Vr-pionier John Carmack verlaat Meta na teleurstelling over management

John Carmack verlaat Meta. De virtualrealitypionier werkte jaren als chief technical officer bij Oculus en werkte sinds een paar jaar bij een AI-start-up. Carmack verlaat met veel kritiek op Meta's management.

Carmack kondigt zijn vertrek aan in een post op Facebook. Daarin uit hij meteen ook forse kritiek op het huidige management van Meta en de manier waarop dat bedrijf werkt aan virtual reality.

Volgens Carmack is Meta een inefficiënt bedrijf. "We hebben een idiote hoeveelheid mensen en middelen, maar we saboteren onszelf constant en missen kansen", schrijft hij. Carmack zegt dat Meta 'half zo efficiënt is als hij zou willen'. Hij vergelijkt de organisatie met een gpu die slechts vijf procent van zijn capaciteit gebruikt. Carmack zegt ook veel moeite te hebben gehad met het bijsturen van de organisatie en dat hij 'moe is van dat gevecht'.

Carmack is altijd al kritisch geweest over Meta. Tijdens zijn keynote tijdens Meta Connect in oktober uitte hij zijn teleurstelling over de Quest Pro-headset, die 1500 dollar kost. Carmack pleitte al jaren voor een vr-headset die '250 dollar voor 250 gram' zou moeten kosten. Ook op Twitter bevestigt Carmack teleurgesteld te zijn in Meta. Carmack was in 2013 chief technical officer bij Oculus. Na de overname door Facebook in 2014 bleef hij verbonden aan Oculus, maar in een andere rol. De laatste jaren was Carmacks officiële functietitel executive consultant for vr. Daarnaast begeleidde hij interne start-ups rondom kunstmatige intelligentie.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

17-12-2022 • 10:24

126

Submitter: Stukfruit

Reacties (126)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben best benieuwd naar meer details uit zijn verhaal. Zoals hij zelf ook zegt: hij zat bovenin de toren, en had gedacht vanuit daar wel in staat te zijn verandering ten goede te bewerkstelligen in de organisatie, maar heeft moeten constateren dat hij de boel maar marginaal heeft kunen beïnvloeden. Daar steekt hij echt de hand in eigen boezem, en ik vind het een verademing dat een 'topman' dat erkent. Maar het werpt vooral de vraag op wie zo'n organisatie nou leidt en echt bepaalt hoe het zich gedraagt, wanneer een gelauwerde man als Carmack dit constateert.
Zoals hij zelf in z'n brief al aangeeft, dat komt deels omdat hij afgedwongen heeft dat de VR-afgelding een apart kantoor zou krijgen in z'n thuishaven in Texas, in plaats van dat hij zelf naar San Francisco zou verhuizen. Daardoor kon hij minder z'n stempel drukken op de bedrijfsleiding bij Facebook/Meta. De vraag is echter of hij realistisch gezien binnen een dergelijk beursgenoteerd bedrijf wel zijn normen en waarden had kunnen doordrukken. Efficiënt en ethisch handelen, technologie vrijelijk delen met de rest van de wereld, en "doing the right thing" zitten nou niet bepaald in het DNA van Meta.
technologie vrijelijk delen met de rest van de wereld, en "doing the right thing" zitten nou niet bepaald in het DNA van Meta.
En langs de andere kant maakt Meta ge-wel-dig-e software en developertools opensource en vrij beschikbaar zoals React, draftjs, graphql, ... Sure er is veel rotten in/aan Meta, maar de goede punten dienen ook niet vergeten te worden.
Helemaal mee eens! Ik ben zelf erg blij met Zstd (Zstandard) als beter alternatief voor zlib.
Carmack is een gelauwerde ontwikkelaar. Geen gelauwerde bestuurde / manager / leider. Dat is wel iets heel anders. Verkeerd persoon op de verkeerde plek.
Een visonair is juist een perfecte bestuurder. Als je weet welke weg kun je alles toetsen om er te komen. En als dan die lelijke krulletjes kop er tegen in gaat dan houd het op.
Klopt, in theorie heb je gelijk. Maar je moet juist al die matige middel managers die omhoog zijn komen drijven overtuigen die zelf denken ook visionair te zijn. En dan kan je wel met rationele argumenten komen maar je komt verder als je je handig in grote organisaties weet te laveren…. Zoals matige middel managers.
We weten vrij weinig over Carmack als 'collega'. De man is briljant maar ik hoor ook regelmatig dat er verdomd lastig met hem te werken is in team-verband. Dat zal binnen een groot bedrijf erg lastig worden. Bij ID was hij ook een team van 1.
Niettemin geen slechte keus om de leiding te geven aan ontwikkelaars. Zijn CV zal hem ook veel goodwill opleveren en het is zeer goed om te weten wat er allemaal wel en niet mogelijk is.
Dat klopt. Maar ik denk da tie geen moeite heeft ontwikkelaars te overtuigen maar juist al die andere mensen die denken er net zoveel vanaf te weten. Dat is wat grote organisaties moeilijk maakt.
Da's misschien wel waar, al heeft hij natuurlijk wel enige bestuurlijke ervaring na het opzetten van diverse bedrijven. Maar dan nog wellicht het Peter principle aan het werk, ja ):
Beter richt ie zelf een bedrijf op, met zijn eigen visie.
Ik weet niet of je opmerking sarcastisch is of niet, maar voor mijn generatie komt er bij het horen/lezen van de naam John Carmack altijd een glimlach om de lippen en nostalgische blik in de ogen.

Hij heeft ooit een eigen bedrijf gehad, is namelijk medeoprichter van een bedrijfje genaamd ID Software. Misschien heb je er weleens van gehoord (en dat is sarcastisch). Uren doorgebracht met titels als Commander Keen, Wolfenstein 3D, Doom en Quake.

Daarover overigens gesproken lees ik net elders dat hij zich nu volledig gaat richten op Keen Technologies, een AGI bedrijf wat-ie opgezet heeft.

[Reactie gewijzigd door Calypso op 23 juli 2024 13:52]

Ik denk dat fame van toen deuren blijft openen. Maar het was toen garage dev nerd die games maken voor nerds. Het was toen nieuw genre werden geboren. Zijn laatste games vielen wat tegen. Rage. Dus denk dat deze famouse dev pioneers het nogal moeilijk hebben in hoe de branch verder ge-evoluweerd is. Nu is hij vader en kijkt hij heel anders tegen games aan.
Ik heb genoten van 1st Doom en wolventein . Commander keen leuke game.
Maar quake ii had ik wel mee gehad. De laatste doom ook niet.
Het is voor mij niet alles van JC dat goud is. Dus ik bekijk zijn oude famuse games ook van uit kritische perspectief zoals met alle games.
Lees voor de grap eens zijn bijdrage aan vr, en aan compressie voor vr.

Deze meneer coast niet door op vroegere faam, hij doet hele brede uitspraken (zoals toendertijd over de realtime compressie/decompressie, maar heeft wel de kunde en de followup om dat weken later in werkende vorm te presenteren) maar kan deze opvolgen en doet dat ook. Hij is ook nog eens bijzonder prettig om mee te werken, snel, pakt alles in een keer op en kan er gelijk mee aan de haal.

Je hebt inderdaad genoeg mensen die op een toevals treffer van toen rustig door glijden nu, hij valt onder een ander kopje.
Dat mes snijdt aan twee kanten. Het is ook niet helemaal eerlijk om John Carmack nog altijd alleen maar te beoordelen op basis van de games waar hij aan gewerkt heeft. Hij is iemand die altijd bezig is om technologie naar een hoger niveau te tillen, of dat nou games zijn, of VR, of artifical intelligence, of rakettechnologie. De tijd dat één enkel persoon een groot verschil kon maken in game tech zoals Carmack in de jaren '90 deed, die is helaas lang voorbij. In plaats daarvan raakte hij steeds meer verwikkeld in bedrijfspolitiek bij id Software/Zenimax en werd zijn relevantie in games steeds minder. Vandaar ook dat hij vertrok naar Oculus om zich met een compleet andere tak van sport bezig te houden. Het afgelopen decennium heeft hij een hoop kunnen betekenen voor de ontwikkeling van VR en AI, zij het wellicht wat meer op de achtergrond.
JC heeft bijzonderlijke hoge feel voor tech en ook inzichten. Wat goed tot zijn recht komt bij hardware firmeware tech waar hardware niche grote sprongen kan maken.
Games is ander verhaal. Als de techy de lead neemt dan krijg tunnelvissie die een tech pushed zoals megatexture waar productie 6 jaar nodig heeft ipv max 5, deels om tech op niveau te krijgen. Maar probleem is dan wat voor value voor gameplay en gfx heeft deze tech voor games. Een no=name dev die dit zou willen zou op dozijn vergaderingen al zijn terug gefloten als studio resource verspilling en iig geen goed keuring.
Maar als tech cto van game bedrijf kan je dingen makkelijker pushen. Kan me goed voorstellen dat er wrijvingen waren.
Op zich is VR een meer fixed goal dan games waar goal fun nogal fuzy is. Idealer voor tech guru.
Moderne game-engine ontwikkeling gaat ook veel meer over goed gereedschap dan technologie. Het is niet meer de taak van de engine om een game mooi te maken - dezelfde assets zien er in iedere renderer toch wel ongeveer hetzelfde uit. De taak van de engine is om het zo makkelijk mogelijk te maken.
Dat klinkt alsof je de release van Unreal Engine 5, met een hoofdrol voor lumen en nanite, gemist hebt. Technologie speelt wel degelijk een belangrijke rol! En ja, tooling ook natuurlijk.
Lumen ziet er alleen niet / nauwelijks beter uit dan andere GI technieken die al zo’n 15 jaar gebruikt worden. Het maakt het alleen makkelijker.
'De tijd dat één enkel persoon een groot verschil kon maken in game tech zoals Carmack in de jaren '90 deed, die is helaas lang voorbij.'

Niet echt. Minecraft, DayZ en PUBG: Battlegrounds zijn recentere voorbeelden waarbij een enkele persoon de volledige industrie op zijn kop heeft gezet. Is inmiddels ook al wat verder terug, maar om te zeggen dat die tijd voor het laatst in de jaren 90 was klopt gewoon niet.

Minecraft heeft het survival genre op de kaart gezet, DayZ zorgde voor een gigantische toename van survival/zombie games en PUBG is de rede dat we nu Warzone en Apex e.d. hebben.
Het is voor mij niet alles van JC dat goud is.
Het is realistisch gezien niet te verwachten dat iedere keer weer opnieuw de lat evenveel hoger wordt legt als voorgaande keren, want het 'laag hangende fruit' wordt eerst geplukt, en het wordt steeds lastiger om het hoger hangende fruit te plukken. Oftewel na een versnelling in ontwikkeling komt onvermijdelijk een vertraging in ontwikkeling.

Die nieuwe genres zijn in feite een gevolg van (toendertijd) nieuwe render technologie, maar qua render technologie is de rek er wel zo'n beetje uit, dwz dat schokkende verbeteringen niet meer mogelijk zijn en het nu meer gaat om relatief subtiele verbeteringen zoals raytracing.

We zijn mbt games inmiddels op een punt aangekomen dat nog meer polygonen, meer pixels, meer kleuren, meer frames etc weinig zoden aan de dijk zet, maar zaken zoals natuurlijke organische animaties het verschil maken - wat vooral een kwestie is heel veel werk ipv technische knowhow.
Dus ik bekijk zijn oude famuse games ook van uit kritische perspectief zoals met alle games.
Bedoelt je met "oude famuse games" Doom, Quake e.d.? Wat zie je dan als je daar kritisch naar kijkt? Toch niet zo vernieuwend als men indertijd vond?
Carmacks kracht zit em in technisch innoveren, het meeste uit je hardware persen met briljante inzichten. Hij wil helemaal niet een eigen bedrijf runnen en met management bezig zijn. Daarom zat hij bij Meta. Ik denk dat hij het beste tot z'n recht komt in een klein, vooruitstrevend bedrijf met gelijkgestemden waar zo min mogelijk politiek gezeik is en hij zich niet met bedrijfsvoering hoeft te bemoeien.
.oisyn Moderator Devschuur® @Caedus18 december 2022 00:50
Daarom zat hij bij Meta
Hij is helemaal niet bij Meta gaan zitten. Hij wilde met VR bezig zijn en kon dat als CTO bij Oculus. Alleen werden die toen overgenomen door Meta, en ik gok zo dat Carmack daar nooit echt blij mee is geweest.
Hij heeft net Keen AI gestart
En 20 miljoen aan investering binnen gehengeld, dus ja hij wil weldegelijk zijn eigen bedrijf.

En dan ook op zijn manier gok ik.
Keen AI is een ongerelateerd Brits bedrijf.

Carmack heeft "Keen Technologies" opgericht.
Laat hem eerst maar eens een vervolg maken op Commander Keen... Ik wacht nog steeds op die VGA-versie. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 13:52]

Ik verwacht dat hij niet sarcastisch reageerde.

Overigens een persoon als Karmack met een volledige eigen visie moet ook zeker zijn eigen bedrijf oprichten en daar zijn visie in uiten. Ben benieuwd wat er uit Keen Technologies gaat komen. Zeker voor VR hoop ik nog meer uitkomsten.
Ik snap wel waarom hij het niet zomaar zelf doet. Vanuit een bedrijf als Meta je visie kunnen opbouwen geeft je zoveel meer middelen en slagkracht dan wanneer je als startup vanaf nul moet beginnen. Tegen dat die startup genoeg funding en klanten heeft om impact te hebben, is de markt misschien al verdeeld — the VR momentum is tussen nu en de komende 3-4 jaar ofzo.

Maar then again, het is de kunst om in grote bedrijven, die altijd log & met processen overladen zijn, toch je stempel te kunnen drukken. De visie hebben is 1 ding, ze waarmaken een ander. Door te vertrekken bij Meta loopt ie het risico dat laatste nooit te kunnen (hoewel ik erg hoop dat het lukt — het idee dat de VR space enkel door Meta gedomineerd zou worden is scary enough).

[Reactie gewijzigd door Krokant op 23 juli 2024 13:52]

Keen Technologies houdt zich niet bezig met VR, maar met Artificial General Intelligence (AGI). VR was wat Carmack betrokken hield bij Meta, maar dat heeft hij nu dus volledig losgelaten. Overigens geeft hij in z'n afscheidsbrief aan dat VR wat hem betreft nu technisch op het niveau zit waar hij het wilde hebben, alleen is hij teleurgesteld over de manier waarop dat tot stand is gekomen. Daarnaast heeft hij al vaker laten doorschijnen dat hij het oneens is met de productvisie en het verdienmodel voor VR dat Meta voor ogen heeft. Met dat in het achterhoofd is het dus helemaal niet vreemd dat hij Meta en VR nu achter zich laat, omdat hij voor z'n gevoel niet veel meer te bereiken had daar.
Hij praat over een VR bril van 250 dollar maar is dat überhaupt technisch mogelijk als je er ook nog winst op moet maken? De zakken van Meta zijn diep.
Op dit moment lijkt een bril, en enkel de bril (dus zonder controllers, lighthouses voor roomscale VR, ...) met een zeer minimale uitrusting voor 250 dollar me nog niet technisch haalbaar (of je hebt een prulletje met screen door effect van jewelste en geen 90 Hz displays). Maar dat kan snel evolueren.

Neem bijvoorbeeld de Valve Index headset: enkel de headset zelf kost momenteel € 540 en heeft camera's, een ingebouwde koptelefoon en een comfortgerichte hoofdband. Als je die features er af laat moet er toch zo'n 150 euro af te scheren zijn. Dan zitten we al nét onder de € 400 en dan lijkt zo'n streefdoel van ruwweg 250 euro of dollar niet zo vergezocht meer.
De prijs is niet zo spannend, het blijft een niche gebeuren. De massa heeft helemaal geen trek in dit gedoe.
3D is ook keihard geflopt voor consumenten, mensen willen niet met die meuk op thuis zitten ;)
3DTV's en VR zijn compleet verschillende zaken dus die vergelijking gaat niet op. Als je denkt dat het wel vergelijkbaar is, dan heb je nooit VR gedaan. En de massa heeft er wel trek in, maar niet met de nu nog lompe headsets en de dure benodigde PC's, de Quest 2 en de pico 4 zijn al voorbeelden die het voor velen al een stuk aantrekkelijker maken, maar nog steeds niet gemakkelijk/comfortabel genoeg. Lichtere headset, grotere FOV, en natuurlijk (op dit moment veel) snellere hardware zal er voor zorgen dat het toch voor weer een grotere groep van de massa interessant wordt. "Iedereen" zal nooit gebeuren, maar dat is met alles, ook zo bv consoles of elke hobby/sport die je je maar kunt indenken.
Lang geleden dachten ook een hoop mensen dat ze nooit een smartphone zouden aanschaffen, maar ook daar zie je dat dat inmiddels wel anders is, omdat de bruikbaarheid en prijs enorm vooruit is gegaan.
Je wordt weggemod, maar ik denk wel dat je een punt hebt. En al helemaal geen VR met verplicht meta account..
Die meta account waar je zo een probleem mee hebt is niet hetzelfde als je facebook profile, maar dient enkel om je aankopen aan te koppelen. Je moet je aankopen toch ergens aan koppelen. Is overal zo.
Verder heb ik toen ik mijn Quest 2 kocht simpelweg een generic FB account aangemaakt (ik heb namelijk geen FB) enkel voor het gebruik van de Oculus. Ik snap niet waarom mensen daarvoor zo moeilijk doen. Het is niet alsof je je paspoort moet laten inlezen.
Goeie vergelijking, 3D tv's zijn ook geflopt. Daar zag ook niemand het nut van in.
De eerste generatie is geflopt. Ze probeerden een gimmick te verkopen, dat heeft maar een hele korte levensduur.

Avatar 2 (3,4) komt eraan. En VR heeft een nieuwe hartslag gekregen van Half Life Alyx, spontaan zag Sony ook brood in PSVR2. Het is een kwestie van de juiste producten hebben wat de technologie gaat verkopen. Iets zegt me dat we daar nu dichtbij zijn.
Vreemd, bij mij ontbreekt dat gevoel.

En dat is gebaseerd op o.a. de geschiedenis met de 3DTV, maar ook simpelweg op fysiologische aspecten, nl. dat een gedeelte van de mensen er misselijk van wordt, van 3DFX.

Totdat we gepresenteerd worden met iets soortgelijks als Ready Player One, zie ik het niet zo snel gebeuren. Ook om praktische redenen, bv. ruimtegebrek en kosten met de huidige setup van VR.

[Reactie gewijzigd door Hatseflats op 23 juli 2024 13:52]

Zo ook de eerste generatie mobiele telefoons, en kijk nu eens ;)
Maarja, lighthouse tracking wil je niet meer, je wilt echte inside out tracking zonder dat je externe actieve bakens nodig hebt (zoals lighthouse, want lighthouse is geen echte outside in tracking zoals dat bij bv de 1e Rift nog wel was). Dus tracking camera's heb je sowieso altijd nodig. En zelf moet ik er ook niet aan denken om nog eigen headphones te moeten gebruiken, die van de Index zijn (schijnbaar) perfect, en mijn eigen ervaring met de Vive Pro vind ik die ook goed. En een goede headstrap is ook erg belangrijk, dat elastiekje dat je standaard bij de Quest krijgt is echt flut, ook hier vind ik de headstrap van mn vive Pro heel fijn, waar die van de originele Vive (ook weer dat elastiekje) gewoon ruk was.
Meta hoeft geen winst te maken met de bril zelf als ze die daarna kunnen inzetten voor hun core business: data collectie en advertenties verkopen.

[Reactie gewijzigd door lepel op 23 juli 2024 13:52]

Er zijn dan voorwaarde . Ten 1st moet meta VR ding massaal aanslaan en dan krijg je schaal vergroting in productie van componenten en dat kan prijs voor diezelfde spects flink reduceren. Naast ook niet te wild gaan met spects.
In principe is het qua hardware een smartphone + een paar plastic lenzen + wat spul om het om je hoofd te binden. Moet kunnen zou je zeggen.
Wel heb je dus veel snellere hardware nodig, want het is dus eerder TWEE smartphones en wat lenzen. Goedkope troep kan altijd, maar dat wil niemand graag gebruiken omdat de ervaring daarvan onder de maat is.
Ik zou zeggen, kijk eens naar de chipsets in een meta2 of pico3/4. Je aanname zit er een eindje naast.
Je hebt helemaal gelijk, maar die chipset die in beiden daarin zitten zijn echt het minimale wat je nu nodig hebt om een beetje VR standalone te kunnen doen, met een simpelere chipset kom je er echt niet. Al zou de originele Quest 1 nu voor $250 (zonder onder kostprijs te gaan zitten) kunnen krijgen, niemand zou die nu nog kopen aangezien die inmiddels behoorlijk verouderd is. En de Quest 2 en de Pico 4 is inmiddels toch het minimale wat je nodig hebt om een headset op de markt te brengen, en die zijn met geen mogelijkheid te bouwen voor $250. dus wat haarbal zegt 'Moet kunnen zou je zeggen' is dus echt klinkklare onzin, anders had men dat al lang wel gedaan. Die Quest 2 en Pico 4 worden echt zo goedkoop mogelijk als het kan op dit moment gemaakt, en zelfs dan nog zouden beiden headsets onder de kostprijs verkocht worden, ofwel een bedrijf dat geen diepe zakken heeft kan die nooit voor onder de 450 euro hier op de markt zetten zonder zwaar in specs achteruit te gaan.
Huidige sets kosten qua hardware al 700-900, dus worden onder kostprijs verkocht. Het kan prima, mits je weet hoe.
Nee dus, jij kunt geen pico 4 voor $250 maken op dit moment.
Non argument. We gaan niet in discussie omdat je de plank nogal mis slaat. Oa je post hier over waar de winst vandaan komt geeft heel duidelijk aan dat je het verdien model totaal niet kent.

Dat is niet erg, maar lees je er even over in en dan zie je waar je de fout in gaat. Ipv aannames doen op foute aannames.

Ik zit nogal dicht op de bron, dus ik heb een idee hoe het werkt 😉
Huh? Nou, leg mij dan maar eens uit hoe JIJ een Pico 4 zou kunnen bouwen tegen een kostprijs van maximaal $250. Hun verdien model heeft daar niets mee te maken, want al ze dachten dat ze veel meer konden verdienen met hun verdienmodel zoals jij denkt door de headset voor $250 te verkopen dan zouden ze dat meteen doen. Jij bent degene die stelt dat het geen probleem moet zijn om zo'n headset voor $250 te maken, maar je legt niet uit hoe.
Nogmaals, circulair non argument. Het verdien model heeft er alles mee te maken als dat ding al standaard verkocht word met als bytedance zelf ongeveer 400 er bij inschiet per unit.

Je luistert en begrijpt niet wat er gezegd word. Ik maak zowieso niets, ik doe wat anders in deze keten (denk aan concepten, die je dan vast legt in patenten) maar je passief agressieve houding is meer om te confronteren dan een discussie te starten.

Heel kinderlijk gezegd zodat het wat makkelijker praten is: de verkoop prijs is afhankelijk van hoeveel je bereid bent om er op toe te leggen. Als meta bv 1k per unit er aan kwijt is, en ze op de markt zet voor 350, leggen ze 650 bij. Nog simpeler gezegd (en hou er rekening mee dat ik het nu te simpel voor je uitleg dus alles is wat complexer en om daarom voortbrijen op de uitleg is dus niet meer een discussie ) verwachten ze een aantal units weg te zetten met x verlies. Ze hadden ook op een kleiner aantal units kunnen mikken met een iets hoger verlies qua unit maar zelfde totaal verlies op absolute aantallen en je zit op een headset van 250. Of zelfs goedkoper mocht je die aantallen nog wat willen verleggen. De winst komt niet uit de store, dat is meer een lokkerje met als beste uitkomst een break even (as if), niemand met enige kennis weet dat daar ook maar iets te halen valt anders dan voor de devs (vandaar dat de exclusives zo makkelijk als deal gemaakt worden van uit meta).

Het verdien model zelf is trouwens overal te vinden mocht je daadwerkelijk interesse hebben en het op willen zoeken ipv een paar aannames die hard te willen verdedigen (wat er raar uitziet voor diegene die wel weten hoe het werkt).

Enfin, hier laat ik het bij en hoop dat je er misschien iets van kan maken (of vraag het aan een ander, ik kan het niet begrijpelijker uitleggen dan dit) en volgende keer niet zo passief agressief gaat lopen doen, het is zonde van je tijd en doet af aan je boodschap.
Je kunt het denk ik beter vergelijken met consoles. De product launch is bijna altijd verliesgevend, maar er is een offset in het ecosysteem via game verkoop, abonnementen op een netwerk, percentages op transacties etc. Terwijl de volumes omhoog gaan en de marge beter wordt, komen ook de eerste zwarte cijfers na een paar jaar rode cijfers schrijven in de ontwikkeling. Meta’s additionele offset is advertenties, privacy en stores in het ecosysteem of deals met stores/platformen waar zij zelf mee onderhandelen.

Doel met de Quests was ook om eerst VR beschikbaar krijgen voor een grote markt, door het heel agressief te prijzen. De markt maken door te investeren (de rode cijfers). Is de markt groot genoeg, dan is het tijd voor betere marges en winstmaximalisatie (zwarte cijfers). Standaard beweging van zowat iedere product launch vanuit een big tech company.

[Reactie gewijzigd door Venator op 23 juli 2024 13:52]

Maar bij de Quest is de verdienmodel dus niet advertenties maar vooral de Quest Store. Maar nu de wireless streaming met PCVR goed werkend is, gaat dat dus ook een stuk(je) achteruit en is dat ook 1 van de redenen waarom ze de prijs met 100 euro verhoogd hebben omdat ze gewoonweg minder binnenkrijgen via de store. Ofwel de Quest heeft hetzelfde model als een xbox/playstation. Maar Zuckerberg hoopt(e) dat met de Metaverse nog extra inkomsten gegenereerd konden worden, op korte termijn zal dat zeker niet gebeuren want de meeste mensen maken dat belachelijk, maar op de langere termijn kan het best zijn dat het toch echt wel wat wordt ondanks dat een doorsnee tweaker er helemaal niets in zal zien (net zo min dat ze iets zien in Facebook, maar ondanks dat het gebruik van FB is afgenomen, er zijn toch nog steeds gigantisch veel mensen die gebruik blijven maken van FB.
Hij heeft al een eigen startup waar hij verder mee gaat, genaamd Keen Technologies 😀
Da's een goed IDee....
Da's een goed IDee....
I see what you dID there...
Het probleem is nooit het opstarten van een bedrijf met visie maar de scale up m.n. in een omgeving waar je product een onderdeel is van een ecosysteem.
Mooi op tijd het zinkende schip verlaten dat meta heet.

[Reactie gewijzigd door Valkyre op 23 juli 2024 13:52]

Ze hebben meer dan 40 miljard aan cash (of equivalent). Facebook, Whatsapp en Instagram hebben elk meer dan een miljard gebruikers. Vorig kwartaal hebben ze 4 miljard winst gedraaid. Als dat een zinkend schip is dan hebben we uberhaupt geen Nederlandse bedrijven die nog drijven.
Meta verdiend zijn geld nog altijd met de advertentie verkoop op Facebook Het leeuwendeel wordt in de VS/Canada verdiend.
Twee kwartalen op rij is de omzet gedaald.
De beurskoers is dit jaar met tientallen procenten gedaald.
Facebook gaat 11.000 mensen ontslaan, tegen de 20 procent van het personeel.

Het grote probleem is het mislukken van Metaverse. Werken en ontspannen in Metaverse zou de nieuwe cashcow moeten worden maar is heel hard aan het mislukken.

Toekomst Facebook is onzeker. Jongeren laten het links liggen want ouders/grootouders zitten er ook op. Zij gaan vol voor Tiktok.

Zie hier de grote uitdagingen voor Meta. Ze zitten echt in zwaar weer, al hebben ze financiele armslag. Hun verdien model staat steeds meer onder druk en alternatieve inkomsten zoals uit Metaverse blijven uit.
Tel daar ook bij op dat Apple het nu makkelijk gemaakt heeft om apps niet te laten tracken waardoor hun datagraaierij een behoorlijke deuk heeft opgelopen.
Ze hebben meer dan 40 miljard aan cash (of equivalent). Facebook, Whatsapp en Instagram hebben elk meer dan een miljard gebruikers. Vorig kwartaal hebben ze 4 miljard winst gedraaid. Als dat een zinkend schip is dan hebben we uberhaupt geen Nederlandse bedrijven die nog drijven.
Opzich heb je een punt, maar op zijn hoogtepunt was Meta net zoveel waard als het totale Bruto Binnenlands Product van heel Nederland. 1 'trillion' dollar. Waarschijnlijk was dat wel een beetje excessief, niet?

Zelfs op dit moment is Meta meer waard dan ASML. Ja, ASML, het fundament van de hele chip industrie. De definitie van een 'zinkend schip' is dan ook meer in de richting van zinken, maar niet verzuipen.

[Reactie gewijzigd door Harm_H op 23 juli 2024 13:52]

Meta net zoveel waard als het totale Bruto Binnenlands Product van heel Nederland
Het bbp van Nederland is om en naar de 800miljard (2020). In 2021 was er wat krimp, in 2022 weer wat groei. (Die getallen heb ik niet paraat)

Maar stel dat het genoeg omhoog is gegaan het dus eerder 1biljoen, dan 1 triljoen (factor 1miljoen verschil ;) )
"trillion" in het Engels gaat ook over 1 biljoen, dus 1000 miljard.
Toen ik reageerde stond er triljoen in het Nederlands in z’n post. :)

Hij had een paar minuten later het om een één of andere reden omgeschreven naar het Engelse woord in plaats van gewoon het Nederlandse woord. :? (Zonder even er bij te zetten hij had aangepast)
Edit: ik zie net dat hij een opmerking in een losse post heeft gezet

Hoe dan ook:

Het is in elk geval verwarrend tussen Nederlands en Engels.

Misschien interessant: Taalkundig gezien wordt dit fenomeen ‘Valse vrienden’ genoemd.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Valse_vrienden
En voor de volledigheid een lijstje met de getallen:
https://www.languagelab.n...b/billion-is-geen-biljoen

[Reactie gewijzigd door lenwar op 23 juli 2024 13:52]

Die beurswaarden van techbedrijven waren behoorlijk overdreven. ASML had vorig jaar 6 miljard winst, Facebook 35 miljard. Qua beurswaarde zit ASML op 200mld en FB 300. Zelfs met dat door de helft nog steeds zeer respectabele cijfer voor hun waardering. 1000 miljard waardering sloeg nergens op. Dat ASML 'belangrijk' is vertaalt zich niet per definitie naar hogere waarderingen dan een bedrijf dat meer winst maakt. Ik loop (zoals veel anderen hier) al een tijdje rond in de grote techbedrijven en ik denk dat het hoog tijd was voor wat snoeien in het personeelsbestand van dit soort bedrijven. Ze hebben echt veel te veel aangenomen.
Facebook (META) was idd net zoals andere techbedrijven volledig overgewaardeerd. Niets beter dan een crisis om alles weer even te 'resetten'.
1 biljoen (1.000.000.000.000), geen triljoen (1.000.000.000.000000.000).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Economie_van_Nederland
Aangepast naar het Engelse 'Trillion' en de vergelijking is verder accuraat.
Ik zou Meta geen zinkend schip noemen...niet eens schip. Meer een soort van digitale soep (naar plastic soep in de oceaan als Metafoor) soms breken ef stukjes af maar er klitten ook weer stukjes aan. Belangrijker, het wordt bewust in stand gehouden.

Meta (facebook/whatsApp etc) zal helaas nooit failliet gaan, daar is het voor de VS veel te belangrijk voor.
Scherp gezien. Het is een bron van veel belangrijke info en opinie sturend.
Wat het ook is, het mag van mij eerder gisteren dan vandaag of morgen zinken.
Uuuh .. dus FB moet maar blijven bestaan? Volgens mij doet het veel meer kwaad dan goed op deze aardkloot.
70000 gezinnen zonder inkomsten is uiteraard niet jouw probleem, dus kan je makkelijk zoiets zeggen.
Zullen we daarom ook maar roken gaan promoten? Want ach, hoeveel gezinnen zijn er wel niet afhankelijk van o.a. Altria?
Nou dat klopt dus helemaal niet om meerdere redenen,

https://www.trueup.io/layoffs

Er worden aan de lopende band mensen ontslagen,

wat we nu ook weten met Twitter is dat dergelijke bedrijven veel lucht bevatten en dat voornamelijk vrouwen in “communicate-afdelingen” en soortgelijk zaten en die gaan echt niet zomaar ergens anders aan de slag.

https://www.theguardian.c...workers-after-musk-buyout


Daarnaast worden er nog steeds mensen van buiten aangenomen (India, Filipijnen maar ook vaker uit verschillende Afrikaanse landen) voor het coderen etc omdat dat de kennis die wordt gevraagd.
In Amerika gaan ze dan al gauw ergens anders aan de slag ja en dat maakt het dynamischer, soms meerdere banen. Je kunt daar mensen snel ontslaan, maar ook makkelijk aannemen, dus de economie switchen daar veel sneller om. Ze hebben wel een corrupt systeem nu ja, maar goed, ik ga uit van oudsher, de karakteristiek van het land op dit gebied.
Tsjah… Hij wilde een goedkope headset zonder al die ‘irrelevante zaken’ als emotionele communicatie.

En hij denkt dus dat Meta de verkeerde kant uitgaat. Ik dacht dat hij de enige was die het totaal niet snapte.
Emotionele communicatie?

Met dat soort buzzword shit snap ik wel dat hij het daar zat is.
Gezichtsuitdrukkingen, handbewegingen en dat van andere ledenmaten communiceren door visuele rendering.

Sorry, is dat een buzzword in de huidige maatschappij?

PS: je denkt toch niet dat een sociaal netwerk het equivalent is van een potje Quake 3?

[Reactie gewijzigd door Some12 op 23 juli 2024 13:52]

Ik heb weinig behoefte aan een reallife Ready Player One.
Niemand denkt dat, we weten allemaal dat een potje Quake 3 veel nuttiger is :D.
Je kunt ook proberen iets van binnenuit positief bij te sturen, het van binnenuit proberen te veranderen. Als dat niet (voldoende) lukt moet je je doelen bijstellen. Soms is het beter om een spel niet te spelen, dan te gaan voor slechte performance. Een verandering van de staat van Meta heeft daar weinig mee te maken; sterker nog, het Twitter-drama neemt de kritiek bij o.a. Facebook de wind uit de zeilen. Al ging dit mbt Carmack niet over de maand December 2022.

Het kan ook een ripple effect veroorzaken. Als zelfs de grote John Carmack zaken nauwelijks voor elkaar kan krijgen. Daarentegen als men bij Facebook zit kan men lekker cashen. Gevolg is dat je uiteindelijk een bro cultuur van ja-knikkers kunt behouden.
Metaverse (en dus VR) gaat bij Meta op een laag pitje gezet worden (de aandeelhouders worden niet vrolijk van het feit dat er al meerdere Manhattan-projecten gepompt zijn in het opnieuw uitvinden van Second Life in deze tijden van stijgende rentelasten), en ik neem aan dat Carmack dus zijn handen er niet meer aan wil branden.
Dat deel had hij sowieso weinig mee tecmaken, vooral hardware en driversoftware was waar hij de laatste jaren nog advies over gaf.
Carmack pleitte al jaren voor een vr-headset die '250 dollar voor 250 gram' zou moeten kosten
dat zou misschien de enige manier zijn dat VR bij het brede publiek kon door dringen, maar met de huidige inflatie zal de BOM zelf al een pak hoger zijn als je iets wil maken dat een beetje immersie en kwaliteit heeft.
VR is al 40 jaar een droom, maar ondanks de resultaten zal het bij een niche blijven.
Laten we hopen dat de nieuwe ps5 versie het tij kan keren en dat vr nu eindelijk eens volwassener wordt.
Of gewoon wegebt zoals 3d TV's.
En nog sneller verdwijnt dan de gebogen TV's.
Gebogen tv is logisch dat het niet werkte je kon maar op 1 plek in je woning genieten van de gebogen tv.

3d TV kon ik zelf ook niet echt tegen maar voegde teminste iets toe.

Maar vr is toch echt wel iets anders dan die 2 voorbeelden?

Je gaat compleet op in de game/film ipv deels. Ik kan niet wachten tot psvr2 er is ga het zeker kopen/testen.
Same here, heb hem zelfs al betaald.
Ik wacht al meer dan 25 jaar op een fatsoenlijke VR ervaring. Tot nog toe vond ik de kwaliteit te matig. In totaal minder dan 30 minuten VR sets op mijn hoofd gehad. Maar deze begint er op te lijken, dus ik waag de gok. Ik mis nog wel een killer app/game. Er zit voor zover ik kan zien nog niets compleet vernieuwends tussen. Aan de andere kant kan ik me ook al verheugen op het kijken van films met dat ding. Ben benieuwd.
Wat heel jammer is, ik geniet nog geregeld van de 3D van mijn 62” LG. Hopelijk gaat hij nog lang mee.
Het lijkt mij inderdaad gewoon net te vroeg voor VR, althans voor de massa. En het is al de zoveelste poging om VR tot een ding te maken over de decennia; de eerdere pogingen waren technologisch gezien 100% zeker te vroeg, en de huidige poging zit net op het randje. Met wel miljoenen afnemers, en de techniek is beter dan ooit, maar het blijft inderdaad alsnog een niche.

250 dollar en 250 gram is in elk geval nog flink te krap voor een goede ervaring. Misschien kan dat over 5-10 jaar wel. Maar voor nu is de enige goede VR-ervaring een behoorlijk dure, met grote en zware hardware. Dit is flink verbeterd maar is nog niet waar het moet zijn. De echt goede ervaring heeft zeer hoge resolutie en framerate, tegelijk met de complexe omgevingen en grafische pracht die we al zijn gewend van games op een scherm. Daar komen we aardig bij in de buurt met de beste hardware en de weinige echt toffe VR-games, maar over de hele linie is het nog lang geen vervanger voor tv/monitor.

Een nieuwe stap als deze heeft grote investering nodig, en die investeerders blijven meestal niet 20 jaar geïnvesteerd. Dat is één reden waarom de eerdere VR-pogingen vanuit de industrie niet geslaagd zijn. Het geld blijft niet oneindig naar een idee gaan als die niet breed aanslaat. Ook de gamemakers zijn voor het grootste deel voor traditionele schermen blijven bouwen, met slechts enkele klappers voor VR. Dat is kip en ei: de software wacht op de hardware en de hardware op de software. Dus ik verwacht dat VR nog één keer weer gaat verdwijnen van het toneel, of dat het klein blijft en dat de betrokken bedrijven blijven doormorrelen, totdat prijs en mogelijkheden wel goed uitkomen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 23 juli 2024 13:52]

De Quest 2 is ongeveer even goed verkocht als de XBox, dus ik vind het een vreemde conclusie dat het niet aanslaat of dat er een kip en ei probleem is waarbij er te weinig hardware in omloop is.

Ik ben het er ook niet mee eens dat er gigantisch geïnvesteerd moet worden in de hardware. Hoe dan? Een groot deel van het probleem is nu tekortschietende rekenkracht en daarvoor is men afhankelijk van vooruitgang door de chipindustrie (ASML/TSMC/etc). Ik denk dat Meta en andere partijen nu vooral verder moeten verfijnen en met creatieve oplossingen moeten komen. Dat kost geen grote investeringen.

Bij de Quest Pro zie je precies waar het fout gaat wanneer men verder gaat dan de beschikbare rekenkracht, want die headset verbruikt veel stroom en is veel duurder voor slechts een marginale verbetering op de Quest 2. De AR-functionaliteit is nog erg slecht en voor veel toepassingen onbruikbaar. Ze hebben er ook features uit gesloopt, zoals een afstandsbepaler waar ze op zich hele leuke dingen mee hadden kunnen doen, omdat het stroomverbruik dan nog extremer zou worden.
Evengoed is het totaal aan verkochte VR-hardware klein in vergelijking met de alternatieven. Er zijn cumulatief nu 20 miljoen VR-units in omloop, in 2022, in totaal ongeacht merk of fabrikant. Dat is relatief veel in vergelijking met eerder, maar relatief weinig in vergelijking met niet-VR-gaming, tv's en monitoren. Bijvoorbeeld de huidige consoles PS5 + XSX zijn een grotere afzetmarkt, en met pc-gaming en de vorige consoles erbij is het al helemaal geen wedstrijd.

Niet dat dat gek is; VR is veel nieuwer en lastiger. VR is wel groter dan ooit, en het is zeker geen totaal gefaald idee. Miljoenen verkopen zijn niet niks. Maar vergeleken met de traditionele schermen is het niet groot. Alles is relatief.

De kernverbeteringen moeten inderdaad voor een aanzienlijk deel uit de chipindustrie komen, dus dat gaat indirect en is voor de VR-bedrijven zelf vooral wachten (hoeft niet natuurlijk, ze zouden zelf chips kunnen ontwerpen en dit aanjagen tot op zekere hoogte). Dus je hebt gelijk dat de benodigde inzet en investering zeker niet alleen van de VR-bedrijven zelf moet komen; de tech-wereld als geheel zou een decennium verder mogen zijn. Maar andere verbeteringen zijn wel meer aan henzelf, zoals de schermen, lenzen, tracking, comfort, verkleining van de bril als geheel, misschien helpen richting betere draadloze standaarden, en vast vele andere aspecten.

Zou ik nu een VR-bedrijf draaien dan zou ik waarschijnlijk proberen te stoppen. De chips en schermtechnieken worden beter wel via de vraag naar o.a. smartphones en tv's, wat dan later weer kan worden gebruikt voor de volgende ronde VR. Meta zal moeten kiezen tussen stoppen en later nog een poging te doen, of toch door te gaan terwijl de technologie verbetert.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 23 juli 2024 13:52]

Sony vind het in elk geval interessant genoeg om de PSVR2 uit te brengen en ook Valve, Apple en HTC zijn bezig met nieuwe versies. Dus dan wordt het ook weer interessanter om software ervoor te maken.

Waarom zou Meta nu stoppen terwijl ze een flinke voorsprong hebben op de concurrentie? Een decennium is zo om en als ze nu stoppen en dan weer volledig moeten opstarten hebben ze al minimaal de helft daarvan nodig om weer bij te zijn, laat staan marktleider.

Als ik hen was zou ik wat gaan afschalen, zowel qua investeringen als qua ambities. Gewoon concentreren op stapsgewijze verbeteringen en geen grote dingen introduceren waar de technologie nog niet klaar voor is.
Op zich ja voor de tech is te vroeg. Misschien PSVR 3 of 4 waar het minder dan de console zelf kan kosten, met spect die voldoende zijn voor goede beleving.
Tja, de techniek die nodig is voor de perfecte VR ervaring is nog steeds veel te duur. Die $250 voor DE perfecte (alles in 1) headset is nog jaren weg, schermen komen bijna in aanmerking, maar GPU power is nog ver te zoeken, voordat we 4090 power hebben voor mobile (of zelfs voor betaalbare prijzen (onder $300) in een PC) zijn we wel 10 jaar verder. Maar de huidige (standalone) headsets zijn zeker wel al de moeite waard, maar kunnen zelfs dus nog niet eens voor in de buurt van $250 verkocht worden (zonder zwaar onder kostprijs te verkopen).
Het moet onderdeel worden van een groter geheel inclusief devuces die voor tactile feedback zorgen. En dan moet de creatieve developers aan de gang om giede content te maken. We weten nu dat je leuke 3d plaatjes kunt maken maar dat zijn nog niet echt de toepassingen waarvoor je zo'n bril gaat kopen.
Mooi, mensen van dit kaliber moeten hun krachten niet inzetten voor instanties als LifeLog/FB/Meta.
Facebook is verleden tijd. Het is dat ze whatsapp en instagram mochten overnemen en daardoor nog niet gezonken zijn. Een fout van de mededingen autoriteiten.
Maar dat producten komen en gaan is toch niet gek? Bedrijven die fysieke producten maken doen al eeuwen niets anders.
Semi on-topic tip: de podcast van Lex Fridman waarin hij John Carmack interviewt, o.a. ook over zijn VR-werk maar ook over zijn beginjaren. Super interessant.
Als iemand als Carmack bij Meta weggaat, moet je als bedrijf toch eens goed nadenken.

Carmack is vrijwel de centrale persoon in de wereld die ervoor gezorgd heeft dat de huidige VR brillen bestaan: het is dankzij zijn VR prototype toen hij nog bij id werkte, en dankzij zijn berekeningen en aantekeningen, dat destijds Oculus de eerste 'moderne' VR bril gekickstart heeft in 2012; het is Carmack die alle grote technische problemen van oude VR pogingen heeft kunnen oplossen waardoor de 21ste eeuwse incarnatie van een VR bril een feit is kunnen worden (ik heb destijds Carmack's blogs toen hij nog bij id werkte op de voet gevolgd).
Carmack heeft nadien id verlaten om CTO te worden bij Oculus, dat uiteindelijk opgeslokt is geworden door Meta.

Het verlies van iemand als Carmack lijkt me niet te overschatten belangrijk.
Carmack had al langer alleen nog een adviserende rol, hij was al langer met zn AI startup bezig.
Zolang Z. veel cash opstookt, en geen verder marktaandeel wint, is het allemaal ook voor mij.
"Carmack zegt ook veel moeite te hebben gehad met het bijsturen van de organisatie en dat hij 'moe is van dat gevecht'."

Oef, dat klinkt haast als overheid! Allesbehalve een inspirerende werkplek lijkt mij. Ik hoop dat Carmack straks weer mooie dingen kan maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.