Gerucht: Sportversie Apple Watch gaat Pro heten

Apple gaat de nog niet aangekondigde sportversie van de Apple Watch het label 'Pro' geven, schrijft Bloomberg. Het persbureau beweert dat Apple voor dit label kiest omdat het horloge onder meer wordt voorzien van een robuuster scherm en het in een duurdere prijsklasse valt.

Omdat de robuuste Apple Watch onder meer gericht is op 'liefhebbers van extreme sporten' verwacht Bloomberg dat Apple waarschijnlijk gaat voor de naam Apple Watch Pro. "Apple heeft de duurzaamheid van de huidige horloges al aangeprezen, dus het is een verkoopstrategie waarvan het denkt dat die de consument aanspreekt", schrijft het financiële persbureau.

Apple Watch Nike Series 7
Apple Watch Nike Series 7

Bloomberg schreef vorige week over de mogelijke specificaties van de nieuwe Apple Watch. Het scherm gaat een grootte krijgen van bijna 2" en een resolutie van 410x502 pixels. Dat is iets hoger dan de 394x484 pixels van de Watch Series 7 en naar verwachting ook van de grote versie van de reguliere Watch Series 8. Door het grotere scherm kan smartwatch extra fitnessdata tonen, beweert Bloomberg.

Het scherm zou gemaakt zijn van verstevigd glas om te voorkomen dat de display breekt. Daarnaast moet de grotere accu langere work-outs mogelijk maken. Hoeveel capaciteit die accu heeft, is niet duidelijk. Apple heeft de nieuwe smartwatch zelf nog niet aangekondigd. Hij wordt vermoedelijk in september onthuld.

Door Loïs Franx

Redacteur

11-07-2022 • 09:43

156

Reacties (156)

Sorteer op:

Weergave:

Ik blijf het belachelijk vinden dat bedrijven zomaar overal het label "Pro" op drukken. Waar slaat dat eigenlijk op? Wat is er "Pro" aan een sportversie van een horloge?
De Apple Watch Sportversie als Pro labelen maakt het nog geen Horloge voor professionele en serieuze sporters.

Heb zelf een klein jaar de Apple Watch gebruikt voor sporten, voornamelijk zwemmen, fietsen, hardlopen en Yoga.

Vooral zwemtrainingen met een Apple Watch vind ik waardeloos, eenmaal in het water is het horloge bijna niet te bedienen. Wat ik vooral slecht vind, is dat er voor alle activiteiten veel datapunten ontbreken (vergeleken met bv Garmin). De data die er wel is wordt ook op een voor mij onaantrekkelijke manier gefragmenteerd in de Apple Fitness en Health App gepresenteerd.

Ben daarom snel weer teruggegaan naar een Garmin (Forerunner 745) wat ik i.c.m. Garmin Connect als serieuze sporter veel meer kan waarderen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 22:12]

Ben met je eens dat het horloge nat een drama is. Je andere argumenten wat minder. Ik gebruik mijn Apple Watch in combinatie met een Stryd. Maar ook zonder de Stryd met alleen Strava is er met de datapunten niks mis. Ook de hartslagmeter is superieur.

De data die ik dan uit Stryd Powercentre en uit Strava haal is perfect.
Heb je dezelfde activiteiten ook wel eens met een Garmin Horloge gedaan? Zoals b..v. een Forerunner 745 / 945, want die leveren veel meer datapunten dan een Garmin fitness tracker! Hartslagbanden werken voor mij sowieso beter dan een sensor op de arm.

Naar mijn mening is data bij Apple onnodig versnippert over twee Apps, en is de presentatie ervan uitermate slordig. Garmin Connect snap ik in een oogopslag, in Apple Health blijf ik klikken, maar wordt niet veel wijzer.

Garmin genereert niet alleen meer data maar helpt vooral ook met deze data te duiden. (training status, training effect, training load, load focus, acclimatisering, performance niveau, recovery tijd) enzovoort. Ik weet voor, tijdens en na een training respectievelijk, welke trainingsprikkels nodig zijn, of ze zinvol zijn en wat het effect is.

Ook op functioneel gebied mist er veel; b.v. geen voorgestelde trainingen, ademhaling, pace-pro..

Apple Watch is een leuk speeltje voor iemand die af en sport, maar vrijwel alle serieuze sporters die ik ken hebben Garmin al zie je onder fietsers tegenwoordig ook veel Wahoo.
Als hardloper levert Stryd en Strava me alle gewenste informatie, eigenlijk alles wat je ook in je opsomming van Garmin noemt. Voor Stryd is de Apple Watch het meest ideale horloge omdat het zo makkelijk te programmeren is voor de mensen van Stryd.
Dat Apple zijn apps niet in orde heeft ben ik met je eens. Die gebruik ik dan verder ook niet.
Marketing om aan te geven dat deze superieur is vergeleken de non-Pro versie.
Ja dat dus, ik vind het alleen een vreemd label. Pro is een afkorting van professional en deze apparaten zijn niet specifiek voor de professionele markt gemaakt volgens mij.

Marketingmensen verzinnen vreemde dingen :+
Je moet bij Apple daar sowieso nooit over nadenken, een retinascherm heeft ook niets te maken met je retina. Ze kiezen namen die er slim uitzien, niet namen die ergens op slaan.
Het is niet alleen Apple die het doet. Bijna iedereen doet het nu, zodra er een duurdere versie van iets is plakken ze er een Pro label op. Slaat totaal nergens op vind ik.
Het is niet alleen Apple die het doet. Bijna iedereen doet het nu,
Yep, en niet alleen nu, deze trend loopt al minstens 35 jaar, vroeger was vooral Philips daar erg goed in. HiFi (nee, niets te maken met WiFi) speakers verkopen, en dan van het zelfde type ook een 'PRO' versie verkopen, 400 gulden duurder, en het verschil was alleen een iets beter afgestemde condensator wat het hooguit 5 cent duurder gemaakt zou hebben. CD spelers met identieke DAC's waarvan het prijskaartje eigenlijk de naam van deze DAC bepaalde.

En de kreten vallen soms zelfs over elkaar heen, zie de Gigabyte benamingen van hun moederborden, PRO, Master, Ultra, Elite, Xtreme. 8)7
Eigenlijk kun je alleen nog aan het prijskaartje zien in welke klasse het mainbord zit. Wat dat betreft is de type aanduiding van Apple nog wel enigszins wel redelijk helder, Pro en non-Pro, en dan heb je nog iets wat mini heet. Al begint het met de M1 producten weer wat lastiger te worden voor een leek, M1/M1Max/M1Ultra.

En als kers op de taart, het overdrijven van benamingen en specificaties, dat kun je vooral aan de Chinezen overlaten, 16K webcams (met een 720P sensor |:( ), Terapixel foto camera's met een Hello Kitty opdruk, 1.000.000.000 lumen zaklampen, en laten we vooral de UltraGiga UTP kabels niet vergeten (welke zonder uitzondering allemaal waardeloze CCA/CCS kabels zijn).

[Reactie gewijzigd door Madshark op 22 juli 2024 22:12]

Het grootste verschil met vroeger is wel dat als je het 30jr geleden hebt gekocht en niet afgedankt het vandaag nog altijd werkt. Nu wordt vrijwel alles berekend op de garantieperiode. Van mij mag je alles van vroeger PRO noemen :) laat de uitzonderingen maar komen
Ik draag als uitzondering mijn gehele inboedel op, toch hetgeen dat elektriciteit gebruikt. Op een paar items na zit ik overal door de garantie heen. En het werkt allemaal nog. Afgelopen 5 jaar heb ik een defecte fritpot gehad, die was door zijn garantie heen. En de nieuwe fritpot (ander merk) ging binnen garantie kapot, gratis vervangen en die is nu ook weer buiten garantie en werkt nog.

Dus op 2 fritpotten na werkt alles nog zoals bij ingebruikname.

Edit: Nu ik er over na denk. Die eerste fritpot was ook nog binnen garantie maar was zo'n klucht dat ik een ander model ben gaan halen. Neem daarbij dat we eigenlijk zelden frituren. Dus als je over fritpotten spreekt, kan ik akkoord gaan met je frustratie over apparaten die nu maar tot net over de garantie datum werken.

Fritpot is misschien nogal op zen Antwerps geschreven. Frituese, frituurketel. Hoe noem je het officieel ook weer...

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 22 juli 2024 22:12]

HiFi = high fidelity :+
Dat zegt ook niemand, maar Apple heeft er een handje van om de meest suffe features een bijzondere naam te geven, zodat het ergens op lijkt. Veelal zijn het ook nog eens dingen die al jaren gemeengoed zijn.
De marketing afdeling krijgt dan ook terecht goed betaald :)
Ze gebruiken ook veel externe bedrijven hiervoor.
Ook dat is onderdeel van een marketing afdeling :)
Ik heb zelfs een pro-stand op mijn elektrische tandenborstel; ook mijn tandarts kon me niet vertellen wat dat toch zou kunnen betekenen.
Dat je nóg sneller en harder kan tandenpoetsen, maar het is alleen voor pro's. Dat zijn mensen met extreem veel electrische tandenborstel poetservaring, want het is gevaarlijk voor je tandvlees. Zoiets? :+
Helaas stond dat er niet bij en heb ik blijkbaar het glazuur van mijn tand eraf gepoetst volgens mijn tandarts 😢
Het verschil is wel dat bij Apple vroeger de 'Pro' wel min of meer op de professionele markt sloeg.

De Macbook Pro was altijd de Macbook gericht op (creatieve) professionals die de extra horsepower nodig hadden. Voor gewoon huis-tuin-en-keukengebruik was de gewone Macbook of Macbook Air.

Voor de iPhone was het al twijfelachtig, zogenaamd omdat de "pro" versie betere camera's had die "zogezegd" door "echte fotografen" gebruikt worden in hun werk?

Voor een smartwatch slaat de Pro mijns inziens idd helemaal nergens meer op. Alleen mensen met een "Pro" level bankrekening kunnen hem betalen?
Gewoon wachten op de Pro Ultra Plus Max Limited Edition Dolby Vision Liquid Retina versie.
Je moet bij Apple daar sowieso nooit over nadenken, een retinascherm heeft ook niets te maken met je retina. Ze kiezen namen die er slim uitzien, niet namen die ergens op slaan.
Ik wil het graag eens zijn, maar er is wel degelijk een relatie. De schermen hebben een dusdanig hoge PPI dat je retina dit niet als duidelijk afzonderlijke pixels kan detecteren.
Dat hangt van de kijkafstand af. Op een grotere afstand heb je minder ppi nodig.
Klopt. Had ik er eerst bij staan, maar was weer weggevallen. Dit is op "normale kijkafstand".
En Apple bepaalt wat die normale kijkafstand is, toevallig. Heel nep dus. Daarbij is dat hele circus sowieso niet zo zwart-wit. Zelf hanteren ze een minimum van 300ppi, maar dat laten ze bij sommige producten ook stiekem los en voor Apple met 'hogere'resolutieschermen kwam zaten die ook allang op telefoons van (o.a.) HTC.

Ze weten het bij Apple leuk te verkopen hoor, maar als je er over na gaat denken klopt er geen pepernoot meer van.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 juli 2024 22:12]

Niet iedereen is gediend van pixel bij pixel getallen, andersom idem dito, dat zal je toch wel moeten snappen lijkt me
300ppi? Bij sommige producten laten ze dat ook stiekem los? Hier een lijstje zodat je wel een pepernoot snapt.

Retina-display: een scherm waarbij de pixeldichtheid zo hoog is, dat je de afzonderlijke pixels vanaf een normale kijkafstand niet ziet. Elk Apple-product is sinds de iPhone 4 uit 2010 een Retina-scherm.
Retina HD-display: Retina-display met een HD-resolutie (720p). Dit schermtype is te vinden bij de iPhone 6 (Plus), iPhone 6s (Plus), iPhone 7 (Plus), iPhone 8 (Plus) en de iPhone SE van de tweede en derde generatie.
Super Retina-display: Retina HD-scherm met oled. De oled-schermen hebben diepzwarte kleuren en een hoge contrastverhouding van 1:000:000:1. De iPhone X en iPhone XS (Max) hebben dit schermtype.
Super Retina XDR-display: hetzelfde als Super Retina, maar dan met een verbeterde contrastverhouding van twee miljoen tegen één. Het scherm heeft een betere kleurweergave en een hogere helderheid, vooral bij HDR-content. De iPhone 11 Pro (Max), de iPhone 12-serie en iPhone 13-serie hebben een Super Retina XDR-display.
Liquid Retina-display: een verbeterde schermtechniek voor lcd-schermen, met een breed kleurbereik en realistische kleuren. Te vinden bij de iPhone XR, iPad Pro 2018-2020, 11-inch iPad Pro 2021 en MacBook Air 2022.
Liquid Retina XDR-display: Retina-scherm met mini-led technologie. Dit display biedt veel van dezelfde voordelen als oled, waaronder diepe zwarttinten en hoge contrasten. Apple-apparaten met dit scherm zijn de 12,9-inch iPad Pro uit 2021 en de MacBook Pro 2021 (zowel 14- als 16-inch).
Retina 4K-display: Retina-display met een 4K-resolutie. Alle 4K 21,5-inch iMacs vallen hieronder.
Retina 5K-display: Retina-display met een 5K-resolutie. De 5K 27-inch iMacs, iMac Pro en Studio Display hebben zo’n scherm.
Retina 6K-display: Retina-display met een 6K-resolutie. Alleen het Pro Display XDR heeft dit.
Allemaal standaard panelen en technieken waar de hele markt al jaren namen voor heeft, waar Apple een bijzonder nietszeggend label op plakt. Merendeel zijn gewoon bestaande LG panelen met een Apple labeltje.

Je kunt toch niet serieus zeggen dat een extra marketingterm bovenop al de bestaande standaarden zo fantastisch duidelijk is he. Als je zonder je in te lezen in Apple Super Retina XDR-display ziet staan heb je geen flauw idee waar dat over gaat.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 juli 2024 22:12]

Niet helemaal mee eens. Het is natuurlijk een marketingterm, maar volgens mij hanteren ze zeker niet een minimum van 300 ppi, maar een bepaald aantal per ppi bij een bepaalde kijkafstand (weet niet precies wat voor formule ze zelf hanteren). Een telefoon hou je op een andere afstand dan een monitor en een tablet hou je weer op een andere afstand vast. Retina zou volgens Apple moeten aangeven dat je de individuele pixels niet meer zou moeten kunnen onderscheiden op de 'normale' gebruiksafstand.

Voor de eigen terminologie is het natuurlijk niet zo relevant wat andere fabrikanten doen.
Als ze dat hanteren, gaat het dus meer om de totale resolutie. Het probleem is dat onze ogen enkel in het midden scherp zien en zou je op basis van die scherpte een veel hogere resolutie nodig hebben, dan ze nu hanteren.
Lijkt me niet, ik kan op de zogenoemde 'retina' schermen geen individuele pixels onderscheiden (tenzij ik ze ongezond dichtbij houd). Nu zal het vast niet de meest wetenschappelijk onderbouwde definitie zijn, maar ik zou niet weten waarom het relevant is dat onze ogen enkel in het midden scherp zien. Waarom zou je een hogere resolutie hebben voor de definitie van Apple als mensen nu al geen individuele pixels kunnen onderscheiden op de 'normale gebruiksafstand'?
Ach, noem het retina of noem het pepernoot. Punt is dat ik in 2012 een Macbook pro kon kopen met een high DPI scherm wat perfect samenwerkte met het OS. Je kan ze wel nageven dat ze durven verbeteren en risico's nemen en daarmee ook de concurrentie een beetje harder laten rennen.
En Apple bepaalt wat die normale kijkafstand is, toevallig. Heel nep dus.
Nee.
Elk apparaat heeft z'n eigen usecase. Je zit meters van een tv af, decimeters van een computermonitor, en centimeters van een telefoonscherm.
Zo simpel kan het zijn!
en centimeters van een telefoonscherm.
Serieus?
Dat lijkt me niet gezond.
Dit is de kracht van buzzwoorden, we moeten iets bezitten wat hip en actueel is. Iedereen heeft een identiteit en een groep mensen is gevoelig voor producten die een boost kan geven aan je eigen identiteit. De manipulatie die via psychologische wijze vereenvoudigd wordt door producten aan de man te brengen door middel van buzzwoorden is een ontwikkeling die begin jaren 2000 ontstaan is en nu langzaam uitgemolken wordt. Heb je een goede professionele smartwatch nodig, dan weten mensen Garmin vaak wel te vinden, mensen waarbij ervaring ontbreekt zullen snel grijpen naar statusboosters en dan kom je al snel uit bij Apple, waarbij de technologie achter het product jarenlang achterhaald is in combinatie met overpriced artikelen. Staat natuurlijk iedereen vrij te kopen en te gebruiken wat hij, zij of x, wil. Ik heb Apple even als voorbeeld gebruikt, er zijn uiteraard tal van andere techbedrijven die op deze manier hun producten proberen te verkopen.

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 22 juli 2024 22:12]

Net als samsung met QLED ipv OLED.... lijkt het zelfde toch!! Doen ze allemaal.
Dan noem je nou nét een afkorting op die om een iets andere reden gekozen is. OLED is gepatenteerd door LG. Samsung maakt een concurrerende techniek en zet dat naast OLED, en kiest dan een naam die erop lijkt. Ook marketing-gedreven, maar ze mógen het dan ook geen OLED noemen. Dus een iets andere reden. QLED kies je dan om (hopelijk) de consument te laten denken dat het een gerelateerde techniek is. OLED by Samsung zeg maar.
Helemaal met je eens - een toevoeging als Sports of iets in die richting zou gewoon veel logischer zijn.
Pro spreekt een grotere markt aan dan Sports. Door Sports als toevoeging te gebruiken sluit je potentiële kopers uit die minder interesse in fitness features hebben. Terwijl een groter scherm en accu voor meer mensen interessant is dan fitness features.
Snap ik, maar met Pro schep je ook verwachtingen die niet per se waargemaakt worden door het label Pro.

De mind fuck van marketing is een drama op zijn tijd.
Bij een horloge is iemand die veelvuldig gebruik maakt van zijn of haar horloge een Pro in Apple’s ogen. ;) Dus denk aan intensieve sporters. Bij een iPad Pro is dit bijvoorbeeld iemand in de grafische industrie.

En je hebt mensen die alles Pro willen hebben, ongeacht of ze het gebruiken, dat is dan mooi meegenomen voor Apple.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 22 juli 2024 22:12]

Ach da's dezelfde onzin als 4K verkopen onder de naam '4K' terwijl het in realiteit 2K had moeten zijn, want '4K' wekt de misleidende impressie dat het 4x 1080p is. En 8K had eigenlijk 4K moeten zijn. Maar goed, zullen vast wel weer een hoop bureaus hun marketingplasje over gedaan hebben waarom ineens de horizontale afmeting ipv. de verticale gebruikt moest worden.

Er worden steeds dergelijke vaker termen misbruikt, zoals 'Beta' in gaming (vaak gewoon een gratis pre-launch demo) of telefoonanbieders die al '5G' verkochten terwijl het gewoon 4G+ was.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 22 juli 2024 22:12]

Maar ehh... 4K is 4x 1080p? Het is exact 2x zo lang en 2x zo hoog... 2x2=4.. oftewel de 1080p resolutie past 4x in 3840x2160.

Waar jij het (volgens mij) over hebt is dat er bij 1080p vertaling naar 'K' naar de nummertjes na de X wordt gekeken en bij de aanduiding van 4K naar de nummertjes vóór de X.
nee in realiteit is 1080p 2K omdat het formaat 1920 pixels breed is dus bijna 2000 pixels. De termen 2K, 4K komen uit de film wereld en geven de breedte aan niet de hoogte (zoals 1080p of 2160p). De termen bestonden lang voordat UHD/2160p schermen bestonden. In digitale film productie gebruiken ze de resoluties 2048x1080 (dus 2K omdat het 2000 pixels breed is) en 4096x2160 en dat is 4K.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 22 juli 2024 22:12]

De naam 4K is prima want het slaat op het aantal horizontale pixels, dat ongeveer 4000 bedraagt. De naam van een resolutie is meestal gebaseerd op het aantal horizontale pixels, daarom zeggen we ook 1080p en niet 1920p.
maar die 1920 pixels zijn juist de horizontale pixels toch? :| Als in: als je van links naar rechts ga (horizontaal), dan tel je 1920 pixels.

Edit: Je bedoelt waarschijnlijk het aantal horizontale lijnen. Aangezien de p/i in 1080p/1080i ook slaat op hoe die horizontale lijnen weergegeven worden. (onder elkaar of om en om).

Het zijn dus 1080 horizontale lijnen, of 1080 verticale pixels. :p

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 22 juli 2024 22:12]

Het zijn dus 1080 horizontale lijnen, of 1080 verticale pixels. :p
Dit gaat echt niet goed in m'n hoofd. Horizontaal gezien zijn er 1080 pixels, niet verticaal..
de 1080 pixels staan toch onder elkaar? dus verticaal.
de 1080 pixels staan toch onder elkaar? dus verticaal.
Zo kneiter, ik weet niet waarom mijn hoofd even helemaal verkeerd ging daar. Pas toen ik hieronder het getal 1920 zag besefte ik ineens weer wat de FHD resolutie is >< Maandagochtend.
Helemaal niet. Als je horizontaal gaat, van links naar rechts of van rechts naar links dus, en je zal elke pixel tellen, kom je toch echt op 1920 uit. Bij de 1080ste pixel moet je dus nog echt even doortellen.

Zie mijn mooie kunstwerk
Inderdaad, ik was nog niet helemaal wakker :)
Goedemorgen! Het is ook pas maandag natuurlijk, rustig aan...
Zie deze link op wikipedia

2K wordt gedefinieerd als 2048x1080
4K wordt gedefinieerd als 4096x2160
en dan nog de Pro +
Professional. Mijn collega is pro klimmer,
Indoor en outdoor. Hij zal zoon horloge fantastisch vinden. Dus is pro wel van toepassing 😏
Maar wanneer ben je pro? In mijn ogen pas als je geld verdient met de sport die je beoefend. Jij zegt dat je collega pro klimmer is maar hij is wel je collega dus blijkbaar verdient hij z'n geld niet met klimmen en is hij geen pro.

Ik ga 400 km per maand hardlopen. Ben ik een pro nee, wel een extreem fanatieke amateur duursporter. Dus ik mag dit horloge in principe niet kopen ;)
In dat geval ben ik ook een pro-klusser (bouwvakker?), aangezien ik thuis regelmatig lekker klus. :P
nee jij bent gewoon een bouwvakker die thuis bijklust (geen pro) :-)
Niet "bijklust" want buitenshuis ben ik geen bouwvakker van beroep. ;)
Ik hang veel op Papendal rond en bijna alle Olympische sporters hebben een iWatch, hoe Pro’er wil je het hebben?
De enige smartwatches die ik zie zijn altijd een Apple watch ik denk dat ik jaarlijks twee of drie mensen tegen kom met een andere smartwatch.
Tijdens werk kom ik anderen ook wel tegen. Vooral de Fitbit zie je nog wel. Bedrijven hebben die veel uitgedeeld als kadootje in een Fit- of Vitaliteitsprogramma. Maar echt in een verhouding van 1 tegen 10 Apple Watches…

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 22:12]

Een normale apple watch is voor de huis- tuin en keukensporter, een watch pro is voor de professionele sporter.. We moeten natuurlijk afwachten wat voor features deze pro-versie heeft, maar extra sportsensoren zouden het label zeker rechtvaardigen. Net zoals een ipad pro een ipad air is met een beter scherm, geschikt voor de professional.
Marketingmensen verzinnen vreemde dingen :+
Niet echt; marketing mensen weten ondertussen drommels goed wat kopers trekt. Pro label. Kan de buurman mee jaloers gemaakt worden.
PRO is niet uitsluitend. Als je iets ULTIMATE zou noemen geef je aan dat je andere producten het dus niet zijn. Als je PRO gebruikt geeft het aan dat het voor mensen is met professioneel gebruik. Dit doet dus geen afbreuk aan de rest van de lijn.
Ik ken een aantal olympische sporters die een Apple watch gebruiken. Zelf heb ik er ook een en ik moet zeggen dat hij inderdaad vrij snel leeg is als je een paar uur intensief gaat sporten. Dus daar zullen die professionals ook last van hebben. Daarnaast komen de enige krassen die mijn watch heeft van het sporten.
Wat dat betreft vind ik de pro naam niet zo vreemd als deze problemen worden opgelost.
Je waarschijnlijk meer technische georiënteerde (aanname vanaf deze kant) brein ziet de logica hier inderdaad niet van in. De data uit marketingsonderzoeken laat hoogstwaarschijnlijk zien dat overal pro op plakken waarschijnlijk wel werkt.
De grap is dat in een business / B2B setting PRO ook regelmatig het instapproduct is en daarna andere benamingen zoals Business of Enterprise wordt gebruikt. Zie bijvoorbeeld bij Slack of Zoom waar de opbouw als volgt is:
  • Free = gratis, voor de consumer
  • Pro = instap voor een ZZP-er
  • Business = een klein team
  • Enterprise = hele organisatie
Ook bij mijn organisatie gebruiken we deze verdeling, en in sommige gesprekken leidt dit tot verwarring omdat vanuit een consumentenperspectief PRO vaakt de meest complete / dure oplossing is.
Misschien dat ze hier doelen op de pro uit prosumer?
Enterprise slaat meestal juist op een hele grote organisatie met meer dan een paar duizend medewerkers.

In die markt heb je allerlei speciale wensen zoals een eigen PKI, IDP enz.
De grap hier is dat Apple wel een stukje groter is dan elk andere organisatie lol.
Marketing om aan te geven dat deze superieur is vergeleken de non-Pro versie.
Inderdaad wel jammer dat @EnigmaNL geen pro versie is :')
Dan zou je hem Rugged of Sports noemen, alleen bij die laatste krijgt Apple met Nike ruzie. Want Sports editie is met Nike bandje.

De benaming “Pro” heeft gewoon niets met sport/tough use te maken.

\. Punt
Ja mee eens. Dit is echt weer marketing BS van de hoogste drempel.
Het helpt de verkopen. En meer geld verdienen is geen BS.
Daarentegen kan je ook stellen dat "pro" voor een Stevigere / grotere versie een logischere naamgeving is dan "Sport"? Want wat houd me tegen om dit achter mijn pc om mijn pols te hebben?
Pro is afgekort voor professioneel. Ofwel bedoeld voor zakelijke markt (dus dat je je geld ermee kan verdienen). Stel dat dit horloge op professionele atleten (sporters wiens 'baan' het is om te sporten dus) is gemarket, dan zou het nog ergens op slaan, maar dit raakt (net zoals veel andere producten met de naam 'pro') kant nog wal in mijn optiek. (voornamelijk omdat de professionele sporters waarschijnlijk meer zitten te wachten op de data die het horloge produceert en dat ze die zullen willen kunnen verwerken in derdepartijsoftware)

Het feit dat ze een robuustere/grotere versie van een horloge maken maakt het niet ineens professioneel. Noem het dan 'plus' of 'extreme' (gezien het is gemarket op 'liefhebbers van extreme sporten') of weet ik veel wat de marketingmolens van deze wereld kunnen bedenken.
Qua accuduur loopt de AW natuurlijk wel ver achter op bijv Garmin dus ik denk dat Apple hoopt dat ook niet-sporters dit ding gaan kopen. Daarom kun je hem beter AW Pro noemen dan bijv AW Sports. Marketingtechnisch is dat beter.

Maar het staat vooral interessant, ah jij hebt de standaard versie? Ik heb de Pro.
mja, het zijn termen om de producten te kunnen onderscheiden; i.g.v. Apple

* SE is meestal instap/budget
* zonder postfix is midrange
* Pro is premium / best

ze zijn wat vager als het gaat de postfix Air, voor iPads is dat semi-premium, voor MacBooks is dat instap.

Het eerste is "gewoon" standaard product marketing dat je minimaal 3 opties wilt aangeven zodat mensen geneigd zijn om de middelste te kiezen ;)

[Reactie gewijzigd door Tubby op 22 juli 2024 22:12]

Waarom noemt men het dan niet gewoon Premium? Pro doet denken dat het voor professioneel gebruik is en dat is bij de meeste "Pro" apparaten niet het geval.
Premium werkt als term niet goed op fysieke producten imho; voor diensten / saas abbo’s agree
omdat Pro beter bekt dan Premium.
Het is een beetje willekeurig. Meestal gaat het om betere prestaties. Maar als je dan de iPad neemt, die draait dan weer niet de pro-apps van Apple zelf.
Ik zou zelf voor een dergelijke Watch de toevoeging extreem of sports gebruikt hebben. Pro voor een horloge maakt het woord ‘pro’ eigenlijk nog leger in Apple’s line up.
Dit is eigenlijk het enige label dat ik nog mis op mijn elektrische fiets! Ik heb al wel Tour, Sport en Turbo. :+
Wow, een fiets met een Turbo? Hoe werkt dat? :)
Wat is er op tegen precies?
Nou dit dus, zonde van de tijd om je druk te maken over zulke zaken als je het mij zou vragen.
Omdat Pro doet denken dat het voor professioneel gebruik is, wat niet het geval is.
Welk professioneel gebruik denk je aan bij een smartwatch?
Geen idee, dat maakt het label juist nog belachelijker.
Wat Apple Watches (een beetje) bijzonder maakt is de hoeveelheid sensoren in de apparaatjes. Stel dat je die data zou kunnen exporteren naar derdepartijsoftware, dan kan dat heel zinvolle informatie geven voor trainingsresultaten van atleten.

Echter zitten die sensoren al in de apparaten. Dus het 'pro-stukje' zou eerder aan de softwarekant komen dan aan de hardwarekant.
Wat Apple Watches (een beetje) bijzonder maakt is de hoeveelheid sensoren in de apparaatjes. Stel dat je die data zou kunnen exporteren naar derdepartijsoftware, dan kan dat heel zinvolle informatie geven voor trainingsresultaten van atleten.
Ik kan me vergissen, maar welke sensoren zitten er op een Apple Watch die niet op de gemiddelde Garmin of Polar zitten? Die merken worden veelvuldig door sporters gebruikt deels door de data van het horloge zelf, maar ook door toegevoegde sensoren (zoals sensoren op een band om de borst voor betere HR meting, of krachmeting in de pedalen van een fiets).
Ik zei ook een ‘beetje’ bijzonder. :) ik schreef nergens dat het een uniek bijzonder apparaat is.

De Apple Watch is natuurlijk primair een smartwatch, maar met een focus op gezondheidstoepassingen, niet een sporthorloge.

De voornaamste beperking van de Apple Watch tov een Garmin is natuurlijk dat je bij Garmin veel gedetailleerdere data kan exporteren, waar het bij Apple voornamelijk in het Apple ecosysteem komt en alleen de geïnterpreteerde data kan verwerken in een derdepartijapp.

Dus stel dat Apple echt een ‘pro’-apparaat wil uitbrengen, zal dit naar mijn mening voornamelijk op basis van software zijn en niet zo zeer op hardware.

Maar om concreet antwoord te geven op je vraag, hebben Garmin horloges sensoren (eventueel via borstbanden of zo) hartritmesensoren? Dus niet alleen de hartslag, maar een detectie als het ritme ‘abnormaal’ is?
Dat is natuurlijk eerst iets wat je bij een gezondheidsdienst dan een sporthorloge verwacht, maar dat is denk ik de enige die ze misschien uniek hebben
Ik zei ook een ‘beetje’ bijzonder. :) ik schreef nergens dat het een uniek bijzonder apparaat is.
Ik probeer je ook niet in twijfel te trekken, ik ben alleen geinteresseerd in de technische (on)mogelijkheden van Apple versus Garmin (heb zelf een 3 jaar oude Garmin Venu) als je alle marketinghype weghaalt.
De voornaamste beperking van de Apple Watch tov een Garmin is natuurlijk dat je bij Garmin veel gedetailleerdere data kan exporteren, waar het bij Apple voornamelijk in het Apple ecosysteem komt en alleen de geïnterpreteerde data kan verwerken in een derdepartijapp.
Dat is voor mij ook een van de belangrijkste redenen voor de keuze voor Garmin: je kunt data exporteren en herbewerken. Er zijn best veel sites die de data uit Garmin Connect halen voor gedetailleerdere analyse. Ook kan men vrij eenvoudig data hun cloud induwen (zoals gedetailleerde data van een training op andere hardware). Dat is bij mij een beetje de angst bij Apple: binnen het ecosysteem is het fantastisch, maar zodra je meer wilt met die data (zoals historische vergelijking) dan loop je tegen de betonnen muur op die dat ecosysteem beschermt.
Maar om concreet antwoord te geven op je vraag, hebben Garmin horloges sensoren (eventueel via borstbanden of zo) hartritmesensoren? Dus niet alleen de hartslag, maar een detectie als het ritme ‘abnormaal’ is?
Dat is natuurlijk eerst iets wat je bij een gezondheidsdienst dan een sporthorloge verwacht, maar dat is denk ik de enige die ze misschien uniek hebben
Men werkt al enkele jaren met Cardiogram, die op basis van AI dingen denkt te voorspellen. Ik ben daar achteraf niet zo van onder de indruk. Men ziet tegenwoordig pieken in de hartslag, en de analyse is dat je erbij kunt zeggen wat het is (meestal een intensieve training). Maar of ze een Afib eruit pikken durf ik te betwijfelen.

Wat ik begrijp van Garmin Watchers is dat de hardware al in de nieuwe Venu2 zit, maar dat de software nog door de FDA moet worden goedgekeurd. Ze zijn in Maart door hun trail gekomen. Maar zal nog wel even duren voordat er een daadwerkelijk commercieel product is dat dit aan boord heeft (tenzij men de Venu2 er mee gaat uitrusten).

Zelf denk ik dat afwijkingen in een hartritme juist bij topsporters gemeten moeten worden. De belasting op de hartspier kan enorm zijn, en de gevolgen van overtrainen (lees: te vaak intensief trainen) zeker op het hart is serieus. Als het je interessert kun je dit filmpje over het nut van beheerst trainen en dit filmpje over de negatieve effecten op het hart van te intensief trainen eens bekijken. Voor mij was het een reden om mijn trainingsschema om te gooien en veel meer in Heartrate Zone 2/3 te gaan trainen. Dus ik denk dat het detecteren van afwijkingen bij topsporters echt voordelen zou bieden.

[Reactie gewijzigd door J_van_Ekris op 22 juli 2024 22:12]

Wellicht, maar het zijn maar geruchten. We weten nog niets. Is een iPhone 13 Pro ook voor professioneel gebruik?
Volgens de naam wel ja. Het Pro labeltje is totaal misplaatst in 99,9% van de gevallen.
Het is natuurlijk gewoon een marketing term geworden, en kennelijk werkt 'ie goed voor Apple. Er zijn meer merken die er zo mee omgaan.
Een echte "Pro" wordt gesponsord en betaald er niet voor. Dat doen alleen de non Pro's ;)
Als deze Watch bedoelt is voor professionele sporters, is de naam Pro toch niet zo gek?
Klopt.
Echter is dit horloge gemarket op 'liefhebbers van extreme sporten' aldus het artikel.
Heeft het horloge een garantie de een extreme sporter waardig is?
Bij extreme sporten hoort namelijk heel vaak modder, regen, stof, schokken en vallen.
Ik blijf het belachelijk vinden dat bedrijven zomaar overal het label "Pro" op drukken. Waar slaat dat eigenlijk op? Wat is er "Pro" aan een sportversie van een horloge?
Tsja, dat is toch maar marketing. Net zoals "verbeterde formule" en "nu nog voordeliger".

Zie het maar zo, in plaats van je te ergeren eraan, kun je ook vooral jezelf een schouderklopje geven dat jij dit soort product-marketing trucjes doorziet.
Deze rumor past niet helemaal in de huidige lijn van Apple: met hun andere producten proberen ze juist ‘Pro’ te behouden voor de ‘echte’ pro producten. De AirPods headphones heten bijvoorbeeld niet de AirPods Pro Max, maar gewoon de AirPods Max. De nieuwe desktop en display heten de Mac Studio en de Studio Display.

Alles wat al Pro heer zal dat wel blijven houden, maar het lijkt er op dat nieuwe producten niet zo snel meer de Pro naam krijgen. Het lijkt me dus eigenlijk niet aannemelijk dat de nieuwe Apple Watch ‘pro’ gaat heten.

Aan de andere kant, je kan Apple Watch ook zien als voornamelijk een fitness product. Je zou het argument kunnen maken dat alleen athleten een Apple Watch gebruiken voor hun baan en dat de metrics voor hun echt waardevol zijn. Het zou dan logisch kunnen zijn om het de Pro te noemen, omdat het bedoelt is voor mensen die de Apple Watch gebruiken voor hun baan om meer effectief te kunnen werken.
Ja klopt, maar die zijn alweer een paar jaar oud. Ik bedoel nieuwe producten.

De AirPods kwamen eerst uit, daarna de AirPods Pro, en daarna de AirPods Max. Het zou meer voor de hand liggen om ze de AirPods Pro Max te noemen, aangezien het de meest premium optie in hun lineup is, maar dat hebben ze dus niet gedaan.

De nieuwe premium Mini heet ook niet de Mac Mini Pro, maar de Mac Mini Studio.
Dit is de pro era, voorheen was het de xp era. En je kan ook nog heel veel met 24 of 123. Maar dat is meer voor webshops :z
Zelfde categorie als 'Premium', ofwel een andere manier om er meer geld voor te vragen.

Maar stoor je vooral niet aan labels; kijk gewoon naar de specs en prestaties en bepaal of het voldoet aan jouw eisen en budget. De rest is gewoon fluf.
Ik blijf het belachelijk vinden dat bedrijven zomaar overal het label "Pro" op drukken. Waar slaat dat eigenlijk op? Wat is er "Pro" aan een sportversie van een horloge?
Volgens mij is pro een betere versie dan een niet pro. En aangezien deze schijnbaar sterker, beter en duurder wordt heeft pro zeker wel een meerwaarde.
Ik dacht dat bij Apple iets 'Pro' was als het bij Apple vandaan kwam...
Ik dacht dat bij Apple iets 'Pro' was als het bij Apple vandaan kwam...
Je zegt het zelf al: je dacht.

Niet meer doen.
Ik blijf het belachelijk vinden dat mensen op deze plaats hun ongenoegen uiten. Voor mij is dat pure flamebait. Je kan op deze manier de pret bederven op elke post met ‘pro’ product. En zo zijn er wel wat producten met ‘pro’ in hun naam. Je moet daar gewoon met stoppen.

Ik denk dat je het antwoord op uw vraag zelf heel goed kan beantwoorden. Al zal iedereen het zijne denken want alle details zijn nog niet bekend. Grotere batterij en groter scherm. Meer weten we niet.

De grootste vernieuwing is mogelijk de ‘low power mode’ waar een deel van de chip in slaapmodus gaat en de refresh rate van het scherm zakt. Andere watches hebben dat ook al maar ze missen dan meer de cpu-kracht om wat meer complexe apps te draaien.
Zodat de mensen die heelveel met chronografie op hun horloge doen weten dat ze deze moeten halen.

Dit is voor de professionals.
Hetzelfde waarom auto fabrikanten de term premium gebruiken bij een aantal auto merken en modellen. Je betaald vooral extra voor misschien wat extra luxe of afwerking, maar de kosten zitten vooral in gebakken lucht. Maar toch geeft dat laatste je het gevoel wat speciaals te hebben.
gewoon = $$$
Pro = $$$$$

:o
Wat zou jij er van maken?
Straks de prijs. Op Apple websites wordt zelfs gesproken over dat de PRO modellen misschien wel $900 dollar gaan kosten.
“Daarnaast moet de grotere accu langere work-outs mogelijk maken.”

Ik val inmiddels wel in de categorie serieuze sporters. Ik vraag me alleen af hoe lang mijn workout gaat moeten zijn om de huidige batterij van mn apple watch 5 leeg te trekken 😳

Edit: even snel rekenen, ik denk een uurtje of 7-8. Dat is dan alleen voor de wielrenners, marathon lopers en dergelijke andere sporten een argument lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Kenny_026 op 22 juli 2024 22:12]

6 uur fietsen, triathlons etc
Ja het is inderdaad alleen voor de duursporten idd.
Ga eens de Marathon des Sables lopen ofzo, dat gaat ie niet trekken ;)
Tja, wellicht wil je hem ook nog kunnen gebruiken na of voor het sporten zonder dat je hem weer aan de lader moet hangen.
Of een lange wandeling op vakantie. Ik ben echt niet zo'n fanatieke sporter dat ik met sporten daar ook maar in de buurt kom. Maar laatste vakantie heb ik meerdere wandelingen gehad rond de 6 uur (ja nog geen 7-8, maar die stap is dan niet meer zo groot natuurlijk).
Een marathon sluit meestal na 6 uur ;)

Ik ben geen serieuze sporter, meer casual. En ik vind technische wandelingen te gek. Dus idealiter met een portie boulderen, canyoning e.d. Zoiets kan prima een uur of 8 duren.

Of als je als uitdaging het laatste jaar van de Marathon Monks wil doen waarbij je dus 100 dagen achter elkaar 84 km gaat lopen en dan 100 dagen 30 of 40 km over een onverhard pad.
Ik heb 1x de Elfsteden fietstocht gedaan, nou dat trok de Garmin niet en strava op m’n telefoon ook niet.
Tijdens een workout waarbij het scherm voordurend updates weergeeft gaat het natuurlijk een stukje harder met de batterij. Bovendien wil je voor- en na je workout ook nog wat over hebben. Bij met name trialruns lijkt me de batterijduur wel een issue te worden. Ik heb dat ding ook niet altijd volledig opgeladen voordat ik ergens aan begin. Maar je hebt gelijk, pas na vier uur zal het een issue gaan worden.
Tot mijn verrassing zijn alle mensen die ik ken die een Apple watch hebben, oudere mensen (55+) met weinig gevoel voor techniek. Lijkt om de één of andere reden die doelgroep aan te spreken.
Nah dat lijkt mij meer iets zeggen over je omgeving dan over het product.

Ik zie dat ding “overal” en ook in elke leeftijd klasse. Sterker nog veel meer mensen onder de 55 dan daarboven.
Ik zie zelf zoals ook @Donstil zegt juist een enorm gemeleerde groep met Apple watches rondlopen.
Apple watch is te duur voor wat je krijgt(voor mij). Wel een leuke extra inkomsten bron voor Apple. Ik besteed het het geld voor de Apple watch liever voor een nieuwe Iphone waarmee ik meer mee kan en die veel langer mee gaat.
Ik sport regelmatig en ben een gadget freak. Dus voor mij voegt het veel toe, en ik vind het leuk om er mee te klooien.

Ik kan er m’n hue lampen mee bedienen in huis. Krijg notificaties van de babycam etc.

Per persoon natuurlijk ontzettend verschillend wat je er mee doet. In mijn geval is die paar honderd euro niks.
Je moet hier wel eventjes er bij vermelden dat dit third party apps zijn, en niet van hue zelf.
Dat is niet erg, Je Hue bridge heeft een publieke API en Philips maakt zelfs 'reclame' voor third party apps in haar eigen app. Ze staan er dus helemaal achter.
Hue is Homekit compatible en is dus gewoon geïntegreerd met de Home app op je Watch. Wat zeg jij?
<sarcasme mode>

Zullen er dan ook Hermes "Pro" bandjes komen ? Op Macrumors is er zelfs een aparte thread voor mensen die perse een Hermes watch bandje moeten/willen hebben.

Nooit begrepen. Ik heb een series 6 en het ding voldoet prima. Ik zweer bij de sportsbandjes (= standaard), omdat die door zweet etc. tenminste paar jaar mee gaan. Functioneel is goed genoeg.
Offtopic:
De metalen band van spigen kan ik ook aanraden. Met de rubberen had ik altijd last van plakken.
Zullen er dan ook Hermes "Pro" bandjes komen ? Op Macrumors is er zelfs een aparte thread voor mensen die perse een Hermes watch bandje moeten/willen hebben.

Nooit begrepen.
Hermes leer is wel echt heel fijn. Dat zit in de categorie “je snapt het als je het wel hebt” en aangezien Apple zijn eigen Classic Buckle (die ook heel fijn waren!) uit het assortiment gehaald heeft kan je voor dat type bandje niet veel anders via Apple.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 22:12]

Het is gewoon " Fashion " net als een handtas voor een vrouw, of een een glimmend duur horloge of duur pak , hoort een Apple Watch Pro , of een Iphone Pro gewoon bij de mode.

Ik heb het in het verleden ook zat gedaan bij het daten :z

Daar heeft Apple goed op ingespeeld , dat moet ik hun toegeven :Y)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 juli 2024 22:12]

Aan de andere kant, ik zie zelfs mensen die een Apple Watch om de arm hebben die denken dat ik een Apple Watch heb. Echter is het een 79-euro Amazfit GTS 2 mini :)

Overigens niet gekocht omdat hij op een apple watch lijkt maar omdat hij zo dun en licht is, lang meegaat en er open source apps voor zijn.

Ik snap het ook niet helemaal want buiten het rechthoekige scherm ziet hij er heel anders uit. Two-tone design, drukknopje in het midden, niet bovenaan zoals de 'crown' van Apple, veel dunner, heeft gewone polsband 'haakjes' in plaats van Apple's design dat er in schuift enz.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 22:12]

Ben het daar niet geheel mee eens als je nu een Omega/Grand Seiko/Rolex ect koopt heb je daar minimaal 10/20 jaar plezier van en dat noem ik geen Fasion. Daarnaast zijn die dingen enorm waardevast en niet zoals een Apple watch na een tijdje niks waard.
Een nieuw Apple-product is misschien best nieuwswaardig. Maar dat een nieuw product "Pro" gaat heten is (mede omdat het zo'n generieke naam is) al weinig nieuwswaardig. En dan (volgens het artikel) is het ook nog "slechts" Bloomberg's verwachting. Non-nieuws dus!
Maar Apple nieuws staat gelijk aan veel kliks. Jij hebt zelf ook geklikt ;)
Het is toch zodanig interessant dat dit artikel al 70 reacties heeft in de ~90 minuten dat het online staat dat is aanzienlijk beter dan gemiddeld. Het is toch iets dat reuring geeft.

Overigens lees ik in dit artikel niet voor het eerst de naam die mogelijk Pro zou zijn, maar ook het grotere scherm, sterkere scherm, langere batterijduur. Voor mij is dit echt nieuws.

O en geruchten of onbevestigd nieuws, is ook nieuws.

Als je geruchten niet relevant vindt, dan klik je er toch niet op |:(

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 juli 2024 22:12]

Ik ben faliekant tegen Apple geruchtennieuws en probeer het te vermijden. Het is soms zo erg dat het nieuws rond een Apple lancering gaat over in hoeverre de geruchten zijn uitgekomen. "'Apple lanceert weer geen auto! (maar wel een nieuwe MacBook)".

Ik kan verwachtingen niet kopen, ik kan ook mijn aankoopbeslissing vandaag er niet op baseren (koop ik vandaag Google Pixel telefoon of een gefantaseerde versie van de iPhone 14). Niemand pakt Bloomberg straks ook aan als het niet blijkt te kloppen.

En die geruchten-buzz verpest het 'wow' gevoel tijdens de echte lancering.
Ik vind het wel interessant omdat de normale Watch wat aan de kleine kant is en niet zo robuust. Langere batterijduur is altijd beter. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze er niet nog wat extra's bij gooien zoals betere sensors. Maar waarschijnlijk
gaat er niet echt een heel veel betere SoC in omdat er nu met name op de Mac processors ingezet wordt door Apple en de rest en beetje stil ligt.
Voor onder de 40 euro kun je een "rugged" houder kopen, met armband en gesp, waarin de Apple Watch zelf past. Het ziet er lomp uit maar kan kostbare reparaties voorkomen bij ongewenst stoten tegen een muur o.i.d.

Verder tevreden over mijn AW5. De accuduur is bescheiden, dus veel functies uitgezet. Dan houdt hij het wel een dag of anderhalf vol. Eigenlijk te kort voor zo'n duur apparaat.

Dat "pro" geweld hoeft niet voor mij. Mijn SE2020 is voldoende voor mijn noden. Die wordt nog een jaartje of 3 van updates voorzien, daarna kijk ik wel verder. Zit in een beschermhoesje, dus die mm dunner is niet zo relevant. Voor zover ik weet compressed veel chatapps foto's, dus van die ultra megapixels blijft weinig over bij de ontvanger.

Offtopic. Als ik zie wat een antiek model als de Nokia E71 (zeg maar de Nokia versie van de eerste BlackBery) nog kan vandaag de dag. Zou zomaar kunnen dat de E71 het langer volhoudt dan mijn oude iPhone 5S :D Nou ja, tot ze 2G helemaal uitzetten.
Ik heb m'n "niet" pro apple watch al jaren.
Geen screen protector, niks.
Ik sport er mee, ik zwem er mee, ik draag hem op vakantie, tijdens het zeilen, tijdens festivals.
Niks, nada, nul schade, nog geen krasje.

Kortom, hoop poes pas, klinkt interessant maar zo overrated.
Zal wel 99-159 duurder worden dan de "kwetsbare" variant.

Blablabla, marketing.
Zo’n beetje het zelfde als iedereen die roept dat hun telefoon zonder hoesje en screen protector jaren mee gaat zonder krasje etc. Toch zijn er legio mensen die er wel baat bij hebben. Mijn watch heeft wel degelijk 2x een schermreparatie gehad en krassen op scherm en behuizing. Het zit aan me pols en een ongelukje zit in een klein hoekje. Ik vind hem best kwetsbaar, dus voor mij zou het een uitkomst zijn als hij echt een significant betere bescherming heeft.
Ik mis de tijden dat Apple 1 product opleverde: DE iPhone. That's it.

Nu moet iedereen tig lijnen uitbrengen, om segmentatie aan te brengen om mensen een 'stapje hoger' in te laten stappen in het ecosysteem, omdat de instap categorie te goedkoop zou aanvoelen.

En aan de andere kant, geen oplaadblokje bijvoegen in het kader van "we care about the environment". Nee, helemaal niet :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.