'Spraakassistent Alexa leidt mogelijk tot 10 miljard dollar verlies voor Amazon'

Amazon kan dit jaar mogelijk 10 miljard dollar verlies draaien door het blijven ontwikkelen en ondersteunen van spraakassistent Alexa. Dat schrijft Business Insider op basis van gesprekken met betrokkenen die voor Amazon werken of hebben gewerkt.

Business Insider heeft gesproken met verschillende werknemers en voormalige werknemers binnen Amazons hardwareafdeling. Die zeggen dat de divisie 'in een crisis verkeert'. Elk plan om geld te kunnen verdienen aan Alexa liep op de klippen. Een voormalige werknemer noemt Alexa 'een grote mislukking' en 'een verspilde kans'.

De ontslagen die eerder deze maand vielen, zijn het eindresultaat van jarenlange pogingen om het tij te keren, volgens Business Insider. De ontwikkeling van Alexa kreeg veel mensen en middelen toegewezen, toen het naar verluidt het 'lievelingsproject' was van voormalig ceo Jeff Bezos. Eind 2019 werd er geen nieuw personeel meer aangenomen bij de spraakassistentafdeling en Bezos leek zijn interesse in het project te hebben verloren, beweert Business Insider.

Een intern document dat het verdienmodel van Alexa beschrijft, stelt dat Amazon 'geld wil verdienen aan de spraakassistent wanneer mensen onze apparaten gebruiken, niet wanneer ze onze apparaten kopen'. Zo probeerde Amazon samen te werken met bedrijven, zodat gebruikers via een spraakcommando een pizza van Domino's konden kopen of een autorit via Uber konden bestellen. Amazon zou dan ook aan deze bestellingen verdienen. Uiteindelijk stopte het bedrijf met het plaatsen van verkoopdoelstellingen 'wegens een gebrek aan gebruik van de functie'. Ook het aantal bestellingen vanaf Amazon die via Alexa werden gedaan, zou tegenvallen.

In een openbaar bericht aan werknemers schrijft Amazon-ceo Andy Jassy dat het bedrijf nog steeds 'met volle overtuiging wil werken aan Alexa'. Een werknemer heeft tegen Business Insider gezegd dat er echter 'geen duidelijke richtlijn is voor hardware in de toekomst'. Doordat de hardware niet winstgevend zou zijn, is er volgens de werknemer geen duidelijke stimulans vanuit Amazon om te blijven werken aan de producten.

Amazon Echo en Echo Dot

Door Loïs Franx

Redacteur

22-11-2022 • 10:09

136 Linkedin

Reacties (136)

Wijzig sortering
Ik ken eigenlijk niemand die Alexa gebruikt. De meeste mensen die zoiets gebruiken, maken gebruik van Siri of Google Assistent.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 22 november 2022 10:27]

Reageer
Ik gebruik alexa sinds dag 1 (import UK) full force erin gegaan (4x echo/dot + 50lampen/spots etc.). Ik zou het niet snel iemand aanraden. Waarom niet? 0,0 ontwikkeling, echt geen fuck aan verbetering of nieuwe features gezien.

"Amazon kan dit jaar mogelijk 10 miljard dollar verlies draaien door het blijven ontwikkelen en ondersteunen van spraakassistent Alexa."

vind dit erg discutable, als eindgebruiker zie ik hier namelijk niets van terug. Er zijn zo veel 'domme' zaken en functies die niet, half of onlogisch werken.

Voorbeeldje;
je kunt (beperkt) een routine maken; lampje aan, lampje uit, muziek aan muziek uit nee, muziek aan -moet- altijd de laatste opdracht zijn in je routine.

Dus een simpele schakeling als;
ventilator badkamer aan, verlichting badkamer aan, muziek badkamer aan [...] wacht 20min; zet muziek,verlichting,ventilator uit is -onmogelijk-. Want muziek aan -moet- altijd de laatste opdracht zijn ????

wie verzint dit? zo zijn er wel meer irritaties, die "na 4-5jr ontwikkeling (hahahahahahhaha)" gewoon half of niet werken.

Voorbeeldje 2: regio lock
functies werken via skills ("apps"), maar die zijn regio gebonden (afhankelijk van de ingestelde locatie van de hoofdgebruiker van alexa). Zo kan ik mijn xiaomi stofzuig robot niet gebruiken, behalve wanneer ik "verhuis" naar singapore - en dan kan ik de skill downloaden/activeren. Doe ik dat, prima, maar vervolgens werkt mijn andere schoonmaak robot van ecovacs niet meer, want die wil een UK account van amazon. GRRRRRR dus is kiezen, 1 van de 2 schoonmaak robotjes kan werken. Zo zijn er wel meer skills die regio-lock hebben.

voorbeeldje 3; account / family beperking
Het is beperkt mogelijk om family leden toegang te geven to alexa; zo kan je (in theory) vragen naar jouw afspraken van de dag. Afhankelijk van wie er spreekt, herkent alexa dit. Maar [.....] dat kan alleen wanneer die persoon in dezelfde adres/land etc. staat als de hoofdgebruiker. Echter 'moet' ik die wisselen vanwege regio-lock vna skills. Nu heb ik dit via amazon klantenservice recht proberen te trekken; bleek niet mogelijk te zijn, ook nieuw amazon account voor mijn vrienidn hersteld dit probleem niet. Amazon klantenservice kan dit niet oplossen [..]

mijn 2ct; blijf weg bij alexa

//edit; note heb geen ervaring (vergelijking) met google/siri

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 november 2022 13:55]

Reageer
je kunt (beperkt) een routine maken; lampje aan, lampje uit, muziek aan muziek uit nee, muziek aan -moet- altijd de laatste opdracht zijn in je routine.
Google werkt ook zo, altijd als laatste muziek.
bijvoorbeeld zoals ik het wilde: google sprreekt uit: wakker worden, wakker worden -> laatste nieuws -> muziek draaien (dat laatste kan dus niet)

Google heeft ook 0 feature ontwikkelingen op dat gebied.
Reageer
Het is duidelijk wat het doel is van deze spraakassistenten. De makers willen dat we meer spullen bestellen en de echt nuttige functies worden er slechts mondjesmaat bij ontwikkeld om ons zover te krijgen. Maximaal algemeen nut is overduidelijk niet het doel, en maximale aanpasbaarheid ook niet. Het zijn niet echt spraakassistenten maar koopassistenten.

Maar dit artikel is enorm goed nieuws. Want dit laat zien dat de commerciële doelen niet goed gehaald worden. Dus mensen hebben zich niet massaal laten verleiden tot het doen van aankopen via deze assistenten. Hopelijk blijft dat zo, want meer tussenpersonen zijn alleen nuttig in een markt als die een wezenlijke rol spelen (en niet alleen maar winst er tussenuit pakken). Een pizza bestellen kan prima zonder dat Amazon of Google er tussen zit, en deze giganten hebben meer dan genoeg macht en invloed.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 november 2022 16:55]

Reageer
Meer ruimte voor bedrijven als Homey 👍
Reageer
Je zou Home Assistant eens moeten kunnen proberen, ook die is volgens mij te koppelen aan Alexa. Dan kan je de bedieningsgemak gebruiken van Alexa die de eindeloze features van Home Assistant aanstuurt. Gratis tip!

[Reactie gewijzigd door Mdeboer3 op 22 november 2022 10:48]

Reageer
maar hele idee (voor mij om alexa/google whatever) te kiezen, is omdat ik juist af wil van dit handmatig configureren via domoticz/home-assist etc. dat is wel leuk, maar ik heb daar heden dag de tijd niet voor.

Amazon zette dit in de markt als 'one solution' support many, en opzich werkt dat wel redelijk, maar erg oppervlakkig. Details en diepte in zoals met domoticz of home-assistand zijn super - maar ik had de ijdele hoop die systemen niet nodig te gaan hebben; en zo weer een device/server draaien.

Edoch zal het er moetne komen, want alexa alleen is te beperkt. Misschien iets voro de kerstboom :+ ?
Reageer
Maar of je het nu moet instellen via Alexa/Google of op Home Assistant is dat echt zo veel meer werk?

Als ik jou hoor klagen over Alexa, had ik allang gezet ik trek mijn domotica los van mijn virtuele assistent. Ik neem aan dat je vol inzet op domotica in je huis. Ik zou zeker als die 10miljard klopt, er niet van uitgaan dat Alexa altijd blijft. Dan is het misschien juist handig om je domotica 1x goed te regelen op een RPI en als Alexa morgen toch stopt, regel je de koppeling van je nieuwe virtuele assistent naar je domotica machine en klaar.


Je kerstboom is geen optie via Alexa want je moet dan ook je muziek aanzetten :+
Reageer
Je kunt ook op een Rpi gewoon HABridge knallen, en dan ziet Alexa alles als native devices. Ik kan in mijn huis vrijwel alles via Alexa bedienen, maar de use cases vallen in praktijk erg tegen.
Reageer
likewise - zo gebruik ik het hier - ja Alexa is soms onhandig maar qua voice interface - hier ook day1 gebruiker vind ik het nog altijd leuk / nuttig ... maar kopen idd ... dat doe ik ook niet nee...
Reageer
Hmm, het klinkt imho een beetje als hetzelfde verhaal als Twitch, of heb ik dat mis?
Ik zie daar ook al jaren geen ontwikkeling en ze proberen markt te kopen door bijvoorbeeld grote streamers aan zich te binden. Terwijl het achter loopt wbt het voorspellen van de voorkeur van de gebruiker.
Zag laatst dit bericht over de aankoop van Ring om markt positie te kopen, niet technologie.
https://twitter.com/TechEmails/status/1594505006484373504
Volgens mij is het daar waar het mis gaat, de rest van de markt gaat namelijk wel door met technologie.
Reageer
Ik gebruik Alexa met twee Echo Spots, met name omdat ik geen Google Assistant devices in huis wil ("OK Google", echt?). Zoals mensen hier al beschrijven: het feit dat je niet in het Nederlands kunt bedienen is een beperking: iedereen in ons gezin spreekt goed Engels, maar je moet soms denken hoe je iets genoemd hebt. We gebruiken de intercom-achtige functie best veel, en de voice-bediening van al mijn domotica. En soms is het handig om wat muziek op te zetten, maar de kwaliteit van het geluid is eigenlijk te belabberd om het lekker te laten klinken. Het werkt, maar eerlijk gezegd zou ik het niet nogmaals kopen.

[Reactie gewijzigd door J_van_Ekris op 22 november 2022 10:33]

Reageer
Zit echter wel een nadeel aan geen Nederlandse taal...

Ik gebruik een amazon echo in de keuken en praat in het engels (australian accent), normale engelse muziek + playlists van spotify gaan nog wel..

Maar als je een nederlandse artiest wil dan kan die er geen wijs uithalen... suzan & freek... krezip... blof.. vergeet het allemaal maar. Zelfde voor als je uitspraak in andere talen, zoals japans, niet geweldig is..
Reageer
Dat hoor ik al een paar jaar inmiddels. Ik heb al heel lang Alexa en (iets later) Google Assistent, maar vanwege de beperkingen (die Google in iets mindere mate heeft) gebruik ik Alexa al heel lang niet meer.
Reageer
Totdat je dan een Duitse artiest wilt draaien...
Ik zelf heb gemerkt dat alle spraakherkenning en AI alleen maar frustreert. Liever gewoon zelf intypen of op de lichtknop duwen dan wekenlang alles "handig" automatiseren en het werkt nog steeds niet.
Reageer
Ik gebruik de Spot ook, voornamelijk als wekker. En hoewel ik de form factor heel leuk vind is het geluid inderdaad redelijk slecht. Persoonlijk vind ik de Echo Dot (vanaf 3rd gen) al beter klinken. En goed genoeg voor een achtergrond muziekje.
Als je met BF/Prime deals koopt dan vallen de prijzen ook echt goed mee en heb je enkel voor het geld al een goede BT speaker. De Echo Dot 3 is er nu voor 18eur.

Ons gebruik is zowat hetzelfde. Intercom, muziek en domotica worden dagelijks gebruikt. Verder gebruik ik het ook nog voor notificaties in combinatie met Home Assistant.

Wij hebben hier een aantal echo dots in veelgebruikte kamers en dan normale echo's op plaatsen waar we veel zijn, Keuken, woonkamer, kantoor. Het voordeel is dat je dan niet de namen hoeft te onthouden, maar gewoon kan zeggen turn on the lights. Het apparaat waar je tegen spreekt schakelt dan de lichten aan in die kamer.
Reageer
De Echo (niet Echo Dot) is nu waarschijnlijk ook in Nederland halve prijs, en heeft, zeker als Stereo prima geluid. De Echo Spot ken ik zelf niet, maar lijkt me inderdaad een vrij waardeloos product.
Reageer
Denon maakt goed klinkende slimme speakers voor Alexa. Ik was daar zelf in geïnteresseerd, maar gebruik Google Home. Door het op monopolies gerichte gedrag van beide bedrijven zie je echter dat er vaak deals worden gesloten, waardoor de Google Home ondersteuning vanuit Denon gestopt is en alleen Alexa volledig wordt ondersteund. Zo kunnen ingangen/kanalen op de receivers alleen via Alexa worden gewisseld en wordt de microfoon op de slimme speakers gedeactiveerd op Home en is alleen beschikbaar via Alexa. Dit is IMO waardeloos, maar als je Alexa gebruikt wel een goede optie als je voor meer gekuidskwaliteit wilt gaan.
Reageer
Ik zou wel ouderwets zijn, maar ik vind het zelfs thuis nog steeds een beetje gênant om tegen Siri te praten om iets te doen.

Dus ik vraag me af voor wie dat ontwikkeld is. Want om me heen zie ik ook niet veel mensen er gebruik van maken.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 22 november 2022 10:13]

Reageer
Ik ben misschien wel nog ouderwetser, ik vind dergelijke apparaten afschuwelijk. Niet om tegen te praten maar omdat je die dingen niet in vertrouwen. Die dingen zijn niet voor niets spotgoedkoop, ze verdienen aan je data dat bewijst dit artikel nog maar eens. Alleen een Google en Facebook die echt veel met de data doen, vooral advertenties verkopen, kunnen eraan verdienen.
Reageer
Hier idem. Zou het alleen niet ouderwets noemen, zou het intelligent willen noemen. Praten tegen je computer, in welke vorm dan ook, heeft voor mij iets van idioterie, we hebben (normaal gesproken) twee handen , die ontzettend versatile zijn, d.w.z. we kunnen daar ongelofelijk veel mee, om dan ineens omdat we te lui en beroerd zijn de klavieren te gebruiken onze apparaten auditief te commanderen vind ik eerder imbeciel dan ontwikkeld.
Maar wie ben ik?
Reageer
Sorry Vexxon maar dan ben je niet alleen ouderwets maar ook nog eens naïef...
Vertrouwen en internet (gelijk wat) gaan niet samen in 1 zin. We verkopen onze privacy voor een like of een clickbait artikel en dat is allemaal prima maar oh wee mocht Google of Amazon meeluisteren. No worries, ze hebben allemaal al een heel uitgebreid profiel van ons en hebben ze dit niet, kopen ze het wel van ergens. Ik ga dus toch liever voor het gemak maar ieder voor zich uiteraard
Reageer
Ik wil niet per sé ontkennen dat ik naïef ben, maar ben me er zeker wel van bewust dat ik er dan nog lang niet ben.
Zelfs met de maatregelen die ik neem realiseer ik me dat ik nog niet veilig en dat is ook mijn grootste ergernis. Zelfs als ik de diensten van de grootste datagraaiers niet gebruik kom ik nog steeds in hun fuik terecht en dat zou echt strikt verboden moeten worden, nu moet ik door allerlei hoepeltjes springen en dan nog ben ik niet veilig voor Google, Facebook en consorten.
Ik gebruik geen enkele Google- of Facebook-dienst, geen YT, geen Google-Search, geen Maps, geen FB, geen Instagram, geen WhatsApp.
Ik gebruik Signal, LibreWolf, DuckDuckGo, geen social media, zit thuis achter een PiHole en gebruik standaard een VPN.
En dan nog ben ik niet 100% veilig voor ze. Het is werkelijk belachelijk
Reageer
Ik gebruik het eigenlijk enkel in de wagen "Hey Siri, next song", "Hey Siri, restart current song"
Voor de rest gebruik ik het eigenlijk niet. Enkel voor de simpele dingen. Misschien nog hier en daar om een timer te starten ofzo.
Reageer
Idem, alleen dan met AA. Navigaar naar... en bel die. Voor de rest geloof ik het wel :)
Reageer
Daar heb ik een knop voor op mijn stuur ;-)
Reageer
Heb helaas Alexa in de wagen die ik niet kan uitschakelen.
En te onpas (nooit te pas) slaat die aan en wil dingen herkennen zonder ook maar iets in de buurt van "Alexa" te zeggen.

Voor navigeer naar heb ik dat een paar keer gebruikt, maar kom nooit uit op de plaats waar ik naar toe wil en moet het dan toch manueel ingeven.
dus direct manueel is zoveel sneller en juister.
Reageer
Ik gebruik het eigenlijk enkel in de wagen
ik ben er mee opgehouden, ging te vaak fout, of je krijgt een wazige terugkoppeling (je moet eerst je iphone ongrendelen of zo ...hey, waar was het nou voor bedoeld, juist om met je tengels van die mobiel AF te blijven tijdens het rijden.

Gewoon het knopje op m'n stuur dat ik op gevoel kan vinden...goed genoeg en geen afleiding.
Reageer
"Helaas" rij ik met een oude wagen (Ford Mondeo Ghia '97) dus ik heb niet al teveel knopjes op mijn stuur staan.
Reageer
Da’s nog es rijden….
Reageer
Ford had ook een eigen spraak assistent in de auto ( volgens mij zat die al in mijn Focus van 2010). Niet vaak gebruikt, want ongeveer 95% van de gesproken commando's begreep mijn Focus niet.
Reageer
Een vriend van mij gebruikt de Ford spraak assistent en ik zie dat ie telkens toch nog op het schermpje moet tikken voor het corrigeren of sneller willen zijn dan het systeem. Dan werkt, voor mij, Siri toch nog een stukje beter, voor de de basis commandos.
Reageer
Ik vind het irritant dat Siri tegen mij praat alsof het een mens is. Ik haat dat. Voor Alexa zal dat niet anders zijn vrees ik. Maar ik gebruik het alleen voor Flitsmeister te starten op de snelweg en inderdaad.. timer:)
Niet timerS.. want dat kan APPLE niet. wtf.
Reageer
same here niemand die ik ken maakt daar gebruik van.
Heb het zelf ook nooit gebruikt, heb dan ook een knop op het stuur klik next song.
Wat doen we eigenlijk zelf nog?
Reageer
Ik ben nu 23jaar, dus ben er zelf al iets meer met opgegroeid. Maar gebruik het zelfs binnenshuis ook nooit, alles duurt dubbel zo lang naar mijn gevoel. In de auto gebruik ik Google Assistant dan wel regelmatiger, maar ook puur omdat je verplicht wordt tijdens het rijden. Vind ik natuurlijk goed er gebeuren nog steeds teveel ongelukken, omdat mensen op hun gsm of dergelijke bezig zijn tijdens het rijden.

Maar zie wel het nut ervan in bij mensen die het iets moeilijker hebben in hun leven, zoals slecht te been zijn en als je een bepaald licht wilt uitdoen als je al in de zetel zit. Of slechtziend/blind zijn en muziek vanop afstand regelen.
Reageer
Ik herinner me een Logitech Harmony waarop een Alexa-knop zat, die je in moest drukken voordat je wat kon zeggen, kun je net zo goed meteen op de goede knop duwen. Ze proberen het door te duwen, maar ik ken ook weinig tot geen mensen die een spraakassistent gebruiken. Noem me ouderwets, maar ik mag hopen dat
dat soort spionage, want dat is het uiteindelijk gewoon, overwaait.
Reageer
Op mijn 2022 LG afstandsbediening zit dit knopje ook, naast de Google assistent knop 😊. Zo veel is er dus nog niet verbeterd….
Reageer
Ik gebruik hem in de slaapkamer,: licht, muziek, wekker, nieuws e.d. Weleens een knopje moeten indrukken om 3 uur #s nachts om dan uit te vinden dat het 3 uur is? Ik heb een sterke bril, dus om een of ander displaytje af te lezen moet ik ook dat ding nog opzetten. Als je dat eenmaal gewoon bent wil je niet anders meer.
Reageer
Helemaal waar... het is inderdaad genant... de mensen willen gewoon een scherm met on screen knoppen zien, omdat ze het heel erg normaal vinden om via het scherm te kunnen bestellen!

Misschien had Amazon een scherm in Alexa moeten inbouwen, dan was het probleem waarschijnlijk wel opgelost. Of ze het wel daar aan gedacht hebben weet ik niet.
Reageer
Helemaal waar... het is inderdaad genant... de mensen willen gewoon een scherm met on screen knoppen zien, omdat ze het heel erg normaal vinden om via het scherm te kunnen bestellen!

Misschien had Amazon een scherm in Alexa moeten inbouwen, dan was het probleem waarschijnlijk wel opgelost. Of ze het wel daar aan gedacht hebben weet ik niet.
Nou die is er hoor! In de vorm van de "Echo Show", dat is net zoiets als de Google Nest hub.

https://www.amazon.de/-/n...prefix=%2Caps%2C44&sr=8-5
Reageer
Helemaal waar... het is inderdaad genant... de mensen willen gewoon een scherm met on screen knoppen zien, omdat ze het heel erg normaal vinden om via het scherm te kunnen bestellen!

Misschien had Amazon een scherm in Alexa moeten inbouwen, dan was het probleem waarschijnlijk wel opgelost. Of ze het wel daar aan gedacht hebben weet ik niet.
Ik heb nu een paar jaar de echo spot, en die heeft dit gewoon. Als je een commando roept om een lamp aan te zetten toont hij bij mij gewoon ook een slider zodat ik de lamp kan dimmen via het touchscreen (Alexa stuurt bij alles aan via HABridge, dus hij denkt dat al mijn domotica een Hue lamp is).
Reageer
Wij gebruiken de Google Assistent thuis alleen om de soundbar te bedienen. Oftewel, "Hey Google, zet Skyradio aan", of "Zet het volume iets lager". En af en toe een grapje voor de kinderen door te vragen "Hoe klinkt een olifant". Maar de irritatie is ook gelijk groot als Google niet snapt wat je zegt of als hij het verkeerde liedje start. En dat zijn dan precies de dingen die je onthoudt als je er een mening over ventileert.
Reageer
Ik bedien vrijwel alles thuis (lees: verlichting, verwarming, gordijnen) met mijn Apple Watch (via Siri/HomeKit). In de auto gebruik ik Siri regelmatig om notities te maken, een appje te versturen of een telefoongesprek te starten.

Maar goed, ik heb ook niet echt het gevoel dat anderen dit echt gebruiken. 😅
Reageer
Als jij ouderwets bent, ik ook. Tegen een apparaat praten, hou op zeg. Mijn broertje, die jonger is en meer in de tech zit, wel, maar verder ken ik ook niemand die dit normaal vindt.
Reageer
Ik gebruik het eigenlijk wel steeds meer om de smarthome via Home Assistant (en bijbehorende HomeKit) integratie te bedienen. Daarnaast kan je ook Apple Shortcuts ermee bedienen ("Hé Siri, <naam van de shortcut>").
Reageer
Wij gebruiken het thuis juist heel veel.

Met name Siri via AssistiveTouch op de Apple Watch.

En dan niet alleen voor het zetten van een timer tijdens het koken, de boodschappenlijst aanpassen of wat muziek.

De aansturing van de HomeKit via Siri op de Apple Watch verloopt zo eenvoudig en soepel.

Zoals met heel veel dingen in het leven: niet noodzakelijk, maar wel lekker makkelijk.

[Reactie gewijzigd door Haga op 22 november 2022 10:35]

Reageer
Siri gebruik ik eigenlijk alleen om een timer te starten of een alarm of reminder te zetten. Voor de rest vind ik het niet zo betrouwbaar en is het meestal sneller gewoon direct de app te openen. Soms is het in de auto aardig om een liedje af te spelen, maar (te) vaak wordt de naam niet goed herkent en werkt het dus ook niet lekker.
Reageer
Ik gebruik Google Assistant juist regelmatig, maar enkel in huis. Vooral lampen aan/uit, Roomba aan als ik vertrek, en alles in 1 keer uit wanneer ik ga slapen. Enkel de toiletlamp heb ik een sensor op, steeds google vragen wanneer ik naar de toilet moet is wel beetje awkward.

Maar verder. Heb Google op Engels en werkt vrij soepel. Dat het overal ik huis kan (ipv waar de knop zit) en met volle handen/terwijl ik ander spul doe is wel erg praktisch.
Reageer
Zelf ook een ouwe, maar ik foeter wat af tegen mijn pc, toch heb ik dezelfde weerstand om ook echt een gesprek aan te gaan met het apparaat.
Reageer
Het helpt denk ik ook niet dat Alexa niet in het Nederlands beschikbaar is. Volgens mij is het gebruik in bijvoorbeeld de VS een stuk hoger, al is het puur omdat de spraakassistent ook daadwerkelijk de eigen taal spreekt.

Er zullen mensen zijn die het niet erg vinden, maar voor brede adoptie is het niet in een eigen taal tegen een apparaat kunnen praten toch wel een grote reden om voor een andere optie te kiezen.

Overigens snap ik dat het niet in het Nederlands beschikbaar is hoor, het is een weinig gesproken taal en Amazon doet de minimale moeite om de NL'se markt in te komen (te zien aan die schandelige launch van een half vertaalde website)

[Reactie gewijzigd door emoeloe op 22 november 2022 10:14]

Reageer
En dan zitten wij nog met heel veel dialecten, denk dat het in de VS nog meevalt. Maar ook in het UK zijn veel dialecten waar ik zelf ondertiteling voor nodig heb. Zou de statistieken tussen het gebruik in de VS en UK wel eens willen zien.
Reageer
De meeste mensen gebruiken het niet denk ik, ik sowieso niet 8)7
Reageer
"Alexa, which voice assistant is used more, You, Siri or Google?" :+
Reageer
Kan me voorstellen dat Alexa in de VS wel groter is, maar alsnog... vermoed dat Siri en Google Assistant toch het meest gebruikt worden. Gebruik zelf Google Assistant maar dan vooral thuis voor verlichting en radio/muziek luisteren. Op mijn telefoon gebruik ik het eigenlijk amper tot nooit...
Reageer
Klopt. Maar dat ligt volgens mij in de VS wel anders. Ik ken genoeg mensen daar met een heel huis vol Alexa's.
Reageer
Omdat Alexa alleen Engels spreekt.
Reageer
Hier een :)

Verschillende echo speakers in huis, doe er niet heel veel mee overigens, wekker, deurbel, stofzuiger aan de gang zetten en muziekjes spelen.
Reageer
Ik gebruik het wel naar redelijke tevredenheid. En ondanks dat het niet beschikbaar is in het Nederlands is Alexa (momenteel) mijn favoriete spraakassistent. De routines van Alexa geven meer mogelijkheden dan bvb GA en naar mijn mening werkt de hele flow en het begrijpen van wat ik bedoel veel beter.
Het grote nadeel is dat de voordelen erg regio gebaseerd zijn. Om de meeste functionaliteit te hebben zal je een US account (niet zo moeilijk als het klinkt) moeten gebruiken.
Reageer
In de VS lijkt Alexa een stuk populairder dan hier. Misschien vanwege de dominantie van Amazons webshop daar?
Reageer
Gebruik de Google Home eigenlijk alleen voor muziek maar de assistent gebruik ik nooit.
Reageer
Ik vermoed omdat Alexa nog niet grootschalig te verkrijgen is in Nederland. Alleen de nieuwe eho dot is via amazon.nl te bestellen. Duitsland levert officieel niet aan Nederland. Ik had in Amerika Google en Alexa en heb ervoor gekozen Alexa mee te nemen naar Nederland. Ik ben er zeer tevreden mee en heb op blackfriday nog 2 Alexa dot kunnen scoren uit Duitsland voor 15 euro per stuk (via mygermany naar Nederland laten versturen)
Reageer
Ik gebruik alexa dot door het hele huis omdat het zo ontzettend goedkoop was. Eerste wat ik uit heb gezet is de bestel functie. Omdat iedereen met een simpel spraak commando van alles kan bestellen. En ook omdat ik mij niet vertrouw als ik in een dronken bui na een avondje stappen thuis kom.
Reageer
Ik gebruik enkel Alexa thuis....
Overigens heeft Amazon NL een hele afdeling die aan een Nederlandse Alexa werkt as we speak....
Reageer
Ik gebruik een Alexa omdat ik via een omweg mijn unifi deurbel kan bedienen. De rest loopt via nest hubs.
De interface is een teringzooi. Alle skills hangen aan regio's vast. Dus ik kan de helft niet gebruiken en als ik de regio wijzig doet de andere helft het niet meer. Geluid van de echo's is best aardig en het scherm is aanzienlijk mooier dan de nest hubs. Veel potentie maar slechte uitgewerking.
Reageer
Ja, hier nog een. Alexa moet je ook een apart ding voor kopen (van een bedrijf dat zeker niet bij iedereen goed te boek staat). GA en Siri staan ook niet altijd goed te boek, maar die apparaten heb je toch al in huis, dus dat maakt het veel laagdrempeliger.
Reageer
Je hoeft geen apparaat te kopen, je kan ook de Alexa app op je telefoon gebruiken.
Reageer
ow echt? Dat wist ik niet. Maar ik ben sowieso geen fan van Amazon, dus ik heb er ook nooit naar gezocht. Maargoed, dan moet je een app installeren van een voor velen twijfelachtig bedrijf... Terwijl er al standaard een op zit die hetzelfde doet. Ik snap dat mensen dat niet doen. (ik ken er in ieder geval geen)
Reageer
Begrijp ik ook wel. Volgens mij is het toch het gebrek aan Nederlands waardoor Alexa hier minder populair is. Twijfelachtige bedrijven zijn ze allemaal wel in meer of mindere mate.
Reageer
Je kent mij inderdaad niet :)

Ik ben begonnen met Alexa toen Google Assistant nog niet bestond...
En ik heb geen echt probleem met in het Engels opdrachten gegeven.
Aan de andere kant doe ik er ook niet heel veel mee...
Maar wie weet moet ik toch eens één van de andere opties proberen binnenkort.
Reageer
Ik heb zowel Alexa als Google in huis en Alexa rent echt rondjes om Google heen als het gaat om wat ze kan doen. Google kan met zo veel devices niet verbinden en als hij al verbind heb ik vaak mindere opties. De automatiseringsopties in Alexa (de flows) werken ook stukken beter en zijn beter te customizen.

De regiolock die @himlims_ aanhaalt komt ook niet van Alexa, die komt van de vendor af. Je moet met je robots dus zeuren bij de vendor, niet bij Amazon. Amazon houdt zich gewoon aan wat de vendor aangeeft.

Overigens heb ik er nog een Homey tussen geplaatst zodat zowel Google als Alexa vrijwel alle dezelfde devices kan bedienen. Alexa rechtstreeks, Google via Homey (bv. de gehackte toon, mijn netatmo weerstation die google gewoon negeert). Dan is ook Home Assistant nog gekoppeld aan homey, zodat ik ook zaken kan schakelen met home assistant en google/alexa daar van af weten.

(eigenlijk is het gewoon een ramp om alles nog netjes aan elkaar te knopen, welk systeem je ook neemt)
Reageer
Ik gebruik het al jaren, ook in combinatie met Home Assistant. Werkt erg prettig.
Reageer
Ik gebruik Alexa dagelijks op Fire TV. Werkt m.i. véél beter dan Google Assistent, in elk geval zeker qua herkenning.
Reageer
Ik gebruik Alexa omdat ik daar tegen niet hoef te zeggen "Siri" of "Alexa" of erger "Hey Google". Ik heb het activatie woord gezet op "Computer" omdat het onpersoonlijk is en het voor mij als Star Trek fan toch wat logischer klinkt om te zeggen.
Maar echt gebruik maken van is er ook niet bij... doe het licht aan/uit en speel wat muziek. Verder gebruik ik het niet eigenlijk.
Reageer
Veel mensen denken dat Alexa alles doorgeeft aan Amazon, die jouw koopprofiel analyseert. Een inbreuk op privacy dus. Maar Alexa werkt beter dan Siri.
Reageer
Alexa is Amazon, dus dat is gewoon een garantie dat het gebeurt.

Sowieso zijn als die dingen gewoon vrijwilge spionage. Net als social media.

En dan maar zeuren over de overheid, maar wel gewoon alles aan private bedrijven geven die jou alleen als een bedrag op de bank zien.
Reageer
Een groot gedeelte van mijn vriendengroep gebruikt Google-assistent meerdere keren per dag voor echt alles. Daarentegen gebruikt niemand Alexa in mijn kring en ken ook niemand die het heeft gebruikt.

Kleine opsomming van de dingen waar ik mijn assistent voor gebruik:
  • -Lampen aan, uit en kleuren aanpassen (je lampen uit kunnen doen vanuit je bed is hemels)
  • -Wekker zetten voor het slapen, kookwekker of andere timers
  • -Muziek afspelen in de auto, thuis, sportschool en lopend
  • -Aan en uitzetten van luchtreiniger, vaatwasser
  • -Tv serie afspelen en tv aan en uit zetten
  • -Deur openen wanneer iemand voor de deur staat zodat ik niet naar beneden hoef
  • -Workout starten op de smartwatch
  • -Google maps route starten en/of aanpassen
  • -Vragen of er file staat/update ov
  • -Weersvoorspelling opvragen
  • -Agenda opvragen en het maken van afspraken
  • -Korte berichten sturen (werkt alleen echt goed in het Engels)
  • -Onderweg broadcasten dat ik onderweg ben en/of mensen te laten schrikken als die bij mij zijn en ik buiten ben.
  • -Zetten van reminders
  • -Maken van boodschappenlijst
  • -Routines voor muziek en lampen ;)
  • -Tempratuur in de woning aanpassen
Ik vergeet sowieso wat dingen, het maakt mijn leven ieder geval een stuk relaxter en makkelijker. Daarbij heb ik in combinatie met mijn smartwatch mijn telefoon ook zelden uit mijn zak.

[Reactie gewijzigd door BrandenRage op 22 november 2022 10:47]

Reageer
Ik denk dat dit nog steeds toch echt wel een niche is en dat het veelal toch wel computer-fanatiekelingen zijn die hier gebruik van maken. Zo ken ik letterlijk niemand die ergens gebruik maakt van welke spraakassistent dan ook, zij het Alexa, Google of Siri.

Ik weet dat dit allemaal kan maar veel gaat bij mij eigenlijk zij het automatisch of gebruik ik persoonlijk liever een interface. Ik heb geen zin om oraal commando's te geven om een tv aan te sturen of een autorit aan te passen. Het blijft voor mij doen allemaal erg onnatuurlijk en ik denk dat dit ook dan ook het probleem is zoals we hier zien bij Alexa dat het voor veel gebruikers zo is.
Reageer
Ik ben er inderdaad bang voor dat het nog een niche is, toch hoop ik dat meer mensen het in gebruik zullen nemen. Met mijn jaren van werken in een detailwinkel heb ik ook wel een mooie bijdragen kunnen leveren met het promoten van smarthome gadgets en Google Assistant. Het geen wat ik jammer vind, is dat de introductie door zowel Google als Apple naar hun assistent subpar is.
Reageer
Enkel oraal commando's geven zonder te zien wat de huidige toestand is, is ook voor bepaalde acties helemaal niet handig lijkt mij. Ook al is het bijzonder knap dat het kan - de assistent denkt natuurlijk niet echt mee.
Reageer
Waar, maar "licht aan" kan natuurlijk prima, de lampen die al aan waren gaan dan niet ineens uit of zo... hoogstens in een andere stand.
Reageer
Ja - dat klopt - voor die maakt het niet uit en ook is de huidige toestand prima te zien.
Reageer
Let op, de jongere generatie (nu tieners) groeit hier gewoon mee op en gebruikt het veel. Die hebben (terecht) geen zin in typen en zijn volledig over op beeld en spraak. Bellen doen ze standaard met beeld, commando's ingeven of dingen opzoeken op google gaat gewoon met spraak.
Die generatie is nu al de belangrijkste doelgroep van al dit soort techniek en dat gaat alleen maar meer worden zodra ze de kapitaal-krachtige leeftijd bereiken.
Reageer
Ik gebruik het zelf vooral met de knoppen die Home mij geeft, maar ook bij niet-computerfanatiekelingen in mijn kring zie ik het gebruik van Assistant steeds vaker terugkomen
Reageer
Hier, in het Verenigd Koninkrijk, heeft bijna iedereen die ik ken een Alexa en maar een handje vol een Google Home.

Ik (en diegenen waarmee ik heb gesproken) gebruik Alexa vooral voor simpele dingen zoals: het weer, lichten/apparaten aan/uit, en muziek afspelen. Deze handelingen hebben voor Amazon weinig economische waarde en dat terwijl er zo'n 10,000 mensen aan Alexa werken. Ik snap dan ook wel dat het economisch weinig nut heeft voor Amazon.
Reageer
Het ding is, Engeland is Engels. Ik wil gerust wel eens een echo proberen, maar ik moet altijd de internationale versie kiezen. Net zoals nu bij black friday week. Alle "lokale" edities in korting, maar de internationle niet. En dan moet ik wachten voor de echo show tot in Januari bijvoorbeeld. Ja zo ga je dat echt niet verkocht krijgen.

Dat is dus ook de reden dat Google in de benelux beter ligt dan bijvoorbeeld Amazon Alexa, grotendeels toch. Want in Frankrijk "alleen shipping naar monaco & frankrijk metropolitan area", in Duitsland is het "alleen naar Duitsland & Oostenrijk", en uit Nederland krijg ik ze ook niet naar hier. In de Belgische is het alleen de internationale versie. Tsja zo gaat het uiteraard niet lukken. Terwijl de Google versie gewoon naar je kop gesmeten wordt om het zo te zeggen
Reageer
Ik gebruik Google Assistent ongeveer op dezelfde manier.
Maar zoals je ziet zijn dat allemaal zaken waar niet rechtstreeks iets aan kan worden verdiend.
Amazon zette in op connecties naar andere diensten die op hun beurt geld verdienen waarvan zij een graantje kunnen meepikken:
Zo probeerde Amazon samen te werken met bedrijven, zodat gebruikers via een spraakcommando een pizza van Domino's konden kopen of een autorit via Uber konden bestellen
Geen van die zaken komen voor in jouw lijstje.
Reageer
Gewoon nieuwsgierig: hoe opent de spraak assistent de deur beneden? Of bedoel je dat je ook met een knop in je appartement kunt doen?
Reageer
Ik heb dit geFrankensteind zeg maar, ik heb zo'n ouderwetst opzet slot op mijn deur dat als je de sleutel helemaal draait dat de deur opengaat. Dit kan je zeg maar met iedere smart lock doen die je op het slot monteert met je eigen sleutel.

Niet aan te raden :P, heb veel zitten schelden en zitten tieren.
Reageer
Ik gebruik Google assistent voor allerlei smarthome (lampen, thermostaatkranen) e.d., voor toevallige vragen naar feitjes die opkomen en heel handig, als tolk (OK Google wees tolk Oekraïens). Werkelijk ideaal.

Voor navigatie is het echter een ramp; 9 van de 10 keer wordt het adres niet verstaan.
Reageer
Alexa spreekt geen Nederlands, daardoor valt het in Nederland vaak al snel af.
Ik woon in Duitsland kijk Amazon prime, in Duitsland was dat de laatste keer dat ik checkte veel beter dan in Nederland... maar wel Duitse nasynchronisatie.
Ik heb zelf 2 Amazon Echos, gezellige bolletjes op de nachtkastjes die echt een goed prima geluid produceren voor de slaapkamer, naar mijn mening beter dan alles wat Google aanbied. Ik gebruik hem als wekker, bedien er de Hue lampen mee, vraag naar weer en nieuws heb een paar miljoen muziektitels zonder abonnement. Routines werken ... redelijk, zie @himlims_ hieronder. Ik woon in Duitsland krijg dan het Duitse nieuws, gevolgd door de lokale weersverwachting waarbij bij de laatste zo hier en daar Engels en Duits nog wat daar elkaar lopen.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 22 november 2022 11:54]

Reageer
Ik heb mijn assistent in het Engels staan, vindt de nederlandse versie werkelijk afschuwelijk.
Reageer
Ik ook, Duits hoor ik al vaak genoeg...
Reageer
Ik gebruik Alexa en Google home door elkaar heen meerdere malen per dag, op de slaapkamer staat een echo show zodat we in bed kunnen zien wie er voor de deur staat of als een van de ring camera's beweging detecteerd, ook staat bij moeder een echo spot, zodat we heel eenvoudig met elkaar kunnen communiceren, zonder dat mijn moeder iets van techniek moet afweten
Reageer
Ik vindt Alexa een stuk beter werken. Wij gebruiken dan ook alleen Alexa. Maar in Nederland denk ik minder populair ook omdat de NL taal mist
Reageer
Als je maar genoeg geld steekt in R&D dan komt de winst vanzelf? Spraakbediening is net als VR, het komt steeds weer terug, wordt steeds ook ietsje beter maar wordt maar geen billion-dollar-cash- }:O
Reageer
VR begint nu wel echt te leven, met name na Half-Life Alyx. Dat heeft wel wat ogen geopend.

Case in point: PSVR2. Spontaan ziet Sony er weer brood in :) Toen de PS5 uitkwam was mijn hoofdreden om er eentje te willen kopen de VR mogelijkheden... en die waren er niet en leken er ook niet te komen. Maar nu wel, dus ik zit weer op het puntje van mijn stoel.
Reageer
Toch zie ik in mijn omgeving het volledig anders, relatief veel VR hype en gebruik gezien in de corona periode / uitkomen Alyx, beat saber hype e.d. in de vrienden en kennissen kring.

Echter ligt het overgrote deel van die headsets e.d. nu al weer tijden stof te happen in de kast en zie ik mensen er amper nog iets mee doen, maar ook het praten erover lijkt volledig klaar, niemand benoemd het ook meer op een verjaardag ofzo, terwijl het voorheen 'talk of the town' was, waar continu tips werden uitgewisseld over leuke VR games e.d.
Reageer
Ik doel met VR vooral op wat Meta doet, die hoopt dat we over een paar jaar vrijwel allemaal meerdere uren per dag met VR dingen doen die we nu nog fysiek doen zoals boodschappen, werk-meetings, 'reizen', etc. Zelfde hoop was er met voice assistent, waarbij je niet via een scherm dingen doet maar alles met je stem.
Reageer
Dat is een vage stelling, dat heel veel geld in R&D automatisch winst oplevert!? wat is je argument ervoor?
Ook VR en AR is niet bepaald een winst-trekker, zeker buiten gaming en misschien bepaalde Gezondheidstoepassingen is er geen enkele sector waar het werkelijk een belangrijke of economisch essentiele rol speelt en blijft het juist bij spielerij

Een expemplarische bewijsvoering, gebaseerd op voorbeelden van functionaliteiten die winst gingen opleveren nadat er heel veel geld in ontwikkeling gestoken was komt hooguit doordat daarbij altijd een winst-verwachting aanwezig bleef die de investeringen kon motiveren en alle producten die dat niet hadden werden investeringen vroeger of later ook stopgezet en verdwenen.

Wat voor Amazon ook mee zal spelen is ook het gevaar dat hun investeringen wel verdere kennis opleveren zal, maar mischien deze kennis niet werkelijk voor hen benutbaar zal blijven (in de vorm van patenten of juist een product of service die hen inkomsten brengt), terwijl andere producenten wel dit kunnen implementeren omdat die kunnen bouwen op een Ecosysteem dat Amazon zélf niet bezit (zeker belangrijk in het geval van concurrentie met zowel Google als Apple, die deze ecosystemen wél bezitten)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 23 november 2022 11:51]

Reageer
10 MIljard verlies.

Ik ben wel benieuwd hoe ze aan zo'n bedrag komen, natuurlijk zijn er ook inkomsten die dat bedrag al kleiner hebben gemaakt. Maar al zou je 10.000 mensen hebben die gemiddeld 150.000,- kosten, 20 kantoren en 10.000 servers die gemiddeld 10.000,- kosten dan zit je nog steeds lang niet op 10 miljard.
Reageer
Al die spraak assistenten zijn volkomen nutteloos, behalve voor een paar simpele zaken. “Hey Siri, turn on the living room light for 10min”. “Sorry, I can’t schedule that for you”

“Hey Siri, what about such and such?” “I found this on the web”

Ja, ik sta met mijn klauwen in het gehakt. Lees het godverdomme voor.
Reageer
Erg herkenbaar. Laatst een heel gevecht gehad met de spraakherkenning in mijn auto. De spraak staat op Nederlands, maar met Engelstalige titels heeft ie een probleem. Die moeten met een zwaar Nederlands accent uitgesproken worden....
Reageer
Tja, er is natuurlijk een rede waarom Microsoft met Cortana gestopt is.
Reageer
Volgens mij was er ook een samenwerking tussen Cortana en Alexa?
Reageer
Huh? Wordt het nog ontwikkeld dan?

Toen ik Alexa kocht nam verwachtte ik een beetje Star Trek achtige spraakbesturing maar nu zit ik met een systeem dat zelfs twee jaar later nog geen simpele samengestelde zinnen aan kan...
Reageer
Ik ken eigenlijk niemand die Alexa gebruikt. De meeste mensen die zoiets gebruiken, maken gebruik van Siri of Google Assistent.
Alexa was met de Amazon Echo een van de eerste (voor toen goed klinkende) slimme speakers die je in Nederland al of niet via grijze import kon kopen en gebruiken in het Engels of Duits. Op dat moment kende de Alexa slimme speakers Nederland niet eens, dus veel verder dan je smart home er mee bedienen kwam je niet. Slimme tips of bedrijven zoeken in Nederland kon pas enkele jaren later. Door gebrek aan ondersteuning van Nederland (geografisch) en vooral door het gebrek aan de Nederlandse taal, die tot op heden duurt, heeft Google en mogelijk zelfs Siri op speakers in Nederland nu Alexa links en rechts ingehaald. Ja, dus Amazon heeft hier een markt laten liggen.

Onder tweakers zijn er best een aantal (waaronder ik zelf) die een Alexa speaker gebruiken. Zelfs mijn vriendin gebruikt hem vol ovegave, (in het Engels) terwijl er inmiddels ook een Apple homepod mini met Siri naast staat. Dat zegt meer over hoe "handig" Siri is, dan hoe goed een Alexa slimme speaker is. Aaan het begin was de Alexa speaker (de grote) de best klinkende speaker. Dat is echt wel overgenomen door de Apple Homepod mini. En de laatste slime (grote) Google speaker mag er trouwens ook best zijn.

Tekenend: het prijsverschil van de Alexa Echo Dot 5e generatie op Amazon Duitsland (24,95) ten opzichte van Amazon.nl. (59,95) In duitsland zijn er met Black Friday altijd acties. In Nederland niet.

In de nieuwste speakers zit overigens ook een smarthome hub ingebouwd net als in een Apple Homepod Mini.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 22 november 2022 10:35]

Reageer
Lijkt mij ook enorm lastig om via spraakbediening een pizza te bestellen. Voor de klant maar ook voor de software. Welke smaak, welke locatie(in steden heb je 100den restaurants) welk tijdstip etc...

Als klant moet je toch eerst een impressie hebben van het product, vergelijken van product, vergelijken van aanbieders. Of we moeten allema vanuit impulsiviteit bestellen
Reageer
Gewoon "AI" aan if-loopjes er tegenaan gooien, dan moet dat toch kunnen? Voor 10 miljard kan je een paar Indiërs zo'n beetje alle te bedenken if-statements wel laten programmeren, zou je denken.
Reageer