Xiaomi kondigt Pro-versie aan van Mi Smart Band 7 die lijkt op smartwatch

Xiaomi heeft een Pro-versie aangekondigd van zijn Mi Smart Band 7 voor de Chinese markt. De fitnesstracker heeft een breder scherm, waardoor hij meer lijkt op een smartwatch dan op een traditionelere fitnesstracker.

De behuizing is 44,7x28,8mm, zo blijkt op de productpagina. Dat is veel breder dan de 46,5x20,7mm van de Mi Smart Band 7. Het scherm heeft met 1,64" ongeveer dezelfde diagonaal als de niet-Pro-variant, maar is veel breder: 15:9 in plaats van 23:9 van de originele versie. Het gaat om een oledscherm met automatische helderheid door een lichtsensor. Ook is er aan always-on-schermfunctie in de software aanwezig.

De nieuwe tracker heeft net als de voorganger een hartslagmeter met mogelijkheid om zuurstof in het bloed te meten. Ook is er slaaptracking. De 235mAh-accu moet ongeveer twaalf dagen meegaan, terwijl laden ongeveer een uur moet duren.

De Smart Band 7 Pro komt in China uit voor 399 yuan, omgerekend ongeveer 57 euro. Bij release in Europa zijn Xiaomi-producten doorgaans duurder dan in het thuisland. Zo kost de reguliere versie in China 250 yuan, ongeveer 35 euro; in de Benelux is dat 60 euro.

Xiaomi Smart Band 7 Pro

Xiaomi-fitnesstrackers Mi Smart Band 7 Pro Mi Smart Band 7
Behuizing 44,7mm
28,8mm
11mm
20,5g
46,5mm
20,7mm
12,25mm
13,5g
Scherm 1,64"-oled
280x456 pixels
1,62"-oled
192x490 pixels
Accu 235mAh 180mAh
Waterbestendigheid 5ATM 5ATM
Locatie Gps -
NFC Ja Optioneel, in NFC-versie
Release en prijs Juli 2022, 399 yuan (57 euro) in China Voorjaar 2022, 249 yuan (35 euro) in China
in Nederland 59 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur

05-07-2022 • 07:33

50 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (50)

Wijzig sortering
Een batterij van 12 dagen? Dat lijkt toch wel heel lang. Zal toch sterk afhankelijk zijn van wat je precies gebruikt.
Ze draaien hun eigen "domme" OS er op waar je verder niets op kunt installeren. Dat zorgt er voor dat het zo extreem zuinig is. Uit ervaring van al hun watches durf ik echt wel te geloven dat je dicht bij die 12 dagen gaat komen.
Dan zou ik toch graag meer domme OS'en willen zien. Mijn Mi Band 5 gaat makkelijk anderhalve week mee, een Apple Watch moet je elke nacht opladen.
Dan is je mi band 5 stuk als hij zo kort meegaat. Bij mij 4 weken met gemak.
de mi band 6 hier bij mij maximaal 1 week, heb dan ook wel (bijna) alle opties aanstaan
Mi band 3 bijna 6 weken
Mi band 5 4 weken
Mi band 6 2 weken (alle opties aan )

Je moet interval lager zetten dus om de 5 seconden, scherm swipe up zodat hij niet per ongeluk aangaat etc..
Dat is een beetje kort door de bocht denk ik want het ligt er natuurlijk grotendeels aan hoe je hem gebruikt.

De mijne haalt ongeveer een dag of 10-12 met ‘gemiddeld gebruik’ (denk aan de brightness van je scherm, of je muziek afspeeld, hoe vaak je paired, of je hem ‘s nachts om hebt etc..).
Ik gebruik hem juist om slaap te monitoren.
Mijn mi band 5 haalt ook 10 dagen maar heb hem ook elke dag om sinds de aanschaf.
Hangt er echt héél erg van af welke opties je aan hebt staan. Mi Band 4 hier; zonder heart rate tracking haal ik omstreeks een maand, met haal ik pakweg anderhalve week (en laten we wel wezen, alles langer dan een week is prima; we zitten allemaal vaak genoeg een paar uur achter een bureau dat het een kleine moeite is dat ding even op te laden).
De (Huawei Huami (Xiaomi)) Amazfit lijn van 'smartwatches' haalt dat ook, ze zijn misschien wat minder smart dan bijv apple of samsung maar ze hebben nog steeds veel features en een veel langere batterij duur.

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 5 juli 2022 09:34]

Amazfit is van Huami en niet van Huawei. Huami is onderdeel van Xiaomi. Ik ben zelf wel erg tevreden met mijn Amazfit GTR 3. Opladen inderdaad niet heel vaak, ik geloof dat ik hem 1 keer in de twee weken moet opladen. Het is dan altijd wel zo lang geleden dat je je er niet aan stoort dat hij weer opgeladen moet worden.

Accuduur is wel heel afhankelijk van gebruik, als ik mijn scherm op always on zet dan haal ik dat zeker niet en als ik wat vaker een rondje wandelen track met het horloge dan haal ik dat ook niet meer, maar je kunt gerust een grotere wandeling maken zonder bang te hoeven zijn dat de accu leeg raakt en daardoor de tracking stopt.
Huami is geen onderdeel van Xiaomi.. Huami (Zepp Health) is leverancier van Xiaomi. Maar ze maken bijv ook Timex en nog wat lokaal spul en natuurlijk hun eigen Amazfit en Zepp lijn.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 5 juli 2022 10:04]

Thanks, ik kon het niet zo snel vinden. De naam Huami en Xiaomi zijn vrijwel altijd aan elkaar gelinkt bij deze producten, dus een iets te snelle aanname gedaan.
De gigantische stortvloed aan "-mi" merken en het feit dat resellers bij elk product Xiaomi / Mi plakken voor naambekendheid / SEO maakt het niet makkelijker.
Huami is een 'preferred supplier' van Xiaomi, net zoals OneMore voor koptelefoons, en vroeger Yi voor de cams. Huami leverd de Mi Band en Smart Watch aan Xiaomi, in ruil daarvoor verkoopt Xiaomi Huami Amazfit producten via hun eco-systeem.
Xiaomi heeft op dit moment iets van 14,5% belang in Huami.
Heb mijn reactie aangepast! Thanks voor de verbetering. Het is nog vroeg laat ik maar zeggen :9
Ik heb de originele Amazfit Stratos welke dus alweer een aantal jaar oud is, en toen er juist voor gekozen omdat je Mp3s erop kon zetten + bluetooth = muziek tijdens hardlopen zonder internet, en de hele goede batterijduur.
Ik vind het nog altijd zo storend/jammer dat batterij capaciteiten in mAh worden uitgedrukt. Wh is de eenheid voor energie. Niet Ah.
Ik vind t juist handig, overal gebruiken ze dat en ik kan mijnheer voorstelling bij maken hoe groot de batterij dan is
Het is niet handig want het is niet te vergelijken. Capaciteit van een accu wordt bepaald door spanning x stroom x tijd. Als alleen stroom x tijd wordt genoemd kun je dit dus niet vergelijken met een accu die een andere spanning heeft. Er kan ook niet geïnterpreteerd worden hoe het zicht verhoud met het laden van een accu. Als we het hebben over een 20W lader kun je een de vuistregel hanteren dat een 10Wh accu in een halfuur geladen kan worden. Autoaccu's worden ook in Wh (kWh) uitgedrukt. Dit is een op een met elkaar te vergelijken. Als eenmaal het begrip van Wh overal wordt toegepast krijg je daar snel genoeg een gevoel bij.
Is best wel kenmerkend voor de Miband lijn. Die van mij pakt met gemak 2 weken met intensief gebruik. Je moet hierbij wel rekening houden dat de software wel echt basis is. Elke functionaliteit moet je handmatig aanzetten en doet maar net wat het moet doen. Het kleine scherm geeft het best een beperkte ervaring. De data dien je vooral op je telefoon te laden. Al met al een leuk ding dat voor de prijs best prima is. Het grotere scherm maakt het voor mij wel aantrekkelijker.
idem, vooral de berichten zijn te klein om te lezen op de huidige band , voor de rest doet dat ding perfect hoe het op de markt gezet wordt.
Moet lukken, de meeste Mi Bands halen dat met zowat alle features enabled. M'n Mi Band 5 haalt ook rond de 10 dagen, al heeft die geen ingebouwde GPS en deze 7 Pro wel. Ik vermoed dan ook dat de batterijduur sterk zal afnemen als die GPS gebruikt wordt.

Het blijft een fitness band en geen smartwatch, je kan er dus niet mee bellen of apps op installeren.
Ik heb de gewone mi band 7 en op dit moment nog 42% batterij en 10 dagen geleden opgeladen, dus dat zal zeker 14 dagen zelf halen
Klopt wel, met mijn Amazfit GTS 2 Mini (technisch gezien ander merk maar uit dezelfde fabriek van huami wat weer een dochter is van Xiaomi) haal ik dit ook mits de GPS uitgeschakeld is

Met GPS (zeg 3/4 uur gebruik per dag) haal ik een dag of 2.

Een stuk beter dan mijn Samsung Galaxy Active die het hooguit anderhalve dag uithield zonder GPS en een uur of 2-3 met GPS (en dan werd hij ook bloedheet).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 5 juli 2022 10:33]

Op zich heb ik een Garmin Forerunner S55, een hardloop smartwatch met kleurenscherm, en die gaat ook gewoon 2 weken mee als je niet de GPS aan hebt. Als je meerdere keren per week een uurtje hardloopt, dan haal je alsnog makkelijk een week of anderhalf.
kijk ook even naar de Amazfit lijn, mijn GTS2e (vergelijkbaar) gaar ook makkelijk 12 dagen mee
En weer geen NFC? Slechte zaak bij Xiaomi, snap echt niet waarop ze wachten..

Hier hebben ze het wel over NFC, wat is het nou? https://www.androidauthority.com/mi-band-7-pro-3182891/

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 5 juli 2022 08:15]

Omdat ze voor NFC samenwerkingen moeten aangaan. Voor banken certificeringen halen. Dat kost enorm veel geld en binnen Europa moet dit nog per land geregeld worden.
NFC heeft veel meer toepassingen dan enkel betalen natuurlijk.
NFC heeft veel meer toepassingen dan enkel betalen natuurlijk.
Klopt, maar als je NFC faciliteert, dan verwachten de mensen ook dat je er contactloos mee kunt betalen. Sterker nog, ik vermoed dat juist dit de toepassing is waarbij deze NFC het vaakst wordt ingezet.
Eens. De eerste band/watch die voor een leuke prijs Google Pay ondersteuning heeft zal ik direct kopen.
Ik heb nog nooit NFC gebruikt op mijn horloge, wat kan je er mee, behalve betalen?
Het is een standaard voor identificatie. Je ondersteunt een aantal Mifare's en soortgelijke chips. De toepassing kan alles hier omheen zijn inclusief beveiliging. Het zou kunnen dat autoriteiten zich ermee bemoeien, maar dan zou dat ook bekend moeten zijn.

Is het overigens wel aannemelijk dat Europese banken betalingen met Chinese produkten gaan ondersteunen? Ik bedoel, toen ik mijn laatste smartphone kocht was Huawei al geen optie meer vanwege politiek. Het zou me verbazen dat betalen met zoiets wel weer mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door blorf op 5 juli 2022 10:34]

Omdat China sowieso altijd een NFC model kreeg.

Qua Europese variant wilde dat nog weleens anders zijn in het verleden (geen idee nu)
Via Ali Expres kan je toch altijd een NFC versie kopen?
Ja maar je kan daar in Europa niet veel mee. Je kan het alleen gebruiken voor betalingen met systemen waar je in Nederland toch niks aan hebt en banken die je niet zal hebben tenzij je in China woont.
Das niet geheel waar, ik kan bij de oriental betalen met Alipay. Dus het is wel actief in NL.
Lol dat wist ik niet... Misschien omdat er veel Chinezen komen? Maar dat is dan wel de uitzondering die de regel bevestigt :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 5 juli 2022 19:15]

En ik heb nu net de gewone Mi Band 7 gekocht vorige week. Ben wel eens benieuwd of het effectief veel beter gaat zijn. Ik wacht de vergelijkingen wel af :)
Je zit nog in de retour periode :p Ach als je tevreden bent kan je het ook gewoon laten
Tis besteld op AliExpress weet niet in hoeverre ik nog door de retour marteling wil :D En ja ik ben tevreden dus ik ga die pro laten passeren denk ik of ik geef hem door aan iemand in de familie :D
Even de reviews afwachten maar dit klinkt als een goede fitness tracker zonder alle overbodige smart poespas van een telefoon…
Ik wacht nog even af voordat ik dit ga kopen. De standaard software is namelijk ontzettend beperkt en niet bepaald gebruikersvriendelijk. Ik gebruik de 3rd party "Notify and Fitness" app op mijn Mi band 6 maar die werkt nog niet op de Mi band 7, kennelijk omdat Xiaomi geen SDK meer beschikbaar stelt. Zonder die app hoef ik geen Mi band, pro of gewoon.
Notify & fitness ontwikkelaar reversed engineered e.a. dat kost tijd.
Lijkt als twee druppels water op Huawei's Watch Fit. Ik heb daarvan de eerste versie en die hoef ik ook maar eens in de ±10 dagen op te laden. Fijn ding om mee te hollen en te zwemmen.

Enige nadeel vind ik dat-ie in de zon (strand, tuin) zo warm kan worden dat-ie zichzelf uitschakelt.

Ze zijn er met een grijs/zwarte behuizing en met een rvs-kleurige kast. Die laatste laat zich mooi combineren met een rvs-bandje zoals deze of deze.

[Reactie gewijzigd door maxgaav op 5 juli 2022 09:59]

Dit is de prijs die je op Aliexpress bij deze shop kan vinden € 81,90.https://nl.aliexpress.com...2112000029310533538%21sea
Dus ook vanuit China gaan deze een stuk meer kosten terwijl je €0.80 aan invoerrechten betaald en natuurlijk 21% BTW hebt betaald wat neer zou komen op €69,94 dus veel duurder zijn ze dan weer niet zo €11.96 terwijl deze in Nederland een heel stuk duurder gaat worden.
Band 7, oef... ik kom van de Band 5 ... kleiner scherm, met 1 knop.

Bij de nieuwe passen alle teksten niet op het scherm, en scrollen de teksten telkens. Meer functies, maar ook een bak met applicaties die je niet gebruikt.
Lock screen werkt niet. Hij lockt, top ... maar ook als je 'inactief' bent in het te lange menu welke je slecht kunt navigeren - lockt hij ook. Ooit een gelockt menu gezien? Vrij stom.

Ik vind de software echt nog lang niet volwassen, te veel functies en ze werken te slecht. Of ze willen te veel? Ik zou net zoals de oude meer op de telefoon doen, en de band alleen voor basale informatie gebruiken. Nu drukken ze er te veel in. Ik heb nu een watch face met:
-nachtstand ?
-bluetooth verbinding intact
-temperatuur
-hartslag
-Dag van de week
-datum dag/maand
-tijd + AM/Pm
-stress niveau
-aantal stappen
-accu percentge + animatie hoevol de accu is.

zie je de resolutie? Het is gewoon zwaar en zwaar overkill voor zo'n schermpje.

Ik vind PAI wel een geweldige uitvinding, en probeer hem altijd rond de 100 punten te houden. In combinatie met de slimme weegschaal en de Zepp Life app heb je op een leuke manier inzicht in je conditie/gewicht/beweging. Dat maakt het landschap leuk.
Heb al dik twee jaar een 4 in het gebruik. Kan er veel in aanpassen en gaat met gemak vier weken mee.
Ik twijfel of ik overstap naar een nieuwe.....
Maar dan sowieso weer via AliExpress, toch een stuk goedkoper..
Voor de kenners hier. Ik overweeg nu toch eens een smartwatch te kopen. Welke is de beste koop? Sporten doe ik niet echt. Ik weiger Apple producten te kopen/gebruiken dus die komt er sowieso al niet in. Ik heb momenteel een Xiaomi phone en ik heb mijn Oneplus Nord ook nog ergens liggen. Alvast bedankt.