Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar Rocket League: 120fps ondersteunen op PS5 is meer werk dan op Xbox

Het laten werken van een PS4-game op de PS5 met 120fps-ondersteuning is veel meer werk dan met een Xbox One-game op de Xbox Series X. Dat zegt Psyonix, de ontwikkelaar van Rocket League. Het voetbalspel werkt wel op 120fps op de Xbox Series X, maar niet op de PS5.

Psyonix gaf geen prioriteit aan het mogelijk maken van 120fps-ondersteuning op de PS5 door een andere focus. "Het mogelijk maken van 120fps op de Xbox Series X en S is een kleine patch, maar het mogelijk maken op de PS5 vereist een volledige native port door de manier waarop backward compatibility werkt op de console", zegt de ontwikkelaar tegen Eurogamer.

De site speculeert dat het komt doordat het Xbox One-platform al enkele jaren 120fps-ondersteuning heeft, hoewel games op de console zelden boven 60fps uitkwamen. Daardoor is er nu minder werk om 120fps in te schakelen. Op de PS4 ondersteunen alleen PSVR-games maximaal 120fps. Beide consoles kwamen in de afgelopen weken uit en beide kunnen games op 4k-resolutie met 120fps laten zien. Tweakers publiceerde reviews van de PS5 en Xbox Series X.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-11-2020 • 15:26

46 Linkedin

Reacties (46)

Wijzig sortering
Ik kan hieruit dus opmaken dat het geen limiet qua hardware is?
Nee het probleem is dat de PS5 de PS4 games in een soort van capabiliteitsmodus draait, terwijl de nieuwe Xboxen de oudere games native draaien. Dit komt omdat de Xbox een doorzetting is van het huidige platform, maar de PS5 word door Sony als een nieuw platform behandelt. Dit zie je ook aan het feit dat de Xbox One ook nog de nieuwe UI gekregen heeft van de Series consoles.

Sony kan hierdoor lekker de API een beetje schoonvegen, terwijl Microsoft oudere hardware langer kan ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 20 november 2020 15:45]

Note; dit is niet volledig correct.

De Xbox Series S/X gebruiken voor de Xbox One games ook een compatibiliteitsmodus, maar dat is totaal anders geïmplementeerd dan bij PlayStation. Bij de PS5 heb je praktisch een volledig afzonderlijk systeem dat de PS4 nabootst, bij de Xbox Series S/X is er enkel een systeem dat limieten legt op wat Xbox One games zouden kunnen doen. Xbox One games zouden veel beter kunnen presteren op de Series dan dat ze nu doen, maar worden momenteel daarop tegengehouden om compatibiliteitsproblemen te voorkomen, maar de Series is ook in staat om het limiet van die compatibiliteitsmodus te verleggen voor games die mogelijk wel met meer overweg kunnen.

Zolang een game ontwikkeld is met de Durango XDK is het onderhevig aan deze limieten, tenzij dat spel speciale uitzonderingen heeft gekregen van het OS. Zodra een game de Scarlett XDK gebruikt (die ook voor de One gebruikt kan worden) vallen alle limieten weg. Maar zoals je al aanhaalt is dit inderdaad native en geen emulatie in de Xbox's geval, maar stellen dat de Series helemaal geen compatibiliteitsmodus gebruikt is ook niet correct.
Als uitbreiding hierop:

Momenteel zijn er twee dev tools in omloop XDK en GDK. GDK zijn de nieuwe tools en bieden volledige toegang tot de Xbox Series hardware. XDK zijn de "oude" bestaande tools en games die hiermee gemaakt zijn zijn effectief BC games op de Xbox Series machines.

Microsoft heeft de XDK wel voorzien van de mogelijkheid om "gen9 aware" te zijn wat inhoudt dat games gemaakt met XDK het weten wanneer zei op een Xbox Series machine draaien. Maar ze krijgen geen toegang tot nieuwe APIs en RDNA2 features. Dit heeft als voordeel dat men met een relatief eenvoudige patch een bestaande game kan upgraden naar Xbox Series optimized zonder de hele tooling aan te moeten passen.

GDK games zijn "native" Xbox Series games en hebben volledig toegang tot het systeem.

Rocket League en Star Wars Squadron, maar ook een paar van Microsoft's eigen titels zoals Halo MCC en Sea of Thieves, draaien op de "gen 9 aware" XDK op de Xbox Series consoles.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 21 november 2020 09:21]

Qua hardware verschelen ze niet zoveel van elkaar, hoewel ze wel andere keuzes hebben gemaakt. Maar zelfs de Series S kan Rocket League op 120fps doen, dus een hardware beperking is het zeker niet.
Dat het ontwikkelen meer tijd gaat kosten blijkt, maar een patch zal er op termijn dus nog wel komen lijkt me.
bij de series s schaalt hij de resolutie wel naar 1344x756 ipv 1920x1080 als je 120fps aanzet meen ik te herinneren.
Ook Series X haalt geen 2160p, maar gebruikt een renderresolutie van 2688x1512. De reden is waarschijnlijk dat de game in backwards compatibilty mode draait, in plaats van een native Series versie. De Xbox One kan verversen tot 120hz, de PS4 slechts tot 60hz. Daarom zullen alle PS4 BC games niet beter draaien dan 60hz.

Ik verwacht dat ze voor alle nieuwe systemen met een native versie gaan komen ergens in 2021. Dan moet het een eitje zijn voor Series X om de game op 3840x2160 a 120fps te draaien en de PS5 wellicht ook. Een 5700XT doet dat immers op PC ook vrij gemakkelijk.
verrek je hebt gelijk, ik was in de veronderstelling dat de SeriesX gewoon vol 4k haalde. Had ik het toch iets te ambitieus in m'n hoofd.
Ja ik neem je niets kwalijk, ik had zelf ook wel verwacht dat de nieuwe consoles een game als Rocket League gemakkelijk in 4k 120 fps zou kunnen draaien, in welke games kunnen we dat dan wel gaan verwachten kan je je dan gaan afvragen, ik vind het wel een tegenvaller.
Met een beetje pc verstand snap je toch wel dat een console geen fatsoenlijk 4k/120fps gaat draaien. Als ik al denk wat voor pc monster daarvoor nodig is. Het zijn verkooppraatjes. Ik ben al heel blij met 4k/60fps, maar zelfs dat gaan we weinig zien bij de toptitels.
Games als een rocket league had ik wel verwacht in 4k 120 fps ja, daar heb je helemaal geen monster pc voor nodig.
Zij klagen over een patch.
Eerst een ps5 in huis kunnen krijgen.
Daar klagen wij over. Hahaha
Dit komt omdat ze de backwards compatibility volledig geïntegreerde hebben bij Xbox.
waar ze begin Xbox One al aan gewerkt hebben. En dat is volledig native.
En toen kwamen ze voor Xbox One X met 120Hz voor een resolutie van 1440P
Dus dat zat er allemaal al langer in. En bij de PS4 niet.
Dus het probleem bij PS5 is dat Sony bedacht heeft om PS4 legacy mode en PS4 Pro Legacy mode te bedenken voor de backwards compatibility. En dat betekent dus dat het niet Native op PS5 draait want toen had je nog geen 120hz bij de PS4 en PS4 Pro games. Dus de PS5 doet zich voor als een PS4 of PS4 Pro waarbij de games toen voor geprogrammeerd waren.
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ook de PS5 draaien PS4 games anders dan op de originele hardware, waar ‘anders’ in dit geval betekent ‘veel beter’: PS4 games zonder FPS limiet lopen op PS5 strak op 60Hz lopen, en games met een FPS limiet (bijna altijd 30 Hz) zoals Bloodborne zijn nog steeds gelocked maar komen op PS5 nooit onder de locked framerate. Het is dus niet zo dat de BC mode van de PS5 de hardware kunstmatig terugschroeft om de originele hardware te benaderen, en er daarom een ‘probleem’ is met een PS4 legacy mode of een PS4 pro mode of wat dan ook. Zie bijvoorbeeld deze uitgebreide analyse die laat zien dat PS4 games gewoon super goed draaien op PS5, veel beter dan op de originele hardware: https://youtu.be/bKQ6NeTjccA

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 20 november 2020 16:59]

Maar er zit dus blijkbaar wel een softwarematige lock op dat die niet hoger dan 60fps gaat, DAT is waar de ontwikkelaar dus tegenaan loopt, en om dat te omzeilen moeten ze dus het spel compleet omzetten naar een echt PS5 spel (wat waarschijnlijk eigenlijk niets meer is dan het project exporteren als PS5 aangezien ze de UnrealEngine gebruiken).
Juist, maar dat wil dus niet zeggen dat Sony niet alsnog de BC software er op kan aanpassen in de toekomst.
Waarschijnlijk zullen we dat pas bij de volgende generatie (ps6) van de ps zien. Ze gaan nu leren van hun fouten en het hopelijk rechttrekken bij de volgende generatie. Ik verwacht niet dat ze de code nu nog gaan herschrijven.
Voor zulke zaken is waarschijnlijk geen herschrijven nodig hoor, en ze zullen hun systeem in de loop van de tijd toch wel behoorlijk aanpassen, deden ze ook bij de PS3 en bij de PS4.
Dat de hardware hetzelfde is wilt nog niet zeggen dat de software dat ook is. Bij Xbox gebruiken developers gewoon 1 SDK voor zowel de One, One S, One X, Series S als Series X. Bij PlayStation is dat voor zover ik weet niet het geval, er is geen 1 SDK die zowel de PS4 (en PS4 Pro) als PS5 target. Als gevolg is bij Xbox slechts een patch nodig, bij PlayStation een volledige klassieke port.
Het bedrijf is opgekocht door Epic, tuurlijk hebben ze de kracht en de kennis wel, als ze wat moeite doen.

Of je doelde op Sony om het makkelijker te maken?

[Reactie gewijzigd door fentoment op 20 november 2020 15:32]

De studio mag wel eigendom zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze de kennis zelf in huis hebben. Het betekent alleen dat als ze Epic vragen, de kans groot is dat ze ondersteuning krijgen. Maar wie weet is er meer mis en niet eenvoudig op te lossen. Daarvoor weten we gewoon te weinig. Bijvoorbeeld: als geen van je testers de hardware heeft om dit te testen, zul je toch even moeten wachten tot die de juiste beeldbuis in huis hebben ;)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 20 november 2020 18:22]

Voor 120fps op PS5 moet je die voor PS5 compilen en dus waarschijnlijk aanpassingen maken in de code. Rocket League is voorlopig een Backwards Compatible game op PS5 en daar zit je met een 60fps limiet terwijl backwards compatible games op Xbox Series X tot 120fps kunnen met weinig aanpassingen.

Zal voor hen voorlopig niet interessant zijn gezien de hoeveelheid mensen die hier echt gebruik van gaan maken of misschien dat een native PS5 versie er later zal aankomen.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 20 november 2020 15:34]

Beter lezen (en misschien het bronartikel ook even lezen). Het probleem zit hem in de backwards compatibility mode van de PS5. Sony moet ervoor zorgen dat games die in back compat mode werken op 120fps kunnen draaien, dat is nu niet mogelijk.
"Right now, Sony limits 120Hz support to games specifically designed for PS5, meaning that 'enhanced' PS4 games like Rocket League and Warzone can't tap into the feature.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 20 november 2020 15:34]

Voor Xbox is het een patch die werkt op alle Xbox One S/X/Series S/Series X consoles, voor PS5 is het een nieuw platform om te onderhouden (want je hebt ook nog PS4 spelers, en die wil je ook nog updates geven).
Tsja, hetzelfde kan je zeggen voor Sony? Waarom maken die het niet mogelijk om PS4 titels op 120Hz te laten draaien (mogelijk enkel als de devs een bepaalde flag van '120Hz is ok' aan het spellen toevoegen middels een patch, nadat dit getest is)? Zou vooral hunzelf ook goed doen als ze kunnen claimen dat meer titels 120Hz ondersteunen.
Lekker veel armchair developers altijd in de comments.

Een bedrijf met meerdere miljarden en hardware/software engineers zijn natuurlijk niet slim genoeg om jouw geweldige idee te implementeren.
Een bedrijf met meerdere miljarden en hardware/software engineers zijn natuurlijk niet slim genoeg om jouw geweldige idee te implementeren.
Die is er wel degelijk. En heet Microsoft.
Volgensmij snap je niet hoe sarcasme werkt.

Ik bekritiseerde svenk91 zijn idee omdat het absurd is dat Sony het niet zou hebben gedaan simpelweg omdat ze er niet aan dachten.

Daarnaast zijn Sony en Microsoft niet identiek dus ik ga er maar van uit dat jouw vergelijking hier een grap is en niet een serieuze suggestie.
Volgensmij heb je het niet helemaal begrepen.

Het komt door de manier waarop BC werkt op PS5. Dat is gecapped op 60fps. Een simpele update werkt dus niet.

Hiervoor zullen ze een 'echte' native PS5-versie moeten maken dan een BC-upgrade.
Als ze het aanpassen zal die grafisch waarschijnlijk ook wel verbeteren. Zo niet dat speelt 120FPS wel soepeler dan 60FPS. Dus ja het is best wel logisch dat mensen het wel willen hebben.
De game is free to play dus er wordt (in de aanschaf) uberhaupt niet gecashet ;) Ook niet op de Xbox series X/S trouwens.
Wat is dat toch elke keer met consoles en 'modussen'?

De fps die je krijgt is toch simpelweg hardware power vs code efficiency? En alsof games zo statisch zijn. Genoeg examples van games die van 30 all the way naar 100-en kunnen afgezien van de situatie. Geef lekker GFX opties zoals de meeste PC games :P

Prima voor VRR dus. (Tenzij je nieuwste console dit beschamend genoeg niet support ;-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 20 november 2020 17:19]

Wat is dat toch elke keer met consoles en 'modussen'?
Vrij simpel: Omdat een console (doorgaans) een fixed platform is. Ontwikkelaars kunnen daar op inspelen en dus specifiek de hardware aanroepen; want elk exemplaar bevat ook diezelfde hardware. Het voordeel is dat je hierdoor heel specifiek kan optimaliseren (waardoor je ook vaak ziet dat de betere console-games qua grafisch geweld niet hoeven onder te doen voor spellen die op veel krachtigere hardware draaien).

Je krijgt dan alleen wel een probleem als je dat stukje software op een ander apparaat wil laten draaien; dat gaat dan niet zomaar. Sony heeft er voor gekozen om de backwards comptabiliteit voor een groot deel op hardware niveau in te regelen. In het geval van Microsoft heeft men al eerder meer een vooruitziende blik gehad waardoor de portabiliteit veel groter is.
Dat die consoles aan de binnenkant meer op PC's gaan lijken kan ik me nog wel indenken, maar aan de buitenkant begint het nu ook al zo te lijken met allemaal verschillende configuraties en resoluties. Vroeger was een console inpluggen en gaan. Nu ben je een uur kwijt aan het uitzoeken en aansluiten.
Microsoft heeft velen jaren ervaring met virtualisatie, denk aan Hyper-V bijvoorbeeld. Hier zijn zijn ze op de Xbox one na een slechte start van het platform zeer op gefocust geweest en hebben dit dus doorgetrokken naar de Series met dit als resultaat.
Ja dat zal het zijn, ze haten Sony... Maakt niet uit dat ze mede dankzij het uitkomen via ps plus zo groot geworden zijn, nee ze hebben gewoon een onverklaarbare hekel aan ze. Daarom zetten ze het vlaggetje wel om bij Xbox maar niet bij PlayStation...
Is dit echt hoe jij denkt? Of had je toch een andere reden?
Ah natuurlijk, ze maken expres hun next-gen console slechter omdat ze gewoon geen zin hebben om het beter te maken.

"Hey henk. De investeerders willen graag een paar miljoen extra verdienen. Kan je 120hz aanzetten voor ps4 games?"

"Nah, ik wilde eigenlijk een uurtje eerder naar huis vandaag dus zeg maar dat ze minder verdienen de komende paar jaar"


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True