Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Caiway verhoogt snelheden en prijzen glasvezelpakketten per 1 maart - update

Caiway heeft een snelheidsverhoging voor een deel van zijn glasvezelpakketten aangekondigd. Per 1 maart gaan de snelheden voor de abonnementen Alleen Internet, Internet & TV Voordelig en Internet & TV Slim omhoog. De prijzen stijgen licht.

Caiway heeft klanten ingelicht over de nieuwe snelheden en prijzen voor zijn abonnementen en deze op zijn site op een rij gezet. Klanten met Alleen Internet krijgen vanaf 1 maart 300Mbit/s symmetrisch waar dat nu nog 250Mbit/s is. Internet & TV Voordelig gaat van 100Mbit/s up en down naar 150Mbit/s en Internet & TV Slim krijgt een geadverteerde snelheid van 500Mbit/s in plaats van 400Mbit/s.

De abonnementen met een down- en uploadsnelheid van 1Gbit/s blijven in snelheid ongewijzigd. Dit zijn ook de enige twee pakketten die een fractie goedkoper worden. De glasvezelabonnementen die wel een snelheidsverhoging krijgen, gaan iets in prijs stijgen: 55 eurocent per maand voor Alleen Internet en 95 eurocent per maand voor de Internet & TV-abo's. De uitzondering is het enige pakket via de coaxkabel dat Caiway nog aan blijft bieden. De snelheid daarvan blijft gelijk, terwijl de prijs met 2,50 euro per maand stijgt.

Ook de snelheden van het niet meer leverbare Buitengewoon Slim-abonnement gaan omhoog, van 500 naar 600Mbit/s, De maandprijs gaat hierbij van 65 euro naar 66,24 euro. Dat blijkt uit een mail van Caiway naar klanten. In hoeverre de overige Buitengewoon-abo's wijzigen, is nog niet bekend.

Caiway geeft als reden voor de prijsverhogingen het 'doorlopend verbeteren van producten en het verhogen van de capaciteit van het netwerk'. "Door de forse stijging van het internetverbruik is het belangrijk om ons netwerk continu in de gaten te houden en waar nodig de capaciteit uit te breiden", claimt het bedrijf. Ook verwijst Caiway naar inflatiecorrectie.

Caiway-product Snelheid nu Snelheid per 1 maart Prijs nu Prijs per 1 maart
Alleen Internet (glasvezel) 250/250 Mbit/s 300/300 Mbit/s € 43,95 € 44,50
Alleen Internet Giga Snel (glasvezel) 1/1 Gbit/s 1/1 Gbit/s € 64,95 € 64,50
Internet & TV Voordelig (glasvezel) 100/100 Mbit/s 150/150 Mbit/s € 52,00 € 52,95
Internet & TV Slim (glasvezel) 400/400 Mbit/s 500/500 Mbit/s € 64,00 € 64,95
Internet & TV Giga snel (glasvezel) 1/1 Gbit/s 1/1 Gbit/s € 79,00 € 78,95
Coax Alles-In-1 HD Plus (coax) 150/15 Mbit/s 150/15 Mbit/s € 64,95 € 67,45

Huidige snelheden en tarieven op basis van Caiway-voorwaarden, nieuwe snelheden en prijzen op basis van melding wijzigingen Caiway.

Caiway is net als Delta een merknaam van telecomaanbieder Delta Fiber, dat in handen is van het investeringsbedrijf EQT. Beide bedrijven bieden een 1Gbit/s-abonnement over het glasvezelnetwerk aan, maar dat van Delta is met 45 euro per maand in de eerste twaalf maanden goedkoper dan dat van Caiway. Na een jaar betalen klanten dan 50 euro per maand. Ook heeft Delta al een 8Gbit/s-aanbod.

Caiway-product (glasvezel) Snelheid per 1 maart Prijs per 1 maart

Delta-product (glasvezel)

Snelheid Prijs
Internet 150 Mbps 150/150 Mbit/s €42,50
Alleen Internet 300/300 Mbit/s €44,50
Alleen Internet Giga Snel 1/1 Gbit/s €64,50 Internet 1 Gig 1/1 Gbit/s €45 (na 12 maanden: €50)
Internet 8 Gig 8/8 Gbit/s €67,50

Update, woensdag 12 januari, 09.45: Toegevoegd dat 1Gbit/s-abo bij Delta na contractduur van 12 maanden 50 euro per maand kost. Met dank aan Jogai.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-01-2022 • 16:22

154 Linkedin

Reacties (154)

Wijzig sortering
Er zit nog een aardig prijsverschil tussen 500 en 1000 mbit vanwaar eigenlijk want in praktijk merk je er weinig meer van en om die reden maken providers de prijsverschil tussen 500 & 1000 ook steeds kleiner.

Het is een verdubbeling maar vertaalt zich niet in praktijk kwa tijdwinst omdat de bestanden te klein zijn of elders de bottleneck ligt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 11 januari 2022 16:47]

Reageer
De gemiddelde consument begrijpt niet dat ze niet zo'n snel internet nodig hebben. Die willen gewoon goed door kunnen facebooken via de wifi verbinding en vier jaar oude laptop die vol met troep staat. De conclusie die ze trekken als dat niet soepel loopt is dat ze snel internet nodig hebben.

Verder heeft dit niet alleen met grote bestanden te maken. Het biedt bijvoorbeeld ook mogelijkheden voor minder compressie op streaming diensten.
Reageer
Precies 9 van de 10 keer ligt het probleem bij slechte wifi.
Voor Netflix, facebook, en noem het maar op heb je echt geen hoge bandbreedte nodig.
Ik heb om die reden het goedkoopste ziggo abo (was 25 MB, is vorig jaar verhoogt naar 50 MB), en ik heb nooit problemen gehad.
Reageer
De buurvrouw op mijn vorige adres ook, die moest het snelste internet hebben want pagina's openden langzaam. Ik wist dat omdat ik haar moest helpen een nieuwe monitor aan te sluiten (ze had een beeldbuismonitor vervangen door een tft, dit was vijf jaar geleden ofzo :p )
Reageer
Klopt aardig. Ik heb 1 gbit. Maar downloaden via steam of iets haal ik een keer 600 a 700 mbit. Wel fijn voor de huisgenoten dat er wat overblijft.
Reageer
Ik weet niet wat je setup is, mocht je gebruik maken van een eigen router dan kan het zijn dat je WAN - LAN speed van je router de mogelijke bottleneck is. Of QOS kan ook je snelheid beperken. Sommige routers gaan niet verder dan 700mbit. Het makkelijkste om dit uit te sluiten is je pc rechtstreeks te verbinden met internet en dan kijken of je met steam wel 900+ mbit aantikt.
Reageer
Dat zeg jij nu wel, maar mijn Teams-meeting duurde nog maar 15 ipv. 30 minuten na deze upgrade.
Dus het heeft wel degelijk merkbare impact :+
Reageer
Hier duurde de daily nog maar 30 seconden
Reageer
persoonlijk is 500mbit de sweetspot... voor mij :) 400mbit is ook lekker... maar alles boven de 500 is gewoon OVERKILL hoor ;)
Reageer
Ik ben van 400mbit terug naar 150 mbit gegaan en ik merk geen verschil eigenlijk. Ik had geupgrade voor het thuiswerken. Ik kan gewoon alles doen, ook Stadia.

Alleen als ik een speedtest doe zie ik verschil.

[Reactie gewijzigd door Marzman op 13 januari 2022 08:48]

Reageer
Omdat mensen extra willen betalen voor snelste internet. Heeft weinig te maken met hoeveel het hun kost (al zou het ook kunnen dat die groep mensen veel meer dataverkeer genereren, wat ze wel weer meer kost), en meer hoeveel het hun kan opleveren.
Reageer
Ik krijg in april tweak internet only.

1/1Gbit voor 410 Euro per jaar, eerste jaar 205 Euro.
Das volgens mij 35 euro per maand, eerste jaar 17,50. (ongeveer)

Hij ligt al in de straat :-)

Update: Hij ligt al tegen de gevel :-)

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 12 januari 2022 16:10]

Reageer
In mijn leveringsgebied was Tweak geen optie omdat zij geen diensten aanbieden op ons glasvezelnetwerk, dat zal voor de meeste klanten van Delta/Caiway het geval zijn.
Reageer
Hoe komt dat eigenlijk? Ik zou erg graag t-mobile glas willen thuis, maar ik kan ook alleen delta/caiway krijgen.
Het voelt alsof ze een monopolie hebben, klopt dat? Of zit er een andere reden achter?
Reageer
De gene die glas aanlegt investeert miljoenen in o.a. graaf werkzaamheden en bepaald dan natuurlijk wie de diensten mag leveren om de investertingen terug te verdienen. Maar nu zijn er meerdere markt partijen die graag fiber willen aansluiten in gebieden met hoge bevolkingsdichtheid. Zo krijg je onefficient thuis meerdere fiber verbindingen kastjes in de meter kast. Terwijl dit technisch prima via 1 fiber zou kunnen lopen. In een nieuwbouwwijk hebben de bewoners nu 2x kabels naar de meter kast lopen 1x FTU (aansluitdoos in de meterkast) van KPN en 1x FTU van delta fiber nederland (CIF). Het is wel zo dat bij delta fiber nederland je de keuze hebt uit meerdere providers, wat bij kpn ook geval is. Op het forum heb ik voor delta/caiway aansluiting een overzicht gemaakt. Waarbij je kan kiezen uit providers Delta, Caiway, Plinq, Solcon en Online. Mocht je KPN aansluiting hebben dan kan je uit de volgende providers kiezen. Het is niet monopolie want je kan altijd nog naar trage (V/A)DSL. De overheid had dit veel beter moeten reguleren.
Reageer
Niet helemaal correct, volgens mij, de partij die de glasvezel aanlegt vraagt een bepaalde prijs voor toegang maar stelt vziw geen andere eisen, KPN bijvoorbeeld mag gewoon diensten aanbieden op het netwerk van CIF maar kiest ervoor dat niet te doen.
Reageer
Dat maakt het een stuk duidelijker, dankjewel!
Het is inderdaad jammer dat dit niet gereguleerd is...
T-mobile levert precies dezelfde dienst voor 25 euro, bij Caiway is dat nu 44,50 :(
Reageer
Ligt hier al sinds oktober '21 voor de gevel. ;(
Reageer
"...doorlopend verbeteren van producten..." Hoort daar ook IPv6 bij? :+
Reageer
en wanneer gaat kpn met de hogere snelheden mee komen?
schijt adsl hier nog met 40/4
niet

Zo simpel is het gewoon. Als je nu al op de maximum haalbare praktijksnelheid zit zal je het ermee moeten doen tot KPN of een concurrent het interessant genoeg vind om glasvezel uit te rollen. KPN investeert alleen nog in de uitrol van glasvezel en dus kunnen DSL klanten het bekijken.
Reageer
Zelfs als KPN zijn DSL netwerk nog aan het verbeteren zou zijn, zou de snelheid niet echt veel hoger worden. Er valt niet heel veel meer uit DSL te persen.
Reageer
Meer dan 40/4 zit er echt wel in. Via een enkel aderpaar kan je al 100/30 halen en met pairbonding dus 200/60.

Technisch gezien is volgens mij zelfs nog het dubbele mogelijk, maar KPN biedt dat niet aan. In België wordt dat volgens mij wel aangeboden.

Je moet inderdaad wel het geluk hebben dat je niet te ver van de wijkkast woont.
Reageer
Als je nu nog 40/4 hebt, dan woon je dus niet vlakbij de wijkkast/straatkast. En zolang er geen concurrenten iets van plan zijn in jouw wijk gaat KPN precies helemaal niks voor je doen.

Dus nee, voor een flink deel van mensen zit er echt niets meer dan dat in.
Reageer
Lees de reactie waar ik op reageerde nog eens. Dat de realiteit is dat KPN geen upgrades meer doet aan het DSL netwerk staat buiten kijf, daar reageerde ik dan ook niet op.
Reageer
KPN doet gewoon gigabit hoor, maar dan heb je wel glasvezel nodig.

ADSL is dood: er nog in investeren is zonde van het geld wat anders naar extra glasvezel had gekund
Reageer
Simpelweg niet, je woont schijnbaar in een onrendabel gebied, wel kan 4G voor buitengebied erbij nemen, wat je kan doen is eigen initiatief opzetten net als veel anderen in buitengebied hebben gedaan waardoor glasvezel alsnog aangelegd wordt.

DSL kan sneller in praktijk, mijn ouders hebben 100/60 mbit en tot 400 mbit is in principe mogelijk in praktijk.
Reageer
als Hellevoetsluis onder buitengebied valt is het wel erg triest gesteld... (Haagwinde 3222 XH)
Reageer
Die 4G buitengebied bundel is ook niet echt wat….
Als ik zie wat ik kan doe op een 6mbit lijntje! Snap ik echt niet waarom we zoveel bandbreedte nodig hebben…. Behalve voor het downloaden van grote bestanden.
Reageer
Bandbreedte is meestal toch intern beperkt en anders wel extern. Ik kan prima met 1 Gb verbinding maken met de werk vpn, maar intern ligt er nog gewoon 100Mb naar sommige servers. Bovendien nog maar de vraag of de vpn het trekt als er veel collega’s connecten
Reageer
Hier zijn we sinds kort van 7.5/0.7 mbit/s bij KPN overgeschakelt naar Caiway via zo'n glasvezel initiatief. In de tussentijd wel van 250mbit/s naar binnekort 600mbit/s. Veel meer dan eigenlijk nodig is maar nieuwe abonnementen zijn niet echt voordeliger. Bij KPN kwam er geen verbetering meer, slechts steeds een beetje langzamer en concurrenten waren hier nog niet dus dit was wel de uitweg. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat de interactieve TV omgeving van KPN wel veel uitgebreider was.
Reageer
Wow! De prijs van Internet & TV Giga snel (glasvezel) gaat met 5 cent omlaag.
Reageer
Dit betekend dat ik gewoon 60 cent extra per jaar kan sparen nu.
Zo komt die nieuwe 100inch oled er binnen no-time :P
Reageer
Waren Caiway en DELTA niet 1 bedrijf geworden? Vaag hoor.
Reageer
Het zijn twee verschillende merken van één bedrijf.
Reageer
Opvallend is dat de provider spreekt van een wijziging in de prijzen en een verhoging in de snelheid
Andersom staat wat lullig, maar anno 2022 is het gebruikte bericht marketingtechnisch nogal achterhaald. De lezer krijgt nu geen positieve indruk, gewoon zeggen wat het is werkt beter ;)
Reageer
Van 100 naar 150 Mbit. Toch maar een keer hier die 3Com dual speed hub vervangen dan...
Reageer
Wat ik dan altijd weer een beetje mis zijn de verhogingen van “oudere” abonnementen. De mijne heb ik nu 2 jaar geleden afgesloten, maar deze wordt nooit getoond in de lijst die Caiway publiceert.

Zal dus weer afwachten worden tot de mail komt om te zien van de snelheid en prijs verhoging wordt…
Reageer
Ja 'alles in 1 glas F150' wat ook een wat ouder abo is staat er niet tussen. Vraag me af of die ook verhoogd worden qua snelheid.
Reageer
Wij zitten al vanaf 2015 bij caiway op glasvezel. Destijds alles-in-1 afgesloten met 100/100 voor € 42,50 per maand.

Door alle verhogingen tussendoor zitten we inmiddels op 350/350 voor € 55,50 per maand. Maar de snelheid is bij ons al omhoog gegaan naar 500/500. Welke kosten daarbij horen, dat weet ik nog niet.

Het abonnement dat we nu hebben bestaat niet meer. Vaste telefoon gebruiken we niet, maar zit wel in het pakket. Echter is wijzigen naar een bestaand pakket zonder telefoon duurder dan dit aar laten lopen.

TV kijken we overigens via de kabel. Geen aparte kastjes nodig, geen smartcard. Eigenlijk best wel ideaal. Alleen terug kijken gaat wat lastiger. Maar daar hebben we zelden behoefte aan en via de caiway app kun je altijd nog weer casten.

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 12 januari 2022 00:53]

Reageer
Ik denk dat ik dan dezelfde verhoging ga krijgen.

Momenteel zit ik ook op 350 mbit, wat 2 jaar geleden Gewoon voordelig was.
Ik betaal tegenwoordig ook €56 voor internet,tv en vast bellen (wat ik ook niet gebruik).

Hier(Almelo) is de verhoging nog niet doorgevoerd.

Ook ik kijk alleen tv via de coax. Wil er geen extra kastje o.i.d. bij hebben liggen.
Ik heb geen apparatuur in huis van Caiway, vanaf het glaspunten alles eigen apparatuur en gelukkig nooit storing.
Reageer
1/1 Gbit/s glasvezel bij T-Mobile is 40euro.
Reageer
25 euro zelfs, als je unlimited 5G hebt (ook 25 euro)

https://www.t-mobile.nl/mobiel-thuis

[Reactie gewijzigd door jusch op 11 januari 2022 19:09]

Reageer
Alleen in gebieden waar T-mobile glas ligt
Reageer
Dat kan je van caiway en delta ook zeggen want die hebben ook geen landelijke dekking.
Reageer
Wie wel dan?
Juistem, niemand...

Caiwai/Delta doen iig wel iets aan de kleinde dorpen/buiten gebieden.

[Reactie gewijzigd door pnxsinned op 11 januari 2022 22:49]

Reageer
Ik wou eerlijk gezegd nog overstappen naar Caiway voor 1 jaar promo van 35euro p/maand.

Echter heb ik nu nog een oud abonnmentje uit de stenentijdperk van 25euro onbeperkt internet.

Ik vind namelijk dat het internet only hier gewoon stervensduur is komt soms wel 55/65 euro tegen.
Reageer
Check Delta, ik stap ook over van Caiway naar Delta. Stuk voordeliger.
Reageer
Het is hetzelfde bedrijf :D
Reageer
Daarom ook zo vreemd dat die prijzen zo uit elkaar lopen, snap er geen reet van. Ik geloof dat ik nu ook een GSM abo heb voor 2 euro per maand (na 2 jaar duurder).
Reageer
Vergis je niet. Hoewel ze de zelfde eigenaar hebben, stap je niet over naar het zelfde internet.. Ik ben van Caiway naar Delta gegaan. Flinke achteruitgang. Veel storingen en slechte service. Na 2 weken weer terug gedaan naar Caiway en toen liep alles weer vlekkeloos.
Reageer
Ik ben een halfjaar geleden overgestapt van caiway naar delta en is precies even goed. (internet only, 1gbit). Mijn DNS is zelfs nog x.x.x.x.dynamic.caiway.nl, een tracert laat zien dat alles via caiway loopt. Hier lijkt dus helemaal niets veranderd.
Reageer
Heb ik ook gedaan. En kreeg precies dezelfde glas-koperconverter/wifimodum opgestuurd.
Mannetje van Guidon kwam voor 'installatie'. Ik vroeg 'm of ik de huidige modum gewoon een herstart had kunnen geven, en dat kon hij bevestigen. "Dat had dan ook wel gewerkt inderdaad"

Hij had meer werk aan het afwerken van z'n opdrachtbonnetje dan aan de installatie.

Dus nu heb ik 1GB bij Delta, voor €45,- pm voor een jaar.
En 'gratis' mesh setje: Deco M5 uit me hoofd.
Reageer