Samsung brengt 2022-Neo QLED-televisies met miniledbacklight uit vanaf 1500 euro

Samsung heeft de adviesprijzen van zijn televisieline-up voor 2022 bekendgemaakt. Het bedrijf brengt onder andere nieuwe Neo QLED-televisies met miniledbacklight uit. Het goedkoopste model daarvan krijgt een 43"-paneel met 4k-resolutie en kost 1499 euro.

Samsung deelt onder meer de adviesprijzen voor zijn Neo QLED 8K-serie met miniledbacklight. Die televisies krijgen een 8k-resolutie, zoals de naam doet vermoeden. Samsung brengt de Neo QLED 8K-televisies uit in varianten van 65" tot 85" en met verkoopprijzen die lopen tussen de 3999 en 9999 euro.

De Neo QLED 4K-serie komt beschikbaar in beeldformaten van 43" tot 85". De adviesprijzen in die serie liggen tussen de 1499 en 5999 euro, afhankelijk van het model en het schermdiagonaal. Bepaalde Neo QLED 4K-varianten krijgen daarbij een 144Hz-refreshrate. Modellen in de lager gepositioneerde QN85B-serie en de Neo QLED 8K-televisies krijgen een 120Hz-refreshrate.

Samsung schrijft in een persbericht dat de nieuwe televisies 'vanaf nu beschikbaar zijn in Nederland'. De Neo QLED 4K-televisies zijn inmiddels dan ook beschikbaar op de website van Samsung; de nieuwe Neo QLED 8K-modellen zijn op het moment van schrijven niet leverbaar.

De fabrikant brengt verder nieuwe QLED 4K-, Crystal UHD- en Lifestyle TV-televisies met lcd-panelen uit en deelt daarvoor ook adviesprijzen. Nieuwe QLED 4K-televisies gaan 899 tot 3999 euro kosten, terwijl er Crystal UHD-televisies beschikbaar komen tussen de 649 en 2499 euro.

Het bedrijf introduceert verder nieuwe versies van The Frame met een mat scherm, die weer lijken op een schilderij en beschikbaar komen in varianten van 32" tot 85", met prijzen tussen de 699 en 4699 euro. Ook de Sero, die gekanteld kan worden naar portretmodus, krijgt een nieuw model dat 1599 euro gaat kosten. The Serif komt dit jaar beschikbaar in beeldformaten van 43" tot en met 65", met adviesprijzen van 1199 tot 1999 euro. Een nieuwe The Freestyle-projector met maximaal een diagonaal van 100" gaat 999 euro kosten.

Enkele 2022-televisies van Samsung

Adviesprijzen Samsung-televisies 2022
Serie Model 32" 43" 50" 55" 65" 75" 85"
Neo QLED 8K QN900B - - - - € 5699 € 7699 € 9999
QN800B - - - - € 3999 € 5799 € 7499
Neo QLED 4K QN95B - - - € 2699 € 3599 € 4499 € 5999
QN93/92B - € 1499 € 1799 € 2199 € 2799 € 3899 -
QN90B - € 1499 € 1799 € 2199 € 2899 € 3899 € 5299
QN85B - - - € 1999 € 2599 € 3499 € 4799
QLED 4K Q80B - - € 1299 € 1499 € 1899 € 2999 € 3999
Q7XB - - - € 1299 € 1699 € 2399 € 3499
Q6XB - € 899 € 1099 € 1199 € 1499 € 1999 € 2999
Crystal UHD BU8570 - € 799 € 899 € 999 € 1299 € 1799 -
BU80X0 - € 649 € 749 € 899 € 1199 € 1499 € 2499
Lifestyle TV The Frame € 699 € 1299 € 1499 € 1799 € 2399 € 3499 € 4699
The Sero - € 1599 - - - - -
The Serif - € 1199 € 1399 € 1599 € 1999 - -

Door Daan van Monsjou

Redacteur

29-03-2022 • 12:59

61 Linkedin

Reacties (61)

61
61
27
5
0
27
Wijzig sortering
Veranderingen t.o.v. vorig jaar:

- 14-bit backlight controller en Shape Adaptive Light Control.
- Neural processor (QN95B/QN9/8/700B).
- Dolby Atmos (Lifestyle en vanaf Q80B).
- 4K144 Hz (QN900B/QN95B en 43/50'' QN90B).
- QN95B Infinity one design (geen Infinity bezels).
- Mat display voor lifestyle.
- 43 inch nu ook 120/144Hz.
- 4x HDMI 2.1 (vanaf Q7xB).
- QD-OLED S95B (2e helft jaar).

Dimming zones lijken tot dusver iets minder, maar met betere aansturing. Vooral highlights (detail) lijkt beter. Vorig jaar: 792 zones in 65'', dit jaar 720 (QN9xB). QN85B is nog steeds IPS/ADS met als uitzondering de 85 inch. QN90B is Europa nu ook VA (QN92/93A waren dat al NL/BE).

[Reactie gewijzigd door benbaba op 29 maart 2022 13:39]

Maar nog steeds geen Dolby Vision support?
Nee, de afwezigheid van DV was een tijdje terug al duidelijk toen alleen DA in de persberichten werd genoemd.
Gaat ook nooit komen.. samsung blijft inzetten op zijn eigen HDR10+
Mwa... Leuk dat Samsung dat doet, maar het heeft weinig tractie in de markt. En het zal niet de eerste keer zijn dat een fabrikant van zijn geloof afstapt. nVidia ondersteunt inmiddels ook AMD's FreeSync om maar een voorbeeld te noemen.
Ik hoop er ook op... maar samsung met zijn marktaandeel zal niet heel snel buigen op dit moment..

Zodra Dolby Vision echt in de markt wordt weggezet op grote schaal zullen ze misschien achter de oren krabben.

Zelf de eigenaar van een 65Q95T.. dan zie ik op HBO max Dune en de nieuwe matrix in dolby vision en dan denk ik toch van goh.... gemiste kans voor die licentie van een paar tientjes
Vriend van me heeft het topmodel in 75inch van 2 jaar terug. Met een laadicoon in het midden waarbij een wit vlak om het icoon meedraait, ben je mij meteen verloren.

Nadat je oled hebt gehad (inderdaad ook nadelen) kan ik persoonlijk niet meer terug met het diep zwart. Zwarte balken bij bepaald beeldmateriaal ook écht zwart! Puur genot als je het eenmaal hebt meegemaakt.
Ik begrijp de fascinatie met "diep zwart" niet. Zwart bestaat gewoon niet in de natuur, de werkelijkheid. Als je aan serieuze fotografie doet, kan je dit misschien begrijpen. Maar de massa vind zwart kennelijk belangrijk, uiteraard met het verlies van details.
Een lichtgevende grijze massa als zwarte nachtlicht of local dimming met de zones zichtbare in sommige scènes is niet zoals het beeldmateriaal bedoelt is.
Ik hoef geen pikzwart, ik wil natuurgetrouwe beelden zonder invloed van de beeldtechniek. Hetgeen oled als enige echt geschikt voor is naar mijn mening.
Ik begrijp u niet, u wilt geen pikzwart, dat oled laat zien, maar u vindt oled wel als enige het geschikst. Kunt u dat uitleggen?
Zwart hoort zwart als het zwart bedoelt is. Mijn ervaring met qled en local dimming zones is dat je soms artifacten rond het fel verlichte detail op een donkere achtergrond ziet.
Met gewone lcd panelen is zwart meer een grijze massa.
Daarom heb ik liever oled.
Uw uitspraak " zwart hoort zwart als bedoeld is" zegt totaal niets. Zoals ik zei: puur zwart bestaat niet in de natuur. Alleen het donkerste grijs bestaat. Praat anders even met een professionele fotograaf.
En dan hebben we het niet eens gehad over inbranden, dat wel altijd aan oled zal blijven hangen.
Heb je liever lcd-grijs, dimmingzone-highlight artefacten of het beeld zoals de maker van het beeldmateriaal het heeft bedoeld?
Films zijn niet natuurgetrouw. Het gaat erom dat het beeld aankomt zoals de beeldmaker het bedoeld heeft. Dat het donker daar als zwart wordt gemaakt, kan ik verder niets aan doen. Het noorderlicht ziet er in het echt ook jiet zo fel uit als op het scherm.
Het gebrek aan contrast met lcd of artefacten met local dimming zones kan ik wel wat aan doen. Daarom heb ik persoonlijk liever een oled.

Inbranden heeft trouwens bij normaal gebruik en de huidge implementatie amper tot geen gevolg voor inbranden volgens meerdere onderzoeken met buitensporig gebruik (veel te veel gebruiks uren en statische beelden). Ja het kan voorkomen, maar bij normaal gebruik is hier nauwelijks/niet van te spreken. Echter is het zeker een nadeel.

[Reactie gewijzigd door Gossedehaan op 3 april 2022 18:28]

Vanuit marketing standpunt snap ik de overgang wel naar 8K. Meer TV's verkopen! Er is alleen een klein probleempje. Het gezichtsvermogen van de mens is niet oneindig groot. Ook heeft alleen het centrum (1%) van het oog (fovea) een hoog oplossend vermogen. (576 megapixel) De perfiferie is vele malen slechter maar de hersens maken er toch een mooi plaatje van dmv lossy compression. De hersenen gooien informatie die overbodig is gewoon weg.

Er is nog meer slecht nieuws. Met het klimmen van de jaren wordt je gezichtsvermogen er niet beter op. Ik ben nu de vijftig gepasseerd en mijn brillrecept is -2.5. toen ik een stuk jonger was had ik nog geen bril nodig. Als je ogen 20/20 (6m/6m) zijn en je hebt een 4K TV van 55" dan moet je op een afstand van 1 meter gaan zitten om alle details te kunnen waarnemen (fovea). Heb je een 8K TV van 85" dan is dit 0,8 meter. Ik zit zelf het liefst op ongeveer 2,5 a 3 meter van mijn 55" 4K TV. Iets verder is ook niet erg. Maar door mijn rechthoekige woonkamer in mijn apartement met de ramen aan de zijkanten is 3,5 meter zo ongeveer maximaal. De meeste mensen die ik ken zitten verder van de TV af omdat ze een een meer vierkante woonkamer hebben of een andere indeling van de woonkamer. Of ze leven in een kasteel.

De kijkafstand die aangeraden wordt door THX is voor een 85" inch 8K TV met 40 graden kijkhoek 2,5 meter. Volgens SMPTE is de ideale afstand met een 30 graden kijkhoek 3,5 meter. Dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur maar voor mij is dat veel te dichtbij voor een 85" Dat is net zoiets als voorraan zitten in een bioscoop. Ik zit liever zo ver mogelijk achteraan zodat je het hele scherm in zijn geheel kunt zien zonder je hoofd te hoeven bewegen.

Mensen hebben de onbedwingbare neiging de vermogens van hun zintuigen en waarneming grof te overschatten. Ook spelen psychologische factoren een rol. We hebben het hier over dingen zoals "confirmation bias" en het placebo effect. Als je net een Nordost Tyr 2 USB kabel hebt gekocht (verkijgbaar voor het zachte prijsje van $1100) dan moet je wel denken dat de geluidskwaliteit van je DAC beter is geworden anders heb je een foute keus gemaakt. Goedkoop is tenslotte duurkoop. Mensen vinden het dus niet fijn om foute beslissingen te maken. Bij het doen van een aankoop doet zich een bekend fenoneem voor: cognitieve dissonantie. De "pijn" van een foute beslissing dient zo snel mogelijk weggenomen te worden. Je houdt jezelf liever voor de gek door te geloven dat je de goede keuze hebt gemaakt ipv een rotgevoel te hebben over een foute keuze. Een voorbeeld: Studenten mét studieschuld zijn positiever over het hebben van een studieschuld, dan studenten zonder studieschuld.

Ik vermoed daarom dat de 16K TV er ook nog wel gaat komen in de toekomst. Grotere getallen zijn beter. 16K is beter dan 4K. Dit is een oversimplificatie van de feiten maar dan hoef je je verder ook niet mentaal in te spannen. Je wilt je hersenen natuurlijk niet overbelasten. Zucht.

[Reactie gewijzigd door Fastfreddy666 op 29 maart 2022 17:04]

Amen. We zijn al een poosje compleet doorgeslagen in consumptiegedrag. Het optimum voor home entertainment is al wel even bereikt. Ik denk dat dat met 1080p voor de TV en 1440p voor de monitor/desktop situatie al het geval was.

4K vind ik persoonlijk al echt onzin in beide settings. Verspilling van bandbreedte, processing power. Maar ook ik schuif op.. boven staat toch een ultrawide.. weliswaar 3440x1440, maar het is weer n stapje verder...

'Reflecteer'...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 maart 2022 08:01]

De industrie gaat natuurlijk altijd pushen op vernieuwing en verbetering, ik kan wel echt het verschil zien in detail in 4K60fps. Dat sommigen het misschien niet nodig vinden is een ander punt, maarja zonder vernieuwing zaten we nog steeds aan de ouderwetse telegrammen :+

Wel denk ik dat 4K een gouden standaard gaat worden zoals 720p en 1080p voorheen ook waren. Voor nu is het wachten op de coding technieken die geïmplementeerd worden voor video, zoals AV1
Marketing is leuk, maar niemand maakt mij wijs dat mensen opeens €4000 uit gaan geven voor een tv omdat het 8K is.
Zoals zo vaak wordt gezegd dat dit soort producten voor de early-adopters zijn en na een tijd vanzelf goedkoper worden gaat al een hele tijd niet meer op. Dat was waar toen compleet nieuwe technieken redelijk zeldzaam waren, daadwerkelijk een enorm verschil maakten met 'het oude' en ook minimaal een aantal jaar de tijd kregen om überhaupt gemeengoed te worden.
Begrijp me niet verkeer, 8K zal vast en zeker wel een keer 'normaal' worden, maar de ontwikkelingen gaan op het moment gewoon scheef.
Waarom zou je op dit moment een 8K-scherm willen terwijl er helemaal geen content voor is en iedereen nu weer reikhalzend uit kijkt naar de belofte van QD-OLED?
Op harware.info staan compleet andere prijzen.
https://nl.hardware.info/...ekend-topmodel-kost-e9999

bijvoorbeeld een QN800B 55 inch voor €1299,-

welke klopt er nou?

- Update 14:03 - op de site van de buren zijn de prijzen inmiddels aangepast.

[Reactie gewijzigd door jdenijs op 29 maart 2022 14:04]

Het persbericht met adviesprijzen van Samsung staat gelinkt in het artikel :)

Er is in ieder geval geen 55"-variant van de QN800B (alleen 65, 75 en 85), met prijzen tussen de 3999 en 7499 euro
Die prijs kan nooit kloppen. Een 55" 8K tv voor 1300 euro, terwijl de 4k variant duurder is??
https://www.samsung.com/nl/tvs/all-tvs/
Hier staan de adviesprijzen.

Maar adviesprijzen boeien bijna niet, TV prijzen kelderen vaak binnen 6 maanden 30-40%.
Jammer dat niet vermeld word wát voor lcd paneel er gebruikt word, Ik ga er vanuit dat dit weer VA zal zijn gezien samsung deze techniek al langer voor haar qled panelen voert. Ik zou zelf eerder gaan voor een LG QNED Mini LED, da's een mooie combi van miniled, quantum dots en een IPS paneel (althans, dat zou het moeten zijn, staat weer nergens vermeld. Echter qned is van "oudsher" IPS gebaseerd).

[Reactie gewijzigd door terradrone op 29 maart 2022 14:58]

QN85 is ADS (IPS variant)

Alleen zou ik niet weten waarom je liever een IPS paneel zou willen hebben?

VA is de prefereren wegens het hogere contrast.

Ik heb zelf een 65 QN92A (oled kan hier niet wegens directe zonlicht op het scherm) en ik ben erg zeer tevreden over.
Laten we het verhaal omdraaien: ik zou niet weten waarom je VA zou willen? Contrast is niet het enige (en zeker niet de belangrijkste) eigenschap van een paneel. Voordelen van IPS zijn schitterende kleurweergave en grote kijkhoek. Ik knap dan ook behoorlijk af op VA schermen (zoals samsung tv's). Zie het van buiten als ik langs een tv zaak loop. Harde, onnatuurlijke kleurweergave. Ja inderdaad, (iets) meer contrast. Ik ervaar va als een kunstmatige, onnatuurlijke weergave, waar IPS prachtig analoog kijkt (als je de zaken tenminste goed ingeregeld hebt en de juiste apparatuur gebruikt).

Contrast is inmiddels net zo'n verkoopverhaal geworden als megapixels dat bij camera's / smartphones zijn. Het is maar één van de vele kenmerken van een product.

-edit: samsung voert inderdaad bij enkele modellen ips panelen. Hebben ze na jaren toch het licht gezien :) .

[Reactie gewijzigd door terradrone op 29 maart 2022 21:32]

ADS panelen zijn vanwege de lage response timen veel beter geschikt voor gaming.
Ondanks bovenstaande reacties vraag ik mij af wie nu op dit moment 8k zou nemen. Er is amper content om af te spelen. Persoonlijk hou ik het nog op 4k. Beetje zonde geld.
Ondanks bovenstaande reacties vraag ik mij af wie nu op dit moment 8k zou nemen. Er is amper content om af te spelen. Persoonlijk hou ik het nog op 4k. Beetje zonde geld.
Ik ben het eens met je stelling, maar voordat platforms 8k content gaan uitbrengen hebben we eerst 8k tv's nodig.
Op termijn zal die 8k content wel komen...
Maar op die termijn is 8k een stuk goedkoper voor mij en vele anderen ;)
Twee vragen eigenlijk:

- Wie neemt er een 8K TV waar nog geen enkele content voor is
- Wie neemt er een LCD scherm, als duidelijk is dat Samsung zelf vol inzet op QD-OLED?

Samsung maakt het er niet duidelijker op met al haar marketing termen, maar Neo QLED of niet, het blijft gewoon LCD met een backlight.
OLED is niet de superieure technologie. Nog steeds hebben ze burn in slijtage niet opgelost.
Liever een scherm met een mogelijkheid tot beeldfouten, dan een schermtechniek waarbij je op dag één al rekening moet houden met beeldfouten (blooming, zone-dimming werkt niet in gaming modus, ghosting etc).
De huidige OLED tv's kunnen al burn in symptomen hebben na 2350 uur gebruik. Micro Led is de toekomst.

https://www.chip.de/news/...eigen-sich_183794706.html

[Reactie gewijzigd door polli_ op 30 maart 2022 01:09]

Tja, morgen "kan" ik onder een bus lopen.

Denk je echt dat iedere OLED TV inbrandt bij mensen thuis? Persoonlijk denk ik dat het een defect is wat misschien bij luttele percentages optreedt.
Ja. Uit die test is gebleken dat alle OLED tv's die in die test gebruikt werden burn-in vertonen na ongeveer 2000 uur. Uit andere testen blijkt dat ook.

De materiaal die voor OLED gebruikt wordt heeft een veel lagere levensduur dan die voor LCD/LED gebruikt wordt.
Jawel, superieur is het zeker. Een LCD slijt ook. OLED past nog niet bij iedere use case, dat is het meer.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 maart 2022 08:05]

LCD hoeft niet minder te zijn. Sterker nog, mijn iPad Pro 12.9 2021 heeft een miniLED scherm en is beter dan mijn LG OLED paneel.
In welk opzicht vind je het iPad scherm dan beter?
Met betrekking tot schermen is beter sowieso subjectief. OLED en LCD hebben totaal andere eigenschappen. Hierdoor vind persoon A een OLED scherm beter en persoon B een LCD scherm. Het is erg afhankelijk van het type gebruik.
Het beeld is briljanter in vergelijking met OLED. Ik denk dat het komt door de maximale helderheid van 1500 nits. Het zwart is erg mooi en details zijn goed zichtbaar.

Het enige nadeel is de bekende en verwachte Mini-LED Blooming. Dat is inherent aan de techniek. Je ziet het alleen als je witte letters op een zwarte achtergrond zet in een donkere kamer. Het is niet zichtbaar als je gewone content bekijkt zoals films. Verder is de witbalans wat aan de warme kant.

Als ik een 55-inch mini-LED scherm van gelijkwaardige kwaliteit zou kunnen krijgen OF een LG OLED, dan zou ik voor films denk ik voor mini-LED gaan. Maar, beiden zijn prachtig.

[Reactie gewijzigd door honey op 29 maart 2022 14:59]

Hmm... Films met ondertiteling vallen voor mij ook onder "normale" content.
Je bedoeld als ondertiteling onder de film valt bij extra breedbeeld?

Ja, dat klopt, maar dan valt het ook nauwelijks op. Je hebt dan een iets minder diepe zwart direct rondom de ondertitels, maar dat is niet storend. Daarnaast heb je geen witte ondertiteling, maar grijs, omdat het anders te helder zou zijn.
Oh okay, Dan is het inderdaad niet zo erg.
Als je nu een nieuwe tv nodig hebt, het geld hebt en om het milieu geeft zou het een overweging kunnen zijn. Je kan makkelijk 10 jaar met een tv doen tegenwoordig, wellicht heb je er over 3 jaar wel wat aan (streaming diensten etc.)

[Reactie gewijzigd door S-1-5-7 op 29 maart 2022 13:48]

Neo QLED 8K 85" heeft geen top en zij bezels, knap marketing Samsung. /s
Dat lijkt volgens deze review alvast wel te kloppen.
Kijk naar die video van @kr4t0s is review ook aan het fotoshoppen geweest?

EDIT: Aaah, nu zie ik het, QN900B vs QN800B is wel een groot verschil ja.
Plaatje hier op t.net klopt zekers niet, want er is 0 bezel.

[Reactie gewijzigd door NiscoRacing op 29 maart 2022 13:22]

Beetje te enthousiast met de crop tool bezig geweest.
https://youtu.be/P3ZQ7DIG61E?t=420 (Dit is de QN800B, bezel op de 900 is kleiner)

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 29 maart 2022 13:37]

Interessante prijsstelling voor de QN900B 85". 999 EUR?
Daar mocht nog een '9' achter, zoals in de tekst wel goed stond - bij zulke grote tabellen zie je soms door de bomen het bos niet meer :P

Ik heb het gefikst, thanks! :)
of er voor... er tussen :)
Doe mij de Neo QLED 8K 85" maar voor die prijs 8-)
Voor 999 euro ga ik gelijk voor de 85 inch Neo QLED 8K. :)
Edit: een negen is toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door meesje op 29 maart 2022 13:19]

De QN900B 85" kost in de lijst 999,- denk dat dit een foutje is !!??

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee