Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

GeForce RTX 3080 12GB-videokaarten verschijnen voor 1520 tot 1800 euro

Fabrikanten brengen GeForce RTX 3080 12GB-videokaarten uit met adviesprijzen vanaf zo'n 1520 euro. Nvidia bevestigt het bestaan van de variant, maar doet zelf geen aankondiging en noemt geen adviesprijs. De reguliere RTX 3080 met 10GB vram blijft bestaan.

Nvidia laat aan Tweakers weten dat verschillende fabrikanten, zoals ASUS, EVGA, Gigabyte, INNO3D, MSI, Palit, PNY en Zotac vanaf dinsdag RTX 3080-videokaarten met 12GB aan Gddr6x-geheugen uitbrengen. Nvidia heeft dinsdag een nieuwe driver uitgebracht met ondersteuning voor de RTX 3080 12GB, maar gaf verder geen informatie over de videokaart. De fabrikant brengt geen Founders Edition uit en er is dus ook geen adviesprijs vanuit Nvidia bekendgemaakt.

Afgaande op de introducties van fabrikanten, is de 12GB-versie van de RTX 3080 duurder dan de 10GB-variant. Volgens ComputerBase noemt ASUS in Duitsland prijzen van 1639 en 1519 euro voor respectievelijk een ROG Strix- en TUF Gaming-uitvoering. Of de kaarten voor die prijzen te koop worden aangeboden is nog afwachten. Bij een Duitse webwinkel staan varianten van MSI voor 1699 en 1799 euro, terwijl een RTX 3080 10GB daar vanaf 1399 euro te koop is.

Nvidia heeft de 12GB-variant van de RTX 3080 toegevoegd aan een tabel met specificaties. Daaruit blijkt dat de RTX 3080 12GB niet alleen meer geheugen heeft, maar ook iets meer CUDA-cores. Dat zijn er 8960, in plaats van 8704 bij de 10GB-variant. De basiskloksnelheid is iets lager, maar de boostsnelheid is gelijk. Het GDDR6x-geheugen heeft dezelfde snelheid van 19Gbit/s. De total graphics power gaat van 320W naar 350W.

Recensies van RTX 3080 12GB-kaarten staan nog niet online. Dat is opvallend, omdat fabrikanten gebruikelijk hardwarewebsites vooraf van testexemplaren voorzien, zodat er op het moment van verschijnen reviews beschikbaar zijn. Fabrikanten gaven tegenover Tweakers aan geen testsamples te hebben. Sites die wel een testexemplaar hadden, zoals Hardwareluxx, konden daar nog niks mee, omdat Nvidia geen driver had vrijgegeven.

Het gebrek aan informatie over de RTX 3080 12GB vanuit Nvidia is opvallend. De fabrikant noemde de videokaart ook niet tijdens zijn CES-presentatie vorige week. Toen werd de RTX 3050 aangekondigd, die vanaf eind januari in de winkels ligt. Bij de presentatie maakte Nvidia wel bekend dat eind januari de RTX 3090 Ti wordt aangekondigd.

Nvidia GeForce RTX 3080-uitvoeringen
Model RTX 3080 Ti RTX 3080 12GB RTX 3080
Gpu GA102-225 GA102 GA102-200
CUDA-cores 10.240 8960 8704
Kloksnelheid 1365MHz 1260MHz 1440MHz
Boostsnelheid 1665MHz 1710MHz 1710MHz
Vram 12GB GDDR6X 12GB GDDR6X 10GB GDDR6X
Geheugensnelheid 19Gbit/s 19Gbit/s 19Gbit/s
Geheugenbus 384bit 384bit 320bit
Bandbreedte 912GB/s 912GB/s 760GB/s
Tgp 350W 350W 320W
Releasedatum 3 juni 2021 11 januari 2022 17 september 2020
Adviesprijs
(Founders Edition)
1199 euro ? 719 euro

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-01-2022 • 16:04

226 Linkedin

Reacties (226)

Wijzig sortering
Wel jammer dat ze reviewers geen toegang geven tot de drivers tot de dag van de release om zo de nieuws cycle te beinvloeden.
Reageer
Jammer inderdaad. Maar aan de andere kant is dit een volstrekt oninteressante release wat reviews betreft. Kan niet anders dan dat performance vrijwel gelijk is aan de 10GB versie, zolang je niet tegen VRAM limieten aanloopt.
Reageer
Nee dat klopt niet. Het geheugen is een stukje sneller ook, dus ik verwacht zelf zo'n kleine 10%. Tussen de 3080 en de 3080ti in. Of je dat "vrijwel gelijk" vindt is natuurlijk subjectief. Maar het snellere geheugen is wel ook mede bepalend.
Reageer
3-4 procent is eerder realistisch. Het geheugen op de huidige 3080 kan je ook overklokken richting de 900gb/s en geeft niet veel “prestatieboost”
De 12 GB heeft 2,9 procent meer cores ofwel 3-4 procent zal het in de praktijk opleveren gezien het geheugen beperkte fps geeft.
Reageer
https://www.notebookcheck...Ti-in-games.591918.0.html

Dan hier alvast een aantal voorbarige benchmarks. Het wisselt nogal.
Reageer
Ja 3-4 procent klinkt veel realistischer.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe groot de invloed is van de veel lagere kloksnelheid...

Want koeling op orde is zo relatief.., hoe snel gaat de kaart terugschakelen van de boostsnelheid richting kloksnelheid en dan met hoeveel?
En waarom is de veel lagere kloksnelheid.., omdat de koeling niet op orde is?
Genereert die extra bandbreedte in geheugen zoveel meer temperatuur?

Als het even tegenzit presteert deze kaart slechter dan de oude 3080 in situaties waar de koeling minder goed op orde is...
Reageer
Een 3090 is amper 10% sneller dan een 3080 voor de meeste games, dus dat lijkt me sterk.
Reageer
Dat is volgens mij alweer achterhaald. Dat was in het begin zo. En de CPU heeft ook (helaas te veel bij Nvidia) invloed op de snelheid. Bij AMD is dat blijkbaar minder. Dus zou me niks verbazen als met de snellere CPUs het gat groter wordt. En het verschilt uiteraard per game. Sommige games zijn juist erg CPU intensief en dan zie je weinig verschillen tussen videokaarten.
Reageer
nVidia is gewoon te gevoelig voor negatief nieuws, ze wilden niet het zelfde als met de 3070TI en 3080TI die zo'n beetje elke reviewer nutteloos vond, deze kaart is nog meer nutteloos dus reviewers beperken zodat ze geen negatief nieuws kunnen brengen van te voren lijkt het doen van Nvidia te zijn geweest.
Reageer
Zolang NVidia, Asus en MSI, etc niets doen aan de scalpers en miners blijft dit een beetje aanmodderen. Maar ben ook bang dat veel kaarten richting bedrijven als Google gaan voor die game streaming platforrmen.

Marktplaats en Tweakers pricewatch staan vol met kaarten van December drop NBB. Wordt ook gewoon zelfs in de tekst toegegeven. Gewoon +500 euro. Bam..
Reageer
Wat moeten ze daar aan doen dan? Of nog beter, wat kúnnen ze daar überhaupt aan doen?
Reageer
Wat moeten ze daar aan doen dan? Of nog beter, wat kúnnen ze daar überhaupt aan doen?
Direct aan consumenten verkopen, verificatie via bijvoorbeeld een langdurig geregistreerd en gebruikt online winkel account (bijvoorbeeld Steam), maximaal één per klant.

Let wel, Nvidia+kaartenbakkers zullen dit nooit willen. Nu verkoopt elke kaart gegarandeerd voor een bedrag dat ze zelf in kunnen vullen. Dat dit op de lange termijn nadelig is voor de markt, is iets voor het volgende fiscale jaar of verder. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 januari 2022 16:25]

Reageer
NVIDIA heeft er alle baat bij om zijn GPU dies voor zo hoog mogelijk te kunnen afzetten, met zo min mogelijk resale waarde. Dat heeft ze toen met de GTX1080 (en varianten van die generatie) aardig wat omzet/momentum gekost. Ik ben benieuwd hoelang de prijzen van winkels en/of tweedehands naijlen mocht de voorraadproblematiek van de GPUs opgelost zijn. Er was enige tijd dat GPUs wel voorraadig zijn bij webshops.. mits je maar 2,5 tot 3x MSRP betaalde.

Dat is nu heel lucratief natuurlijk. Maar tegelijk neemt een board partner/leverancier/detailhandel ook een stuk risico op zich. Die moeten namelijk zelf inschatten hoeveel GPUs ze verwachten af te zetten. Die zetten lang van te voren bestellingen uit om uiteindelijk (hopelijk precies genoeg) producten af te kunnen zetten. Als echter Intel opeens met een competitieve serie GPUs aan komt zetten, dan ligt het risico dat kaarten niet verkocht raken bij de leverancier of winkel. NVIDIA heeft immers allang de GPUs op transport gezet en de factuur geïnd. Een goede relatie met je zakelijke afnemers behouden is dan wel belangrijk zoals @Isniedood benoemd.

Je ziet regelmatig dat (grote) webwinkels nog 4+ jaar oude spullen nog op voorraad hebben liggen omdat het toen niet meer verkocht raakte, en nu niemand er meer de volle mep zou voor betalen. Bijvoorbeeld, voor deze GPU crisis lag er in de mediamarkt vaak 1 of 2+ generatie oude GPUs voor (bij launch al) zeer hoge prijzen in het winkelschap te verstoffen. Eerlijk gezegd betwijfel ik of webwinkels ook echt zitten te wachten om veel kaarten vooruit te bestellen met zulke adviesprijzen, met het risico dat deze kaarten over niet al te lange tijd (zeg Intel ARC, NVIDIA 4000, AMD 7000 series) nog maar 1/3 waard zijn.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 11 januari 2022 17:12]

Reageer
Eerlijk gezegd betwijfel ik of webwinkels ook echt zitten te wachten om veel kaarten vooruit te bestellen met zulke adviesprijzen
Dat was sowieso een probleem met die pre-orders destijds. Consumenten hadden al betaald, maar de nieuwe batches kaarten moesten iirc voor steeds hogere prijzen ingekocht worden, gedoe met nieuwe/andere SKU's waar consumenten dan weer met een kluitje het riet in werden gestuurd, etc
Reageer
> Direct aan consumenten verkopen,

Nutteloos ... De enige dat je hiermee kan tegenhouden zijn de kleine mannen dat een paar kaarten kopen, aan de volle prijs.

De rest gaat direct naar de winkel: We willen 100 kaarten kopen en plop, ze gaan via de achterdeur weg want die komen niet eens op de website/winkelschappen.

De iets grotere gaan direct naar MSI, enz, we willen 10.000 kopen... En plop, die gaan direct weg.

Hell, Nvidia zelf verkoopt direct aan miners die een paar miljoen neerleggen. De echt grote Miners kopen zelf gewoon de GPU cores van Nvida en maken hun eigen kaarten in China. Wat veel goedkoper dan retail te kopen. En je hebt op maat gemaakte kaarten voor mining.

AMD en Nvidia hebben zelf geen insentif om dit stop te zetten. Winst + bonussen zijn korte termijn doelen. De rommel later, is voor veel later.

Haat het om het te zeggen, maar u als Gamer bent geen doelpubliek. Miners zijn het doelpubliek nu, want die kopen in bulk en geven grotere marges. U als gamer, tja, wat ga je eraan doen?

* Ofwel koop je aan volle prijs = extreem extra winst marge voor alle partijen behalve uzelf.
* Ofwel koop je in een jaar of 2 of 3, want op een bepaald moment MOET je kopen. Want je GPU gaat kapot, is te oud, of de prijs dalen eindelijk.

De enige schrik dat men heeft is van Miners dat GPU dumpen op de markt, maar in de praktijk gebeurt dat niet veel. Want er is altijd een nieuw crypto om te mijnen. Als het stopte met Bitcoin als enige, ja, dan zal de markt ineen vallen, maar die mining markt houd zichzelf in het leven met constante nieuw currencies te maken en zo lang de echte cash blijft invloeien in de bubbel, zal de blijven doorgaan.

En hoe lang? Tja ... Iedereen was zeker ( inc mijzelf ) dat er een dag ging komen dat het in elkaar viel. Maar dat gebeurt niet. Net zoals de huis prijzen bubbel, dat blijft groeien jaar op jaar. Ja, je hebt correcties maar daarna schiet het terug. Hetzelfde effect kan je zien met Crypto. De nieuwe stockmarkt bubbel.
Reageer
Het is jullie eigen schuld, koop gewoon alleen bij een echte winkel en niet op ebay of tweakers.net advertenties of marktplaats of what ever.

zo weet je zeker dat je niet de scammer loopt te sponsoren
Reageer
Direct aan consumenten verkopen, verificatie via bijvoorbeeld een langdurig geregistreerd en gebruikt online winkel account (bijvoorbeeld Steam), maximaal één per klant.
Leuk idee maar dit is natuurlijk compleet onhaalbaar. Als mijn Nvidia videokaart mijn gedrag gaat volgen dan stap ik wel over naar AMD. Daarnaast hebben de meeste webwinkels al zoiets als max één per klant.
Reageer
NVidia kan het één doen en het ander niet laten. Ze kunnen de helft via het ene kanaal verkopen (Steam bijvoorbeeld) en de helft zoals ze nu doen. Dan hebben scalpers dus een stuk minder aanbod, maar kun jij alsnog van een scalper kopen in plaats van direct van NVidia als jij liever die meerprijs betaalt.
Reageer
Dat doen ze toch al? Ze verkopen Founders Edition kaarten via de website. Ik noem het volgen van gebruikers onhaalbaar, niet het direct aan consumenten verkopen.
Reageer
Mara wat is er mis met het idee van een deal met Valve, Inc om prioriteit te geven aan mensen met oude Steam accounts? Sterker nog, STeam heeft vaak al een bestaande hardware ID. Ik kan me voorstellen dat NVidia zelfs voorrang zou kunnen geven aan bestaande NVIdia bezitters die upgraden.

Ik kan me ook andere tie-ins voorstellen die miners ontmoedigen. 200 euro Steam tegoed bijvoorbeeld bij aankoop van een 3080 - voor gamers is dat een stuk aantrekkelijker dan voor miners.
Reageer
Maar waarom zou je iets als steam als tussenpersoon willen bij aanschaf van een videokaart? Net alsof alleen gamers recht hebben op een videokaart? En net alsof alleen steam gamers terecht mogen hebben op een kaart? Beetje vreemd dat je iets als steam een nog grotere macht wil geven voor iets waar ze volledig buiten horen te blijven.
Reageer
Omdat PC-gaming kapot gaat als dit nog lang zo verder loopt, wat niet in de voordeel van nVidia is op de lange termijn.
Ook geven ze in hun marketing altijd aan dat de "voor de gamers zijn", wat moeilijker vol te houden is als alles in een grote doos naar miners verstuurd wordt.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 12 januari 2022 10:25]

Reageer
Er zijn wel meer categorieën mensen die een videokaart gebruiken zonder een steam account. Snap echt niet waarom een dienst als steam ook daar nog controlle op zou moeten hebben. Ze hebben al teveel macht in gaming wereld. En wat wordt t volgende? Steam die gast kijken wat ik voor games speel en op welke resolutie, en op basis daarvan bepaald welke videokaart ik wel of niet mag aanschaffen?
Reageer
Dat kun je misschien doen voor de Founder's versies maar dat werkt niet voor de OEM versies.
Mara wat is er mis met het idee van een deal met Valve, Inc om prioriteit te geven aan mensen met oude Steam accounts?
Naast dat dit lastig te implementeren is, wat heeft nvidia hier aan? Die gaat er echt niet meer GPU's door verkopen aangezien de vraag niet afneemt maar zich enkel verplaatst naar een andere groep afnemers waarvan jij vind dat ze meer rechten hebben.

[Reactie gewijzigd door StefanSL op 11 januari 2022 19:24]

Reageer
Wees realistisch. Gaat nooit gebeuren, er zijn genoeg game markets op plekken zoals reddit/discords en die steam accounts farmen\verkopen, dan heb je zo 10 jaar oud steam account voor dollar of 2. Dus je idee kan meteen de deur uit.

Ik heb het al vaker gezegd, noch nVidia als AMD zullen nooit direct aan gamers alleen verkopen, je ziet het nu al met sommige LHR kaarten, gamers willen de prijzen niet neerleggen voor een 3070/ti/3080/ti terwijl scalpers+miners voor de FE kaarten of 3090 gaan..
Reageer
Daar is alles mis mee.

Meer tussenpersonen en hoepels om doorheen te springen = meer kosten en kans dat er iets misgaat.
Je gaat klanten dwingen om bij een totaal ongerelateerde partij klant te worden (of dit nu Steam of een andere partij is). Facebook doet dit met Oculus, lees voor de lol de reacties onder nieuwsartikelen over die producten eens.

Nvidia bouwt hardware. Wie die koopt en waarvoor die gebruikt wordt bemoeit Nvidia zich niet mee en dit horen ze ook niet te doen mijns inziens.

Voor pc gamers pakt de markt momenteel nadelig uit maar ik zie niet in waarom dit moet betekenen dat ze voorgetrokken of beschermd moeten worden door de fabrikant. Dan begeven we ons op een slippery slope qua marktwerking
Reageer
Ze verkopen de Founders Edition niet via hun website.
Reageer
Jawel, dat doen ze wel. Er is alleen geen voorraad.

Zie: https://store.nvidia.com/...ge=1&limit=9&locale=nl-nl

[Reactie gewijzigd door StefanSL op 11 januari 2022 19:12]

Reageer
Deze linken door naar de partner voor dat land, voor DE/NL/AT is dit de duitse webshop NBB.
Reageer
Oftewel een schakel er tussenuit halen. Een schakel dat hun altijd geholpen heeft de producten aan de man te brengen. Niet erg goed voor de relatie.

Ik wil niet zeggen dat het een slecht idee is, maar onderschat de waarde niet van goede zakelijke relaties.
Reageer
Je kunt die schakel er ook gewoon tussenin laten zitten, maar vragen/afdwingen er aan mee te werken. Een (web)winkel zou ook gewoon kunnen eisen van hun klanten om zich te registreren met een kopie ID.

Jaja, dan komen alle privacy huilers meteen weer om de hoek, maar je kunt niet alles hebben. Er zijn helaas geen bedrijven/aandeelhouders die gewoon voor hun klanten/produkt kiezen ipv keiharde cash..

Maarja, dit is de wereld waar we in leven en precies de reden waarom de wereld letterlijk kapot aan het gaan is.
Reageer
Wettelijk gezien mogen winkels niet vragen om een kopie van je ID. Althans dat kan ik me niet voorstellen. Laat staan bewaren.
Reageer
Het is niet iets geheel nieuws.. Ze hebben al jaren de founders edition. Als ze heel veel om hun channel verkopen hadden gegeven dan hadden ze die niet geintroduceerd.

Persoonlijk heb ik trouwens veel liever een founders edition. De kaarten van de third party fabrikanten zien er niet uit (ja smaken verschillen) en zijn een stuk groter.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 januari 2022 20:03]

Reageer
Je hoeft er ook niet naar te kijken.
Reageer
Nou de founders edition is wel verrot moeilijk te krijgen (ook in tijden van goede beschikbaarheid!).

Het zou mooi zijn als die ook gewoon op de plank stond in de winkel.
Reageer
Ik had het over de looks.
Reageer
Ah okee, ik snap het. Maar de FE past ook wel veel prettiger in een kleinere kast omdat er niets aan uitsteekt. En ik vind het ook wel leuk om er naar te kijken (het is toch meer dan 1000 euro wat er staat).

Maar inderdaad dat is wel iets persoonlijks.

En laten we eerlijk wezen: Buiten de looks verschillen de merken helemaal niet veel in hun kaarten. Iets overclocking, iets andere koeling maar vooral andere looks en het merkje.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 januari 2022 22:05]

Reageer
Founders edition was meer een referentie kaart voor een te hoge prijs. Niet bedoeld als concurrent van hun partners. Het is niet voor niks dat ze die nog steeds heel beperkt uitbrengen. Ze zouden alles voor zichzelf kunnen bewaren en er heel veel geld aan kunnen verdienen. Maar dan staan ze er de volgende generatie alleen voor.
Reageer
Nvidia + kaartenbakkers verkopen ze gewoon voor de adviesprijs. Het zijn de webshops die hun kans zien en 3x zoveel geld vragen.
Reageer
[...]
Dat dit op de lange termijn nadelig is voor de markt, is iets voor het volgende fiscale jaar of verder. ;)
We hebben al een keer een mining hype gehad, die van de Geforce 10 series. Tijdens de huidige tweede hype zijn de consumenten nog meer te betalen dan ooit te voren. Dus lange termijn doemdenken is totaal niet aan de orde. Er nu eerder meer dan minder geld voor R&D
Reageer
Als ik Nvidia was, wilde ik daar ook niets aan doen. Een klant is een klant, een verkochte kaart is een verkochte kaart. Bovendien: ze zijn niet voor niets zo duur. De vraag is hoger dan het aanbod, dus prijstechnisch wordt hij voor de gewone consument dan al minder interessant.
Reageer
ze kunnen ook per ID/Passpoort verkopen, China heb dat ook als je B.V. een online spel wilt spelen, moet je ook aan kunnen tonen dat je een chinees ben anders kom je er niet op, kunnen ze met dit ook doen
Reageer
Ik denk niet dat dit zou mogen in de EU. Ik ben tegen scalpers maar er zijn betere manieren dan via ID of passpoort.
Reageer
tuurlijk maar deze weg gunnen ze mensen die er een willen ook een kans en woord alles eerlijk verdeeld tog? het gaat wel van de privcacy af maar tog, er zijn mensen die al 2-3 jaar wachten op een msrp geprijsde video kaart, ik gun het die mensen het meest, die grote bedrijven gun ik niks die er misbruik van maken door te minen er mee, want die gunnen een gamer ook niks
Reageer
Mensen die 2-3 jaar wachtten steken er geen moeite in om er een voor MSRP te kopen. Toen mijn 1060 kapot ging heb ik binnen een maanden een msrp 3070 fe kunnen kopen door mijn telegram notificaties goed in de gaten te houden. Natuurlijk zou dit niet moeten hoeven en ik weet dat sommige mensen niet cuntinu hun notificaties in de gaten kunnen houden door hun werk. Maar zo is het nu eenmaal met de tekorten.
Reageer
Dat is toch wel subjectief... Zelfs met notificaties heb ik het geluk niet gehad.
Reageer
Niks, ik kan me nog herinneren dat theatermakers 15 jaar geleden boos waren dat mensen hun kaartjes doorverkochten op internet. Is volgens mij nooit een oplossing voor gevonden.
Reageer
Niks, ik kan me nog herinneren dat theatermakers 15 jaar geleden boos waren dat mensen hun kaartjes doorverkochten op internet. Is volgens mij nooit een oplossing voor gevonden.
Dat is makkelijk op te lossen: tickets op naam.
Reageer
Er is een oplossing genaamd GUTS tickets. https://guts.tickets/nl/
Reageer
Direct aan consumenten leveren en alleen nog orders aannemen van IP-adressen die te herleiden zijn naar 1 van de grote internetproviders en naar de regio waar je postadres is. Als je geen VPN gebruikt kan een website gewoon zien dat je een consument van bijvoorbeeld KPN of Ziggo bent in de omgeving van een bepaalde stad. Koppel dit aan een postcodecheck, problem solved. Door alleen al IP's te blocken waarbij een gebruiker achter een VPN zit pak je een niet onaanzienlijk deel van de potentiële scalpers er al uit.
Reageer
En ook een deel van de consumenten zelf, ik zou persoonlijk niet mijn geld wedden op een GEO IP data base dat eens niet regionaal klopt. je mag hopen dat de Land aanduiding correct is, laat staan op regionaal niveau. er wordt zo veel met IP blokken tussen ISPs door IP-adressen gehandeld/gewisseld dat je altijd achter de feiten aanloopt. en daarbij heeft een IP adres totaal niks te maken met een gebruiker, het kan goed zijn dat deze achter een SuperNAT/PAT pool zit en het verkeer loopt via een GRE/MPLS achtige constructie wat totaal transparant voor de eind gebruiker. Het is leuk verzonnen, maar in praktijk is een IP-adres totaal niet meer in deze tijd correct aan het gebruiker te correleren. ;)
Reageer
Klanten kunnen hier wat aan doen door niets van scalpers te kopen.
Dan zitten ze met al hun dure kaarten...
Reageer
winkels scalpen dan niet wil je zeggen?
beetje kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door d3x op 11 januari 2022 16:31]

Reageer
Ik heb tijdelijk mezelf bij een cloud abonnement neergelegd en “alleen” een ps5.

Ja het is te jammer voor woorden dat ik een 2021 build nu aanstuur met een 1060 maar ik wacht wel braaf.

Mijn cloud gpu geeft me 4K gaming voor een laag bedrag, krijg soms een 30xx te leen voor review zaken. Ik heb wel geduld het klapt een keertje en dan heb ik voor 1080 geld een 4080 24 GB ofzoiets idioots ipv dat ik een tweede pc kan samenstellen voor alleen een gescalpeerd gpu-tje omdat de e commerce generatie te lui is om te werken voor hun centen. Ik kan het prima kopen alleen wil het gewoon niet in de hand werken en wacht braaf af. Geduld loont altijd in the end.
Reageer
Dan koop je niet bij de winkels. Laat ze er maar in zakken.
Pas weer kopen als de prijzen redelijk zijn.

Ze gaan dan vanzelf 'in de uitverkoop'.

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 11 januari 2022 17:35]

Reageer
Dan koop je niet bij de winkels. Laat ze er maar in zakken.
Pas weer kopen als de prijzen redelijk zijn.

Ze gaan dan vanzelf 'in de uitverkoop'.
Je beschrijft hier het idee achter de vrije markt met vraag en aanbod. Jij haakt af door de hoge prijzen, dat is exact de bedoeling van die hoge prijs. Hij gaat omhoog tot voldoende mensen afhaken. Het is een model om schaarse middelen te verdelen.
Reageer
Recht op retour. Je stuurt ze gewoon weer terug :).
Reageer
Misschien omdat Nvidia bezig is met een eigen datacenter vol te plakken met GPU's zodat jij voor een vast bedrag in de maand een beetje rekenkracht kan huren. Het is gewoon part of the plan om een GPU in eigen bezit zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Dit noemen ze ook wel in marketing termen letterlijk een markt creëren.

Slim toch elke videokaart 3x verkopen in de vorm van een maand bedrag ;) en iedereen tuint erin ;)

[Reactie gewijzigd door downcom op 11 januari 2022 16:32]

Reageer
valt toch prima binnen het straatje, "you will own nothing and be happy" /s
Reageer
Mogen ze proberen dan ben ik maar geen eigenaar van een gpu. Ik ga echter geen abonnement afsluiten bij stadia of geforce ofzo. Genoeg andere dingen te doen.
Reageer
Cloud gaming kan je voor een zeer klein bedrag en als je helemaal niets hebt tussentijds is het prima alternatief - en ik kan on-the-go ook eens een spelletje spelen :-)
Reageer
Ieder z'n meug. Ik heb geen zin in al die abonnementen maar als het voor jou een goede oplossing is: lekker gamen!
Reageer
Dat is wel waar die term op slaat, dus in dat opzicht geen /s nodig. Net zoals Netflix daarbij hoort, of leenfietsen, cloud storage, etc. Alle lease-, huur-, en servicemodellen.

Alleen denk ik niet dat het hier relevant is. Ja, Nvidia heeft wel cloud gaming, maar tot zover bekend is maakt Nvidia ook recordverkopen. Ook aan gewone gamers. Er is alleen echt heel veel vraag.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 11 januari 2022 18:14]

Reageer
Misschien omdat Nvidia bezig is met een eigen datacenter vol te plakken met GPU's zodat jij voor een vast bedrag in de maand een beetje rekenkracht kan huren. Het is gewoon part of the plan om een GPU in eigen bezit zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Dit noemen ze ook wel in marketing termen letterlijk een markt creëren.

Slim toch elke videokaart 3x verkopen in de vorm van een maand bedrag ;) en iedereen tuint erin ;)
Leuk verhaal maar met die free subscribers en een bedrag van 6.50 per maand voor de betalende klanten ga je nooit de huidige 3.4 miljard gaming omzet per kwartaal verklaren.
Reageer
Ik begrijp heel goed waar je sentiment vandaag komt, maar de enige reden voor de chipmakers of bordmakers om hier iets aan te doen is marketing of liefdadigheid.

Nu wordt iedere kaart gegarandeerd verkocht tegen vraagprijs, en de markt raakt vrijwel niet gesatureerd omdat de vraag zo hoog is.

De enige reden om er wat aan te doen die de fabrikanten iets interesseerd is de verzadiging van de markt wanneer alle miners/scalpers hun voorraad op de markt dumpen en de fabriekanten geen producten kunnen afzetten. Dan nog denk ik dat de fabrikanten niet genoeg grip op de markt hebben om hier iets aan te doen al zouden ze het willen.

De druppels op de gloeiende plaat van de NBB FE en AMD drops (grof geschat 1000 kaarten per week? 52k kaarten per jaar? 5.2miljoen euro) doet natuurlijk niets op een markt welke vele miljarden waard is.
Reageer
Deze extreme prijzen zijn alleen sinds de chip tekorten ontstaan, scalpers en miners waren er ver voor deze tekorten ook en hebben nooit ene daadwerkelijke invloed op de prijzen gehad. Tevens is naast het tekort, de vraag ook extreem toegenomen. Accepteer nou gewoon dat de hele chip markt grote problemen heeft en stop met dit "SCALPERS EN MINERS BOOO" gedoe, het is simpelweg niet het probleem.
Reageer
Je hebt wel gelijk hoor, mensen vergeten dat niet alleen GPU's de Chip productielijnen gebruiken. er zijn talloze andere productsoorten die van de zelfde band af moeten rollen. bijvoorbeeld niemand hoor ik roepen over Sony en Microsoft dat bijvoorbeeld ook een flinke belasting leggen op deze productie capaciteit om zo veel als mogelijk consoles op de markt te poepen. Het telt allemaal bij elkaar op.
Reageer
Gebruiken ze in die game streaming platformen dan gewone videokaarten?
Reageer
Lijkt me niet. Maar de gpu's kunnen wel hetzelfde zijn.
Reageer
Is er dan echt zo'n scalpersmarkt voor kaarten van €1500+? Ik vind de "normale" prijs al bespottelijk (wie heeft zoveel geld over voor een product dat binnen 1 jaar toch obsolete is?). Hoe kun je daar dan nog 500 euro bovenop doen? Dan kom je boven de €2000 uit. Daar kun je ook een heeeeleboel consoles+games van kopen, en het gamen op de pc lekker laten zitten. Dit is nog belachelijker dan die telefoons van boven de €1000 (die soms na 2 jaar al geen updates meer krijgen)...
Reageer
Tja en toch staan ze in de rij. Ik heb bij launch de 1080 gekocht voor 700 euro en dat vond ik toen een achterlijk bedrag, als je nu een 3080 kunt krijgen voor 1000 euro dan mag je in je handjes knijpen. Ik doe er niet meer aan mee, zodra mijn 1080 het loodje legt gaat hij de oven in om te kijken of ik er nog wat uit kan persen en als dan de prijzen nog steeds zo erg zijn dan wordt het gamen op een tweedehands console :Y)
Reageer
700 euro is nu nog wel een achterlijk bedrag hoor.
Reageer
Wanneer stoppen mensen met kopen bij scalpers. Vraag en aanbod:

Stoppen mensen met kopen bij scalpers. Dan daalt de prijs vanzelf.
Reageer
Dat doen ze zelf wel, kort door de bocht: RTX 3080 FE 10GB MSRP €720,00, RTX 3080 Aftermarket 12GB €1520,00. Zie het verschil, ze kunnen het nu gewoon vragen.

PC gamen met de marktprijzen van nu is duurder dan ooit.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 11 januari 2022 20:47]

Reageer
Het feit dat de adviesprijs nu even hoog ligt als de prijs die het gevolg is van het scalpen zegt genoeg zeker?
Reageer
Niet alleen december, gister nog een 3080 FE op nbb gekocht!
Reageer
Ben ik heel oud als ik zeg ooit een 256Kb Tseng Labs ET4000 te hebben gekocht a NLG 125,-?

on-topic: wat een bedragen ....

[Reactie gewijzigd door Skyrunner op 11 januari 2022 16:26]

Reageer
Haha… die heb ik ook nog gehad in een systeem met een Cyrix CPU. En dan kon je van 3dfx er nog een Voodoo addon kaart bij stoppen voor nog snellere en mooiere games.
Reageer
Ik had een ET4000 2ehands(1mb ISA model) gekocht voor 100 gulden in 1992 bij Crazy Hans...

En de bedragen zijn idd van de zotte, maar is marktwerking. 20 jaar geleden vlogen de prijzen van bijvoorbeeld SDRAM alle kanten op.
Reageer
Ik denk dat velen nog nooit van tseng labs zullen gehoord hebben 😁
Reageer
De graphics kant van dat bedrijf is in 1997 overgenomen door ATI, dus mogelijk zit er nog wat van hun technologie in de AMD Radeon ;)
Reageer
Absurd. Ik heb bij de launch van de gewone RTX 3080 er €719 voor betaald. Dat wil zeggen dat je voor 2GB ram extra en nog meer warmteproductie 800 euro bijbetaalt. Mooi verdiend voor Nvidia denk ik dan. En sure, de kosten voor transport en productie zullen wel wat opgelopen zijn maar dit slaat echt alles.
Reageer
Jij hebt onder een steen gelegen nadat je je 3080 hebt gekocht of wat? :+
Reageer
Het artikel is onduidelijk maar dit zijn winkel prijzen NIET wat nvidia ervoor vraagt
EN ja blij dat ik 2020 een 3080 direct gekocht heb aan 850 euro de prijzen sindsdien zijn absurd.
Reageer
Zelfs de winkelprijzen zijn nogal laag, de Asus 3080 OC verkoopt voor 1800,- tegenwoordig, de 12gb versie vd 3080 van Asus gaat dus zeker meer kosten gezien de TI rond de 2400,- kost. Die prijs is een slechte schatting gebaseerd op een paar webwinkels in het buitenland waar de prijzen anders zijn als hier.
Reageer
Het artikel is onduidelijk maar dit zijn winkel prijzen NIET wat nvidia ervoor vraagt
Dat komt omdat nVidia geen officiële prijs aan deze kaart heeft gegeven
Reageer
Maakt niet ui dit zijn winkel prijzen .
Reageer
Gelukkig heb je je GPU optijd gekocht. Voor 800 euro neem ik het wel van je over :+
Reageer
Een jaar na launch ook gewoon 719 betaald voor mijn 3080. Ben me er van bewust dat ik een van de weinige gelukkigen ben.. Maar het argument van @Mavamaarten geldt nogsteeds, ook de 1599 gaat over een adviesprijs....
Reageer
Koopie! Voor 3 jaar kreeg je voor hetzelfde geld nog een dikke mid-high end gaming pc.. rare tijden dit allemaal..
Reageer
Gaat hard he met die inflatie :X
Edit: dit was een grapje ;)

[Reactie gewijzigd door kneusteun op 11 januari 2022 16:22]

Reageer
Niet alleen inflatie he...
Reageer
Wou dat net zeggen, mijn PC met een 2070S was ongeveer dit bedrag eind 2019.

als ik een minder luxe build ging maken, kon er makkelijk een 2080 in

En nu? Heb je alleen de kaart |:(
Reageer
Nog niet eens aangezien de kaarten niet voor die prijs verkrijgbaar zijn...
Reageer
Ach ze zijn nu een keer eerlijk over de prijzen. Dat vind ik al een verbetering. Ik reken op 1800 euro voor een MSI 3080 12gb.

Ik heb het er niet voor over, maar de miners zullen er wel weer om knokken. Ik wacht nog steeds op een betaalbare 3080 met minder videoram maar ook een lagere prijs.
Reageer
NVidia heeft zelf nog geen adviesprijs gegeven.
Reageer
Dus, ik heb een 10GB 3080 bij release gekocht voor 720 euro en werd uitgelachen omdat er te weinig geheugen op zat. Momenteel voelt ik me er toch niet zo slecht over.
Reageer
Ik werd belachelijk gemaakt voor de aankoop van een 3090 voor 1550 euro, Ik vond het zelf ook veel, maar voor mijn hobby wilde ik het graag hebben.

Ben nu heel blij dat ik dat destijds heb gedaan.
Reageer
Heb ook het idee. Dat sommige games ook onnodig veel geheugen gebruiken. Als je kijkt naar watch dogs legion. Die game zier niet zo heel super uit.
Reageer
Er is geen persbericht en ook staan de specificaties van de RTX 3080 12GB nog niet op de Nvidia-website.
Ondertussen staan de specificaties al op hun website. Blijkbaar lagere base-clock (1.26Ghz vs 1.44 voor 10GB-versie) en gelijke boost-clock (1.77Ghz voor beide versies).

https://www.nvidia.com/nl...re/?section=compare-specs
Reageer
Voeg ik toe :) De boostclock is overigens 1,71GHz, maar dat is inderdaad ongewijzigd.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 11 januari 2022 17:26]

Reageer
Wat ben ik toch blij dat ik de 10GB versie van Gigabyte destijds voor €720,- kon krijgen.. Deze prijzen zijn echt belachelijk..
Reageer
Ik heb €849,- voor mijn RTX 3080 betaald in december 2020.. Was toen eigenlijk al ruim 100 euro te duur, maar vergeleken met de huidige idiote prijzen een koopje.. Laten we het aub niet normaal gaan vinden wat er nu al ruim een jaar gebeurt met de prijzen van videokaarten, ik vind het een grote schande..
Reageer
Voel me oud als ik dit zie. Ik kocht vroeger meestal de upper mid-range kaarten of topkaarten die beschikbaar waren. Begonnen met een GF 2Ti, toen een 9800Pro, daarna een HD4870 geloof ik. Met die laatste heb ik heel wat jaartje gedraaid, en nu sinds een jaar of vier draai ik met een 1070. Die kaart kan nog steeds alles aan wat ik er tegenaan gooi op 1080p. Nooit meer dan 400 euro betaald voor een kaart en de duurste kaarten die er überhaupt waren in al die gevallen waren ook niet veel duurder dan dat.

Prijzen slaan tegenwoordig nergens meer op. Vraag me ook af waar je dergelijke performance voor nodig hebt maar ja, oude man he. Geen gaming op 4K met raytracing voor mij :) Laat staan cryptomining.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 11 januari 2022 16:21]

Reageer