Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rocket League blokkeert matchmaking voor spelers die vaak Casual-potjes verlaten

Seizoen vier van Rocket League is woensdag begonnen en daarin wordt strenger opgetreden tegen spelers die regelmatig Casual Matches verlaten. Zij kunnen tijdelijk geweerd worden bij het matchmakingproces. Ook komt er een optie om rondes af te breken.

Ontwikkelaar Psyonix schrijft in zijn uiteenzetting over de vernieuwingen van het vierde seizoen over 'verbeteringen voor Casual Matches'. Daarin zegt het bedrijf dat het frustrerend kan zijn als teamgenoten vroegtijdig deze wedstrijden verlaten. Om deze situatie te verbeteren, komt er een optie om de wedstrijd voortijdig te beëindigen, zoals dat ook al kan bij de Competitive Matches. Alle resterende spelers moeten daar wel mee instemmen.

Daarnaast richt Psyonix zijn pijlen op spelers die voortdurend Casual Matches verlaten. Die spelers kunnen te maken krijgen met een tijdelijke schorsing voor het matchmakingproces, wat betekent dat ze gedurende een bepaalde periode niet in een wedstrijd kunnen belanden. Deze verbanningen worden steeds langer naarmate een speler meer Casual Matches voortijdig verlaat. Spelers die slechts af en toe dergelijke rondes verlaten voordat er een winnaar is, krijgen niet te maken met deze maatregelen. Overigens worden er bots ingezet om spelers direct te vervangen als ze een ronde verlaten. Die bots kunnen op hun beurt weer worden vervangen door andere, nieuwe spelers als die zich aandienen.

Deze vernieuwing leidt tot verdeeldheid onder spelers. Op Reddit staat een bericht met bijna 14.000 upvotes waarin de auteur zijn ongenoegen laat blijken over de wijziging. Hij zegt dat de rondes niet voor niets met de term 'informeel' worden aangeduid. Een andere speler valt hem bij en zegt dat hij Casual-rondes met enige regelmaat onderbreekt als hij als ouder ineens moet ingrijpen om voor zijn kinderen te zorgen. Hij stipt aan dat ook deze rondes wel eens langer dan dertig minuten kunnen duren, al is dat doorgaans een stuk korter. Het overkoepelende bezwaar is vooral dat met dit strengere beleid het onderscheid tussen Casual en Competitive te veel vervaagt.

Er zijn echter ook spelers die het kunnen waarderen dat Psyonix strenger gaat optreden tegen spelers die rondes verlaten. Zo is er een speler die zich in de discussie mengt en aanstipt hoe negatief de situatie in Casual-modus is geworden. Volgens hem is het nu zo erg geworden dat je zomaar vier rondes achter elkaar kan spelen, zonder dat er een ook daadwerkelijk wordt afgemaakt. Hij zegt dat het zeldzaam is dat een gehele lobby ook gedurende de hele ronde blijft spelen. Het nieuwe beleid is in zijn ogen redelijk, omdat er niet meteen voor een of een paar keer straffen worden uitgedeeld.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-08-2021 • 11:15

234 Linkedin

Reacties (234)

Wijzig sortering
Let vooral op het sleutelwoord "voortdurend". Dit raakt niet mensen die incidenteel weglopen van hun computer of die een potje om wat voor reden dan ook niet leuk vinden en verlaten. Het gaat om mensen die verschillende potjes per dag niet afmaken.

Ik ben het op zich eens met deze wijziging, want het is nogal irritant als spelers het potje van 5 minuten verlaten na één tegengoal binnen 30 seconden. Alsof je dan al kunt voorspellen dat het niks meer wordt.

Aan de andere kant mag de game er ook wel eens voor gaan zorgen dat je niet wordt gedropt in potjes waarin jouw team 0-3 achter staat en er nog anderhalve minuut te spelen is. Edit: dat is allebei gefixt! *O*

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 11 augustus 2021 11:50]

Nee het is:
there will be no penalty for leaving one Casual match per day
Voortdurend is toch wel iets meer dan 1x per dag, ik ken mensen die alleen RL casual spelen omdat ze gewoon vaak weg moeten van hun PC voor een kind, telefoon of wat dan ook. Sommige dingen zijn belangrijker dan de game en mensen hebben vaak gewoon weinig tijd.
Maar vind je het dan wel OK dat die mensen de tijd van hun teammaten verkloten, die hebben misschien ook wel weinig tijd en dan is het zeer vervelend als mensen constant AFK gaan of de game verlaten.

Dat iemand een keer onverwacht bij een noodgeval met de kinderen (of iets anders) een game moet verlaten kan ik zeker inkomen, maar gebeurt zoiets 1x per dag of vaker, lijkt me normaal gesproken niet. Je ziet ook mensen weglopen om ieder wissewasje en dat mag best aangepakt worden, als je echt op alles wil kunnen reageren, ga dan niet de commitment van een multiplayer game aan op dat moment, maar doe dat alleen op de momenten waar je niet gestoord wordt zodat je niet andermans tijd en game ervaring verprust voor die mensen, denk daar ook even aan. Is de kans groot dat je gestoord kan worden, speel dan gewoon een singleplayer game zodat jouw interrupties niet het probleem van anderen worden.
Casual wil zeggen dat het relax spelen is zonder stress om te moeten winnen. Dus balance moet er zijn.
Dat is 5 vs 5 of wat dan ook. Dan is het relaxed spelen.
Als er iemand leaved uit je team dan is het 4 vs 5 dus moet je als nog strijden om kans te maken om te winnen. Dit is een strijd wat hoort bij competitive. En niet bij casual spelen.

In call of duty heb je ook vaak leavers. Dan word je afgeslacht omdat enemy team in de meerderheid is. En de meeste vinden dat niet leuk dus leaven ook. Zo word de schade alleen maar groter voor het verliezende team. En dit noemen ze dan casual. Je speelt niet met de gedachte dat je team uit elkaar kan vallen en dan afgeslacht word, maar gewoon lol hebben zonder dat het je boeit wat de eind score word. Maar dan wel eerlijk met 2 volle teams.

Ik denk dat je wel weet wat ik probeer uit te leggen.

[Reactie gewijzigd door Holmindeboks op 11 augustus 2021 13:19]

Casual zie ik meer als geen ranking, dan een vrijbrief om maar te komen en te gaan wanneer je wil (niet alleen bij rocket league trouwens), unranked / casual game modes heb je bij zeer veel online games, en nee, de kans op leavers is daarbij voor zover ik weet nergens een geadverteerde eigenschap van de gamemode (in ieder geval niet in de online games die ik speel met zulke spelopties).

Dat je minder skilled spelers kan verwachten, of mensen die misschien niet iedere tactic kennen en 'gewoon maar wat doen', dat is een eigenschap die ik verwacht bij een casual game modes. Mensen die om eider wissewasje leaven / afk gaan, nee dat hoef je naar mijn mening echt niet te verwachten en zou ook niet geaccepteerd moeten worden, het is immers zeer egoïstisch.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 11 augustus 2021 12:08]

Als je letterlijk geen 5 minuten tijd hebt om een potje af te maken hoor je volgens mij uberhaupt niet te gaan online gamen. Als een potje nou 30 minuten zou duren zou ik het nog snappen dan is het lastig.
Als je een keertje eerder vertrekt is het ook geen probleem. Het gaat om der veelvoudig te vroeg verlaten van de potjes.
Wel grappig dat mensen hun eigen verantwoordelijkheden zien als iets wat zij dan maar moeten afwentelen op anderen.
"Ik kan het potje niet afmaken omdat ik voor mijn kind(eren) moet zorgen."
Dus dan moeten anderen daar maar rekening mee houden?
Misschien zijn dat de momenten waarop je moet redeneren dat dit soort momenten niet opportuun zijn om een multispeler spel te beginnen.

En ja... dat is vervelend voor mensen met kinderen. Jammer maar zo werkt het nu eenmaal.
Ik was er niet bij toen je het kind maakte, ik hoef er ook niet de last te ondervinden als jij te laat besluit opeens wel de juiste prioriteiten te gaan stellen.

En dat is ook van toepassing op andere omstandigheden, pak zelf je verantwoordelijkheid.
Ik begrijp dat ik nu als een oude lul overkom maar "vroeger" speelde je een spel op de momenten dat je de tijd had om het af te maken. Tegenwoordig is spelen een kernactiviteit geworden die meer prioriteit krijgt dan de dagelijkse taken.
En voor wat betreft de kinderen die nu de dupe zijn van hun korte aandachtsspanne of omdat ze niet tegen hun verlies kunnen... prima toch dat ze niet zomaar kunnen stoppen. Echte leven heeft ook consequenties. Die les leren is evolutionair gezien het doel van "spelen".
Je kan gewoon ranked spelen als je volledige potjes wil doen. Al verlaten daar mensen ook nog weleens de wedstrijd. Misschien zou het beter zijn ranked/unranked/casual als optie te hebben.
Dan speel je geen online team games, simpel als dat.
Dat ze kinders hebben moet niet ineens andermans probleem worden.

Inderdaad, sommige dingen zijn belangrijker dan de game. Dus dan speel je de game niet.
Ga lekker een single player game spelen die je op pauze kan zetten.

Prima dat ze dit gedrag afstraffen, is zwaar irritant voor andere spelers, casual of niet.
Dus omdat ik een kind heb mag ik niet meer online gamen? Wel heel kort door de bocht, elke situatie is anders. Wanneer mijn zoontje (10) mij nodig heeft dan weeg ik de prioriteiten. Kan het wachten, dan geef ik aan dat ik na het potje naar hem toe kom. Maar wanneer hij huilend met een geschaafde knie thuis komt dan stop ik toch echt met gamen. Mag ik dan niet meer een casual online potje spelen omdat mijn zoontje buiten aan het spelen is? Beetje de omgekeerde wereld, als je het zo belangrijk vind dan speel jij toch gewoon ranked potjes, daar heb je ook gamers voor elk niveau.

edit: en de negative modders zijn ook weer actief, gg

edit2: @all reageerders, ik reageer op de stelling van Zoop dan ik dan niet meer online mag gamen.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 11 augustus 2021 13:12]

Je mag absoluut online spelen. Het probleem is echter dat je niet alleen zelf disconnect. Je verpest eigenlijk het complete potje voor de andere spelers. Ik vind dat daar zeker iets voor te zeggen is. Het is vreselijk irritant als je een online spel speelt waar de teams vast staan, en iemand opeens vertrekt.

Mensen spelen casual om te oefenen en ranked om een hogere rank te krijgen.

Ik snap uiteraard dat je kind belangrijk is en dat je daar tijd voor maakt, maar dat zou niet het probleem van anderen moeten worden.
Niet iedereen heeft de vrienden om mee samen te spelen, of heeft even tijd voor 1 potje die die even wilt doen. Het is gewoon vreselijk irritant als je dan in dat potje mensen hebt die leaven waardoor het potje nagenoeg afgelopen is. Je speelt een team spel. Je bent niet de enige in dat team. Gedraag je dan ook sociaal.

Deze spellen die kosten nou eenmaal tijd om te doen. Als jij zo een leven hebt dat je meerdere malen per dag een potje te vroeg moet afsluiten omdat er iets gebeurd terwijl je weet dat een potje gemiddeld x minuten duurt, dan ben jij het probleem. Dat heeft niks te maken met mijn normen en waarden op een ander afvuren.

En er is genoeg geklaagd over deze game-modi en de leavers bij de maker, waarom denk je anders dat deze wijziging er gekomen is?

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 11 augustus 2021 16:21]

Hij reageert op een discussie waar het er juist om gaat dat mensen voortdurend te vroeg disconnecten. Als iemand 1 maal te vroeg vertrekt, dan gaat dit helemaal niet over hem en heeft die er ook geen last van.

En lastig vallen? Je weet toch wel dat je hier op een publieke website zit? Als je reageert dan kan je reacties terug krijgen. Als dat valt onder het noemer lastig vallen, dan moet je niet reageren.
Rocket League casual gamemodes hebben óók een MMR.
Je wordt bij casual op eenzelfde manier bij gelijke MMR neergezet als bij ranked. Al is er wel iets meer ruimte gegeven in het selectieproces.

Ik vind dat, omdat deze score er is, het hele team gedeelde verantwoordelijkheid heeft over de uitkomst van het potje. En daarmee dus invloed uitoefent op hun teammates.
Het is al schijt-irritant wanneer een teammate niet serieus speelt en bewust de boel loopt te verkloten, omdat hij zelf voor iedereen bepaald dat het volgens zijn eigen beleveniswereld okay is.

Nee man, zodra je ook maar een beetje gedeelde verantwoordelijkheid hebt over het doen van je team - doordat je je in een online versus game in een team verbindt dat vast staat voor het hele potje - moet je die verantwoordelijkheid ook nemen en niet bewust slecht gaan spelen, of op eigen initiatief het spel te verlaten.
Je gaat immers een ongeschreven regel aan dat je met je onbekende teammates een heel potje je best gaat doen.

In een shooter waar men continu respawned en er mensen vrijelijk op en aan de server komen, vind ik dat geen probleem. Dan weet je vrijwel zeker dat iemand jouw kleine stukje verantwoordelijkheid over neemt, en dat iedereen er op voorbereid is dat er mensen op elk moment kunnen vertrekken of bij komen.

Het heeft er eigenlijk dus niks mee te maken dat het een game is, maar dat er mensen zijn die redelijkerwijs iets van je verwachten zodra jij er voor kiest om deel te nemen. Dat is niet anders dan in welk type relatie ook. Werk, vriendschap, geliefde partners.
En dat gebeurd jou meerdere keren per dag? Zoja, dan "mag" je niet online team gamen, nee. Niemand heeft het hier over een enkele uitzondering.
We hebben het hier over het systeem dat RL gaat introduceren. Als je kind met een geschaafde knie thuis komt, en je quit, en je krijgt daar een 5 minuten ban voor, wat is het probleem dan precies? Niks toch? Nou dan.

Ik ben gewoon 100% mee eens dat een game je moet afstraffen als je tig keer op een dag quit, of dat nou casual is of niet. Dus de mensen die klagen over dit systeem "want ik heb kinderen" hebben naar mijn mening echt niets te zeiken. Als dit systeem een probleem voor je blijkt vanwege kinderen, dan is het tijd dat je iets anders gaat zoeken om te spelen wat wel bij jou thuissituatie past (en nee, dat is dus echt niet als er incidenteel iets opdoet).

Laat dit alsjeblieft een einde zijn aan dat jou persoonlijke situatie een probleem voor andere moet zijn.
Volgens mij moet rekening met elkaar houden van twee kanten komen.

Het zou egoïstisch zijn als wij alleen rekening moeten houden met mensen doe kinderen hebben en meerdere keren per dag een potje verknallen, omdat ze op hun kinderen moeten letten.

Als je kinderen hebt waar je op moet letten, lijkt mij het vanuit opvoeding verstandiger om je te focussen op je kinderen dan een game.

Zo voorkom je irritaties bij je medespelers, hebben je kinderen en jij profijt van. Er zitten genoeg uren in een dag om te kunnen gamen op een beter moment. Bijvoorbeeld als je kinderen op bed liggen ;)
Overdrijven is ook een kunst zeg 8)7

Wat maakt het jou dan in vredesnaam uit als je een penalty krijgt van vijf of tien minuten!¿

Er zit ook iemand aan de andere kant te gamen en hoe onbeschoft het ook klinkt, die kan het niks schelen wat er aan de andere kant gebeurd en wil gewoon zijn potje gamen.
Here are seven ban levels for Casual Playlists:
First - 0 Minutes
Second - 5 Minutes
Third - 10 Minutes
Fourth - 20 Minutes
Fifth - 40 Minutes
Sixth - 1 hour
Seventh or more - 2 hours
Once you progress beyond the first level, there is a 12-hour cooldown before the ban level de-escalates by one level.

Eerlijk gezegd vind ik deze tijden nog vrij acceptabel.

Als je een teamgame online speelt kan het uiteraard voorkomen dat je er een keer uit moet, de methodiek is er op gericht om early quitters die zonder reden (of ragequit) hem peren.
En als je een paar keer per dag, wel overwogen, de keus maakt om je team achter te laten is het misschien beter om die dag niet een teamgame te spelen.
Of bijvoorbeeld een multiplayer online spel waar je niet in teamverband speelt of de impact minder groot is. (Bv in counterstrike is de impact lager als je je team verlaat).

[update tijden gevonden]

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 11 augustus 2021 15:02]

Online gamen is prima. In een single player game s.v.p.

Gisteren zat ik in een 25-man raid toen iemand weg moest omdat zijn vriendin weeën kreeg. Kan gebeuren. Maar als dat elke week gebeurt dan wordt je niet meer uitgenodigd want je laat 24 anderen in de kou staan.
Mag hopen dat het niet elke week gebeurd dat zijn vrouw weeën krijgt.
Gisteren zat ik in een 25-man raid toen iemand weg moest omdat zijn vriendin weeën kreeg.
Mag hopen dat het niet elke week gebeurd dat zijn vrouw weeën krijgt.
Verstel maar niet aan zijn vrouw dat zijn vriendin weeën krijgt ;)

Ik denk dat iedereen gewoon even stil moet staan bij zichzelf. Ga ik disconnecten, ja, hoeveel dan?

En ook spelers moeten wat relaxter zijn, het kan gebeuren. Ik denk dat de uitgever wel een goede balans heeft gevonden.
Als je dan je prioriteiten afweegt vind je het schijnbaar ook niet erg als je de consequenties hiervan moet ondervinden. Prima toch?
Ik zit in een soortgelijke situatie en ik heb gemengde gevoelens bij deze aanpassingen. Ik snap dat het frustrerend is voor andere spelers als ik even snel iets voor mijn kind(eren) moet doen. Aan de andere kant: daar heb je casual voor. Echter vind ik het ook irritant als andere spelers de game verlaten omdat ze het niet meer zien zitten.

Ik zou een "ban" van 5 minuten prima vinden als ik meerdere malen per dag even weg moet om iets voor mijn kind(eren) te doen. Maar als dit vaker gebeurt, dan wordt de "ban" ook langer. Als de duur van de "ban" elke dag (of week/maand) gereset wordt, dan vind ik dat prima. Als dat niet gereset wordt, dan heb ik over enkele weken wel lange bans.

Edit: laat maar. Ik zie net dat er 12-uur cooldowns zijn :)

[Reactie gewijzigd door Kevin-de-Groot op 11 augustus 2021 14:04]

ik reageer op de stelling van Zoop dan ik dan niet meer online mag gamen.
Dat zei hij niet, hij zei letterlijk: geen online team games. En terecht, als je team games speelt heb je nu eenmaal ook een verantwoordelijkheid naar de rest van je team. Waarbij het overigens echt niet erg is als je een keertje door omstandigheden quit, dat kan iedereen overkomen.
Jij mag van mij best online gamen, maar als je een teamgame speelt is het rete irritant dat er steeds teamleden wegvallen om ze IRL iets moeten doen, geen zin meer hebben, of whatever de reden ook is, dat ze weggaan. Op deze manier kun je het kaf van het koren scheiden.

Maar jij vindt dus, omdat jij online wil spelen en meermaals per dag redenen hebt om het spel af te breken, andere mensen maar een k#$potje moeten hebben met bots?

Ik neem aan met de voorbeelden die jij noemt, en de genuanceerde afweging die je maakt (doe ik ook trouwens), dat je dit niet meerde malen per dag hebt? En het probleem voor jou hoogstens een keer een 5 min. ban kan worden. Dus volgens mij kun je nog prima online gamen.

PS: ik ben het niet eens met je redenatie (snap 'm overigens wel), alleen je bent wel on topic dus +1 imo.
Dat jij kinderen hebt is niet het probleem van anderen. Als dat je in de weg stat om fatsoenlijk online team-games af te maken dan is dat jammer maar helaas voor jou. Niet voor die andere spelers. Genoeg andere opties qua games waarbij je niet 5 andere mensen frustreert door te leaven.
Als je logischerwijs kunt verwachten dat je tijdens een potje weggeroepen kunt worden dan moet je gewoon geen online spelletje spelen waar andere van je afhankelijk zijn, dat is gewoon asociaal. Er zijn genoeg single player games te vinden.
Zoop zegt niks over online gamen, wel over online team gamen.

De rest van het team rekent op jou, dus als jij weg valt omdat je naar je kind moet kijken, maak je van jouw probleem hun probleem. Niet echt fair.

Ja het zijn casual matches, maar de penalties zijn ook niet echt zwaar.
Je zorgt maar dat je voldoende tijd hebt om een teambased multiplayer game af te maken. Dus omdat jij kinderen hebt moet je daar maar het probleem voor andere mensen van maken? Hou er dan maar mooi rekening mee en ga dan maar wat anders spelen dan een spel als Rocket League waarbij teamspel belangrijk is.

Er zitten soms dagen tussen dat je bijna elk potje spelen wel te maken hebt met leavers, als iedereen zelf besluit wat acceptabel is en wat niet, verpest je het spelplezier van de rest. Dat is egoistisch.

Het is juist een omgekeerde wereld dat de hele wereld maar rekening met jou moet houden.
Als ik een pakketje verwacht ga ik inderdaad niet een teambased game doen waar mijn teamgenoten van mij afhankelijk zijn. Dan sla ik dat potje Starcraft 2 of Smite wel even over en ga ik lekker even Battlefield spelen, of gewoon een single player.

Mooi argument een noodzaak, hoe vaak komt dat voor bij jou dat een buurman in blinde paniek bij jou aanbeld vanwege een ongeluk? Of dat je huis in de fik vliegt? Goed argument man, dat zal vast de oorzaak zijn van het introduceren van dit soort deserter bans.

Er kan altijd wat gebeuren ja, maar 9/10 van de leavers zijn ragequitters of eikels die met 1 of ander lulexcuus ineens niet voldoende tijd hebben.

Gezien het aantal huisbranden en zware ongelukken tegenover het aantal gamers, is het zwaar onwaarschijnlijk dat ik op sommige dagen tientallen van die mensen tegenkom die met zo'n spontane onvoorziene noodzaak te maken krijgen.
perfecte voorbeelden! Hoe vaak vliegt het huis in de fik, is er een ongeluk gebeurd of heeft je zoontje zich verwond? Waarschijnlijk minder dan 1x per dag... en je mag 1 keer een potje verlaten zonder consequenties. Het is net alsof ze bij Psyonix daar over nagedacht hebben!
Vreselijke hypothetische uitzonderlijke drogredenen. In zulke gevallen krijgen je dan eenmaal een 5 minuten ban, waar heb je het nou eigenlijk over?

Niemand hoor je klagen als je eens een keer je game niet kan afmaken. Het gaat hier vooral om als het stelselmatig meerdere keren gebeurd. En het penalty systeem wat RL gaat introduceren reflecteert dat wel.

"Ik heb kinderen" is naar mijn mening in ieder geval absoluut geen valide excuus om het niet met dit systeem eens te zijn. Als je verwacht dat dit systeem een probleem voor je zal vormen, betekend dus dat je meerdere keren per dag vroegtijdig quit. En dan is dit systeem dus bedoeld precies tegen mensen zoals jij.

Ik ben er in ieder geval erg blij mee.
Dan begrijpen jullie mij blijkbaar verkeerd. Ik ben absoluut niet tegen dit systeem, juist voorstander. Ik leer juist mijn kids om niet zomaar een potje te verlaten.

Ik meng mij in een side discussie waarin gesteld wordt dat wanneer je kinderen hebt je geen online games meer mag spelen.
Nee, de discussie is dat mensen tegen het systeem zouden zijn "want ik heb kinderen" dat is namelijk echt een debiel excuus en daar reageert iedereen terecht fel op. Dus ik snap ook niet waarom je dan zoveel tegengas geeft en met iedereen de discussie aan gaat.

Niemand, werkelijk, niemand zal je het ooit kwalijk nemen als je eens keertje moet quitten vanwege een noodgeval of een uitzondering. Want dat is ook echt niet het probleem waar casual RL mee geplaagd wordt. Het probleem is dan men te pas en te onpas quitten (meestal omdat ze aan het verliezen zijn). En dat mag terecht aangepakt worden.

Maar dan "ik heb kinderen" als excuus er tegen te gebruiken, tsja, dan schop je tegen behoorlijk wat schenen.

Dit draadje begon met met
Voortdurend is toch wel iets meer dan 1x per dag, ik ken mensen die alleen RL casual spelen omdat ze gewoon vaak weg moeten van hun PC voor een kind, telefoon of wat dan ook. Sommige dingen zijn belangrijker dan de game en mensen hebben vaak gewoon weinig tijd.
Meer dan 1x levert je een 5 minuten ban op, daarna 10 ... Als dit een probleem is vanwege kinderen, dan dien je gewoon geen online games te spelen. En daar reageerde jij dan weer zo fel op, hence deze hele discussie. Dus jij bent degene die verkeerd begrijpt ;)
Ik meng mij in een side discussie waarin gesteld wordt dat wanneer je kinderen hebt je geen online games meer mag spelen.
Dat lees ik er niet in terug, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Het punt dat gemaakt wordt is volgens mij dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen (en vooral het ervaren gebrek daaraan).

Als iemand in een situatie zit, waarbij de kans groot is dat diegene weg moet, dan was dat niet het moment om überhaupt een Rocket League potje te starten. Dat toch doen en dan met excuses aankomen, of dat excuus nu kinderen, huisdieren of postbezorgers zijn, maakt me niet uit. Ik vind het vrij egoïstisch om het eigen plezier boven dat van een ander te zetten en ben blij dat er nu wat aan gedaan wordt. Of je nu 1x of 3x per dag weg mag zonder gevolgen maakt me trouwens ook niet zoveel uit, het gaat mij vooral om de mensen die herhaaldelijk snel een partij verlaten en dus geen oog hebben voor wat hun acties betekenen voor anderen. Dat kan het plezier in een spel behoorlijk bederven en daar hebben we allemaal een verantwoordelijkheid in, wat mensen blijkbaar beter beseffen als er een (naar mijn mening lichte) straf op staat.

Dat ligt vooral bij games met een beperkt aantal spelers als Rocket League, Age of Empire, FIFA of moba's gevoelig en niet bij massa multiplayer games als Battlefield. Dus het is ook nog niet eens dat men dan helemaal geen online game moet starten, maar even zelf na moeten denken of het handig is om nu een 2v2 te beginnen. Als matches doorgaans een half uur duren en je hebt een kwartier, dan is dat dus geen geschikte spelvariant.
Mensen met kinderen mogen meedoen aan teambased games. Alleen moet je zelf zorgen dat je zaken op orde zijn voordat je een game joined. Onvoorziene omstandigheden zijn altijd mogelijk dat is niet alleen als je kinderen hebt. Als ik alleen met de kleine ben weet ik dat ik geen activiteit moet beginnen (en dat kan al iets heel simpele zijn) die lastig zijn te onderbreken. We moeten alleen niet in een cultuur terecht komen waarin iemands probleem (zaken niet op orde hebben) het probleem van het team wordt. Daar hoeven andere simpelweg geen verantwoordelijkheid voor te dragen. Die verwachten dat als iemand met het team samen een pot wil spelen ze daar ook tot instaan zijn.
"Dan speel je geen online team games" was een reactie op "ik ken mensen die alleen RL casual spelen omdat ze gewoon vaak weg moeten van hun PC voor een kind, telefoon of wat dan ook".

Als het je vaak gebeurt, dan zou je inderdaad geen online team based games moeten spelen, of de momenten waarop je dat doet afstemmen op momenten dat je wel gewoon potjes af kan maken. Mogen is een groot woord, maar ja, je mag ook afgestraft worden voor de hinder die je er mee veroorzaakt.

[Reactie gewijzigd door ZinloosGeweldig op 11 augustus 2021 14:46]

Er kan inderdaad altijd wel eens iets gebeuren. In dat geval wordt er ook geen actie ondernomen. Maar als er bij jou om de haverklap iets gebeurt waardoor je de match moet verlaten, dan verpest je telkens het spelplezier van de andere spelers. Ik vind dit dus een correcte maatregel.

Om die reden speel ik trouwens zelf ook enkel online als mijn dochtertje slaapt.
Wanneer de buurman in paniek aanbeld bij jou omdat zijn vrouw een ongeluk heeft gehad, dan roep jij, bel maar 112 ik ben aan het online gamen?
Wil je nou zeggen dat jij structureel meerdere keren per dag ongelukken tegen komt waarvoor je 112 moet bellen? :+ Zo nee: dan is dat niet heel erg relevant voor dit nieuwsartikel. Dit gaat om mensen die voortdurend weggaan.

Iets realistischer: als je kinderen hebt die zodanig veel aandacht vereisen dat je aan de lopende band moet weglopen, dan kan je in een team-game de lol van je medespelers best wat ontnemen.

Een oplossing zou ook nog zijn om "leavers" bij elkaar in te delen. En eventueel in de settings een optie dat je daar sowieso ingedeeld wil worden, omdat je al weet dat je om de haverklap wegloopt. Ideaal voor die drukke ouders die wel waarde hechten aan slechts 10 minuten gamen, ook al moeten ze daarna weer weg.
Helemaal mee eens.

Natuurlijk zijn er bij iedereen wel eens onverwachte situaties. Maar dat kan geen dagelijks voorkomende kwestie zijn. Wacht dan tot de kids slapen ofzo.

Goed, in de praktijk heb ik toch de meeste problemen met mensen die gelijk opgeven zodra het wat minder gaat. Eerst flink klagen en dan vertrekken. Dit terwijl je met een beetje mazzel vaak nog kan winnen.
Je logica klopt niet en je maakt verkeerde aannames over casual VS ranked.

Het vrijelijk joinen en leaven in een game heeft niks met casual VS ranked te maken, maar alles met het type game en de gamemode. En met gamemode bedoelen we hier niet 2v2 of 3v3, want de gamemode is daar nog steeds soccar.

Dat een game zowel een ranked als unranked modus heeft, wil niet zeggen dat je bil verantwoordelijkheid hebt wanneer je unranked speelt. Dan zou je dus ook kunnen zeggen dat men die vrijwilligerswerk doen, ook hun eigen agenda kunnen trekken, en doen wat ze zelf willen. Ben je EHBO-er tijdens een groot evenement en komen ze je roepen omdat je nodig bent, zeg jij vrolijk dat het slechts casual is en dat je nu zin hebt in een biertje en een broodje frikandel. Die vlieger gaat natuurlijk niet op.
En dat het een game betreft betekent niet dat intrarelationele verwachtingen en afspraken dan ineens anders werken.

Ook wanneer je casual speelt, heb je MMR. Ook hier beoefen jij invloed uit op de MMR van je teammates (en tegenstanders). Wanneer jij bewust vroegtijdig vertrekt en het team een handicap geeft, of wanneer je bewust slecht gaat spelen, benadeel je je teammates op een permanente manier.
Dit gebeurt nu zo vaak in Rocket League dat zelfs wanneer jij keihard je best doet en het spel wel serieus neemt, je nog steeds onder je niveau vast kan komen te zitten omdat er zo veel spelers zijn die het totaal niet begrijpen.

Overigens zijn het niet-teambased games met vaste teams per ronde, waar jij aan denkt wanneer je schrijft dat je er makkelijk uit kunt en niet gebonden bent aan het team.
En als dit je dwars zit, moet je geen teambased games gaan spelen. Dan moet je iets anders uitzoeken waar je die verantwoordelijkheid niet hebt.

[Reactie gewijzigd door Bucketsmith op 12 augustus 2021 09:34]

Als iemand een keertje quit, ach naja, kan gebeuren. Maar dat zou dan sporadisch zijn. Niet meerdere keren per dag. Dan is de fun er al heel snel vanaf hoor.

Je zegt wel dat ik dan maar ranked moet spelen, maar waar in de beschrijving van casual staat dat je te pas en te onpas maar moet kunnen quitten? Casual betekend dat men meer fouten mag maken, dingen kan proberen en er niet direct consequenties staan op het winnen of verliezen.

Casual betekend niet dat je 2 teamgenoten zo maar even mag benadelen, omdat je besluit om te ragequitten of besluit om te gaan gamen terwijl je kleine kinderen hebt om op te letten. Dan ben je gewoon een pure egoïst. Want de wereld moet zich maar aan jou aanpassen.

Zelf speelde ik Smite heel actief en daar zijn de deserter penalties veel harder. Eerste keer is direct 10min matchmaking ban. Dat loopt ook heel snel op naar 1 uur of meer en het kan dagen of zelfs weken duren voordat je helemaal van die deserterpenalties af bent.

Heerlijk, want elke leaver verpest het voor 9 anderen. Hard straffen, want in mijn 6 of 7 jaar actieve Smite spelen, is het mij slechts 1 keer voorgekomen dat ik een langere deserter had dan 10 minuten. En dat kwam door een PC die om de haverklap crashde. Toen ben ik even gestopt met spelen tot ik mijn systeem weer stabiel had. Deserter is niet leuk, maar ik was gewoon het speelplezier van anderen aan het vergallen.

Doe iedereen een plezier en ga in hemelsnaam een andere game zoeken waarbij teamgenoten niet van jou afhankelijk zijn. Wat een ego instelling zeg.
Het zit mij dwars omdat het veel gebeurd. Zonde van de tijd want leavers verpesten al snel 10min tot een half uur per keer, als je een uurtje hebt om te gamen en het gebeurd 2 keer dan heb je helemaal voor niets gespeeld. Een keer is echt geen probleem, maar bij dit soort teamgames is het dagelijkse kost.

Leaven hoort niet bij casual. Als nood aan de man raakt is het bij ranked ook niet zo'n probleem als iemand leaved, kan gebeuren. We hebben helaas niet altijd alles onder controle.

Het ligt aan het type game. Bij CS of BF zal het me aan mijn rest roesten of iemand wel of niet leaved.

Maar bij teamgames zoals Rocket League, LOL, Dota, smite etc. ligt dat toch echt anders. Je game is direct over zodra je een persoon minder in je team hebt zitten.

Niemand zeurt hier over de sporadische quits. Zelfs dan nog als jij om een noodgeval ineens wegmoet, wat maakt 5 min aan matchmaking ban dan nog uit? Als je binnen 5 min terug bent, waar was dan de noodzaak?
Nee, dit hoort niet bij casual. Casual spelen in een gungame of deathmatch server op bijvoorbeeld CS:GO is geen probleem. Iemand vervangt jouw plek en ze gaan verder zonder dat iemand ook maar door heeft dat je weg bent. Als je dit doet in een spel zoals Rocket Leage dan is het potje meteen afgelopen. Dit is dus NIET hoe het spel ontworpen is.

Dat jij dit egoïsme noemt zegt meer over jou dan over anderen. Je zegt eigenlijk dat de spelletjes van anderen niets uitmaken, als jouw speeltijd maar goed uitkomt.

Mensen spelen spellen om een leuke tijd te hebben. Als een potje verloren is omdat mensen vroegtijdig vertrekken is dit simpelweg een slechte actie van deze persoon.

Als je geen tijd hebt om te spelen, speel dan niet.
Ik neem met trots de ban als ik in CS:GO een competitieve wedstrijd verkloot.
Had ik maar niet competitief moeten kiezen.

Ben niet super bekend met RL, maar is casual niet gewoon de game mode voor als je ff wilt gamen en er inderdaad dergelijk risico is?

Ga je iedere sessie die je joined meteen leaven, kan ik me indenken dat de servers daar gek van worden en dat dat extra load oplevert, dat soort gedrag moet je afstraffen imo.

Joined iemand een server en moet die een paar minuten later weg en zet dan game uit, weet je.. prima,daar is die game mode juist voor!! dat gebeurt casual gewoon af en toe.

Zoals je zegt: ranked vs casual.

[Reactie gewijzigd door EwickeD op 11 augustus 2021 15:39]

Dan kun je mooi 1s spelen. Maar met online gamen in teams heb je met meer mensen te maken. En eerlijk is eerlijk. Ik gok dat jij niet super vaak weggaat uit de match. Maar sinds het spel free2play is kun je gewoon bijna geen fatsoenlijke unranked match spelen. Dus helemaal top zo.
Amen. Belachelijk hoe sommige lui denken dat ze alles maar kunnen maken als het op fatsoen aankomt zodra ze met een kind aankomen.
Is inderdaad waarom ik geen WoW of dat soort spellen meer speel.
Ik kan enorm genieten van dit soort spellen maar het feit dat ik lang gecommitteerd ben aan een sessie is voor mij een reden om vrijwel alleen single player spellen te spelen of spelen waarbij andere spelers geen hinder ondervinden als ik opeens weg ben.
WoW is nu juist een spel dat hier wel erg geschikt voor is. Je kan immers groepsactiviteiten (raids, dungeons, BG's e.d.) doen wanneer je er de tijd en mogelijkheid toe hebt (en ook dan zal je wel eens gestoord worden) met een kleine kans op verstoringen.

Een maat van mij doet dit bijv. ook, wanneer zijn vrouw bijvoorbeeld aan het sporten is, of bij de een vriendin wat drinken dan doet hij geen groepsactiviteiten, want hij heeft ook de zorg voor de kinderen.

Op die momenten doet hij dus solo activiteiten in WoW, denk aan het farmen van rep, farmen van consumables en dat soort zaken. Noem maar op.

Terwijl op de momenten dat zijn vrouw op de kinderen let hij de multiplayer activiteiten als raids, dungeons en PVP doet.
Nee, dit is juist het hele punt van casual mode. Nu zeg je dus eigenlijk; zowel casual als competitive mode zijn voor dezelfde doelgroep, terwijl de drukke ouders geen enkele online mode meer mogen spelen.

Wat is dan het hele punt van casual?!
Lees anders ook de rest van de reacties. Niemand zal het ooit erg vinden als je een keer wegmoet vanwege een kind (of wat voor reden dan ook). Maar zeiken tegen een systeem als dit want "ik heb kinderen" dan ben je dus van plan te pas en te pas te vertrekken wanneer je dat uitkomt, schijt hebbende aan de rest van de spelers, dan ben je gewoon asociaal, en ben je precies een van de redenen waarom zo'n systeem nodig is.

Of het nou casual is of niet, als je geen teambased multiplayer potje van zo'n 5 minuten kan afmaken (met regelmaat) ga dan wat anders spelen.

Het is niet het hele punt van casual mode dat je zomaar ieder potje zou mogen verkloten omdat je niet eens een potje van 5 minuten kan uitspelen. Casualmode van Rocket League wordt geplaagd met constante leavers waardoor het praktisch onspeelbaar is. Dat is dus absoluut niet de bedoeling.

Vandaar dit systeem dus ook, ik ben er blij mee en mensen met het argument "maar ik heb kinderen" moeten hun klep houden.
ik ben het er gewoon pertinent mee oneens,
Maar zeiken tegen een systeem als dit want "ik heb kinderen" dan ben je dus van plan te pas en te pas te vertrekken wanneer je dat uitkomt
het is imho echt andersom, zo'n systeem bestaat JUIST VOOR mensen die 'van plan zijn' te (mogelijkerwijs moeten) vertrekken omdat ze kinderen hebben of wat dan ook, en toch ook graag eens wat multiplayer gamen.

vraag aan jou, waarom anders bestaat er een casual mode? wat is het nut? wat is het verschil met competitive mode, behalve dat daar een 'ranking' op je beeld staat aan het eind van elk potje?

maw., haal dan gewoon casual mode er uit. het is nu hetzelfde als competitive en dus overbodig.

btw
Het is niet het hele punt van casual mode dat je zomaar ieder potje zou mogen verkloten omdat je niet eens een potje van 5 minuten kan uitspelen
deze denkfout zie ik meer mensen maken in dit topic. het is meer dat je bijv elk half uur gestoord wordt, dus genoeg 5-minuten potjes wel gewoon kan spelen, maar nu en dan ff weg moet. denk aan een huilende baby.

en wtf boeit het als iemand vertrekt uit een casual potje? dan plopt er even later weer een nieuwe speler in. ik heb me daar nooit aan ge-ergerd. immers, als ik dat zou doen, DAN ZOU IK WEL COMPETITIVE GAAN SPELEN |:(

[Reactie gewijzigd door ProperlyDecent op 14 augustus 2021 14:09]

Gelukkig zijn de developers van rocket league het niet met je eens dat je voor watvoor reden dan ook de casualmode kan verkloten waardoor het haast niet meer te spelen is. Want het is echt een probleem. Of het nou casual is of niet, als er geen zak aan is omdat te veel mensen steeds leaven, dan is er iets broken. En dat trachten ze op deze manier op te lossen.

Wat mij betreft netjes.

Als dat niet aansluit bij je vanwege huilende babies, dan ga je maar een andere game spelen, of speel je maar offline met bots. Simpel als dat. En anders dien je maar genoegen te nemen met een paar minuten een ban, is ook niet bepaald einde van de wereld.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 14 augustus 2021 14:35]

Je weet blijkbaar zelf ook niet te beantwoorden wat nu het verschil is tussen casual en competitive.
Hoeft ook helemaal niet. Mensen die je game verstieren (casual of niet) dient iets aan gedaan te worden, en dat gebeurd nu dus dan ook, einde verhaal.
Casual is om rustig te spelen en warm te spelen zonder dat het jouw rank verpest en dus ook die van je teammaat. En om te trainen in een potje. Dus wel degelijk verschil. Nu kunnen we weer gewoon een leuk spelen en niet 5 verschillende mensen als teammaat en niet meer zoveel die toxic kids die veel fout doen maar als de ander iets fout doet, dan ff toxic doen en leaven.
Holy shit:
To improve the average match quality in Casual playlists, we are introducing penalties for players who quit Casual games early.

Similar to the matchmaking bans for Competitive Playlists, players who leave Casual Playlist matches early may be subject to a short matchmaking ban. Leaving a single match per day won’t result in a penalty, but repeatedly quitting escalates the length of the ban.

There are seven ban levels for Casual Playlists:
  • First - 0 Minutes
  • Second - 5 Minutes
  • Third - 10 Minutes
  • Fourth - 20 Minutes
  • Fifth - 40 Minutes
  • Sixth - 1 hour
  • Seventh or more - 2 hours
Once you progress beyond the first level, there is a 12-hour cooldown before the ban level de-escalates by one level.
Meteen een ban van vijf minuten bij je tweede leave per dag. :')

Wel goed:
  • If a player leaves a Casual match, they will not be backfilled into the same match
  • Casual matches with a score difference of three goals or more will not be backfilled. Bots will replace any players who leave the match.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 11 augustus 2021 11:38]

Het was misschien beter als deze patch notes in gelinkt waren in het artikel. Casual lijkt me inderdaad de mode die je gaat spelen als er iets tussendoor kan komen. Het zou mooi zijn als ze de straffen wat lichter maken en wat minder vaak geven.

Ik snap dat ze het simpel willen houden maar voor casual maakt het ook wel uit op welk moment iemand vertrekt. De laatste halve minuut maakt minder uit dan na 30 seconden.
Oneens, evenals de opmerking van de vader die zijn kinderen moet bijstaan zoals in het artikel vermeld.

Als je niet een volledige match kunt afmaken moet je misschien even wachten totdat je wel de match volledig kunt spelen, je verknalt het spelplezier voor de mensen die graag een normaal potje willen spelen.

Ik vind de straffen eigenlijk vrij licht. Met een paar minuten matchmaking ban zorg je er niet voor dat mensen hun gedrag gaan veranderen.

Je kan met het argument aankomen dat als je een potje uit wilt spelen met een geheel team dat je dan maar competitive moet gaan spelen. Echter zijn er voldoende mensen die competitive te serieus vinden en zich niet goed genoeg vinden om in deze modus te kunnen spelen. Evenals het feit dat de echte serieuze mensen meteen negatief gaan zijn als je een klein foutje maakt.
Helemaal met je eens. Als ik een bereikbaarheidsdienst moet draaien voor mijn werk dan is er een kans dat ik een melding krijg van een storing en alles neer moet leggen om dat te verhelpen. Dat gebeurt gemiddeld 1-2 keer in een half jaar dus de kans erop is extreem klein, maar toch speel ik tijdens zo'n dienst geen team gebaseerde multiplayer spellen, ook niet casual, want ik vind niet dat ik dat kan maken tegenover die andere spelers. Dan respecteer ik voor mijn gevoel hun tijd niet.

Ik snap ook wel waar mensen met kinderen vandaan komen, want dat ik 20 uur per maand zo'n dienst heb en zulke spellen niet kan spellen is wel wat anders. Aan de andere kant hebben ze zelf voor kinderen gekozen (en aan keuzes zitten gevolgen) en zouden ze ook met hun partner kunnen afstemmen wie wanneer voor de kinderen zorgt, zodat ze bijvoorbeeld momenten hebben waarop ze wel ongestoord zulke spellen kunnen spelen. De gevolgen dan maar op andere afwentelen is respectloos.

[Reactie gewijzigd door Corodix op 11 augustus 2021 13:19]

het heeft geen gevolgen als ik toch even snel naar 1 van de kids toe moet
Geen gevolgen voor je rank. Wel gevolgen voor de mensen waar je samen mee speelt.

Dat gezegd hebbende, natuurlijk ga je naar je kinderen als ze je nodig hebben, en toch zit er wel een verschil in of je verwacht dat ze je twee keer nodig hebben of twaalf keer. Dat is vooraf soms moeilijk in te schatten, en toch zou men na een paar keer ook zelf moeten gaan nadenken, en misschien geen nieuwe match starten. Dat 'repeatedly quitting' een steeds langere time-out met zich meebrengt, vind ik dan ook niet meer dan terecht.
Helemaal mee eens hoor. Het gaat dan om hoogstens 1 of 2 keer, maar genoeg om te doen besluiten niet voor ranked te gaan.
Daarnaast, als je weet dat het 1 of 2 keer is, is de hoogste straf 5 minuten van. Dat stelt natuurlijk ook niks voor eigenlijk.
[...]

Partner heeft avonddienst, kinderen liggen op bed. Denk je dan echt dat ik geen online games ga spelen? Dat is precies de reden dat ik vaak casual speel; het heeft geen gevolgen als ik toch even snel naar 1 van de kids toe moet.
Ik vind dat altijd een wat vreemde redenering, sure, het voor jou weinig / geen gevolgen. Je kan immers zo weer een ander potje starten en zelfs met deze korte tijdelijke bans zal dat meevallen, vaak zal de ban al veer klaar zijn voordat je terug bent.

Echter waar vaak niet over nagedacht wordt is dat je wel je medespelers (of soms zelfs tegenstanders) benadeeld, en die hebben hier mogelijk wel last van omdat hun wedstrijd beïnvloed wordt door dit soort zaken.
Misschien de geijkte vraag, maar heb je kinderen?

Ikzelf heb een dochter van 7 en speel bijvoorbeeld graag Overwatch. Meestal dan de arcade mode mystery heroes. Maar het kan gebeuren dat ik inderdaad even weg moet stappen. Tja, moet ik dan maar helemaal niet spelen.
Eerlijk is eerlijk, ik speel geen comp of arcade classic (casual) als ik weggeroepen kan worden.

Ik ben het niet echt met je eens. Zeker niet met het lijstje welke hier staat. Als het laagste gedeelte gewoon weggehaald wordt en echt de grootste plegers dus wel straffen krijgen vind ik het wel correct.
Aan de andere kant zijn de eerste straffen heel licht.
Als je bij een 2e keer weggaan 5 minuten penalty krijgt heb je mooi de tijd om het probleem voor je dochter op te lossen.

Er wordt wel redelijk snel gestraft, maar de straffen beginnen heel laag.
Je teamgenoten die je achter laat zullen zeggen, waarom kan je dochter van 7 niet even wachten tot je klaar bent? :+
Mis ik nu je sarcasme of ben je serieus? Want een 'ban' van 5 minuten stelt toch helemaal niks voor?
Dat stelt wel wat voor als je in twee verschrikkelijke potjes op een rij wordt ingedeeld, wat absoluut geen uitzondering is.

Zeker aangezien Rocket League een spel bij uitstek is om even 10-30 minuten tussendoor te spelen, heb je dan geen tijd om je ban uit te zitten.

Ik denk dat dit in de praktijk voor de meeste spelers wel zal meevallen. Join je een slechtlopend potje, dan moet je dit gewoon even uitzitten. Beschouw het als opwarmronde. Is de ronde erna net zo slecht, dan kun je die partij gratis verlaten.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 11 augustus 2021 13:21]

Nogmaals, het is vijf minuten. Als je wel je potjes kan verlaten zodat de rest geen fatsoenlijk potje kan hebben, kan je ook wel 5 minuten je ban uitzitten...
Je draait het om. In het zeldzame geval dat ik een potje verlaat omdat mijn teammates het actief aan het verkloten zijn, oftewel die míj niet de kans geven om fatsoenlijk te spelen, doe ik dat juist omdat ik géén vijf minuten te verspillen heb.

Heb ik die wel, dan zit ik het potje ook liever uit, beschouw ik het als opwarmronde.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 11 augustus 2021 13:30]

Ik had veel liever die laatste 2 opties gezien. Dan evalueren of de "bans" ook nodig zijn. In mijn ogen voor casual, absoluut niet.
Dus het valt allemaal wel mee. Want als je er uit moet dan is dat toch meestal wel voor eventjes. dus die wachttijd is dan meestal wel voorbij, behalve misschien dus vanaf de 4e of 5e keer op 1 dag.
Mja, prioriteiten stellen.

Verder is 5 minuten ban bij 2x wedstrijd verlaten natuurlijk geen straf te noemen.
20 minuten ban wordt al lastiger als je toch al krap zit met je tijd.
vaak weg moeten van hun PC voor een kind, telefoon of wat dan ook.
Dan moet je niet online gamen. Begrijp dat het voor kan komen, maar de straffen zijn ook enigszins mild.
Gebeurt het vaker op een dag, heb je een ban van enkele minuten.

Het is zeer vervelend als je eigen potje wordt verpest of zwakker bent, door mensen die leaven of niks uitvoeren.
Nee jij vindt het erg vervelend
En er zijn zat recreatieve spelers die deze mening met mij delen.
Het punt is ook dat de meeste niet leaven omdat er wat onverwachts tussen komt, maar omdat ze achterstaan en geen kans meer zien om te winnen.
Tuurlijk weet ik dat niet zeker, maar het is wel apart dan dat er vaak wordt geleaved nadat er gescoord is door de tegenpartij.
Tevens zijn er genoeg games die casual potjes ook op deze manier leuk proberen te houden.
Rainbow six heeft deze sancties ook voor unranked & ranked.
Je denkt hierdoor toch wel even 2x na of je echt wilt leaven.
wilt dat ze daarvoor een ban krijgen.
Dat heb ik nergens gezegd en de straffen zijn ook best mild.
Rocket League vijfde keer -> 40 minuten
Rainbow six, unranked vijfde keer -> 7 dagen + je levert een deel van je punten in.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 11 augustus 2021 12:14]

Nee jij vindt het erg vervelend, als je een casual potje voor recreatie verliest omdat iemand iets anders ging doen en wilt dat ze daarvoor een ban krijgen.
Sorry hoor maar wat een achterlijke en vooral egoïstische opmerking, en je gaat me niet vertellen dat je het niet snapt dat iemand dit vervelend vind en het voor andere mensen verpest :X

Als ik vroeger buiten potje ging voetballen, en halverwege stopt opeens de keeper, is dat gewoon super irritant. Kan je het gooien op casual of recreatie wat vreemd genoeg voor jouw een reden is dat je dit gewoon moet kunnen doen, maar het feit blijft dat het gewoon vervelend is, en wat mij betreft worden zulke mensen nog harder gestraft dan wat ze nu voorstellen

Natuurlijk kan het voorkomen dat je een keer een potje moet verlaten, maar omdat het casual en recreatie is en daarom het maar gewoon moet kunnen vind ik echt onzin

Want als je een potje verlaat ben je of een super slechte verliezer, of je hebt 0 time management skills en had het potje dus niet moeten starten als je er geen tijd voor hebt:

Edit: dit voorbeeld spuit 11

[Reactie gewijzigd door Sinester op 11 augustus 2021 12:31]

Klopt, als ik tijdens een real-life potje voetbal opeens wegloop vragen mensen me ook wat ik aan het doen ben, en als ik dat te vaak doe willen anderen opeens niet meer met me spelen. Ze kunnen toch wel zonder me? Ik snap er helemaal niks van. Straks moet ik ook nog in de winkel bij m'n boodschappen blijven :X

[Reactie gewijzigd door FreezeXJ op 11 augustus 2021 12:12]

Als ik met random mensen een recreatief potje voetbal op een veld ergens aan het spelen ben en ik krijg een belletje neem ik die gewoon. Is dat zo gek?
Ja dat is gek, er blijven dan namelijk twee opties over:
-21 man moet wachten tot jij klaar bent met telefoneren
-Er ontstaat een disbalans tussen de teams die van invloed is op het spelplezier van de overige 21 spelers
Een keertje, sure. Maar op het moment dat je meerdere belletjes tijdens je game loopt aan te nemen, dan hebben je maten toch ook op een gegeven moment zoiets van "gast, wat ben je aan het doen?" blijkbaar heb je dan eigenlijk geen tijd om een potje te spelen en je irriteert iedereen ermee. Dan moet je niet gek op staan kijken dat bij het volgende potje niemand je meer wilt hebben.

Nogmaals, het gaat niet om een enkel incident. Het gaat erom als het meerdere keren per dag gebeurd.
Nee, als dat een keer gebeurt zal waarschijnlijk niemand dat een probleem vinden.
Beman je echter op dat moment toevallig ook de servicedesk van het bedrijf waar je werkt en je krijgt continu telefoontjes, waar door het spel telkens onderbroken moet worden dan moet je er ook niet gek van op kijken dat je op een gegeven moment niet meer mee mag doen (i.e. je hebt een al dan niet tijdelijke ban).
Maarja, ik ga er wel van uit dat jouw opa/oma niet per dag zo vaak van de trap valt, of dat je dus in 1 dag meerdere urgente zaken hebt die gebeuren terwijl jij aan het spelen bent. De meeste voorbeelden die jij noemt betekent dat je 1 x er uit springt, en dan krijg je geen ban.
En als je opa/oma wel zo vaak valt, dan denk ik dat het tijd wordt om dat probleem structureel op te lossen.
Met de redenen die je geeft weet je overduidelijk beter. De straf voor weg gaan is in het begin gewoon zó laag dat het geen impact op je heeft als het door levensomstandigheden komt. Pas als jij constant gaat stoppen begin het een punt te worden.
Maar hey laten we er toch es op in gaan!

Als je oma van de trap valt is het de eerste keer geen probleem dat je weg gaat. Dus hey je kan zo weer beginnen na haar in de stoel te hebben gehesen.
Zie je tijdens je tweede potje dat haar been wel erg raar staat kun je zo stoppen en even het nummer voor 112 opzoeken, Is je belletje afgelopen en is de wee woo wagon onderweg dan zijn die vijf minuutjes al wel voorbij en kun je alweer beginnen.

Wordt de sirene te hard om te negeren kan je zelfs nóg een keer stoppen om oma in de ambu te helpen.
Als goed kleinkind ga je dan natuurlijk mee. Tegen de tijd dat oma behandeld is en met het beentje weer rechtgezet aan het ziekenhuis maaltje aan het knagen is je 10 minuten ban al wel voorbij.
omdat er iets is met je kind(eren) of een andere urgente kwestie, opa/oma van de trap gevallen. Of je ouders van rond de 70/80 is van de trap gevallen. Je kinderen zijn ergens gestrand omdat het OV storing heeft en niet meer rijd.
Dan heeft je ban van x aantal minuten ook weinig nut, want daar merk je natuurlijk niks van als je zo gehaast weg moet, want neem niet aan dat je je ouders binnen enkele minuten weer op de been hebt, of je kinderen heb gehaald door het OV etc.
Maximale ban die je kan krijgen is 2 uur, als je het 7keer heb geflikt op een 1 dag.
Knap, dat jij je gevoelens zo in toom hebt dat je tegen jezelf kan zeggen dat je je ergens niet aan zal irriteren. Of is dat gewoon een vorm van jezelf voorliegen?
Heb eigenlijks liever dat ze iets implementeren dat teamwork stimuleerd/motiveerd.
Tot ergens mid 2019 heb ik de game met meer dan plezier gespeelt. Maar ineens kwam je veel minder teamplay tegen later dat jaar, en zit iedereen op de bal geplakt in Casual.

Voor de tijd vond het gewoon leuk om met Randoms te spelen, maar sindsdien is er iets veranderd en kom je alleen maar ball chasers tegen. Normaal leave ik een match niet snel. Maar tegen woordig join ik alleen maar actieve matches waar geen teamplay is en het is 7/2 tegen je, en dan ook nog 2 min left op de clock of zelfs minder.

Deze matches leave ik eigenlijks gelijk. Zit hier dan ook een penalty op!? En dan join je nog eens 5x dezelfde type matches.......
Bij een verschil van 3 doelpunten of meer vullen ze de game met bots en worden er geen nieuwe spelers meer in gestopt.
Er is een veel eenvoudigere oplossing. Match mensen die weglopen gewoon met elkaar en match mensen die niet weglopen ook met elkaar.
Ik vind hem grappig. Net als cheaters tegenover elkaar zetten op een server enkel voor cheaters.
Veel met je eens, heb dit spel al lang niet meer gespeeld maar was stabiel champ 2.
Echter in 30 seconden weetje echt allang wat je hebt aan je team mate en of t wat gaat worden, puur aan hoe die zich positioneert en gedraagt op t veld… fijn dat je dan nu gwn t spel kan stoppen want als 1 leaved is t niet fun.
Daar heb je zeker gelijk in, soms kun je snel zien dat het niets gaat worden met een bepaalde combinatie van (tegen)spelers.

Dan nog zie ik de gamemode "casual" als iets behoorlijk vrijblijvends, zéker gezien een vrijgekomen plek doorgaans snel wordt ingenomen door iemand met vergelijkbare skills.
De kinderen vinden rocket league leuk om te doen.. soms moeten ze stoppen of willen ze stoppen tijdens een potje. Niemand die ze gaat verplichten om door te spelen, dus gaan ze er gewoon uit. Daarom spelen ze ook casual. Voor degene die zich hieraan irriteren kunnen toch gewoon competetive gaan spelen? Maar dan ineens bang zijn om je rank te verliezen of iets dergelijks..
Ik speel graag samen met vrienden.
Mijn vrienden zijn echter veel minder qua niveau dan ik in Rocket League. Het moment dat ik competitive ga spelen met 2 van mijn maten betekent dat we met zijn 3'en tegen een vol team van mijn niveau komen te spelen. Voor 2-3 matches vinden mijn maten dat wel gaaf, puur om het niveau te zien, maar meespelen is er niet bij, want ze kunnen de bal niet eens bijhouden.
Competitive is dus bijna niet te doen met vrienden van verschillende niveau's.

Dan komen we weer bij het volgende probleem, om normaal samen te kunnen spelen heb ik dus een 2e account nodig om te "smurfen" zodat ik mee kan spelen op hun niveau. Dit is tegen de regels, want niemand zit te wachten op iemand die duidelijk veel hogere rank heeft in een low rank match.
Ik ben dan iemand die dan aanpast aan het niveau, maar er zijn genoeg mensen die het leuk vinden om even te laten zien hoe goed ze wel niet zijn.

Er wordt gewoon van je verwacht dat als je een wedstrijd start, je die afmaakt. Dan kan iedereen weer een keer normaal spelen en niet allerlei mazen verzinnen voor een probleem, dat weer allerlei andere problemen veroorzaakt.

Uiteraard kan er altijd een keer iets gebeuren dat je een game moet verlaten bij nood. Dat is met dit systeem nog steeds mogelijk. Het is om te voorkomen dat mensen uit de match gaan als ze niet kunnen winnen totdat ze een match vinden waar ze wel winnen en die afmaken. Uiteraard zijn er nog meer redenen te bedenken, maar "we" willen dat gewoon niet meer. Als je niet 5 minuten een match uit kunt zitten moet je misschien wat anders gaan zoeken en helemaal niet starten.

[Reactie gewijzigd door drocona op 11 augustus 2021 12:23]

Ik leg mezelf dan regels op, zoals dat ik alleen bepaalde wapens mag gebruiken of juist elk wapen wat ik tegenkom of krijg. Zeer leerzaam, leer je alle wapens kennen. Op die manier kan je op je max spelen en toch goed meekomen. Niet snipen of bukken, bepaalde plekken vermijden, het kan van alles zijn.

Komt niet zoveel voor hoor, zo goed ben ik niet :P
Wat ik graag wil weten is waarom ik verplicht wordt om ranked te gaan spelen als ik potjes wil die een hele match duren. In ranked wordt dit afgedwongen dat klopt, maar op dit moment is het zo erg in casual dat het een godswonder is als je ook maar één normaal 5 minuten potje krijgt.
Mijn vrienden en ik kunnen het bijna op voorhand voorspellen zo vaak gebeurt het. Dus ja ik vind het wel goed dat er iets mee gedaan wordt, misschien is de ban te streng dat wel.
Of leer je kinderen iets af te maken als je ergens aan begint.

En als ze dat maar af en toe doen, wat is het probleem dan? Dit is voor mensen die het herhaaldelijk doen.

En ranked mode niet willen spelen snap ik prima. Serieuzere mensen soms, meer druk op je. Niet iedereen kan daar tegen of wilt gewoon lekker relaxen. Zolang je niet door 1 disconnect/computer crash een maand lang niet kan spelen prima voor iedereen behalve de mensen die om elke match weglopen.
Inderdaad, als je een serieus potje wilt spelen kan je gewoon ranked in; enige reden dat je serieus zou spelen in casual is naar mijn mening om even op te warmen, maar dat kan ook in minder ideale matches...
Ze kunnen toch ook iets anders zelf gaan spelen.
Waarom spelen ze dan niet iets offline?

Het is een team game, dus toch logisch dat mensen het irritant vinden als mensen leaven.
Mensen weten toch op voorhand dat je andere spelers benadeeld door dit te doen.
Ik weet niet wat je exact bedoelt, maar zodra je 100+ uur in de game hebt zijn de bots (tenzij je modded custom bots pakt) geen weerstand meer. Offline is geen optie.
En dankzij leavers speel je alsnog tegen bots ...
Zodra het andere team alleen maar uit bots bestaat is het automatisch een forfeit. Over het algemeen worden de lege plekken ook redelijk snel weer gevuld; en even een halve minuut 1 bot ipv 1 speler is in 2v2 wellicht iets vervelend (hoewel 1v2 verdedigen op zich te doen is), maar zeker in 3v3 is het geen vuiltje aan de lucht.

Je pot start je altijd VS mensen, wat ook het doel is. Ik snap niet waarom dit offline spelen als optie beter maakt.
maar het is ook niet dat de sancties ervoor echt zwaar zijn he. Af en toe een spel verlaten heeft amper iets van gevolgen, en zelfs bij meerdere keren valt het nog goed mee. Indien je het 4 keer voorhebt mag je 20 minuten wachten, terwijl de meeste dingen die je hier aanhaalt er al voor zorgen dat je meestal niet binnen die 20 minuten een nieuw spel zou starten...
Ik heb Rocket League voor zo'n 2000 uur gespeeld en ik ben eerlijk dat dit inderdaad vervelend is wanneer mensen mid game leaven ondanks dat er genoeg kans is om te winnen. Maar wat naar mijn mening nog vervelender is dat je een game midden in kan joinen. Als ik een game join waar het 7-0 voor de tegenstander sta dan ben ik ook geneigd om te leaven. Dit vindt ik een veel belangrijker punt om aan te passen
Ik snap dat ze dit doen voor Competitive, maar voor Casual? Serieus? Daarom is het net Casual... Als je een serieuze match wilt hebben speel je toch Competitive? Ik snap dat dit niet leuk is en ik vind dit zelf ook helemaal niet leuk, maar ik vind het gewoon niet passen bij Casual.

[Reactie gewijzigd door MattiVM op 11 augustus 2021 11:37]

Ook daar moet zoiets inzitten zeg ik, alleen mag het wel minder streng/lang zijn.
Waarom niet:

• Casual met anti-quit protection.
• Casual zonder anti-quit protection.

Opgelost...
Ziet er goed uit op papier, maar je splitst hiermee wel de playerbase waardoor queue tijd kan gaan oplopen.
maar je splitst hiermee wel de playerbase waardoor queue tijd kan gaan oplopen.
Het artikel noemt dat er bots zijn om gaten op te vullen. Dan doet men dat (zeker bij casual) als opvullen te lang duurt.
En dan duurt opvullen nog langer, spelen mensen (die het niet (perse) willen) nog vaker tegen bots. Stoppen ze met spelen, nog minder mensen in de pool. ;p
En als je dat wel wilt dan ga je gewoon potjes tegen bots spelen of mensen vs bots. Splitsen is gewoon geen goede optie.
Als je pc crashed dan (weet niet of deze game rejoin optie heeft) join je opnieuw of start je een nieuwe game. Zolang dat niet X keer gebeurd in Y tijd, no problemo. Dit raakt praktisch geen mensen die niet bewust stoppen tijdens een match.

Grotere problemen maken voor meer mensen om mini problemen voor een enkeling die er 1 keer per jaar last van heeft. Koek koek. ;p

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 11 augustus 2021 14:27]

Opnieuw joinen is AFAIK geen optie
Niet echt, je splitst daarmee de playerbase. Dat kan in sommige regio's zorgen voor langere queue tijden of servers in andere region. Met een slechtere ervaring als gevolg
serieuze vraag, hoe is dit anders dan
- Casual.
- Competitive.
Omdat de ene mode ranked/punten betreft en de andere niet... redelijk simpel toch?
Als je niet eens 5 minuten je focus kunt behouden op een game dan moet je jezelf naar mijn idee afvragen of je wel een multiplayer game moet opstarten. Ga dan lekker een singleplayer game doen zonder andere mensen tot last te zijn.

Dat iets Casual genoemd wordt, betekent dat je niet hoeft in te zitten over ranks of "try-hard", gewoon lekker potje spelen waar je dingen in kunt proberen of ff relaxt tussendoor. Dat betekent dus niet dat je een vrijbrief hebt om te pas en te onpas je teammates te benadelen en/of een andere match te zoeken waar je wel kunt winnen. Casual of niet, je speelt gewoon een wedstrijd van 5 minuten en die maak je af.
Niet mee eens, ik begrijp dat het vervelend is dat mensen voortijdig een wedstrijd verlaten maar juist omdat het casual is moet dit geen penalty opleveren.

Niet iedereen is een die hard gamer en soms leave ik een potje als ik weg moet, of geen tijd meer heb.

Als je serieuze games wilt spelen moet je maar naar ranked.
Dat is dus een normen/waarden kwestie.

Ik vind het ronduit asociaal en uiterst egoïstisch dat je andere mensen hun (wellicht zeldzame) vrije tijd ontneemt/verpest omdat het jou zo uitkomt. In mijn ogen heeft een persoon echt een rotte persoonlijkheid als diegene zijn eigen geluk belangrijker vind ten koste van andere mensen.

Als je geen tijd hebt of weg moet, dan start je gewoon geen nieuwe game of je doet iets waar je andere spelers niet mee kan benadelen als je daadwerkelijk weg moet (bijvoorbeeld 1v1, single player, training etc)
Als je zo zwaar tilt aan een spelletje als Rocket League en woorden rond strooit als rotte persoonlijkheid dan moet je volgens mij echt even bij jezelf te rade gaan.

Leef en laat leven, en als je geluk afhangt van Rocket League heb je echt een probleem.
als jij alles zo makkelijk relativeert lijkt me ook dat je niet echt last hebt van een ban van een paar minuten naar herhaaldelijk leaven van een game. Zo belangrijk is het immers allemaal niet.
Sorry, ik denk dat je mijn reactie verkeerd geïnterpreteerd hebt, je gaat ineens over naar een persoonlijk vlak (bijna aanval?) waar ik volgens jou ineens een bij mijzelf te rade zou moeten gaan alsof ik niet goed bij mijn hoofd ben, we hebben het hier over een onderwerp/probleem in een game en de onderbouwing daarvan. Mijn bericht is (ondanks mijn schrijfwijze wellicht anders doet insinueren) bedoeld als een voorbeeld in het algemeen, personen die het lezen waar het op van toepassing is zullen zich vast wel aangesproken voelen (of niet...), dat laat ik aan die personen.

Ik til niet zwaar aan Rocket League, ik til zwaar aan het normen en waarden stuk, dat je zelf wel "recht" heb op je geluk, maar dat recht vervolgens van anderen ontneemt. Vervolgens zeg je "leef en laat leven", waarmee je jouw actie ook nog eens een keer goed (lijkt) proberen te praten en het allemaal "maar moet kunnen". Dat is iets wat in het dagelijks leven overal naar voren komt, ik ga liever om met mensen die iets voor elkaar over hebben en samen beter worden dan mensen die zichzelf van alles gunnen ten koste van anderen.

Nu uit zich dit toevallig hier onder Rocket League, precies dit proberen ze nu dus met deze update te voorkomen. Dat mensen die geen respect voor de medespelers hebben niet continu de spelers benadelen (die wél normaal een spelletje kunnen spelen) en het spel verpesten.

Daarnaast zeg je ook nog eens "als je geluk afhangt van Rocket League heb je echt een probleem". Ik mag zelf kiezen wat ik in mijn vrije tijd doe, die vrije tijd is schaars/kostbaar en plan ik in om leuke activiteiten te ondernemen om bij te komen van de sleur. Als ik dan even een potje ga gamen dan zit ik (en een heleboel andere mensen) er dus niet op te wachten dat iemand dat even lekker komt verpesten.Wie ben jij immers om mijn geluk af te nemen? Helaas zijn er nu dus zoveel mensen die continu "ikke ikke ikke en de rest kan stikken" denken dat Rocket League hier een stokje voor moet steken. Het verbaast mij ten zeerste hoeveel mensen (ook in de reacties hier op Tweakers) hun asociale/egoïstische werkwijze proberen te verdedigen met "het moet maar kunnen" of andere vreemde/verdraaide non-argumenten.

Het enige wat ik probeer te bereiken is inzicht te geven in situaties, daarmee denk ik dat we hier veel te ver aan het uitwijken zijn en de boodschap hopelijk wat duidelijker is na zo'n lap tekst en dat we elkaar in zijn/haar waarde kunnen laten.
Lees wel even de ban regels die ze hebben opgesteld. Als jij opeens geen tijd meer hebt en echt stopt kost het je niets. het is een curve van steeds erger wordende straffen die bij de 2e keer op een avond stopt met een straf van wel 5 minuten.
Het is dus gebouwd met als doel mensen die in casual na 30 seconden en één tegendoelpunt weg gaan om de volgende wedstrijd te starten.Op een bepaalde manier zijn het dus juist de mensen die het te serieus nemen die gestraft worden.
Ik vind het zelf nogal een verschil tussen minder serieus / unranked en stelselmatig de games van je teamleden te frusteren door midden in een game te leaven. Of je er nu internetpuntjes voor krijgt of niet, dat is gewoon mega irritant en m.i. best onbeschoft richting je teamleden.
Inderdaad, als je alleen maar potjes verliest vanwege vertrekkende teammaten, dan is er toch snel geen hol aan? Of het nou competitief of casual is, maakt dan niet eens uit. Middenin een game dat afhankelijk is van teamplay, spontaan leaven is gewoon onbeschoft.

Zoals in het artikel staat
Een andere speler valt hem bij en zegt dat hij Casual-rondes met enige regelmaat onderbreekt als hij als ouder ineens moet ingrijpen om voor zijn kinderen te zorgen
Ik vind dat zo'n bullshit reden. Als je kinderen hebt waar als ouder ineens moet ingrijpen om voor kinderen te zorgen, dan speel je geen online team games! Simpel als dat. Waarom moet het feit dat jij kinderen hebt ineens andermans probleem worden? Ik vind dat zo'n zwak excuus, neem dan verantwoordelijkheid en ga lekker een single player game spelen die je op pauze kan zetten ofzo.

@MattiVM Ik vind wat Rocket League hier doet prima. Mensen moeten niet zo zeiken. Als je niet kan spelen, regelmatig quit etc, dan moet je gewoon niet spelen, of het nou casual is of niet.
Ik hoop dat ze ook gewoon voet bij stuk houden en dit niet gaan terug veranderen omdat er zoals altijd wel weer mensen moeten klagen.

Het is precies wat je zegt, als je niet aanwezig kan zijn bij een online game, dan is dat jouw probleem en moet je gewoon iets anders gaan spelen waar andere mensen geen last van hebben. Al helemaal als je blijkbaar dus niet eens 5 minuten aanwezig kan blijven.

Mensen snappen blijkbaar ook niet dat als het af en toe gebeurt er geen gevolgen zijn.

Elke keer als ik dit spel speel en ik speel 10 potjes, dan heb ik 7 potjes waar of vroegtijdig een eind aan komt of waar ik soms tegen 6 verschillende mensen in een game speel omdat tussendoor non stop mensen leaven en weer andere voor terug komen.

Naar mijn idee is het dus een goeie oplossing om die mensen die elk potje leaven tot ze een keer makkelijk kunnen winnen gewoon te bestraffen, en mensen met andere smoesjes moeten maar wat minder egoïstisch worden en leren te beseffen dat ze de boel verpesten voor andere mensen. Casual of niet.
Je hebt helemaal gelijk. Laat ik, als vader zijn, absoluut geen games meer spelen die op teambasis zijn omdat toevallig mijn dochter midden in de nacht wakker kan worden om welke reden dan ook. Je moet toch rekening houden met elk mogelijke situatie he.

Misschien moet je zelf ook beter geen teamgames meer spelen. Want er kan misschien een brand uitbreken in je huis en dan moet je ook leaven. Of blijf je dan netjes achter je pc zitten om de game af te maken? ;)

/s
Yoh, eens een keer een uitzondering is wat anders, dan krijg je een 5 minuten ban omdat je huis in de fik staat… niet zo overdrijven hoor

Ik reageer op mensen die dit systeem erg vinden omdat ze kinderen hebben… als je kinderen ervoor zorgen dat je meermaals per dag vroegtijdig quit, dan speel je gewoon niet omdat je anders andere mensen zit te naaien.

Gewoon een stukje fatsoen, van die sarcastische overdreven hypothetische drogredenen heeft niemand wat aan.
Je hebt gelijk, de nuance zit dan ook in het woord 'regelmatig'. Daar las ik voor het gemak even overheen. :9

[Reactie gewijzigd door Martinez- op 11 augustus 2021 12:39]

Heerlijk omgekeerde wereld, ben het 100% niet met je eens, je argument komt mij narcistisch over. Ik heb eigenlijk geen tijd om online team games te spelen en i.p.v. dan singeplayer of online solo games (deathmatch, race spelletje, etc) ga ik lekker willens en wetens het plezier en tijd van andere mensen verstieren.

Ik heb overigens (bewust) ook geen kinderen en ik ben het met je eens, 5 tot 10x per maand een potje quitten omdat er onverwachts iets voorvalt, no issues, als je dit structureel doet, 5 tot 10x per week dan vind ik dat zelf gewoon onbeschoft.
Je hoeft dat niet te laten bepalen. Maar de consequenties zijn wel dat het andere mensen enorm frustreerd dat er zo veel mensen weg gaan tijdens casual potjes.
Je kiest zelf om een online potje te gaan spelen met als de consequentie dat als je dan vertrekt dat de andere spelers met een probleem opgezadeld worden namelijk het volgende:

2v2: 1 speler vertrekt. wordt ingeruild voor een bot. omdat een bot over het algemeen minder goed is dan een doorsnee speler gaat diegene opeens meer achter komen te staan qua doelpunten. (0-3)
Na een tijdje komt er weer een echte speler bij die ziet de (0-3) die vertrekt direct weer. diegene met bot als team mate vertrekt dan ook omdat hij geen kans meer zit om uberhaupt fatsoenlijk te kunnen spelen met een bot en vertrekt ook. Resultaat: potje afgelopen met nog 3 minuten te gaan.

Dit gebeurt niet om de 5/10 potjes, dit gebeurt zon beetje in elke potje Casual.
Gelukkig maakt het geen hol uit wat je van mij vind, of wat ik van jou. Ik ben gewoon blij dat de developers van Rocket League dit wel snappen en er tegen optreden.

Als mensen nu lopen te janken omdat ze tijdelijke bans krijgen omdat ze te veel quitten, is dat nu gewoon hun eigen schuld. Zoals het hoort, imo. Hopelijk wordt de frustratie onder de spelers die wel gewoon een potje afmaken dan wat minder.
Het is gewoon een kwestie van goed fatsoen dat als je een teamactiviteit opstart dat je je team niet verlaat, als je steeds potjes moet onderbreken omdat je kind aandacht vraagt dan wacht je maar tot je kind naar bed gaat. Ik heb erg veel Destiny gespeeld met vrienden en als het op Crucible en NF aankwam wachtte ik daar altijd mee tot de kleine naar bed was of dat moeders ook in de kamer was.

Vroegtijdig verlaten kan altijd als er wat voorkomt of gebeurt, maar als dit meerdere keren per dag voorkomt dan vindt ik dat gewoon asociaal en dan ga je inderdaad maar wat anders spelen. Elders zitten mensen thuis hun tijd te verkloten omdat een ander zijn zaken niet op orde heeft.
Wat ik wel bijzonder vind is dat mensen verwachten dat hún vrijetijd in acht worden gehouden en dat een ander maar wat anders moet gaan doen... terwijl.. Jij dat toch ook kan? als jij het vervelend vind kan ook jij wat anders doen. Niet?

"Maar het is altijd de ander, maar nooit ik zelf."

Ik snap het punt heel goed hoor. Maar je moet niet alles op een ander afschuiven. dat is wel heel makkelijk. Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken zonder dit zo specifiek te zeggen.

Nogmaals; Ik snap het punt volkomen, ook ik zou het schijt irritant vinden maar of het mijn spelletje bederft is een 2e, en als dat wel gebeurd dan ga ik een ander spelletje spelen, of geheel wat anders doen. want ook ik kan wat anders doen als het vervelend is. Althans zo zie ik het, Scheelt mij een hoop frustratie en tegenzin. Als ik wil voorkomen dat ik zonder teamgenoot zit vraag ik of mijn vrienden mee spelen, heb je fatsoenlijke Voice Chat ook en geen kans op schreeuwende mensen die vinden dat jij alles verkeerd doet. Dit is een van de redenen waar om ik zou leaven, ik heb geen behoefte aan dit soort gedrag. doen ze het maar mooi zelf.
Ik ben al jaren geleden opgehouden met het zonder volledig eigen team spelen van dat soort teamactiviteiten en heb zelf het probleem dus niet meer. En als ik weet dat de kans dat ik het spel niet af kan maken groot is, dan zeg ik de jongens dat ze maar een ander moeten vinden tot ik wel mijn potjes af kan maken.
Het is niet omdat je voor de leute eens een spelletje speelt dat er niet tegen mag worden opgetreden. Ik speel vrijwel altijd casual, en hoe vaak het niet voorvalt dat er triestige spelers bij de eerste tegengoal meteen leaven is echt frustrerend. Als je toch geen zin hebt om nog voor de overwinning te gaan, speel dan een ander spel.
Eens maar als iedereen dit doet blijf je maar rond joinen, ik speel dat potje dan gewoon mee uit en ga er dan vol voor de volgende ronde. Ik zie het als warmingup :)
Vaak probeer ik ook nog even mee te spelen, maar er is een grote kans dat je teammate still staat en je dan in een 1v2 komt. Wat niet super leuk is helaas :(
Is dat dan niet waar de optie om potjes af te breken voor is? Dan moet je er eigenlijk vanuit gaan dat, wanneer men met 7-0 voor staat en er iemand joint, ze zo aardig zijn om de boel af te breken en opnieuw te beginnen.

Ik heb 1100 uur in het spel zitten, veel plezier aan gehad maar toch al een tijdje niet meer gespeeld, mede door de community.
On point, want als ze dat niet aan pakken zou ik hier snel tegen aanlopen, met dan een penalty als gevolg..
In dezelfde update wordt ook aangegeven dat je niet meer in een casual match kan worden toegevoegd wanneer je al meer dan 3 doelpunten achter staat. https://www.rocketleague....es-v2-01-season-4-update/
Hier de 2000 uur ruim voorbij, ik vermijd elke vorm van casual puur omdat mensen constant uit de match gaan en er geen enkele match af te ronden valt. Net als jij vind ik dit ontzettend irritant en al helemaal als ik samen met wat minder goede vrienden probeer te spelen. Ik vind het zelfs irritant genoeg om maar gewoon ranked te spelen met twee maten die op gold rank zitten en dan maar kijken in hoeverre ik het zelf kan dragen tegen 3 man tegenspelers van mijn eigen niveau. Ik de-rank nog liever op die manier dan casual matches.

Ik denk dat dit een goede stap in de richting is, maar als je vaak solo queued op competitive 3v3 kom je, ondanks de onmiddellijke 5 min ban, nog echt veel spelers tegen die de match uit gaan, dus ben wel erg benieuwd hoeveel dit echt gaat helpen.

Wat betreft casual games met groot punten verschil waar je in terecht komt, dat hebben ze nu als het goed is opgelost, dat zou nu niet meer moeten kunnen (bij minstens 3 punten verschil) en er blijven bots inzitten i.p.v. nieuwe spelers toegevoegd.
Ik snap deze regel opzich wel en ik vind ook dat het laatste punt wat jij aanstipt een belangrijke kanttekening zou moeten zijn. Niemand wordt er blij van wanneer zij of hij in een match geplaatst wordt waar men al 7-0 achterstaat zonder daar überhaupt impact op te hebben gehad. Ik denk echter dat dit probleem zichzelf met deze maatregel oplost omdat mensen niet meer zo vaak een casual match zullen leaven maar deze match voortijdig afbreken. Zo komt een buitenstaander niet in een match waar men direct al een groot puntenaantal achter staat.

Ik zie ook het argument "maar het is toch een casual match" vaak voorbij komen en dit punt wordt ook terecht in het tweakers artikel aangestipt. Ik denk dat hier ook een subjectieve mening aan ten grondslag ligt. Persoonlijk gebruik ik bijvoorbeeld een casual match voor wanneer ik met iemand speel waarvan ik weet dat mijn ranking in competitive zal verslechterteren. Om dit risico niet te lopen ga ik dan in een casual match waar er eigenlijk niets op het spel staat. Ik vind het in die context nog steeds belangrijk dat we een match uit kunnen spelen (of af kunnen breken) zonder dat mensen steeds de match verlaten.
Deze verbanningen worden steeds langer naarmate een speler meer Casual Matches voortijdig verlaat. Spelers die slechts af en toe dergelijke rondes verlaten voordat er een winnaar is, krijgen niet te maken met deze maatregelen.
Ik ben wel benieuwd wat de impact op het verlaten van casual matches heeft op de matchmaking in competitive matches. Krijg je de penalty voor vervroegd leaven in een casual match ook voor competitive matchmaking. M.a.w. als ik een "ban" krijg van casual matchmaking betekent dit dan ook dat ik geen competitive games meer kan joinen?
Ik denk dat het laatstgenoemde probleem mede door de anti leave functie wordt opgelost.. Jij joined een game bij 7-0, omdat daar steeds mensen uit het verliezende team leaven.
yah of je joint 10s voor het einde... zit je daar tegen een 3-0 achterstand aan te kijken, niet echt leuk meer.
Casual is toch juist dat je nog even een potje kan spelen voordat je weg moet of als je telefoon verwacht of dat je nog even de deur kan openen bij een pakketje, ranked lijkt me anders. Ken het spel overigens niet.
Langer dan 30 minuten?
Dat klopt sowieso niet met een potje van 5 minuten en golden goal bij verlenging.

Ik vind het juist wel goed dat ze dit doen, het is nu veel te makkelijk om bij de eerste beste tegengoal meteen uit het spel te stappen.
30 minuten is een extreem voorbeeld, maar ik heb meerdere overtimes meegemaakt waarmee de pot over de 15 minuten getikt werd. In theorie kan de pot oneinding doorgaan zolang niemand scoort.
Ook dat is echt een uitzondering. Ik heb inmiddels ongeveer 1600 uur in Rocket League en ik kan de potjes die de 15 minuten passeerden denk ik nog wel op één of maximaal twee handen tellen (en dan gaat het dus om 10.000+ potjes Rocket League in totaal). In het meest extreme geval heb ik de 20 minuten aangetikt, maar dat is voor zover ik me kan herinneren maar één keer gebeurd in mijn geval.
Het ligt vooral aan hoe mensen spelen. Ik denk dat mensen onbewust defensiever spelen als ze weten dat een doel tegen het einde is. Maar inderdaad, is ook nog een uitzondering.
Dit is goed, moeten ze overal standaard invoeren.
Precies. Dit is niet alleen een probleem bij Rocket League maar op bijna alle online teamspellen die ik speel, en het is soms behoorlijk frustrerend als je het spel gewoon op een eerlijke manier wil spelen zoals het hoort.

Ik ben het ook niet eens met die opmerkingen dat dit bij casual gewoon moet kunnen. Voortijdig weggaan is niet waar deze modus voor is, lijkt me. Je zal ook echt niet geblokkeerd worden als je een keer eruit gaat omdat je moet eten, met een huilend kind zit of gewoon geen zin meer hebt. Als je keer op keer systematisch weggaat, misschien zelfs meerdere potjes achter elkaar, dan is dat net zo vervelend in casual en mag er best iets aan worden gedaan.
Bij een 10 min straf als je gaat eten ;) Volgens mij doe je over eten langer dan 10 minuten, ook je kind voeren etc duurt langer dan 10 min.

Dus block voor 10 min voor te vroeg verlaten, ze doen het globaal al voor Apex, mensen die eerder weg gaan verpest het spel.
Klopt. Dan treft het alleen mensen die leaven om een nieuw potje te starten als ze dreigen te verliezen. Of mensen die een nieuw potje in willen met een vriend(in) als die online komt.
Krijg je dan niet dat mensen gewoon in de game blijven, maar geen input meer leveren? Of wordt je dan vanzelf uit de game gekickt? Ik heb nog nooit rocket league gespeeld, dus geen idee.
Je wordt na 1 minuut zonder input gekickt. Maar goed, als jij iedere keer gewoon lekker een rondje over het veld rijdt zonder nuttig bij te dragen kan er weinig gebeuren behalve dat je gereport wordt voor "Unsportsmanlike conduct", iets waarvoor ik bij mijn weten nog nooit mensen time-outs voor heb zien krijgen.

Voorbeeld: toernooi match waar 1 tegenstander op de 2-0 alleen maar de muur achterin zn goal op en neer reed. Er stonden nog 4 minuten en 40 seconden op de klok...
*O* zouden meer games moeten doen; dat jij gaat gamen terwijl de koters aandacht behoeven is JOUW probleem, maar doordat men toch zo nodig moet gamen en potjes onderbroken worden wordt het MIJN probleem :+ dat moet je ook geen multiplayer gaan spelen. Sommige games loopt echt de spuigaten uit, en omdat vele tegenwoordig in teamverband is benadeel je direct iedereen in het team. Team krijgt een tegengoal; leaven ze alweer :F Shooters, 2x dood - rage quit. Vervolgens is de game voor gehele team verkracht.

//edit; dat ze je droppen in bestaande games [..] vind ik zelf irritant en kwalijk. Maar een passende oplossing weet ik ook niet :X

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 11 augustus 2021 11:30]

Mee eens, als ik weet dat ik gestoord kan woren door de kids, speel ik of enkel korte MP games( minuutje of 5 max), of gewoon SP. Als alles ligt te slapen en/of mijn vrouw is thuis, dan ga ik ervoor zitten, en langere matches aan :)
Ja inderdaad of solo drops als het dan al iets tegen andere mensen is maar niet in een team. Ik houd daar zelf ook wel rekening mee. Ben ook best wel eens te laat weg gegaan omdat ik nog in een team game zat wat goed ging en ik mijn squad niet in de steek wilde laten.

Heb ook genoeg games gehad die we aan het winnen waren maar omdat iemand weg ging toch verloren werden want 2 vs 3 is gewoon extreem lastig. als het mensen van het zelfde niveau zijn win je gewoon niet.

Misschien Is de oplossing een super casual lobby waar mensen die op die manier willen kunnen spelen en leaven hun ding kunnen doen. Iedereen die er op die manier instaat kan dat gebruiken en dan weet je ook waar je aan begint en dat de kans op leavers heel groot is.

Al denk ik dat dan nog maar weinig mensen voor die mode zullen gaan maar who knows.

Ik wil zelf ook geen ranked doen. Maar wel gewoon je best doen om te proberen te winnen.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 11 augustus 2021 11:37]

tja, of je gaat geen online games spelen als je er niet tegen kan dat sommigen afhaken. Ik speelde ooit nog wel eens pubg en dan legde ik die wel eens neer als één van mn jongens begon te huilen. Of als iemand er aan de deur kwam, bier op was, of gewoon geen zin meer had omdat de teamgenoten te achterlijk reageerden of liepen te schreeuwen.
pugb is het vervelend bij een duo. maar kan je nog wel 'normaal' verder. Bij een game als rocket legue ben je sowieso kansloos. men heeft het hier ook over structureel potjes vroegtijdig beëindigen
Klaagde ik al sinds dag 1 over, beetje te laat nu.
5 minuten niet meer mogen starten na verlaten van een match zou al voldoende penalty zijn voor de meesten.
volgens de patchnotes is het bij de eerste keer geen straf 2e keer 5 minuten. Daarna wordt het per keer langzaam erger. maar per 12 uur gaat de straf weer omlaag.
Het is dus echt een plan gemaakt op mensen die structureel na 30 seconden en één tegen doelpunt stoppen en herstarten.
Het weren van spelers lijkt me zeker geen slecht idee, maar het ‘opgeven’ in casual is dat wel. Juist dat systeem maakt ranked vrij toxisch. Tegenstanders die eisen dat je bij 2-0 al opgeeft, of teamgenoten die demonstratief niet spelen of het spel saboteren als hun opgave (vaak al in de eerste minuut) niet unaniem is. Nu kan je tenminste gewoon verder spelen met AI en deze worden vrij snel vervangen door echte spelers.

Ik heb toch echt liever dat mensen weg gaan, dan dat ze boel gaan saboteren tot ze hun zin krijgen. Dit gaat het argeloze uit casual halen.
Dat saboteren is ook ernstig ja, gewoon stil blijven staan op de map of van de map afspringen (andere game), dus effectief je team levens erdoorheen jagen.
Deze mening deel ik ook. En eigenlijk zag ik tussen de comments op de reddit iemand een heel goed alternatief voorstellen. In de plek van een speler bannen als hij vroegtijdig stopt, de speler gewoon niet mee op de queue zetten zo lang zijn potje die hij verlaten heeft nog bezig is.