Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Assassin's Creed Odyssey krijgt 60fps-update voor PS5 en Xbox Series X en S

Assassin's Creed Odyssey krijgt een update die de game op 60fps laat draaien op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Momenteel is de consoleversie van het spel alleen speelbaar met 30fps. De update komt op 24 augustus beschikbaar.

Volgens Ubisoft kunnen spelers de update op dinsdag om 8.00 uur Nederlandse tijd verwachten. Hiermee kunnen gebruikers die het spel via backwards-compatibility spelen op de nieuwe consoles van Sony en Microsoft, met een hogere framerate spelen. De update is 370MB groot voor Xbox-gebruikers en 470MB voor PlayStation-spelers.

Ubisoft bracht Assassin's Creed Odyssey in 2018 uit voor de PlayStation 4 en Xbox One. De game speelt zich af in het oude Griekenland tussen 431 en 422 voor Christus, waarbij spelers kunnen kiezen uit twee personages. Tweakers beoordeelde de game in een review met een 8,5.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

23-08-2021 • 21:00

172 Linkedin

Reacties (172)

Wijzig sortering
Een oprechte vraag van mijn kant, ik zit al een tijdje te googlelen (googlen?) maar ik kom niet echt tot een bevredigend artikel. Wat is nu echt de scope van de menselijke visie. Volgens mij pas PAL 25fps (ja zo oud ben ik) en nu moet ik zeggen als ik vroeger niet direct naar de tv keek maar er naast zag ik flikkering. Daar had ik nooit zo bij nagedacht tot latere jaren. 60FPS is nu beetje de high-tec standaard maar gaan we niet ergens voorbij aan de menselijk vermogen?
Het menselijk oog kijkt niet een beeldjes per seconde.

Dat gezegd te hebben voert het brein vele trucjes uit om van een signaal iets te maken en heb je ook fysieke limieten.

Er zijn testen waarbij een getrainde gevechtspiloot een frame/beeldje kan onderscheiden welke slecht 1/220ste van een seconde in beeld was, wat zich weer vertaald in 220fps.

dit is dus identificatie van 1 frame die in een flits voorbijkomt.

Daarnaast kan je het hebben over hoe vloeiend een beeld eruit ziet, Dat is echter ook weer afhankelijk van met welke snelheid een object zich over het scherm beweegt, zo zal een persoon welke van links naar recht in het beeld beweegt er sneller vloeiend uitzien bij lage fps dan een voetbal die snel van links naar recht beweegt bij een lage fps. Trucje als motion blur kunnen dit ook weer verhullen.
Stabiele interval van frames helpen het brein ook om er makkelijker een vloeiend beeld van te maken.

Daarom kan een film op 24 er top uitzien maar een game op 30 fps waarbij de frame intervallen varieren wel als schokkerig ervaren worden.

En tevens is bij gamen elke frame gekoppeld aan het voltooien van alle calculaties die bij het frame te pas zijn gekomen. Daarom kan een hoge fps ook sneller aanvoelen omdat je input tijd veel sneller gecalculeerd is en je sneller de reactie op je scherm terug ziet dan bij een lage fps.
Dit klopt allemaal maar ik wil nog extra benadrukken dat het detecteren van een stimulus op een enkel beeldje (zoals bij die gevechtspiloot) niet uitsluit dat die persoon alsnog verschil kan zien tussen een game met 220 fps en een game met bv. 500 fps. Dat zijn verschillende perceptuele oordelen die je velt en daarbij spelen andere aspecten van de verwerking in het brein een rol, al hangt het natuurlijk wel allemaal samen.
Klopt dat wilde ik ook voornamelijk benadrukken dat er vele nuances en interpretaties zijn.
Tevens is het ook per persoon weer verschillende en kan dit tot op een bepaalde hoogte trainen of door gewenning een gevoeligheid ontwikkelen.
Was ook pas nog een docu aan het kijken over hoe de dino's gemaakt zijn in de eerste Jurassic Park. Initieel was het idee om elke dino als model te maken en robotica te gebruiken, maar uiteindelijk is er heel veel gebruik gemaakt van CGI.
Het meest intressante vond ik, dat ze lieten zien dat als je, een dino model (echt, of digitaal) met stop motion beweegt, het er dan haperend uitziet op 24 FPS, omdat je 24 stilstaande beelden hebt, als je inderdaad een digitaal CGI hebt, met motion blur, en alsnog maar 24 frames, dan ziet het er vloeiend uit.
Verstandelijk is mijn voorkeur een zo hoog mogelijke resolutie, maar toevallig heb ik eergisteren op de PS5 bij Valhalla de instelling omgezet van Quality naar Performance. Die *iets* lagere resolutie(?) is (minimaal) zichtbaar maar het beeld was met 60 fps veel rustiger voor mijn ogen.

Disclaimer: Uiteraard heb ik nog liever de hoogste resolutie en hoogste fps, maar als dat niet mogelijk is dan gaat mijn voorkeur dus voortaan uit naar n praktisch rustiger beeld voor mijn ogen.
Ik heb precies hetzelfde. Omdat ik al lange tijd beeldmateriaal voorgeschoteld heb gekregen waarvan deze rond de 120+ FPS ligt op een 144Hz scherm, kan ik heel stom gezegd niet echt meer van games genieten op mijn oudere generatie Xbox One X. Alle games die daar op 30 FPS draaien voelen als enorm traag en schokkerig.

Als ik nu mijn PS5 erbij pak voelt de gameplay weer helemaal zoals het hoort. Ik merk wel wanneer ik de game van 60 naar 120 zet maar dat is verwaarloosbaar. Voor mij ligt helaas de harde grens dus echt op 60fps. Ik (met mijn verwende ogen) wil eigenlijk geen games meer aanraken die draaien op 30fps. Of ze nou legendarisch zijn of niet.

Gelukkig kan mijn vriendin enorm genieten van mijn Xbox. Dus die wordt nog volop gebruikt in de woonkamer terwijl ik de PS5 op mijn PC monitor aansluit :) Ze heeft laatst RDR2 uitgespeeld en gaat nu verder met Odyssey!
Heb je ooit een 144HZ scherm gezien? Zelf een venster verslepen in windows verkenner is veel vloeiender dan op 60hz. Ik kan in ieder geval niet meer terug :)
Ik zie het verschil tussen 144hz en 165hz nog zodra je de cursor beweegt. Een upgrade naar een nog sneller scherm zodra deze betaalbaarder worden zeg ik geen nee tegen :)

Ik heb Origins op de One X gespeeld op 30fps. Ik heb me er prima mee vermaakt, de input lag was niet slecht maar ja het is ook een single player game.

Odyssey staat nog op de backlog en inmiddels heb ik al een series X. Fijn om dit nieuwsbericht te lezen!
Vaak zie je bij panning dat het mis gaat.. bv de punten waarop je bij een uitkijkpost ff zo'n 360 graden rondje krijgt. Daar stort het aantal frames bijna altijd in en zelfs op 30fps ziet dat er niet vloeiend uit. Films op 24fps zie je vaak hetzelfde probleem dan (zag het laatst zelfs op de UHD films van Lord or the Rings dat het daar de mist in ging)
Volgens mij pas PAL 25fps (ja zo oud ben ik) en nu moet ik zeggen als ik vroeger niet direct naar de tv keek maar er naast zag ik flikkering.
De reden dat je een crt tv zag flikkeren had vooral met de techniek van crt te maken. Lcd heeft sowieso geen flikkering door de gebruikte technieken.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flicker_(screen)
In LCD screens, the LCD itself does not flicker, it preserves its opacity unchanged until updated for the next frame.
Dit klopt volgens mij ook niet. Als ik mijn 144hz va scherm film in slow motion dan flikkerd die ook. Ligt misschien aan de snelle response mode die ik heb aangezet.
Dat is je backlight die flikkert, niet de pixels zelf.
Nu weet ik dat sommige LEDs inderdaad flikkeren, maar waarom eigenlijk? LEDs werken met gelijkstroom; is die flikkering dan een overblijfsel van matige omzetting van wissel- naar gelijkstroom?
Blijf me verbazen dat mensen (in mijn beleving vooral console spelers) nog 30fps anno nu accepteren. Ik snap dat er subjectieve balans is tussen voorkeur voor framerate en level of detail, maar 60fps is inmiddels toch wel gewoon de standaard?

Is voor mij toch wel de reden dat ik nog geen nieuwe console heb gekocht.
Ik had pas dat ik 30fps niet meer acceptabel vond sinds mijn nieuwe tv. Voorheen op mijn 46 inch full hd Samsung tv (uit 2014) vond ik het wel prima, maar nu op een 65 inch oled irriteer ik me pas echt aan 30fps en is het voor mij niet acceptabel meer.

Ik ben daarnaast geen pc gamer meer, wellicht had ik me dan ook al eerder geërgerd.

Edit: ok, onacceptabel is een heel sterk woord, maar ik erger me wel echt heel veel meer aan 30 FPS dan voorheen! :)

[Reactie gewijzigd door morpheus-nl op 23 augustus 2021 23:40]

Ik heb dezelfde ervaring. De beeldwisseling op een OLED lijkt veel directer te gaan waardoor je veel beter de individuele frames kan herkennen. Ook voor films en series. Of je er gevoelig voor bent verschilt per persoon, maar sinds ik mijn LG CX heb ben ik bijna geneigd de beeldverbeteraars aan te zetten. Ik irriteer me soms dood aan wat ik alleen kan omschrijven als het ervaren van een opeenvolging van individuele frames(/versnelde diashow).

Mijn videokaart is gelukkig snel genoeg om het in games bijna nooit een probleem te laten zijn, het is óók de reden dat ik één van de dikste videokaarten gekocht heb. Met de LCD die ik er voor had had ik het niet zo gek gemaakt.
Ja ik zet dus idd de frame-interpolation op m'n OLED tv voor games met lage framerates. Nu zijn dat er gelukkig maar erg weinig, maar bv. Red Dead Redemption 2 komt erg onrustig over op mij.
Tsja het is maar wat je “acceptabel” vindt.. ik vind het persoonlijk geen probleem om filmische singelplayers op 30 te spelen, en heb ik een godsgloeiendetering hekel aan 60fps cutscenes :/
Exact. Onacceptabel vind ik een veel te groot woord voor 30 fps.
Het hangt ook heel erg van de game af... Sommige games vind ik onspeelbaar op 30 fps (vooral first person games, bv Dishonored op Xbox one vond ik niet te doen), terwijl ik andere games zelf voor kies om met betere graphics/raytracing op 30 fps te spelen (the medium, control). Ook hangt het af van of de frame pacing mooi egaal is en hoe goed de motion blur is, bijvoorbeeld horizon zero dawn had ik ook totaal geen last van de 30 fps terwijl ik verschillende Assassin's Creed games liever niet op 30 speel, terwijl het in feite hetzelfde soort spel is.
Hoe groter het scherm hoe meer ik me er aan stoor. Op bijv. mijn telefoon erger ik me een stuk minder aan 30fps. Het heeft misschien ook met gewenning te maken. Toen ik vroeger unreal tournament met 25-30fps draaide op mijn 15" crt vond ik dat lekker vloeiend. Nu vind ik fast paced shooters op minder dan 80fps maar vervelend op mijn 32" lcd scherm 8)7 (met gsync en max 165hz)
Recentelijk zelfs bloodborne uitgespeeld op 30 fps met dramatische settings. Weet niet echt wat daar echt fout aan is, maar het voelde meer als 15 fps en ik had ook echt een paar uur nodig om te wennen, daarna kostte het me geen moeite meer. Tot nu toe op andere 30 fps games geen moeite gehad.
Ik zie echt wel dat 60 fps lekkerder loopt, en dat er ook wel mensen zijn die er moeite mee, maar 90% van het gezeur komt van tech savvy pc gamers en niet de van de gemiddelde consument.
Hell ik heb nog nooit mijn broers/zussen/neefjes/nichtjes/vrienden horen praten over framerate, laat staan klagen dat het te laag is. Wat ik wil zeggen is dat het maar een discussie is op tech websites en dat het grote publiek het weinig interesseert wat dus aantoont dat de game ontwikkelaars gewoon terrecht pracht en praal boven fps verkiezen, want hiermee kunnen ze meer games verkopen
Precies, volgens mij fps is voor consoles is net als megapixels voor cameras en PKs voor autos: verre van relevant voor de daadwerkelijke ervaring, maar o zo belangrijk voor de "kijk mij eens" generatie.

Iets speelt fijn, ziet er goed uit of rijdt gewoon lekker... of niet, dan maakt het niet uit wat er op de spec sheet staat.
Het is precies andersom. Framerate was altijd al belangrijk, het is echter altijd het ondergeschoven kindje geweest omdat men qua graphics de consoles niet té ver achter wilde laten lopen op de PC en omdat men koste wat kost een HD resolutie wilde pushen op enorm beperkte hardware.

60 fps was altijd de norm, ook op oude consoles als de NES en SNES. Dit is bij de omschakeling naar 3d ineens anders geworden, maar er is een reden waarom spellen als Star Fox of Syphon Filter de tand des tijds niet goed hebben doorstaan. Of anders gezegd: Ieder spel wordt ooit grafisch sterk achterhaald, maar een fijn speelbare game blijft altijd prettig. Weinig zaken hebben een dusdanig grote invloed op de gameplay als de framerate. Sommige spelsoorten komen er weliswaar mee weg wanneer er een solide 30fps modus is geïmplementeerd, maar feit is dat ieder spel prettiger speelt met 60 fps, zonder uitzondering. Net zozeer als dat iedereen zal zeggen dat een auto met 100 PK prettiger rijdt dan eentje met 50, zelfs al is men niet ervaren of kundig genoeg om de vinger er op te kunnen leggen dat het aan het aantal PK's ligt.

De enige reden waarom de semi-heilige graal van 60 fps nu juist weer minder relevant wordt is dankzij variable refresh rate en het verschijnen van 120 Hz panelen, waar je met 40 fps ook een erg fijne ervaring kan bieden. De Ratchet & Clank review van Digital Foundry wijdt hier een mooi stuk aan: https://www.youtube.com/watch?v=QXi7uO7wxdc
Ik snap het punt wat je wil maken maar het punt van Alxndr en cold_as_ijs is nog steeds een terecht punt (ondanks de misschien wat kromme beschrijving).

Als het echt zo belangrijk was als je aangeeft en mensen hadden het zo erg gevonden dan was het niet verkocht. Uiteindelijk bepalen mensen toch met de portemonnee.
Ik snap je argumenten ook volledig, desondanks zie ik het anders. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de groei die de PC markt heeft doorgemaakt sinds de PS360 generatie, die is namelijk gigantisch geweest. Een grote drijfveer hierachter was de mogelijkheid om met een geringe meerprijs dezelfde games te kunnen spelen mét 60fps en/of een betere grafische kwaliteit.

De PS4 Pro bleek een goede zet te zijn, wederom om dezelfde games tegen betere kwaliteit te leveren, net zozeer als dat remasters als zoete broodjes over de toonbank gingen en betere framerates werden gewaardeerd, terwijl daar waar een hard-cap op 30 was toch wel klachten waren.

Ik denk oprecht dat er indirect zeer zeker met de portemonnee gestemd werd voor een hogere framerate, ondanks dat (base)consoles natuurlijk voor velen ook gewoon "goed genoeg" zijn gebleven.

Ik ben wat dat betreft ook oprecht benieuwd naar eventuele telemetrie uit nieuwe games of mijn beeld dus het gevolg is van het deel zijn van een vocale minderheid, of dat ook de stille meerderheid dus eigenlijk voor een 60fps modus kiest wanneer deze daadwerkelijk beschikbaar is. :)
Na de ps1 was 60fps weer helemaal terug op de ps2. Veel games draaien op 60fps. Alleen met de Hd consoles (ps3 en xbox 360) is helaas 30fps weer de standaard geworden.
Dit.

Toevallig een week geleden gestart met AC:O op de PS5 (op een 65" LG CX OLED) en het is me echt nooit opgevallen dat deze game dus kennelijk op 30fps draait. Ik zou zelfs in alle eerlijkheid niet weten waar het me aan zou moeten opvallen }:O

Ben dus wel benieuwd wat ik ga merken van deze patch, wat ik an sich wel mooi nieuws vind. Alleen al om het feit dat zo'n 'oude' game nog een update krijgt.
Dat ga je absoluut merken. 60fps is echt een zoveel betere ervaring. Ik kies hier op de PS5 eigenlijk altijd voor als dat kan.
Ik zet het inderdaad, waar mogelijk, ook altijd aan.
Recent ook gedaan met TLOU en TLOU2 met de updates, waar achteraf updates het ook mogelijk maakten.

De AC:O update is inmiddels binnen, dus vanavond maar eens testen.
Ik heb eergisteren AC: V omgezet van Quality naar Performance en het viel me direct op dat dat veel rustiger was voor mijn ogen. Is dus blijkbaar n persoonlijke voorkeur waarbij de een voor beter beeld gaat en de ander voor hogere fps.

Wellicht gaat op gegeven moment leeftijd ook meespelen...
n=2, maar familieleden die de analyses van Digital Foundry altijd maar cijferneukerij vonden en PC gaming te duur want consoles waren toch wel best, zullen nu de 30 fps modi op hun Playstation met geen vinger meer aanraken nadat ze de 60 fps modus van Spiderman hebben mogen proeven en hoe de 30 fps modus daarmee in vergelijk als een slowmotion modus voelt.

Ik durf wel te stellen dat het niet het aantal fps is wat hooguit een leuke specsheet feature is, maar de resolutie waarop het draait. Of een spel nu op 1440p, op native 4K of een checkerboard alternatief loopt ziet men veelal niet, zeker niet op de wat kleinere TV's of bij een grotere afstand. Die framerate voelt men wel en die paar niet-RT spiegelingen neemt men dan wel voor lief, want dat verschil wist men tevens niet aan te duiden. Ook dat laatste is wederom iets voor de tech-savvy persoon terwijl de leek het verschil met cube maps en screen space reflections niet aan weet te duiden.
Bloodborne draait relatief stabiel 30fps hoor. Het probleem is frame pacing. Niet de frame rate. Dit leid tot judder. Zeker op de Pro met boost mode liep hij erg stabiel in mijn ervaring. Geen frame dips meer, enkel de frame pacing issues

[Reactie gewijzigd door chimnino op 23 augustus 2021 22:46]

Heeft in bloodborne te maken met slechte frame pacing. Het ene beeld is klaar na 33ms en het volgende na 66ms en die daarna naar 16ms. Gemiddeld netjes 30fps, maar het ziet er niet uit en komt stotterend over, wordt ook wel judder genoemd. Een constante framerate van 30fps is voor mij als "pc-gamer" op zich niet zo'n probleem, zolang de framepacing maar constant is. Maar op mijn oude xbox360 zijn veel games onspeelbaar voor mij, want die mikken alleen op 30fps. In werkelijkheid is het een meer "cinematische" 20-24fps...

In snellere shooters is 60+ echt wel een meerwaarde. Als je naar meest gespeelde pc games kijkt, zie je dan ook sneller waar die obsessie met zoveel mogelijk fps vandaan komt.
Ook gewenning speelt mee. Ik speel al jaren games met 60+fps en ik vind het wel even slikken als ik terugga naar 30fps.
De nieuwe consoles doen eigenlijk alles op 60fps. Dus juist de nieuwe console HD je kunnen kopen.
Is dat zo? Maatje van mij heeft de ps5 en zegt dat vrijwel alle spellen die een beetje flinke graphics hebben, nooit verder komen dan 40. (Hij heeft zo'n framerate tracker apparaat)
Ben wel benieuwd naar dat apparaat. Heb je meer info? Voor een accurate tracking, zonder system level access, heb je de volledige video feed nodig. Een klein stukje van het beeld (door een sensor op het scherm te plakken) is onvoldoende.

40fps geeft een uncapped framerate aan. Nog niet veel games, op de nieuwe, hebben een uncapped framerate die niet verder komen dan 40fps. Er schiet mij op dit moment überhaupt niks te binnen.

offtopic:
Ja ik ben bekend met R&C 40fps/120Hz mode.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 augustus 2021 21:37]

Volgens mij was het een capture card op PCIe. Elgato misschien?

Ik weet niet precies hoe caps op consoles werken. Ik neem aan dat spellen voornamelijk geoptimaliseerd worden voor 30 of 60. Not sure hoe 40fps hierin past (waren mogelijk pieken of dalen btw). Ik denk dat het mij meer gaat om het feit dat ik het niet eens ben met een optimalisatie voor 30fps. 60 zou gewoon de ondergrens moeten zijn,
Ga eens digital foundry kijken, genoeg games die dikke gfx hebben die 60 fps draait en er zijn ook games die 120 fps draait.
er is letterlijk geen 1 game op de ps5 die 30fps als de standaard heeft.
optie om em in 30fps te spelen? sure, maar 60fps is de standaard.
Watchdogs legion heeft pas veel later een 60fps patch gekregen op xsx en ps5.
Om welke spellen gaat het?
Eerlijk gezegd verbaasd dat dit zo zou zijn.
Ik ben het bij in video's nog niet tegengekomen dat dit zo is.
Dan is zijn apparaat kapot.
Dan is er iets mis met de apparatuur van uw maat. Digital foundry heeft het merendeel getest en gewoon Lock solid 60fps. Speel zelf genoeg games op 60 fps op ps5, in feite allemaal. Spider man, Ratchet and Clank, final fantasy, ghost of tsushima, the last of us part 2, Control, Demon Souls etc.
Hij speelt misschien enkel Ratchet en Clank. Die heeft een speciale 40fps modus. (Of hij leeft op facebook, dat kan natuurlijk ook.)
R&C kun je spelen op 30FPS of 60FPS. En voor 60FPS worden er wat grafische toeters en bellen teruggeschroeft.
Ik ben zelf in ieder geval heel blij dat de optie er is. Gamen op 30FPS is voor mij vaak een no-go.
Als je scherm 120Hz aan kan krijg je bij R&C ook de optie voor 40fps.
"vrijwel alle spellen die een beetje flinke graphics hebben" is nogal een statement. Ik weet dat Demons Souls een 60fps modus heeft, en dat de Spider-Man games zelfs een 60fps + raytracing modus (idem voor Doom Eternal).
R&C heeft ook een performance mode + RT, gewoon 60fps + RT, wel wat lagere resolutie dan, maar het werkt goed en ik offer met plezier wat resolutie op als de game daardoor 60fps kan zijn met toeters en bellen aan.
Waarschijnlijk alleen op 1080P of zwaar downgraded op 4K
Sneue reactie. De nieuwe consoles zijn behoorlijk krachtig. Niks 1080p of zwaar downgraded 4K. Ga maar eens Ratchet & Clank Rift Apart op de PS5 bekijken. Knap staaltje graphics met enorm knappe RT reflecties.
Als ik zo over de verschillende modi in het spel lees is zelfs de fidelity modus met de hoogste resolutie niet stabiel 4k. het scalet tussen 1800p en 2160p(4k dus) op maximaal 40fps
als je 60 fps wil zul je of tussen de 1080 en 1440p moeten spelen. of ray tracing in moeten leveren om tussen de 1620 en 1800p te komen.

Het zijn nog steeds indrukwekkende machines, zeker vergeleken met de voorgangers. Maar er worden echt wel compromissen gemaakt.
Er is ook een gewone 30fps mode die volgens mij wel bijna 100% 4K is.
Maar ik offer met plezier wat resolutie op als de game daardoor 60fps kan zijn met toeters en bellen aan.
Heb wel een 4K TV, maar tenzij ik op 2 meter afstand of dichterbij ga zitten zie ik het verschil niet tussen 1440p upscaled of 4K. Ik snap sowieso niet waar die drang vandaan komt bij sommige mensen dat alles per se 4K moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Kalder op 24 augustus 2021 12:59]

Nee, die 30fps modus is dezelfde als de 40fps modus. Ik vermeld de hogere van de twee omdat die framerate gebruikt word op een 120hz paneel maar de setting is hetzelfde.
Uiteraard ligt het erg aan de afstand van je tv maar het verschil tussen 1440p en 4k is op een meter of 4 nog wel zichtbaar op mijn 55inch tv. De drang om alles naar een hogere resolutie te hebben is omdat scaling en anti aliasing toch vaak ten koste van beeld kwaliteit gaan.
Heb al jaren geen last meer van AA... En upscaling word ook steeds beter. Van mij hoeft het niet hoor alles op 4k.
En verder de 30fps is volgens mij niet gelijk aan de 40fps mode, je hebt 33.3% meer frames, bij 30fps is de game voor zover ik kan zien 100% scherp ook als ik met m'n neus op het beeldscherm zit en zie echt geen compromissen die je bij 60fps wel ziet als je dichtbij gaat zitten, maar ik heb ook geen apparatuur om de pixels mee te tellen, ik kan je alleen mijn ervaring delen, en als je het spel nooit gespeeld hebt en alleen "leest" dat het geen volledige 4k is, zul je ook niet weten hoe goed de upscaling dan werkt want vraag me af of je echt verschil zult zien tijdens het spelen afgezien van de fps wat mij veel meer opvalt dan al dan niet 4k resolutie.
Overigens de meeste games hebben prima AA tegenwoordig, juist helemaal als je de resolutie lager houdt. 4K afspelen op 1080p bijvoorbeeld, is zeer goed tegen aliasing (volgens mij heet dat ook wel super sampling), maar om op 4k goede AA te hebben moet je wel andere technieken gebruiken want anders moet je 8k renderen en dat doen niet veel apparaten zonder al teveel moeite.

[Reactie gewijzigd door Kalder op 24 augustus 2021 17:22]

R&C en Spiderman (miles morales) zijn 1440p met RT op 60fps
Ik zie het verschil alleen in de eerste paar minuten spelen. Daarna ben ik er weer aan gewend en is het weer zoals vanouds.
Ja, ik heb liever ook 60fps (of hoger); maar 30fps went wel degelijk na een tijdje. En als het verder wel een strakke 30fps is (dus geen drops en strakke frametiming) en de input-lag is 'laag' dan is het prima speelbaar. Maar als je snel switched tussen game of modii dan kan het wel even schrikken zijn ja :o
Mja eens. Bij deze game valt het allemaal reuze mee, de fps was op de One al stabiel, dat zal op de Series ook wel zijn.
Idd raar dat op pc gaming iedereen bezig is met 144hz en op console amper 60 hz .
Het verschil is dat de prijs van een console vaak lager is dan alleen de videokaart van een pc. Dus dat is niet heel vreemd.
Sterker nog, een highend videokaart is wel 3x de prijs van een PS5 of XSX 8)7
Idd belachelijk. Wel met je eens, maar voor mij juist de reden dat ik wel een een nieuwe console heb gekocht. Op de ps5 zijn de games die ik speel 60 fps en hoger.
Meer dan 60fps wil je niet, tenzij het locked 120fps is. En dat is vaak een dingetje op de consoles. Alles boven de 60fps leidt ook tot judder op tv’s zonder VRR ;) Voor de PS5 sowieso een probleem omdat VRR nog niet werkt daar.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 24 augustus 2021 07:34]

Snap wat je bedoelt. Misschien heb ik het verkeerd begrepen en kun jij het me duidelijk maken. Ik speel Warzone (ps5 + LG oled C9).
Deze heeft nu een tijdje 120hz toevoeging. Ik weet dat fps en hz niet hetzelfde zijn. Maar is het niet zo dat de fps nu ook verhoogd is? Of is deze nu gewoon 60 fps en 120hz?
Warzone is 120fps op ps5. Wanneer fps en hz niet gelijk zijn ga je judder zien op de tv.
Oké helder. Dan valt dat dingetje op console wel mee toch @Hulleman ? ;)
Toegegeven, ik heb het nog nooit naast elkaar kunnen proberen, maar als de framerate maar constant is: ik geen haperingen merk, denk ik dat 30 fps volgens mij gewoon acceptabel is en ga ik liever voor meer hogere settings: meer details/hogere resolutie/extra laagje AA etc.

Dit hangt natuurlijk ook wel erg af van het soort spel wat je speelt, ik ken de videos van LTT over hoe het voor competatieve spelers echt wel verschil kan maken, maar daarvoor is mijn reactiesnelheid toch al te laag aan het worden (jaja, je begint echt af te takelen zodra je 40+ bent :+ )

Mijn 1440*3440 monitor kan 100 Hz (dus fps) aan, maar wat voor kaart moet ik dan in m'n PC stoppen om dat op High of Ultra settings constant te kunnen halen? Kom ik daar al met een 3070 (Ti)? (die kost volgens mij MSRP net zoveel als een console toch?)
Msrp idd ongeveer gelijk, in werkelijkheid kost een 3070 het dubbele tot 3x zoveel...
Nu is de grafische kracht van een xbsx/ps5 meer vergelijkbaar met een 3060/6600xt, maar door efficiënt programmeren kan er wss op termijn wel wat meer uit gehaald worden in vergelijking met een pc.
Nou ik accepteert het niet hoor en zat al maanden dit nieuwsbericht af te wachten :Y)
Voor sommige mensen is het beter om een console te hebben omdat het hebben van een gamepc in hun ogen toch moeilijker is/blijft. Een notie die je ook vaak hoort is met vrienden thuis op de bank samen naar 1 groot scherm staren gaat met een console beter. En het feit dat je er instant een gamepie kan opstarten en spelen zonder poes pas valt bij sommige ook beter in de smaak.

Ik zelf heb beide. Heb geen voorkeuren of een mening welk van de 2 beter is maar ieder zn ding ;)
Afhankelijk van het spel wat ik speel. Shooters is meer FPS heel fijn. The Witcher heeft imho genoeg aan 30.
Ja verbaasd mij ook. Mensen die kiezen voor 4k 30fps in plaats van 1080/1440p 60fps 8)7
Het blijft altijd de keuze tussen graphics en framerate, en 30FPS is voor veel games gewoon prima. Alleen als de game steeds wisselt tussen 30 en 60FPS is het storend.
30 fps vind ik inderdaad ook niet meer te doen, maar voor het geld dat je op het moment neer moet leggen voor een PC die recente/nieuwe games 1440p60 of 4K60 kan spelen, kan je twee nieuwe consoles kopen. Als het alleen om een GPU gaat zit je rond dezelfde prijs, maar qua prijs/prestatie-verhouding doen de consoles het heel netjes. Alle multiplayergames draaien standaard op 60 of 120 fps; het aantal single player games met enkel een 30 fps modus is beperkt, maar het is wel jammer als je ze tegenkomt.
Dat is een zeer leuke verrassing! Op de pc blijft ie last van framedrops houden en op de ps4 was het maar 30 fps.
Betere deel dan Valhalla.
Alleen jammer dat je geen Assassin bent in een Assassin's Creed game. Mja dat ben je ook niet in Valhalla. Verders zijn de karakters vrij zielloos in Odyssey.
Geinig hoe verdeeld de meningen kunnen zijn, ik vond juist de delen die van de "norm" afweken leuker: AC4, odyssey en valhalla.
De afwijking in de norm is ook niet erg. Maar de manier waarop. Je zal toch verwachten dat je in een Assassin's Creed game wel een Assassin mag besturen, niet 1 of andere half god of viking. In mijn gevoel stierf Assassin's Creed samen met Desmond.
True enough. De games daarna voelen ook een beetje als losse games waar we het merk "assassin's creed" op plakken voor de verkoopcijfers.
Klinkt iig verkoopbaarder dan: "Pirates: the ubisoft way" , "Ancient Griece": the ubisoft way en "Vikings: the ubisoft way" :P
Oh mijn god! Dit is fantastisch nieuws, na de game 100% te hebben gespeeld na 190 uur ga ik hem zeker weer opstarten na deze update!
Gezien FIFA 22 op Stadia next gen features gaat ondersteunen, ben ik benieuwd of die 60FPS op den duur ook voor Stadia beschikbaar komt.
Mooi om te zien dat Ubisoft ook nog een game updatet van alweer een paar jaar oud! Ik had de game destijds niet gespeeld, ondanks dat ik het oude Griekenland ontzettend interessant vind. Misschien binnenkort toch maar een keer proberen!
Altijd leuk om te zien dat de oudere games een 60fps mode krijgen.
Vind het wel goed dat het nu in een vorm van gratis update komt ipv een verkapte "remaster" waar je dan weer een premium voor moet gaan betalen.
Als ze nu ook eens die cross-save feature eens toevoegen waar stevig naar gehint werd toen Ubisoft Connect uit kwam..
Zou AC:Odyssey graag op GamePass zien.
Die game is voor 10 a 15 euro te koop. Eerlijk gezegd bewijst dit wel dat mensen die gamepass hebben eigenlijk bijna nooit meer games kopen...
Spreek voor jezelf. Ik heb Tales of Arise en Diablo 2 Resurrected al voorbesteld. Juist Dankzij gamepass heb ik nog geld over voor andere games en waar ik anders een keuze had moeten maken heb ik nu toegang tot alles wat ik graag wil spelen.
Ik heb Diablo 2 gekocht, speel , af en toe ook nog AC Valhalla en CP 2077 en nog wat games die niet in Game Pass zitten. Niet alles zit daar in.
Klopt, sinds ik GamePass Ultimate heb, koop ik geen games meer, genoeg games en niet overal meer tijd voor.
Ook goede first party games komen bij release al direct naar GamePass, waardoor ook veel recente games direct beschikbaar zijn. (Zoals Halo en Forza Horizon 5)
Steam Sales bewijst dat mensen al jaren geen fysieke games meer kopen. Mijn kasten zijn zo leeg en opgeruimd sinds ik bergen aan fysieke games heb weg gedaan. Gamepass is de oplossing voor 1) weinig tijd hebben om echt te gamen 2) weinig ruimte hebben 3) geen 60-80€ meer willen betalen voor een AAA-titel die niet meer uniek aanvoelt.

Ik ben heel blij met mijn Gamepass, maar ik ga echt niet naar de Gamemania rennen voor een fysieke game die niet op Gamepass beschikbaar is. (En AC:Odyssey kost bij alle retailers nog minimaal €20 aldus budgetgaming.nl)
Steam Sales bewijst dat mensen al jaren geen fysieke games meer kopen.
Dat is volgens mij een hele andere discussie. Daar gaat het over de verschillen tussen fysiek en digitale verkopen. Maar dat is niet wat ik aankaart.
(En AC:Odyssey kost bij alle retailers nog minimaal €20 aldus budgetgaming.nl)
https://www.amazon.nl/dp/...1&linkCode=osi&th=1&psc=1
Deze opmerking slaat kant noch wal. Gebaseerd op wat @genosha zegt?
Ik ken voldoende mensen die nog games kopen naast GamePass. Ikzelf trouwens ook.
Als een game voor 15 euro te koop dan koop je hem toch gewoon? Blijkbaar wilt hij hem graag op gamepass hebben om hem te kunnen spelen en wil hij hem niet kopen.

Mijn punt is dat 15 euro tegenwoordig al teveel is voor gamepass eigenaren om een game te kopen. Mensen wachten af wat er op gamepass komt en spelen dat. (mijn ervaring met mensen die een xbox bezitten).
en de game is 70 euro zonder aanbieding.
is wel makkelijk kletsen zo.
Het gaat toch om de prijs op dit moment?
Via VPN zelfs voor 12 euro de ultimate edition :D zojuist besteld.

https://www.mtcgame.com/e...ition-xbox-one?aid=460159

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 24 augustus 2021 09:28]

https://www.amazon.nl/dp/...1&linkCode=osi&th=1&psc=1

Alstublieft. Waarom is mijn opmerking dom?

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 23 augustus 2021 23:04]

Dat is dus meer dan 10 a 15 euro.

Het is dom om te zeggen dat een uitspraak van één persoon iets algemeens bewijst, iets wat zelfs uitspraken van Microsoft zelf tegenspreekt:
https://www.gamesradar.co...g-overall-microsoft-says/

Edit: overigens wel een goede dat Amazon blijkbaar niet op budgetgaming staat, wist ik niet (maar ik koop ook bijna nooit fysieke games, heb ze liever digitaal).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 augustus 2021 23:21]

Edit: overigens wel een goede dat Amazon blijkbaar niet op budgetgaming staat, wist ik niet (maar ik koop ook bijna nooit fysieke games, heb ze liever digitaal).
Het is 1,75 euro meer dan 15 euro... Dus niet direct roepen dat iemand het niet correct heeft om alleen maar een punt te maken.

Want ik heb blijkbaar een gevoelige snaar hier geraakt want iedereen duikt er weer op..
Verschil met 15 euro is niet zo groot nee, maar je zei 10 a 15 euro en dat suggereert dat hij ook voor 10 euro langs komt en 15 meer een bovengrens is. Je gevoel voor hoe duur de game is klopte gewoon niet. 10 of 17 is best een significant verschil.

En verder gaat het meer om het generaliseren wat je doet en hele groepen mensen weg zetten alsof ze geen geld over zouden hebben voor games (oftewel, je noemt ze/ons gierig). Ik heb zelf ac odyssey ook net gekocht (voor de tweede keer, heb hem al voor pc). Valhalla had ik ook gekocht, net als wel meer games dit jaar. Ook ben ik sinds gamepass juist meer dlc gaan kopen omdat ik een game via gamepass ontdekt heb, meer wil en de uitgever wel wat extra gun omdat ik voor mijn gevoel de game voor niks heb (niet echt voor niks natuurlijk, maar via gamepass). Voor mij klopt jouw algemene en beledigende stelling dus niet.

Dat 'iedereen er op duikt' betekent verder niet dat je een gevoelige snaar raakt. Als ik jou iets lelijks noem en jij reageert daar geërgerd op, heb ik dan een gevoelige snaar geraakt? Of was ik gewoon een botte boer en krijg ik mijn verdiende loon? Ik denk dat tweede.
Ook ben ik sinds gamepass juist meer dlc gaan kopen omdat ik een game via gamepass ontdekt heb
Dit dus. Ik heb echt zoveel nieuws ontdekt dankzij Gamepass. Nog geen 5 jaar terug zou ik een game als Hades nooit hebben aangeraakt, nu ben ik blij dat ik heb gedownload heb. Het past precies in mijn ruimte om te gamen. Zo heb ik maanden terug ook Yakuza gedownload. Mijn PS-vrienden konden er nooit over ophouden, ik heb in het verleden zelfs overwogen om alleen voor Yakuza een PS te kopen alleen maar voor die ervaring. En nu ben ik heel erg blij dat ik dat niet gedaan heb. Het zijn prima games, maar ik zou liever mijn Dreamcast aansluiten om weer 30 uur in Shenmue te slijten dan deeltje 5 van Yakuza doorploeteren.
In juli is die nog 13 euro geweest:

pricewatch: Assassin's Creed: Odyssey, Xbox One

Vandaar tussen 10 en 15 euro... Die game is al een paar jaar oud en vaker in de aanbieding.
En verder gaat het meer om het generaliseren wat je doet en hele groepen mensen weg zetten alsof ze geen geld over zouden hebben voor games (oftewel, je noemt ze/ons gierig)
Dit is ook wel erg overdreven eerlijk gezegd. Iedereen om mij heen en ook op het xbox forum hoor ik bijna alleen nog maar over games op gamepass en vrij weinig over andere games. Mijn idee is dat gamepass de industrie kapot maakt (mijn mening)

Net zoals de streaming diensten nu doen. Disney+ die films te huur zet die nu ook in de bioscoop zijn. Corona geeft Disney+ aan. Maar de marge is een stuk groter op hun eigen platform. Niet heel goed nieuws voor de bioscopen...

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 23 augustus 2021 23:51]

Indie games worden sinds GamePass veel meer gespeeld. Er worden veel meer games ontdekt die men anders nooit gespeeld zou hebben. Ik kan zelf zo tien games opnoemen. Maar goed, de tijd zal het uitwijzen
Lol lol

Ooit over nagedacht dat men nu meer games speelt dóór Gamepass? Het Xbox Series forum heeft veeeel meer berichten dan het PS5 omdat (blijkt uit mijn mening euh onderzoek) er meer games gespeeld worden dan op de PS5 ;)
Het Xbox Series forum heeft veeeel meer berichten dan het PS5 omdat (blijkt uit mijn mening euh onderzoek) er meer games gespeeld worden dan op de PS5
De enige reden dat het forum van xbox op tweakers meer berichten heeft is omdat hier op Tweakers de meeste xbox fans zitten. Op elke andere website wordt er meer over PS5 gepraat. Ook logisch, tweakers is een tech/it website van origine. Dus veel meer Microsoft aanhangers.
Ik kan je best wat voorbeelden sturen als je dat graag wilt:

PS5 1367 pagina's:

https://www.budgetgaming....814&forum_id=8&start=1367

Series x 312 pagina's:

https://www.budgetgaming...._id=10&start=312#c1839844

PS5: 1,5 miljoen abonnees:

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Series x 0,8 miljoen abonnees:

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Reddit zegt niet zoveel over het aantal posts. Maar dan heb je een idee.
Ooit over nagedacht dat men nu meer games speelt dóór Gamepass?
Ik mis hier ook even de onderbouwing hoor.
Ik maakte maar een grapje omdat ik net als jij geen onderbouwing geef. Het enige verschil is dat ik niet net doe alsof ik feiten verkondig 👍
Ik ben wel verrast dat het series topic harder loopt dan die van PS5. Xbox one vs PS4 was dat namelijk absoluut niet zo. Ook hier zaten veel meer PlayStation gamers dan Xbox. Tweakers zijn wellicht wel de doelgroep die sneller omschakelt als de wind draait terwijl de 'massa' nog bij het oude blijft hangen. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat PlayStation oud nieuws is of zo, maar Xbox is wel absoluut aan een comeback bezig (verder vind ik dat ze prima naast elkaar kunnen bestaan en het helemaal niet goed is wanneer één partij te veel macht krijgt).

Dat er in het Xbox series topic veel over gamepass games gesproken wordt is logisch, die games heeft iedereen toegang tot en dus als iemand er iets over zegt kan iedereen ze zo even proberen en er over meepraten. Ik zie echter geregeld nog mensen zeggen dat ze iets gekocht hebben, vooral de vaste gasten zeg maar. Verder komen ook alle first party titels in gamepass en het is toch logisch dat die veel aandacht krijgen? Dat zou ook zo zijn als ze niet in gamepass zaten.
Tweakers zijn wellicht wel de doelgroep die sneller omschakelt als de wind draait terwijl de 'massa' nog bij het oude blijft hangen.
Zou kunnen dat tweakers Early adopters zijn. Echter zijn er nog weinig echte tweakers te vinden op tweakers. Maar ik denk ook dat veel Playstation gamers op andere fora zijn gaan zitten eerlijk gezegd. Het is niet heel leuk op het Playstation forum hier tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 24 augustus 2021 12:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True