Google begint uitrol iMessage-reacties in sms'jes

In de bètaversie van Google Messages zijn reacties verzonden vanuit iMessage zichtbaar als emoji's. Voorheen werden iMessage-reacties binnen Google Messages vertaald naar tekst. De update wordt geleidelijk uitgerold onder de bètatesters van de app.

9to5Google merkte de verandering voor het eerst in november op in zijn APK Insights-serie. Als een iMessage-gebruiker bijvoorbeeld op een bericht met de tekst 'Hallo' reageerde met een duimpje omhoog, dan werd dat voor de update in de Google-berichtendienst weergegeven als 'Liked "Hallo"'.

Sommige testers zien nu dat het duimpje daadwerkelijk als een emoji bij het bericht weergegeven. Het lijkt er wel op dat bepaalde reacties niet een-op-een worden vertaald. Het hartje uit iMessage wordt bijvoorbeeld in Google Messages omgezet naar de heart-eyes'-emoji. De 'ha ha'-iMessage-reactie wordt in Googles berichtenapp getoond als een lachende emoji. Waarom deze reacties niet een-op-een worden vertaald, is niet duidelijk.

Wanneer de wijziging beschikbaar komt voor iedere Messages-gebruiker is nog niet bekend.

Door Loïs Franx

Redacteur

02-02-2022 • 19:29

86 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (86)

86
84
41
6
0
30
Wijzig sortering
Zowel het bron-artikel als dit artikel klopt volgens mij niet?

iMessage is het communicatie-protocol van Apple dat wordt gebruikt om over het internet berichten uit te wisselen tussen iOS toestellen.

Dit heeft daar toch niets mee te maken? Wat Google nu AFAIK heeft gedaan, is support gebouwd om een bepaald soort reactie in Messages (tapbacks) die wordt verstuurd via SMS naar niet iOS toestellen op een mooie manier weer te geven binnen Google Messages.
Je bent geloof ik de enige die daadwerkelijk de source heeft gelezen.
Het gaat hier alleen om tapbacks, niet om de berichten zelf.
En toch 7x off-topic/irrelevant :z
Toch wel. In een van de bronartikelen halen ze wel degelijk imessage van Apple aan. Het is dus een verbetering van de RCS implementatie door Google. Zodat je dus nu ook emojis ziet.
imessage zet bepaalde emojis om in tekst,

Google zet ze weer om naar emojis.

https://9to5google.com/20...sages-imessage-reactions/
Once rolled out to your Android phone, Google Messages will convert iMessage reactions

That said, Google made some interesting choices in the translation process. The iMessage “Heart” becomes the “Smiling Face with Heart-Eyes” emoji. Similarly, “Haha” is “Face with Tears of Joy.” The “exclamation marks” become “Face with Open Mouth” and the question mark is “Thinking Face.” Thumbs up/down remains faithful to their iMessage counterparts.
Dat artikel haalt Messages (de app) en iMessage (de berichtendienst voor iPhones onderling) door elkaar.

Je verstuurd op een iPhone zowel SMS als iMessages vanuit dezelfde Messages app. Maar een SMS verstuurd door Messages is geen iMessage. Er is ook geen "iMessage" app die SMS verstuurd.
imessage zet bepaalde emojis om in tekst,
Maar alleen wanneer er via SMS verstuurd wordt. SMS heeft geen gegarandeerde ondersteuning van UTF-8, vandaar dat het dan naar text wordt omgezet. Wel logisch eigenlijk.
Toch vreemd dat dit nu nieuws is, terwijl ik al jaren Sms'en verstuurd vanuit de iPhone messages app in mijn Google Voice account ontvang, met alle emoji 's die ik maar kan verzinnen. En terug antwoorden idem....
Dit gaat over wat anders dan gewone sms'jes met smileys. Mkbhd heeft het wel duidelijk uitgelegd, het is in Nederland een beetje een non-probleem.

https://youtu.be/BuaKzm7Kq9Q
Het gaat niet om Emojis ín berichten, maar om emoji-reacties óp berichten.
Als de hele uitleg wilt: hier
Waarom bestaat SMS nog steeds, er waren toch opvolgers van SMS?
Oh laat maar, er zijn nog steeds oude telefoons die geen RCS hebben...

Wanneer kunnen we verwachten dat SMS volledig wordt afgeschaft? Over 50 jaar? Na nuclear oorlog??
Dat bestaat omdat SMS onderdeel is van het protocol dus je kan het er niet even tussenuit slopen…
Het gaat niet alleen om telefoontjes, dat is maar een toepassing.

Het was initieel de bedoeling om ermee kleine berichtjes te versturen, als protocol test of service berichten… niet als algeheel communicatiemiddel. Ook omdat het ‘gratis’ bij het protocol zit kost het de providers bijna niets dus het is een perfecte melkkoe en alleen daarom zal het blijven bestaan. Er zijn ook genoeg bestaande toepassingen die ervan afhankelijk zijn en die gebruik maken van de originele toepassing van SMS: test/service berichtjes bijv remote systemen op lastige locaties aansturen; die hoeven niet altijd internet immers.
Is er een standaard hoe emoji's verstuurd worden? Ongetwijfeld zal dat er zijn maar cupertino heeft zeker zijn eigen standaard of niet? :p
Volgens mij gewoon onderdeel van Unicode.
JA maar elk platform kan een eigen interpretatie hangen aan die unicode…
Hoewel je gelijk hebt (hetzelfde geld voor ansi), is de praktijk dat als ik dit doe:

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Dat je het ook echt als dusdanig ziet. Of je nou 🪟, 🍎, 🐧, 👿 of 🤖 gebruikt.

.ǝpoɔᴉu∩ ɾᴉzʞuɐp ʞɾᴉlǝƃoɯ ʞoo sᴉ ʇsʞǝʇ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO

Een hele hoop is eerder een font en OS kwestie, dan echt een platform kwestie -- tenzij dat platform juist een 'search/replace' doet op bepaalde tekst. Zo zou ik hier als het echt slecht was ; DROP table USERS; kunnen intikken en als het écht slecht was dan zou het fout gaan, maar dáár zit juist input sanitation op.

Ik ben geen expert in het ecosysteem van Apple (ik doe er niet meer aan, en de laatste keer dat ik een SMS/iMessage ontving van een mens was een hele tijd geleden een "ik ben in gesprek" melding, SMS is meer iets van notificaties hier, mensen gebruiken whatsapp/signal/teams), maar als er iets is wat BOVEN het "unicode" emoji-systeem zit, zoals embedded MP4/GIF/etc, dan is het mogelijk om dat naar de standaard te pushen (waarna de platformen het implementeren), maar als ze dat niet doen, dan is het maar de vraag hoe de implementatie gaat. Denk aan meta avatars die recent kwamen (ook een ecosysteem wat ik niet meer gebruik). Voor wat ik begreep is het een string die feitelijk een soort van 'part picker' is die het poppetje in elkaar zet; een platform wat het wil renderen (VR, chat, whatsoever) dient het dan te implementeren. Mocht Meta het een standaard willen maken (cross-platform avatars) dan zou dat uiteraard ook kunnen.

SMS is heel geinig. Een bericht is feitelijk 160x7bit; 1120 bit totaal, 140 bytes. Met 7 bit heb je feitelijk 128 karakters itt de klassieke asci tabel die 256 karakters heeft (een SMS in Azië was feitelijk ook niet de 160 karakters die wij kennen), en UTF-8 (met de emoji's) wat zelfs 4 maal 8 bit aan adressen kent; waar meer dan 11mln karakters in passen. SMS is echter nog steeds SMS. Om daar dus emoji's in te krijgen, moet je dus UTF-8 (wat elk OS ondersteund) vertalen, inclusief emoji, en het vertaalde vervolgens weer terug renderen. Dat is wat hier gebeurd; een emoji wordt door Apple verstuurd als (hypothetisch, weet niet wat precies, boeit me niet wat precies) \\e123\\; waar iMessage UTF-8 gebruikt, gebruikt SMS dus "mini-7-bit-Ascii". Waar nu de emoji als méér dan 1 karakter wordt ge-encode, en nu dus door de client weer kan worden ge-decode. Zie het als het encoden van een PNG-tje in base64. Kun je ook wel in een SMS stoppen. Maar met 160 karakters, wordt het al snel méér dan een enkele SMS. Maar goed. Dat is dus de keuze van Apple. Als iets niet iMessage is, kiezen ze voor SMS ipv dat ze iMessage clients voor andere platformen vrijgeven. Dat zou immers een bedreiging zijn: nieuws: Apple: Android-versie iMessage zou ons meer pijn doen dan helpen

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 2 februari 2022 22:22]

Ik kwam er laatst achter dat ik voor werk toch wel wat smsjes verstuur. Wanneer iemand belt die ik nodig heb en ik kan niet opnemen. Dan kies ik redelijk vaak voor een snelle reactie. Dat gaat nog steeds per sms.
Bedankt voor de uitleg, ik bedoelde iets anders eigenlijk. Wat bij de ene een " :) " smiley is, kan bij het andere platform zo een smiley zijn " :*) "
Als ik deze artikel van Tweakers mag geloven dan wordt het door Unicode Consortium besloten wat de standaard is voor emoji. https://tweakers.net/geek...an-unicode-standaard.html
Het gaat niet om Emojis ín berichten, maar om emoji-reacties óp berichten.

Je weet wel; als je lang op een binnengekomen berichtje klikt en dan er een hartje/smiley aan kan geven (net zoals likes op Facebook)
Zouden ze dan toch naar de kritiek van MKBHD hebben geluisterd? :P
Nee, want zijn kritiek is voornamelijk tegen Apple, niet tegen Google ;)
Dan heb je die video echt niet goed bekeken. Hij legt nochtans heel mooi uit hoe Google een standaard misbruikt om er een eigen lock in formaat van te maken. De kritiek over lock in is dus niet voornamelijk voor Apple. De kritiek gaat naar beiden met daarbovenop toch vooral veel kritiek dat het Google nog steeds niet gelukt is een universele messsages app te maken.
We hebben het wel over de video die Slijkie linkt hè. Geen idee welke jij hebt gekeken. Het is een video van ruim 20 minuten die volledig over de lock-in van Apple gaat, met nota bene een chapter met als titel "iMessage LOCK-in". Niet "Google Lock-in". In die 20 minuten wordt er slechts 4 minuten Google bij gehaald.
In het laatste hoofdstuk "My Take", waarin het dus echt gaat over wat hij vind wordt Google geen enkele keer genoemd.
Het is nochtans dat filmpje, dat je niet begrijpt wat hij vertelt is niet mijn probleem.
Jij reageert op mij, niet andersom. Dan mag je je ook duidelijk maken. Als dat teveel moeite is moet je niet reageren. Fijne dag verder.
Gaat het ja? Jij reageert op Slijkie. Practice what you preach
Google kan een WhatsApp kloon maken, zo speciaal is die technologie niet, maar ze zijn 10 jaar te laat.
Nee. Het kritiek van MKB is jegens Apple. Apple houdt haar iMessage platform expres dicht.

Echter, voor de 'groene bubbles' heeft Apple een fallback methode gemaakt voor het versturen van reacties op berichten. Als je een sms-bericht 'liked' stuurt iMessage een SMS als: [Person] has liked 'message x'. Die tekst leest Google nu uit en wordt weer omgezet in een 'echte' reactie-emoji. Dit staat los van die kritiek. Daarbij was Google hier al langer mee bezig, anders hadden ze het nu nog niet uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door Coffee op 3 februari 2022 08:08]

Het is evengoed kritiek op Google want RCS zoals Google het voorstelt is net hetzelfde als het systeem dat Apple jaren geleden maken. Het is niet omdat RCS een standaard is dat de implementatie door Google wil zeggen dat je een open chat client hebt. Alles verloopt via Google net zoals messages via Apple verloopt. Google is altijd heel goed geweest in digibeten wijsmaken dat ze "open" zijn. Niks van aan dus en dat geeft MKBHD heel goed aan maar je moet wel willen luisteren naar wat hij te vertellen heeft.
Dat is niet helemaal waar. RCS opzich is een open standaard, ontwikkeld door een consortium. De standaard is al enige tijd klaar, maar het wordt (nog) niet echt geïmplementeerd door telecom providers. Sommige providers deden dit wel, en deden dit met eigen infrastructuur (ik dacht Vodafone, maar niet Vodafone Nederland).

Google heeft op een bepaald moment besloten om RVS voor alle Android gebruikers beschikbaar te maken in de eigen Messages app. Dit is inderdaad een eigen implementatie en verloopt via Google-servers. Die implementatie werkt verder net zo goed samen met de implementaties van die paar providers die het wel aanbieden.
Ja hallo dat is exact wat ik zeg. Het probleem is vooral dat Google met RCS net hetzelfde kan klaarspelen als Apple doet en zaken implementeren die enkel werken als je bvb Android gebruikt of diensten van Google.
Stiekem hoop ik dat Apple RSC gaat ondersteunen zodat ik whatsapp kan gaan verwijderen..
Wel optimistisch dat je denkt dat iedereen dán ineens wél overstapt van WhatsApp!
Dat maakt niet uit het betreft een voorgeïnstalleerd app op iedereens telefoon. Ik communiceer met iPhone vrienden ook louter met iMessage.
Stiekem hoop ik dat Apple RSC gaat ondersteunen zodat ik whatsapp kan gaan verwijderen..
Het is RCS :P
Rich Communication Services.

Inderdaad dat wil ik ook, ik ben ook van plan om Whatsapp te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 3 februari 2022 11:22]

Je kan WhatsApp rustig verwijderen. Er staat niemand naast je die je dwingt het te gebruiken.
Misschien heb je wel gelijk, maar SMS kost geld, ook al je wifi hebt.
Niet iedereen heeft onbeperkt SMS abonnement.

lol ik weet nog oude verhalen uit het verleden over dure telefoonrekening door overmatig SMS gebruik :P

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 3 februari 2022 14:02]

Wacht wat zijn Apple EN Google hier nou aan het doen?

In de Messages app van Apple kan je kennelijk op een SMS een emoji reactie sturen. SMS zelf ondersteunt dit niet dus stuurt Apple een bepaalde text om die reactie te vertalen.
Vervolgens vertaalt Google deze text weer om naar een emoji reactie.

Apple heeft dit vermoedelijk gedaan zodat het verschil tussen SMS en iMessage niet te groot is op hun eigen telefoons.
Nu prikt Google hierin mee door dezelfde implementatie toe te passen als iMessage uit staat op een iPhone.

Apple kan dit alleen blokkeren als ze de andere telefoon als iPhone kunnen identificeren maar dat kan vermoedelijk niet als iMessage uit staat dus hebben ze het momenteel zo met strings geïmplementeerd.


Dan nog een leuke vraag, zit er iets anders in de SMS header hoe Google dit detecteert of kan je ook client-desync veroorzaken door die bepaalde reactie emoji te sturen in een string.
Anoniem: 30722
2 februari 2022 19:35
Zonde dat iMessage nooit een standaard vervanger van sms is geworden. Maar goed om te weten dat Android gebruikers straks ook de emoji zien, nam altijd aan dat dat wel door kwam 🙈
Zou jij het wenselijk vinden als een partij als Apple de 'standaard vervanger van SMS' in handen zou hebben?

Ik niet in ieder geval.

Helaas is dat wel het geval geworden met WhatsApp en Facebook, maar ja dat is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey87 op 2 februari 2022 19:42]

De standaard is goed. Als dat decentraal geregeld zou zijn zou het prima zijn lijkt me.
Ja, dan zouden we dat protocol een simpele, beschrijvende naam geven. Na Simple Message Service (SMS) en Media Message Service (MMS)... doen we dan euh... zeg maar Rich Communication Service.

En dan definiëren we een standaard op dat protocol, een soort "universeel profiel". Dan kan iedereen dat voor zichzelf implementeren en dan gaat iedereen erop vooruit. Een betere ervaring én geen unencrypted berichten meer tussen Android- en iOS-gebruikers.

Aangezien Apple zo van de privacy is, en ze altijd heel erg vooruit lopen op de rest, zullen zij vast vooraan in de rij staan om dit voor elkaar te krijgen. :)
Whatsapp is enkel in Europa groot. In America gebruikt iedereen nog steeds sms. En daar zit hem ook de crux, in een groepsgesprek kan iedereen zien dat je "maar" een android gebruiker bent, en dat schijnt in America nogal een dingetje te zijn.
Want de rest van de planeet bestaat niet? In India en veel andere delen van Azië (met uitzondering van China) is Whatsapp gewoon gigantisch. Ik ben iets minder vertrouwd met de situatie in Zuid-Amerika maar voor zover ik weet is Whatsapp daar ook gewoon de grootste speler.

iMessage is eigenlijk enkel in Amerika de grootste speler. Niet onlogisch, gezien Apple daar een marktaandeel heeft van rond de 50%. Globaal gezien is iPhone een pak minder vertegenwoordigd, en dat zie je dan ook terug in het feit dat iMessage nooit is uitgegroeid tot de de-facto chat dienst waar mensen specifiek een toestel voor (moeten) kopen.

Niet dat ik de Whatsapp dominantie goed vind. Maar het is nu éénmaal de grootste chat dienst in erg veel landen. Je kan er moeilijk omheen...

[Reactie gewijzigd door Niosus op 2 februari 2022 20:34]

In Amerika is FB Messenger ook groot. In Azië zijn Line en Viber en Kik weer groot. In China? WeChat of zo.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 2 februari 2022 20:45]

In Canada is Kik ook groot (ook niet onlogisch, aangezien het een Canadese dienst is).
In America gebruikt iedereen nog steeds sms.
Facebook Messenger is daar de grootste chatapp.
Het is juist andersom, iMessage is alleen in de VS groot. Buiten de VS is het van alles, maar niet iMessage. WhatsApp is wereldwijd met afstand de grootste.
Precies ! Jij hebt het bij het juiste eind.
Whatsapp is groot in Europa, in Afrika, in Zuid Amerika, in Oceanië en in een deel van Azië.
Als het op het electronisch versturen van berichten aankomt dan is SMS is zo'n beetje het dichtste bij een standaard dat je ooit zal komen en heeft waarschijnlijk alleen email boven zich staan.

De rest is geen standaard en die zullen we ook nooit meer zien.

Het is jammer dat de GSM groep SMS nooit verder heeft ontwikkeld. Ik denk dat de telecom maatschappijen daar een behoorlijke misser mee hebben gemaakt. Het is nu in mindere mate aan de orde omdat ze langzaam in ISPs veranderen.

Ik heb niet zo'n behoefte aan twintig verschillende messaging apps of het onbegrip als ik iemand vertel dat ze maar de messaging app moeten gebruiken die ik heb als ze persé geen SMS willen sturen.

Het was misschien niet zo heel erg on-topic, maar ik vind dit soort berichtjes zo lachwekkend.
een beetje van; we hebben nu puntjes op de "i", zijn wij nu niet fantastisch!

Al die half ontwikkelde apps (games/os/noem het maar op) met zo'n "we will fix it in post" attitude, komt mij echt mijn strot keelgat uit.

Google Messages is trouwens een verplichte vervanger van de reguliere SMS-app en Google's duopolistische poging om zichzelf meer informatie toe te eigenen dan strikt noodazakelijk is. Helaas klaagt de Messages app steen en been als het niet met het internet kan praten, want ja...Google moet toch wel weten met wie en wanneer je berichten verstuurd.

On-topic:

Dit is echt super gaaf gedaan van Google!

/sarcasm
Ooit van RCS gehoord?
Heb je ooit van "lezen" gehoord?

RCS is dus precies wat je als weldenkend mens niet zou willen. Tenzij Google het uit pure goedheid ontwikkeld en dan platform en Google servers onafhankelijk maakt.
Dat gebeurd nooit, en ook Apple doet er niet aan mee. Het mag dan misschien ooit als vervanger van een aantal diensten bedacht zijn, maar het zal nooit een standaard worden.

Ik weet verder de details niet, maar het zal er heus wel op neer komen dat je verplicht data moet gaan verbruiken en de encryptie zal ook een wassen neus zijn want er zuillen genoeg landen zijn waar dat niet wordt toegestaan of die een backdoor eisen. Het is volgens mij al 15 jaar in ontwikkeling. Gaan wij nu echt met zijn allen zitten wachten tot het een keer af is?

Bovendien is RCS, zoals dat is voorgesteld een enorme single-point-of-failure. Niet alleen met betrekking tot de geintegreerde services, maar ook met betrekking tot veiligheid en privacy...en natuurlijk wordt dit alles, onder het mom van enkele slim uitgedachte excuses, overzien en beheerd door Google.

Ik verdedig SMS en lekker ouderwets bellen niet, dat heeft de beveiliging van een natte envelop, maar dat kan ik in ieder geval wel doen zonder dat ik eerst toestemming moet vragen aan Google, Microsoft, Apple of aanverwante bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Dazenet op 3 februari 2022 00:11]

RCS (ca. 2007) komt vanuit de Telco's, om te proberen weer daar een melkkoe daarvan te maken zoals vroeger met SMS.
Google implementeert RCS alleen maar omdat ze na verschillende soorten falende messages apps totaal geen voet aan de grond krijgen tegenover iMessage, WhatsApp, etc.
Zo herkenbaar. Mijn vrouw had jarenlang een andrioid telefoon, en dan ging ik altijd eerst even door de permissies heen om Google enigszins te beteugelen. Maar dat leidt tot een haast onuitputtelijke stroom klaagberichten van Google dat er problemen zijn. Echter elke app werkt gewoon naar behoren :+

Zelf heb ik een iPhone en gebruik ik geen Google diensten. Maar vanmorgen even bij de privacy settings gecheckt welke domeinen het meest benaderd worden. |:(
Het zou mooi zijn als bedrijven en telco's meer zouden inzetten op Delta Chat. Dan gebruik je het open en vrije e-mailprotocol, dus gedecentraliseerd, maar wel in de vorm van een chatdienst.
https://delta.chat/nl/

Dat is in mijn ogen een betere opvolger van SMS.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 februari 2022 16:47]

End 2 End encryption? Dmv AES 256 vind ik het minder riskant dan wanneer een telecomprovider de unencrypted SMS berichten misbruikt en het evt doorverkoopt.
Dan heb je er ook een probleem mee neem ik aan dat Google de RCS standaard kaapt?
Maar dat is toch compleet onmogelijk als iMessage alleen op iOS en MacOS beschikbaar is?
Het Apple message protocol is een open standaard, aldus steve jobs in een grijs verleden...
Zet het altijd gelijk uit op mijn iPhone. Een dienst die slechts werkt met minder dan de helft van mijn contacten, is in mijn ogen een non-dienst. Idem met facetime.
Waarom moet je het uitzetten als het met een deel van jouw contacten niet werkt? Het mooie aan iMessage is dat het terugvalt naar SMS als dat nodig is, maar iMessage gebruikt als dat kan. Door het uit te zetten val je altijd terug naar SMS. Als je dat wilt, prima. Maar je zou voordeel kunnen hebben met de helft van jouw contacten als je dat wilt.
Uit principe, berichtendiensten moeten universeel zijn naar mijn mening. En het werkt vendor lock-in in de hand, ook een slechte zaak. Ik wil op elk gewenst moment de mogelijkheid hebben om over te stappen op een ander merk telefoon, zonder daarbij afscheid te moeten nemen van allerlei diensten waar ik aan gehecht ben geraakt. Vrijheid, blijheid :Y)
Net zo open als docx…
Nope... Niet 'net zo open'. Het komt niet eens in de buurt.

Office open xml heeft drie varianten. ISO 29500 strict is daarbij een open standaard. Dat Microsoft als oorspronkelijke ontwikkelaar van de standaard hun applicaties een non-stricte variant laat uitspuwen voor backwards compatibility (en dus inclusief bugs want je wil niet dat documenten van versie A naar B van een softwarepakket ineens er anders uit zien of erger nog, je spreadsheets ineens andere uitkomsten laten zien bij berekeningen) is een ander verhaal.

Alle drie de verschillende varianten van office open xml zijn onderdeel van een standaard die inmiddels door ECMA beheerd wordt (dezelfde organisatie achter bijvoorbeeld javascript/ecmascript).
Klopt. Men haalt Messages (de app) door elkaar met iMessage (de iPhone berichtendienst).
iMessage kan je totaal niet vergelijken met SMS, maar moet je vergelijken met WhatsApp, WeChat, etc.
Met Messages kan je iMessage, SMS en MMS versturen.
Totaal niet? Absoluut wel, Apple zet zijn iMessage-app in als DE berichten-app op iPhones. Ook als sms.
Hierbij maken ze de ervaring voor sms-gebruikers doelbewust slechter.

nieuws: Apple: Android-versie iMessage zou ons meer pijn doen dan helpen
https://www.youtube.com/watch?v=BuaKzm7Kq9Q
Het is geen iMessage app, gewoon Message app.
iMessage is 1 van de manieren om berichten daarin te verzenden, je kan het ook gewoon uitschakelen zodat SMS wordt gebruikt.
Nu maak je het een semantische discussie, niet relevant. Het is ook sms en niet SMS, als je die richting op wenst te gaan 8)7
Je hebt gelijk, maar de app heet niet iMessage, dus dat is niet wat @1973booterror bedoelde. De app heet 'Messages' of 'Berichten'.
Apple maakt de ervaring voor sms-gebruikers niet slechter. Ze maken hem alleen ook niet beter, terwijl ze dat misschien wel zouden kunnen.

Apple biedt precies wat non-smart telefoons al voor SMS boden. Wat hebben ze dan slechter gemaakt?
Ze maken de ervaring niet slechter voor sms gebruikers. Ze maken gewoon geen iMessage dienst voor Android. Groot verschil
Er komt een tijd dat Android toestel probleemloos kunnen communiceren met iOS toestellen via iMessage berichten. Google kan niet achter blijven en dit is de stap naar de goede richting. Heel de iMessage inhoud vertaald naar een Android toestel wordt ook de toekomst.
Google wil dit wel maar Apple niet, zij houden het gebruik van iMessage op Android tegen niet andersom.
Ja er zijn Amerikanen die speciaal voor iMessage een iPhone kopen. Ik snap niet waarom iMessage zo belangrijk is voor hen. Maar Apple heeft dit natuurlijk heel goed gezien!
Omdat het gewoon de beste chat ervaring is als je vrienden ook een iPhone hebben. Ik gebruik ook enkel Messages omdat het gewoon een rijkere ervaring is dan WA of Telegram. Ik merk ook op mijn iPhone dat Android gebruikers tweederangscontacten zijn geworden. Stuur je via Messages dan krijg je direct antwoord, stuur je via WA dan krijg je als je geluk hebt binnen de 7 dagen een antwoord omdat ik de notificaties van die app heb uitgezet. (ik wil zo weinig mogelijk notificaties van verschillende apps op mijn telefoon krijgen)
Hahaha. Dat klinkt wel intens. Mijn meeste vrienden (en ikzelf) hebben ook een iPhone, intussen mijn vriendin ook, maar ik hebruik messages nauwelijks
Net zoals in MS Teams chat zijn dit soort snelle reacties een van de beste uitvindingen in de laatste jaren. Even een thumbs up op een vraag van je collega of de merge is geslaagd 👍 of van je partner of je de kinderen niet bent vergeten op te halen 😳 is helemaal top! 👍
Het idee is heel goed. Maar de implementatie in Teams vind ik verschrikkelijk. Ik zit in de chat waarin iemand een duimpje geeft. Vervolgens krijg ik een notification in Activity en moet ik naar Activity toe om de notification weg te laten gaan. Ik wil dat het duimpje hetzelfde behandeld wordt als berichten zodat ik niet ook nog naar Activity toe hoef te gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee