Discord biedt abonnees aparte avatars per server

Nitro-abonnees van Discord kunnen aparte avatars per server aanmaken, zo heeft het chatbedrijf bekendgemaakt. Tot nu toe was het alleen mogelijk om de naam per server aan te passen, maar de avatar niet.

De functie komt vanaf dinsdag in de loop van de dag beschikbaar, zegt Discord. Alleen Nitro-abonnees kunnen per server een avatar instellen. Andere gebruikers kunnen alleen de nickname per server aanpassen. Ook Nitro Classic-gebruikers krijgen de avatars per server niet, zegt Discord. De functie is gemaximeerd op één avatar per server, terwijl Nitro-gebruikers op 200 servers kunnen zitten. De functie werkt alleen op desktop.

Volgens The Verge gaat Discord ook beginnen met de functie 'scheduled events', waarmee serverbeheerders evenementen op de Discord-server kunnen aankondigen. Discord test die functie sinds deze zomer met 'partners', maar nu zou de functie op alle servers beschikbaar moeten komen. Het is nog onbekend wanneer die functie op alle servers beschikbaar zal zijn.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

28-09-2021 • 09:53

70 Linkedin

Reacties (70)

70
69
23
1
0
36
Wijzig sortering
Ik vind het eigenlijk wel irritant worden al die customizations van je profiel. Dit is geen Social-Media netwerk maar een chat-app.
Discord is zeker wel een social media-netwerk in mijn beleving. Het heeft vele malen meer functies dan een simpele chat app, met grote servers en communities waar veel in georganiseerd wordt. Ik vind dat toch echt vallen onder sociale media, het is echt veel meer dan slechts een chat-app. Natuurlijk kan je hem ook alleen als chat-app gebruiken.
Ja Discord heeft een tijd geleden zijn focus verlegd van Game-chat-app naar Allround-chat-app en je ziet echt dat ze proberen hier een soort Social-Media platform van te maken. Toevallig onlangs Guilded tegengekomen en dit is wat het oude Discord was en beter met allerlei handige tools zoals agenda en event planner e.d.
Ja alleen het streamen werkt nog niet goed bij Guilded. Toegegeven het geeft wel aan dat het beta is, maar soms streamen we even snel aan vrienden om iets aan te geven in het spel of aan 'nieuwe' spelers iets te laten zien of te helpen als ze vastzitten.

RIP Rythm en andere Youtube playlist bots. Dat was een andere voordeel van Discord.

Dus tot die tijd blijven we maar Discord gebruiken. Tenzij iemand een betere alternatief heeft?
Ja klopt Guilded is nog onstabiel; ik ervaar ook gekke problemen met geluid e.d. en de kwaliteit hiervan is ook minder. Echter hou ik Guilded wel aandachtig in de gaten als mogelijke permanente vervanger. Ze komen ook met bots en heb daarnaast ook wel het idee dat ze hard aan de weg timmeren.
Probeer anders de Hydra bot, werkt niet met youtube dus streamt nogsteeds muziek.

Hail Hydra!
Guilded is voor een hele andere doelgroep dan Discord.

Discord is om contact te houden, chatten, voice chat, streamen etc.
Er is geen vorm van geschiedenis los van een zoekvenster. Informatie is vluchtig.

Guilded is gericht op gaming organisaties/clans met functionaliteiten er in om forums en agenda's aan te maken voor planning van matches en evenementen.
Hier is juist wel makkelijk geschiedenis bij te houden en wat meer de "oude" manier van communiceren.

Zo zijn wij voor Discord gegaan, we willen juist die geschiedenis met forums en media niet meer, dat bloedt allemaal dood in onze community. We willen gewoon gezellig bij elkaar komen en sturen mededelingen vanuit de organisatie naar onze leden.

Als je juist wel toegang tot forums wil hebben en lekker slow chat kunt doen of volledige permanente topics wilt hebben kom je bij Guilded uit.

Het is dus niet zo dat Discord en Guilded dezelfde dienst leveren en concurreren. Het is heel duidelijk op basis van welk uitgangspunt je een community wilt bouwen op welk platform je beter kunt werken.
Je kunt je Guilded server ook prima inrichten zonder de forums en ''media''. Sterker nog ik wist niet eens dat forums mogelijk was, wij hebben onze server gewoon identiek ingericht naar de Discord server.
Naar mijn weten is alles optioneel.

In de basis concurreren ze zeker wel, misschien voor de grotere communities dat er een duidelijk verschil is echter voor de kleinere game groepjes onder ons zie ik amper verschil behalve dat Guilded wat extra mogelijkheden biedt op gebied van event-tooling en zijn focus behoudt op gaming. Echter kun je als kleine game groepjes ook prima bij Discord blijven, al heeft dit niet mijn voorkeur in the long run omdat ik zie dat Discord zich van gamers weg beweegt.

Feit is dat beide apps chat en audio ondersteunen en dus concurrenten van elkaar zijn aangezien een grote groep mensen dit prima vinden. Het is echter ook duidelijk dat beide diensten een andere focus hebben en dit kan een beweegreden zijn voor iemand om over te stappen.
daar denken ze bij Discord helaas anders over en dat je geen oude versie mag blijven gebruiken is absurd, achterliggende techniek van het spraak gedeelte is echt niet anders.
Er is nogal wat fraude/hacking aan de gang op het discord platform, zie een post hierboven van een Tweaker die over een ervaring spreekt van een naaste van hem. Dus ja, vanuit een security standpunt kan ik wel begrijpen dat Discord het alleen bij de nieuwste clients wilt houden die hun pushen als ze in die clients ook met security measures komen.
The joys of Electron apps...
Ja idd afschuwelijk
Nitro wordt vooral gebruikt om servers te boosten, dit is wel handig als je meer mensen krijgt in je server. Deze avatar customization is leuk als extra :)
Een app waar je mee kunt chatten is toch per definitie sociale media?
Apart, ik heb iemand er al weken mee zien rondlopen. Zal wel een beta dingetje geweest zijn.
Ik heb Nitro Classic en dat is genoeg, 40 euro per jaar is al veel.
100 Euro per jaar is echt te gek voor woorden.
En toch betalen mensen ervoor. Ik snap de charme van Nitro dus echt niet, maar misschien ben ik daar ook te oud voor en te gewend aan het kale van IRC. Leuk, al die emojis en andere niche features, maar om daar nou voor te betalen gaat mij echt stappen te ver. Ik gebruik de normale versie en de spraak en chat is prima. Ik ken geen enkele Nitro feature die boeiend genoeg voor mij is om voor te betalen en al helemaal niet voor zulke prijzen. Volgens mij is de enige feature die interessant zou zijn dat je HD video kunt streamen, maar dan denk ik bij mezelf, daar heb je ook gratis stream platforms voor die gewoon Discord integratie hebben.

Ieder z'n ding natuurlijk, maar als mensen geld aan zulke onzin uit willen geven, be my guest.

[Reactie gewijzigd door geeMc op 28 september 2021 10:16]

Ik deel je mening volledig, en denk hetzelfde over vele andere betaalde esthetische upgrades. De gebruikers die deze aanschaffen snap ik nooit zo goed, maar ben wel erg blij dat ze (in grote getalen) bestaan. Door deze gebruikers is software/games wel mogelijk free to use/play.

Liever dat de visuele gimmics 'onthouden' van de niet betalende gebruikers dan nuttige functies.
Een van m'n Amerikaanse vrienden op Discord betaald(e?) voor Nitro. Hij was laatst in een scam getrapt, waar hij van een al gekaapt account van een vriend een .zip kreeg opgestuurd met een .exe en .dll erin, en hem werd gevraagd of hij "zijn game waar hij mee bezig is zou willen testen".
Ja, niet slim om dat te runnen, maar goed, het kan de beste gebeuren. Het logt je uit, verandert je wachtwoord, en iemand krijgt toegang tot je account (die het zal gebruiken om zo nog meer accounts over te nemen).

Hij kreeg meerdere charges op z'n creditcard, omdat de scammer Nitro aan het giften was aan andere mensen (of accounts van hemzelf). Gelukkig kon hij die terugdraaien via z'n bank. Maar goed, hij heeft nu al 4 weken geleden ongeveer een ticket ingestuurd, en heeft zover één reactie gekregen, waarin hij alleen te horen kreeg dat z'n ticket is geescaleerd naar een ander persoon. Verder is er niks nuttigs bereikt. Nu kan hij dus al 4 weken niet bij zijn Nitro account, wat ik al belachelijk lang vind voor een gratis account, laat staan een "service" waar je €100 per jaar voor betaald.

[Reactie gewijzigd door Kwizz op 28 september 2021 10:34]

Om even vanaf een andere invalshoek te reageren:

Ik betaal graag voor Nitro, in het beginsel om Discord te ondersteunen voor een heel erg goed product waarvan ik zeg dat ik daar voor wil betalen. De extra's van Nitro zelf doen mij dus helemaal niets.

Wat wel een leuke toevoeging is, het "boosten" van een server. Onze gaming community Discord heeft daardoor allerlei branding en kwaliteitsverbeteringen t.o.v. een "gratis" server. Dit geeft echt een veel betere ervaring en kwaliteit dan de basis al heeft. Denk hierbij aan 128/256/384kbps audio kwaliteit in plaats van 92kbps, dit is heel duidelijk te horen. De hele server kan streamen in 1080p/60fps. De upload limiet voor de gehele server naar 50MB of 100MB i.p.v. de standaard 8MB (waarmee je dus net geen screenshots direct kunt plakken). Dan nog de aankleding of "professionalisering/branding", een banner links boven in de server, een custom invite link en een custom achtergrond als je op de invite link klikt.
Al deze functionaliteit is een paar weken terug nog gehalveerd in prijs en gelden voor de hele server, ook voor mensen die dus gratis Discord gebruiken.

Wij als gaming community hebben dat geld voor onze leden over voor de gebruikservaring, ondanks dat het (voordat de halvering van de prijs was doorgevoerd) bijna 600$ per jaar was. Onze hele community doet alles via Discord, dus geen forums meer hosten etc., dan valt die prijs best mee voor wat je er voor terugkrijgt.

Dus ja, misschien vind je alle Nitro poespas onzin, kan ik best begrijpen, ik gebruik het ook niet. Maar er zijn ook andere functionaliteiten en invalshoeken die naar mijn mening alles behalve onzin zijn en een heleboel nuttige premium features geven.

[Reactie gewijzigd door drocona op 28 september 2021 12:22]

Deze functie was inderdaad al een maand of twee in bèta beschikbaar voor sommige gebruikers.
Aan de ene kant is $50 per jaar voor een paar custom en geanimeerde emoji's op zich belachelijk. MSN had dat echt jaren geleden al, gratis en voor niks en het werkte gewoon prima.

Aan de andere kant, $50 per jaar aftikken voor een platform dat je dagelijks gebruikt is wel prima, vooral als dat betekent dat Discord er geen advertenties tussen moet frotten om te kunnen bestaan. Die servers moeten op een of andere manier de lucht in worden gehouden. Daar komt nog bij dat Discord zelf ook dingen host, dus je kunt het ook [mis?/ge]gebruiken als tijdelijke imagehost/filehost i.p.v. klooien met imgur/een vage filesharing-dienst o.i.d.

Voor $50, of iets minder dan €3.50 per maand, vind ik het dat wel waard.
Leuk al deze dingen maar voor mij doet het niet zoveel, behalve dat ik bijvoorbeeld wel een andere nickname heb in bepaalde servers.

[Reactie gewijzigd door Orphu op 28 september 2021 10:19]

Veel negatieve berichten over Discord hier. Toch denk ik dat men het probleem ook een beetje bij zichzelf moet zoeken. Veel mensen joinen tientallen servers met duizenden members, waar het een groot spamfeest is met plaatjes, gifs, etc. Dit is je eigen keuze.

Zelf ben ik een member van een handjevol servers met hooguit enkele tientallen members. Gewoon lekker chatten en op de voicechat. Ik heb zelfs een server met alleen mijn vriendin zodat we eenvoudig cross-platform linkjes kunnen delen. Je hoeft de avatars, stickers, gifs, etc. niet te gebruiken.

Ik ken enkele nitro subscribers en die doen dit eigenlijk alleen omdat zij Discord een mooi product vinden en dit willen supporten.

[Reactie gewijzigd door blk op 28 september 2021 11:23]

Ik ben een beetje klaar met Discord, enige wat ik wil is spraak. Maar iedere dag updates, soms wel 13 updates tegelijk.
Ik kan dan Guilded aanraden, dit is eigenlijk wat het oude Discord was maar dan met nog steeds de focus op Gamen/Chatten + handige tools.
Maarja even je makkers overhalen, net als whatsapp. Ik verafschuw het maar iets anders wordt m helaas niet. Maar kan natuurlijk tegen mezelf gaan praten.
Dan moet je misschien eens overstappen op de public build ipv de PTB of Canary build.

Public build heeft maximaal 2 updates per week.
2 per week is al belachelijk
Die updates gebeuren volledig op de achtergrond, je merkt niet eens dat ze plaatsvinden...
De updates gebeuren (bij de desktop app) voor/wanneer het programma opstart, dat is toch niet op de achtergrond? Mss heb je het over de mobiele app? :?
Bij mij gebeuren de updates gewoon op de achtergrond (Windows 10). De app is altijd up to date en ik merk er nooit iets van dat hij geüpdatet wordt.
Dat hangt van je platform af. Op Linux zit ik nog wel eens tegen een updatescherm aan te kijken, wat eigenlijk juist belachelijk is, maar door wrappers gebeurd het updaten binnen de app en bij startup in plaats van op de achtergrond.
Vreemd. Start Discord niet mee met het starten van Windows? Ik krijg bij het opstarten van Discord vaak een kleine popup die updates installeert voor ik Discord in kan. Als ik er een tijd niet op ben geweest duurt dat soms wel meerdere minuten, wat best vervelend is als er al even mensen op je wachten. Maar mogelijk is er dan toch een achtergrond service.

Vraag me ook wel af of er mensen zijn die hun browser gebruiken voor Discord. Dan heb je nooit updates, en ik moet het verschil met de webversie nog ontdekken.
Nee Discord start niet mee met Windows. Ik gebruik het dagelijks sinds de corona ellende begon en heb nooit een update popup gezien.

Er is ook geen achtergrondservice die hem zou kunnen updaten.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 28 september 2021 11:09]

Ah, mogelijk dan toch een instelling die hier fout staat. Zal eens kijken, ik zit namelijk vaak als ik zo'n programma voor het eerst in stel bepaalde dingen uit te klikken.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 28 september 2021 11:33]

Bij mij ook Windows 10, en bij het opstarten regelmatig: downloading updates 1/5 of 1/10 etc... En dan start ie. En Discord start elke dag, dus... Vreemd...
wat is toch het probleem met updates ?? ik zie hier 0,0 problemen in . liever dat als problemen of security issues
Omdat de meeste updates - naast het oplossen van security issues - ook (bijna) altijd nieuwe features met zich mee brengen, waar een hoop mensen niet op zitten te wachten.
hmm ik merk er de afgelopen 2 jaar helemaal niks van ? heel soms tijdens het opstarten zie ik dat er een update is , ik denk juist omdat ze deze 5/10 seconden updates uitvoeren er nooit echt grote installers hoeven te draaien en ineens de boel anders is
Want om wat voor reden zou je verbeteringen en toevoeging willen achter houden van je klanten?
Ergens waar, maar discord duurt wel echt lang om te updaten. Ik gebruik het alleen als ik heel soms game met vrienden, of voor een enkele keer een vergadering met mensen die dat fijn vinden werken. Dan zit je rustig 5 minuten naar update n van 10a20 te kijken.

Dat vind ik er vervelend aan, als je discord dagelijks gebruikt (of automatisch opstart) dan zul je het niet merken denk ik, en is rolling release een stuk leuker.
Vijf minuten ? Of je overdrijft flink, of je zit op dial-up, of er is iets goed mis met je computer.

Zelfs op de langzaamste computer die ik heb, en die ik af en toe (paar keer per maand hoogstens) erbij pak een surface Go 2 met M3 processor. Wat onder een I3 zit.. zijn die Discord updates niet langer dan een seconde of 10. Meestal toch wel richting de 5 seconden.
Totaal niet overdreven. Ik had het gister ook na een week niet gebruiken. Paar minuten update terwijl ik op 600mbit zit.
10 minuten updaten? Op wat voor PC zit je, de steentijd? Discord updates duren hier hooguit 10 seconden, opstarten erbij. Zit gewoon een knop rechtsboven die oplicht als je een update hebt, er wordt niets geforceerd...
Je wilt je klanten niet lastig vallen met "Hey er is weer een update klik hier op" maar meer onder water de boel automatisch laten updaten. Ik kan begrijpen dat het irritant is.
Ook op mobiel met verschillende apps die regelmatig een popup tonen dat er een update is, om vervolgens achter te komen dat die update nog niet beschikbaar is in de store.
Je wordt ook niet lastig gevallen met een popup, het is een knopje waar je OF zelf op klikt, of dat hij automatisch doet bij de volgende keer dat je opstart.

De mobile apps doen dit zelfs helemaal NIET aangeven (groot gemis)