en wat anderen hebben een mathematische test gemaakt en deze in een heleboel programmeertalen geprogrammeerd. Een van de eerste talen was Python. In een bepaalde tijdspan kreeg Python het voor elkaar om deze test 20000 keer uit te voeren. Dat klonk best imposant. Echter, dezelfde test op dezelfde hardware via C++ en dezelfde tijdspan, 3 mijloen keer.

Waarmee ik dus aan wil geven dat conservatisme in elke bedrijfstak bestaat en dat wat men ziet als "oude rommel" zeker niet slechter hoeft te presteren dan modernere alternatieven. Vooral niet als deze zijn gemaakt/opgezet voor mathematiek.

Omdat iets nieuw is betekent niet automatisch dat het beter/betrouwbaarder is.
Interessant, dankjewel voor alle info :)

We zijn ook met simpele code op de maan gekomen, dus zo slecht zal het niet zijn idd :P Maar het valt wel op dat (vergelijkbare) issues terugkeren. Je zou denken dat als iets een paar keer is voorgekomen, er inmiddels wel actie is ondernomen om het in de toekomst te voorkomen. Misschien is dat gewoon veel te simpel gedacht vanuit mij, plus zie nog maar mensen te vinden die die oude talen beheersen. Als je niet oplet, krijg je alsnog grote issues als je over MOET omdat er niemand is om je 'historische' systemen/code te snappen als er wat is :P