Xiaomi toont 12 Lite-smartphone met 108-megapixelcamera en 120Hz-amoledscherm

Xiaomi toont zijn 12 Lite-midrangesmartphone voor de internationale markt. De 12 Lite is voorzien van een Snapdragon 778G en 6GB of 8GB ram. Het toestel beschikt daarnaast over een 6,55"-amoledscherm met verversingssnelheid van 120Hz.

Het amoledscherm van de Xiaomi 12 Lite behoudt hetzelfde formaat als in de Xiaomi Mi 11 Lite van vorig jaar. De verversingssnelheid krijgt een upgrade van 90Hz naar 120Hz. De beeldresolutie blijft full-hd, en ondersteunt Dolby Vision en HDR10+.

Xiaomi voorziet de 12 Lite van een Snapdragon 778G-soc, die ook in de Samsung A52 te vinden is. Er zijn versies met 128GB of 256GB aan opslag en 6GB of 8GB ram. Het toestel heeft een 4300mAh-batterij en ondersteunt 67W-snelladen. Volgens Xiaomi is het toestel binnen 41 minuten volledig opgeladen.

De smartphone bevat een primaire 108-megapixelcamera met een HM2-sensor van Samsung. Verder is er een ultragroothoeksensor van 8Mp aanwezig, alsook een macrocamera van 2Mp. De frontcamera betreft een 32-megapixelcamera die in een punch-hole verwerkt zit in het scherm.

De Xiaomi 12 Lite krijgt een prijs vanaf 399 dollar. Het is niet bekend of en wanneer het toestel in de Benelux uitkomt. Enkel 'internationale markt' wordt door het bedrijf genoemd. De Mi 11 Lite en diens 5G-versies zijn wel verkrijgbaar in de Benelux. Eerder deze week onthulde Xiaomi zijn 12S-serie voor de Chinese markt. De 12S, 12S Pro en 12S Ultra zijn voorzien van de Snapdragon 8+ Gen 1-soc. Het Ultra-model beschikt over een 1"-camerasensor van Sony.

Xiaomi 12 LiteXiaomi 12 Lite

Door Sabine Schults

Redacteur

10-07-2022 • 12:20

72

Reacties (72)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben nog steeds aan het wachten tot camera's achter het scherm zullen zitten. Is er eigenljik al een idee wanneer dit gemeengoed zal worden? Voor de rest wel interessante telefoon precies.
ZTE kwam recent met een nieuwe Axon 40 Ultra die nieuwere generatie camera onder het scherm heeft.

Conclusie is dat het nog steeds flut foto's maakt, maar beter dan de eerste generatie, wat wel opviel wat dat de pixels rondom de camera deze nu beter verbergen.

Voor iemand zoals ik die de camera liever kwijt dan rijk is boeit de foto kwaliteit ervan mij niet, maar er is dus alsnog vooruitgang met de techniek zo te zien.
Dat is goed om te lezen. Frontcam kwaliteit maakt mij ook niet echt uit. Mijn huidige Xiaomi Mi 9T heeft een pop-up camera. Vind het ontzettend jammer dat fabrikanten dat niet meer gebruiken. Was een perfecte oplossing.
Dat is waar ik op wacht, weer een budget model met pop up camera, na een telefoon zonder gat/bezels te hebben wil je niet meer zonder, scherm is toch wel een van de belangrijkste dingen voor mij betreft smartphones. Ik vrees dat het teveel kost om te implementeren en we het daarom niet meer zien.
De pop up camera's was een tijdelijke 'hype´, ik geloof nooit dat zulke modellen nog gaan verschijnen. Sowieso ben ik wel benieuwd of we echt nog innovaties gaan zien bij smartphones.
Geen idee wat je budget is, maar wellicht is de OnePlus 7 Pro iets voor je. Een ietswat oudere telefoon (dus wellicht problemen met support over x jaar) maar heb 'm zelf met veel plezier gebruikt altijd.

Zie nu trouwens dat de prijs helemaal niet zo gek veel naar beneden is gegaan sinds release dus misschien toch niet zo'n goed idee :+
Budget is rond de 200 euro, dus die oneplus 7 pro zit er inderdaad iets te veel boven :P.
Je kunt eens kijken naar de Redmi K20 pro. Kun je zeker wel rond de 200 vinden en erg vergelijkbare specs met de oneplus 7, inclusief popup camera
Mee eens, ook de flip mechanisme zoals wat de Asus Zenphone Flip smartphones gebruiken vind ik een goede oplossing.
Jup of zoiets als de Xiaomi Mix 3. Blijf ik ook geweldig vinden. Dat sliden was een verslavende tik
Ik heb mijn 9T nu 2 jaar en kan nog geen opvolger vinden... Nou is het gelukkig nog steeds een rap toestel en heb ik nog niet echt een andere nodig naar weet niet wat het dan moet gaan worden ;( ;(
Vervang de batterij en ga vrolijk door
Zo zat ik dus ook. Alles is minder goed dan de 9T. Laatst was die van mij bijna verzopen, de volgende dag deed ie het gelukkig weer. Ondertussen flink gezocht naar een waardige opvolger, maar eigenlijk onvindbaar.
Ook de batterij al eens vervangen, dat vond ik al spannend zat :)
Inderdaad, ik gebruik ook de 9T, en ben ontzettend blij met de pop-up camera. Het zorgt ook voor grappige blikken als 'ie met licht en geluid wordt geactiveerd ;)
Elke keer als ik een ander toestel gebruik, erger ik me aan 'het gat'.
Naar die zte keekcik naar uit, totdat de prijzen bekend werden gemaakt. Een advies prijs van 949 is gewoon idioot (te) veel geld voor een telefoon
ik heb dit nu al op het binnenscherm van mijn Z Fold 3. Er zit een pixel matrix voor de selfiecam zodat deze niet opvalt bij normaal schermgebruik maar wel bruikbaar is tijdens beeldbellen oid.

Meer moet je er echter ook niet mee willen doen. Want er zit wel degelijk een verkleurd stipje in je scherm als je er op gaat letten, en de beeld kwaliteit van de camera is niet goed voor selfies.

Bij de Fold kan ik gewoon de hoofdcamera cluster gebruiken met het voorscherm voor selfies dus is dat niet zo'n probleem. Bij een normaal toestel moet deze technologie echt nog wel een paar generaties verder zijn voordat je dit wilt. Apple gaat vanaf de iPhone 14 pro bijvoorbeeld al wel de Face ID sensoren in het beeldscherm verstoppen maar nog niet de camera, zodat de foto kwaliteit goed blijft.

[Reactie gewijzigd door Styreta op 25 juli 2024 14:54]

Kijk eens naar de Mi Mix 4, ze kunnen het wel bij Xiaomi. Zou mijn volgende telefoon worden, ik blijf het een gedrocht vinden zo'n gat in het scherm. Maak toch geen selfies, dat hoofd van mij ken ik nou wel.
Dan heb ik de selfiecamera nog liever in de de frame zoals bij Sony telefoons, MS Surface Duo 1/2 en de meeste gaming telefoons. De pop-up of een flip camera vind ik een twee keuze door beweegbare onderdelen, maar nog steeds beter voor selfies dan een camera onder het scherm.

De Asus Flip 8 is niet zo lang geleden uitgekomen met een flip camera, voordeel hier van is dat je selfies maakt met de hoofdcamera.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 25 juli 2024 14:54]

die van Sony hebben volgens mij ook nog steeds de veel betere front facing speakers, wat echt top is
Maar wat is nu echt het voordeel ! Waarschijnlijk veel duurder en moeilijker te implementeren en wat levert het op? een maar mm schermwinst.bij een klein model telefoon misschien nog wel maar due zijn er ook al nauwelijks.
Op de dag dat Skynet self-aware wordt ergens tussen 2031 en 2043
.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 25 juli 2024 14:54]

Yep, ben nog steeds heel blij met mijn mechanisch uitklapbare front cam, niet wetende dat dit blijkbaar uniek was en daarna uitgefaseerd ging worden. Tot op heden geen telefoon gezien dit aan deze eisen voldoet.
Hoe lang is de software ondersteuning? Samsung doet dit wat mij betreft een stuk beter dan xiaomi.
Ik weet niet hoe het nu is, maar mijn mi 9t heeft upgrades gehad vanaf Android 9 naar 11. er komen geen verdere officiële updates meer voor deze telefoon en security update staat op 1-8-2021....
Hiervoor had ik een redmi, die had hetzelfde.
Geen Xiaomi meer voor mij.
Heb hiervoor ook een Xiaomi gehad. Maar de bloatware en update beleid toch besloten om nu een Samsung te nemen.
de mi toestellen hebben inmiddels langer support meen 3 versies en 4 jaar updates, de redmi s zitten nog op 2 jaar
de mi toestellen hebben inmiddels langer support meen 3 versies en 4 jaar updates, de redmi s zitten nog op 2 jaar
Is helaas enkel voor de 12 en 12 pro, bij de presentatie werden speciaal die 2 benoemt en bv niet de iets goedkopere 12x.
Verwacht dus dat het bij deze toestellen minder zal zijn.
bij de 11 serie waren ook de mid market T modellen met de langere periode
Wat ze beloven en doen zijn twee heel verschillende dingen helaas. Mijn mi 9 lite met eu rom heeft tot nu toe dan maar 1 versie update gehad en al een jaar geen security updates meer. En ook deze zou volgens het oude regime 2 versie updates krijgen en drie jaar updates. En volgens wat berichten in de mi community en het inmiddels verwijderde telegram kanaal voor de mi 9 lite hebben ze hem end of service verklaard. Of te wel neem alles wat ze beloven met een flinke korrel zout.

Voor mij geen toestellen meer van volledig chinese bedrijven na een soort gelijke ervaring met motorola en nu xiaomi.
"De 12S, 12S Pro en 12S Ultra zijn voorzien van de Snapdragon 8+ Gen 1-soc. Het Ultra-model beschikt over een 1"-camerasensor van Sony."

Interessante vergelijking, maar juist daarom mis ik info over de grootte van de sensor in dit nieuwe toestel van Xiaomi.
Beetje een gekke zin eerlijk gezegd. Die telefoons zijn allemaal 2-3x zo duur. Het is trouwens dan zelfs bij die high-end modellen weer enkel de Ultra die die enorme sensor heeft. Die samsung sensor is 1/1.52”, De non- ultra modellen hebben een 1/1.28" sensor, dus iets groter.
lite, S pro en S Ultra naast elkaar:

https://www.gsmarena.com/...one2=11651&idPhone3=11614
Ik zou wel willen dat telefoon makers eens een horizontale camera bar gaan maken met de main camera in het midden van het toestel. Ik erger me aan het feit dat als ik een meer close up foto neem dat ik dan mijn telefoon heel raar moet houden om een mooie centered foto te krijgen omdat die links van het toestel zit.

Kan je trouwens de 120 hz uitzetten? Ik vind het maar onzin en bij mij is het accu duur > een silly 120 Hz. Enige voordeel dat het kan hebben is als je 3d spelletjes speelt maar dat vind ik persoonlijk waardeloos op een telefoon.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 25 juli 2024 14:54]

Enige voordeel dat het kan hebben is als je 3d spelletjes speelt.
Dat is onzin. Overal merk je dit verschil, vooral met swipen.
Of je het nu merkt of niet, de vraag is of het he verschil in batterijduur waard is. En het antwoord is vaak nee. Ik heb dan ook liever dynamic refreshrate tussen 1 en 120Hz. In zit nu te kijken naar een statisch beeldscherm met een website. Hoeft alleen ververst te worden als ik iets type of de cursor knippert.
Dynamisch zou nog beter zijn idd. Geen nut om 60hz te renderen als je een stukje text zit te lezen.
Ik heb met swipen animaties in zijn geheel verwijderd via de developer panel dus nee met swipen zal ik daar niet van merken aangezien de transitie instant is.
Ik hoop dat ze beter hun best doen met het updaten van deze lite, bij de mi 9 lite met EU rom is het een drama. Nog altijd geen miui 12.5 en al een jaar lang geen security updates terwijl andere regio's al wel op 12.5 zitten en voor de russische er recent nog een nieuwe "beta" is uit gekomen.
Ik heb op mijn note 8 gewoon 12.5.2 en een recente update voor beveiliging. niet dat me dat iets boeit maar wel raar dat een ouder model een nieuwe update is.
Tjah ook geen idee behalve dan dat de note 8 geen mi maar een redmi is volgens mij en als ik het een beetje heb kunnen ontcijferen zit daar een ander ontwikkel team achter. Het meest bizarre is ook dat de twee miui 12.5 roms die er zijn allebei op een oudere security patch zitten dan de EU miui 12. Ik vermoed dat ze er een behoorlijke puinhoop van hebben gemaakt en deze en nog wel meer toestellen uit dezelfde generatie niet zonder problemen kunnen updaten. Maar dat durfen ze niet toe te geven en laten liever alle gebruikers in het duister tasten of er ooit nog een update komt.

Hoe dan ook geen Xiaomi meer voor mij.
Mijn MI note 10 lite heeft allang MIUI 13.0.1. en android 12. Heb dit ding ook al 2.5 jaar. Het is ook nog een 8GB RAM waar je 3GB bij kunt doen vanaf je interne geheugen. En met een 5260mah batterij.
Heb hier 310€ voor betaald en dat kost hij nog steeds, alleen heb je dan een 6GB aan RAM en is de mijne van 8GB RAM nog een stuk meer waard ook.
Hiervoor had ik de redmi K20 pro. Verkocht als MI 9T pro in NL. Deze heb ik 1.5 jaar gehad en voor meer verkocht dan ik zelf had betaald.
Hoezo Xiaomi geen goede koop??
Een bedrijf dat bijna geen winst maakt of veel geld kwijt is aan personeel en reclame, en dit allemaal weer investeert in hun nieuwe produkt is altijd een beterre koop dan bedrijven en merken die hier wel veel kosten in investeerd.
Daar hoef je echt geen kernfysica voor gestudeerd te hebben. Toch?
Ik heb geen idee wat je precies wilt zeggen, behalve dat je blij bent met jouw toestel.

Waar heb ik het over geld of een goede koop gehad?

Ik heb het over het update beleid en hoop dat ze het beter doen dan voor de mi 9 lite waarbij ze zich niet hebben gehouden aan hun eigen beloofde beleid. Misschien dat ze hun zaakjes weer wat op orde krijgen maar voor 9 lite serie is het een zooitje en wanneer je de mi community bekijkt bij wel veel meer series. Ze hebben zelfs ergens publiekelijk hun excuses aangeboden vanwege de puinhoop die ze van de updates naar miui 12 en miui 12 zelf hebben gemaakt en miui 12.5 was voor velen niet veel beter als je hem al kreeg.

Maar goed ze hebben ook meer telefoons te onderhouden dan dat konijnen jongen krijgen dat moet wel een meer mis gaan.
Voor degene die zo graag een kleine smartphone willen.
dan is de 12s bijna een beter keuze (wel 100-150e duurder en nog china only (geen B20 band) op dit moment)
https://www.gsmarena.com/...one1=11645&idPhone2=11472
152mm ipv 159 zoals vermeld door @botoo

[Reactie gewijzigd door xtrme op 25 juli 2024 14:54]

152mm is de 12S, de Lite is (volgens Xiaomi zelf) 159.30mm.
Niet echt klein: 159.30mm x 73.70mm x 7.29mm
Ee bestaat geen one size fits all
Precies, daarom voelt het fout dat er zijn bijna geen mobieltjes onder 72mm breedte, en mss 1 of twee onder 70mm breedte.
65mm en zo, dat comfortabel is voor de iets kleinere handen (zoals mijn vrouw) bestaat helemaal niet.

Terwijl er zijn letterlijk honderden mobieltjes rondom 75mm breedte.
Er is altijd een groep die kleine smartphone als voorkeur heeft maar de grote groep blijkt toch een voorkeur voor grote toestellen te hebben. Hoe denkt u dat een commercieel onderneming zijn beslissing neemt? Maw. Die groep heeft gewoon pech. First world problems.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 25 juli 2024 14:54]

Sony heeft smalle modellen, kijk daar eens naar?
Vanwaar je opmerking met betrekking tot kleine smartphones?

Als je een (recente) kleine smartphone zou willen, dan valt de keuze veel eerder op de Xiaomi 12 of de Samsung Galaxy S22.

Deze smartphone zit niet veel onder de standaard smartphone formaten.
Omdat bij elke nieuwe "normale" toestellen dezelfde opmerking wordt gemaakt.
Waarom zo een groot scherm formaat wanneer kleinere? Ik zou graag een groter schermformaat willen zien maar typ dat niet bij elk nieuw uitgebracht toestel. O+

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 25 juli 2024 14:54]

Maar 6,55" is niet echt klein?

Echt kleine telefoons op iPhone 12/13 Mini na heb je niet meer, maar compactere telefoons (vergeleken met de meeste op de markt) bestaan nog wel.

Niet om die discussie weer te starten, er is in het verleden genoeg gezegd erover.
Juist daarom wél de discussie starten.

Ik vind het maar niks, die joekels van een telefoons. Graag ook nette 6 inch toestellen op de markt. Of anders drie smaken: small, medium en large. Voor elk wat wils.
Ik ben de discussie een beetje moe geworden, ik wil ook dat telefoons compacter zijn en weer dingen hebben zoals een MicroSD slot en een 3.5mm jack.

Maar als hoofdpunt gewoon meer compact, dit was 1 van de redenen dat ik over ben gestapt naar iOS, omdat wat er wel nog redelijk compact was qua Android, meteen inleverde op accu duur.

In ieder geval de reden dat ik die discussie zelf deze keer niet wilde starten is omdat het iedere keer op hetzelfde neer komt, hoe ik het zie is dat telefoons zoals de 12/13 Mini "geflopt" zijn door gebrek aan keuze, bijna de hele smartphone markt bestaat uit grote telefoons met enkele uitzonderingen die meer "compact" zijn zoals de S22, iPhone 13 (Pro) of de Zenfone 8 van Asus.

Dus men kiest dan wel omdat het niet anders kan (meestal de mensen die een goedkopere toestel zoeken) automatisch voor een grotere telefoon, en dus verkopen de kleinere toestellen die op vrijwel 1 hand te tellen zijn, logischerwijs slechter.

Het hoeft van mij niet perce zo klein als een 12/13 Mini (bied de optie wel aan voor de rest van de markt), maar zo'n modernere Galaxy S10e met 3.5mm en een MicroSD kaart slot zou een fijne optie zijn (mijn partner had deze hiervoor, prima toestel)

Misschien ben ik wel een zeur, maar de smartphone markt is best wel saai geworden, deels omdat bepaalde merken weg zijn en deels omdat veel bedrijven (China vs China) gewoon kun designs te veel copy pasten.

Dat en het feit dat men zich te weinig focussed op wat een telefoon en de gebruiker ervan nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 25 juli 2024 14:54]

De redenering klopt niet. Omdat er weinig van iets is verkoopt het slecht.

Het is het omgedraaide, omdat er wereldwijd weinig vraag naar is, is er weinig aanbod.

Logisch is dat ook, bedrijven willen geld verdienen, dus richten zich op die doelgroepen. En soms wordt er ook een niche product uitgebracht zoals een kleine telefoon of een bouwvakkers telefoon, of een zelf te repareren telefoon.

Mocht je toch overtuigd zijn dat die markt er is, verzamel mensen met hetzelfde idee, en zoek een partij om gezamenlijk een kleine telefoon op de markt te zetten. Die investering verdien je dan wel terug. Fairphone is misschien een goede partner om zoiets mee te beginnen want die hebben ervaring en zijn lokaal benaderbaar.
Het is het omgedraaide, omdat er wereldwijd weinig vraag naar is, is er weinig aanbod.
Smartphone fabrikanten hebben dit (probleem) zelf gecreëerd.

Probleem tussen de haakjes omdat de telefoons wel verkopen, dus geen probleem voor de fabrikant zelf, maar wel voor mensen die een kleinere telefoon willen.

Maar grote telefoons zijn slechts 1 probleem die smartphones anno nu hebben, echter wel eentje die het meest opvalt.
Ik denk dat het meer de combinatie is. Wanneer je nu nog een kleine telefoon koopt, zit je ook gelijk in het budget tarief voor de andere onderdelen. Als een klein scherm ook een keuze is voor een top telefoon of een mid range telefoon, zullen ook mensen er voor kiezen. Mensen kiezen voor een pakket, niet alleen voor een scherm.
Zou inderdaad echt top zijn.
Small Med Large.
Makes everyone happy.
Serieus gaan we dit formaat nu ineens klein noemen? In dat geval zijn er een hoop kleine Android toestellen 8)7
Ik begrijp niet wat mensen tegen een punchhole hebben. Het zou niet in m'n laptop moeten zitten, maar op m'n telefoon heb ik er werkelijk geen last van.
Idem, ik vind het ook wel fijn dat je het in tegenstelling tot een camera achter het scherm nog praktisch gezien kan afplakken (wat ook nog netjes past binnen de punchhole van een screen protector als je die gebruikt). Beste vond ik nog de popup camera maar het verschil is vrij subtiel.
Ik was eerst ook flink tegen maar na een paar maanden is het geen doorn in het oog meer.
Heb nu 2 punch hole telefoons en een met een drop in het midden. Wat me wel irriteert is dat de klok links zit. Maar dat is een android dingetje denk ik. Ik zou dat graag naar rechts terug zien.
Ondanks dat het al 4 jaar zo is kijk ik nog altijd eerst naar rechts boven. De klok zit al 18 jaar in telefoons op die plek en het zit zo diep in de hersenen geprogrammeerd dat ik daar niet aan kan wennen. Ik snap ook niet waarom we niet simpelweg een pagina in settings kunnen krijgen waarin we de balk naar smaak aan kunnen passen.
Ik heb ook 2 telefoons zonder sim (1 voor spelletjes en 1 voor huis bediening) en zou die top balk wel leeg willen hebben op 1 van de telefoons aangezien daar best veel andere notificaties komen te staan en mijn 4G status Bluetooth status en dergelijke me niets interesseert.

Edit : typo's everywhere !

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 25 juli 2024 14:54]

Ziet er prachtig uit.
Oftewel; Xiaomi toont een Samsung A52s maar dan met 108-megapixelcamera! ;)
De 12S serie is dus niet voor internationaal markt
kan volgend jaar in de rest van de wereld verschijnen, zal afhankelijk zijn van hoe veel vraag er is in China

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.