'Samsung werkt aan satellietcommunicatie voor Galaxy S23-toestellen'

Samsung zou samenwerken met het Amerikaanse satellietbedrijf Iridium Communications om satellietcommunicatie op Galaxy S23-toestellen mogelijk te maken. Volgens bronnen zou het mogelijk zijn om sms'en en afbeeldingen met een lage bestandsgrootte te versturen.

Samsung zou volgens het Zuid-Koreaanse ETNews gebruik willen maken van de 66 satellieten van het Amerikaanse satellietbedrijf Iridium Communications die in een low-orbit om de aarde vliegen. Het bedrijf zou alle technische obstakels overwonnen hebben om een nieuwe modem in de toestellen te integreren die ondersteuning biedt aan communicatie via deze satellieten. Het blijven vooralsnog geruchten, want Samsung heeft de functie nog niet officieel aangekondigd.

In september waren er al geruchten dat Samsung ondersteuning voor communicatie via satelliet wilde toevoegen aan zijn Galaxy S23-toestellen. Deze geruchten kwamen er nadat Apple die maand zijn nieuwe iPhone 14-modellen had aangekondigd. Het Amerikaanse bedrijf kondigde in september een functie aan waarmee iPhone 14-gebruikers vanaf november twee jaar lang gratis noodberichten kunnen verzenden via satelliet, Emergency SOS. Na die twee jaar moeten gebruikers voor de dienst betalen. In december komt de functie ook naar een aantal andere Europese landen. Wanneer de dienst naar de Benelux komt, is niet bekend.

Door Jay Stout

Redacteur

24-11-2022 • 12:13

46 Linkedin

Reacties (46)

Wijzig sortering
Nice.. Iridium is een veel beter netwerk dan GlobalStar dat Apple gebruikt (Iridium heeft echt wereldwijde dekking doordat de sattelieten meshen, terwijl globalstar een "bent pipe" constructie heeft die alles meteen terug naar aarde moet sturen). De Iridium sattelieten zijn veel intelligenter en kunnen echt samenwerken, globalstar is een soort spiegel die je signaal terug 'reflecteert' naar de aarde dus je moet in de buurt zitten van een grondstation.

Ook heel interessant als je dit niet alleen voor noodgevallen kan gebruiken maar ook voor SMS en kleine plaatjes.

Op dit moment gebruik ik een Garmin InReach Mini die ook het Iridium netwerk gebruikt voor korte tekstberichten (geen plaatjes) en noodhulp. Zou fijn zijn om dat in 1 apparaat te kunnen hebben. Al zal je door de minder gain leverende antenne wellicht wel handmatig moeten uitrichten zoals Apple het ook doet op de iPhone 14, maar voor hoe weinig ik het gebruik is dat niet echt een probleem.

De Apple optie is met alleen noodhulp te beperkt (bovendien heb ik teveel gewone smartphone eisen die niet kunnen op iOS). Anders had ik wel een PLB gekocht (een Personal Locator Beacon), die kunnen ook alleen noodhulp aanvragen en hebben geen abonnementskosten wat de InReach Mini wel heeft. Maar juist het kunnen sturen en ontvangen van korte berichten waar je ook bent (ik hike veel) is voor mij het toepassingsgebied, het hoeft niet per se een noodgeval te zijn.

Maar slim van Samsung om zich hierop te richten. Voor mij is het echt een functie waar ik meer voor zou betalen. De InReach heeft me ook al 300 euro gekost en het abonnement is 20 per maand (in de maanden dat ik het gebruik). Ik heb daar veel meer aan dan weer een extra camera of een paar GB meer opslag die ik toch niet gebruik. Maar het moet wel echt voor meer dan alleen noodhulp zijn, gewone communicatie buiten netwerk dekking is voor mij het scenario dat ik zoek.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 november 2022 12:35]

Reageer
Ja je hebt gelijk... echter, de inreach functioneert bij extreme kou, de batterij duur is groter en hij is robuuster (geen touch screen etc). In de situaties dat je het nodig zou hebben heeft dat wel zo zijn nut. Daarmee ontken niet dat het een handige feature is, maar ik (persoonlijk) zou het nooit als vervanging zien.
Reageer
Voor mij zal het wel voldoen. Een InReach is ook niet perfect voor noodgevallen, als ik bewusteloos raak heb ik er bijvoorbeeld sowieso niks aan. Extreme kou doe ik ook niet aan, dan ga ik niet op weg. Accuduur kan ik oplossen met een battery bank.

Het is voldoende als een backup bij lichte activiteiten (hiken op redelijk begaanbare paden) in gebieden zonder mobiele dekking. Daar heb ik nu de InReach voor (en heb meestal ook een portofoon mee). Niet iedereen die zo'n InReach heeft, gebruikt hem voor de extreemste omstandigheden.

Ik zeg ook niet dat er hiermee geen nut voor InReach meer is hoor. Maar alleen dat het voor mijn gebruik waarschijnlijk wel zal voldoen als alternatief.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 november 2022 16:45]

Reageer
Iridium schijnt 75 satellieten te hebben. Ter vergelijking GPS 31, uiteraard zegt dit niet alles ;)
Vroeger had je de fantastische website stuffin.space, helaas is die ter ziele
Maar hier op de satmap kun je ze ook vinden, beetje knullig maar toch https://satmap.space/
Reageer
Nice.. Iridium is een veel beter netwerk dan GlobalStar dat Apple gebruikt (Iridium heeft echt wereldwijde dekking doordat de sattelieten meshen, terwijl globalstar een "bent pipe" constructie heeft die alles meteen terug naar aarde moet sturen). De Iridium sattelieten zijn veel intelligenter en kunnen echt samenwerken, globalstar is een soort spiegel die je signaal terug 'reflecteert' naar de aarde dus je moet in de buurt zitten van een grondstation.

Ook heel interessant als je dit niet alleen voor noodgevallen kan gebruiken maar ook voor SMS en kleine plaatjes.

Op dit moment gebruik ik een Garmin InReach Mini die ook het Iridium netwerk gebruikt voor korte tekstberichten (geen plaatjes) en noodhulp. Zou fijn zijn om dat in 1 apparaat te kunnen hebben. Al zal je door de minder gain leverende antenne wellicht wel handmatig moeten uitrichten zoals Apple het ook doet op de iPhone 14, maar voor hoe weinig ik het gebruik is dat niet echt een probleem.

De Apple optie is met alleen noodhulp te beperkt (bovendien heb ik teveel gewone smartphone eisen die niet kunnen op iOS). Anders had ik wel een PLB gekocht (een Personal Locator Beacon), die kunnen ook alleen noodhulp aanvragen en hebben geen abonnementskosten wat de InReach Mini wel heeft. Maar juist het kunnen sturen en ontvangen van korte berichten waar je ook bent (ik hike veel) is voor mij het toepassingsgebied, het hoeft niet per se een noodgeval te zijn.

Maar slim van Samsung om zich hierop te richten. Voor mij is het echt een functie waar ik meer voor zou betalen. De InReach heeft me ook al 300 euro gekost en het abonnement is 20 per maand (in de maanden dat ik het gebruik). Ik heb daar veel meer aan dan weer een extra camera of een paar GB meer opslag die ik toch niet gebruik. Maar het moet wel echt voor meer dan alleen noodhulp zijn, gewone communicatie buiten netwerk dekking is voor mij het scenario dat ik zoek.
Iridium is een veel beter netwerk dan Globalstar. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar een in-reach antenne of een Iridium telefoon antenne die uitschuift is in niets te vergelijken met de antennes in je smartphone die door tuning en uitrichten wel contact kunnen maken, maar echt optimaal wordt het nooit.

Maar ook Iridium heeft vrij zicht naar de satelliet nodig en werkt niet als je in een kloof vast zit, of werkt minder of met horten en stoten als je tussen dichte bebossing zit of in een stad bent. In Nood zou ik mij echt eerder toevertrouwen aan in-reach dan aan een Samsung S23. Ondanks dat vind ik het wel geweldig dat Samsung dit gaat doen.

Iridium werkt trouwens net als Globalstar ook met grondstations/gateways, maar na het faillissement van Iridium 1 zijn er flink wat grondstations geschrapt om kosten te besparen voor een doorstart als Iridium LCC. Na een financiële injectie en een forse aankoop van toestellen met abonnementen door het USA leger was Iridium toen gered.

En Iridium heeft ook 2 systemen, het vertrouwde Iridium net voor spraak, SMS en trage data en Iridium Next wat de oude satellieten vervangt. Satellieten zijn helaas beperkt houdbaar. Daarom worden er vaak "spares" gelanceerd. Satellieten die standby staan tot er een satelliet uitvalt of getroffen wordt door puin etc in de ruimte. Ook zie je dat netwerken schuiven met satelieten voor dekking en capaciteit, Oekraine is daar nu een voorbeeld van. Dus de dekking is altijd een risico.

De functie vind ik aan de ene kant mooi en spectaculair. Aan de andere kant vind ik dit voor de praktijk van alledag wel spannend:

Wie een stateliet telefoon koopt verdiept zich vooraf vaak al in mogelijkheden, prijsplannen (bijvoorbeeld een prepaid simkaart of een abonnement), dekkings regio's.etc. Iridium heeft goedkopere prepaid regio simkaarten bijvoorbeeld en duurdere wereldwijde. Deze klanten zijn zich bewust van de mogelijkheden en onmogelijkheden en de dekking van satelliet communicatie.

Mijn zorg zit juist bij de doorsnee consument: die heeft geen flauw idee onder welke omstandigheden een satelliet verbinding het al of niet doet. Je toestelsoftware kan je hier zeker bij helpen (zie de Apple implementatie), maar het is nogal zuur als iemand gaat bergwandelen of een kloof in gaat en pas tot de conclusie komt dat de satellietverbinding niet gaat werken als je na een val met een gebroken been bewegingsloos daar ligt. Dan is de functie dus eigenlijk gevaarlijker dan dat hij gemakt geeft. In de communicatie en nieuwsberichten zie ik daar tot nu toe erg weinig van terug helaas. Dus of de gemiddelde consument niet gewoon denkt overal net zo'n verbinding te hebben als nu op 2,3,4 en 5G? Ik hoor nu al dat collega's denken dat hun mobiel via de sateliet werkt of dat mobiele telefonie totaal draadloos is, in plaats van via vaste zendmasten die met kabels aan het netwerk verbonden zijn.

Maar eerlijk: voor mij zou het wel iets zijn om weer eens een Samsung topmodel voor te kopen.
Reageer
Iridium werkt trouwens net als Globalstar ook met grondstations/gateways, maar na het faillissement van Iridium 1 zijn er flink wat grondstations geschrapt om kosten te besparen voor een doorstart als Iridium LCC. Na een financiële injectie en een forse aankoop van toestellen met abonnementen door het USA leger was Iridium toen gered.
Uiteraard heeft Iridium ook grondstations, je moet toch ooit weer terug naar de aarde met je signaal :)

Maar Iridium sats kunnen meshen om te zorgen dat je ook boven bijvoorbeeld zee (waar geen grondstation binnen de footprint mogelijk zijn) en in politiek 'lastige' gebieden dekking hebt.
En Iridium heeft ook 2 systemen, het vertrouwde Iridium net voor spraak, SMS en trage data en Iridium Next wat de oude satellieten vervangt. Satellieten zijn helaas beperkt houdbaar. Daarom worden er vaak "spares" gelanceerd. Satellieten die standby staan tot er een satelliet uitvalt of getroffen wordt door puin etc in de ruimte. Ook zie je dat netwerken schuiven met satelieten voor dekking en capaciteit, Oekraine is daar nu een voorbeeld van. Dus de dekking is altijd een risico.
Iridium Next is vooral voor hoge snelheid internet toch? Maar loopt nog wel achter op Starlink qua snelheid en latency.
Wie een stateliet telefoon koopt verdiept zich vooraf vaak al in mogelijkheden, prijsplannen (bijvoorbeeld een prepaid simkaart of een abonnement), dekkings regio's.etc. Iridium heeft goedkopere prepaid regio simkaarten bijvoorbeeld en duurdere wereldwijde. Deze klanten zijn zich bewust van de mogelijkheden en onmogelijkheden en de dekking van satelliet communicatie.
Ja wat met Iridium helaas erg duur is, is de AirTime, zeg maar het abonnement om uberhaupt actief te mogen zijn op het netwerk. Dan zit je ook met prepay al gauw aan 40-60 euro per maand. Anders was ik wel voor een telefoon gegaan.

Ik heb eerder een Thuraya gehad, die had veel goedkopere airtime. Maar die gebruik een geostationaire satteliet boven Saudi Arabie die je dus alleen kan zien als je vrij zicht hebt op de zuidelijke horizon. Dus voor hiken in de bergen niet nuttig.
Mijn zorg zit juist bij de doorsnee consument: die heeft geen flauw idee onder welke omstandigheden een satelliet verbinding het al of niet doet. Je toestelsoftware kan je hier zeker bij helpen (zie de Apple implementatie), maar het is nogal zuur als iemand gaat bergwandelen of een kloof in gaat en pas tot de conclusie komt dat de satellietverbinding niet gaat werken als je na een val met een gebroken been bewegingsloos daar ligt. Dan is de functie dus eigenlijk gevaarlijker dan dat hij gemakt geeft.
Nouja, met Iridium is het in een kloof ook best lastig om een verbinding te krijgen hoor. De InReach heeft dan nog een voordeel omdat hij de Short Burst Data service gebruikt. Die heeft geen constante verbinding nodig maar blaft een kort pakketje uit (met bevestiging), dus dat heeft een grotere kans om erdoorheen te komen. Ik neem aan dat de Samsung versie ook zoiets gaat doen.

En natuurlijk is zoiets nooit volledig waterdicht. Als je bewusteloos wordt is het sowieso einde verhaal als je niet toevallig gevonden wordt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 november 2022 14:35]

Reageer
Jij woont in Spanje, toch? Of haal ik het nu door elkaar? Is het in Spanje nuttig voor jou? Waar zou het in Nederland nuttig zijn?
Reageer
Klopt, ik woon in Spanje. En ja, ik loop hier vaak door de bergen en dan heb ik vaak geen dekking. Ik neem daarom de InReach mee en meestal ook een portofoon (ben zendamateur). Met name in de omgeving van de stad hier is er een heel goed basisstation met een enorm bereik (zo'n ding heeft een veel groter bereik dan een mobiele telefoonmast).

Voor mij zal het wel een alternatief zijn want de situaties waar het echt moeilijk wordt (kloven enzo) kom ik toch niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 november 2022 14:36]

Reageer
Voor mij zal het wel een alternatief zijn want de situaties waar het echt moeilijk wordt (kloven enzo) kom ik toch niet.
Tenzij je juist erin valt :+
Reageer
Ja snap ik maar dan werkt geen enkele techniek betrouwbaar. Dat is het punt eigenlijk. Je kan niet alles afschermen.
Reageer
Overal waar je geen mobiel netwerk dekking hebt en je je been breekt tijdens het hiken bijvoorbeeld.

Pak de Nederlandse kaarten van de mobiele aanbieders en er is er geen een die 100 procent netwerk dekking geeft, ze hebben zelfs in Nederland allemaal wel white spots. Ga je de grens over in Duitsland is dat gelijk veel erger en zijn die white spots veel groter door de dunnere bevolkingsdichtheid.
Reageer
Dus bijvoorbeeld rafters, hikers/fietsers, bergbeklimmers zijn toepassingen. Welke nog meer?
Reageer
Mensen die in een white spot wonen, mensen die voor hun werk ten koste van alles altijd bereikbaar moeten/willen zijn, ook bij een mobiel netwerk storing. Normale reizigers/vakantiegangers die dekking willen hebben buiten het gebaande pad. En waarschijnlijk zijn er situaties die we nu nog niet bedacht hebben. Wie voorzag 22 jaar terug* met de eerste smartfoon met camera dat we nu massaal aan de TikTok zouden zitten?

* https://www.unitedconsume...taan-mobiele-telefoon.jsp
Reageer
Bedankt voor je voorbeelden.
Wie voorzag 22 jaar terug* met de eerste smartfoon met camera dat we nu massaal aan de TikTok zouden zitten?
TikTok niet maar dat we gratis applicaties zouden krijgen met profiling had ik allang door. Met de komst van Android, namelijk. Maar ik had het door kunnen hebben met de opkomst van Gmail.

Dat we allemaal aan de smartphone zouden zitten wist ik al in de jaren 90. Ja, ook touchscreen. Alleen had ik in gedachte meer een tablet-achtig formaat. Eigenlijk een compliment voor de smartphone industrie.

Ik was in de jaren 90 een 'nerd' omdat ik games speelde. Ik weet nog wat ik zei: over een paar jaar doet iedereen op school dit. Ik zat er een paar jaar naast, maar het klopt wel. Het is gemeengoed geworden.
Reageer
Duikers bijvoorbeeld, heb het persoonlijk niet maar weet dat ze zoiets bijvoorbeeld voorzien tijdens liveaboards op plaatsen met forse stroming. Ooit zelf eens boven gekomen terwijl de boot al behoorlijk ver lag en heel snel kleiner werd. Gelukkig gespot geweest en opgepikt door de zodiac.

Zie bijvoobeelde deze case: https://www.amazon.com.be...1_dPynK_fYlxoCDqYQAvD_BwE
Reageer
private pilots, minder nuttig hier dan in andere delen van de wereld, zoals de US, maar bijvoorbeeld ook in de alpen, of andere grote gebieden zodner dekking zoals in het platteland van frankrijk of spanje
Reageer
Dit lijkt me snel overbodig te worden.

SpaceX biedt via Starlink v2.0 vanaf 2023 (afhankelijk van starship development) directe communicatie aan zonder aangepaste hardware in smartphones.
Dit is natuurlijk nog maar de start in de USA, maar dit kan snel gaan.

https://www.t-mobile.com/...ve-and-beyond-with-spacex
Reageer
Dit is een zeer interessante ontwikkeling die niet onderschat moet worden. Met name voor zeer afgelegen gebieden is het nuttig, voor dichtbevolkte gebieden zal de capaciteit niet voldoende zijn.

SpaceX (of T-Mobile USA?) heeft providers wereldwijd gevraagd contact op te nemen om aan dit programma deel te nemen; ze moeten toestemming geven voor het gebruik van een (snippertje van) hun spectrum.

De satellieten die hiervoor geschikt worden krijgen speciale antennes aan boord en ws wordt gewoon LTE gebruikt, dus je kunt met elke telefoon gebruik ervan maken. Ik ben heel erg benieuwd naar de performance van dit systeem. Maar die antennes zijn zo groot dat Starship ervoor nodig is? :o
Reageer
er was 100watt nodig met een 2ft dish om er een paar honderd mbit door te krijgen. handset heeft veel minder vermogen en antenne gevoeligheid, dus dan zal je toch wat wijn moeten toevoegen aan je water. gaat trouwens ergens interessant zijn denk ik naar density toe, er zijn een pak meer tmobile handsets dan dishys

[Reactie gewijzigd door analog_ op 24 november 2022 18:15]

Reageer
Er is ook zoiets als concurrentie. Wellicht bevalt de prijs of techniek van Starlink niet goed waardoor Samsung voor een andere partij kiest. En er zijn nog partijen bezig om een Starlink concurrent op te zetten. Meeste huizen zijn ook voorzien van koper, coax en eventueel glas zodat je keuze hebt, dat gaat hier niet anders zijn.
Reageer
Interessant! sommige landen zoals China en India zijn sateliet telefoons verboden voor particulieren. Ik ben benieuws hoe ze dit gaan doen. Juist in deze landen is het in de berggebieden erg handig.
Reageer
Interessant! sommige landen zoals China en India zijn sateliet telefoons verboden voor particulieren. Ik ben benieuws hoe ze dit gaan doen. Juist in deze landen is het in de berggebieden erg handig.
Geografisch kan je zeer veel doen met de satellieten. In bijvoorbeeld de Thuraya handsets zit een GPS die eerst bepaalt in welk land je bent en dan bepaalt of je daar de diensten wel mag gebruiken. Iridium heeft ook het netwerk voor sommige gebieden afgeschermd, maar dan zonder GPS.
Sowieso wordt regelmatig bagage gescand na aankomst, waarbij verboden waar (sateliet telefoons etc.) in "bewaring" genomen kan worden.

Voor de Samsungs gaat dit betekenen dat je telefoon niet gaat verbinden met een sateliet. Mogelijk komt hier dan weer een Chinese sateliet verbinding via Beidou of iets dergelijks zoals waar nu Huawei mee bezig is. Maar reken er maar niet op dat geografische beperkingen voor die landen een probleem worden bij de nieuwe toestellen.
Reageer
Bellen via satelliet is verboden ja. Nood sms versturen niet. Er zijn gewoon toestellen in China en India te koop die die deze functie hebben. Al voor dat Apple hier mee op de markt kwam.
Reageer
Als dat echt niet mag zal het vast:
- Uit te schakelen zijn
- Desnoods met een speciaal model voor die landen waar het niet op zit.

Verder vind ik het eigenlijk alleen maar de telefoon nodeloos duur maken. Hoeveel mensen gaan dit nu echt gebruiken? Als je echt in een gebied komt waar een satelliet telefoon nodig is dan neem je die toch mee met een bijbehorend abonnement. Zeker voor de Nederlandse markt met 3 netwerken waarmee je 112 kunt bellen zie ik de kosten/baten niet zo goed terug.
Reageer
Als het via de Indiase mobiele netwerken loopt met mogelijkheid op toezicht van de overheid dan is het wellicht geen probleem. Ik vermoed dat het probleem vooral is dat het een buitenlandse dienst is namelijk.

Ben trouwens benieuwd naar hoe SpaceX deze dienst rendabel wil maken.
Reageer
Een gevaarlijke ontwikkeling die in potentie het doel heeft om alleen maar lokale wetgeving te omzeilen.
Reageer
Kan je dat uitleggen, en hoe verandert de situatie tov nu? Satelliettelefoons bestaan al -heel- lang.
Reageer
Satteliet telefoons bestaan al lang, maar de massa heeft/gebruikt dit niet. Een mobieltje met buitenlands netwerk kan binnenlandse regelgeving omzeilen. Als we in Nederland bijv burgers willen beschermen door Facebook Nederlandse regels op te leggen voor Nederlandse gebruikers, kan Facebook gebruikers nu een Amerikaans netwerk geven uit de lucht.
Reageer
Que? Het is verre van gratis en vereist nog steeds instelwerk door de gebruiker. Of bedoel je dat je denkt dat het voor Facebook rendabeler is om een eigen satellietnetwerk op te tuigen, te onderhouden en iedereen stiekem gratis verbindingen te geven, dan een klein deel inkomsten mislopen door zich gewoon aan de Nederlandse regels te houden?
Reageer
Dit is nu ook al zo als ik met mijn NL SIM elders roam. Gaat altijd via Nederland. In China heb je bijvoorbeeld geen last van de Great Firewall.
Reageer
Was te verwachten. Apple doet iets nieuws, Samsung volgt direct. En als Samsung (of een andere grote android speler) iets doet volgt Apple na een aantal generaties. Zien we al jaren.

Prima dat deze functie er komt overigens, als er ook maar 1 iemand mee gered wordt is het het waard imo.
Reageer
zo zijn er ook zat voorbeelden te noemen die apple van android heeft overgenomen always on display, widgets etc.
Reageer
Wat in 2014 al op de Nokia Lumia 920 zat. Net als Qi laden.
Reageer
Ja dat zeg ik ook in mijn comment.
Reageer
Het Always on display (En dan heb ik het over het scherm naar 1Hz schakelen) zat al veel eerder op de Apple Watch.
Reageer
Ik vind het zo bijzonder dat je enkel en alleen reageert op de 1e 10 woorden van mijn comment, en de rest volledig niet gelezen hebt. Of ben je aan het trollen, ik ben best benieuwd. Want ik zeg in mijn comment dat zowel samsung zaken overneemt van apple, als dat apple zaken overneemt van samsung en anderen. En toch val je over dat eerste so it seems.

Dus vanwaar je comment. Heb je echt niet verder gelezen dan de 1e 10 woorden, of ben je aan het trollen? Want als het het laatste is, nou je hebt je reactie van mij, als het het 1e is, hoe?
Reageer
Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Reageer
Ik geloof niet zomaar dat dit een reactie op Apple is, immers dit bedrijf heeft al tientallen satellieten in de ruimte en hebben ze ontworpen met mobiele telefoons in het achterhoofd, daar zit minstens tien jaar aan werk aan vooraf.
Reageer
Het is inderdaad altijd een kip-ei verhaal, maar volgens mij komt dit vooral omdat de smartphone eigenlijk zo goed als volledig is uitontwikkeld :-)
Reageer
En dat is dus geen enkel probleem voor mij als consument. Ik vind Apple mooie zaken hebben en Android en dat ze steeds meer op elkaar lijken, bevalt me prima. :)
Reageer
Wat doet Apple nieuw dan? Gecombineerde satelliet/GSM telefoons bestaan al tientallen jaren.
Reageer
Ken jij een ander mainstream smartphonemerk die dit doet behalve Apple?
Reageer
Ik stelde je gewoon een vraag.
Reageer