VESA gaat oledschermen met piekhelderheid van 600cd/m² certificeren

De standaardisatie-organisatie VESA kondigt het DisplayHDR True Black 600-label aan. Oledschermen die een piekhelderheid van 600cd/m² bieden komen na certificering door de VESA in aanmerking voor het label.

Naast de piekhelderheid van 600cd/m² moeten schermen bij maximale helderheid een zwartweergave van 0,0005cd/m² kunnen bieden om het DisplayHDR True Black 600-label te mogen dragen. In de praktijk betekent dit dat oled- en microledschermen in aanmerking komen voor dergelijke certificering door de VESA. De VESA kende al DisplayHDR True Black 400- en 500-labels toe aan schermen met maximale helderheden van respectievelijk 400- en 500cd/m². Nieuwe generaties oledpanelen bieden hogere helderheden.

De True Black-varianten van het DisplayHDR-label moeten consumenten duidelijkheid geven over goede zwartweergave. Bij de voor lcd's bedoelde regulieren DisplayHDR-standaard is het vereiste wat betreft zwartwaardes bijvoorbeeld slechts 0,16cd/m².

De VESA somt al enkele producten op die voldoen aan de DisplayHDR True Black 600-standaard. Vooralsnog gaat het alleen om ASUS-laptops met oledschermen zoals de VivoBook Pro 14X en VivoBook 15 OLED. Asus kondigde donderdag aan meer laptops met oledpanelen uit te brengen zoals een ProArt StudioBook 16 OLED en een VivoBook Pro 16X.

Vereisten van de VESA DisplayHDR-standaarden

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-09-2021 • 10:37

50 Linkedin

Reacties (50)

Wijzig sortering
Schermen boven de 300 cd/m vind ik in algemeen veel te vel voor op binnen(als kantoor scherm bijvoorbeeld), maar schijnbaar is er wel een markt voor dat ze er zijn.

En ja ik weet het je kan ze dimmen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 september 2021 11:11]

Denk dat dit eerder voor HDR is
Klopt, OLED schermen doen geen 600nits op grote witte vlakken zoals je veel bij Office gebruik ziet. Dat zit eerder zo rond de 150nits max. Voor Office gebruik zou ik ook geen OLED scherm aanraden. Een dergelijk scherm kies je voor de beeldkwaliteit en verversingssnelheid. Boeit me geen reet op welk scherm ik naar Excel, Word en pdf bestanden zit te loeren. Als beeldkwaliteit voor je werk erg belangrijk is, dan is het zeker een goede keuze.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 3 september 2021 12:04]

Ik vind zelf fellere schermen veel rustiger kijken, dus ik vind het altijd gek dat mensen zo'n sterke voorkeur hebben voor niet felle schermen. Ik heb zelf een 350nits scherm, maar die vind ik eigenlijk niet fel genoeg, 400 of 450nits zou ik zelf fijner vinden voor overdag.
Die mensen hebben wellicht oogaandoeningen zoals ik. Aan mijn rechteroog is staar steeds aan vervorderen en bij fel licht en fellere schermen is dat niet te doen.
Nee dat is het niet, er zijn mensen welke in een redelijke ruimte zitten zonder grote felle tl bakken dan valt een vel scherm snel op en is niet prettig.

Heb je een ruimte met heel veel daglicht of vel lampen dan is het prettiger als je scherm dat ook is.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 september 2021 17:55]

De beeldkwaliteit lijkt beter op schermen met hogere helderheid, misschien dat het daardoor komt dat je het als aangenamer aanvoelt.
Wel is het zo dat die hoge helderheid vaak leidt tot meer vermoeidheid van de ogen.
Dus niet zo aangeraden voor personen die een hele dag naar zo'n scherm moeten kijken.
De meeste goed gekalibreerde schermen werken op een helderheid van 180 nits of zo. Dus je zit sowieso te hoog voor een neutrale kleurreproductie. Nu is dat met piekhelderheden en gaming en HDR natuurlijk anders en minder relevant, maar het geeft misschien te denken over wat je vanuit ervaring vertelt en hoe het 'ook' kan, zonder verlies van kwaliteit op je beeld. Of sterker nog, met een verbetering, want veel monitoren worden slecht gekalibreerd geleverd.

Sterker, met lagere helderheid heb je, zeker met VA panelen, ook kleuren die van het scherm spatten en nog altijd hele mooie highlights waar het hoort. Het is een kwestie van gewenning. Ik kan wel zeggen dat ik beide uitersten enkele jaren achtereen heb geprobeerd en steeds meer neig naar lagere helderheid. Het kijkt een stuk rustiger en het 'vergaat' niet. Bij hoge helderheid had ik dat wel. Het moest steeds iets hoger, of gewoon 'anders' omdat het een of ander storend begon te worden. Een teken van overbelasting. Ieders ogen zijn anders, maar het is iets om in je achterhoofd te houden. De leeftijd gaat op een gegeven moment ook tellen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2021 20:54]

Ik wacht nog steeds op betaalbare OLED schermen voor desktops. De 48" OLED van 1000 euro is super leuk, maar liever een 27-32". 48" is een beetje groot.

Ik snap niet helemaal waarom het zo lang moet duren

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 3 september 2021 10:50]

Die 42" oled-tv's zouden eerst nog dit jaar verschijnen, maar helaas komen ze waarschijnlijk pas volgend jaar. Dat maatje zal aardig kunnen werken als monitor, voor zover 48" te groot is.

In dat bericht werd gesproken over het 'maximaliseren van marketing efforts' vanuit LG, wat kennelijk de of een van de redenen is voor de introductie volgend jaar.

Het zal ook wel te maken kunnen hebben met die Chinese fabriek in Guangzhou. Alleen daar is multi mother glass inzetbaar, wat betekent dat er daar per glassubstraat meer 42"-panelen uit gesneden kunnen worden. Idealiter laat je de 42"-panelen dus daar maken. Dan valt die fabriek in Korea in Paju dus af en in Guangzhou zijn er natuurlijk ook de nodige andere formaten die daar nog gemaakt moeten worden....
LG weet donders goed dat 42" OLED enorm populair gaat worden, zie 48CX en 48C1. Een heleboel gamers hebben het en ik verwelkom het wat betreft het maximaliseren van marketing efforts.
Omdat het lastig produceren schijnt te zijn.
Niet persee lastig, de panelen worden gesneden uit een grote plaat. Een beetje zoals ze CPUs ook uit een wafer halen.

Grote panelen hebben minder snijverlies omdat ze beter passen binnen zo'n plaat. Ze zijn daarom 'goedkoper' om te produceren.
Hoe zit dat dan? Uit een 48" kun je toch 2x 24" snijden?

edit: dank voor reacties.

[Reactie gewijzigd door Xander2 op 3 september 2021 11:27]

Dan moet je wel 48" panelen met een resolutie hoger dan 4K produceren, want met een 4K 48" kom je niet verder dan 1080p 24".
Nee, daar kun je theoretisch 4 x 24” uit snijden. 48” is immers zowel 2x zo hoog als 2x zo breed als een 48” (bij een vergelijkbare schermverhouding).

Ik denk dat het grootste probleem nog steeds het inbranden is en dat daar, zeker op een pc, allerlei trucjes uitgehaald moeten worden om de schermen niet in te laten branden.

Op de pc staat er immers continu een taakbalk die nauwelijks verandert.
gewoon op verbergen zetten
ja en de rest van alle word en excel knopjes? De logo's van websites als tweakers, nu.nl, andere website die dagen aanstaan?

Shit als slack of discord voor werk? dat is echt in no time gewatermerkt op je scherm.

Alleen de taakbalk is het probleem niet. Nee het is de rest van de icons en statische dingen.
Waarom zou je een OLED kopen voor werk?

ALs je die monitor gebruikt voor 8 uur lang spreadsheet te bekijken dan is dat gewoon verspilde geld.
Waar koop je anders een monitor voor in deze periode? Als ik nu een monitor koop moet ie ook geschikt zijn voor thuiswerk. Want dat is nou eenmaal wat ik dagelijks doe.

Of het nou spreadsheets zijn of m'n IDE, maakt niet uit. Als het langer dan een uur of wat op het scherm staat gaat het gewoon inbranden vroeg of laat.
Neen, genoeg mensen die veel gamen op deze en die nergens last van inbrande UI hebben.

En als je 8uur spreadsheets doet dan is deze mlsshien niet voor jou, genoeg andere te vinden. Dit is echt een non issue voor de overgrote merderheid van mensen.
Neen, genoeg mensen die veel gamen op deze en die nergens last van inbrande UI hebben.
Misschien moet je dan toch even rondkijken op plekken zoals reddit. "veel" gamen en OLED is echt geen relaxte combinatie met Monitoren. Met TV's is het al een ander verhaal. OLED TV's hebben dingen als pixelshift om burn-in te voorkomen te maken, maar nog steeds hebben ze er wel last van.
En als je 8uur spreadsheets doet dan is deze mlsshien niet voor jou, genoeg andere te vinden. Dit is echt een non issue voor de overgrote merderheid van mensen.
Nee het is juist geen non-issue voor de overgrote meerderheid van mensen die hun computer gebruiken voor statische content zoals FB, Twitter, instagram enzo. Ik heb het hier niet over 8 uur per dag een beetje zitten excellen, maar langere tijd achter elkaar met dezelfde elementen op dezelfde plek zitten te kijken.

Als je dan daarna een full saturation rood beeld opzet is er grote kans dat je heel veel vlekken ziet op bepaalde plekken.
>Misschien moet je dan toch even rondkijken op plekken zoals reddit. "veel" gamen en OLED is echt geen relaxte combinatie met Monitoren. Met TV's is het al een ander verhaal. OLED TV's hebben dingen als pixelshift om burn-in te voorkomen te maken, maar nog steeds hebben ze er wel last van.
De meeste van die gamen op tv's hoor er is trouwens geen enkel probleem om dat ook in gewone PC/monitor schermen in te bouwen, zie bericht van asus gisteren over oled schermen.

Ik type dit trouwens op een 48 inch LG C1 ;-)
Nee het is juist geen non-issue voor de overgrote meerderheid van mensen die hun computer gebruiken voor statische content zoals FB, Twitter, instagram enzo. Ik heb het hier niet over 8 uur per dag een beetje zitten excellen, maar langere tijd achter elkaar met dezelfde elementen op dezelfde plek zitten te kijken.
EN die hebben niks aan OLED, waarom dan 2 keer zoveel uitgeven? Je kan net zo goed klagen dat je scherm 360hz aankan maar niet kantelbaar is zodat je je programmatie in portrait niet kan doen.

Gezien de populariteit van dergelijke schermen (en ja ook op reddit) voor gaming zie ik hier echt geen probleem bij.
Nee voor gaming only zie ik er ook veel minder issues mee. (Let wel op, minder niet geen), maar @White Feather heeft het voor zover ik kan zien over een wat algemener gebruik. Tijdens gaming heb je namelijk sws geen taakbalk in beeld.

Ik neem echter aan dat je niet alleen maar gamed op je apparaat, maar ook gewoon website bezoekt als tweakers.
Idd en gezien dat amper/geen statische content is maakt dat weinig uit.

Het is erger om bijvoorbeeld CNN een ganse dag aan te laten staan .

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Euhm sorry? Dat is best veel statische content. Wat dacht je van Logo’s? Exact dat probleem wat CNN geeft.

In nederland zijn TV zenders al tijden gestopt met het continue tonen van Logo. Die worden nu nog maar iets van 30 seconden getoond.

Die CNN test heb ik gezien. Dat is echt een drama.
Maar zoals je kan zien bij gamen of zelfs bij statische content is er na 5.5 jaar nog geen echt merkbaar probleem. En dat is wel bij heel hoog en heel statisch gebruik.

Je moet echt iets overdreven fel en langdurig (5+uur na elkaar) om in de problemen te komen.
En dat op oude panelen die nog een pak vand e verbteringen sindsdien missen.

[Reactie gewijzigd door k995 op 3 september 2021 15:46]

Uiteindelijk zal de tijd het leren. Ik kan nog heel goed begrijpen dat er wat angst is voor inbranden, daarbij is er dan nog het formaat; 48 inch is vrij fors en ergonomie is totaal ruk voor monitor gebruik.
Geen idee waarom je reactie op irrelevant staat gemod, want je hebt helemaal gelijk!
Je zit denk ik wel met een beetje snijverlies waardoor dat minder efficient is.
Nou ja, dan pak je 2x 24" van een 50".
Enige wat ik kan bedenken dat ze qua kostprijs niet competitief in de markt gezet kunnen worden, maar lastiger kan ik me moeilijk voorstellen.
Dat denk ik ook inderdaad, misschien wordt de vraag naar kleine Oled-monitoren ook wel onderschat (of door ons overschat,) waardoor deze nog niet geproduceerd worden. Qua prijs zullen Oled schermen vast een stuk hoger uitvallen dan de huidige monitoren.
Ik heb het idee dat een Monitor ook de minst optimale omgeving is voor een oled paneel.
Zelfs al wordt het als gaming monitor verkocht, dan nog is het er een die ook een paar uur per dag op een browser of office omgeving moet staan te staan. Wat neer komt op helder statisch beeld. iets wat enorm hamert op de levensduur terwijl de pluspunten totaal niet tot hun recht komen.

voeg daar aan toe dat men toch vaak films kijkt op een monitor en (naar mijn idee) vooral een gaming monitor aanschaft voor de competitieve spellen waar dat extreme contrast juist een nadeel is. denk ik dat je de baten er ook niet zo zeer bij hebt.
voor de casual gamers is het dan weer iets waarvan ik betwijfel of ze het aanschaffen, en degene die van cynematic gaming houden ploffen denk ik al vaker voor een tv, of ultrawide.

Ik vermoed dat we pas echt goede oled monitoren krijgen als ze het burn in probleem écht opgelost hebben, en zo'n scherm echt weken op een rij hele dagen aan kan staan met statische felle content.
Dat speelt inderdaad ook zeker mee, ik weet nog van de eerste telefoons met oledschermen dat er na een paar maanden al beelden in het scherm gebrand waren, met een monitor heb je dat natuurlijk nog eerder, aangezien je taakbalk standaard gewoon in beeld staat.
Zelf weet ik ook niet of oled voor mij toegevoegde waarde zou hebben, al is de kleurweergave van oled wel echt mooi. Ik houd het voorlopig nog lekker bij een IPS scherm.
De 42 inch OLED panelen kosten ~250 dollar om te produceren https://www.whathifi.com/...d-be-less-than-dollar1000. De prijs van het paneel schaalt ook niet lineair met het oppervlak. Dus misschien dat ze 32 inch voor 200 euro kunnen produceren, maar dan komt er nog de behuizing, elektronica etc... op. Om die dan competitief in te kunnen zetten tegen LCD blijft er gewoon weinig tot geen marge over.
Maar de vraag is er. Zelfs als de panelen twee keer zo duur zijn zou het nog verkocht worden. Een 120+hz oled 27 inch 4k scherm is ongeveer de holy grail toch?
27 inch 144hz 1440p Oled zou voor mij een instant buy zijn. Maar daar ga je al, zoveel mensen, zoveel wensen. Zelfs kleine verschillen vragen een ander paneel. Hoe groot is de monitor markt voor 1 type paneel?

Daartegenover is 1 type paneel perfect voor TV’s. Hetzelfde 4K paneel wordt door alle merken verkocht.
4K hoef ik echt niet op een monitor. Ik kijk nu naar 3440x1440 op 34 inch en dat is echt meer dan zat, om niet te zeggen licht overkill. En zeker als je gamed is het een heel mooi eindstation voor de desktop/monitor situatie. Het kan nog net op 34 inch met een goede kijkafstand - maar de schaling in bijvoorbeeld de browser staat hier al minimaal op 120% voor leesbaarheid, en ook ingame UI mag altijd wel een tikje groter.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2021 21:05]

Ik mis mijn 27 inch 5k scherm vanwege de hoeveelheid schermruimte. 4k op 120hz is toch prettiger dan 5k op 60, maar die extra pixels kwamen wel van pas. En gewoon op 100% schaling. Sommigen hebben op 27 inch 1080p nog een 150% schaling staan, maar ik heb liever gewoon meer schermruimte
Als je paneel kleiner is moet je ook een hogere pixeldichtheid hebben, aangezien je wel de resolutie gelijk wilt houden. Kleinere oled pixel zijn moeilijker te maken, en er is meer verlies door niet goed functionerende pixels.
Ik twijfel ook nog over 48inch als monitor. Heb je direct een vrij diepe bureau nodig.
Ik heb zelf 49" staan, op een bureau van 80 cm diep. Ik raad wel aan om dan ook meteen een degelijke monitorarm te pakken, het grootste deel van mijn scherm zweeft achter mijn bureau. Oogt veel rustiger en levert je bureauruimte op ten opzichte van een monitorvoet. Dichterbij zou ik overigens persoonlijk ook niet willen, dan wordt het bijna een VR ervaring. :P
Daar dacht ik ook. Bureau van 80cm diep, maar de monitor aan muur bevestigen en nog 10/20cm ruimte laten tussen de muur en het bureau.
Wacht nog even op de 42" OLED. Ik wacht zelf geduldig af en die zou begin 2022 of maart uit moeten komen. Wat is 6 maanden of minder.
Ik heb nu een 42” scherm en die staat achter mijn bureau (op zo’n ikea vakjes kast, 2x4 op zn kant) en die vind ik al erg groot
lastige productie en weinig vraag naar.
42 komt eraan, daaronder zal nog een tijd duren.
Het heeft allemaal te maken met kosteneffectief kunnen produceren.
De fabrieken voor OLED panelen worden steeds efficiënter en daardoor kunnen er nu ook kleinere formaten geproduceerd worden.
Daarbij rekening houdend met de resolutie.
De pixel grootte is immers verschillend bij de diverse formaten maar de resolutie is gelijk.
We gaan dus van 65/55 inch naar 48 inch nu, en straks naar. 42 inch of nog kleiner.
lekker man!

kan je met koppijn sneller naar huis!
Echt veels te fel en ze moeten iets met t witheid doen. Warm wit moet toch ook kunnen.2
Ietwat offtopic maar heeft Windows 10 intussen al een goede HDR-implementatie eigenlijk?

Laatste keer dat ik in Windows HDR aanzette werd zwart behoorlijk lichtgrijs. Alsof de brightness van alle pixels gewoon lineair opschoof op het spectrum. Gebrek aan een profiel voor de conversie van intensiteiten vrees ik.

Zie ook:
https://computerinfobits.com/hdr-washed-out-windows-10/

En die oplossing in de link is leuk, maar dat moet natuurlijk out-of-the-box werken.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 4 september 2021 16:06]