Vermeende roadmap onthult Intel Core i9-13900KS met hogere kloksnelheden en tdp

De nog niet aangekondigde Intel Core i9-13900KS haalt volgens een online verschenen roadmap een Thermal Velocity-boostclock van 6GHz. Het huidige vlaggenschip, de i9-13900K, heeft een maximale boostkloksnelheid van 5,8GHz in deze prestatiemodus.

Ook de 'gewone' boostkloksnelheid gaat volgens de roadmap, gepubliceerd door 9550pro, ietwat omhoog; van 5,7GHz in Turbo Boost Max 3.0 met de reguliere 13900K naar 5,8GHz met de vermeende KS-variant. Deze verhoogde snelheden hebben ogenschijnlijk geen effect op de maximale tdp, aangezien dat 253W blijft.

De basisklokfrequentie van de P-cores zou voor het aankomende model ook iets opgehoogd worden, namelijk 3,2 in plaats van 3GHz. Dat zorgt voor een verhoogd basisstroomverbruik vergeleken met het huidige vlaggenschip, van 125 naar 150 watt.

Alle andere specificaties blijven volgens de vermeende roadmap hetzelfde. De verhouding van de 24 cores blijft hetzelfde, te weten 8 prestatiekernen en 16 E-cores. Ook zouden er wederom 32 threads in de processor aanwezig zijn.

Benchleaks publiceerde daarnaast mogelijke Geekbench-benchmarkresultaten van de i9-13900KS. Uit de vergelijking tussen de K- en KS-variant van Intels vlaggenschip blijkt dat de aankomende processor respectievelijk zo'n 3 en 8 procent hoger scoort wat single- en multicoreprestaties betreft.

Intel roadmap i9-13900KS
Vermeende roadmap met Intel Core i9-13900KS. Afbeelding via 9550pro

Door Yannick Spinner

Redacteur

09-12-2022 • 19:22

79

Reacties (79)

79
76
37
2
0
22
Wijzig sortering
hoe gaan we dit monster koelen was al moeilijk genoeg met de voorganger als ik reviews mag geloven
De tdp op 'turbo' blijft gewoon 253w
Heel gewoon voor een beetje high end gpus ook, whats the prob?
Heel gewoon voor een beetje high end gpus ook, whats the prob?
Dat zijn jouw woorden. Tweakers zei:
  • Extreem stroomverbruik onder volle belasting
  • Ook in games erg inefficiënt
  • Praktisch onkoelbaar
review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...

Per watt is deze CPU minder efficiënt dan de 5800X van de vorige generatie. Ten opzichte van de 7900X verbruikt deze reguliere 13900K 17,5% meer stroom voor hetzelfde resultaat en ten opzichte van de uitvoering: AMD Ryzen 9 7950X Boxed zelfs 34,4%. review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...
Een AMD Threadripper verbruikt inderdaad 280 watt. Alleen dat zijn eigenlijk serverCPU's

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juli 2024 21:16]

Ik heb laatst een plotje gemaakt obv een Duitse review. Tot ca 85W is een R9 7900X bijna net zo snel als een i9 13900K... Het laat ook mooi zien hoe nutteloos het is om dik over de 100W te gaan imho.

https://gathering.tweaker...message/73534500#73534500
Interessant wel. Het laat goed zien, dat Intel eigenlijk er alles voor over heeft om de snelste te willen zijn. Terwijl als ze de i9 een stuk zuiniger hadden gemaakt, het prima CPU is. Tenminste, als ze hem goedkoper dan de 7950X maken.

Jouw grafiek laat ook goed zien, dat meer cores per definitie efficiënter is voor multithreaded workloads.
Absoluut, maar je kan hetzelfde zeggen van AMD. Ook zij pushen de chips veel te ver. Ik verwacht straks ook interessante reviews van de non-X varianten... De conclusie zie ik al voor me "nagenoeg dezelfde performance voor een fractie van de prijs en power."

Heb net mijn eigen R9 7900X wat lopen tunen met PBO (al is de Asus Gaming B650M TUF nog wat bokkig) waardoor ik op 70 graden zo'n 80-90W verbruik (CPU) met ca 26500 Cinebench R23 scores, dus nog wat beter dan in mijn link hierboven.

Overigens, AMD is in de lagere vermogens veel efficienter dan Intel, dat valt ook op te maken. Je ziet ook een duidelijkere hockeystick curve bij AMD waardoor je veel sneller (dus bij lager vermogen) al aan nagenoeg maximale prestaties zit, wat dus positief is.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 22 juli 2024 21:16]

Nou 'probleem'... Tot voor kort waren dit soort TDPs echt uitzonderingen, dus helemaal niet gewoon. Dat vooral denk ik.

Voor sommige mensen (mij inclusief) voelen de hoge TDPs van de nieuwe generaties CPUs en GPUs als een stap terug, technologisch gezien. Meer herrie, meer kosten aan koeling, mobo, PSU en stroom, grotere behuizingen, en dat in tijden van energietekorten en toenemend besef van de noodzaak van duurzaamheid.
Ik weet het hoongelach na de lanchering van de FX 9590 nog. Nu is dat ineens prima?
Ik herinner me meer de release van de "Bulldozer" CPU's nog heel goed. De Bulldozers lusten ook wel wat stroom. Die waren als ik me goed herinner in zowel idle als vol vermogen best wat boven het verbruik tegenover de procs van Intel. Uit ervaring kan ik zeggen dat het wel altijd warm was op mijn kamer :D

Even snel het volgende erbij gezocht uit nieuwsgierigheid:
https://www.anandtech.com...eview-amd-fx8150-tested/9

Ik heb destijds een 8150 gehaald en echt wel prima processor. Uiteindelijk wel het systeem een upgrade gegeven naar een 8350 tijdens een aanbieding en tegelijkertijd mijn proc doorverkocht waardoor het een leuke upgrade was. Niet dat dit iets uitmaakte voor de TDP, maar de performance was daar :+

[Reactie gewijzigd door Muna34 op 22 juli 2024 21:16]

Uiteindelijk wel het systeem een upgrade gegeven naar een 8350 tijdens een aanbieding en tegelijkertijd mijn proc doorverkocht waardoor het een leuke upgrade was. Niet dat dit iets uitmaakte voor de TDP, maar de performance was daar :+
Dan hebben wij echt wel verschillende herinneringen :P . De performance van de 8150 en ook 8350 vond ik zo ongelooflijk teleurstellend... Dat ze bij introductie significant slechter waren dan hun vorige generatie vond ik (en vind ik nog steeds trouwens) best wel stuitend. Uiteindelijk heb ik mijn i7 920 toentertijd maar een upgrade naar een 4930K gegeven, want AMD sloeg wat mij betreft op dat moment echt nergens op. Multicore was erg matig, single core was een absoluut drama zeg.

Overigens heb een week geleden die 4930K pas een weekje geleden geupgrade. Die 4930K heeft vrij lang op 4,3ghz all core gelopen, wat echt prima werkte, en daardoor een absolute stroom vreter was. Ben bij dat ik weer bij AMD terug ben. Die 7600X is in games echt een verademing.
Een prima processor voor de prijs*

Intel was toen een stuk duurder dan AMD. Ook de mobo's voor Intel waren echt een stuk duurder... In ieder geval, dat was de afweging toen ik de 8150 haalde. Ik weet dat de performance niet heel goed was maar kwam van een heel oud beesje af. Beste keuze geweest? Nee, waarschijnlijk niet :+ Al doende leert men. Spijt van? Absoluut niet :Y)
kan een noctua D15 dat uberhaupt koelen
Jawel, en tdp is natuurlijk het echte max wat ie gebruikt, tijdens gamen en andere dagelijkse dingen verbruikt ie een stuk minder. Beetje zoals hardrijden met een auto, het kan hard maar het hoeft niet altijd.

Persoonlijk ben ik erg blij met de single core snelheid van de 13th gen bij een verbruik van 60 watt

[Reactie gewijzigd door Ernemmer op 22 juli 2024 21:16]

duidelijk dankjewel
In onderstaand filmpje wat meer uitleg

''Testing and Tuning the new 13900K for Efficiency''
https://www.youtube.com/watch?v=H4Bm0Wr6OEQ

TLDW: De 13900k op een powerlimit van 90w geeft meer FPS dan een 7950x zonder powerlimit in de geteste games. En geeft soms zelfs op 60w (met undervolten ed.) nog meer FPS dan de 7950x zonder powerlimit.

PS: Zonder enige aanpassing in de bios, is de 13900k op dit moment de snelste CPU voor gaming en verbruikt tijdens het gamen 80-125 watt, wat met bijna elke koeler wel te koelen is.

[Reactie gewijzigd door Ernemmer op 22 juli 2024 21:16]

Dit soort verhalen duikt vaker op, maar dan zie je eenzijdige voordelen tot en met. Intel optimized games, AMD producten op stock en Intel wel optimized, moederborden waar de Intel auto optimized, en een AMD bord dat dat niet doet. Perfect binned sample exemplaar van de een vs matige chip van de ander is nog zoiets...
Ofwel je kunt van alles vergelijken, en Youtuben, maar check of het wel appels met appels vergelijken is.

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 22 juli 2024 21:16]

De waarheid is voor iedereen inderdaad anders, het is maar net wat je wel een niet gelooft.
Maar er zitten wel wederom 32 threads in de processor 🤣
Oververhitting, inefficientie en moeilijke koeling is de reden waarom ik de hele Raptor Lake 13e generatie aan me voorbij laat gaan en wacht op de eerst volgende minituarisatie van 10nm naar 7nm in Meteor Lake 14e generatie volgend jaar :P
Intels hele lineup beoordelen aan de hand van reviews van de i9 zorgt ervoor dat je hele goede cpus links laat liggen.
Precies dat ik heb ook erg hyped voor heb i9900k dus hoop ook veel beter efficiënte & koeler ! :D
Doet me denken aan het einde van het Pentium 4 tijdperk (dacht ik) waar Intel ook ineens met kloksnelheden begon te smijten. Het ruikt wel een beetje naar paniek.
Ook mijn gedachten. Dat waren ook heethoofden: https://www.tomshardware....ng-en-extremus,792-7.html

Permance per watt is AMD nog steeds beter (ik had niet verwacht dit ooit t and zeggen :D.
Ruikt vooral naar het stretchen van hun huidige arch / process node. Niks mis mee.
persoonlijk snap ik niet waarom Intel nog steeds processors verkoopt.
bijna alles wat ze maken is verouderd.(zullen heel wat mensen oneens mee zijn)
maar oprecht snap niet dat je als persoon Intel boven AMD zou kiezen.
jaren lang hebben ze met elke generatie 5% extra performance gegeven terwijl ze wel steeds de prijs verhoogde en een nieuwe moederbord moest kopen :)
sorry zo'n bedrijfsvoering is voor mij een no go
Als je het snelste wilt hebben zul je atm toch bij intel moeten kopen.
Ben ik met je eens, maar ik ken geen particulieren die echt baat hebben bij de extra performance die je bij Intel krijgt tov AMD.
De snelste is over het algemeen ook de duurste. Wanneer AMD de snelste zal zijn zullen ze zich echt niet lager prijzen dan Intel.
Vraag me af wanneer er EU regels komen voor computer stroomverbruik. Zeiken over stofzuigers die hooguit 2-3 uur per week lopen, meestal minder.
die stofzuigers verbruikten 1500-2000W in zowat élk huishouden. Dit is een high-end componenten die door amper een paar procent van de bevolking gekocht zal worden en maximum 1/8 verbruikt en al zeker geen paar uur per week.
Een stofzuiger mag al sinds 2017 maximaal 900 watt verbruiken.

En hoezo zou zo’n processor maar een paar uur per week draaien? Juist de mensen die er zo een hebben zullen ‘m aardig intens gebruiken.
op dat maximumverbruik wel ja. Het merendeel van deze cpu's komt in bragging-pc's, gewoon om de snelste te hebben
Hoeveel stroom denk jij dan dat de gemiddelde gaming PC gebruikt?
FYI, dat doen stofzuigers nog steeds, met meet met lege zak en schone filters. Maar als er eenmaal stof in de zak zit gaat het verbruik flink omhoog.
Als ik zie hoe warm het wordt bij Gamers, is dat verbruik duidelijk hoog.
Het wordt echt niet meer warm in mijn kamer in tegendeel is het ijskoud. Ik heb meestal nu een kruik onder mijn voeten. Toen ik mijn R390 nog had toen werd het een fornuis is mijn kamer.

Verbruik is juist omlaag gegaan als ik je logica moet volgen.

[Reactie gewijzigd door Eren op 22 juli 2024 21:16]

de testmethodiek is dezelfde gebleven, het gebruik ook, dus zal het verbruik in niet-optimale omstandigheden ook vergelijkbaar gedaald zijn.

Het argument dat je wel kan maken is dat robotstofzuigers ook op plekken komen (soms meerdere keren) waar er geen vuil ligt
De motor van een stofzuiger zit na de filterzak. Hoe voller de filterzak is, hoe lager de luchtdruk aan de motor. Deze gaat dan meer en meer in vacuum draaien en dus een lager verbruik.
Iedereen heeft 'n stofzuiger nodig. Niet iedereen heeft een Core i9 processor nodig.
Met die redenering kun je sport- en luxeauto’s ook goedpraten en daar worden tegenwoordig ook regels aan opgelegd richting de elektrificatie van de vloot. Als ik de ontwikkeling van de afgelopen jaren zie is het energieverbruik door GPU en CPU’s toch wel toegenomen en zou er van mij best wat regelgeving mogen komen om het weer iets meer richting de efficiëntie te pushen.
Is ook symboolpolitiek. Daarom ben ik van mening dat het zinvoller is om naar de echte grootvervuilers te kijken en niet naar enkele uitschieters in nichemarkten. Veel effectiever.
Je hebt groot gelijk als er een keuze zou zijn tussen het een of het ander. Echter, ik zie niet in waarom je niet op meerdere fronten regels invoert voor zowel grootverbruikers als consumentenelektronica.
Omdat als je de grootverbruikers niet aanpakt, dat je ziet dat wij als normale burger straks alle vervuiling op ons moeten nemen, ook al zouden we 1% (fictief getal) van alle vervuiling zijn. Onze leven helemaal op de schop, voor die ene procent? Dan snap ik wel waarom @Polydeukes dit zegt.
Dus jij pleit ervoor dat chipbakkers hun machines efficiënter in gaan zetten (lees: sterke reductie op de nichemarkten, maar focus op laptops en servers). De consument volgt vanzelf O-)
Ik zie het ook niet in waarom dat niet gebeurd, maar de praktijk lijkt daar wel op neer te komen.

Nu dan eindelijk gaan we hier wat met de boeren doen, naar datacenters kijken en hopelijk ook eens naar schiphol en Tata kijken. Zijn we alleen decennialang te laat mee door onze ogen te sluiten.

Dus ja ik doe ook beetje aan groen en duurzaam (zonnepanelen en warmtepomp) maar niet omdat ik het idee heb dat we het met zn alle moeten doen, in tegendeel dat gevoel krijg ik helemaal niet door zwak handelen van de overheid. En daarom doe ik het enkel en alleen voor mijzelf maar voor de centjes die ik over hou.
Dit is goed nieuws, want het schijnt een koude winter te gaan worden!

Nu nog een 4090 ti aankondiging graag.

Oh wacht... de stroomprijzen...
Juist. 13900KS + 4090Ti + 1600 watt power supply. En dan lekker misbruik maken van het prijsplafond. Zo pakken we ook meteen klimaatverandering aan.
Niemand zal je tegenhouden om een 1600 watt PSU te kopen. Natuurlijk heeft de hardware het absoluut niet nodig maar blijkbaar is het vermogen van de PSU belangrijk voor je.

Ik snap werkelijk niets van dit soort commentaren. Kan Vibonacci geen wattages optellen? Is het overdrijving om een punt te maken? Hengelen naar plusjes?
Het punt is het volgende:

Terwijl we te maken hebben met problemen zoals klimaatverandering, en een energiecrisis, is het niet verstandig om consumenten CPUs en GPUs op de markt te brengen die veel meer stroom gebruiken dan de periode hiervoor. En als je daarboven op nog makkelijk concludeert dat deze producten ver boven het punt van diminishing returns zitten, en dus meer stroom gebruiken dan je erin terug krijgt voor performance.

1600 watt is overdreven, maar dat je boven bewust producten uitbrengt die zo ver boven de diminishing returns zitten, dat is het kwalijke.
Volgens mij maak je hier van 'n mug 'n olifant. Op wereldschaal kunnen we ons beter druk maken om hoe die energie opgewekt wordt en welke grootverbruikers daar een groot deel van gebruiksn, dan om een paar processoren voor een nichemarkt.
Absoluut, kijk maar eens over de grens, hele dorpen weg om de bruinkool.
Ik heb even geen zin om het allemaal voor te rekenen, maar denk groter.
Als je 100.000-en van dat soort systemen hebt over de hele wereld dan heb je het over een serieuze hoeveelheid stroom die opgewekt moet worden. Die kun je beter niet verbruiken, of maar een deel ervan door lichtere hardware te gebruiken, om het opwekken van die stroom onnodig te maken.
Ben het dus eens met @Vibonacci dat dit soort hardware eigenlijk gewoon niet kan.
Denk nog groter: hoeveel stoot een vrachtschip uit dat van Azië naar Europa vaart en stookolie verbrandt? Of hoeveel stoten al die privéjets per jaar uit? Daarbij valt de footprint van een paar chips echt in 't niets. Zeker als de stroom die ze verbruiken groen is opgewekt.
Dus ik blijf erbij: pak de echte grootvervuilers eerst aan.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 22 juli 2024 21:16]

Ik zeg ik vooral niet dat je de groot verbruikers moet vergeten, maar veeg alsjeblieft de rest niet onder het kleedje. Hun verbruik is niet zo klein als je doet lijken en voorkomen van dát overmatige verbruik helpt net zo goed.
Maar het verbruik per persoon is echt compleet scheef, en daar gaan mensen echt slecht op. Ik ook trouwens.
Ik zou geen auto met een 6 cylinder mogen rijden (doe ik nu om een andere reden al niet trouwens...), maar prive vliegtuigen worden even weg gemoffeld want het is zo'n kleine groep. Het gaat er veel mensen ook om dat ze nu de laatste kleine dingen van een grote groep afnemen zonder eens de kijken naar de grote dingen van een kleine groep. Prive vliegtuigen zouden verboden moeten worden voordat we eens gaat kijken naar die extra 10g/km CO2. Niet omdat het rationeel is, maar wel omdat het ongelooflijk oneerlijk is om dat niet te doen.

Want laten we wel zijn, het is eigenlijk van de zotte dat zelfs de huidige generatie 4 cilinder turbo hot hatches straks niet meer mogen, maar er letterlijk na elke NFL ronde 140 privé vliegtuigen opstijgen.

Nee sorry hoor, wat een gelul.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 22 juli 2024 21:16]

In je laatste zin maak je precies het punt dat ik ook probeer te maken.
Zet de dikke gamingpc's naast die privé-vliegtuigjes en we zijn er. Ook deze relatief kleine verbruikers zou bijvoorbeeld door te "car-poolen" het verbruik en dus de uitstoot al enkele malen kunnen verkleinen; en óók dat helpt.

Overigens vind ik het wel lastig om jouw insteek over eerlijkheid en kijken naar anderen te volgen; op die manier gebeurt er namelijk he-le-maal niets, want er zijn altijd wel anderen die net wat minder last hebben.
Als je het bij jezelf houdt dan kun je zelf in ieder geval zeggen dat je er je best voor doet.
Overigens vind ik het wel lastig om jouw insteek over eerlijkheid en kijken naar anderen te volgen; op die manier gebeurt er namelijk he-le-maal niets, want er zijn altijd wel anderen die net wat minder last hebben.
Als je het bij jezelf houdt dan kun je zelf in ieder geval zeggen dat je er je best voor doet.
Uh nee, gaan we weer. Het is blijkbaar een heel moeilijk concept op tweakers, miljardairs die dingen moeten laten. Als je nou even goed leest zeg ik namelijk precies het tegenovergestelde van wat jij suggereert. Namelijk je moet beide doen en niet zoals nu de per persoon grootse vervuilers hun gang laten gaan omdat het minder helpt. Nu moet de gewone mens steeds meer laten terwijl de miljardairs lekker de hele dag rondjes op de aarde vliegen in hun prive vliegtuigen.

En niet meer dat slappe gelul van "Als je het bij jezelf houdt dan kun je zelf in ieder geval zeggen dat je er je best voor doet.". Want dat is precies de gedachte waardoor er 140 prive vluchten rondje door de USA vliegen na een NFL wedstrijd.

Dus ik zal het nog een keer herhalen, we moeten beide reguleren. Verbruik van 8K TV's, GPU's en Auto's maar ook gelijk prive vluchten verbieden.
Ik vraag mij dan af of je dezelfde mening hebt over bijvoorbeeld een Tesla Plaid of starlink of de gehele digitalisering van onze samenleving.

Ook dat zijn stuk voor stuk projecten die bijzonder veel energie verbruiken.
Weet je wat pas sad is, gare drivers die stroomverbruik van GPU's op max power state houden.

Of nog erger, Nvidia GPU's die zelfs op de laagst mogelijke power state nog 20w slurpen met stilstaand beeld op de desktop. Dat hoeft echt niet meer dan 1 Watt te verstoken.

Of alle gare bios/mobo/driver implementaties die niet fatsoenlijk Cpu c-states implementeren of kunnen bewerkstelligen.

Als we dan echt over klimaatverandering gaan praten...

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 juli 2024 21:16]

Beetje nutteloos punt, men P4 uit 2003 gebruikt minimaal 10x zoveel stroom om hetzelfde te doen als men i9 die welliswaar een dikkere voeding heeft maar ook veel korter op piekvermogen zit. Beter kun je kijken of die gameboy het nog doet, kun je 12 uur gamen op 9Wh

[Reactie gewijzigd door RobLemmens op 22 juli 2024 21:16]

Een cpu loopt niet non stop 400w te stoken, ja idle zijn ze wat hongerige dan een dual core atom. Maar dat is misschien 10-20 watt tegenwoordig. Er zijn ontzettend veel ingebouwde mogelijkheden om stroomverbruik idle drastisch omlaag te halen.

Mijn 6700k gaat idle ook steeds verder terug qua kloksnelheid en dus verbruik, maar als ik photoshop open vliegt ie terug de turbo in
Dat is alsof een moordenaar zijn daden niet als slecht ziet omdat mensen toch wel dood gaan.

Je hebt geen ongelijk dat het klimaat nou eenmaal van zichzelf veranderd maar dat is geen excuus om het extra snel/heftig te laten veranderen met alle nadelige gevolgen van dien.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 21:16]

dit is overigens onzin. mensheid heeft behoorlijk weinig invloed op de verandering. dit is ondertussen algemeen bekend. ja plastic en chemicaliën dat is waar ze op moeten focussen.
Hmmm die veranderingen waar jij het over had, die van het klimaat die vanzelf gaan, die zijn er inderdaad.
Heb je alleen ook opgelet hoe lang die veranderingen er over het algemeen over doen om zich te manifesteren?
En heb je gezien hoe snel en vanaf wanneer die wijzigingen nu optreden? Sinds de mens aan het industrialiseren is geslagen…
En nu heel snel kappen met je onzin, alsjeblieft.
wat je nu zegt is echt onzin. geen idee of je het ooit mee heb gekregen? 50 jaar geleden waren ze nog bang voor een ijstijd?(bijna alle wetenschappers wisten het zeker!) niemand was er bang van dus ja dan maar paniek zaaien met dat de aarde warmer wordt XD
Leesvoer: https://climate.nasa.gov/evidence/
Doe dit een beetje tegen beter weten in. Als je nu nog niet gelooft of wilt toegeven dat de mens de planeet aan het slopen is geweest, ruw genomen de laatste 2 eeuwen, dan lijk je niet meer te overtuigen.
Hoop dat je lekker slaapt, wetende dat dit soort gedrag en instelling de grootste enablers zijn van het doorgaan van dit slopen…
Altijd mooi van die statements zonder bronvermelding
Je moet ophouden met dit soort leugens te verkondigen.
Jij moet je niet zo vast pinnen op 1 ding maar open staan voor meer :) gaat een wereld voor je open.
Ik sta oprecht open voor dit soort andere kijken op de wereld, dus ik wil daar ook best naar luisteren. Maar dan wel graag iets wetenschappelijker en betrouwbaarder dan "nieuwsblad.be". Iedere gek met een gebrek kan voor zo'n blad een column schrijven; dit is geen echte bron.
Mijn oude werkstation gebruikt idle meer, (8way machine)
Next van Intel: een vier-pits fornuis met 16 cores.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.