LG stelt GeForce NOW beschikbaar voor tv's uit 2020

LG Electronics heeft tijdens de CES-beurs in Las Vegas bekendgemaakt dat Nvidia's gamestreamingdienst GeForce NOW naar LG-televisies uit 2020 komt. Daarnaast komt Amazons gamestreamingdienst Luna naar televisies die dit jaar uitkomen.

GeForce NOW krijgt volgens LG later dit jaar een upgrade van 1080p naar 4k60, al is dat beperkt tot een aantal niet nader genoemde modellen. De streamingdienst van Nvidia was al beschikbaar op tv's uit 2021 en 2022 die op webOS 6.0 draaien en dat gaat binnenkort dus ook gebeuren voor modellen uit 2020 met webOS 5.0. Waarschijnlijk komt de dienst niet beschikbaar op oudere tv-modellen.

LG streaming

Verder maakt LG bekend dat Amazons streamingdienst Luna beschikbaar komt op de oled- en lcd-tv's die LG dit jaar uitbrengt. Dat zijn modellen die op webOS 23 draaien. De fabrikant liet eerder weten geen plannen te hebben om deze nieuwste versie van webOS beschikbaar te stellen voor televisies die in voorgaande jaren zijn uitgekomen. Dat betekent dat de ondersteuning voor Luna waarschijnlijk ook alleen beperkt blijft tot modellen van 2023, al is dat vooralsnog alleen relevant voor de Verenigde Staten; Luna is alleen nog daar beschikbaar.

Door Joris Jansen

Redacteur

06-01-2023 • 12:12

49

Reacties (49)

49
49
22
1
0
23
Wijzig sortering
Wanneer je gebruikmaakt van Xbox gamepass dan kan je met Samsung tv's dit ook draaien zonder console. De cloud service is weliswaar GEEN 4k60hz. Heb je geinvesteerd in een dure LG tv dan heb je hier dus pech mee. Andersom is ook waar, Heb je een Samsung tv maar game je al een tijdje met geforce now, dan heb je pech om dit ook zonder extra apparatuur op je nieuwe tv te kunnen draaien. Wat betreft de console oorlog zijn we dit al een tijdje gewend. Elk merk heeft z'n exclusives en daar zal dan vaak ook het besluit op uitdraaien welke console er aangeschaft wordt. Voor tv's is dit echter nieuw voor me. Gaan we binnenkort ook alleen nog maar RTL boulevard kunnen kijken op een Philips tv?
Ik lees nergens iets over exclusiviteit. Wel over incompatibiliteit van oudere tv’s.
Voor zover ik me bewust ben is LG de enige die dit aanbiedt voor Geforce Now, en Samsung de enige voor Xbox gamepass. Het is misschien niet contractueel een exclusive, maar volgens de definitie van het woord wel :)
Hey ja inderdaad! ook pas vanaf december 2022 zo te zien. Dankjewel, dit wist ik niet. Samsung blijkt tot nu toe dus de meeste keuze te bieden.
Ik heb een LG G1. Ik was eigenlijk wel wat teleur gesteld dat xbox geen app beschikbaar heeft.

Heb dus maar een series S gekocht. Had net zo lief alleen willen streamen via een app, in mijn ervaring werkt die streaming dienst van Xbox wel goed voor de meeste games.
Gewoon een tv kiezen met Android Tv als software of een los android tv (chromecast, shield).
Waarop ik mijn keuze heb gemaakt:
Lg kies je niet voor de os, samsung kies je niet voor de os en reclame.
Eender ander merk gebruikt toch Lg oled panelen en kies je voor android tv
Nou ben ik sowieso geen fan van Smart TV's OS's (traag als dikke stront, al vanaf introductie (zie ook Samsung's QD OLED review die door Tweakers als Ultimate wordt bestempeld)), maar Android TV zoals op de Shield vind ik echt dramatisch slecht. Ik ben zo iemand die gewoon wilt dat simpele dingen altijd functioneert en zonder veel te hoeven tweaken, zoals een media server om films te kijken. Zo iemand die een Windows desktop pc heeft en daar ook heel veel vanaf weet en alles mee kan doen, maar dan wel een iPhone en iPad heeft omdat ik bij sommige dingen in het leven niet hoef te tweaken en gewoon er op wil kunnen vertrouwen dat het altijd functioneert zoals bedoelt.

Terugkomend op Android op de Shield, mijn god wat een drama. Ik heb al het voorgeïnstalleerde er vanaf gegooid, en alleen Plex + Plex Media Server draaien erop, en nog is t zo onstabiel als t maar zijn kan als je t mij vraagt. Hoe complex kan het zijn om zoiets simpels stabiel te laten draaien, ik heb niks anders nodig dan Plex en de PMS. De nieuwe Android update (Android 11) verklootte alles (Plex functioneerde niet meer), en toen een avond bezig geweest voor een rollback. Zelfs nu, als er absoluut niets veranderd aan de Shield settings/setup of aan Plex werkt het de ene dag wel en de andere dag is er ineens A/V latency en weet ik wat niet, dan is er ineens een bandbreedte foutmelding terwijl de internet snelheid op 400 mbps getest wordt. Verder vind ik het ook gewoon traag werken het hele Android.

Maar goed, dit is deels beïnvloed door mijn afgunst van Android in het algemeen, dus excuus voor deze zeer subjectieve reactie. Mijn ervaring met Android spant nog uit de tijd dat de veelal Samsung smartphones van 500++ € na een jaar zo traag waren dat je weer een nieuwe kopen moest, en in de tijd dat Apple nog veruit superieur was.
Dat was voordat alles bergafwaarts ging en Apple is net zo slecht geworden (qua software en hardware implementatie, als wel het hebben van veel te veel verschillende niets toevoegende modellen) als mijn ervaring met vele verschillende Samsung modellen destijds (en Samsung brengt nog steeds elk half uur een nieuw telefoon uit Galaxy miljoendrieduizend AS5838zxs, dus dat zal ook gemiddeld wel rommel zijn).
Jep. Apple's met Peren vergelijken, maar het is me altijd bijgebleven, en Android op de Shield bevestigd eigenlijk wat ik 10 jaar terug ook al vond.

Edit: Android 11 was de update die ik bedoelde. Wat ontiegelijk slecht.

[Reactie gewijzigd door jevin20 op 28 juli 2024 20:48]

PMS draait inderdaad niet lekker op de Shield daar heb je wel gelijk in, maar dat neemt niet af van de sterkte van de Shield. Die heeft zijn goede naam niet gekregen door PMS op het toestel, maar omdat het toestel smooth is en veel media aan kan. Je bent gewoon net de route gegaan waarbij het niet lekker werkt en trekt daardoor conclusies voor heel Android en Plex.

Plex als server draai je beter op een dedicated server, een NAS of iets dergelijks. De shield is dan gewoon de client. Ben je gaan fan van Android? (Al is het maar door de afgunst in je hoofd :) ) Dan koop je gewoon een Apple TV box als client en gebruik je infuse met een plex server die ergens staat.

Ik zou niet anders willen dan de Shield, mijn 2015 model heeft nog steeds vlotte menu's en ik kijk er gewoon lekker centraal mijn Plex, Netflix, Telenet (Ziggo ofzo voor de NLers). In het verleden geinvesteerd in hoge kwaliteit WIFI binnenshuis waardoor ik zelfs probleemloos 4k remux media over WIFI bekijk.
Je hebt helemaal gelijk. Het zit hem inderdaad in de server kant. De Shield zelf kan veel, alleen dit is het enige waar ik hem voor gebruik helaas.

Een vriend van mij draait PMS inderdaad op een NAS; ook daar gaat het niet altijd vlekkeloos helaas. Maar dat ligt dan weer aan andere dingen.

Apple TV had ik liever gehad, maar die ondersteunt lang niet zoveel als de Shield helaas dus dat is geen optie. Wat ik bij Android het nadeel vind, is dat er veel dingen beschikbaar/mogelijk zijn die niet lekker werken, terwijl ik gewend ben van mijn telefoon/tablet dat als het niet lekker werkt het niet beschikbaar is. Een andere mindset denk ik van de developers.
Ik kan dit (helaas) alleen maar beamen. Sony Android TV gekocht... en beeld is zeer mooi... (maar dan houd het geheel ook echt op...)

Algemene problemen:
  • Traag
  • Instellingen niet onthouden
  • Willekeurig zaken uitzetten
  • Vastlopende applicaties
  • Nieuw apparaat aansluiten alleen doen als TV van stroom af is...
Zo kan ik helaas nog wel een poosje doorgaan. Heb nog steeds spijt van deze aankoop...
Mijn ervaring net zo met Sony en Android tv, wat een miskoop ! Vanaf nu komt er enkel nog LG in, dus hopelijk gaat ie snel stuk 😜
LG webos is nou ook niet erg snel hoor, ligt voornamelijk aan hoe het OS opgebouwd is.

Een betere investering zou bijvoorbeeld een shield of apple tv zijn dan hopen dat je tv kapot gaat.
Nadeel is dat ik geen HDMI meer over heb dus een Apple TV nu niet kan aansluiten, al kan ik daar nog wel iets in doen.

En alle OS'en hebben wel iets, echter zijn er vaak zaken die ik wel kan oplossen of omheen werken. Maar Android TV met Sony samen is geen huwelijk die IMHO stand kan houden.
Pff. Wat vervelend zeg. Daar moet ik bij zeggen dat mijn LG nu na 2 jaar nog best prima werkt, maar zeker niet de snelste is. Ik heb nooit begrepen waarom er geen tv's uitgebracht worden welke gewoon een goede processor hebben (bij voorkeur overkill zoals Apple in z'n apparaten). Dan heb je dat probleem nooit.

Vergelijkbaar met multimedia systemen in auto's, behalve bij BMW en Audi (naar mijn ervaring) is het allemaal traag en ook vooral visueel traag. Ik begrijp niet waarom fabrikanten daar dan op besparen. Liever die tv of die auto 200 euro duurder voor een betere processor die inkoop misschien een tientje extra is.Ik betaal daar graag meer voor.
Ik zie hem wel op VA voorbij komen...
Advies: ook voor @klakkie.57th
Hang er een atv of of beter een shield pro achter en elke tv loopt dan achter de feiten aan. Tv's mogen imho gewoon mooi beeld geven en dan hang ik zelf wel een goed os erachter. Jaren Shield Pro en op vakantie een Chrome Cast 4K - ik heb echt nooit meer gedoe dat het os traag is of dat ik iets niet kan kijken.
Mijn ervaring met Apple is juist andersom, de eerste generatie iPhones werden met elke nieuwe grote iOS versie erop trager en trager gemaakt. Die tijd lijkt nu juist net voorbij sinds een jaartje of 5-6. Ze worden nog wel trager gemaakt, maar niet als bewuste actie lijkt het, simpelweg doordat het nieuwe OS daadwerkelijk meer resources nodig heeft.
Dat is zeker waar helaas; maar naar mijn ervaring niet in vergelijkbare mate als de Android telefoons destijds. Mijn iPhone 4S kocht ik tweedehands (voor 350 euro destijd :X ) en toen was het een twee jaar oude telefoon die perfect presteerde. Nieuwe iOS versies had ik altijd meteen en dat was inderdaad niet altijd bevorderlijk, maar het veroorzaakte niet een dusdanig trage en crashende telefoon als mijn ervaringen met andere merken. Ik heb die telefoon na 2 jaar, dus levensduur van het toestel was toen 4 jaar in totaal, ingeruild voor een iPhone 6S waar ik 4 jaar mee heb gedaan. Daarna heb ik via de zaak een iPhone XS Max gekocht (Scheelt als je zelf geen 1500 EUR voor een telefoon uit hoeft te geven, wat gewoon ronduit schandalig is!), en daar heb ik eveneens 4 jaar mee gedaan tot ik nu over ben op een iPhone 14 Pro, weer via de zaak want zelf zou ik zoveel geld niet uitgeven.
Daar moet ik nog bij zeggen dat mijn XS Max nu naar mijn vriendin is die er heel blij mee is, die komt van een Pixel 4a. Hij was ook voor mij nog goed genoeg om nog 2 jaar te gebruiken (en ik ben behoorlijk kritisch); dus dat is wel een mooie levensduur.
Geforce now werkt gewoon op alle Android tv's. Ik heb hier een Sony tv en daar draait geforce now gewoon prima op. Daarnaast worden buiten Android tv's ook Samsung en LG ondersteund. Dus waar je die exclusiviteit vandaan haalt is mij een raadsel.
Hang er een (mini)pc of laptop aan die 4k60Hz ondersteund en je kan je dure LG prima aansturen. Ik dacht dat het bij iedereen ondertussen wel duidelijk was dat de ingebakken apps je zeer weinig van op aan kan, qua ondersteuningsduur en breedte. Er zijn zat apps/applicaties die alleen maar beschikbaar zijn op bepaalde systemen door de keuze van de uitgever, dit is niet nieuw of zo...
Daarom heb ik mijn LG ook gekocht vanwege OLED en beeldkwaliteit.
Apps en bijbehorende mogelijkheden heb ik bewust genegeerd. Voor "smart" heb ik andere oplossingen.
Zit ik niet met de planned obselence van de fabrikant OF ontbrekende ondersteuning voor codecs.
DTS-HD MA is bijvoorbeeld weer niet beschikbaar op mijn CX, maar weer wel op de oudere C9.
En dat gebruik ik nog best vaak.
Geforce now is best een mooie oplossing voor als je de hardware niet hebt iets te draaien. Maar toch voelt alles weer beperkt. Heb het toen een jaartje gratis gekregen via iemand en dat was perfect toen om cyberpunk te proberen zonder dat ik de hardware ervoor had om het zelf goed te draaien.

Maar toch zag ik na dat gratis jaar voorbij was echt geen reden om Geforce now te verlengen. En veel games die er niet op te spelen zijn is ook vaak jammer.

Maargoed het is wel hartstikke tof dat je dit gewoon rechtstreeks vanaf je tv kan draaien uiteraard.
Dat een hoop games er niet op te spelen zijn ligt aan de publishers omdat het tegenwoordig opt-in is ipv opt-out om toestemming te geven dat Geforce Now het spel mag installeren/streamen, ligt dus niet aan Nvidia. Het is dan ook belachelijk dat publishers dit niet toestaan aangezien het in feite gewoon een PC is, maar omdat die in een datacenter staat ipv fysiek bij jou thuis mag het niet.
Klopt. Hier was ik mij wel van bewust. neemt niet weg dat de Geforce-now experience daardoor niet optimaal is.
GFN via de tv heb ik toch zelf minder prettige ervaringen mee. Ik heb een 77OLED tv en een PS5 controller er aan gekoppeld, maar deze werkt bijzonder slecht met de GFN app. GFN op de computer (met muis en toetsenbord dus) werkt heel goed.

Voor mij is GFN via de tv helaas niet te doen. Ik weet niet wat ik fout doe want het zou eigenlijk goed moeten werken, maar heb verschillende controllers geprobeerd (ps4, ps5, steam controller), maar echt goed werkend krijg ik het niet. Geprobeerd met Tombraider, Cyberpunk, The Witcher 3 etc.
Zelfde ervaring hier. Op mijn LG GX werkt het ook voor geen meter. Met Chromecast met Google TV heb ik echt bizarre latency tussen TV en Controller en moet ik zelfs line of sight hebben. Letter alle telefoons en wifi en noem het allemaal maar op uitgezet om enige Bluetooth storing te vinden maar blijft gewoon hetzelfde drama.

Op de laptop met Keyboard en Mouse werkt The Witcher 3 echt super met een Slipstream USB Ontvanger voor wat Corsair spul.
Misschien ligt het aan de verbinding van de TV met het internet? Werkt de controller op de TV met andere apps wel goed?
Niet echt geprobeerd. Van links naar rechts gaan bijv. in het Android menu werkt allemaal prima, maar in games van GFN waarbij je meerdere knoppen zou kunnen gebruiken (R1, L1 etc.) worden niet goed aangestuurd. Het lijkt wel alsof het de controller niet goed herkend in de games. Ook al in de instellingen gekeken, maar na een hoop gestuntel in de games heb ik het maar opgegeven.

Het zou zo lekker spelen vanaf de bank haha.
GFN via de tv heb ik toch zelf minder prettige ervaringen mee. Ik heb een 77OLED tv en een PS5 controller er aan gekoppeld, maar deze werkt bijzonder slecht met de GFN app. GFN op de computer (met muis en toetsenbord dus) werkt heel goed.
Welke tv heb je precies? Ik heb het met een Sony android TV geprobeerd en dan werkt het prima met een DS4 controller. PS5 controller heb ik nog niet geprobeerd, maar daar lijkt mij niet zoveel verschil in te zitten.
Ik heb de Philips 77OLED tv met Android tv.
Ik gebruikte eerste veel Google Stadia op m'n LG CX, wat binnenkort dus niet meer kan.
Dit zou een mooi alternatief zijn als ik het goed begrijp
Same here.
Ik heb GFN net geïnstalleerd maar nog niet helemaal succesvol.
Ik heb een bluetooth controler gekoppeld maar van de input wordt er niks doorgegeven aan GFN.
Ik lees online dat de CX serie geen bluetooth controllers ondersteuning heeft en dit pas vanaf de C1 serie zou werken.
Ik ben benieuwd of dit wel werk met een draadloze controller met USB receiver.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Top nieuws voor degene die nog op de oudere modellen draaien. Maar uhh LG, had je ook niet direct ff Gamepass xCloud kunnen aankondigen voor alle modellen? Daar zit ik namelijk wel op te wachten >.>. Vraag me af hoe lang de exclusiviteits deal met Samsung is.
Gamepass heb ik niet eens op m’n 2022 model.
Nee ik ook niet, hence mijn comment :P
Ah dacht dat je bedoelde op de eveneens oudere modellen. Jammer dat de WiFi zo enorm brak is op TV's. Kan op mijn laptop gewoon GFN normaal draaien zonder moeite, en op de TV is het een haper feest.

Moet ik perse een kabel inpluggen, terwijl de accesspoint er 2 meter vanaf staat. Daar heb ik totaal geen zin in met een 70" paneel die aan de muur hangt.
Ben benieuwd hoe lang ze dit ondersteunen.
Zelf heb ik een LG van 2017 en heeft nooit internet gezien de smart functie van tv's kan mij gestolen worden.

Ook wegens de beveiliging er komen ook geen beveiliging updates bij.

Gebruik Nvidia Shield en dat werkt al jaren super.
Ik heb 2 LG tv's hier staan maar zou eerlijk gezegd niet weten welke versie webOS erop staat. Veelal als er een update is dan laat ik die zijn gang gaan maar verder gebruik ik het smartdeel weinig. Maar ik zal zeker eens kijken naar GeforceNOW of die ook beschikbaar is. Meen mij te herinneren dat 1 van de tv's uit 2020 is dus zou goed kunnend dat dit beschikbaar is op die tv.
Linksquest Moderator Spielerij 7 januari 2023 01:24
Ik heb hem op de TV uit 2022 geïnstalleerd, kreeg zelfs 6 maanden Priority gratis, echter wilt de App de controller niet zien, waardoor het nog niet werkt op mij C2.
#jaloers hopelijk komt Samsung binnenkort met vergelijkbaar nieuws.
Zoals op mijn post ook geantwoord is.....daar bestaat het al voor. Even omhoog scrollen in de comments.
Ik had dat iets moeten verduidelijken, maar ik bedoelde Samsung TV's van 2020. LG en Samsung ondersteunen beide TV's uit 2021/2022, maar LG loopt voor in de ondersteuning van TV's van 2020.
Ah zo, ja dat klopt helaas ja. Zou dat niet te maken hebben met te trage processor in de oudere TV's wat zou resulteren in teveel lag?
Ik denk dat dat wel los loopt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de systeemeisen voor Android stellen die niets voor. Een beetje smart TV uit 2020 haalt dat echt wel. Ik vermoed dat het meer zit in het ondersteunen van TV's die minder lang ondersteuning gaan krijgen van de fabrikant omdat ze ouder zijn.
An Android phone, or tablet, with 1GB of available memory, Android 5.0 (L) or later, and OpenGL ES2.0 support or higher. 
Ik heb een Qled uit 2020 en hoewel ik niet zeker weet wat voor processor die heeft, speelt die alle content zo soepel en eenvoudig af dat ik er toch wel geld op in durf te zetten dat die GFN prima aan kan. Maar goed, ik heb daarnaast ook een Shield... :p
Boeien wat je tv kan, die is er om beeld te geven. De ingebouwde features zijn met een paar jaar verouderd. In dit geval 2 jaar.
Klopt ergens wel ja, maar vind het zelf toch wel fijn als de TV in ieder geval een paar jaar geen extern device nodig zou hebben. Ik wil namelijk niet zoverl apparaten 'onder' mijn TV hebben, daarom heb ik er bij consoles ook zo'n hekel aan als deze niet BC zijn.
Dat is zeker prettig. Maar televisiefabrikanten onderhouden hun software slecht, beginnen trouwens al met een slecht softwarepakket en zetten vaak verouderde hardware in hun tv's. Het beste is om een dumb tv te kopen en daar een slim apparaat naast te zetten.

Dus het is heel leuk van LG dat ze, zeg maar gerust tijdelijk, Geforce Now ondersteunen. Maar het heeft daarom weinig nieuwswaarde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.