Xiaomi 12S Ultra krijgt 1"-camerasensor van Sony

Xiaomi voorziet zijn komende topmodel Android-smartphone van een 1"-camerasensor. Het gaat om de Sony IMX989, die naar verluidt een 50-megapixelresolutie krijgt. Xiaomi presenteert het toestel op 4 juli in China, samen met de reguliere Xiaomi 12S en 12S Pro.

De Sony IMX989 is de eerste 1"-sensor ontwikkeld voor smartphones. Afgaande op de afbeeldingen heeft de chip een 4:3-verhouding en daarmee zou het oppervlak van de sensor uitkomen op ongeveer 123mm². Dat geeft de sensor een veel groter beeldoppervlak dan camerasensors in telefoons, zoals de Samsung Galaxy S22 Ultra, iPhone 13 Pro en Google Pixel 6 Pro.

Sony stopte zelf al een 1"-sensor in zijn Xperia PRO-I, maar bij het maken van foto's gebruikt dat toestel maar ongeveer 60 procent van het sensoroppervlak. Dat komt doordat de gebruikte lens niet de hele sensor kan belichten. In de Xperia-smartphone zit een 3:2-sensor die ontworpen is voor compactcamera's. De nieuwe IMX989 is een 4:3-variant specifiek voor smartphones, die in zijn geheel benut zal worden.

Toestel Sensorformaat primaire camera Sensoroppervlak
Xiaomi 12S Ultra 1" 123mm²
Google Pixel 6 Pro 1/1,31" 72mm²
Samsung Galaxy S22 Ultra 1/1,33" 69mm²
Apple iPhone 13 Pro (Max) 1/1,65" 44mm²

Sony heeft nog geen details over de IMX989-sensor online gezet, maar volgens eerdere geruchten gaat het om een 50-megapixelsensor. De 1"-sensors die de fabrikant voor compactcamera's maakt, hebben een 20-megapixelresolutie.

Xiaomi is de eerste fabrikant die de IMX989-sensor zal gebruiken. De Chinese fabrikant stopt de sensor in de Xiaomi 12S Ultra. Op 4 juli wordt dat toestel officieel onthuld en worden alle specificaties bekendgemaakt. Xiaomi kondigde eerder al aan dat het samenwerkt met Leica voor de afstelling van de camera's, en renders en specificaties lekten al uit via OnLeaks.

De Xiaomi 12S Ultra wordt het nieuwe topmodel van de fabrikant. Er komen ook een Xiaomi 12S en 12S Pro, die niet voorzien zijn van de 1"-sensor. Het is nog niet bekend wanneer de toestellen naar de Europese markt komen. Xiaomi presenteert zijn smartphones meestal eerst in China en brengt ze later in andere werelddelen uit.

Xiaomi 12S Ultra via OnLeaks

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-06-2022 • 10:09

90 Linkedin

Reacties (90)

Wijzig sortering
Tot de testresultaten er zijn betekent zo'n grote sensor eigenlijk helemaal niks. Fabrikanten zoals Google en Apple hebben door middel van software en rendering keer op keer superieure resultaten geboekt ten opzichte van concurrentie met relatief gigantische sensoren of een arsenaal aan camera's.
Honor Magic4 Ultimate, Huawei P50 Pro, Xiaomi Mi 11 Ultra en Huawei Mate 40 Pro+ scoren hoger met hun camera dan Apple of Google.

link
Op papier hoger scoren en prettigere, mooiere fotos maken zijn helaas echt twee verschillende dingen.

Ik ben professioneel fotograaf, 4 jaar opleiding gehad, al 10+ jaar carriere in fashion/kunst en documentaire fotografie. En je ziet meteen waarom Samsung en iPhone gewoon écht de beste cameras zjin. Ze komen qua dynamisch bereik en kleurcorrecties het dichtste bij 'echte' professionele cameras (DSLR van sony, canon, fuji enz).

De Huawei's, Xiaomi's enz die zijn prima op technisch vlak. Minder ruis, betere correctie van fouten, op andere vlakken superieur in testen. Maar het eindresultaat ziet er gewoon goedkoper, digitaler en meer 'compact camera 2015' uit helaas.

Net las een Mp3 op alle vlakken beter is dan een grammafoonplaat, is de emotionele ervaring (heel belangrijk bij cameras) belangrijker dan de technische specs alleen.
Er wordt gewoon getest op dynamisch bereik en kleur in die tests. Dat wordt meegenomen in de eindscore.

Het is onzin om te stellen dat alleen die twee punten belangrijk zijn. Zonder een goede autofocus mislukt elke foto. Zonder nachtmode hetzelfde liedje. Zonder zoom ben je weer beperkt in je mogelijkheden. Zonder goede texture en noise punten maak je alleen facebook foto's. En ga zo maar door.

Er is een verschil tussen foto's maken en camera's testen. Blijf bij je leest.
Er wordt gewoon getest op dynamisch bereik en kleur in die tests. Dat wordt meegenomen in de eindscore.

Het is onzin om te stellen dat alleen die twee punten belangrijk zijn. Zonder een goede autofocus mislukt elke foto. Zonder nachtmode hetzelfde liedje. Zonder zoom ben je weer beperkt in je mogelijkheden. Zonder goede texture en noise punten maak je alleen facebook foto's. En ga zo maar door.

Er is een verschil tussen foto's maken en camera's testen. Blijf bij je leest.
1) We leren uitvoerig (2 jaar) over kleurtheorie, reproductie, dynamisch bereik en contrast. Hebben etteloze testen gedaan om diverse filmsoorten, cameras etc met elkaar te vergelijken. Pure harde wiskunde red het niet om populariteit van bepaalde filmsoorten of cameras mee te verklaren, of voorkeur van mensen, musea etc voor bepaalde fotos wat dat betreft. Ohja ook voor een prominent digitaal hardware/fotografie magazine cameras gereviewed, maargoed, wie ben ik ? :)

2) Beter dynamisch bereik of meer accurate kleurweergave heeft NIETS te maken met een betere foto. Dat is alleen puur een nerd ding. Net als bij autos kan je op papier meer PK hebben, betere 0/100, betere wegligging. Maar in de praktijk zullen autos met een bepaald 'karakter' populairder zijn bij mensen of bij liefhebbers van autos respectievelijk.

Geen enkel camera merk heeft een perfecte kleurweergave, en dat is grotendeels bewust. Bij mobiele telefoons is dat net zo, bij film (35mm/6x6 enz) was dat in een nog extremere mate zo.Sterker nog je kunt gewoon hard maken dat hoe precieser de film was qua kleurweergave, hoe meer niche hij was qua verkopen. De meest populaire film types waren zonder uitzondering die waar je warmere of koudere kleuren had dan de werkelijkheid. En dat is precies waarom Samsung en iPhone cameras zo populair zijn bij de social media mensjes, maar die van huawei en xiaomi - ondanks 'betere specs' absoluut niet.
[...]
En dat is precies waarom Samsung en iPhone cameras zo populair zijn bij de social media mensjes, maar die van huawei en xiaomi - ondanks 'betere specs' absoluut niet.
Je vergeet Samsung en iPhone ook sterke merknamen zijn die ook een hoog mode en show off gehalte hebben, en om deze reden alleen al door veel mensen worden gekocht.
ikzelf ben overgestapt van Nikon D850 naar Sony A1 en fuji GFX100s. voor mijn dagelijkse "in mijn zak" telefoon ga ik in september overstappen van samsung naar Iphone 14. dit alleen voor de camera. kleuren en emotie in de foto is echt een ding. liever mijn D850 fotos dan mijn A1 fotos. voor video's net andersom. voordeel van de update qua mobiel is het eco systeem en mogelijkheden die de Iphone heeft. mijn samsung is aan de oude kant, prima voor dagelijks gebruik maar voor camera werk en stils wil ik meer. overigens komt er bij mij uberhaupt geen chinese telefoon binnen.
Ik heb de Mi 11 Ultra, mijn vrouw de Pixel 6 Pro. Die laatste maakt toch een stuk prettiger en eenvoudiger goede foto's. Synthetische benchmarks hebben volgens mij maar een beperkte waarde. En dan heb ik het nog niet over de camera software updates.

[Reactie gewijzigd door Dedun op 30 juni 2022 08:21]

daar kan ik je helemaal in volgen en +1
Ik heb een Xiaomi en de software heeft soms wat overdreven verbetering (eigenlijk wat bijna elke Amerikaanse film ook heeft als het plaats vind in de VS, als ze Europa filmen dan is het juis weer extra grauw en derde wereldlanden zijn geel :p . Ik denk dat de Chinezen dat mooi vinden. Overdreven contrasten; rimpels kunnen weg uit gezichten en de lucht kun je blauw maken met witte wolkjes. Voor social media is het wel leuk, de foto's springen er wel uit.

[Reactie gewijzigd door Marzman op 29 juni 2022 10:49]

Zat Europese mensen vinden dit ook mooi. Mensen hebben vaak niet door hoe ze eruit zien en kiezen dan de best uitziende foto uit als de foto die het beste zou zijn, terwijl deze kunstmatig verbeterd is. En zat mensen zijn gewoon schaamteloos. Zo sprak ik hierover met de moeder van een goede vriendin die de verbetering gewoon op het maximum zet en dit de beste softwarefeature ooit vindt. Maar goed, die stuurt nog net niet een foto van haar dochter als ze ergens een foto voor moet insturen.
Ik was een paar jaar terug op IFA, en daar sprak ik verschillende mensen die een soortgelijke mening hadden. Mensen die veelal selfies maken willen dat het er gewoon goed uit ziet. En ook als foto's gedeeld worden, zijn dat meestal van zaken die men mooi vindt en graag wil delen, dus als je het er nog beter uit kan laten zien, doe je dat. Niet voor niets is op Insta het gros van de foto's door een filter gegooid.
Goed punt. De consument wil gewoon mooie foto's maken. Correcte foto's worden waarschijnlijk alleen door onderzoekers gewaardeerd.
Niet voor niets is op Insta het gros van de foto's door een filter gegooid.
Correctie, noem het gerust maar meerdere filters, zodat je alle oneffenheden op het gezicht niet ziet.
Voor hen is het een foto om trots op te zijn hoe "mooi" ze zijn, voor mij is het jezelf belachelijk maken.

Ik maak zelf redelijk wat foto's en de enigste filter die ik gebruik is spot color; hiermee kan ik bijvoorbeeld een kleurenfoto omzetten in een zwart/grijze foto waarbij een voorwerp alleen ingekleurd is. Dit zorgt er soms voor dat bepaalde voorwerpen er meer uitspringen dan de achtergrond.
Voor de rest gebruik ik geen filters of effecten. Het is voornamelijk spelen met licht én de lichtinval.

Als ik in automatische modus foto's maak en de foto is te licht, dan zet ik de focus op het deel waar de meeste licht opvalt en minder de lichtopbrengst d.m.v. de exposure value.
Als ik in de pro modus foto's maak, dan pas ik o.a. de focus, sluitertijd en ISO aan om een mooie foto te krijgen.

Tegenwoordig is het blijkbaar héél belangrijk om op elke foto zo goed en zo mooi mogelijk op te staan. Dit resulteert weer dat kinderen / tieners / jongeren zichzelf steeds minder aantrekkelijk vinden en dus meer richting make-up dan wel plastisch chirugie gaan. Zie je er niet goed uit, dan hoor je er dus ook niet bij.
Je zegt 'als ik in automatische modus foto's maak'. Ik denk dat het een conservatieve schatting is wanneer ik zeg dat 99% van de consument niets anders gebruikt dan de automatische modus. Conservatief, omdat ik dus zeg dat 1 op de 100 mensen wel handmatige settings gebruikt, maar ik denk dat het dus statistisch veel minder is.

En ook de meeste reviewers die ik op YouTube schieten alleen in automatische modus. Maar goed, die verbergen zich sowieso vaak achter het idee van 'de gemiddelde consument', wat gewoon een excuus is om wat extra werk te skippen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 30 juni 2022 12:02]

Niet alleen Chinezen, ik geloof dat het MKBHD was die eens een test gedaan had met telefoon foto's.

Daarbij zetten hij elke eker 2 foto's tegenover elkaar en moesten mensen stemmen welke foto ze het mooiste vonden. Uiteindelijk won de Poco F1 en uit de hele reeks aan foto's die mensen verkozen boven een ander trokken ze de conclusie toen ook dat foto's met hoge kleurverzadiging sneller als 'mooi' gezien werden. Klopte ook met de winnaar, de Poco F1 geeft met de stock camera app erg verzadigde kleuren en oneffenheden worden 'weggepoetst' als een soort 'beautyfilter'.

iPhones scoorde relatief slecht omdat die stock wat neutraler waren qua kleur wat ook wel klopt.
Iets wat je met RAW ook doet dus.
Je haalt hier wel twee merken aan die superieur zijn als het inderdaad zoals je aangeeft op software gebied als het op foto's aankomt.

Xiaomi is dan misschien niet zo sterk als het op software aankomt, maar kan dat dan compenseren met betere sensoren. En stel je voor wanneer een producent op beide vlakken weet te presteren, een top CMOS en top software? En wie weet dat Xiaomi niet over de gehele breedte mee kan komen met Google/Apple, maar op z'n minst zal dit helpen, en dit zal zeker helpen onder specifieke omstandigheden.
Xiaomi kan over die gehele breedte wel meekomen met Google/Apple. Sterker nog, ze staan hoger genoteerd: https://www.dxomark.com/smartphones/#sort-camera/device-
Ja, het is niet het formaat dat telt, maar wat ermee doet. }>
Maar serieus : ook met een grote kun je het goed doen. En dan is je basismateriaal (grotere/meer pixels) een voordeel.
Uiteindelijk zit er een limiet aan wat de software kan doen. Sensors en lenzen zijn de grote verschillen t.o.v. een spiegelreflex. Om te kunnen innoveren, moeten deze elementen in smartphones ook verbeteren. Het arsenaal aan camera's is nodig om softwarematig trucjes toe te passen bij de image processing.

Ook Apple en Google hanteren al een tijdje geen single camera/lens meer. Hoe goed de software het ook doet, kunstmatige bokeh/blur is nog niet op het (consistente) niveau van een diafragma blur.
Het betekend wel iets, grotere sensor betekend dat er meer licht kan worden opgevangen, de google telefoons hebben bij weinig licht toch wel gauw last van de kleinere sensor.
Tegenwoordig kan je op je Xiaomi ook een google camera app installeren en dan schiet je de Google smartphones voorbij qua camera kwaliteit.
Wat is de Google camera app dan?

En kan dat ook op een samsung?
Ik denk dat hij de geporte camera app van de Google Pixel bedoelt. Ik heb hem zelf op mijn Xiaomi waar hij dankzij XDA developers 4 van de 5 camera's achterop ondersteunt. De plaatjes hiervan hebben meer detail dan de Xiaomi app, hoewel dat ook kan komen omdat de XDA jongens het aantal foto's voor photo stacking hebben opgeschroefd.
Hoe kan het sensoroppervlak kleiner worden wanneer het formaat toeneemt?
De tabel is fout, het sensorformaat moet worden geschreven als 1/1,33", 1/1.31" en 1/1.65", dus kleiner dan 1. Nu staat er 1.33" etc, in de teller in plaats van in de noemer.

EDIT: de redactie heeft de fout in de tabel gecorrigeerd, nu staat het juist.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 29 juni 2022 10:18]

Klopt. Zie ook het middelste plaatje, eerste rij. Daar staat het aangegeven van de concurrenten.
Foutje bij het invullen van de tabel inderdaad. Gefikst :)
Nu nog even opnieuw sorteren. ;)
Afhankelijk van de verhoudingen van de sensor. Neem een tv van 55 inch. Indien je die halveert van zeg 3840x2160 naar bv 3840x1080 dan heb je nog steeds +-50 inch maar je oppervlakte is wel gehalveerd. Hoop dat dit een makkelijk denk experiment is om het te begrijpen :)

Edit: vergroten van de diagonaal kan ook terwijl het oppervlak afneemt. Als je bvb van 3840 x 2160 naar 7,680 x 2 zou gaan dan heb je een veel grotere diagonaal maar een veeeel kleiner oppervlak.

[Reactie gewijzigd door JeffreyGorissen op 29 juni 2022 10:20]

Jammer dat ze de 'verborgen' frontcamera niet hebben doorgezet.
Prachtige specs. Toch koop ik geen Chinese toestellen.
Alleen toestellen met Chinese onderdelen? }>
Prachtige specs. Toch koop ik geen Chinese toestellen.
Helaas ontkom je er inderdaad niet aan. Maar daar waar ik keuze heb koop ik zo min mogelijk uit China.
Uit nieuwsgierigheid: waarom niet en welke toestellen koop je dan wel?
Meerdere redenen:
1) Hoe China omgaat met mensen vind ik verschrikkelijk. Het social credit systeem, opvoedkampen voor Oeigoeren, onderdrukking en verplichte sterilisatie van Tibettanen.
2) De telefoons blinken uit qua specs, maar softwarematig lees je geregeld zaken als minder support, reclame, minder prettige ervaring.

Ik heb daarom een Samsung. Die komen uit Korea en Vietnam. Vroeger had ik altijd LG, maar die zijn gestopt.


Edit: Dacht dat productie van Samsung in enkel in Vietnam zat, maar blijkt ook in Korea. Aangepast in tekst.

[Reactie gewijzigd door ADN op 29 juni 2022 11:35]

En ik maar denken dat Samsung Koreaans is...
"De meeste toestellen worden gemaakt in Zuid-Korea zelf en in Vietnam."

Bron: nieuws: Samsung stopt met productie van mobiele telefoons in China
Alle lof voor principes, maar dit:
2) De telefoons blinken uit qua specs, maar softwarematig lees je geregeld zaken als minder support, reclame, minder prettige ervaring.
En dit:
Ik heb daarom een Samsung.
Kan ik niet rijmen, bloatware en 'minder prettige ervaring' gaan behoorlijk hand-in-hand.
Bloatware is zo 2005... ;)

Dat is allang niet meer het geval bij Samsung.
Jawel het is alleen maar erger geworden, daarom voelen Samsung smartphones vaak zo traag. Ken iemand die pas de Samsung A53 heeft aangeschaft, ding is super traag, ze brengt hem terug.
Wat verwacht je ook van een midrange telefoon van nog geen 300 euro met matige specs. Als je snelheid wil moet je het flagship model kopen. Dat is bij elk merk zo.
Deze lijst komt uit 2022: Bixby, Samsung Internet, Galaxy Friends, Samsung Smart Switch, Galaxy Watch, Samsung Weather, What's New, Samsung Shop, Smart Things, Samsung Members, Samsung Calculator, Samsung Barcode scanner, Samsung Cloud, Bixby Vision, Samsung Story Video Editor, Air Command, Samsung Dex, AR Doodle, Samsung Voice Input, Samsung Email, Samsung Autofill, Samsung Authentication, Samsung Pass, Flipboard, Digital wellbeing, Dual messenger, Live messenger, AR Emoji, Stickers for AR Emoji, Emoji updater, Game home, gametools, gameservice, gametuner, VR setup wizard, Kids Home launcher, Camera stickers en alle Google spy- en bloatware.
Je noemt hier wel een hoop dingen die gewoon nuttig zijn en juist een meerwaarde voor het toestel. Een weer-app, paswoord-app, Dex, Voice Input, een email client, dat zijn bijv. zaken die ik sowieso standaard op mijn telefoon wil. Daarnaast zijn er zaken die je los moet installeren zoals die AR-dingen. Een paar andere dingen die je noemt herken ik niet eens. Kortom, dit lijstje klopt niet.

Verder ben ik verre van een Samsung-fan, maar ik vindt OneUI fijner dan Vanilla-Android en ik vindt dat Samsung op het moment van alle fabrikanten met hun skin voor mijn persoonlijke behoeftes wel degelijk een fijne ervaring biedt waarbij zonder extra zaken te hoeven downloaden het meeste aan gewenste functionaliteit voor elkaar is. En ik heb eigenlijk alle merken wel minimaal een week gebruikt de afgelopen jaren.

Ik zou in de midrange en Android-high-end voor iemand die weinig wil klooien aan zijn telefoon dan ook in eerste instantie een Samsung aanraden op het moment.

Overigens weet ik dat veel mensen Xiaomi's MIUI ook fijn vinden. Voor alle grote modellen van andere merken is op XDA wel een MIUI-rom beschikbaar. Het doet ook best wat dingen goed in functioneel opzicht en liep in bepaalde opzichten ook voor op wat andere merken deden. Extra voordeel is dat Android meer een onderliggende laag is, waardoor Xiaomi telefoons best lang up-to-date houdt met de MIUI-versie.

Maar goed, genoeg mensen vinden het ook weer niets.
Je noemt hier wel een hoop dingen die gewoon nuttig zijn en juist een meerwaarde voor het toestel. Een weer-app, paswoord-app, Dex, Voice Input, een email client, dat zijn bijv. zaken die ik sowieso standaard op mijn telefoon wil. Daarnaast zijn er zaken die je los moet installeren zoals die AR-dingen. Een paar andere dingen die je noemt herken ik niet eens. Kortom, dit lijstje klopt niet.
Dit lijstje klopt wel (net even geverifiëerd op een Samsung met adb), en het is software waar je op een normale manier niet van af kan komen, dus bloatware. Microsoft zou kunnen stellen dat er ook mensen zijn die het fijn vinden dat Candy crush vooraf geïnstalleerd staat op Windows, en dat is ongetwijfeld waar, maar het is nog steeds bloatware. Zolang je quasi verplicht wordt om het te gebruiken - of je kan er niet van af komen en het kost resources, is het bloatware. Ik heb bijvoorbeeld voor alle bovenstaande zaken een alternatief die ik veel liever gebruik, al is het maar omdat ik mijn eigen clouddiensten host.
Overigens weet ik dat veel mensen Xiaomi's MIUI ook fijn vinden. Voor alle grote modellen van andere merken is op XDA wel een MIUI-rom beschikbaar. Het doet ook best wat dingen goed in functioneel opzicht en liep in bepaalde opzichten ook voor op wat andere merken deden. Extra voordeel is dat Android meer een onderliggende laag is, waardoor Xiaomi telefoons best lang up-to-date houdt met de MIUI-versie.
MIUI was vóór Xiaomi (toen slechts een witgoed fabrikant) al een ROM voor toestellen, net zoals Sailfish dat nu is. Ik heb dit op een HD2 en daarna Nexus S gedraaid, de eerste Xiaomi telefoon - een pilot - heb ik daarna ook gekocht. Dus ik kan er redelijk over meepraten (ook de wijze waarop Google het Android project aan het wurgen is). In die eerste MIUI ROMs was het ook prima mogelijk om de standaard apps te verwijderen, ook op het eerste Xiaomi toestel.

Dus de stelling dat Samsung toestellen volgeladen zitten met bloatware klopt gewoon. ADN, die de initiële post maakte, beaamt het vervolgens zelf nog. Ook komt er nog een andere gebruiker met de mededeling dat het er niet op had gehoeven, en instructies hoe je met adb die troep eraf haalt.
Dan is er wat veranderd tov het verleden, want op mijn S20 staat een hoop iig niet. Ook gecontroleerd met ADB. Voor-geïnstalleerde games zijn anders dan dingen die gewoon functionaliteit en gebruiksgemak bieden. Al heb ik persoonlijk niets tegen voorgeïnstalleerde kleinere games waar verder geen extra commercieel motief bij zit zoals op de HD2 je Teeter had.
Verder heb ik wel dingen die je als bloatware zou kunnen aanwijzen, maar met de opslagruimtes van tegenwoordig kun je het uitschakelen en heb je er geen last meer van.

Je vergelijkt MIUI en Sailfish. Maar MIUI was dat ooit géén Android? Want Sailfish is dat natuurlijk niet. Mijn eerste ervaring met MIUI was ook met een HD2 en dat was dus gewoon een Android-ROM (die ik destijds er meteen af flikkerde, later wat meer gaan waarderen). Destijds was deze echter vrij leeg qua extra functionaliteit. Later kreeg je zaken als twee werkomgevingen en wat beveiligings-features die wel aardig waren.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 29 juni 2022 12:57]

Je vergelijkt MIUI en Sailfish. Maar MIUI was dat ooit géén Android? Want Sailfish is dat natuurlijk niet. Mijn eerste ervaring met MIUI was ook met een HD2 en dat was dus gewoon een Android-ROM (die ik destijds er meteen af flikkerde, later wat meer gaan waarderen). Destijds was deze echter vrij leeg qua extra functionaliteit. Later kreeg je zaken als twee werkomgevingen en wat beveiligings-features die wel aardig waren.
MIUI is altijd een Android suite geweest, ik maak de vergelijking met de vorm van distributie: een openbare ROM die je voor toestellen kon downloaden, op latere tijd zelfs met een executable die als een soort van wizard de boel voor je uitvoerde als je 'm aansloot met USB. De standaard apps die er op zaten kon je gewoon verwijderen, dat is in schril contrast met MIUI alle Android toestellen van vandaag.

Maar nu je het toch over de verschillen in platform hebt: de oude MIUI is een stuk anders dan de nieuwe. Veel features die vroeger in MIUI zaten kwamen veel later pas in iOS en Google Android. De reden dat de heren achter MIUI niet gekozen hebben om hun eigen implementatie te behouden (zoals bijvoorbeeld de veel betere permissiebeheer tov Google's variant) is niet wegens redundantie, maar omdat Google al deze API's al jarenlang aan het afbouwen is zodat je met met het Google Play framework moet interacteren. Daarmee is de vrijheid om Android als eigen vervolmaakt systeem in te richten - zoals MIUI vroeger - niet meer mogelijk.

Het is een lang termijn plan waar Google veel tijd en geld in heeft zitten, en dat betaald zich nu terug: ze bezitten nagenoeg de gehele smartphone markt, ongeacht de vele merken telefoons.
MIUI was vóór Xiaomi (toen slechts een witgoed fabrikant) al een ROM voor toestellen, net zoals Sailfish dat nu is. Ik heb dit op een HD2 en daarna Nexus S gedraaid, de eerste Xiaomi telefoon - een pilot - heb ik daarna ook gekocht. Dus ik kan er redelijk over meepraten (ook de wijze waarop Google het Android project aan het wurgen is). In die eerste MIUI ROMs was het ook prima mogelijk om de standaard apps te verwijderen, ook op het eerste Xiaomi toestel.
Xiaomi is toch opgericht in juni 2010 en daarna is MIUI ontwikkeld door hun. Niet ervoor. Correct me if i am wrong
15 min. met ADB en alles is er af, maar inderdaad: het had er niet op gehoeven.

Link
Tja, dat vind jij bloatware. Een heleboel mensen zijn wel blij met die apps. Maar je kunt natuurlijk ook nog altijd een dumb phone aanschaffen hoor. Geen enkel probleem. :+
Wat een onzin, ik heb beide open source en commerciële alternatieven voor al die Samsung en Google specifieke dingen, inclusief een app repository. Waarom zou mijn telefoon dan ineens geen smartphone meer zijn?
Ik ben ook absoluut niet blij met alle Samsung apps. De perfecte 'wereld' bestaat helaas niet.
Samsung komt volgens mij nog altijd uit zuid-korea, maar jr punt blijft :)
"De meeste toestellen worden gemaakt in Zuid-Korea zelf en in Vietnam."

nieuws: Samsung stopt met productie van mobiele telefoons in China
Ik koop juist enkel Chinees.
Door juist Chinese toestellen te kopen ondersteun je ook de gewone burger. Chinese mensen, die hun geld verdienen in fabrieken voor deze toestellen, zijn toch niet schuldig aan wat hun regering doet?
Gokje. 1200 euro retailprijs
Gokje. 1200 euro retailprijs
Kwestie van een klein beetje geduld hebben. De 12 kwam in april 2022 uit met een adviesprijs van € 899, maar is inmiddels al te vinden voor minder dan 700 euro.
Ik had het over de 12 ultra.
Lees de aller eerste zin van het antwoord nog eens. Wat de persoon boven je dus bedoelt is dat de telefoons van xiaomi dus vrij vlot in prijs zakken. De 12 is vrij vlot 200 euro gedaald, dus wordt er geimpliceerd dat de ultra ook wel snel in prijs zal dalen.
De 11 ultra was 1200 euro. En na een maand in NL niet meer verkrijgbaar. Dus van een verlaging in 3-6 maanden was niet eens aan de orde
De 11S kost 217€ , lol
Dat is Redmi geloof ik?
Inderdaad. :X
My bad (al die modellen 8)7 )
Voor een Xiaomi? Ik mag toch hopen van niet
Xiaomi maakt tal van modellen. Er komt er vanzelf één met die één inch sensor terwijl hij inlevert op andere specs. Wat zich uit in een lager prijskaartje.
Appart, ik dacht dat Xiaomi met Carl Zeiss o dat was Leica samen werkte voor de betere telefooncamera's.

[Reactie gewijzigd door Marzman op 29 juni 2022 10:41]

Volgens mij had Sony deze ook in z'n eigen Sony Experia Pro I zitten, maar waren de resultaten nog wat tegenvallend.

Video van MKBHD daarover: https://youtu.be/9rvqDxBsJX4
Die gebruikt maar een deel van de sensor. En bevat geen (nauwelijks?) computational photography.
Dese sensor icm Leica moet zeer goed worden.
Huawei P30 pro maakt wat mij betreft fenomenale fotos. Van samsung wordt het ieder jaar weer belabberd door de slechte processing van Exynos en immense shutter lag.
Mijn oppo find x3 pro haalt het ook niet wat mijn p30 pro deed.

Een ding wat ik echt voor geen goud wil missen, is dat de Oppo dezelfde flagship sensor gebruikt voor de ultrawide. Ik maak eigenlijk amper gebruik van de gewone camera daardoor.
Dat is echt totaal overdreven om die van Samsung belabberd te noemen. El;ke test spreekt jouw conclusie tegen. Ik ben vooral benieuwd of ze die grotere sensor ook weten te benutten en iets aanzienlijks beters dan Samsung of Apple laten zien. Vooralsnog laat de geschiedenis zien dat dat bij Xiaomi nog nooit het geval is geweest.
Elke test laat juist zien dat de processing van de exynos ver achter ligt op die van SD en dat het in de praktijk eigenlijk gewoon twee verschillende cameras zijn waarvan de SD variant superieur is. Vooral mbt noise en lowlight.

En ja ze zullen die sensor geheel benutten, staat in het artikel. Enige reden waarom sony dat niet deed was omdat het geen sensor specifiek voor smartphones was.
Ik heb de Samsung S22 Ultra en moet toegeven dat het een grote teleurstelling is. Ik kom van de Huawei P30 Pro en dat was echt een genot.

Er iets fundamenteel mis met de Exynos-chip. De haperingen bij fotograferen/filmen zijn echt vervelend. Ook bij het afspelen van video's begint het toestel te happeren. Mind you: dat ding kost 1100 euro. Het is verre van vlekkeloos.
Da's toch wel verbijsterend voor een mobiel van €1100
Het gaat me niet zozeer om een techniek review maar een foto/video resultaat want dat is wat uiteindelijk telt. De Galaxy S telefoons staan daar altijd in de top. Dat is ook het punt van deze hele discussie: gaat het eindresultaat met deze grotere sensors ook beter zijn.
Ja maar dat is dus precies het punt, het resultaat. Als je van een bepaalde scene een foto maakt met een galaxy S met exynos chip en eentje met een SD chip dan zijn het de resultaten die afwijken en waarvan die van de SD variant superieur is.

Dan is er gelijk het volgende punt, gaat het resultaat met grote sensor beter zijn?
Dat wordt indirect door bovenstaande eigenlijk al beantwoord; dat heeft alles te maken met de processing. Hoeft dus helemaal niet. Processing is haas belangrijker dan de sonsor zelf wanneer we het over vergelijkbare sensoren hebben.
Met minder goede processing zullen de fotos van mindere kwaliteit zijn dan die van een iets mindere sensor maar betere processing.

Leica heeft overigens bewezen een zeer goede impact te hebben op de resultaten. Onvergelijkbaar met bv Hasselblad van Oneplus.
Haha ik denk dat wij het helemaal niet zo oneens zijn in grote lijnen. Ik stijger alleen nogal snel bij "grote woorden" vooral als je dan de foto's echt gaat bekijken de verschillen eerder in details zitten die amper opvallen bij normaal gebruik. Dat is ook goed te zien bij dxomark test. Wat ik irritant vind, als je naar de details kijkt, dat ze alle drie (ook de Iphone 13 max) halos langs de objectranden hebben als resultaat van het filteren van ruis en verscherpen. Maar ook dat zie je enkel bij pixel peepen.
Moeten we het niet onderhand een camera met bel functionaliteit noemen?
Mooi nieuws, van mijn Canon g7x II met Sony 1" sensor was ik flink onder de indruk wat die presteerde (totdat deze helaas overleed door een val in het water). Nou had die waarschijnlijk wel een betere lens dan wat er in een mobiel past, maar het gaat de goede kant op.

Zelf zou ik dan ook graag een lens zien met op z'n minst een variabel diafragma, als je dat hebt met een 24 mm equivalent, zit je voor heel veel zaken al goed. Zelf zou ik dan wel altijd in RAW schieten, de bewerking die eigenlijk alle merken doen vind ik eigenlijk zonder uitzondering matig of zelfs slecht.
Ik had ook een Canon G7m2. Mijn pixel6pro is toch beduidend beter. Echter kleiner, groter contrast, veel meer mogelijkheden, geen gedoe met stof (altijd een probleem met die inschuiflensjes op reis), etc. Enige dat ik mis is de zoom tussen 24 en 85mm. In de praktijk kan ik daar met alle voordelen, mee leven.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee