Bloomberg: Apple Watch krijgt mogelijk thermometer om koorts vast te stellen

Diverse nieuwe versies van de Apple Watch zouden dit jaar een thermometer krijgen om vast te stellen of een gebruiker koorts heeft. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg. Het horloge gaat niet werken als een reguliere koortsthermometer.

Apple Watch Series 7
Apple Watch Series 7

De nieuwe versies van de Apple Watch kunnen alleen adviseren om de temperatuur met een reguliere thermometer op te nemen als het deduceert dat je koorts hebt, zo schrijft Bloomberg-auteur Mark Gurman in zijn nieuwsbrief. De Watch gaat geen exacte temperatuur gokken, maar neemt vermoedelijk alleen een grote schommeling in temperatuur waar en geeft dat weer.

De reguliere Apple Watch en de stevige sport-editie van het klokje zouden de sensor krijgen. Er komt naast deze twee varianten volgens Gurman ook een SE-versie zonder deze sensor, zo meldt Gurman. Het gaat om een van de nieuwe gezondheidsfuncties van het klokje.

De AirPods Pro, waarvan dit jaar ook een nieuwe versie uitkomt, heeft geen hartslagmeter of thermometer aan boord, zo zegt Gurman. Apple heeft dat wel onderzocht en overwogen, maar beide functies hebben het niet gehaald voor de versie van dit jaar. De laatste AirPods Pro kwamen eind 2019 uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

04-07-2022 • 07:59

126

Reacties (126)

126
125
52
3
0
58
Wijzig sortering
Ik zou graag willen zien dat ze meer de focus op de accu gaan leggen. Ze gaan me te snel leeg. Deze extra sensor die dan ook nog minimaal gebruikt gaat worden neemt alleen nog maar meer (wel een klein beetje maar toch) stroom.

Wanneer ze een week gebruikt kunnen worden zonder laden zou ik er een aanschaffen, maar nu niet. Helaas.
Jij hebt je reguliere horloge ook weken lang om?

Ik zelf heb een Garmin Fenix 5 gehad (weken/dagen batterijduur) en ook de AW5 en de AW7. In de praktijk had ik vaker last van de batterij van de Fenix 5 dan van de AW. Omdat die lange batterij duur er voor zorgde dat ik op willekeurige momenten opeens zonder batterij zat.

Ik ben veel blijer met het snel laden kan je altijd wel een momentje vinden om dat ding op te laden.
  • Charging occurs 33% faster when compared to the Series 6.
  • AW 7 takes 45 minutes to charge from 0 to 80%.
  • 8 minutes of fast charging is enough for 8 hours of sleep tracking.
Voor de rest; gewoon regulier/dagelijks tijdens slapen/douchen/autorijden/moment van rust dat ding op de lader en je hebt er echt geen omkijken naar. Voor vakanties (kom net terug van hiking vakantie waar ik de AW gebruikte om letterlijk de hele dag hikes bij te houden) - zet je het scherm op inactief en gaat die ook prima lang mee.

Uiteraard is een langere batterij duur welkom maar het is net als met een elektrische auto; dan zou je voor 5% van de tijd -dagelijks- een kleiner scherm/grotere batterij/inleveren op functionaliteit om maar voor die enkele keer dat je een week niet in de buurt van stroom bent wat meer comfort te hebben (en zelfs dat is dan beperkt, zie opmerking van de Fenix vs. AW of met de auto waarbij mensen denken dat ze langer dan 2/3 uur aan één stuk kunnen rijden...)
Omdat die lange batterij duur er voor zorgde dat ik op willekeurige momenten opeens zonder batterij zat.
Hij geeft toch gewoon een waarschuwing? Geen idee eigenlijk of het instelbaar is, maar mijn Vivoactive doet dat bij 10%. En met 10% accu kan je op een Garmin horloge (of elke andere vergelijkbare uiteraard) nog probleemloos de dag doorkomen als je niks speciaals doet. Dat is met een VA, met een Fenix serie kan je nog langer erop.

Uiteraard, ga je nog een wandeling van 15km doen die je horloge moet tracken, dan gaat dat niet lukken op 10% accu. Maar goed, dan moet je inderdaad een heel klein beetje vooruit denken.
Wat een vreemde manier om de accuduur goed te praten. Ik heb liever dat hij korter meegaat anders vergeet ik hem op te laden :?

Ik heb een Fenix 6 en die gaat weken mee, en dat probleem heb ik echt niet. Ik heb die wel altijd aan ook 's nachts, onder de douche etc. Ik vind dat toch heerlijk. Ik moet er niet aan denken om die steeds af te doen om hem op te laden. Zeker niet 's nachts want ik gebruik hem ook als alarm.
Ik snap het wel hoor. Ik was vroeger de oplader van mijn nokia 3310 ook altijd kwijt. Iets wat je dagelijks gebruikt raak je minder snel kwijt.

Ook dat als je iedere dag hem moet laden, dan zit het gewoon in je ritme. Dus dan vergeet je het niet steeds.

Ik zit alleen nog te twijfelen: zal ik sarcasme tags om mijn tekst zetten of is het zo al duidelijk ;-)
Apple fan redenatie. It’s not a bug, it’s a feature. 😅
Ik snap wel wat @Flappiewappie bedoelt. Als je iets sporadisch hoeft te doen, betekent dat ook dat het niet top-of-mind is en dat je het daardoor ook wel eens simpelweg kunt vergeten. Het is geen onderdeel van je routine. Dat zal gerust persoonlijk zijn en anderen zullen ongetwijfeld een andere beleving/ervaring hebben, maar ik kan me desondanks goed voorstellen dat dat iets is waar hij in de praktijk meer last van had.

[Reactie gewijzigd door gday op 23 juli 2024 14:31]

Persoonlijk vergeet ik liever een keer iets dan dat ik er elke dag aan moet denken. Bovendien is het geen issue want m'n horloge heb ik altijd om en die waarschuwt me tijdig voor hij leeg is.

Met accuduur is langer altijd beter. Ik kan geen enkel scenario bedenken waar een kortere accuduur voordeel heeft boven een lange.
Helemaal goed, en dat is ook waarom ik zeg dat persoonlijke ervaringen zullen verschillen. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat @Flappiewappie niet een andere persoonlijke ervaring kan hebben dan jij of ik.
Het is idd een groot deel routine. Ik kan niet slapen met zo’n ding om, dus batterij zal me worst wezen. S nachts gaat dat ding naast mijn telefoon op de lader, done. Hoe vreemd het mss ook klinkt, maar een horloge dat ik maar één keer om de drie weken zou moeten laden zou ik typisch op reis mijn lader niet meehebben oid.
Je kan alsnog iedere dag je garmin opladen natuurlijk :P. Ik g regelmatig een weekendje weg, en om geen zorgen te hoeven maken over mijn horloge op te laden, vind ik toch erg fijn.
Ik weet niet hoe anderen het doen, maar ik zet het altijd af als ik ga douchen en dan gooi ik het aan de oplader.
Precies. Tijdens douchen en tandenpoetsen aankleden is dat ding tegen de 80% en gaat die prima rest van de dag mee. Als ik weekend of langer weg ben zet ik AOD uit en red ik easy 48 uur. Ik deed m’n domme horloge ook regelmatig af.
Jij hebt je reguliere horloge ook weken lang om?
Eigenlijk wel ja :X
Tijdens de seks gaat die ook uit. Zit vervelend of krijg je ineens bericht van je moeder ofzo…

[Reactie gewijzigd door Alekz87 op 23 juli 2024 14:31]

Dat is wel het laatste waar ik aan denk op dat moment (en is zo handig om remote foto's te nemen :P )
Zet gewoon m’n iPhone opende zijkant en film alvast 4k voor t geval dat ;)
Dit lijkt me wel een schoolvoorbeeld cognitieve dissonantie. Ik kan allerlei redenen bedenken waarom je blijer bent met een Apple Watch dan met elk ander horloge.

Maar een kortere accuduur is natuurlijk onzin. Garmin horloges laden ook prima snel op, dus als je de tijd kan vinden om iedere 24~ uur snel op te laden had je dat ook kunnen doen met je Garmin
Voor mijn Apple Watch had ik mijn normale horloge zo goed als 24/7 om ja.
Dat is vrij gebruikelijk toch? :?
Vaak deed ik m uit als ik thuis kwam. Heb ook meerdere horloges bij verschillende pakken/outfits. Dus uit gaat die sowieso. En soms ff lekker een lege pols, kan je de boel ook eens goed wassen.
Kijk eens naar de Garmin Fenix:
  • 20+ dagen batterij
  • continu hartslag en nog steeds die 3 weken batterij
  • diverse gezondheidsmetingen - stress, slaap, ademhaling, stappen, "body battery" - ik weet wanneer ik extra moet sporten of uitrusten
  • ingebouwde kaart, muziekspeler, kompas, bluetooth, etc - modern ding
  • temperatuur van omgeving, niet van lichaam
Ik doe zelf 22 dagen op een lading van horloge van zo'n 4 jaar oud - een 6X. Hoe? 64-kleuren LCD en geen touchscreen. De nieuwste 7-series heeft wel touch, maar die kun je uitzetten. Let wel op dat de kleinere modellen ook kleinere batterijen hebben en dat de ingebouwde zonnecellen minder werken in Hollands weer.

Gewoon allemaal aan de Garmin, en dan komt Apple wel met een horloge dat ook 3 weken op een batterij kan.
Een langere accuduur is altijd fijn, maar gaat ook altijd ten koste van andere features.
Dus gelukkig zijn er verschillende fabrikanten die verschillende keuzes maken, waardoor we keuze hebben. :)

Een ECG kunnen maken en hartritmestoornissen automatisch kunnen detecteren vind ik persoonlijk erg waardevol, dat doet bijvoorbeeld Apple Watch wel en Garmin niet.

Maar ik zou tijdens een lange hiketocht liever een Garmin horloge omhebben denk ik.
Ok, dus dan is de Apple Watch voor mensen met een potentiële AFib, en de Garmin Fenix voor mensen die veel (willen) sporten en niet van regelmatig opladen houden. :)

Garmin detecteert stress, en 1 van de inputs hiervoor is de regelmatigheid van hartslag. Vooral 's nachts is het duidelijk of je teveel stress hebt (en/of teveel koffie gedronken). Ik gebruik dit om lange weekenden te plannen voor extra rust en serieus mijn meest gebruikte functie. Dit wordt ook meegenomen in hoe goed je slaap was, en geeft tips hoe dit te verbeteren.

Er is wel onderzoek of het met een software-update kan gedetecteerd worden. https://www.dcrainmaker.c...al-trials-venu2-plus.html
Die aandacht voor hartritme stoornissen is ook overdreven. Heb er zelf last van en heb er geen smartwatch voor nodig, dat voel je zo wel. Bovendien moet je oppassen voor teveel aandacht voor je gezondheid:
https://www.cnet.com/tech/mobile/features/fitbit-apple-know-smartwatches-arent-medical-devices-but-do-you/
Ik heb hartritme stoornissen en ik ben hart patient. Ik heb vanaf de apple watch 3 series +- release en sinds vorig jaar de apple watch 7 series.

Ik heb 1x een melding gehad dat wanneer ik niets aan het doen was een te hoge hartslag had (was iets van 120bpm)

Nu met de apple watch 7 maak ik af en toe een ECG en volgens apple is die prima. Terwijl ik zelf inmiddels zie dat er iets niet klopt.

Ze kunnen ook niet alles detecteren .....
Die functie van een ECG zit hardware matig wel al op pde Fenix 7 en epix 2. Het is afwachten op goedkeuring en een update tot dit geactiveerd wordt
Een Garmin kan mij MacBook niet ontgrendelen. Of mijn iPhone. Of betalen via Apple pay
Ja, maar dat is geen Apple™ :+
Hartslag van Apple is ook accurater blijkt uit tests.
Er wordt heeeel veel geclaimd over Apple producten, en vaak op basis van 1 onderzoek die tot jaren erna nog wordt geciteerd. Zie bijvoorbeeld https://www.hrdlpn.nl/har...wkeurigste-hartslagmeter/ waar andere resultaten zijn.

Een interessanter onderzoek is de vergelijking tussen een polsmeting en borstbandmeting. Daar merk je dat je beter een hartslagband kan gebruiken, omdat een polshorloge sneller verkeerd kan zitten.
Ik maakte mij persoonlijk ook zorgen om de stress van het opladen van z'n apparaat. Nu ik er een heb en alles (apple watch 7) uitgezet wat mij niet boeit, zoals always on, gaat de batterij een 48 uur mee (dat is wel echt van 100 tot 0%).

Je watch is minder belangrijk dan een telefoon en kan er prima mee dealen als deze keer leeg loopt, al is het nog niet gebeurd. Overigens @Gamebuster ik gebruik mijn watch juist voor de slaaptracker, dus het is wel een kwestie van een momentje zoeken om op te laden (in de auto als je voor je werk reist / of als je doucht)
Je watch is minder belangrijk? Misschien wel, maar tegelijkertijd is het toch fijn om het elke dag te hebben. Vooral als je continu dingen wilt bij houden, zoals je hartslag, slaap, beweging, etc.

On topic wat koorts herkenning betreft: ik weet nu soms al een paar dagen, voordat ik verkouden wordt of griep krijg (met bijbehorende koorts) - doordat m’n rust hartslag (tijdens het slapen) omhoog is gegaan.
Als ik een dag op pad ben en mijn telefoon raakt leeg, heb ik een probleem ivm navigatie en mis ik telefoontjes / mijn communicatie device en mijn fototoestel.

Aan de andere kant, als mijn watch leeg raakt voordat ik thuis ben, heeft dat afgezien van wat gemiste data tracking, weinig invloed.
Je gaat toch altijd gaps hebben in je metingen, je moet hem ~eens per dag opladen.
Daarnaast waarschuwt de watch op tijd om (zeg een half uur) opgeladen te worden. Het weet mijn ritme te herkennen en waarschuwt me meestal voordat ik ga douchen om op te laden indien het nodig is. Als ik dan klaar ben dan is hij opgeladen en kan ik hem in de nacht + de volgende dag omhouden.

Alleen het herkennen van "staan" doet hij volledig verkeerd.
Ik zou graag willen zien dat ze meer de focus op de accu gaan leggen. Ze gaan me te snel leeg. Deze extra sensor die dan ook nog minimaal gebruikt gaat worden neemt alleen nog maar meer (wel een klein beetje maar toch) stroom.

Wanneer ze een week gebruikt kunnen worden zonder laden zou ik er een aanschaffen, maar nu niet. Helaas.
Dat gaat nooit gebeuren want dan lever je in op functionaliteit. En zolang je +24 uur met een accu kan doen, is het voldoende voor 90% voor de mensen. Ik denk dat Apple de overige 10% niets interesseert.
Ik gebruik mijn watch niet als slaapmonitor, en heb hem daar ook niet specifiek voor gekocht. Daarom laad hij samen met mijn iphone samen op. En ik denk dat bijna iedereen zo leeft.

Wil ik het anders? Natuurlijk zou ik willen dat ze 10 dagen mee gaan. Mis ik het? Nee, niet echt.
Waarom kunnen andere fabrikanten het dan wel? Mijn Fitbit Versa 3 gaat 4 a 5 dagen mee, continue hartslag en meldingen, bel er zelfs mee.

Niets mis met Apple, het is mooi spul, maar de accu van de Watch, daar mogen ze echt wat aan gaan doen.
wat maakt het uit of je ‘m iedere week of iedere dag aan de lader moet hangen?

Ik zet mijne voor slapen aan de lader, en haal m eraf bij opstaan. Toen slaap data mij boeide deed ik ‘m af bij douchen/ontbijt, dat was al voldoende om ‘m op te laden voor de dag.

Als ik ‘m niet oplaad gaat mijn “4” bijna 2 dagen mee.
Het voordeel van elke dag laden is dat het dagelijkse routine wordt. Grof een week dan vergeet je het vaker. Omdat het geen routine is.
Wanneer je hem om doet dan gebruiken als trillende wekker. Dat kan niet als hij aan de lader zit.
dan laad je 'm op tijdens ontbijt/douche. Uurtje per dag is al voldoende om 'm op te laden voor de andere 23 uur
Mijn eerste gedachte bij je reactie was 'Net als telefoons, een accu van 1 dag is toch voldoende?'.
Telefoons kan je immers iedere nacht opladen of je hebt misschien een vast moment op de dag om op te laden. Met een Apple Watch is 's nachts opladen ook mijn gewoonte, maar daardoor kan ik geen slaap gegevens verzamelen. Dat is wel een goede reden voor smartwatches om langer dan 1 dag met een accu te kunnen doen.
Je kan laden tijdens douchen, of douche + ontbijt
Is dat bij jou voldoende om weer 24u mee te gaan dan? Met mijn Watch 5 haal ik geen 24u op een accu. Dus bij 100% laden tijdens het douchen + ontbijt heb ik halverwege de nacht een lege accu. En dat terwijl ik van Whatsapp-berichten geen notificaties krijg of uren per dag sport ofzo.

Mijn oplossing is trouwens oplader op m'n bureau (kantoorbaan) en een oplader in de auto voor als ik niet thuiswerk. Mijn woon-werk is lang genoeg om hem 100% te krijgen.

[Reactie gewijzigd door josje94 op 23 juli 2024 14:31]

Bij mij wel ja. Misschien de always-on functie? Ik heb een "4", die heeft geen always-on display. Ik heb geen idee hoe leeg-ie is na een dag, ik doe 'm af voor douchen en om na ontbijt, wat misschien net een uurtje is in totaal is. Ik heb nooit meldingen dat-ie leeg is, ik kijk verder niet naar de accu.

Doe er verder niet veel mee behalve timers zetten tijdens koken en gebruiken als horloge, en soms een spelletje.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 14:31]

Zodra ik opsta 's ochtends gooi ik 'm op de lader. Douchen, aankleden, ontbijten en een uur na opstaan ben ik de deur uit mèt een vol Apple Watch.

Goed, het is een extra stapje dat je in je dagelijkse ritme moet "programmeren" (zeker in het begin vergat ik het nogal eens), maar uiteindelijk maakt het me weinig uit of ik 'm moet opladen of niet, aangezien ik 'm tijdens "downtime" oplaad.
Ik moet mijn klassieke horloge 2 keer per dag opwinden. Dus als je een dag op 1 acculading kunt doen is al een verbetering. En het is een kleine moeite om het horloge 's nachts aan de lader te hangen (of op andere moment dat je slaapt, want er zal ongetwijfled iemand reageren met dat ie 's nachts moet werken en overdag slaapt).
Je klassieke horloge opwinden duurt 5 seconden. Je Apple Watch opladen duurt een stuk langer dan 5 seconden.
er zal ongetwijfled iemand reageren met dat ie 's nachts moet werken
Ik heb nu een Fitbit Charge 5 en één van de functies die ik belangrijk vind is dat die bijhoudt hoe lang / hoe goed ik slaap. Daarvoor heb ik het horloge 's nachts om. Dus ja, hij moet 's nachts ook werken. (En niet omdat ik overdag slaap).

Ik heb ook een iPhone en andere Apple spullen, maar het grootste punt wat me tegenhoudt om een Apple Watch te kopen is dat volgens de specificaties de batterij maar 18 uur mee gaat (weet niet hoe dat in de praktijk is, maar dat vind ik erg kort). De batterij van mijn Fitbit gaat 6 tot 7 dagen mee.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 23 juli 2024 14:31]

Persoonlijk niet mee eens. Ik heb de Series 7 41mm stainless steel en deze gaat met always on scherm mee van 7 u 's ochtends tot 9-10u 's avonds. Ik ga meestal 30 min lopen rond 18u na het werk en elke dag komt die toe, behalve die paar keren waar ik meerdere oproepen heb moeten opnemen via de Apple Watch.

Nu dat is met AOD aan, maar ik schakel dat niet in. Want ik zie het er nut gewoon niet van, het scherm gaat altijd supersnel aan wanneer ik mijn pols omhoog doe.

de Apple Watch is zo klein dat je niet veel aan de batterij kan veranderen. Nieuwere efficiëntere chips zullen ook een minieme impact hebben op de batterijduur.

De batterijduur is voor mij dus geen probleem maar dat is voornamelijk dankzij het snelladen dat met de Series 7 werkelijk een wereld van verschil is vergeleken met vorige generaties. Ik laad mijn Apple Watch voor het slapengaan en dan nog tijdens het tandenpoetsen 's ochtends en die laadt zo snel op dat die enkele minuten veel extra batterijduur toevoegen.
Ik doe sowieso een horloge altijd af in de avond (slaapt niet fijn) dus dan even laden (op het nachtkastje) is voor mij prima. Of vaak genoeg alleen even tijdens het klaarmaken in de ochtend (klein uur) op de lader is al genoeg voor een hele dag gebruik. Natuurlijk fijn als het langer is, maar het zorgt niet voor extra werk voor mij.
De extra sensoren zullen ze wel opvangen met een zuinigere soc, althans zo ging dat de laatste jaren.

Ik heb mijn horloge niet in de nacht om dus voor mij is de accu geen probleem maar mijn vrouw laad hem bijvoorbeeld tijdens het douchen op, dat is nu met "snel" laden voldoende om weer een dag mee te kunnen.
Voor mij is 24 uur meer dan zat ! doe hem even af tijdens het douchen en binnen 15 minuten is hij 100% voor de rest van de dag, ik slaap er ook mee.
Helaas weer zo’n voorbeeld van onkunde m.b.t. moderaties vs. likes/duimpjes omhoog. Deze reactie gaat weliswaar over het artikel, maar voegt werkelijk waar niets toe. Een +2 geven is simpelweg dom.

Dan wat betreft de inhoud: als je niet behoort tot de doelgroep, ben je simpelweg de doelgroep niet. En moet je vooral niet kopen. Het opladen gaat van 0 tot 80 procent in 45 minuten. Als je niet begrijpt dat je een lader kan plaatsen bij een badkamer in de buurt of andere plek waar je een kwartier tot halfuur per dag bent (dat is voor mij altijd voldoende om de dag door te komen, inclusief alle apps, alle notificaties en alle functies aan) en wanneer je je Apple Watch niet nodig hebt, dan kun je beter niet kopen inderdaad.
Jup, heb de ena nieuwste versie van de Watch, destijds nieuwste. Maar draag hem nooit omdat je m elke dag moet opladen 🤣
Ik heb geen watch ofzo, maar als ik die functies zie vraag ik me altijd af of Apple zo op zoek is naar features omdat de watch eigenlijk niet echt nuttig is… wat doet het nu, anders dan notificaties geven en de gezondheidsfeatures?
Een van de fijnste features vind ik de wekker als je een Apple Watch heb. Inplaats van de telefoon die schreeuwd naar je, trilt je horloge eerst zwak er word steeds sterken. Persoonlijke vind ik dit veeel fijner wakker worden en je stoort geen andere personen
Legitieme vraag, wanneer laadt jij je Apple Watch op dan als je hem ook 's nachts om kan houden?
Als ik onder de douche spring. Maar dan nog zou een beter accu welkom zijn.

[Reactie gewijzigd door W32.il0veyou op 23 juli 2024 14:31]

Ik zat zelf ook te puzzelen met dit. Voor mij werkt het handigst als ik net wakker ben. Gelijk op de lader. Douchen ontbijten wat mails typen. Dan zit hij vol en kan ik door naar kantoor.
Ik laad hem ‘s ochtends tijdens het douchen altijd even op! Na het douchen / na ontbijt doe ik hem dan weer om. :)
zodra ik in de douche stap. Als ie dan 50% is doe ik hem weer om en anders laad ik het liggen tot ik klaar ben met ontbijten etc.
Ongeveer een uurtje voordat ik naar bed ga. Als je een slaapschema ingesteld hebt dan geeft de AW je ook een uur van tevoren een herinnering dat je hem nog moet opladen. Ook ik vind het een veel fijnere manier van wakker worden de trillen op je pols. Heb me er nog nooit mee verslapen.
Mijn 50€ xiaomi watch doet dit ook hoor ;)
En die loopt makkelijk hele week op 1 lading

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 14:31]

Klopt. Maar ik vind de overige Apple features die de Watch bied ook zeer fijn.
Maar de accu duur mag idd beter. Ik heb er nu geen last van maar mag wel beter.
Zal wel aan paneel liggen. Had peble en ja zo e-inky sherm is super zuinig.
Toch liever de apple watch.
Maar ja al die sensoren vreten ook gezamelijk wat power.
Kan je met een apple watch ook je wekker op je slaapcyclus afstellen, zodat je niet midden in je diepe slaap gewekt wordt?
De wekker zet je toch omdat je net wel gewekt wilt worden, ongeacht hoe diep je in slaap bent? :D
Uiteraard. Maar als je gewekt wordt in je diepe slaap, dan wordt je heel slaperig wakker. Het kan dan helpen om 30 minuten eerder gewekt te worden, waardoor je in je lichte slaap wakker wordt. Dan sta je met minder slaap meer uitgerust op.
Met de app “autosleep” kan dat, en wellicht ook vanaf watchOS 8 ingebouwd.
Slapen met een horloge om vind ik echt niet te doen! Dus ideaal moment om te laden dan.
Zuurstof gehalte en hartslag zijn anders wel mooie features. Ook de ECG metingen is handig als je soms klachten hebt met je hart, (meerdere keren zo’n meet kastje van het ziekenhuis gehad maar nooit resultaat, met het horloge wel iets gemeten waar de cardioloog iets mee kon).

Daarnaast is het ook een motivatie om je dagelijkse stappen te zetten (kantoor baan) en om regelmatig te gaan staan.

Je gebruikt de features niet altijd, maar ze zijn wel handig om te hebben.
Ik ben nog geen smartwatch met zuurstofsaturatiemeting tegen gekomen die zinvolle data gaf. Meten op de pols is voor zover ik weet niet betrouwbaar genoeg is om iets als slaapapneu te detecteren.
Kent iemand een nuttige toepassing voor dit soort sensoren?
Voor de gemiddelde mens niet echt; voor bv bergbeklimmers is het een belangrijke feature om te zien hoe je acclimatiseert aan de hoogte en om bv. hoogteziekte te detecteren; hoewel die ook beter af zijn met een vinger sensor natuurlijk. Maar op een “sport horloge” is dat de voornaamste usecase

Verder inderdaad een gimmick.

[Reactie gewijzigd door vezz op 23 juli 2024 14:31]

De zuurstof meting op de Apple Watch is echt complete onzin. Ik zat super benauwd bij de huisarts met een saturatie van 89%, terwijl mijn Watch vrolijk 99-100% bleef aangeven. Zelfs na grondig schoon maken van de sensors bleef die vrolijk zeggen dat alles goed was. Geef mij maar een betere batterij duur dan nog meer “onzin” sensoren.
Nou, mijn vrouw had vorig jaar corona. Saturatie gaf Apple Watch continue op 95+% aan. Huisartsenpost kwam op 85% :X Dus tot zover het idee dat je er echt iets aan hebt.
Zuurstof gehalte en hartslag zijn anders wel mooie features. Ook de ECG metingen is handig als je soms klachten hebt met je hart, (meerdere keren zo’n meet kastje van het ziekenhuis gehad maar nooit resultaat, met het horloge wel iets gemeten waar de cardioloog iets mee kon).
U beweert hier nu dat een geijkt/ getest medisch toestel geen 'resultaat' gaf maar een commerciele smartwatch wel? Right ...
Als je een langere periode de watch om hebt en het apparaat van de doc maar beperkt dan is dat realistisch.
Een watch meet absoluut niet wat een holter meet
https://healthjade.net/holter-monitor/

*even opgezocht*
In a doctor’s office, a standard 12-lead ECG is usually taken. This 12-lead ECG records electrical signals from different angles in the heart to produce twelve different waveforms. The ECG app on Apple Watch measures a waveform similar to one of those twelve waveforms.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 14:31]

Een Holter draag je meestal maar 24u; soms uiteraard langer. En laat je net dan geen klachten hebben.

Het voordeel van een ECG om je pols; hoewel minder accuraat, is dat je kan meten wanneer je klachten hebt. De cardioloog kan misschien geen diagnose stellen met de gegevens van de Apple Watch, maar kan de gegevens gebruiken om verdere onderzoeken te doen.

Voor hartpatiënten is dit echt een meerwaarde. Ik weet niet of je al ooit met een Holter hebt rondgelopen, maar prettig is dat niet…
Je slaat de spijker op z’n kop! Het was een bevestiging voor de cardioloog.

Die had z’n vermoedens (aan de hand van mijn klachten) echter konden we het niet vastleggen tot ik dus zo’n meting met mijn horloge had gedaan.

En Idd zo’n holster (ze zijn gelukkig al een stuk kleiner nu) is niet fijn om te dragen.
Ik heb ook familie waarvan de Apple watch onregelmatigheden kon vaststellen in de hartslag. Dat krijg je niet altijd tijdens een controle dag/moment gemeten, maar wel als je een horloge continu om hebt.
alleen, het is niet gezegd dat dat er afwijkingen het hart waren, het kan evengoed een afwijking zijn door de Apple watch. Voor de rest moeten specialisten speciale schermen met speciale verzekering gebruiken om zaken af te lezen omwille van de juistheid, maar ze gaan wel afwijkingen detecteren met een apple watch. Het kan hoogstens helpen, de diagnose zal (imho) toch moeten gesteld worden middels een apparaat dat ervoor gecertifcieerd is.
Zoals hieronder al vermeld is. Een holster heb ik 48 uur gedragen zonder resultaat (je moet namelijk tijdens die opname wel klachten hebben). Het horloge heeft wel wat kunnen meten omdat ik deze een jaar lang om heb gehad.

Het horloge meet maar 4 channels maar is genoeg om een indicatie te geven aan de cardioloog. In combinatie met medische geschiedenis en omschrijving klachten was dit een bevestiging voor mijn cardioloog.
en wat als die diagnose niet blijkt te kloppen? De verzekering van het ziekenhuis noch die van de cardioloog gaat tussenkomen. Jij bent er op dat moment ook niet zoveel mee, want je ligt tegen de grond in het ergste geval. Nu soit, het is natuurlijk het oordeel van deskundige dat telt, maar ik huiver bij de gedachte dat iemand de gegevens van mijn consumentenapparaten zou gebruiken voor een diagnose. Maar het kan idd zeker en vast gebruikt worden om achter een bepaald makement/defect te gaan met een toestel dat er wel voor dient natuurlijk. Een indicatie, meer als dat zou het niet mogen zijn (imho). Voor alle duidelijkheid, des te beter dat je geholpen bent eh :), hetgene ik hierboven typ is eerder een aanvulling, zoals ik al zei, als indicatie uiteraard te gebruiken.

om maar een voorbeeld aan te geven:

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03335800
You may think it’s a mistake to focus on false positives and false negatives because the watch is highly accurate at detecting a-fib. But experts who have looked at this issue already know that there will be a large number of false positive alarms, far more than the number of accurate positive alarms. Venkatesh Murthy, a cardiologist at the University of Michigan who has studied this issue, told me that more than 90 percent of irregular rhythm alerts in younger and middle aged users will be false alarms.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 23 juli 2024 14:31]

Zoals standaard in de geneeskunde kom je tot een diagnose door een combinatie van factoren, bv:
Medische voorgeschiedenis
Anamnese
Klacht
(Technisch) onderzoek

Als ik het goed lees, werd bij @Pret de Apple Watch data niet gebruikt voor een diagnose, maar als ondersteunend bewijsmateriaal.
Die data, gekoppeld aan bv. een bepaalde klacht, kan de cardioloog naar een bepaalde richting duwen. Als een Holter tot 2x toe geen significante data oplevert, wordt de patiënt naar huis gestuurd zonder diagnose, terwijl er wel een potentieel levensbedreigend probleem is.

In België is bv. Fibricheck (een app die met de camera checkt op afib) door de zorgverzekeraars terugbetaald, net omdat het klachten kan opsporen wanneer ze zich voordoen, en het aantal dure, nutteloze technische onderzoeken kan verminderen.

Als het goed zit, zal een arts nooit een diagnose stellen zonder echte medische apparatuur en uiteraard zijn eigen kennis. Hoewel, deze statement zal binnen 10 jaar waarschijnlijk helemaal niet meer kloppen 😉
Ik las 1 channel
OxWax in 'Bloomberg: Apple Watch krijgt mogelijk thermometer om koorts vast te stellen'
Zoals hieronder al vermeld is. Een holster heb ik 48 uur gedragen zonder resultaat (je moet namelijk tijdens die opname wel klachten hebben). Het horloge heeft wel wat kunnen meten omdat ik deze een jaar lang om heb gehad.

Het horloge meet maar 4 channels maar is genoeg om een indicatie te geven aan de cardioloog. In combinatie met medische geschiedenis en omschrijving klachten was dit een bevestiging voor mijn cardioloog.
Ik heb de 4 (dus met ECG) voor mij is ECG niets meer dan een gimmick. Echter is het mooi dat dit soort niche functies er toch in komen. Er zal ook zeker een kleine groep zijn die hierdoor echt nieuwe inzichten heft gekregen. Die hele sensortrein kost natuurlijk door het schaalvoordeel niets meer om te produceren.

Die ik heb een keer met zon maandchallange elke dag uren lang gewandeld. Ongeacht hoe ik me voelde, ongeacht het weer. Nu laat ik die challanges maar zitten maar die ringen blijven heilig.
De Watch heeft een aantal uitgangspunten waaronder minder op je telefoon zitten door notificaties onderwijl wel op de hoogte te blijven van de meest essentiële communicatie, sport en fitness tracking én de wens om er een dashboard van je gezondheid van te maken. Dat laatste is waarom Apple telkens nieuwe health sensors integreert en wat mij tevens erg aanspreekt.
Wekker, Apple Pay, Notificaties, Heartrate app, fitness app, bellen, Tijd(ja, hoe bestaat het, lol), Weer en andere quick apps.

Ik gebruik het elke dag en zou echt niet zonder de Apple Watch kunnen, niet iedereen zal dit allemaal gebruiken, dan snap ik misschien het punt wel, maar er zijn er ook zat die alles uit het horloge trekken om er optimaal gebruik van te maken :)
Je zou niet zonder een horloge kunnen? Hoe moet ik me dat voorstellen? Wat zou er in je leven 'allemaal' misgaan zonder horloge?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb jaren met en zonder horloge rondgelopen. Het kan best handig zijn, maar 'niet zonder kunnen'... hoe dan ?
De statement "niet zonder kunnen" is misschien een beetje groot gebracht, maar hiermee bedoel ik te zeggen dat het mij in die zin heel erg dingen heeft verbeterd in mijn leven.

Zou het ook anders kunnen? zeker, er zijn velen wegen naar Rome.
Het maakt het voor mij, het leven makkelijker :)
Contactloos afrekenen, sport en activity tracking en notificaties.

Als je die dingen niet zoekt heb je er niets aan.

Persoonlijk vind ik alleende betaalfunctie al fantastisch.
Zou ook mooi zijn een zeer nauwkeurige glucose meter inbouwen en bloeddruk meter en zelfs een slaapmeter. Het is de toekomst dat horloges gaan focussen op je gezondheid en juich dit alleen maar toe.
Ik juich het anders helemaal niet toe. Het enige wat die dingen doen is jou bang maken. De kans op false positives is ook heel groot en neemt met iedere nieuwe sensor toe.

Als ik koorts heb voel ik dat wel hoor, of als ik me niet lekker voel. Ik heb echt geen horloge nodig om mij dat te vertellen :')
Verhoging voel je echt niet altijd direct. En veel medische zaken kun je ook afleiden aan schommelingen in de lichaamstemperatuur. Denk aan vruchtbaarheid bij vrouwen, of corona. Temperatuur is een belangrijke indicatie.
Verhoging hoeft ook niet meteen een indicatie te zijn. Als je verhoging hebt, bv. doordat je je inspant is dat helemaal niet erg.

Het is volstrekt zinloos, uitzonderingen daargelaten, om op ieder moment je temperatuur te weten. Er kunnen zoveel aanleidingen zijn voor schommelingen dat je zonder context helemaal niets met die informatie kunt.

In beide aangehaalde voorbeelden (vruchtbaarheid en Corona) is temperatuur nou niet bepaald een nuttige graadmeter. In het geval van Corona zijn er talloze voorbeelden van mensen die geen koorts hebben/hadden bij Corona. In het geval van vruchtbaarheid heeft de BTC (Basal Temperature Curve) meer een signalerende werking achteraf, d.w.z. dat je 2-3 dagen later misschien eruit kan halen dat je geovuleerd hebt. Maar dan ben je niet geïnteresseerd in een "constante meting" maar in moment-metingen op een bepaald tijdstip zonder fysieke activteit. En dan heb je juist wel een absolute waarde nodig in plaats van een 'nu heb je verhoging'-indicatie.

Nee, de toegevoegde waarde van 'bio-sensoren' in horloges is verwaarloosbaar. SpO2-s Zelfs de hartslag-meter is in veel gevallen niet echt nuttig.
Corona en temperatuur heeft vrij weinig met elkaar te maken. Dat is allang bewezen. Ik heb ook covid gehad en geen koorts.

Bovendien kan je lichaamstemperatuur door ontzettend veel omstandigheden fluctueren. Als je in de douche staat, of als het een warme dag is. Of als je wat actiever bent. Dat veroorzaakt al zoveel schommelingen dat je nooit kunt weten of die wel of niet met ziekte te maken hebben. Kleine schommelingen heb je altijd.
Er is sleep tracking... al is die inderdaad maar mager (zou best wat meer info mogen bevatten).
een thermometer is natuurlijk niet super lastig om in te bouwen, alleen vraag ik me wel af hoe betrouwbaar deze aan de pols is.
Niet dus, het geeft aan dat je wellicht koorts hebt. Bron;
The body-temperature feature won’t give you a specific reading—like with a forehead or wrist thermometer—but it should be able to tell if it believes you have a fever. It could then recommend talking to your doctor or using a dedicated thermometer.
‘ De reguliere Apple Watch en de stevige sport-editie van het klokje zouden de sensor krijgen.’

Heb ik iets gemist? Er is naar mijn weten maar 1 ‘editie’ van de Watch. Er is wel verschil in behuizing en glaswerk, maar de sport editie is zeker niet de ‘stevige’ versie van de Watch en ook de RVS variant is naar mijn weten niet de ‘reguliere versie’ :?
Het saillante detail dat gemist wordt in dit artikel is dat het allemaal speculaties zijn voor de apple watch 8. Er wordt gezegd dat er een temperatuursensor komt, maar die moet eerst nog goedgekeurd worden. Daarnaast is er een vermoeden van een speciale 'rugged' version komt van de AW8.
Tegenwoordig kan je beter de bron lezen, dan het artikel van Tweakers zelf..
In het originele artikel is het duidelijker: de auteur verwacht dat Apple een meer 'rugged' versie gaat introduceren van de Apple Watch 8, voor 'extreme sports'.

Overigens is er ook nu al een 'SE' 'editie' van de Watch, met minder functies dan het meest recente model (want gebaseerd op een ouder model).

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23 juli 2024 14:31]

Jammer dat je de Apple Watch niet met Android kan gebruiken. De gezondheidsfuncties met name zijn goed uitgewerkt. Maar iOS vind ik dan weer niet prettig dus ik kan er niets mee.

Ik heb een tijdje een Samsung smartwatch gehad maar de gezondheidsfuncties daarvan waren heel slecht uitgewerkt. Sommige beloofde functies (bloeddrukmeting) kwamen nooit, en de hartslagsensor was erg slecht van kwaliteit. Regelmatig heel rare waarden (vaak de helft van de werkelijkheid) of dat de meting steeds wegviel. Apple lijkt er een stuk meer zorg aan te besteden.

Maarja, iOS gaat hem voor mij gewoon niet worden, ik heb te veel dingen nodig die er niet op kunnen.
Je moet ook bedenken dat het vooral gimmicks zijn. Je kunt maar zoveel meten aan je pols. Als ik bijv ga hardlopen gebruik ik een borstband die is echt veel accurater. Zodra er bij een horloge zweet oid tussen de sensor en je huid komt werkt het al voor geen meter meer. Hetzelfde geldt voor bloeddruk, een bloeddruk meter kun je gewoon los kopen, het is weinig zinvol om die heel de dag door te meten en de vraag is of een horloge dat goed kan. Je leest hier ook al dat zuurstofwaardes die de Apple watch aangeeft al voor geen meter kloppen.

Het is leuk maar men moet het niet te serieus nemen en als gimmick blijven beschouwen.
De feature lijkt me interessant en nuttig aangezien dit kan functioneren op basis van lichaamsgemiddelden. Dit kan ook nuttig zijn voor de onderzoeken die via Apple HealthKit lopen.

[Reactie gewijzigd door Soru op 23 juli 2024 14:31]

Ik las elders een artikel dat Apple zoveel de focus heeft gelegd op de Mx processors voor Macs dat de iPhone en met name de Apple Watch SoC’s maar weinig vooruitgang laten zien.

We hebben allemaal gezien hoe slecht het is als een fabrikant jaren blijft hangen in een verouderd design, Android Watch heeft door het gebrek aan investeringen van Qualcomm enorme schade geleden.

Voor de Apple Watch is het belangrijk dat complexere zaken op het horloge gedaan kunnen worden terwijl de zuinigheid verbetert. Dat kan alleen door in de SoC te investeren.
Weer een functie die de band 2 al had.
Ik mis die (en mijn windows phone) nog regelmatig.
UV sensor die je verteld wanneer je moet smeren.
Geldings sensor die iets zegt over hoe goed je gehydrateerd bent / of je zweet / of je verbrand bent.
De accu is goed genoeg voor een paar dagen. Ik ben afgelopen weekend out-doors geweest (geen mogelijkheid tot opladen). En tijdens het slapen heb ik de watch uitgedaan, en in de ochtend weer aangezet. Ik zag dat ik 4% minder lading had dan toen ik de watch uit deed. Ik heb op deze manier "2 dagen lang" mn watch kunnen gebruiken tijdens het lopen en al mn vitals etc kunnen tracken.

De accu is dus best goed. Laagste wat ik ooit heb gehad op mn watch na 1 dag was 20%. Je moet wel een doel hebben en dan gaat het best goed. Als je er conitue mee zit te spelen gaat het hard ja. Maar je leert wel wel mee omgaan. Ik ben dus ook niet zo bang dat deze extra feature te veel stroom gaat vragen.

p.s.

Dit is met een apple watch 7

[Reactie gewijzigd door maradesign op 23 juli 2024 14:31]

Inderdaad, als ik die van mij in de avond ook uit doe wanneer ik slaap (normaal leg ik hem op mijn nachtkastje) dan gaat die ineens wel 2-3 dagen mee. Eigenlijk zou dit gedetecteerd moeten worden en zou de apple watch ook moeten slapen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.