Blizzard ziet aantal spelers toenemen dankzij Diablo immortal

Voor het eerst in lange tijd is het aantal spelers van Blizzard-games weer toegenomen, dat meldt het moederbedrijf Activision Blizzard in de kwartaalcijfers. Ondanks de toename in spelers, zijn de bedrijfsinkomsten niet toegenomen in het tweede kwartaal van dit jaar.

In de kwartaalcijfers van Activision Blizzard meldt het bedrijf dat de inkomsten opnieuw tegenvallen. De gameuitgever meldt dat de bedrijfsinkomsten afgelopen kwartaal uitkomen op 280 miljoen dollar. Dat is 68 procent minder dan vorig jaar. Ook de omzet van enkel de Blizzard-afdeling viel tegen ten opzichte van de resultaten een jaar eerder.

De release van Diablo Immortal zorgde wel voor miljoenen extra omzet in de eerste maanden na release en de mobiele game is ook verantwoordelijk voor de lichte stijging in het aantal spelers van Blizzard-games. Het aantal spelers nam voor het eerst weer iets toe en kwam in het tweede kwartaal uit op 27 miljoen, wat een hoger is dan het dieptepunt van 22 miljoen van het eerste kwartaal van dit jaar.

Diablo Immortal verscheen eerder dit jaar voor Android, iOS en pc, maar kwam niet uit in Nederland en België vanwege wetgeving omtrent lootboxes. Voor de betreffende lootboxes en het verdienmodel van de game kreeg Blizzard veel kritiek bij release. Desondanks is de game wereldwijd miljoenen keer gedownload.

Microsoft kondigde eerder dit jaar aan dat het Activision Blizzard wil overnemen. De deal is goedgekeurd door de aandeelhouders, maar wacht op goedkeuring van verschillende financiële autoriteiten. Tweakers zette eerder al de mogelijke bezwaren tegen de deal op een rij.

Door Robert Zomers

Redacteur

02-08-2022 • 20:10

95 Linkedin

Submitter: Xtuv

Reacties (95)

Wijzig sortering
Niet genoeg inkomen? Diablo Immortal alleen al heeft voor $ 100.000.000 aan inkomsten gezorgd

https://www.pcgamer.com/d...n-over-dollar100-million/
Reageer
Diablo Immortal alleen al heeft voor $ 100.000.000 aan inkomsten gezorgd
Aan de ene kant kan je zeggen: Dat laat zien dat klanten geïnteresseerd zijn in dit product, maar aan de andere kant zet de tabaksindustrie nog steeds $200+ miljard per jaar om voor een product dat effectief alleen aan verslaafde wordt verkocht... Na een maand of twee te zijn gelanceerd brengt het ook niet meer op dan bv. Diablo 3, welke bij de eerste 24 uur al 3.5 miljoen stuks had verkocht a ~$50/stuk (verkoop via groothandels, amazon, etc. zal daar flink in hebben gehakt voor Blizzard, direct sales, CEs, etc.)...

Het enige zinnige wat ik er over kan zeggen is dat het geen 'fail' is met dergelijke opbrengsten, maar of het een absoluut succes is, is imho nog veel te vroeg. Ik denk dat D3 ivm. DI nog steeds meer omzet, met waarschijnlijk een ander publiek, waardoor een D4 niet hetzelfde verdienmodel zal hebben als DI...
Reageer
Het Zynga recept blijft altijd lucratief. Wanneer je bedrijf in financiële problemen zit, dan pas je dit model toe.

Game-winstgevendheid = verslavend x [game toegankelijk voor kinderen] x [speler heeft toegang tot pap & mams creditcard] = €€€.€€€.€€€

Ik hoor de ouders al binnenkort vloeken tegen hun kinderen wanneer ze hun transactiegeschiedenis inzien. Of de ruzie tussen moeder en vader, waarbij de ene niet nee kon zeggen tegen de kleine.
Reageer
Daarom heb ik alles op slot gezet op zowel Android als iOS.
Ze kunnen niets kopen, al krijg ik wekelijks een melding dat ze iets willen kopen.

Nu zijn alleen de advertenties super irritant waarbij ze telkens gelokt worden om andere spelletjes en apps te downloaden en ik een melding ontvang voor goedkeuring. Dus probeer ik echt van te voren goed te kijken of een spel wel iets is en waar ze mee adverteren.

Echter snap ik dat niet elke ouder goed weet hoe ze hier me om moeten gaan.
Ik vind dat dit gemakkelijker moet worden gemaakt voor de ouderlijke digibeten.
Reageer
Jij vindt dat het makkelijker moet worden gemaakt voor de ouderlijke digibeten. Ik vind het de verantwoordelijkheid van ouders dat ze moeten weten hoe ze hun kinderen kunnen afschermen van de kwalijke kant van het internet.

De virtuele en digitale wereld hoort tegenwoordig bij de ' echte' wereld, dus die wereld hoort ook bij de opvoeding. De ouders van tegenwoordig zijn ook opgegroeid met computers, het internet, mobiele telefoons en digitaal geld; het is ook een kwestie van bijbrengen dat betalingen via een credit card of andere betalingssystemen echt geld kosten. Er zijn handleidingen genoeg te vinden hoe je een apparaat in kids mode zet, men hoeft maar een paar avondjes ervoor te gaan zitten om het in de vingers te krijgen. M.a.w. digibeet zijn is een keuze.

[Reactie gewijzigd door ABD op 3 augustus 2022 12:46]

Reageer
Dat is wel érg simplistisch gedacht en gesteld, hoor. Volwassen mensen zijn berucht om onvermogen ten aanzien van lange termijn-denken, hoe denk je dat dit jongeren af gaat? Het gaat hier om videogames die engineered zijn door teams van gedragspsychologen en ontwikkelaars om zoveel mogelijk incentives af te geven en downright te chanteren -- met als doelgroep: jongeren. Deze manier van werken is zo oud als de weg naar Rome, maar de uitvoering is dat zeer zeker niet.
Reageer
Dat is wel érg simplistisch gedacht en gesteld, hoor. Volwassen mensen zijn berucht om onvermogen ten aanzien van lange termijn-denken, hoe denk je dat dit jongeren af gaat? Het gaat hier om videogames die engineered zijn door teams van gedragspsychologen en ontwikkelaars om zoveel mogelijk incentives af te geven en downright te chanteren -- met als doelgroep: jongeren. Deze manier van werken is zo oud als de weg naar Rome, maar de uitvoering is dat zeer zeker niet.
Het is zo simplistisch, dat jij te ver gaat denken;) Ik doel op het apparaat in 'kids mode' te zettten, users aanmaken met beperkte rechten, domeinen af te schermen, de set top box van de TV van pr0n af te schermen, betaalfuncties af te schermen e.d.

[Reactie gewijzigd door ABD op 3 augustus 2022 13:34]

Reageer
Het ging dan ook vooral om "het is ook een kwestie van bijbrengen dat betalingen via een credit card of andere betalingssystemen echt geld kosten". Jongeren beschermen tegen dit soort praktijken is niet af te schuiven op ouders, als daar politiek tegenover staat die ongeveer 20 jaar achterloopt met wet- en regelgeving.
Reageer
Ja, daar ben ik het niet mee eens. Laat ik juist een broertje dood hebben aan het argument dat de overheid verantwoordelijk is voor het beschermen van de burger en dat alles afgetimmerd moet worden. Dat kan gewoonweg niet in de praktijk, ondernemers vinden altijd wel wat nieuws wat binnen de mazen van de wet valt en het internet is niet te stoppen; ook niet als men beperkingen oplegt. Maar belangrijker vind ik, dat je als volwassene verantwoorlijk bent voor je eigen gedrag en daden; daar valt kinderen krijgen ook onder. Wijzen naar de overheid is onvolwasse gedrag, vind ik. Komt bij dat wij samen de overheid zijn, dus als we iets willen veranderen, moeten wij ze aansturen.

Daarom vind ik bewust opvoeden van kinderen zo belangrijk, dus met je partner van te voren goed nadenken en afspreken hoe je het gaat doen. Natuurlijk blijft dat altijd lastig, omdat de mens pas tussen zijn 23e-27e levensjaar een volledig ontwikkelde frontaalkwab heeft en mensen sowieso zelf moeten ervaren wat drank, drugs, seks, gokken, oftwel alles wat het leven extra interessant maakt - zeker in de ogen van kinderen en jongvolwasssenen - met een mens doet.

Als ze jong zijn, kun je kinderen al leren om te gaan met geld en snoepen; je kunt ze op zijn minst laten zien wat de gevolgen zijn van alle direct opmaken of het sparen. Je kunt als ze snel iets willen hebben zakgeld voorschieten en percentage nhouden als rente(pas op, lenen kostt geld) en omgekeerd wanneer ze over lange termijn sparen voor iets groots, een deel meebetalen(sparen levert rente op). Er zijn onderzoeken gedaan dat kinderen, die hun snoepgoed kunnen spreiden over een periode, op latere leeftijd een gezond gewicht houden en dat kinderen die alles direct opeten, vaak obesitas ontwikkelen. Met geldgebruik werkt het hetzelfde, dit zijn gezelfde mechanismes.

Overigens wil ik geen betuttelende overheid die mij gokken, drinken, blowen en roken etc verbiedt, al zal ik nooit (meer) een (casino)spel spelen waarbij het huis altijd wint of gaan betalen voor in-game items of lootboxes om sneller te stijgen. Ik wil met skills beter worden. Pokeren vind ik bv heel leuk, zolang de rake binnen de perken blijft, en Diablo 3 speel ik ook weer nu het ingame handelen niet meer bestaat. Diablo Immortal ga ik echter niet aan beginnen. En high worden van een blowtje hoef ik ook niet, maar als anderen dat willen, moet dat kunnen.

[Reactie gewijzigd door ABD op 3 augustus 2022 15:04]

Reageer
Ik ben het mee eens dat we onze kinderen daar in begeleiden en opvoeden. Ja het is de verantwoordelijkheid van de ouders en ja ik vind dat daar ze ook een rol in moeten nemen.
Dat doe ik thuis ook.

Maar dan nog, is dat een beperkte oplossing.
Digibeten (zowel ouders als kinderen) zijn onwetend, en wat men niet weet, weten ze dan vaak ook niet mee om te gaan. Jij noemt digibeet een keuze, ergens klopt dit, maar is ook veel te kort door de bocht.

Maar je kan er niet vanuit gaan dat digibeten technisch weten wat wel en niet mogelijk is en snappen welke stappen ze moeten doen om het wel te weten. Niet iedereen is technisch onderlegd in de praktijk, is het vrij gemakkelijk voor een digibeet om tegen een lamp aan te lopen.

Ik heb een zoon met een rugzakje, die ik continue uitleg over de gevaren van het internet evenals Youtube, enz. Hij heeft een iPhone van mij gehad en begeleid hem zodat hij nu al weet hoe hij er me om moet gaan. Ik hou bijna alles in de gaten en bij een foutje of dergelijks probeer ik echt de tijd te nemen om met hem er over te praten.

Maar ik ben er wel bewust van. Mijn vrouw bijvoorbeeld geeft niets op techniek en heb haar daar in moeten begeleiden. Nu volgt ze mij daar in maakt zij er wel gebruik van in zowel de apps als het gesprek aan gaan met de kids.

Ik heb met verschillende ouders in een groep gezeten die zich niet bewust waren wat er mogelijk was om hun kinderen er van te schermen en hoe ze er om mee moeten gaan.
Als iemand er geen interesse in heeft is de kennis er van vaak minder en is daar door minder er van bewust.

Maar betekend dat dit een keuze is? Ja, maar aan de andere kant weet ik buiten techniek vaak ook niet hoe alles in de wereld werkt. En is dat een keuze? Ja, maar ik heb minder interesse in die andere dingen en dus ben ik daar onwetend in. Echter, als ik het niet weet vind ik het prettig als iemand me er op wijst, uitlegt en eventueel begeleid.

Dus ben ik het deels met je eens, ja. Maar als ouders in deze situatie een melding krijgen op hun telefoon en daar in begeleid worden is er in eens bewustwording en kunnen ze er iets mee doen.
Maar mijn reactie is dat de digibeet ook beter zou moeten worden geholpen zodat ze het kunnen leren die verantwoordelijkheid op zich kunnen nemen.

[Reactie gewijzigd door systemshock op 4 augustus 2022 08:29]

Reageer
We zijn het helemaal met elkaar eens, @systemshock. Dat geen interesse hebben en gemakzuchtig zijn is precies wat ik in mijn hoofd had toen ik schreef. Desinteresse en gemakzucht zijn keuzes. Het is prima als je geen zin hebt om daar tijd in te steken, maar dan moet je ook niet miepen dat de overheid het allemaal verkeerd doet. Men kiest er zelf voor, al is men daar niet altijd bewust van.

Het zijn overigens ook die ongeinteresseerde die pochen met hoe goed hun kind van x jaar oud is met de tablet. Die is er niet goed in, die doet maar wat, want het kent geen vrees noch consequenties.

@RogerWilco2 tijd maken voor zoiets essentieels is ook een keuze. Als zo'n ouder een week met 40 graden koort op bed ligt, gaat het leven ook gewoon door zonder die ouder.

@Aetje die kinderen zijn handiger omdat hun ouders ongeinterreseerd zijn. Dat is al besproken. Als jij apparaten koopt, stel je eerst accounts in. De ouder wordt systeem beheerder en kan zoveel beperkingen opleggen als hij wil.

Ik bedoel niet dat het leren niet ongemakkelijk en tijdrovend kan zijn, maar die kennis is zowel nuttig als noodzakelijk in de huidige maatschappij. Ik vind ook dat als je ervoor kiest om het niet te doen, je niet naar de Overheid kan wijzen, maar volwassenheid moet tonen en zeggen dat je er geen zin in hebt om daar wat aan te doen. Eigenlijk hetzelfde als wanneer je een verkeersovertreding hebt begaan; niet zeuren op de politie, maar erkennen dat jij de keuze hebt gemaakt en zonder morren betalen.

[Reactie gewijzigd door ABD op 4 augustus 2022 11:51]

Reageer
Side note voor wat meer contex uit mijn reacties.
Ik mis telkens de afslag met de referentie naar de overheid, want daar ligt niet die verantwoordelijkheid en daar van lees ik ook niets terug in de reacties hier van andere?
Wellicht lees ik daar over heen.

Ik bedoel eerder de tech industrie. Zij leveren de techniek, de producten en diensten. Die kunnen hier beter bij helpen door het gebruiksvriendelijker en slimmer te bouwen. Al wordt hier steeds beter aan gewerkt en zie ik sinds de eerste smartphones veel goede ontwikkelingen.

Maar als ander voorbeeld, een tweaker hier stelt me zojuist een vraag hoe ik met aankopen en de kids en vertel dat ik iets doe met een familie account. Daar was de Tweaker niet mee bekend, en wat je niet weet betekend dat je niet weet hoe je dat anders had kunnen doen. Ik geef een duwtje in de juiste richting, voilá de kids van de Tweakers kunnen niet zo maar aankopen doen.

Zo helpen we elkaar een beetje, ook al als de technische mogelijkheden wat onduidelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door systemshock op 4 augustus 2022 13:17]

Reageer
In principe ben ik het met je eens, maar niet iedere ouder heeft de tijd en mogelijkheid om ergens een paar avondjes voor te gaan zitten.

Er zijn genoeg ouders die maar net de dag doorkomen, zeker in één ouder gezinnen.
Reageer
Ware het niet dat de kids vaak handiger zijn met dergelijke apparaten dan de ouders, en gemotiveerder om dergelijke blokkades te omzeilen, dan ouders zijn om ze op te werpen. Dat is ondanks dat de huidige ouders meestal al met het internet opgegroeid zijn, niet anders. "Een paar avondjes ervoor te gaan zitten" is in deze 24/7 samenleving ook niet echt een kleine investering meer...
Reageer
Die meldingen kan ook nog per ongeluk zijn, heb al vaak genoeg gehad dat ik een popup krijg om te betalen, omdat ik probeerde weg te drukken en het kruisje oid erg klein is.
Reageer
Eens, zoiets heb ik zelfs wel eens mee gemaakt.
Dat betekend dat een foutje in een klein hoekje zit en te snel te maken is.

[Reactie gewijzigd door systemshock op 4 augustus 2022 08:32]

Reageer
Dat mag wat mij betreft ook veel gemakkelijker worden vanaf de installatie of een dedicated kinder omgeving (op iOS)

Zelf heb ik voor de kids alles op slot staan. Enkel YT kids en spelletjes met een max van 2h op squla na.

Safari staat uit waardoor ze niet via add links door kunnen. Niet downloaden via de App Store etcetera

Daarbij vind ik dat de adds in kinder games gewoon verboden moeten worden. Of een gratis beperkte variant of enkel betaalde game of via de arcade.

Thuis iig Adguard DNS nog boven op de beperkingen.
Ze kunnen niets kopen, al krijg ik wekelijks een melding dat ze iets willen kopen.
Waar/hoe krijg jij daar melding van? Of van de kids zelf?

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 3 augustus 2022 15:31]

Reageer
Als ze een app willen kopen krijg ik netjes een melding middels mijn iphone voor goedkeurig, evenals op android. Dat keur ik goed of wijs ik af. Bij afwijzing leg ik ook uit waarom. Ze kunnen niets zelf downloaden vanuit de appstore, gratis of betaald.

Dit kan je met een familie account intstellen op zowel iOS als Android.

[Reactie gewijzigd door systemshock op 4 augustus 2022 08:36]

Reageer
Aha. Nooit echt aandacht besteed aan dat familie account. Ga me er eens in verdiepen.
Reageer
Echter, een kleine loophole die ik heb gevonden.

Aangezien ik mijn aankopen ook op delen heb gezet, kan hij via zijn telefoon bij aankopen ook bij mijn downloads van mijn eerder gekochte apps downloaden. Dus als er een game bij zit wat nog niet voor je kleintje geschikt is, moet je je eigen apps niet op delen zetten.

Echter download ik zelf niet veel geks en check regelmatig zijn telefoon om het te checken.
Reageer
Vissen op Whales, zou wettelijk door de EU aangepakt moeten worden. De psychologische trucks die gebruikt worden om zoveel mogelijk geld bij de verslavingsgevoeligen uit de zak te kloppen zijn misdadig te noemen.

The Evil Secrets Behind Free to Play Games: https://www.youtube.com/watch?v=mlh24BnhKmo

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 3 augustus 2022 11:54]

Reageer
Wel humor dat hij zijn video heeft laten sponsoren door RAID Schadow Legends.
Het allemaal slecht en kwalijk vinden van de makers maar tegelijkertijd wel hun geld aannemen.. 8)7
Reageer
LOL Dat was idd mooi hypocriet
Reageer
Dat valt inderdaad nog meer. Maar het kan kunstmatig opgekrikt zijn met behulp van extreme reclame of win-acties of wie weet wat.

Sowieso vraag ik me echt af wie zo'n stom spel nou downloadt en er ook nog voor betaalt. Er zijn zo veel goede spellen zonder die meuk.
Reageer
Voor op je telefoon? Ik weet een stel ports van goede games, maar dat is meestal toch niet optimaal om tussendoor even te spelen. Verder als ik eens een poging doe een leuke game te vinden dan kom ik alleen maar uit bij meer van die microtransactie troep.
Reageer
Maar dit is toch ook geen leuk spel, gewoon dertien-in-een-dozijn-meuk. En, ja, het staat blijkbaar bol van de microtransactie-troep. Dus vraag ik me af waarom mensen in 's hemelsnaam dit zouden kiezen, uit de 10.000 of 100.000 spellen die er zijn.
Reageer
Ik vind het een heerlijk spel, zelfs na veelvuldig Diablo I, II en III gespeeld te hebben. Het is beslist geen dertien-in-een-dozijn-spel en ik heb er nog geen cent aan uitgegeven.

De gameplay is lekker, de graphics niet top-notch (want mobile) maar de wereld en story zijn mooi! Qua endgame is het ook zonder geld uit te geven wat mij betreft onderhoudender dan de endgame van D3. PvP doe ik niet in dit spel dus wat dat betreft is er ook minder noodzaak om geld uit te geven.

Al met al heel veel waar voor m'n uhhh, niet-geld.
Reageer
Ik vind het een heerlijk spel, zelfs na veelvuldig Diablo I, II en III gespeeld te hebben. Het is beslist geen dertien-in-een-dozijn-spel en ik heb er nog geen cent aan uitgegeven.

De gameplay is lekker, de graphics niet top-notch (want mobile) maar de wereld en story zijn mooi! Qua endgame is het ook zonder geld uit te geven wat mij betreft onderhoudender dan de endgame van D3. PvP doe ik niet in dit spel dus wat dat betreft is er ook minder noodzaak om geld uit te geven.

Al met al heel veel waar voor m'n uhhh, niet-geld.
en daar ligt het probleem....dat game developers het zo weten te twisten dat mensen het bijna als noodzaak gaan zien om geld uit te geven ingame, want anders....

Sorry hoor, niet naar jou bedoeld, maar wanneer is er OOIT een noodzaak om geld uit te geven in een game?? Vergaat de wereld als je het niet doet?? Verhongert half Afrika als je niet minimaal X bedrag uitgeeft in een game??

Dit is een verlengde, naar mijn idee, vann games waarbij je gruwelijk lang moest grinden om alles te vinden wat je wilde, naar grinden naar wat je wilde, maar voor betere stats en het punt dat werd bereikt dat mensen bv in D3 nadat het season letterlijk 3 uur begonnen was, al vroegen om een boost....WTF?? put some effort into it yourself......en dan na 2 weken zeiken dat je de game geen fuck aan vindt.....vreemd he, als je 0 moeite doet om zelf iets te bereiken, dan 2 weken rondhangt op een niveau waar je naar getild bent, maar zelf niet mee om kan gaan omdat je er nooit moeite in hebt gestoken, de game daardoor toch weer moeilijk is voor je en je er daarom maar mee kapt.

sorry voor de rant, maar het bovenstaande zie ik maar al te vaak......in de trend van....waarom zou ik er moeite in steken als ik er ook geld tegenaan kan smijten?!

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 3 augustus 2022 01:17]

Reageer
Ik vind je wel on-topic. Maar het punt blijft dat deze games misbruik maken van een bepaalde groep mensen en die manipuleren. Fijn dat jij, ik en Tuktop daar niet gevoelig voor zijn.

Maar;
https://youtu.be/pfvTjktC_U0

Hier wordt het heeel goed utgelegd
Reageer
Ik heb het filmpje niet gekeken maar ik vind het behoorlijk meevallen hoe manipulatief het is opgezet. Heb bij D:I absoluut niet méér de neiging om iets ingame te kopen dan bij bijvoorbeeld Destiny 2. En die game had ik al moeten kopen.

Misschien ben ik wel een uitzondering, maar ik vind mezelf behoorlijk verslavingsgevoelig als ik eerlijk ben.

Edit: ben me er overigens van bewust dat ik hierover een mening heb die uhhhh, niet zo breed gedragen is :)

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 3 augustus 2022 08:49]

Reageer
De opening zegt eigenlijk al genoeg, vervelende gast zeg.
Reageer
Ohja, absoluut. Maar hij heeft wel een punt hier toch? Of net zo min verder gekeken?

Punt is dat hun model bepaalde mensen probeert uit te buiten en als je niet tot die categorie behoort je de game gratis krijgt... Ik weet niet of ik dat model wil steunen...
@Tuktop Mss moeten we zeggen 'gokverslavingsgevoelig' en niet 'substancieverslavingsgevoelig?'
;)
Reageer
Goed onderscheid ja :)
Een model dat moedwillig uitbuiting nastreeft wil ik liever niet steunen nee, maar ik vraag me af of ik dat doe als ik het spel speel en er geen cent aan uitgeef. Wat ik overigens wel leuk vind aan D:I is dat geen enkele content gated is achter een paywall. Je kunt daadwerkelijk alles spelen, vooral het ranked (PvP)-element behoeft daadwerkelijk euro's spenderen maar dat is wat mij betreft slechts een klein onderdeel van het spel.

Bij Destiny 2 moet je eigenlijk ook steeds de DLC blijven kopen om mee te kunnen blijven doen, toch? En er zijn alsnog ingame purchases. Dat is op een andere, wellicht transparantere manier, maar toch.
Reageer
Ik kon het niet afkijken. Het was echt mega cringe.
Reageer
Nog een mooi filmpje met anonieme inside info van F2P developers
https://www.youtube.com/watch?v=mlh24BnhKmo
Reageer
Ik speel het spel al vanaf dag en zonder enige cent te hebben uitgegeven, ja het gaat minder hard dan de hogere spelers die wel betalen. maar des al niet te min voor een gratis game zit er genoeg content in!
En wat betreft mobile games dat draait toch alleen maar om microtransacties.
Reageer
Ik zeg toch ook niks over Diablo, ik reageer op dat jij zegt dat er zoveel leuke spellen zijn zonder die meuk. Maar als ik in de play store kijk dan zie ik vrijwel alleen maar van die microtransactie meuk.
Ik kan me dus wel voorstellen dat mensen dan toch maar Diablo eens proberen want dat is op zijn minst een grote bekende titel. En zit je er eenmaal in dan worden genoeg mensen ook wel verleid om te betalen, daar zijn die games heel sluw in om je te verleiden.
Over Diablo Immortal zelf zeg ik niks want heb de game nooit gespeeld.
Reageer
Je spreekt uit ervaring? Veel Diablo gespeeld in het verleden?

Diablo is wel DE game in dit genre, waarbij andere games als snel de stempel krijgen van 'diablo clone'.
Nu heb ik deze niet gespeeld, en kan ik niet oordelen of het spel leuk is of niet. P2W hoeft zeker niet in de weg te staan om dit soort type games te spelen zonder een cent uit te geven.
Reageer
AnimA was zeker niet slecht. Eternium ook niet, maar da's wel wat langer geleden voor mij.
Reageer
Tsja, ze hebben hun PVP pay 2 win gemaakt.
Daarom zitten er zo veel mensen 'gems' te kopen om hun character compleet te maxxen.
Al gehoord dat er al een hoop tussen zitten die bedragen van 70K dollar hebben uitgegeven er aan.

Niet normaal meer...
Reageer
Klanten die zulke bedragen neertellen zijn als ik het goed heb 'whales' genoemd.
What is a whale in business?
What Is a Whale? A whale is a sales prospect so big that it could make a major difference to your company's business. A whale is much larger than your usual target, and the revenue it could bring in is much larger, too.
Bron:
https://www.thebalancecareers.com/what-is-a-whale-2917364

Voor zulke bedrijven zijn jij en ik niet de doelgroep, ze moeten het vooral de whales hebben en het zó aantrekkelijk maken om gigantische bedragen te laten betalen.
Reageer
In deze context is ‘whale’ een te aardige term. In veel gevalen dekt ‘verslaafde’ de lading wellicht beter.
Reageer
Er is ook gewoon een kleine groep mensen (zoals binnen de gamingwereld de grote streamers) die zoveel geld verdienen dat de eerder genoemde 70k voor hen niet veel anders is dan wellicht 200 euro voor ons :P

Maar ja inderdaad, zolang ook maar 0,1% van de doelgroep dit soort voor ons absurde bedragen op één mobile/pay2win game stukslaat dan gaat er helemaal niks veranderen tenzij een overheid ingrijpt. Kunnen we allemaal wel 'met de portomonee' stemmen maar, zij het niet dat die tactiek op wellicht een enkele uitzondering na op deze schaal bewezen niet effectief is.

[Reactie gewijzigd door !mark op 2 augustus 2022 22:23]

Reageer
Ooit eens een discussie over gehad met een persoon in EVE waar ik wel eens mee op trok,

In het kort, in EVE kan je met echt geld "PLEX" kopen wat een tussen currency is en er zijn manieren om dit om te zetten naar ingame geld ISK door bijvoorbeeld voor plex een timecard voor een maand subscription te kopen met PLEX en deze op de ingame auction voor ISK aan te bieden.
Afhankelijk van de deal kon je in de gunstigste omstandigheden volgens mij omgerekend voor zo'n 10 tot 11 euro zo'n kaartje kopen en dat is wat hij deed.
Hij kocht 1 of 2x per jaar voor zo'n 5000 euro per keer aan timecards en verkocht deze dan gefaseerd door voor ISK.
Dus waar ik als normale speler voor zo'n 150 euro per jaar kon spelen en vaak nog minder uitgaf omdat ik ook wel voor ISK timecards kocht pompte hij gewoon meer dan 5 tot 10k per jaar in het spel nog buiten de andere dingen die hij voor PLEX kocht om.

Ik zag mij zelf als een doorsnee speler, qua activiteit misschien net bovengemiddeld en qua uitgaven ook net zo aangezien veel mensen wel eens een maandje of 2 het spel niet aanraakten. Dat soort spelers leverden dan misschien 100 euro op, daarvan heb je er dan dus zeker 75 tot 150 nodig om tot het zelfde bedrag te komen als deze ene persoon als je al zijn aankopen meerekend.

Zijn verhaal toen ik hem er naar vroeg was dat hij directeur van een eigen bedrijf was en miljonair dus al gaf ie 50k uit dan lag hij er niet wakker van. Dat deed hij dan ook want EVE was niet het enige spel wat hij deed. Hij bracht het zo
"Ik kan beter een dag extra werken dan dat ik een dag currency farm. Veel tijdsefficienter en zo kon hij focussen op leuke dingen in de spellen die hij speelde"
Of hij echt zo rijk was kon ik natuurlijk niet bevestigen maar dat hij zo veel geld in het spel pompte was wel duidelijk want met een paar uurtjes spelen miljarden ISK hebben dat lukt je niet zomaar :)

[Reactie gewijzigd door Roharas op 3 augustus 2022 10:08]

Reageer
Doet mij denken aan die ene chathapp die 199 euro kostte? Iets met een diamant ofzo. Geniaal natuurlijk, maar ook complete kolder.
Reageer
Voor zulke bedrijven zijn wij wel een doelgroep want de Whales hebben ons nodig om te kunnen winnen in PvP.
Reageer
Binnen het spel dat ik speel (f2p trouwens), noemen we dit krakens. Whales spenderen een hoop, die geven genoeg uit om vrijwel alles te hebben. Maar mensen die echt alles 'perfect' willen en extreme hoeveelheden zoals dat uitgeven, dat noemen we krakens. Whales doen iets van 500-1000 per maand wat natuurlijk absurd is, maar krakens doen makkelijk 5k+.

Ja het is een absurde wereld, en dit soort games richten zich op deze mensen. Het concept veel verkopen aan weinig vs weinig verkopen aan veel, heeft duidelijk de voorkeur bij de eerste groep.
Om iets uit te geven is voor veel mensen een drempel, de mensen die wel uitgeven, zeker de mensen die flink geld hebben, die zijn veel makkelijk zover te krijgen om absurd veel te laten kopen.
Reageer
Een whale is meestal iemand die door bijvoorbeeld veel aandelen of crypto een bepaalde macht/invloed op de markt heeft en zo koersen kan beïnvloeden.

Iemand die 70k aan een mobiel spelletje verspeelt voor betere loot is gewoon verslaafd. Het levert die persoon ook niks op.

Blizzard richt zich met een laagdrempelig spel op een zo groot mogelijk publiek, omdat elke speler meer de kans vergroot dat ze geld verdienen. Bij voorkeur aan jonge mensen die de gevolgen van hun acties moeilijk overzien.
Reageer
Tsja zo zullen we helaas nooit van Pay 2 Win afkomen als mensen zoveel geld eraan uitgeven. Compleet gestoord.
Reageer
Ik zag vandaag toevallig een video van iemand die 100k heeft uitgegeven en dus geen PVP matches meer kan vinden, omdat hij te hoog is in rank. Vond ik wel ironisch
Reageer
Je bedoelt waarschijnlijk de video waarop in deze commentaar wordt gegeven: https://www.youtube.com/watch?v=SVOSFE12Mw8

Deze speler wacht inmiddels al een behoorlijke tijd om een spel weer te kunnen spelen waar hij zoveel geld voor betaald heeft. Hij kon inderdaad geen matches meer krijgen omdat zijn MMR zo scheef gegroeid is omdat hij vanaf het begin bijna onverslaanbaar was. Naar zijn eigen zeggen maar 3 losses waarvan 1 disconnect en 2 omdat hij niet echt aan het spelen was.

Laar in ieder geval prima zien waar het verdien model zit in dit spel en dat het 100% pay to win is. (kill death ratio van 40/0?)
Reageer
Gelukkig bied de game zowel PVP als PVE content aan en dat iemand 100K uitgeeft is al gek. maar inderdaad dan moet blizzard niet mensen buitensluiten of door een of andere code niet tegen elkaar laten spelen. zou gewoon tegen ieder moeten kunnen spelen toch?
Reageer
Klopt inderdaad! Hoorde dat wanneer je er een paar duizend in gooit in principe niet te killen bent in PVP in plaats van dat dit scaled..
In world of warcraft als ik het goed herinner (correct me if I'm wrong) back in Legion elke 100 ilvls was 1% meer damage/defences. Laat maar weer zien dat men gepushed wordt om voor Immortal te betalen zodat daadwerkelijk een groot voordeel te behalen valt.
Reageer
ASls je 70k kan missen om een beetje te gamen zal je je hand wel niet omdraaien voor een paar millies.
Reageer
Aan de andere kant hebben we Candycrush die dat bedrag iedere maand ontvangt... Denk dat Blizzard/Activision liever iedere maand 200m per maand verdiend ipv 130 van die 2 spelen.
Reageer
Als je als bedrijf niet al het geld krijgt is het niet genoeg...
Reageer
Ben benieuwd hoeveel van deze spelers blijven hangen. Ik was net weer uitgekeken op Diablo immortals. Diablo 4 ga ik zeker weer spelen.
Reageer
Ik vind het altijd bijzonder als mensen zeggen dat ze een game die nog niet uit is zeker gaan spelen. Ik ben Diablo fan, maar het is verre van zeker dat Diablo 4 een goed spel gaat zijn. Als er soortgelijke microtransacties als met Immortal in zitten blijf ik er ver van weg.
Reageer
Omdat het sowieso niet dezelfde structuur ervoor gaat krijgen:
For those worried about what and how much Diablo 4 will cost, a Blizzard Entertainment community lead said on Sunday it will be nothing like the rather … aggressive monetization behind Diablo Immortal, which launched two weeks ago.

Diablo 4, which will launch sometime in 2023, will be a “full price game built strictly for PC/console audiences,” Blizzard’s Adam Fletcher wrote on Twitter. Additional monetization will come from “optional cosmetic items & eventually full expansions.”
Bron: https://www.polygon.com/2...ortal-pay-2-win-cosmetics. Wat dat betreft verschillen de mobile gaming markt en de PC/console gaming markt gewoon teveel.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 augustus 2022 21:01]

Reageer
'omdat'... Nou ik denk dat het gewoon een drama gaat worden, D4. Meer van D3 waarschijnlijk, en dat was geen feest. Ik denk dat ik van alle grote ARPGs D3 het minst heb gespeeld, en niet omdat ik het te weinig heb geprobeerd. Het is gewoon. Zo. Saai. Maar in Path of Exile, Grim Dawn, D2(Res) kun je eigenlijk blijven terugkomen...

Alles wat Blizzard de laatste jaren heeft gedaan is uitgelopen op een fiasco. Het talent is er allang weg. Het enige wat goed is gelukt is een grafische upgrade van bestaande content, en in het geval van Warcraft 3 zelfs dat niet. Oh ja, en WoW expansions, uiteraard 8)7

En het stomste is nog, ik zal waarschijnlijk ook D4 ergens voor een zacht prijsje gaan proberen... De formule is en blijft natuurlijk prima en de lore points bestaan nog altijd... Maar hype... neuh.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 augustus 2022 21:04]

Reageer
Wat D4 wel gaat worden weten we niet, dat is altijd afwachten. Wat we dus wel weten is dat D4 dus niet de monetization zoals Diablo Immortal gaat krijgen, dat lijkt mij op zich al een hele verbetering.
Reageer
Het zou wat zijn... haha dan hadden ze denk ik wel meteen het hele project in de ijskast kunnen zetten.
Reageer
De originele tweet laat anders aardig wat ruimte over.
D4 is coming out as a full price game built strictly for PC/console audiences. The game is huge & there will be tons of content after launch for all players. Paid content is built around optional cosmetic items & eventually full expansions. We will be sharing more info soon!
Source: https://twitter.com/PezRadar/status/1536053922875310080
Men heeft nog lang niet de woorden durven te uiten dat er alléén cosmetic/expansions worden verkocht.
Reageer
En het is natuurlijk ook zo dat hier nooit over gelogen word *cough*Fallout 76*cough*
Reageer
Er is anders genoeg beeld materiaal van Diablo 4 al hoor, tal van dev posts over ontwikkeling etc.
Reageer
En dat materiaal wisselt enorm.
Voor de zomer hadden ze wat videomateriaal die vooral sfeer moest neerzetten. Op zich best aardig, maar ik had toen al zoiets dat dit niet het 'spelen' van de game is.

Recenter die Necromancer reveal, wat in D2 mn favo class was btw. Vond het vooral weer zon chaotische, sfeerloze bende. En het sentiment leek vooral om schaal te gaan. "100+ dungeons ya'lllll". Ja als dat meer van hetzelfde is boeit dat niet veel.

Enerzijds weinig vertrouwen in Blizzard van de afgelopen jaren (ooit mn favo studio), maar final verdict pas zodra de game er daadwerkelijk is. Laat me graag verassen en wegblazen.
Reageer
Geen idee of het een goed spel wordt, wat ik wel weet is dat ik het ga proberen.
Te veel lol gehad met Diablo, Diablo 2, Diablo 3, Diablo 2 resurrected, Diablo Immortal(zero microtransacties).
Dus ja, ik heb wel vertrouwen, en ja ik geef het een kans.
Reageer
Ben benieuwd hoeveel van deze spelers blijven hangen.
Maakt dat uit? Die spelers hebben hun 'financiële bijdrage' al gemaakt, net als het Blizzard niet echt boeit hoe lang de D3 spelers blijven hangen, je heb het spel al gekocht, het geld is binnen.

Wat belangrijker is of het aantal vertrekkende spelers significant meer zal zijn dan de nieuwe spelers en dat daarmee ook direct de microtransacties afnemen. En om daar iets zinnigs over te zeggen, is het spel nog veel te kort uit.

Ik heb Diablo Immortal nog niet kunnen spelen omdat het officieel nog niet uit is in Nederland, dus dan moet je gaan rotzooien en dat is meer moeite dan Diablo Immortal me waard is. Kennelijk jou wel of je woont niet in Nederland/België...
Reageer
Exact, de nieuwigheid is er straks af. Diegene die enorm veel geld hebben uitgegeven kunnen straks niet met hun fiere "e-peen" rondparaderen want er wordt steeds minder op gereageerd. Een handvol aan Oosters publiek blijft over, daar mobiel gamen daar populairder is dan hier.
Reageer
En zo maak je een flut game, weet je nog meer geld binnen te harken dan menig game ze nu nog in hun library hebben zitten.. zo zie je maar, 'f2p' loont, zolang je er maar een hype sausje overheen gooit. Beetje het 'gachapong' van oosterse landen, het was gewoon gokken, maar iedereen zag het als een 'spel'.

En dan gaat het niet meer om het principe, of wat hun doelgroep is, of wat hun doelgroep juist niet is, het is puur en alleen het signaal wat wederom weer is afgegeven.. least effort, max profit. Het pakt de absolute zwakheid van gemiddeld 'mobieler' en weet dit gewoon perfect weg te zetten voor maximale profit. En zo zullen er 100.000 andere 'startups' zijn die dezelfde route gaan volgen, de easy-cash methode. En waar er 1 succesvol is, vallen er 1000, maar wat maakt het uit? Je gooit zulke games met wat copy&paste gewoon weer opnieuw in de markt, er blijft vanzelf wel wat hangen.

Het maakt heel blizzard niet meer uit wat 'gamers' van hun vinden, wat hun oude doelgroep en klantenbestand nu van hun vinden, zij hebben een markt gevonden die factor 1000 groter is, 1000 meer omzet levert en werkelijk niets weet van zulke businessmodellen.

Ergens is dit een beetje de gokautomaat en roken van de jaren 90's, kosten bakken met geld, was zeker niet goed voor je, maar /care.. je hebt het toch naar je zin? Consumeren anno 2022 is een bijzonder iets geworden, waar we enerzijds boompjes poolkappen en beschermde vogeltjes proberen te redden, gooien we gelijktijdig voor onze 'leisure' bakken met geld (en niet te noemen de hoeveelheid energie duizenden en duizenden telefoons verbruiken) voor wat simpel vermaak. Bedenk je eens wat de wereld had kunnen doen met 100 miljoen..

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 2 augustus 2022 21:42]

Reageer
Je haat geen Blizzard, je haat kapitalisme
Reageer
Dit f2p/p2w concept past prima in de huidige tiktok generatie. Instant gratification. Je hoeft in het spel niet meer je best te doen, maar koopt gewoon wat je wil. Voeg nog het gok aspect toe en het is klaar. Games waar de betalingen puur cosmetisch zijn heb ik minder moeite mee. Maar met geld voordeel kopen laat ik ver links liggen.
Reageer
Diablo II: Resurrected hardcore ftw 😎
Reageer
Op de console wordt dat maar weinig gedaan. Ik speel het liefst ook HC

[Reactie gewijzigd door Bulls op 3 augustus 2022 10:34]

Reageer
We krijgen ook gewoon de games die we verdienen. Jemig.
Reageer
Zegt weinig als je daarvoor veel meer verdiende toch?

Dat het een hoog bedrag is ala

(ho moest onder Ch3vr0n in 'Blizzard ziet aantal spelers toenemen dankzij Diablo immortal')

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 2 augustus 2022 20:21]

Reageer
Als je wat uren gratis plezier wilt hebben is het een prima game. Speelt best lekker op een tablet.
End game is wel een beetje een drama aan jou dan de keuze of je met euro's gaat smijten of enorm veel vrije tijd. Nu ik wat ouder ben is het enorm snel progressie boeken in games niet meer het belangrijkste.

Het grootste pluspunt vind ik dat het je accu amper leeg trekt (IOS).
Reageer
Tsja. Ze hebben er een hoop mobile spelers bij. Maar de tevredenheid van de gemiddelde Blizzard speler? Kan niet anders dan door het afvoerputje zijn gegaan. Blizzard is een grens over gegaan met Immortal voor veel mensen waar ze niet meer van terug kunnen komen.
Reageer
Het aantal spelers nam voor het eerst weer iets toe en kwam in het tweede kwartaal uit op 27 miljoen, wat een hoger is dan het dieptepunt van 22 miljoen van het eerste kwartaal van dit jaar.
Sjah, echt veel nieuws is er het afgelopen jaar niet uitgekomen, dus zo bijzonder is dit niet (buiten Immortal). WotLK en Dragonflight komen dit jaar nog uit dus Q4/Q1 zullen ook wel goed gaan.
Reageer
En vergeet Overwatch 2 niet, in oktober. Ik kijk daar vooral naar uit!
Reageer
Laatst een video op youtube gezien over iemand die meer dan 100k dollar heeft uitgegeven aan Diablo Immortal en nu zon hoge MMR (rank) heeft dat de matchmaker geen games meer voor hem kan vinden, hij wilt nu zijn geld terug bahahaha, had die een video gemaakt over hoe oneerlijk het wel niet was. Digitaal leedvermaak.
Reageer
Heb ik ook gezien idd. Hij heeft gewonnen en is er niet blij mee. Ik vraag me af of hij daadwerkelijk skill heeft, of puur zo hoog is gekomen door overpowered te zijn. Zelfde als cheats gebruiken, wat een uitdaging man.
Ze moeten hem maar tegen een clone bot laten spelen, verliest hij vast.
Reageer

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee