Apple brengt HomePod mini eind maart uit in Nederland en België voor 109 euro

Apple brengt de HomePod mini eind maart uit in Nederland en België. De slimme speaker werd in oktober 2020 al aangekondigd, maar was tot nu toe niet verkrijgbaar in de Benelux. In december kreeg de HomePod ondersteuning voor de Nederlandstalige Siri.

Apple heeft nog niets gecommuniceerd over de beschikbaarheid van de HomePod mini in Nederland en België, maar op de lokale productpagina's staat dat de slimme speaker vanaf eind maart te koop is. Zowel in Nederland als in België kost de speaker 109 euro. Afgelopen december werd er met een HomePod-update ondersteuning voor de Nederlandstalige Siri toegevoegd.

De HomePod mini werd in oktober 2020 geïntroduceerd door Apple. Het is een kleinere versie van de HomePod-speaker met Siri-integratie. De mini heeft een ronde vorm en een aanraakgevoelig vlak aan de bovenkant. De buitenkant is van stof.

In de behuizing zit een speaker met één driver, twee passieve radiatoren en een akoestische waveguide aan de onderkant. Het is mogelijk om twee HomePod mini's te combineren voor stereogeluid. De speaker is uitgerust met een S5-chip, die Apple ook in de Apple Watch Series 5 gebruikt.

Apple HomePod miniApple HomePod miniApple HomePod miniApple HomePod miniApple HomePod miniApple HomePod mini

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-03-2022 • 20:42

115

Reacties (115)

Sorteer op:

Weergave:

Ondanks dat wij iPhones en Apple Watches gebruiken hebben we toch in hele huis google home devices, hier in Nederland is het aanbod van homekit devices en zeker de speakers te lang gebrekkig geweest.

Mijn gevoel zegt dat dit to little to late is voor Nederland.
Dat vind ik wel meevallen. Ik heb Hue lampen, Hue bewegingssensoren, Xiaomi lampen/lightstrips, Xiaomi/Aqara temperatuursensoren/lichtsensoren/bewegingssensoren/open-raam-sensoren/etc, Netatmo beveiligingscamera's, Netatmo videodeurbel, Eve stopcontacten, Tado thermostaat en radiatoren en vast nog een paar dingen die ik nu even vergeet.

Allemaal Homekit geschikt. Nu moet ik er gelijk bijzeggen dat Homekit enerzijds bij mij feilloos werkt maar tegelijkertijd ook niet het walhalla is wat je er misschien van verwacht. Grootste voordeel is geen verplichte abonnementskosten (of je moet iCloud+ 200GB/2TB voor meer HKSV camera's erbij rekenen) en alles in één interface. Grootste nadeel is de beperkte automation mogelijkheden en dan met name chainen van what-ifs of zelfs simpele notifications. Daar heb je echter weer veel 3rd party platformen zoals homebridge voor die integregen met Homekit of bouwen bovenop Homekit om dat voor elkaar te krijgen. Denk bijv. aan notifications die Apple niet in Homekit ondersteunt out-of-the-box of het maken van een fake switch die als trigger in een automation kan dienen. Eenmalige setup en je blijft in Homekit verder.

Ik ken geen ander platform wat anno 2022 zo goed integreert met alles. Ik heb ca. 50 automations en op 1 hele specifieke na die ook met externe integrations werkt, werken ze allemaal feilloos. Thread zou weleens een goede vervanger/concurrent kunnen zijn, maar zover is het vandaag de dag nog niet.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 27 juli 2024 16:54]

Homey doet wat HomeKit doet, waarschijnlijk met meer apparaten.
Home assistant doet wat HomeKit doet, met meer apparaten ook.

Overigens integreert HomeKit vaak niet met apparaten, maar bouwen de apparaten de integratie in met HomeKit. Dat is idd wel wezenlijk anders, gezien bovenstaande 2 voorbeelden andersom werken en zich als platform integreren met de apparaten (en daarmee ook feilloos integreren met HomeKit enabled apparaten)
Ik liep tegen dezelfde problemen aan maar heb echt alles uiteindelijk kunnen maken zoals ik het wil.
Heb mijn iRobot stofzuiger en dweil, nest thermostaat, deurbel en camera's inderdaad wel HK compatible gemaakt via HomeBridge maar automatiseringen die je niet gemaakt krijgt in homekit kun je maken in de EVE app.
Download de app geef HK toegang en je kunt echt alles maken wat je kunt bedenken.
HK ziet de flow dan ook.

zo heb ik bijvoorbeeld, als 3 van mijn raam/deur sensoren iets detecteren wanneer alarm is ingeschakeld then knipper alle lampen rood en speel op HomePod dat stukje uit HomeAlone "Hey you, get the hell out of here. "
https://www.youtube.com/watch?v=Qxf9PdLlo9I

[Reactie gewijzigd door CypressGTX op 27 juli 2024 16:54]

Ik ben benieuwd naar je energie rekening voor het standby staan van die devices.
Die Google meuk loopt zó kilometers achter op Siri. Dan heb ik gewoon een Google mailadres, Contactenlijsten, Agenda etc en alleen als de wind uit de goeie richting komt snapt Google m’n agenda. Mail en contactpersonen kan die al niks mee. Siri wél…
Tjah... wat opzoek werk op internet en persoonlijke ervaring spreekt jou hier tegen. Siri is allang voorbij gestoken door Google in algemeen gebruik en mogelijkheden. Zeker voor thuis bediening is Google stukken beter. Google heeft ook veel meer mogelijkheden en verstaat veel meer wat ik vraag. Ik stapte onlangs over van Android naar IOS maar thuis zal alles Google blijven, daarvoor werkt het gewoon veel beter dan Siri. Siri heeft de laatste jaren amper nog verbeteringen gekregen.
Blijkbaar niet want ik héb zo’n ding thuis. Probeer maar eens een telefoonnummer te vragen van je contactpersonen aan Google. Probeer maar eens een mailtje te dichten of een binnengekomen bericht voor te laten lezen.

Met Siri kan ik dat zelfs in de auto, Whatsappen zonder ooit m’n telefoon aan te raken. Google weet niet eens wat het is.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 27 juli 2024 16:54]

N=1
Ik lees op tech sites toch echt veelal dat Google Assistant behoorlijk voor loopt op Siri inmiddels...
G**gle zal wel voorop lopen met het verzamelen van data indd.
Wees maar niet bang hoor, daar is Apple ook heel goed in ;) Een systeem als Siri wordt niet getraind op wat medewerkers, dat is echt wel getraind op alles wat er tegen Siri is gezegd. De privacy initiatieven van Apple zijn grotendeels gericht op third party apps, Apple apps verzamelen een stuk meer data op een iPhone dan bijvoorbeeld Google apps.

Je kunt nog steeds een voorkeur hebben hoor, Google gebruikt het immers voor advertenties en Apple vooral om hun ecosysteem wat meer grip te geven, maar doen alsof Apple geen data verzamelt is in mijn ogen een hele grote fout. 'Apple verzamelt geen data' is namelijk gewoon fout, Apple verzamelt net zo veel als Google, alleen houdt het lekker voor zichzelf om hun eigen producten een edge te geven.
Niemand zegt dat Apple geen data verzameld, maar ik zou wel graag de bronnnen zien waaruit blijkt dat Apple méér data verzameld. En hoe goed je keuzes kan maken om bepaalde data niet te laten verzamelen. Volgens mij verzameld Apple minder, is Apple duidelijker over wat ze verzamelen en bieden ze veel duidelijker de mogelijkheid om de data niet te laten verzamelen
Je komt met een specifiek voorbeeld van iets wat Siri wel doet zoals je wil en Google Assistant niet, dat wil niet meteen zeggen dat Siri over all een completere voice assistant is.
Dat wat ik op internet zoal tegenkwam is dat over all Google Assistant een aantal jaar geleden Siri al achter zich heeft gelaten.

Ik heb nog nooit geprobeerd m'n mails voor te laten lezen door Google Assistant (zal het eens proberen), maar in de auto een whatsappbericht naar een contactpersoon sturen zonder de telefoon ook maar 1x aan te raken, lukte me een jaar of 4 geleden ook al prima met Google Assistant (dat was op een Android telefoon, ik weet niet op welk apparaat jij ervaring hebt met Google Assistant).
De Home Mini specifiek.
Ik heb beiden en Google Assistant loopt idd voor, je kunt er tweetalig mee spreken(dus zowel Engels als Nederlands) en werkt op alle toestellen (niet iedereen loopt rond met Apple toestellen). Mijn emails zou ik nooit laten voorlezen want dat gaat toch nooit goed werken met nieuwsbrieven die je krijgt.
Heb wel getest met de nest hub en gewoon een android gsm, op iOS werkt die google assistant niet zo goed.
Je klinkt precies als de persoon waar Apple van houdt en zich op richt.
Mensen die volledig gehersenspoeld zijn door Apple.
Prima, maar probeer niet een ander om te praten door zo te praten alsof google waardeloos is. Dat zegt alleen maar over jezelf dat je er geen verstand van hebt.
Apple is een goed bedrijf, maakt prima producten en doet het op veel fronten goed tot zeer goed.
Dat wil niet zeggen dat ze overal de beste in zijn en dat je dus alles van hen moet kopen.
Google heeft qua spraakassistent de laatste jaren het meeste voortgang geboekt. Doe je eigen research om daarachter te komen. Zodra je dat gedaan hebt ga je merken dat Siri toch wel degelijk achterloopt.
Het feit dat google je mails niet voorleest, heeft waarschijnlijk met iets van privacy gevoeligheid te maken, gezien iedereen tegen de assistent kan praten, en je niet wilt dat iemand anders jouw mails voorgelezen krijgt...
Geen idee, ik heb geen karma badges van Apple, wel voor Microsoft. Zou niet weten waar je het over hebt, behalve dat ik er wél verstand van heb.

Ik héb Google spul in huis om het te vergelijken. En dat doe ik dus ook gewoon. En die meuk is echt waardeloos.

En als je zelf iets van Google zou hebben weet je toch dat je per gebruiker aparte stem profielen kant trainen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 27 juli 2024 16:54]

Ik heb het juist andersom. Aangezien Siri achterloopt met (reguliere) spraakopdrachten en vragen heb ik een aantal Nest producten in het huis erbij moeten nemen.

Ook snapt Apple homekit de kleurinstellingen van mijn huelampen niet. Op een of andere manier kan hij ze niet onthouden. Wel bij 4 stuks, maar ik heb nu naast de reguliere hue lampen 18 color lampen voor binnen en buiten en Homekit kan de kleuren op een of andere manier niet onthouden. Google Home kan dit wel.

Maar mocht Apple verbeteringen gaan doorvoeren aan Siri / Homekit dan vliegen de Google producten eruit.
Helaas voor jou is de consensus toch wel dat het juist de Apple zooi is die hier flink op achterloopt, ondanks wat papa Tim graag zou zien. Vooral het 'het werkt alleen als je alles van Apple hebt' is wat mij betreft een directe rode kaart voor zo'n systeem, heb je geen iPhone dan mag je van Tim niks en daardoor is het voor het grootste deel van de wereld letterlijk meuk.
Wat anderen doen moeten ze zelf weten, ik heb een iPhone maar draai alles binnen Google. Functionaliteit van Google is afgerond naar bóven precies 0,0 wat spraakherkenning (of wat er bij die advertentieboer voor door moet gaan dan….) betreft.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 27 juli 2024 16:54]

Mwah. Apple weet meestal alsnog te verkopen. Ik ga het zelf niet kopen gezien ik er nul nut voor heb, maar als ik zo’n apparaat zou willen: dan kocht ik die van Apple. Een van Google of Amazon zou ik eerlijk gezegd niet in huis durven nemen.

Maar dat is ieder voor zich. :p
Heb je hier ook een bron van? Een iPhone 13 kost $570 om te maken en wordt in de VS verkocht voor $999 (ex VAT). Met de R&D kosten erbij voldoende om winst op te kunnen maken lijkt me.

https://pocketnow.com/iphone-13-parts-cost
R&D is anders niet goedkoop, ook moet er nog personeel betaald worden zowel in de fabrieken als op de kantoren en de Apple stores. En ook de reclame campagnes. En dan moet ook nog software ontwikkeld worden en een aantal jaren geüpdatet worden wat ook niet gratis is. En je moet nog wat reserveren voor eventuele garantie claims.

430 dollar duurder dan de materialen lijkt veel maar ik denk dat ze blij mogen zijn als daar 50-100 dollar pure winst van overblijft.
Als je bij een retailer werkt (zeg maar van het formaat Amazon) dan weet je dat de marges vooral in de accessoires en gadgets zitten. De echte marges zitten op de kabels, adapters, AirPods, hoesjes, Watch-bandjes, App Store.
Niet waar; Die $570 is de prijs voor de onderdelen, waarbij arbeidskosten, verzendkosten, reclame, R&D dus nog meegerekend moet worden. ALs ze dat 40% winst overhouden is dat een normaal, gezond business model (athans, wat ik begrijp is dat 40% marge op een product een normaal verdien model is voor bedrijven)
Niet met advertenties, maar door hun hardware producten met hoge marges te verkopen.

Maar als Apple een goed 'luisterend' product wil neerzetten, zal het net als Google en Amazon niet ontkomen aan het reviewen van data....lijkt me zo.

@WhatsappHack ik hap toch ff, want dit is wel bij veel mensen de (in mijn ogen onterechte) gedachte: Google luistert je af en heeft snode plannen met je data en Apple zou dat noooooit doen want die hebben privacy hoog in het vaandel...beide kanten op wat naïef lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Tusk op 27 juli 2024 16:54]

Dat ze allemaal massaal data minen, lijkt me evident. Het gaat erom wat ze ermee doen. Wat mij betreft mogen ze dat op zich wel geanonimiseerd gebruiken om hun diensten te verbeteren. Immers, een Maps applicatie kan alleen maar beter worden door gebruikersdata te verzamelen. Alle open source maps-aanbieders doen dat op dezelfde (crowd sourced) manier.

Wat ik minder leuk vind is, als ze (zonder mijn explicatie toestemming) mijn data (geanonimiseerd of niet) delen met derden waar ik geen zicht op heb. Bij een bedrijf als Google geldt zelfs dat zij ook geen zicht hebben met wie ze allemaal data delen. Het is onderdeel van een massaal onoverzichtelijk advertentienetwerk.

Als ik dan de keuze moet maken, geef ik de voorkeur aan Apple.
Een dienst als Siri is (en blijft) écht niet gratis omdat ze zoveel hardware verkopen... ;)
Ik heb dan ook liever helemaal niet zo’n device in huis en ga er ook geen kopen, maar als ik er wél een ga kopen: dan zou ik toch echt veel eerder die van Apple vertrouwen qua privacy en veiligheid dan die van Amazon of Google.
Hoe denk je dat apple zn geld verdient met die speakers ? Niet anders dan google en amazon hoor.
Nah juist wel anders dan Google en Amazon als ik zo naar de prijs kijk. Die van Google en Amazon zijn een stuk goedkoper dus daar ben je dan zelf ook het product.

Ik snap het onderbuik gevoel van @WhatsappHack daarom wel, een slime speaker van Google, Facebook of Amazon zou ik om bovenstaande reden ook nooit overwegen.
Wat dacht je van, aan de speakers? Een Apple speaker kost 109 euro, een Google speaker 2 tientjes. ;)
Vertel ons maar hoe Apple er geld mee verdienen.

Google en Amazon doen dat door profielen van je op te bouwen en je zo “gerichter” advertenties te bieden.
Geef daar gerust een bron van dat ze dit doen via afluisteren
nieuws: Mensen die meeluisteren met Google Assistent kunnen Nederlanders iden...

https://amp.nos.nl/artike...andse-gesprekken-mee.html

Zo bron: ik kom hier regelmatig en herinner me dat artikel nog zelfs…

Privacy is een keuze hé.

Mijn werk telefoon logt alles met Google maps en alle toeters en bellen staan aan maar die telefoon ligt wel op mijn werk. Van de grote tech giganten is Apple denk ik niet de kwaadste maar wel 1 van de meest “open” - laatste tijd en Google gaat daarin mee maar tech giganten geldt beide voor dat de eindklant het product is min of meer.
En jij denkt dat Siri van Apple niet die menselijke training krijgt van mensen die meeluisteren en Siri verbeteren?
Apple doet dat op precies dezelfde manier.
https://www.theverge.com/...on-alexa-google-assistant
Daar is Apple vanaf dag 1 open over geweest... jij kon ook vanaf dag 1 zelf kiezen of jij eraan mee werkte of niet.
Nee, je kunt daar dus niet voor kiezen. Lees het artikel maar. Daar blijkt ook dat Apple er ook niet open over was, net als de andere fabrikanten. Er gaan altijd gegevens naar Apple. Ze zijn er zeker niet vanaf dag 1 open over geweest.

Sterker nog, de supportpagina van Apple geeft zelfs aan dat er gegevens worden verstuurd en in de kleine letters staat dat deze tot 6 maanden 'niet anoniem' worden bewaard en daarna nog tot 2 jaar 'anoniem' worden bewaard. Er staat zelfs in de kleine letters dat jij zelf alleen opdracht kan geven de gegevens tot 6 maanden te verwijderen. Alles ouder dan 6 maanden kun je niet eens laten verwijderen.
https://support.apple.com/nl-nl/HT210713

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 27 juli 2024 16:54]

Ik kreeg ik een iPhone heb daar melding van.. het is nu enkel duidelijker geworden.
Misschien was het jou niet duidelijk… mij wel..

Ik heb het altijd zo begrepen.

Zelfs als het er niet heel uitdrukkelijk stond (wat dan wel had gemoeten) lijkt het
mij 100% logisch dat je een voice assistent moet trainen op patroonherkenning en een patroon wat niet herkend wordt zal herkend moeten gaan worden, aangezien het AI systeem het niet snapt kan die hey zichzelf niet leren en moet een mens bijspringen.

Enorm logisch dus dat “niet of fout herkende” voice opdrachten menselijk worden nageluisterd..
Tuurlijk was dat mij wel bekend. Ik reageer ook op anderen die aangeven dat Apple het oh zo geweldig had geregeld, dat het op dag 1 duidelijk was (was het niet, was immers nergens vermeld, net als bij Amazon en Google) en dat Apple zogenaamd niet afluistert en doorstuurd (doen ze wel, siri reageert meestal als ik haar naam niet noem en vrijwel nooit als ik begin met siri, dus die vangt ook vaak gesprekken op die ze niet hoort op te vangen).
Dat klopt dus niet, Apple was er pas eerlijk over toen er e.e.a. was uitgelekt.
Je kan dat op de iPhone uitschakelen zodat audiobestanden niet met Apple gedeeld worden ter verbetering van Siri.
lees het artikel en antwoord dan nog een keer...
of check de support van apple: https://support.apple.com/nl-nl/HT210713
Wanneer u Siri en de dicteerfunctie gebruikt, wordt wat u zegt en dicteert, evenals andere Siri-gegevens, naar Apple gestuurd om uw aanvragen te verwerken.
Door Siri of de dicteerfunctie te gebruiken, stem je ermee in dat Apple en zijn dochterondernemingen en tussenpersonen deze informatie mogen versturen, verzamelen, onderhouden, verwerken en gebruiken teneinde Siri en de dicteerfunctie in producten en voorzieningen van Apple te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 27 juli 2024 16:54]

Onjuist, bij instellingen, onder Siri valt te lezen:
Als je instemt met 'Verbeter Siri en de dicteerfunctie', kan de audio van je interacties met Siri en de dicteerfunctie worden opgeslagen op Siri-servers en worden beoordeeld door werknemers van Apple om Siri, de dicteerfunctie en de functionaliteit voor het verwerken van natuurlijke taal in de producten en diensten van Apple te verbeteren. Voor het dicteren van algemene tekst op het apparaat (bijvoorbeeld het schrijven van berichten en notities, maar niet het dicteren in een zoek­vak), worden transcripties en audio standaard niet gedeeld met Apple, maar worden ze gedeeld als je 'Verbeter Siri en de dicteer­functie' gebruikt. Daarnaast worden ook andere Siri-gegevens, zoals geautomatiseerde transcripties van je verzoeken, namen van je contacten, op je apparaten geïnstalleerde apps en locatiegegevens, gebruikt om Siri te verbeteren.
Onder privacy -> Analyse een verbetering kan je deze optie in- en uitschakelen.
Goed lezen wat er staat
Voor het dicteren van algemene tekst op het apparaat (bijvoorbeeld het schrijven van berichten en notities, maar niet het dicteren in een zoek­vak), worden transcripties en audio standaard niet gedeeld met Apple, maar worden ze gedeeld als je 'Verbeter Siri en de dicteer­functie' gebruikt.
Daar staat dus dat alleen bij dicteren van algemene tekst dit standaard niet wordt gedeeld tenzij je dat aanzet. Siri wordt dus standaard gewoon gedeeld, zoals ook blijkt uit de support text op de apple website zelf.

en anders vallen we in het punt dat "apple spreekt zichzelf tegen op verschillende kanalen en is dus allerminst duidelijk in zijn beleid" en zou ik uitgaan met wat de supporttekst zegt, omdat die het makkelijkst is aan te passen en dus altijd de laatste informatie kan bevatten.
(de iphone tekst kan alleen aangepast worden door een firmware update)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 27 juli 2024 16:54]

Hij werd betaald om mee te luisteren met gesprekken van Nederlanders en Belgen met hun slimme assistent.
Hier gaat het dus om als men tegen die apparaten spreekt niet zomaar willekeurig alles.
Dan moet je het NOS artikel ook doornemen, daar staat duidelijk dat sommige “fragmenten” de oorspronkelijke catch phrase niet te herleiden was naar “Hey spraakassistent”. Daarom staat die ook vermeld.

Punt is dat Apple vanaf dat 1 opener is over wat hun verdienmodel is: ikzelf en dat Google dat niet is en eigenlijk Apple achterna wandelt.
Dan moet je deze ook noemen natuurlijk.

https://www.google.com/am...-informatie-via-siri.html

De ene is echt niet beter dan de ander. Het verschil zit erin hoe transparant ze zijn of wanneer ze betrapt worden.

Dat ze zoveel mogelijk data proberen te verzamelen met als doel eigen belang en als framing ons belang is al jaren aan de gang. Bij allemaal

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 27 juli 2024 16:54]

In mijn geval, omdat het een goed argument is om een Apple Music abonnement aan te houden.

Ik heb een homepod en een paar mini's, en voor mij is echt 99% gebruik voor muziek. De integratie is sowieso erg handig, maar ook wel geinig om op je telefoon iets te starten en het dan "over te gieten" naar de speaker.
Ervanuit gaande dat jij doelt op het continue geluid opnemen en daardoor privacy inbreuk maken verklaar ik bullshit!

Ik heb zelf 2 Amazon Echo's in huis, waarvan 1 op het nachtkastje. Ik maak mij echt niet druk om het continue opnemen van geluid en daarmee inbreuk op mijn privacy. Ja, ze luisteren continue naar het "wake word", maar dat gebeurt offline. Zodra ze dat horen gaat de audio online. Dat ze met de gegevens dat je actief tegen ze zegt een profiel van je opbouwen ben ik helemaal met je eens. En ja, dat kan je als gevoelig beschouwen. Maar als het zaken zijn als verlichting, thermostaat, muziek en nieuws, kunnen ze zien wanneer ik thuis ben en welke muzieksmaak ik relevant vind. Succes met die gegevens en miljoenen anderen. Een 'gepersonaliseerd' reclameprofiel is voor Google (met zoeken) en Apple met mijn smartphone veel makkelijker te maken.
Ja, ze luisteren continue naar het "wake word", maar dat gebeurt offline.
Klopt, maar ik merk wel dat bij mijn Google devices ze erg vaak gaan luisteren, ook al wordt er geen "hey Google" gezegd. Ook niet iets wat er op lijkt. Toch interpreteert de DSP het als het wake word. Dus er komt soms meer onbedoelde informatie meer dan je misschien verwacht.
“Ok Boomer” reageert de Google Home Mini ook op hier.
Die assistenten worden vol continue door heel veel mensem gewiresharked…

Als die dingen foute zaken zouden doorsturen was dat alleen geexposed..
Apple heeft niet s werelds grootste advertentienetwerk. Die verkopen hardware en diensten als iTunes/App Store. Even 3 tellen nadenken aub.
Hier ook. Ben van HomePods, via nest mini’s en die grotere variant naar Sonos gegaan. Links en rechts nog wel enkele mini’s staan want het is gewoon handig om overal je lampen stemmatig te kunnen bedienen, maar je hebt niet overal een speaker van 150-200€ nodig. Had Apple meteen met Nederlandse Siri op de speakers gekomen, had ik waarschijnlijk gebleven, ook al was het gemis van een API een reden over te stappen. Moest me in te veel bochten wringen om tot een alsnog niet stabiele genoeg geautomatiseerde multi room stream omgeving te komen.
Ik heb hier anders echt op zitten wachten. Mede omdat ik ook geen Google of Amazon microfonen in mijn kamer wil hebben. Heb iets meer vertrouwen in Apple qua privacy. Daarnaast hebben we toch al allemaal iPhones hier, dus het "kwaad" is toch geschied :o
Enerzijds wel, het had veel eerder gekund. Het had mogelijk zelfs de originele HomePod succesvol kunnen maken.
Maar beter laat dan nooit: ik wil geen Google speakers met mics in mijn huis. Gevalletje advertentiebedrijf vs hardware bedrijf.
Tja ik wacht dan liever dan dat ik al die Google spullen in huis neem. Ik ben gewoon geen fan van die club.

Ook vraag ik me af wat er dan zo slecht zou zijn aan Siri. Als ik vraag om de lampen of tv aan/uit te doen dan gebeurt dat. Als ik in de auto vraag een berichtje voor te lezen of een nummer op te zetten dan is dat ook geen probleem. Af en toe vraag ik wat info en dan komt er meestal een relevante website of antwoord. Dus ik vind het allemaal wel prima.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 27 juli 2024 16:54]

Ik heb HomePods en Google Homes in huis. De Google Assistant is toch echt veelzijdiger dan Siri en kan meer vragen beantwoorden, al heeft Siri ook zijn/haar eigen unieke voordelen. Zo kun je met Siri bijvoorbeeld vragen om een apparaat in de toekomst uit te schakelen wat met de Assistant niet kan. Aan de andere kant kan een Google Home mijn versterkerset als default speaker gebruiken waar je dat bij Siri elke keer expliciet moet vragen. Beide hebben ze dus hun sterke punten, al heeft Siri in mijn beleving meer zwakke punten dan de Assistant.
Leuk maar Siri is me veel te beperkt in het Nederlands helaas... Google Assistent is toch de betere atm.
Je kan alsnog Siri in het Engels gebruiken he? Ik heb ook al mijn Apple apparaten in het Engels draaien. Is maar net wat je voorkeur is. Nederlands is nu alleen nieuw toegevoegd want Apple heeft dat als eis om optimaal de Nederlandse markt te kunnen bedienen. Maar verplicht is het voor jou en mij zeker niet. Al stel je hem op Duits in...
Ik heb er weinig moeite mee om devices als iPhones en Macs in het Engels te houden, maar een stemassistent in een andere taal dan je moedertaal blijft suf. Al die Nederlanders die in hun allerbeste steenkolengels tegen hun speakers ouwehoeren vind ik wel wat cringeworthy, om maar een niet-Nederlands woord te gebruiken. :P Bovendien, aangezien mijn kinderen ook tegen mijn speakers praten vind ik het wel handiger om het in het Nederlands te houden, ook al praat mijn dochter van 4 al redelijk wat Engels. Ik heb in en om het huis vele tientallen sensoren (deursensoren, beweging, luchtkwaliteit, etc) en schakelbare apparaten (een espressoapparaat, een kookplaat, witgoed, mechanische ventilatie, etc) en die hebben allemaal Nederlandse namen in HomeKit.

[Reactie gewijzigd door gday op 27 juli 2024 16:54]

Dat is ook precies mijn punt: je kan hem instellen hoe je wilt. Het is niet alsof Nederlands of Engels of welke taal je ook wenst geforceerd wordt.

Enige is dus dat de taal wel ondersteund moet worden door Apple en juist omdat er gegarandeerd Nederlanders hun Homepod mini op Nederlands willen hebben, is dat precies de reden waarom hij nu pas hier op de markt komt. Er zijn echter genoeg mensen die hem uit Duitsland of elders geïmporteerd hebben en naar volle tevredenheid in het Engels gebruiken. Met een Homepod update zullen ook die binnenkort, indien ze willen, Nederlands kunnen gebruiken. De hardware is namelijk niet veranderd.

Net als dat wij jaren geen 3G/4G Apple Watch hebben gehad: de hardware kon Apple prima leveren, maar zonder provider die daarvoor een abonnement wil leveren heeft het geen toegevoegde waarde tov de bestaande AW. Nu wel.
Toch is mijn ervaring met Google Home in het Nederlands ook niet heel erg positief. Zeker met het opzetten van een specifieke playlist of album op Spotify, dat gaat in NL in 75% van de gevallen fout, terwijl het in het engels in 75% van de gevallen goed gaat. In NL pakt hij een random playlist met een soortgelijke naam ipv mijn eigen playlist.
De spraak(herkenning) is wellicht beter maar als ik een vriend mag geloven die meerdere speakers heeft, is het een potje. Lampen die fout aan of uit gaan. Speakers die ineens ‘s avonds laat op de kinderkamer beginnen af te spelen.
Ik vloek regelmatig tegen Siri, maar zij doen het nog vaker.
T is maar wat je wil. Siri is zeker beperkt. Maar is on device. Google daarentegen ziet jou als product…daarom hier geen google of android
Heb sinds de HomePod bestaat ze gekocht in de USA en altijd probleemloos thuis in Holland gebruikt. Nog steeds m’n favo speaker en alle hifi meuk de deur uit gedaan. Zoveel eenvoudiger en de beste geluidskwaliteit van alle smart speakers.

Heb nu al redelijk wat HomePod mini’s in huis en het geluid zeker als je twee in stereo zet is echt heel goed.
Ook ik sluit me bij de andere reacties aan.
De originele HomePods hebben zeker weten het beste geluid van alle smartspeakers (heb er hier 2 staan in stereo opstelling)

De mini’s klinken overigens ook erg goed. Zeker in een stereo opstelling.
De grote Echo’s van Amazon in stereo opstelling klinken ook prima.
Sorry heb hier de Sonos en originele HomePod. En geloof me een stereo paar HomePods is zo veel beter dan een stereo paar Sonos. Een stereo paar mini prefereer ik zelfs boven de instap Sonos. Geluid is ruimtelijker
Ik kan ook alleen maar bevestigen dat de Homepod vele malen beter klinkt dan de meeste andere smart speakers en zeker beter dan de Sonon. Genoeg andere merken trouwens die heel goede speakers maken zoals Harman Kardon maar dan heb je het al gauw over een andere prijsklasse. Ik heb nog geen ervaring met de Mini, gebruik al jaren import Homepods in stereo-opstelling en ben er zeer tevreden over. De NL ondersteuning maakt het afspelen van playlists en Nederlandstalige nummers een heel stuk gemakkelijker, dat geldt ook voor de Homekit commando's.
Mijn HomePod mini klinkt bijna net zo goed als mijn Sonos One. De Sonos kan harder en heeft iets meer bass, maar die is dan ook twee keer zo groot en twee keer zo duur...

Sonos vertikt het daarnaast om Siri te integreren. Nou moet ik zeggen dat Siri niet opweegt tegen Alexa en dat Apple veel regeltjes heeft om het te implementeren, maar voor mij persoonlijk wordt de keuze uiteindelijk makkelijk als er geen Sonos komt met Siri integratie. M'n thermostaten hebben Siri, we hebben iPhones en Apple Watches en iPads, hele huis op Homekit, Apple TV, dus op een gegeven moment zie ik de meerwaarde van Sonos niet meer in.
De originele HomePod wordt bedoeld.
Wáárom zou je zoiets vrijwillig in huis halen? Ik kan er echt niet bij met mn verstand:

https://www.volkskrant.nl...435b3d38df1b342a57ed6a3fe
Ik snap je punt. Maar geldt hetzelfde niet voor je smartphone?
Je hebt natuurlijk gelijk: in essentie geld dat ook voor een smartphone.
Echter, de smartphone is zó verweven geraakt met ons dagelijkse leven, dat het ontzettend moeilijk is om geen smartphone te nemen. Ik probeer het al twee jaar, maar het is me nog steeds niet gelukt deze volkomen van de hand te doen.

Een 'slimme' speaker is in mijn ogen een totaal onnodig luxe product, dat vanuit het perspectief van de makers ervan slechts een doel dient: surveillance kapitalisme.
De idee dat mensen, vrijwillig, na de val van de muur het ooit nog in hun hoofd zouden halen om een digitaal spionage apparaat in huis te halen, puur vanuit gemakzucht, is beyond me.
Human frailty.
..maar omdat je telefoon in een ander doosje zit is daar wel mee te leven want zó verweven... ik snap die gedachtengang niet. Maakt het dan zo'n verschil of je nog 1 extra digitaal spionage apparaat in je huis hebt?
Kennelijk is dat dus de gedachtengang van al die mensen.

En ja, dat maakt dus een gigantisch verschil. Jou insteek is de volgde (afgaande op hoe ik je comment lees, neem het vooral niet persoonlijk op) : een surveillance device meer of minder in huis, wat maakt t nog uit? Het is gemakkelijk en leuk dus kommaardoor. Dat is de digitaal maximalistische insteek ook wel de any benefit aanpak: het bied mij een voordeel, dus daarom wil ik het.

Mijn insteek in deze is een digitaal minimalistische: wegen de voordelen op tegen de nadelen? Het bied mij X voordeel, maar wat zijn de kosten of nadelen voor mij hiervan?
Een voorbeeld: Stel je bent boer met een klein stuk land. Je bewerkt je land met paard en ploeg. Een verkoper komt langs en bied je een trekker te koop aan: veel sneller en handiger. Maar als je kijkt naar de kosten van de trekker in aanschaf, onderhoud, benzine ect blijkt misschien dat die trekker voor jou helemaal niet rendabel is. Dat is een vrij logische gedachtengang in dit voorbeeld. Echter, in onze digitale sfeer is deze gedachtengang helemaal niet zo gangbaar. Elke app of gadget die ons iets brengt downloaden we of slepen we onze huiskamers binnen. Maar wat zijn de kosten hiervan? Gestolen aandacht, survaillance ect. De lijst aan kosten is lang en groot. Daarom: digitaal minimalisme.
En vanuit die insteek is een smart speaker een absolute no-go voor mij.

Dezelfde insteek pas ik toe op mijn smartphone. Welke apps bieden mij echt voordelen? Voor mij zijn dat een navigatie app, een encrypted berichten app en een podcast/muziek app. Een browser en mail heb ik bijvoorbeeld niet nodig op mijn telefoon. En ik laat hem thuis wanneer ik hem niet nodig denk te hebben.
Een browser en mail gebruik ik alleen op mijn laptop bijvoorbeeld. Social media gebruik ik al helemaal niet.
Ik denk dat een digitaal minimalistische aanpak t.o.v. onze apps en apparaten wel degelijk een heel groot verschil maakt.
Waar het mij om ging... je hebt een, in jouw woorden, "digitaal spionage apparaat" in huis, namelijk, je telefoon. Dat vind je vervelend, maar hé, het zit zo verweven in je bestaan dat je er vrede mee hebt.

Dat er vervolgens mensen zijn die naast dit digitale spionage apparaat, nóg een digitaal spionage apparaat in huis halen vind je onbegrijpelijk. Ik vind het dan weer onbegrijpelijk dat je wel kunt leven met 1 microfoon in huis, (of in het geval van een huishouden van 4 waarschjijnlijk 4 microfoons) maar dat een 5e microfoon dan echt beyond believe is...
Ik denk niet dat je goed gelezen hebt wat ik schreef.
kijk eens op homebridge, kun je van superveel smart devices homekit apparaten maken.
Werkt superstabiel en snel, heb het hier zelf geïnstalleerd op een vero4K+ , maar op een pi gaat dit evengoed.
Precies, het is even wat werk om alles goed in Homebridge te zetten (lees je moet je er even in verdiepen) maar dan is het wel super stabiel. Ik draai het Homebridge op een Pi. Heb het nu zo geconfigureerd dat alles zowel via Google Assistant als Siri werkt, het meeste gebruik ik Google Assistant omdat de Sonos speakers helaas geen Siri ondersteuning hebben.
Heb 2 gewone HomePods. Geweldig geluid en heerlijk in combinatie met Apple TV en Dolby Atmos.
Heb voor de lol 2 van die mini's besteld via bol, uitgetest en weer teruggestuurd. Een aardig geluid komt uit die kleine dingen, maar helaas niet meer dan dat.
Geef mij maar de gewone HomePods, de NLse Siri werkt best aardig. Maar zowel bij Alexa, mijn BMW of Apple's Siri; ze hebben allemaal soms problemen om opdrachten goed te verstaan, juist te interpreteren en uit te voeren. Nog steeds in development zullen we maar zeggen.
Apple heeft ooit de fout gemaakt om de HomePod eigenlijk volledig afhankelijk te maken van Siri, dat werkte in het begin maar in een paar talen en vervolgens ook nog eens heel beperkt. Dat terwijl zeker de originele HomePod een echt goede speaker was. Apple had het beter weg kunnen zetten als goede AirPlay-speaker die ook Siri-functionaliteit heeft. Ik zou het puur ook met die functionaliteit in willen zetten, met controle vanaf een Mac of iPad. Stembediening is zeker niet voor iedereen zaligmakend.
Ik heb hem hier staan, maar gebruiken hem nooit. Zit dan ook niet in het Apple ecosysteem. Zal hem binnenkort eens te koop aanbieden. Zo'n speaker is niets voor ons in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Estel op 27 juli 2024 16:54]

Waarom heb je het apparaat aangeschaft? Serieuze vraag; zoals je zelf ook al opmerkt, je moet in de Apple-ecosysteem zitten om optimaal gebruik te kunnen maken van hun producten.

Beetje hetzelfde als een Apple Watch halen terwijl je een Android-toestel hebt. Dat werkt ook niet optimaal...

Ben dus eigenlijk denk ik meer benieuwd naar welk aspect van het apparaat je zo aantrok dat je overging tot aankoop.
Op zich goede vraag. Ik heb deze niet aangeschaft, maar ben betrokken geweest bij de Siri in het Nederlands als onderdeel van een panel. Onderdeel hiervan was dus gebruik van de Homepod mini en de Apple TV 4K. We hebben wel een iPad en een iPhone van mijn werk, dus het werkt wel op zich. De Apple TV 4K gebruiken we wel veel, hoewel ik de onmogelijkheid van streamen zonder Apple device niet zo vind. Het zou fijn als ze het protocol, AirPlay, open stellen (ja, ik ken AirParrot).
Na de testperiode mochten we beide devices houden. Na verloop van tijd kan ik dan ook zeggen, dat we de HomePod niet gebruiken, behalve om af en toe het weer te vragen 's morgens.
Ik heb gewoon een HomePod mini thuis staan.van uit Nederland besteld

[Reactie gewijzigd door thewiseman op 27 juli 2024 16:54]

Dat kan omdat bedrijven de speaker importeren, dit gaat over Apple zelf.
Siri kan al Nederlands sinds enkele weken. Met de volgende update werkt stembediening ook. Dat is de full feature set en daarom released Apple de speaker pas zelf.
Werkt dit ook met Spotify? Kan ik muziek afspelen vanaf de Spotify app?
Streamen wel , niet met voice command dit werkt alleen via Apple Music.
Let wel dat dit komt omdat spotify zijn app daar nog niet op heeft aangepast. Dit kan al ruim een jaar wel native (september 2020)
Ja dat kan wel alleen doet spotify er weinig mee. Je kan gewoon aangeven welke dienst je wil gebruiken. Echter is spotify mij het niet waard. Voor de zelfde prijs heb je dolby atmos en 24 bit 192 geluid. En ja met een goeie set duidelijk hoorbaar. (Niet op een HomePod )
Als je het al hoort dan is het nu alleen mogelijk met een bedrade koptelefoon aan een Mac of met een koptelefoon aan een Android telefoon (eventueel wireless met LDAC, bij benadering Hi-Res) en dan heb ik het dus over 24Bit/192kHz lossless. De AppleTV speelt hoogstens lossless Hifi in stereo of Atmos af maar dat klinkt mijns inziens in ieder geval super...
Klopt enigszins wat je zegt. Ik heb een chord DAC en aangesloten op zowel headphones als mijn analoge marantz versterker. Via de iPhone of iPad krijg je dan ook de juiste native bitrates en helaas is dat via de mac nog niet mogelijk aangezien er een vaste OS bitrate is (wel aanpasbaar maar apple music neemt die niet over nog)
Je hebt gelijk, met een externe DAC is het wel mogelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.