Amerikaanse webwinkel noemt komst Google Nest Wifi Pro-router met Wi-Fi 6E

Een Amerikaanse webwinkel heeft informatie over een nieuwe Nest Wifi Pro-router van Google online gezet. De router moet Wi-Fi 6E ondersteunen. Eerder verschenen al verwijzingen naar de Nest Wifi Pro bij de FCC. Mogelijk kondigt Google het apparaat in oktober aan.

De Amerikaanse webwinkel B&H Photo zette onlangs pagina's online voor een 'Google Nest Wifi Pro 6E Router', merkte 9to5Google op. Volgens de productpagina krijgt de Nest Wifi Pro ondersteuning voor Wi-Fi 6E, waarmee de router ondersteuning biedt voor de 6GHz-band. Er wordt daarnaast niets gemeld over Point-units. Google levert dergelijke Points, die functioneren als wifiversterker met ingebouwde smartspeaker, optioneel bij de huidige Nest Wifi. Verdere specificaties van de router worden niet gedeeld. De webwinkel publiceert ook geen foto's van het apparaat, maar op de pagina wordt wel vermeld dat de router 'binnenkort' moet uitkomen.

De nieuwe router kost bij B&H 199 dollar, maar het is niet bekend of die prijs een placeholder is. De originele Nest Wifi uit 2019 kostte 169 dollar bij de release. Een pakket met twee Nest Wifi Pro-apparaten voor een meshset-up kost bij B&H verder 300 dollar en een set met drie kost 400 dollar. De router komt daarnaast beschikbaar in verschillende kleuren, zoals wit, lichtblauw, beige en geel.

De Nest Wifi Pro dook eerder al op bij de Amerikaanse FCC. Die keuringsdienst noemde geen productnaam, maar publiceerde wel documenten over een nieuwe Nest Wifi-router met Wi-Fi 6 en mogelijk ook Wi-Fi 6E. De komst hiervan lijkt bevestigd te worden door de vermeldingen bij B&H Photo, maar Google heeft nog geen informatie over de router gedeeld.

Het is niet bekend wanneer de Nest Wifi Pro wordt aangekondigd. Google houdt op 6 oktober wel een evenement, waarin het de Pixel 7-serie en Pixel Watch officieel aankondigt. Het bedrijf zei eerder al dat het tijdens de presentatie ook met nieuwe Nest-hardware komt.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

19-09-2022 • 11:22

47 Linkedin

Reacties (47)

Wijzig sortering
De privacy statement is vrij duidelijk:

Information collected
The information your Google Wifi device, Nest Wifi device, Google Wifi app, and Wifi features of the Google Home app collect helps us deliver the best Wi-Fi experience possible. Importantly, the Google Wifi app, Wifi features of the Google Home app, and your Google Wifi and Nest Wifi devices do not track the websites you visit or collect the content of any traffic on your network. However, your Google Wifi and Nest Wifi devices do collect data such as Wi-Fi channel, signal strength, and device types that are relevant to optimize your Wi-Fi performance. Google policies and terms of services apply as normal to any Google services you use (like Gmail or Google search), whether you're using them on a Google Wifi or Nest Wifi network or not.

Als je dan ook er voor zorgt dat je DNS instelt op die van je provider, dan is dit een redelijk privacy vriendelijke oplossing
Reageer
Tot hij bij half de wereld in de meterkast staat en ze de voorwaarden aanpassen en je hem niet kunt gebruiken zonder akkoord te gaan :Y)
Reageer
Dat zou vervelend zijn, maar gelukkig hebben we hier in de EU regelgeving voor.
Indien een aanpassing van de gebruikersvoorwaarden het product verhinderd te functioneren zoals deze tijdens de koop van het apparaat wel functioneerde.
Dan mag je de aankoop ontbinden. Dit dien je dan uiteraard met de verkopende partij te regelen (niet Google zelf uiteraard).

Wel moet je dan kunnen motiveren waarom je niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden.

De motivatie hoeft niet zeer uitgebreid te zijn, als je maar aangeeft welke belemmering je ervaart met de nieuwe voorwaarden ten opzichte van de oude voorwaarden. (Dit mag dus ook principieel zijn)

De verkopende partij dient dan het apparaat aan te melden voor een reparatie om te zorgen dat deze weer gaat werken (ook buiten de 2 jaar garantie omdat het om een aanpassing van het product gaat).
Maar je kan vooraf al weten dat de voorwaarden door Google niet aangepast gaan worden door slechts 0,01% van de gebruikers die hierover klaagt.

Omdat het probleem niet door de verkoper opgelost kan worden, kan je daarna de aankoop ontbinden.
Reageer
Zo is er altijd wel wat op te merken..
Als dat zo is heb je nog de EU regelgeving mbt data verzamelen en vertrouw je het nog niet dan gooi je je router weg...maar ieder bedrijf kan dit uiteraard doen, of het toegestaan is is iets anders..

[Reactie gewijzigd door Johannezzzz op 20 september 2022 19:17]

Reageer
Ach, sinds ik Waze ben gaan gebruiken, zonder account en met waar mogelijk de privacy meuk opt-out. Heeft Google ineens mijn woonadres gekoppeld aan mijn IP adres. Op mijn Android telefoon heb ik ook alles uitgezet waar mogelijk (hoera, alles opt-out)

Die privacy statements van Google zijn niet te vertrouwen. Ze koppelen alle data die ze koppelen kunnen om een profiel mee op te bouwen.

Gevoelsmatig moet je ook steeds meer opgeven om Google te ontwijken, ze maken zichzelf elk jaar weer een stukje belangrijker in het dagelijkse leven.
Reageer
voor locatie bepaling koppelen ze mac adres van je wifi aan google maps. Is al jaren zo, werkt al jaren wereldwijd zo. Daarom kunnen ze een snelle fix geven van je locatie, ook in urbane gebieden met veel betonnen gebouwen. Dat gaat zonder wifi mac adres locatie niet zo snel. Als dat alleen op basis van GPS was, dan werkte het niet indoor en duurde het buiten een minuut tot enkele minuten. Dus nee, is niet noodzakelijkerwijs je IP adres.

Dat gezegd hebbende er zijn genoeg online formulieren waar je je adres in vult en die als bron dienen voor een adres naar IP conversie dingetje.
Reageer
voor locatie bepaling koppelen ze mac adres van je wifi aan google maps. Is al jaren zo, werkt al jaren wereldwijd zo. Daarom kunnen ze een snelle fix geven van je locatie, ook in urbane gebieden met veel betonnen gebouwen. Dat gaat zonder wifi mac adres locatie niet zo snel. Als dat alleen op basis van GPS was, dan werkte het niet indoor en duurde het buiten een minuut tot enkele minuten. Dus nee, is niet noodzakelijkerwijs je IP adres.
Dat is niet nodig voor A-GPS, je smartphone kan prima en sneller locatie ophalen van de cell tower en ook binnen kun je bellen.

Er is geen reden om dit via WiFi op te pakken anders dan belangen van Google, die hoeven nu immers geen toestemming te vragen voor locatiebepaling.
Reageer
Dat is niet nodig voor A-GPS, je smartphone kan prima en sneller locatie ophalen van de cell tower en ook binnen kun je bellen.
Het gekke is dus dat Google Maps op mobiel, die dual frequency GNSS heeft, vaker moeite heeft met nauwkeurige locatiebepaling dan andere navigatie apps.

Het lijkt bijna alsof Google Maps altijd wifi Mac adressen gebruikt, ook waar dit helemaal niet nodig is. En dat is eigenlijk nooit nodig. Ik heb in het midden van mijn huis binnen de kortste keren een nauwkeurige gps fix.
Reageer
Ik weet waar ik het over heb... echt waar:

https://policies.google.c...es/location-data?hl=en-US
Google Location Services
On most Android devices, Google, as the network location provider, provides a location service called Google Location Services (GLS), known in Android 9 and above as Google Location Accuracy. This service aims to provide a more accurate device location and generally improve location accuracy. Most mobile phones are equipped with GPS, which uses signals from satellites to determine a device’s location – however, with Google Location Services, additional information from nearby Wi-Fi, mobile networks, and device sensors can be collected to determine your device’s location. It does this by periodically collecting location data from your device and using it in an anonymous way to improve location accuracy.

You can disable Google Location Services at any time in your device’s location settings. Your device’s location will continue to work even if GLS is turned off, but the device will rely only on GPS to estimate device location for apps with the necessary permission. Google Location Services is distinct from your device’s location setting. Learn more

The settings and permissions on Android control whether your device sensors (like GPS) or network-based location (like GLS) are used to determine your location and which apps have access to that location. They do not impact how websites and apps might estimate your location in other ways, such as from your IP Address.
Reageer
Nogmaals, er is geen WiFi nodig voor locatiebepaling.

WiFi an sich is onzuiver, zelfs met IP adres weet je eigenlijk niets, er is geen enkele WiFi-router met GPS aan boord en plaatsbepaling is geen onderdeel van TCP/UDP pakketten.

Google is degene die WiFi heeft gekoppeld aan GPS coördinaten m.b.v. GPS/A-GPS, want dat is de meest accurate locatiedata beschikbaar.

Handig voor apparaten zonder GPS, niet nodig voor smartphones.
Reageer
GPS is helemaal niet zo betrouwbaar en precies. In gebouwen of wijken waar huizen dicht bij elkaar staan kan je telefoon vaak niet eens genoeg GPS satellieten zien om die 20m nauwkeurigheid te halen. Dan is het handig om signaalsterktes van "bekende" wifi routers te gebruiken om de locatie te bepalen.
https://support.google.com/maps/answer/2839911
Reageer
Google heeft je woonadres gekoppeld aan je IP adres? Hoe controleer je dat?
Reageer
Google maps openen vanaf dat IP. Dat doe ik al jaren incidenteel en sinds enkele maanden wijst het precies naar mijn woning, i.p.v. locatie van provider oid.
Reageer
Dat kan Google ook doen via geotagging zijn van nabijgelegen WiFi routers. Als jouw Android de SSIDs “A”, “B”, en “C” binnen bereik heeft (of eigenlijk hun netwerk adres), dan kan via de signaalsterkte een quasi-triangulatie plaatsvinden. Google, en andere bedrijven, hebben daar al een prachte map voor.
Reageer
En je hebt niet toevallig locatiegegevens (GPS) aan staan?
Doet maps in andere browsers dit ook? (Lees: cookies?)
Reageer
Als je dan ook er voor zorgt dat je DNS instelt op die van je provider, dan is dit een redelijk privacy vriendelijke oplossing
En daar zit 'm dan net de catch, want dat is een handeling die 99% van de mensen niet doen. Omdat ze niet weten hoe, en/of net zo waarschijnlijk omdat ze geen idee hebben waarom...
Reageer
Het is een goed principe om infrastructuur gescheiden te houden van de leveranciers van content. Dat voorkomt 'misverstanden' over het gebruik van verzamelde gegevens.
Reageer
Voor als je echt zeker wilt weten dat google alle maar dan ook echt alle data over je internetgebruik kan verzamelen zodat ze jou een "betere ervaring" kunnen bieden.
Reageer
Misschien op een andere schaal, maar hoeveel mensen denk je dat er Google DNS of andere services gebruiken? Ze kunnen sowieso deze data al verzamelen via on-site scripts, trackers en weet ik het wat.
Reageer
Veel te veel mensen. Hoog tijd voor een leuke SIRE campagne oid.

Behoorlijk verontrustend hoe groot het aandeel van Google aan het worden is van het internet. Smartphones, routers, DNS, AMP, search, youtube, TV's, auto's, zo'n beetje elke website heeft zut van Google.

Google misbruikt hun markt (why the fuck heb ik Google Maps en andere Google shit nodig voor Android Auto, het weigert gewoon dienst zonder), YouTube is al tig keer misbruikt om concurrenten de markt uit te drukken. De search wordt aan de lopende band misbruikt.

Blijkbaar zijn die miljarden aan boetes waar we in de EU mee rondstrooien niet genoeg. Tijd om harder op te treden.
Reageer
Google is niet de enige..
Kijk maar naar welke "gratis" app dan ook...Buienrader enzo.
De hoeveelheid informatie die naar de hoeveelheid advertentieaanbieders wordt gestuurd is echt schrikbarend.. alles onder het mom van "de ervaring verbeteren" en meer van die onzin oneliners.

Wat dat betreft heb ik nog meer vertrouwen in Google dan al die vage advertentiebedrijfjes die allemaal hun eigen profiel op willen stellen.
Reageer
K ben heel blij met de updates die Apple heeft doorgevoerd aan de weer apps op de verschillende platformen. Kan die buienradar app er ook weer af.
Reageer
Je bent ook Google RCS vergeten, veel mensen denken helaas dat ze Android gebruikers uit de VS willen helpen met het iMessage fiasco maar in de realiteit willen ze data van zowel Android en iPhone gebruikers melken
Reageer
ik vind er wel een vershil tussen activiteiten in huis, smart home, en je activiteiten online. Dat lijkt mij niet dezelfde type informatie.
Reageer
Dat zeg ik toch ook in m'n bericht?
Misschien op een andere schaal, maar [...]

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 19 september 2022 12:40]

Reageer
nest ziet dat je een hoog energie verbruik hebt en hoort je praten over een nieuwe ketel of isolatie en verkoopt die info aan bedrijven. Of je bent online aan het zoeken naar een nieuw ketel. Dat vind ik wel iets anders. Of zou het zo niet werken.
Reageer
Bedankt dat je nógmaals m'n eigen punt bevestigt. :+
Reageer
Dit naar aanleiding dat ik met een kennis aan het praten was, over dat hij zijn BMW liet chippen. Ik heb zelf geen BMW, maar na een dag kreeg ik hier wel reclame over.
Mja, voordat we in de "Ze LuIsTerEn MEe!!1" stand gaan. Hier even hoe dit in grote lijnen werkt.


Laten we zeggen dat jij persoon A bent en die kennis persoon B.

Persoon B gaat dus zijn BMW laten chippen. Dikke kans dat hij hier dus de afgelopen weken al een aantal keer naar gezocht heeft. Persoon A en B zitten toevallig op dezelfde locatie of misschien zelfs wel op hetzelfde WIFI netwerk en Persoon B laat even zien via t interwebs wat ie bedoelt en de nieuwe specs van z'n BMW.

Zowat alle tussenliggende partijen weten nu dat Persoon A en Persoon B elkaar misschien kennen. Hele Friend of a Friend principe berust hier op. Dat wordt via Wifi netwerken (zelfde IP), locatie gegevens (vaker op dezelfde locatie) en allerlei andere metrics gedaan.

En dan is de stap naar targeted reclame snel gemaakt.
Reageer
Dat klopt inderdaad, die is bij mij bekend. Echter hij is iemand die ik 1 of 2 keer per jaar zie en we kwamen elkaar in een restaurant tegen waar we beide niet op het wifi netwerk zaten.

Zoals ook bij de andere case, ook geen vrienden die ik vaak zie en ook buiten het wifi netwerk om.
Reageer
Maar wel op dezelfde locatie. Onderschat dat niet.

Zeker als je elkaar dan via whatsapp spreekt om een afspraak te maken of als vrienden hebt op FB dan is dat al voldoende om die link te leggen en zo die bubbel te maken
Reageer
Nee dat klopt inderdaad. Maar ik heb geen socials op mijn telefoon (wel whatsapp). Maar hoe is die andere variant te verklaren waar niemand iets heeft gezocht en wij alleen erover spraken.
Reageer
En exact daarom gebruik ik geen Google DNS, gebruik ik geen Chrome en gebruik ik een ad blocker en privacy badger om trackers te blokkeren. Los daarvan is de data die wordt verzameld via de browser slechts een klein deel van de informatie die je via een router kan achterhalen. Je zien precies wanneer mensen thuiskomen of weggaan, je ziet alle activiteit van alle apparaten in huis, smart tv, smart home apparaten, gameconsoles, alles dat er op het netwerk gebeurt. Dat google ziet waar je naar zoekt en welke websites je bezoekt is slechts een fractie. En al gebruik je een plugin die trackers blokkeert, via deze router kan google alsnog zien welke websites je bezoekt.
Reageer
Inderdaad. Waarom zou je in vredesnaam een router van Google willen hebben? Er zijn genoeg fabrikanten van kwaliteitsnetwerkapparatuur. Netgear, Asus, Uniquiti etc. Dit is wel erg de kat op het spek binden. Een router vervang je niet zomaar even, mocht Google besluiten om de voorwaarden aan te passen...
Reageer
Mensen die google assistant willen schaffen nu ook een speaker aan.
Ik zou niet weten waarom een router functie zoveel extra privacy zorgen met zich mee zou brengen.

Google kan het gewoon niet maken om bepaalde zaken dicht te timmeren in een router. Dan verlies je een markt met tientallen concurrenten.

Ik zelf was hier op aan het wachten. Als het apparaat goed scoort in praktijktests koop ik het.
Reageer
Ach alles is hier al Android dus Google weet alles toch al
Reageer
Ah, het linkje naar B&H is weggevallen bij het overzetten van de tekst naar ons CMS. Ik voeg weer toe, dank :)
Reageer
Wordt Google Nest volgende Skynet?
Ik vind best een eng idee dat een spraak assistent in router apparatuur wordt genesteld :')
Reageer
Dit is al het geval:
De huidige Google Nest Wifi:
https://store.google.com/...uct/nest_wifi?pli=1&hl=nl

heeft dit al (de losse AP)
Elk punt werkt met de router voor meer bereik en snelle wifi in elke kamer.
Bovendien is het een smartspeaker waarop je muziek kunt afspelen, antwoorden kunt ontvangen en meer.

Het Nest Wifi-punt heeft een speaker met de Google Assistent, zodat je met je stem muziek kunt afspelen, je wifi-netwerk kunt beheren, antwoorden kunt krijgen, je verbonden apparaten kunt bedienen en meer.
Reageer
Zo handig die speakers op alle plekken, ik vroeg laatst aan mijn Pixel 6 telefoon om een website te openen op mijn telefoon, krijg ik antwoord van de google mini dat hij geen websites kan tonen. Laat google eerst hun zaken op orde krijgen.

Sinds mijn Pixel 6 is mijn vertrouwen in Google naar 0 gedaald, slecht werkende vingerafdruk scanner. Ik kan mijn scherm niet meer naar mijn LG tv casten (wat met Samsung wel kon) omdat Google Miracast en Wireless Display niet support. Geen handmatige focus op het toestel, dus ik gebruik nu maar mijn hand om het toestel dichtbij gefocussed te krijgen. Overdreven verscherpte en ge-surface-blurde foto's, wat alleen te omzeilen is door ook de raw op te slaan en die zelf dan maar te bewerken. Verder een prima toestel, maar ik krijg het gevoel dat ze Apple achtrna aan het gaan zijn en je als gebruiker steed minder over je toestel te zeggen hebt.
Reageer
Het jammere aan Google, is dat veel sites gebruik hier van maken en dus er toch data wordt gegenereerd, die ik juist thuis tegenhoudt.
Bij mij komt het er niet in en zeker niet iets wat mijn internet moet regelen en dan nog een mic. erin.
Ze kunnen smoezen verzinnen, maar totaal niet nodig, alleen maar om de data te genereren/profilering :F
Reageer
O leuk een thermostaat met ingebouwde wifi router!
Reageer
Mensen ervaring met die sets van Google Nest?
Vrij veel geld voor een wifi router. Maar de goedkope mesh routers die ik heb getest werken ook niet ideaal... Mogelijks omdat ik tussen de 50 en 100 devices op wifi heb zitten. Maar dit zou toch moeten vlot kunnen werken als die allemaal amper data versturen.
Reageer
Ik heb hier 1 Google Nest staan die ik gebruik als wekker bij mijn bed en daarnaast dan nog zo'n Google speakertje in de woonkamer. Die dingen waren op zich qua prijs best redelijk en werken ook wel handig met dingen als het licht aandoen etc... Alleen heb ik zoiets om dan ook een router van Google te nemen, tja, dan vind ik die prijs best wel pittig. Blijft ook nog maar de vraag hoe die presteert want regelmatig verliezen die Google dingen nog wel eens hun verbinding. Dit dus ondanks dat het wifi signaal op alle plekken waar ze staan optimaal is.
Reageer