Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Quantic Dream werkt aan game op basis van PS4-techdemo The Dark Sorcerer'

Ontwikkelaar Quantic Dream werkt volgens geruchten aan een game op basis van een techdemo die de studio in 2013 maakte voor Sony. Die demo, getiteld The Dark Sorcerer, moest destijds aantonen waar de PlayStation 4 toe in staat was.

Volgens Twitter-gebruiker AccountNGT werkt Quantic Dream met een team in Parijs aan een humoristische game gebaseerd op de techdemo uit 2013. De game zou een niet-lineair verhaal krijgen dat spelers kunnen beïnvloeden. Dat concept doet denken aan andere games van de ontwikkelaar, zoals Detroit: Become Human. Het verhaal zou geschreven zijn door David Cage, oprichter van de studio. Leaker Tom Henderson zegt ook van het project gehoord te hebben en stelt dat het de codenaam Dreamland heeft.

Sony toonde The Dark Sorcerer in 2013 op de E3-gamebeurs. De techdemo was gemaakt door Quantic Dream in opdracht van de PlayStation-maker. Het filmpje van ruim twaalf minuten moest demonstreren waar de PlayStation 4 toe in staat was. Het ging om beelden die real-time werden gerenderd, maar Sony benadrukte destijds dat het ging om een concept en dat er geen plannen waren voor de ontwikkeling van een daadwerkelijke game.

Quantic Dream heeft zelf niets bekendgemaakt over een game gebaseerd op The Dark Sorcerer. Wel is sinds eind vorig jaar bekend dat de studio werkt aan Star Wars Eclipse. Dat wordt een action-adventuregame met een aftakkend verhaal. AccountNGT, die nu de details over de nieuwe game naar buiten brengt, verspreidde voor de officiële aankondiging van de Star Wars-game ook al het nieuws dat Quantic Dream daaraan werkte en toonde toen tevens de eerste screenshots.

Quantic Dream bestaat sinds 1997 en werd bekend met games die in opdracht van Sony werden gemaakt, zoals Heavy Rain uit 2010, Beyond: Two Souls uit 2013 en Detroit: Become Human uit 2018. Twaalf jaar lang werd de studio gefinancierd door Sony en in die periode werden games exclusief voor PlayStation-consoles uitgebracht. Sinds enkele jaren heeft de studio andere investeerders en in 2019 kwam er een einde aan die exclusiviteit.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-01-2022 • 16:24

25 Linkedin

Reacties (25)

Wijzig sortering
Zou wel passen in het straatje van David Cage, aangezien Detroit: Become Human ook gebaseerd is op een techdemo die ze hebben gemaakt voor de PS3 destijds. David Cage heeft later aangegeven dat hij het verhaal wat hij had bedacht voor de techdemo niet los kon laten, en dit in de loop van de jaren is uitgegroeid tot wat uiteindelijk de ontwikkeling van Detroit: Become Human heeft afgetrapt.

Dus dat deze PS4 techdemo nu waarschijnlijk hetzelfde doet verbaast me niets. Ik kan me ook voorstellen dat je voor zo'n techdemo een idee 'van de plank' pakt waar je al een tijdje mee in je hoofd rond loopt. Niet alleen om te kijken of het technisch haalbaar is, maar ook om te kijken of er iets van te maken valt.
Vergeet 'Fahrenheit' niet, nog voor het PS exclusive tijdperk.
Daarvoor hadden ze ook nog omikron the nomad soul gemaakt voor de dreamcast.
Daarvoor hadden ze ook nog omikron the nomad soul gemaakt voor de dreamcast.
De PC versie was eerder ;)
Wat dacht je van The Nomad Soul/Omikron om je helemaal oud te laten voelen :)
In Amerika, waar ze het zoals wel vaker net even wat anders doen heette het inderdaad Omikron: The Nomad Soul, hier was het gewoon The Nomad Soul. Met muziek van David Bowie, ik heb me laten vertellen dat het een vrij unieke soundtrack is. Heb de game echter nooit gespeeld en dus ook niet de muziek gehoord. Wat linkjes die ik tegenkwam:

https://sandboxstrat.com/...bowie-and-the-nomad-soul/
Link naar de app in het artikel: https://apps.apple.com/us...447594485?ref=producthunt
Wiki pagina om het af te maken: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Nomad_Soul

Volgens de wiki pagina was er tot na Fahrenheit nog steeds sprake van een sequel maar die werd uiteindelijk gecancelled voor Heavy Rain.
Ik heb de game origineel nog liggen en vroeger vaak gespeeld. Voor Quantic Dream begrippen is hij vrij open (met een open wereld en plekken om te ontdekken) zwaar leunend op een meeslepend sci-fi verhaal over geestelijk lichamen bezitten.

Als je de game nu zou spelen zullen de graphics pijnlijk slecht zijn en de game mechanics zwaar verouderd. Destijds was de mysterieuze (detective, cyber noir) verhaallijn, (semi) open wereld en combat (het vechten minder, de first person gedeeltes beter) echt een eye opener.
Mwa, pijnlijk? Ik vind het er nog verdomd goed uitzien.. Dit zit volgens mij aardig aan de top van wat toen mogelijk was. Maar zoals ik al zei is de game helaas aan mij voorbij gegaan, zou het nu nog best wel willen spelen. Ik was toen ook nog niet zo bekend met Quantic, tot Fahrenheit ongeveer. Of misschien zelfs Heavy Rain.
Fahrenheit is geen exlusive die was er ook gewoon voor de xbox en de PC op de dag van release
Daarom schreef ik ook 'nog voor het PS exclusive tijdperk' ;)
Detroit Become Human is zeker een aanrader, heb het spel met meerdere verhaallijnen al uitgespeeld.
Als je eenmaal de controller bent gewend is de vraag uiteraard of de bediening via keyboard/mouse op de PC wel goed werkt, zeker met de draaiende beweging.
Prachtig spel idd. Geen enkel probleem overigens gehad met keyboard/muis op de PC.
Ik heb er ook veel plezier aan gehad en ga het later nog een keer spelen. Veel verschillende mogelijkheden.
Persoonlijk vind ik de controller met tv ook goed passen bij de beleving om helemaal op te gaan in de game (net zoals Dead space, dat hoort gewoon op een tv met 5.1 geluid en een donkere kamer)

Maar “Heavy Rain” was juist met de PlayStation Move zeer goed te spelen, eigenlijk zelf makkelijker dan met een controller.
Dus ik sta in de toekomst zeker open voor alternatieven dan een klassieke controller.
Extreem geoptimaliseerd doet deze techdemo niet eens onder t.o.v. huidige games. Het detail is behoorlijk vergaand in mijn mening.

In dit geval ben ik zeer benieuwd hoe dit verhaal gaat uitpakken. De komische elementen en "fourth wall" moeten ze er absoluut inhouden. Kan eventueel een betere "Bard's Tale IV" gaan worden? Die laatste vond ik wat minder geslaagd.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 10 januari 2022 16:39]

Mja een tech demo is geen game. Er hoeft geen npc logica en weet ik wat meer te draaien op de achtergrond. Daarnaast zijn er nog geen grote aantallen games voor de current Gen uitgekomen die niet ontwikkeld zijn met cross gen in gedachte. Echte next gen is al wel te bewonderen in the matrix demo.
Het doel van dit soort tech demos is om te kijken hoe ver de nieuwe hardware gepusht kan worden, en dus met welke limieten er gewerkt moet worden.
Klopt, maar dat is vaak toch een bepaalde set limieten waarbij achterliggende mechanismen zoals @Kaasje123 noemt zoals AI variabelen bijna niet meegenomen worden, terwijl deze (indien niet optimaal gecombineerd zijn) wel voor vertraging kunnen zorgen in een 'live' spel.

Het is vaak om te kijken hoe met grafische eigenschappen (layering, pixelling, pre-rendering), caching, pre-loading, resource allocation etc wordt omgegaan. Zodat je weet hoe ver ongeveer je de engines en achterliggende systemen kan pushen qua calls, timing etc.
Ik heb gedetailleerdere characters gezien in cutscenes van last-gen games. Modern Warfare 2019 bijvoorbeeld.
Mijn uitspraak "doet niet onder" t.o.v. huidige games, betekend niet "beter dan" huidige games :)
Helemaal geweldig dit spel had gemaakt moeten worden met deze sfeer! Maurice is ook geweldig het lijkt wel of Shrek en Kevin hart een kindje hebben gemaakt :+ er moeten meer spellen als Fable, Outerworlds, Borderlands, Guardians of the galaxy etc. komen met goede gameplay en humor en het niet te serieus nemen.
Doet voor mij niet onder aan een spel hoor. Hij is niet de enige die er aan werkt. En helaasook niet de enige die zich zo gedraagd. Het is geen uitzondering in de industrie. Game Dev is 1 groot toxic wasteland waar je je doorheen moet banen, en dat zonder Dogmeat, Ze benadelen je wel op iets, of dat nu huidskleur, gender, woonplaats of wat dan ook is. Hiermee praat ik het niet goed hoor, ik zeg alleen maar dat hij niet de enige is.

Vaak angt er algeheel een rare hierarchie waarbij je eigenlijk niet je senior tegen kan spreken, want hij of zij weet het altijd beter dan jij. Zelfs al is de kennis die ze hebben enigzins outdated, en vergeet het maar om ze op een foutje te wijzen.

Het is niet bij elke studio zo natuurlijk, maar bij de meeste wel, althans.. dat idee wordt nu wel gewekt en dat is jammer. Veel mensen schrikken daar door af van Game development terwijl dat juist een interessant veld is, niet enkel om game development, maar überhaupt wat mogelijk is met een dergelijke engine. Zoals dat de Mandalorian gefilmt is in Unreal Engine 4.

Als de game goed is dan blijf ik het spel gewoon spelen :)

[Reactie gewijzigd door Indentical op 11 januari 2022 11:02]

Als het werkelijk zo is dan zou ik daar wel van schrikken. Echter, tegenwoordig wordt er zoveel in de media gestuurd op valse informatie en ik niet heel veel kan vinden hierover dat ik David's reputatie niet zo snel zou af branden. Tevens heeft hij het volgende aangegeven waar ik me ook wel in kan vinden:
“You want to talk about homophobia? I work with Ellen Page, who fights for LGBT rights. You want to talk about racism? I work with Jesse Williams, who fights for civil rights in the USA… Judge me by my work,” Cage famously said in January, responding the allegations.
Bron:
https://stevivor.com/news...ms-toxic-work-conditions/

Nu is mijn stukje geen onomstotelijk bewijs maar hetzelfde zou je kunnen zeggen van de allegations. En mocht je overigens andere info hebben zie ik het graag, ben oprecht altijd wel geïnteresseerd in dit soort zaken.

[Reactie gewijzigd door Muna34 op 11 januari 2022 11:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True