EvLeaks toont afbeeldingen van Fitbit Charge 5 met kleurenscherm

Er zijn ogenschijnlijk officiële renders van de Fitbit Charge 5 online gekomen. Uit de afbeeldingen blijkt dat het nieuwe wearable van het Google-dochterbedrijf een kleurenscherm krijgt dat afgeronde hoeken heeft.

Net als in april geïntroduceerde Fitbit Luxe krijgt de Fitbit Charge 5 een scherm met afgeronde hoeken, blijkt uit de renders die Evan Blass op zijn Twitter-account @evleaks heeft gezet. Aan de randen van de wearable zitten glanzende panelen. Het lijkt erop dat dit elementen zijn voor capacitieve bediening via aanrakingen. Ook de Fitbit Charge 4, die vorig jaar in april uitkwam voor 150 euro, had dergelijke bediening.

De bedieningselementen zijn bij de Charge 5 groter en ook is het kleurenscherm nieuw. De voorganger heeft een monochroom scherm. Verdere details over de specificaties en mogelijkheden van de Fitbit Charge 5 zijn nog niet bekend. De voorganger is een waterbestendig fitnesshorloge met een ingebouwde gps en Spotify-bediening.

Wanneer de Fitbit Charge 5 officieel wordt aangekondigd, is nog niet bekend. Het wordt na de Ace 3 en Luxe de derde wearable van Fitbit die verschijnt sinds de overname van het bedrijf door Google is afgerond.

Fitbit Charge 5 - Afbeeldingen: EvLeaksFitbit Charge 5 - Afbeeldingen: EvLeaksFitbit Charge 5 - Afbeeldingen: EvLeaksFitbit Charge 5 - Afbeeldingen: EvLeaksFitbit Charge 5 - Afbeeldingen: EvLeaksFitbit Charge 5 - Afbeeldingen: EvLeaks

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-08-2021 • 13:48

28

Reacties (28)

Sorteer op:

Weergave:

Ben vooral benieuwd of dat de HeartRate nu wel te koppelen is aan Strava & Zwift met deze nieuwe versie.
Voor de volledigheid. Met de bestaande charges wordt HR niet over Bluetooth verzonden buiten de apps van Fitbit om.
Mn huidige device kan dit niet en FitBit lijkt aardig vasthoudend te zijn in de mogelijkheden.
En niet te vergeten de (tot nu toe ontbrekende) mogelijkheid om te koppelen met Apple health en Google fit…
Deze wens staat al 7 jaar in de top van meest-gevraagde features maar:
  • Integrate with iOS Health.: not currently planned
  • Integration with Google fit.: not currently planned.
Wanneer je gebruikers third-party apps ontwikkelen en gebruiken om je data ergens in te krijgen doe je als smartwatch-fabrikant naar mijn mening iets verkeerd.

Als ze de koppelinsmogelijkheden en de matige hardware-/software-kwaliteit onder handen hebben genomen kan dit zomaar een omkeerpunt zijn voor Fitbit.

[Reactie gewijzigd door Gody op 23 juli 2024 09:30]

Nu Fitbit is overgenomen door Google zou je toch wel verwachten dat ze op z'n minst integratie met Google Fit gaan inbouwen.
...matige hardware-kwaliteit...
Ik weet niet wat je daarmee precies bedoelt (specifiek Fitbit-model? en wat is er dan mis mee?). Ik heb een Charge 4 en ik kan niet zo snel bedenken wat er matig zou zijn aan de hardware. Het is een stevig ding en de batterij gaat ongeveer een week mee.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 23 juli 2024 09:30]

Precies, zeker nu verwacht je op zijn minst dat soort support.

Oeps, ik heb mijn reactie aangepast naar hardware/software issues gezien ik niet zeker weet waar het aan ligt. Dit is gebaseerd op de herhaalde issues die wij (en vele anderen) hebben gehad met charge 2, 3 en 4 horloges waarbij het scherm op willekeurige momenten stopt met aangaan. Er is dan een verbinding met de laadkabel of een reset nodig om het scherm weer aan te laten gaan.
Wie een beetje serieus sport heeft toch geen fitbit? Dat lijken mij meer features voor Garmin enzo.
Genoeg mensen gebruiken fitbit. Niet iedereen heeft het geld voor een duur horloge van 300+ euro om alleen mee te sporten. Fitbit is daarvoor dus een prima keuze. Al die poespas wat ik persoonlijk niet nodig heb met een horloge zoals apple/samsung/garmin. Simpel en goedkope keuze.
Dan komt toch weer de vraag, betaal je het dan niet gewoon met je data aan google? Geen idee natuurlijk of Garmin beter met je data omgaat.
Wat nog het beste is op het gebied van privacy momenteel, is een Xiaomi / Amazfit band met Gadgetbridge. Dan gaat er helemaal geen data meer naar wie dan ook.

Niet het beste qua sport accuraatheid hoor, maar dat is meer een niche groep.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 09:30]

Alleen beginnen de Garmin horloges niet bij 300 euro? Dan heb je namelijk gelijk een van hun topmodellen in huis. Garmin heeft zo goed een fitbit-achtige oplossing in vorm van de Vivosmart, maar omdat dit soort smalle horloges doorgaans slechte HR-meting doen nemen veel sporters een serieuzer horloge zoals de Forerunner 45 (zo'n 150 euro).
De meeste die serieuzer naar hun hartslag kijken koppelen dan vaak ook een losse hartslagsensor aan hun Forerunner/Edge etc. devices voor betere accuratesse.
Dat is dan weer een overtreffende trap. Veel reguliere sporters zijn al blij genoeg met de redelijke nauwkeurigheid van een serieuzer horloge. Punt was meer dat men niet zaken als 80 ipv 160 wil zien omdat de sensor dermate slecht is dat ie de pulsen half (of dubbel) gaat meten. Mooi synoniem voor 'nauwkeurigheid' trouwens ;)

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 23 juli 2024 09:30]

Klopt, maar je krijgt dan ook een veel beter product dan een fitbit. Mijn vriendin heeft 3 fitbits gehad, maar we zijn helemaal klaar met de kwaliteits issues, en ze heeft nu een garmin venu 2.

In onze vriendenkring alleen al ken ik 3 mensen bij wie het scherm van hun fitbit charge gebarsten is …

[Reactie gewijzigd door spoonman op 23 juli 2024 09:30]

Een (garmin)hartband van 65 euro en een telefoon die je al hebt is voor 9/10 mensen een beter/accurater inzicht in hun inspanning dan zo'n mode item als een Fitbit. Daarbij komt nog dat veel mensen naar de sportschool gaan maar daar absoluut niet bezig zijn met sport, die hebben dit soort dingen al helemaal niet nodig maar zijn wel de beoogde doelgroep van Fitbit en consorten.

Oh en ik vergeet nog de sudden-death issues met Fitbit devices en nul reactie van Fitbit ook al zit je slechts enkele weken buiten de garantie.. was bij Garmin geen probleem al is daar de Edge Explore ook niet vrij van vastlopers.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 23 juli 2024 09:30]

Op zich ben ik het met je eens, maar wat als je begint en al wel een fitbit hebt? Daarnaast is het nu voor sommige juist een rede om geen fitbit te nemen.
Ik heb een Fitbit en een Garmin, maar vind de Garmin echt een draak vergeleken met de Fitbit. De bediening en betrouwbaarheid van de Garmin vielen mij zwaar tegen.

P.S. Ik sport, maar niet heel serieus.
Dank voor je reactie.
Wat is serieus sporten. Dat deed ik 20 jaar geleden in wedstrijdverband op de weg. Maar toen was die techniek er allemaal niet zoals het nu er is.

Tegenwoordig zijn het geen wedstrijden meer op de weg, maar is het liefhebberij en voor de fun op de Tacx en Zwift. Zeg maar het wegtikken van PR's. Misschien voor sommige ook serieus, maar voor mij persoonlijk niet te vergelijken met serieus sporten :)
Naja wat is serieus, dat is voor iedereen anders. Maar bijv 40-50 km per week hardlopen is toch al dermate serieus dat je je af moet vragen of een Fitbit genoeg is.

Ook als je wilt koppelen met strava/zwift geeft al aan dat je toch al 'serieuzer' bezig bent dan de gemiddelde hobbysporter. Ik ken wat mensen die zwift gebruiken en die hebben toch wel redelijk duur spul. Dus dan is er vaak ook wel budget voor een Garmin.
Budget an sich is er. Alleen een op zich werkend horloge aan de kant leggen voor 1 feature die er half in blijkt te zitten is jammer.

Ach er zijn grotere problemen laten we het daar op houden.
40 a 50 km is perfect hoor voor een fitbit..
koppelt prima met strava trouwens.
Moet zeggen dat mijn hartslagmeter van de Luxe bijna zo goed als gelijk is met een zelfstandige bloeddrukmeter.

Ben zelf afgestapt van de Garmin Fenix serie omdat ik weer terug ben gestapt naar een domme horloge maar de Luxe is draag ik om mijn rechterpols, is zeer minimaal en registreert mij 24/7 dus ben best blij met deze.

Overigens de Luxe doe ik ook nog is 7/8 dagen mee op een lading sinds aanschaf, wordt geloof ik tot 5 dagen mee geadverteerd.

Nieuwsitem gaat over de Charge 5 maar dacht gooi een spontane reactie over een Fitbit :)

[Reactie gewijzigd door beezjeh op 23 juli 2024 09:30]

7/8 dagen? Mijn Withings Steel HR doet het een maand op een enkele lading en ziet er als een normaal analoog horloge uit. Voor mij absoluut de sweetspot tussen smart en analoog.
Ja ok maar dat is geen sporthorloge.
Ja mijn oude Fenix 6x Sapphire deed ik 4 tot 7(geen 6) weken mee 😉

[Reactie gewijzigd door beezjeh op 23 juli 2024 09:30]

Ik heb zelf de charge 4 en ben er zeer tevreden over. Wat ik jammer vond van de Luxe is dat het scherm behoorlijk kleiner is dan de 4. Ik kan niet goed opmaken of dat ook zo is bij de 5 uit de foto’s….

Mocht het scherm vergelijkbaar zijn qua grootte en de accu ook een week meegaan, dan zou dit wel eens mijn volgende fitbit kunnen zijn. Vind de 4 verder een prima apparaatje.
2 charge fitbits gehad (meer nog met de refurbished exemplaren na reparatie) en een Aria weegschaal. Allemaal gaven ze de geest na ongeveer een jaar of anderhalf.

n=1, maar ik zou het ten zeerste afraden. Goedkoop is duurkoop. Ik denk dat het business model misschien zelfs zo is dat de levensduur expres kort is.
Zoveel staat er toch ook niet in het artikel bijhalve het uiterlijk?

Ik hoop dat FitBit iets zal doen met Wear OS in navolging van Samsung. Dan is de kans dat het platform groter wordt en dan ook serieus kan concurreren met de Apple Watch.
Schermpjes die niet barsten na een jaar, dat zou pas een innovatie zijn ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.