Remake van Prince of Persia: The Sands of Time is uitgesteld tot na maart 2023

Ubisoft heeft laten weten dat de verandering van ontwikkelstudio voor de Prince of Persia: The Sands of Time-remake er ook voor heeft gezorgd dat de release uitgesteld wordt. De game komt niet meer voor 31 maart 2023 uit. Voorheen was een release in 2022 gepland.

De Franse gameuitgever vertelt aan IGN dat als gevolg van het overhandigen van ontwikkelingsverantwoordelijkheden voor de remake aan Ubisoft Montréal, 'boekjaar 23 niet langer het doelwit is voor de release'. Dat boekjaar eindigt voor het bedrijf op 31 maart 2023. Vorige maand maakte Ubisoft de wisseling van ontwikkeltaken van twee Indiase Ubisoft-studio's naar de Canadese bekend. Er werd toen nog niets gezegd over de gevolgen daarvan voor de releasedatum.

De remake van Prince of Persia: The Sands of Time is sinds de aankondiging in 2020 viermaal uitgesteld. Daar werd eenmaal als reden de coronapandemie opgegeven en ditmaal komt het vanwege de wisseling van ontwikkelaar.

The Sands of Time stamt uit 2003. De game was destijds erg populair en blies de franchise nieuw leven in na een matig onthaal voor Prince of Persia 3D in 1999. Een nieuw spelmechanisme in de titel was de dolk waarmee de prins de tijd kan terugdraaien. Dit gebruikt hij zowel om te helpen bij moeilijke platforming-secties als in gevechten.

Onthullingstrailer voor de remake, 2020

Door Mark Hendrikman

Redacteur

04-06-2022 • 14:08

56

Reacties (56)

Sorteer op:

Weergave:

trailer is niet veelbelovend, de graphics vind ik niet een significante upgrade voor wat het was.
Ik vind de art style juist wel top passen. Allemaal subjectief natuurlijk. Vooral fijn om de game op moderne apparaten te kunnen spelen. Elke grafische upgrade daarbij is mooi mee genomen.
Dit zijn gewoon last-gen graphics, misschien acceptabel als het een HD update was van het bestaande spel, maar het is een remake, da's heel wat anders, dan verwacht je moderne graphics.
Het spel lijkt ook ontwikkeld voor de last gen. Daar komt die gewoon voor uit. Ik zie het probleem niet zo, zolang de gameplay maar hetzelfde is :)
Als het om de gameplay gaat, waarom dan niet gewoon de originele uitgave kopen voor €2?

Ik ben het er mee eens dat ze grafisch gezien wel iets beter hun best hadden mogen doen
Omdat je dan aangevallen wordt met een lading compatibility issues. (Kijk bijvoorbeeld naar de top review op steam.)
Ik heb recent de trilogie nog gespeeld, nergens last van gehad (was wel de GOG versie), een daarnaast heeft die top review ook aan dat er oplossingen zijn voor die issues.
Lang leven xbox met de backwards compatibility. 0 problemen mee kan zo goed als alle spellen spelen vanaf de originele xbox tot en met nu. Heb PoP nog steeds liggen dus schijfje erin en klaar
Raar, ik heb echt geen problemen gevonden met het spelen van het spel onder Windows 10 met een ultrawide scherm. Dit was de ubisoft variant. Geen idee of daar dingen anders in zijn om het te laten werken.
De oude versie ziet er wel significant anders uit
De trailer zag er meer uit als een PS3 dan een PS4.
Laatste generatie is toch hetzelfde als modern? :?
Ik verwacht van elke remake minimaal raytracing eigenlijk, is toch het meest minimale wat ze kunnen doen.
Ray Tracing is een techniek die extreem zwaar is voor je hardware. Dat draait nooit op de vorige generatie consoles. Zelfs de PS5 en XSX hebben er moeite mee.

Sommige games hebben het wel op die consoles, maar dan in beperkte mate. Bv met sommige verlichtingsbronnen of in wat reflecties in ramen, spiegels of plassen regen.
Onzin. Raytracing wordt opnieuw in de markt gezet en is nog niet helemaal door ontwikkeld omdat het een veel omvattende tech is. Hij maakt het werk juist licht voor hardware.
Dat klopt niet hoor, het is juist extreem zwaar. Je kunt bijvoorbeeld hier lezen hoe het precies werkt.

Het mooie aan RT is dat het super realistische lichtinval- en reflecties calculeert, maar dat gebeurt doordat het in real-time de paden van miljoenen virtuele fotonen kan berekenen.

Het staat ook niet aan of uit in een complete wereld, maar wordt selectief ingezet. Juist omdat het zo veel rekenkracht van je GPU eist.
ik weet hoe het werkt; vanuit de source code.

Hardware, GPU, CPU voor sommigen is de terminolgy gewoon te moeilijk. Anderen kunnen niet lezen.

De rekenkracht van raytracing ontlast de hardware, en ook de CPU doordat er gekozen wordt voor de gpu. Blijkbaar begrijp je ook niet waar de effieciënte vandaan komt.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 23 juli 2024 06:21]

Aangezien je het makkelijk aan/uit kan zetten op PC. Zou ook geen probleem moeten zijn om het uit te zetten bij de XO/ps4 en aan bij de XSX/PS5?
The Sands of Time is backwards compatible op Xbox. De trilogy + bonusspellen zijn ook beschikbaar op Steam en in de aanbieding. Spelen op moderne apparaten lijkt mij niet zo'n probleem.

Of in de remake het een grafische upgrade betreft zijn de meningen over verdeeld. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 06:21]

Backwards compatibel op de Xbox maar niet langer te koop. Je kunt het alleen downloaden als je het al eerder gekocht had.
Ik zie de Xbox versie van Sands of Time voor een paar euro op Marktplaats staan. DVD erin, downloaden, spelen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 06:21]

Er is weinig mis met de stijl maar @Richo999 heeft wel gelijk, de graphics zijn wel heel erg last gen (low poly, belichting, schaduw) en lijken zelfs ouder dan dat. Een xsx, ps5 of game pc rendert dit bij wijze van spreken nog op 8k.

Bij de trailer wordt ook niets gezegd over "actual in game footage". Dikke kans dat dat de game er in 2023 heel anders uit ziet.

[Reactie gewijzigd door oef! op 23 juli 2024 06:21]

Dan moet je eens goed naar het origineel kijken denk ik :+

Het is geen grafisch pareltje naar hedendaagse standaarden, maar zeker wel een flinke upgrade.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 06:21]

I lived it :9
heb het spel bij release gespeeld net als warrior within en two thrones, heb altijd genoten van de spellen en kan ze nog altijd gewoon spelen. Een "remake" of wat dit zou moeten voorstellen is niks anders dan een cash grab waar ze minimale upgrade aan graphics hebben gedaan en compatible met windows 10 hebben gemaakt. De enige remasters waar ik tot nu toe zeer over te spreken was is C&C en Diablo 2 Ressurected.
Daarnaast maak je de meeste mensen niet eens blij met dergelijke remaster, de kwaliteit is gewoon te laag en dat doet alleen af aan de Original en ze zouden kunnen weten ondertussen na de horde van remasters wat de reacties van lage kwaliteit is. Doe het goed of maak iets nieuws.

[Reactie gewijzigd door Richo999 op 23 juli 2024 06:21]

Daar was toen die gepubliceerd werd ook flinke kritiek op, en dat zal ook de reden zijn dat een andere studio het heeft overgenomen en het spel is uitgesteld.
Ah ja. Het zal wel niet full priced zijn. Zolang de gameplay maar stand houdt. En POP SoT op de switch is ook best wel tof.
Dat valt wel een beetje mee
Ah wat jammer, ik heb de originele Prince of Persia destijds met veel plezier gespeeld (volgens mij op de Commodore 64 van mijn vader) en keek uit om het aan het einde van dit jaar te spelen.
Hopelijk kunnen ze nu met de extra tijd de graphics wat oppoetsen :)

[Reactie gewijzigd door Vortigen op 23 juli 2024 06:21]

Als je het origineel wilt spelen kan je dat gewoon doen op https://princejs.com
Feitje waarom dat spel niet meteen start maar je eerst gevraagd wordt om op spatie te drukken; je moet als gebruiker een of andere interactie hebben met een pagina (muisklik, toetsenbord aanslag) voordat pas geluid/muziek afgespeeld mag worden. Games bouwen voor in de browser heeft zo zijn uitdagingen.
Ook hier (DOS versie): https://archive.org/details/msdos_Prince_of_Persia_1990

Daarmee ook vele andere DOS games die in de browser te spelen zijn.
Ah wat jammer, ik heb de originele Prince of Persia destijds met veel plezier gespeeld (volgens mij op de Commodore 64 van mijn vader)
Technisch gezien is dat niet mogelijk, aangezien de C64-port niet officieel was (en dus niet echt ‘origineel’).

Maar weet je wel zeker dat het op de C64 was? Die port is relatief jong, uit 2010 of zo. De oorspronkelijke PoP was 20 jaar ouder dan dat, uit begin jaren ‘90.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud jij bent, maar de meesten kennen PoP van de PC. De C64 was al jaren uitgefaseerd toen deze port kwam.
Hmm, dan was het misschien wel een andere oude computer. Ik ben 55 en het was iig een hele tijd geleden ;)
Zou inderdaad best wel eens op een PC geweest kunnen zijn; in MS-DOS ofzo.
Misschien mis ik hier iets, maar vorig jaar was die remake toch al gereleased voor de PS4 en Xbox One? Welke remake betreft dit dan?

Leuk en mooi spel was het trouwens. Ben wel benieuwd.
Dit betreft dezelfde remake die ze dus nog steeds niet hebben uitgebracht :+
Was een leuk spel. Eens zien wat ze ervan maken als remake.
Vraag me af of we deze remake wel nog gaan zien, was erg blij toen ik hoorde dat deze game uit zoe komen, maar zo lang uitstel bein ik me toch af te vragen of het niet beter meteen verder kunnen verbeteren en hem naar de PS5 / XS kunnen laten uitkomen.
Mijn eerste reactie was er een van verbazing: waarom gaan ze zo’n relatief jong spel opnieuw uitbrengen?
Oh, ‘t komt uit 2003…

* Sebas1979 gaat weer verder met de bingo in het bejaardenhuis
Ik speelde prince of percia 2 in 1993
83 viel net, let nou op, die had jij ook op je kaart.
Bizar dat de ontwikkeling van games tegenwoordig zo lang duurt dat zelfs remakes een meerjarig project zijn met vertragingen.
Is gewoon nergens voor nodig simpel zat.
Heel apart dit je zou toch denken dat je deze game qua timeline helemaal uit kunt denken.
Ze hadden eigenlijk zelf ook wat 'time sand' moeten hebben gezien de lange aanlooptijd :)
Waar blijft beyond good n evil 2 eig

2017 aangekondigt en nooit meer laten horen
Volgens mij was het alleen een tech denkbaar ze hebben laten zien. Gaat nog even duren helaas
er gaan veel geruchten dat de game gewoon gecanceld is wat echt jammer zou zijn

want ik keek heel lang uit naar deze spel
Het laatste wat ik gelezen heb 2 weken terug is dat er een vacature open stond voor dat spel.

https://www.techradar.com...fe-after-years-of-silence

Maar het is nog niet in een verre ontwikkeling.
Beyond good and evil 2 is al in 2008 aangekondigd

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 06:21]

Maar geen trailer of gameplay
Geen gameplay, maar de 2008 trailer is toch wel zo'n beetje wereldberoemd.

In die tijd was het heel normaal om een volledige CGI trailer te laten zien en net te doen alsof het ingame was. Kijk naar de PS3 trailers iets voor die tijd. Killzone 2 anyone?

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 06:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.