Sony krijgt voldoende chips om tot april 2022 nog 12,5 miljoen PS5's te verkopen

Sony heeft bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers laten weten dat het genoeg chipsets heeft geregeld om in de rest van dit jaar en het eerste kwartaal van volgend jaar in totaal 12,5 miljoen PS5's te kunnen verkopen. Er zijn tot op heden 10,1 miljoen PS5's verkocht.

Tijdens een mondelinge toelichting op de kwartaalcijfers zei Sony's chief financial officer Hiroki Totoki dat het doelaantal verkochte PlayStation 5-consoles voor het huidige fiscale jaar boven de 14,8 miljoen zit. Het huidige fiscale jaar zoals Sony dat aanhoudt, loopt van 1 april 2021 tot 31 maart 2022. Conform dit fiscale jaar is eind juni het eerste kwartaal afgerond. Daarvan presenteert Sony nu de kwartaalcijfers.

In een nadere uiteenzetting meldt het bedrijf dat het in het afgelopen kwartaal 2,3 miljoen PS5's heeft verkocht. Daarmee komt het totale verkochte aantal PS5-consoles vanaf de release tot en met eind juni op 10,1 miljoen. Tokoki zegt dat zijn bedrijf het benodigde aantal chipsets heeft geregeld om het gestelde doel van 14,8 miljoen stuks te kunnen halen, schrijft onder meer Twinfinite op basis van een mondelinge toelichting. Omdat er al 2,3 miljoen zijn verkocht, zou Sony in het huidige, lopende tweede kwartaal en het daarop volgende halfjaar in totaal nog eens 12,5 miljoen PlayStation 5-consoles moeten verkopen.

In mei gaf Tokoki al aan dat het beoogde verkoopaantal van 14,8 miljoen exemplaren gehaald moet worden in het huidige fiscale jaar om de verkoopcijfers van de PlayStation 4 van destijds te kunnen bijbenen, schreef Bloomberg. De topman stipte toen ook aan dat het vrijwel onmogelijk is om te kunnen voldoen aan de vraag, zelfs als het bedrijf toch in staat zou zijn om meer chipsets te bemachtigen en daarmee meer PlayStation 5-exemplaren te kunnen leveren.

De PlayStation 5-verkopen vallen in het segment Game & Network Services. Dat segment haalde tijdens het afgelopen kwartaal een omzet van ongerekend 4,76 miljard euro. Dat is een stijging van twee procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Die lichte stijging komt vooral op het conto van de grote vraag naar PS5's; de omzet uit hardware steeg van omgerekend 429 miljoen euro naar bijna 933 miljoen euro.

Het gaat bij die hardware vooral om PS5-consoles; daarvan zijn er 2,3 miljoen verkocht in het afgelopen kwartaal, tegenover een half miljoen PS4's. Dit aantal van 2,3 miljoen is het laagste verkochte PS5-aantallen in een kwartaal sinds de release; in het vorige kwartaal werden er 3,3 miljoen stuks verkocht en in het kwartaal van de release 4,5 miljoen. Er zijn pas drie kwartalen geweest waarin de PS5 wordt verkocht.

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers van de eerste drie maanden van dit jaar liet Sony weten dat de PlayStation 5 nog altijd onder de kostprijs werd verkocht. Dat had een negatieve invloed op de toenmalige cijfers. Inmiddels is daar een kentering in gekomen. Tijdens de huidige mondelinge toelichting liet Totoki weten dat de 500 euro kostende PlayStation 5-versie met disclade niet langer met verlies wordt verkocht. Dat laatste is nog wel het geval bij de digitale, 400 euro kostende editie van de PS5.

De totale omzet in Sony's gamesegment is slechts met twee procent gestegen. Dat komt met name doordat er minder goede resultaten werden neergezet bij de verkoop van games. De omzet afkomstig uit de verkoop van gamesoftware daalde van omgerekend 3,34 miljard euro naar nu 2,67 miljard euro. Er is een daling te zien bij fysieke en digitale software en ook add-on content.

In het eerste kwartaal een jaar geleden werden er nog 91,4 miljoen games verkocht. Sony zelf leverde toen 18,7 miljoen first-party-games. Dit daalde in het afgelopen kwartaal naar 63,6 miljoen stuks en Sony leverde zelf 10,5 miljoen first-partygames. Dat zijn de games die door Sony's eigen PlayStation Studios worden uitgebracht. Waarschijnlijk is deze daling toe te schrijven aan het erg goede kwartaal van een jaar geleden. Toen zaten veel mensen thuis door de pandemie en stegen de verkopen. Een dergelijk effect is ook zichtbaar bij de Xbox-gameverkopen van Microsoft.

Op het vlak van televisies leverde Sony 2,2 miljoen exemplaren, een stijging ten opzichte van de 1,5 miljoen televisie die de fabrikant in hetzelfde kwartaal een jaar geleden leverde. Ook andere categorieën in het Electronics Products & Solutions-segment deden het goed en leverden een flink hogere omzet op, zoals digitale camera's en producten die vallen onder de Audio & Video-categorie. Daarvan geeft het bedrijf echter geen exacte aantallen.

In het afgelopen kwartaal kwamen de operationele inkomsten van Sony uit op omgerekend 2,17 miljard euro, een stijging van 26 procent. De totale omzet steeg met 15 procent naar 2256,8 miljard Japanse yen, omgerekend zo'n 17,5 miljard euro. De nettowinst steeg met 9 procent naar omgerekend 1,64 miljard euro.

Review PlayStation 5

Door Joris Jansen

Redacteur

04-08-2021 • 15:46

162

Submitter: Caayn

Reacties (162)

Sorteer op:

Weergave:

Sony stelt dat de PlayStation 5 momenteel niet meer onder de kostprijs wordt verkocht. Ik ga ervan uit dat we het hier hebben of bill of materials (BOM) + productie. En dat de kosten van ontwikkeling (R&D) hierbuiten vallen. Ik heb wel eens wat cijfers gehoord over hoeveel het kost om een console te maken. Dit loopt in de honderden miljoenen. Met 10 miljoen verkochte exemplaren is dat omgerekend enkele tientjes aan R&D.

edit: @JantjeDoedeltje transportkosten, productie en evt. fabricage fouten horen erbij.
In het eerste kwartaal een jaar geleden werden er nog 91,4 miljoen games verkocht. Sony zelf leverde toen 18,7 miljoen first-party-games. Dit daalde in het afgelopen kwartaal naar 63,6 miljoen stuks en Sony leverde zelf 10,5 miljoen first-partygames. Dat zijn de games die door Sony's eigen PlayStation Studios worden uitgebracht. Waarschijnlijk is deze daling toe te schrijven aan het erg goede kwartaal van een jaar geleden. Toen zaten veel mensen thuis door de pandemie en stegen de verkopen. Een dergelijk effect is ook zichtbaar bij de Xbox-gameverkopen van Microsoft.
Het is allemaal de schuld van Xbox Game Pass :+ .

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 22 juli 2024 15:23]

Waarom ga je er vanuit dat R&D er niet in meegenomen is? Hoeveel R&D denk je nou echt dat er in zo'n console zit? Zowel MS als Sony hebben gewoon off the shelf hardware gepakt, in een forse behuizing gepropt, waarbij Sony voor een conservatief, simpel en goedkoop te produceren ontwerp is gegaan. De enige R&D qua hardware voor Sony zit 'm misschien een beetje in de controller, maar zo groot zijn die wijzigingen ook niet.

De software zal meer kosten, maar ook dat hoeft niet zo bijzonder veel meer te zijn als je het uitsmeert over alle verkochte consoles.

In de tijd van de PS2 en PS3 waren de R&D kosten behoorlijk wat hoger. Er was veel meer custom hardware en meer custom software. Maar juist daarvan hebben alle consolemakers geleerd. Nintendo, Microsoft, Sony, allemaal pakken ze nu off the shelf hardware, bestaande software, schilletje er overheen, paar eigen api's indien nodig en gaan met die banaan. Dat is veel goedkoper en sneller te realiseren dan aanrommelen met allemaal custom dingetjes.

Je hebt gelijk dat het vroeger honderden miljoenen kostte, maar juist dat is de reden dat Sony en MS nu standaard hardware en software zijn gaan gebruiken, dus dat verhaal sinds de PS4 achterhaald.
De Xbox en Playstation kunnen wel een AMD CPU en GPU hebben, dat zijn absoluut geen off the shelf parts.

De CPU en GPU zijn vergelijkbaar met wat we op de desktop/laptop markt ook hebben, maar vergelijkbaar. Meer ook niet. Zo hebben ze bv heel veel instructies gedropped die op de PC welliswaar waardevol zijn, maar op een console geen toegevoegde waarde hebben er is ook veel backwards compatibility uit de CPU gesloopt. Daarom kan je deze consoles niet zo maar inzetten als desktop systeem. Ook hebben zowel Microsoft als Sony hun eigen instructies toegevoegd en een beetje lopen sleutelen samen met AMD aan het ontwerp. De CPU's zijn echt wel zwaar geoptimaliseerd voor console gebruik.

Maar wat dacht je van dedicated geluidskaarten zoals we die op de PC al 30 jaar niet meer hebben? 512 kanaals 3d "raytracing" geluid berekenen, enig idee hoeveel CPU kracht dit op een PC kost? Battlefield 3 is een mooi voorbeeld, gebruikte 6 threads op de consoles en er waren 2 threads dedicated voor het geluid. 1/3de van de performance op een PC is pispoten om een beetje goed geluid te berekenen.

Dan komt het geheugen nog, ik heb geen off the shelf GDDR modules in mijn PC zitten.

De opslag begint nu te komen en was in de enterprise al wel enige tijd aanwezig. Maar zelfs dat is niet off the shelf.

Volgens mij zijn alleen de netwerk mogelijkheden off the shelf, de NIC en WiFI :)

Je denkt echt veel te makkelijk, daar zit echt voor tientallen of zelfs honderden miljoenen aan R&D in. Allicht niet 300 miljoen alleen voor de Playstation 5, maar Sony doet al 30 jaar aan R&D op console gebied, die leunen natuurlijk ook veel op kennis uit het verleden.

De verschillen met PC's zijn nu minder dan in het verleden zoals met de Cell processor of de custom CPU's van de PSX en PS2. De originele Xbox leek veel meer op een desktop PC dan de huidige Xbox.
De Xbox en Playstation kunnen wel een AMD CPU en GPU hebben, dat zijn absoluut geen off the shelf parts.
Wat maakt ze dan zo uniek? Ik zie namelijk niets in die consoles dat zo uniek zou moeten zijn en ineens heel anders is dan de overige producten van AMD.
De CPU en GPU zijn vergelijkbaar met wat we op de desktop/laptop markt ook hebben, maar vergelijkbaar. Meer ook niet. Zo hebben ze bv heel veel instructies gedropped die op de PC welliswaar waardevol zijn, maar op een console geen toegevoegde waarde hebben er is ook veel backwards compatibility uit de CPU gesloopt. Daarom kan je deze consoles niet zo maar inzetten als desktop systeem. Ook hebben zowel Microsoft als Sony hun eigen instructies toegevoegd en een beetje lopen sleutelen samen met AMD aan het ontwerp. De CPU's zijn echt wel zwaar geoptimaliseerd voor console gebruik.
De vraag was of de R&D kosten wel of niet meegenomen waren want die waren potentieel hoog. Maare, dingen uit bestaande zaken slopen maakt 't over het over het algemeen nog goedkoper.
Dan komt het geheugen nog, ik heb geen off the shelf GDDR modules in mijn PC zitten.
Jij niet, maar wat is dit dan; nieuws: AMD komt met 4700S Desktop Kit met acht Zen 2-cores en 16GB GDDR6-geh...
Als die CPU zo custom was als jij voorstelt, dan had dit niet mogelijk geweest. Een die shot laat zien dat het 1op1 de CPU in de Xbox Series X. Nou, zo custom was 't dan toch niet hè.

De geluidschip is ook gewoon een AMD TrueAudio chippie. Gewoon off the shelf hoor. Alleen de software is deels aangepast. Die AMD TrueAudio chip lijkt ook wel steeds meer op een CU en is daar tegenwoordig ook op gebaseerd. Toevallig schermde AMD toen ookal met termen als audio raytracing. Wat de Xbox nu ook doet.

Jij en hele volksstammen met je trappen teveel in de marketingpraatjes van Sony en MS.
Jeetje mina. De toon die je voert in bovenstaand gesprek is echt ontzettend bijdehand, we kunnen toch wel een beetje met fatsoen met elkaar om gaan?

Verder heb je het ook niet bij het goede eind..

1. Een console releasen waarvan je er 100 miljoen verkoopt is wel even wat anders dan een PC in elkaar zetten.

2. Om 2 voorbeelden te noemen die dus niet 'off the shelf' zijn;

-Sony gebruik hardware matige decodering om alles tussen de SSD en CPU te regelen, ze gebruiken hier bijvoorbeeld 'kraken' (Een relatief nieuwe decompressie standaard), wat ze een potentiële netto snelheid van 9,5+GB/s oplevert, er zijn nog geen (consumenten) SSD's die dat bieden.

-De koeling van de CPU in de PS5 is met liquid metal, ja dat bestond al, en nee het bestond nog niet in een product wat op deze schaal wordt geproduceerd.

En zo zijn er nog legio andere voorbeelden.

[Reactie gewijzigd door Siebelouis op 22 juli 2024 15:23]

Dit gaat heel wat verder dan een off the shelf moederbord pakken, er een Ryzen procesor induwen en een Radeon GPU in het PCIe slot prikken.
Zowel Sony als Microsoft maken gebruik van Semi-custom chips van AMD in hun consoles. Ze ontwerpen ook hun eigen moederbord, case, cooling (airflow).
Verder is er ook het OS, dit ontwikkelen gebeurd ook niet op een paar minuten.
Jij doet net als of Sony en Microsoft een lijstje met specificaties in leveren bij amd en dan komt het wel allemaal goed.

Het heet niet voor niks een custome apu, het ontwerp is gebaseerd op rdna en ryzen maar het ontwerpen het design is net zoals bij Apple gewoon ontworpen door Sony en Microsoft dit zijn gewoon hardware bedrijven in sommige takken.veel van deze ontwerpen zijn gepatenteerd.

Zijn doen het zelfde als apple doet met hun soc.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 22 juli 2024 15:23]

Twee tot driehonderd miljoen dollar had ik zo voor ogen. Ik ken geen harde cijfers, maar ik heb dat wel eens gehoord. En via AdoredTV - die wel eens filmpjes heeft gemaakt over de prijs van één chip - heb ik prijzen van fabricatielijnen gehoord. Het kost al tientallen miljoenen dollars om alleen al een andere chip uit de fabriek te laten rollen - omdat de fabriek anders ingericht moet worden en de chipmachines kostbare nieuwe mask gebruiken.

Het is ook meer dat ik de vraag stel. Ik vind het interessante materie en Sony heeft met de PlayStation 5 een slim design gepakt wat zeer voordelig voor hun is.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 22 juli 2024 15:23]

Je moet voor dit soort dingen niet kijken hoeveel er aan R&D is uitgegeven en hoeveel consoles ze verkopen, van belang is hoe ze de kosten in de boeken zetten. Als R&D inmiddels is afgeschreven dan zijn daar voor de nieuwe consoles boekhoudkundig geen kosten meer en kan men prima die dingen met winst verkopen.
Sony (en MS) koopt gewoon het eindproduct.
Zijn er juist niet enorm veel console-wars discussie geweest over de betrokkenheid van Sony (en ook Microsoft) bij het ontwikkelen van de nieuwe architectuur (RNDA2)? Zo simpel als jij het stelt is het niet. Niet dat ik nu zeg dat je ongelijk heb, maar dit speelt wel mee.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 22 juli 2024 15:23]

Er zit heus wel een mate van maat- en test werk in, ook al bestaat de architectuur al. Als is het maar om het te weten hoeveel warmte het ding gaat genereren, daar zijn heus wat iteraties overheen gegaan.
Ondanks alles wat je typt is het een feit dat beide nieuwe consoles een Custom GPU hebben en automatisch is er dan betrokkenheid bij ontwerp en een development en testfase.
Als iets speciaal op maat maken voor de klant niet customized is, hoe moeten we dat dan noemen volgens jou?
De reden dat er nu redelijk standaard hardware word gebruikt is omdat de productiekosten van games de spuigaten uit liepen. Ontwikkelaars gaven aan dat ze absoluut geen behoefte hadden in vreemde hardware waardoor het porten moeilijker zou worden.
Hoeveel R&D denk je nou echt dat er in zo'n console zit? Zowel MS als Sony hebben gewoon off the shelf hardware gepakt, in een forse behuizing gepropt, waarbij Sony voor een conservatief, simpel en goedkoop te produceren ontwerp is gegaan. De enige R&D qua hardware voor Sony zit 'm misschien een beetje in de controller, maar zo groot zijn die wijzigingen ook niet.
Daar komt echt wel wat meer bij kijken dan enkel dat. AMD's afdeling heet niet voor niets "semi-custom". De consoles bestaan ook uit meer onderdelen dan enkel de SOC. Zo hebben zowel Sony als Microsoft zelf hardwarematige encoders en decoders voor hun gekozen compressie-codecs ontworpen. Microsoft heeft zelfs een eigen compressiestandaard ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 22 juli 2024 15:23]

Leuk om met termen als bill of materials op de proppen te komen, zonder het benoemen van productiekosten, transportkosten etc. wat veel belangrijkere kosten zijn om mee te rekenen bij de kostprijs dan de kosten van RnD.
Je hebt gelijk. Ik bedoelde de hele productie van de console. Ik noemde dit zo omdat bij de PlayStation 4 destijds ook een BOM is opgemaakt.

Transportkosten, valuta exchange en fabricagefouten zijn natuurlijk ook allemaal nog extra kosten die je kunt omrekenen naar stukprijs.
Ik wil een PS5 kopen van wegen de snelle SSD, maar het formaat is net te groot voor mijn woonkamer TV meubel. Hij past daar net niet in en mijn vriendin wilt niet zo grote PS5 op de TV meubel hebben staan. Dus het wordt waarschijnlijk dan toch een Xbox Series X, maar beiden consoles zijn moeilijk te verkrijgen. En ik verwacht op korte termijn niet dat er een PS5 Slim komt, omdat Sony eerst PS5 wil terug verdienen qua R&D.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 22 juli 2024 15:23]

Ik wil een PS5 kopen van wegen de snelle SSD
Wat voor bijzondere dingen verwacht je er dan van? Het is een leuk trucje, maar in de praktijk zie ik het nou niet tot bijzonder noemenswaardige voordelen leiden. Het is wel relatief snel voor een SSD, maar zo traag is de concurrentie nou ook weer niet. Het fabeltje dat het gebruikt kan worden als een soort RAM moet ook heel rap de wereld uit. Het geheugen in de PS5 is 448GB/s, die SSD van een paar GB/s gaat niet bijzonder veel helpen in die situaties. Texture/assetstreamen gaat nooit op de maximale theoretische snelheid, want die is gemeten op één groot bestand. Assets zijn geregeld losse files en dan is de performance van een SSD altijd lager (random reads). De vraag is of die papieren snelheid in de praktijk ook nog gehaald kan worden.

Dat mensen de PS5 kopen vanwege de Sony exclusives kan ik heel goed begrijpen, maar die SSD is vooral leuk op papier en in de marketing.
.oisyn Moderator Devschuur® @fapkonijntje4 augustus 2021 21:20
die SSD van een paar GB/s gaat niet bijzonder veel helpen in die situaties.
Het is niet "een paar", het is 5GB/s. En dat is compressed, de hardware decompressor kan een veelvoud daarvan. En dan is er nog de asynchrone address mapper om de page tables in een keer goed te alloceren. Als je de boel goed opzet kun je alle data precies op de juiste plek in laten laden zonder dat de cpu daar enige processing voor hoeft te doen. Dit vereist wel een compleet nieuwe opzet van je data, en ik denk niet dat er op dit moment al veel games zijn die hier optimaal gebruik van maken.
Eventuele technische hoogstandjes zie je doorgaans ook pas richting het einde van de generatie, daar moeten sowieso nog eerst flink wat gesleuteld worden voordat de gemiddelde engine daar profijt uit haalt. Maar (bijna) nihil laadtijden is wel een nobel streven.
Dat je bij de einde van een generatie dingen ziet is een feit bij custom designs zoals de PS2 en PS3. De chips in de PS4/5 zijn niet zo spannend, die kennen we al. Ook de api's zijn grotendeels gelijk. Hier gaat die vlieger dus niet op.
Hier gaat die vlieger dus niet op.
Maar wat ik me serieus afvraag. Geloof jij die dingen ook zelf?
Heb je de afgelopen generatie uberhaupt games gespeeld of gezien?

Sorry, maar de claims die jij soms uit de mouw schudt, waar haal je het vandaan?

Ja de PS3 was bij uitstek de technologische uitdaging om het maximale eruit te persen. Maar dat een game als Ghost of Tsushima uberhaupt draait of een PS4 of TLOU2 zoals @Carn82 al zei. Zonder enige twijfel onvergelijkbaar met release games. Dat deze vlieger tot dusver altijd is opgegaan is gewoon inherent aan optimalisatie binnen technologie in de brede zin. En bij gaming is dit vaak heel goed te zien.

En om weg te blijven bij die fanboycrap waar dit kanaal weer helemaal bol van staat. ZOWEL de PS5 als Series X zijn fundamenteel veranderd door de SSD setup. Dit gaat game design hoe dan ook veranderen en ook weer jaren duren voor iedereen dit compleet onder de knie heeft. Daarna gaan we nog jaren aan optimalisatie zien. Eerst first party en later ook cross platform. Als mensen bij Cerny's talk wat beter hadden opgelet, dan zou misschien begrepen worden dat het over iets meer dan snellere laadtijden gaat.
En ja.. dat geldt dus ook voor de Series S/X. Maar nee hoor, het enige doel moet weer zijn om de SSD van de PS5 onderuit te halen. Suggestieve onzinverhalen, argumenten die soms opgaan, soms niet, om het beeld te schetsen dat het allemaal tegenvalt. En die conclusie kan op dit moment nog helemaal niet getrokken worden, want we zijn echt net begonnen aan de generatie.

Je zou verwachten dat Tweakers de eerste zijn om zoiets te begrijpen...
Natuurlijk gaat die vlieger wel op. Het is een fixed platform, door de jaren wordt er genoeg geoptimaliseerd en verbeterd. Kijk maar naar de verschillen tussen TLOU2 vs een Uncharted 4. Het heeft uiteindelijk ook niet met de hardware zelf te maken maar met hoe men hier het maximale uit kan halen, dat proces stopt niet zolang er tijd in gestopt wordt om code efficiënter te maken, en dit geldt voor elk platform.
Dat gaat waarschijnlijk alleen voor PS5 exclusives gelden. Cross-platform ontwikkelaars zullen nauwelijks tijd steken in exclusieve features. Dan heb je meer aan die extra opslag van de Xbox.
Meeste cross-platform games nemen minder ruimte in op de PS5 in vergelijking met een Xbox. Dat komt doordat de PS5 games veel verder kan compressed vanwege hun storage API.
Kijk bijvoorbeeld bij Spiderman. Geen laadtijden. Dat heb ik nog niet gezien bij mijn xsx. Maar idd beide zijn gewoon snel. Voor de rest van de performance gaat weinig tot niet helpen.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 15:23]

Ik zet mijn XsX aan. Quick resumé. Meteen waar ik was in de game. Dat kan mijn ps5 niet. Laadtijden zijn meer een issue dan op de ps5 voor je een spel kan starten.
Pardon? Mijn PS5 zet ik altijd in sleep mode, 1 druk op de PS knop van de controller en nog geen 5 seconden later zit ik in het spel waar ik gebleven was.
Is dit voor je laatst gespeelde game, of ook voor games die je daarvoor hebt gespeeld.
Laatst gespeelde, voor mij meer dan genoeg
Zeker, en als je eens moet laden gaat het al super rap alleen denk dat @hb1981 bedoelde dat hij binnen enkele seconden tussen verschillende games kan switchen. Ben zelf namelijk echt onder de indruk van Spiderman op de PS5 alleen vind ik die QR van Xbox ook echt tof om te zien (als dat werkt, want het werkt zeker niet met elke game).

Zo zie je dat beide consoles gewoon hun voor en nadelen hebben waarbij de nadelen zeker geen “slecht” iets voor is.
Idem, het hele voordeel van het zogenaamd sneller laden op de PS5 wordt echt zo ongelooflijk overdreven. Zodra ik een nieuw spel heb op de Series X start ik deze gewoon op, laad ik het in en vervolgens blijft die gewoon in mijn quick resume staan, zodat ik zonder laadtijden weer verder kan spelen.
Cold start is de PS5 enorm snel, zeker met activity cards wat semi-quick resume is. Je kan vanuit menu zo naar verschillende gedeeltes of werelden jumpen zonder dat je door de gehele game menu heen hoeft. Ook restmode zorgt er natuurlijk voor dat je binnen een paar seconden weer terug in de game bent. Dus er is hier niks overdreven aan....
QR is net zo goed een mooie functie hoor. Maar ik heb het over cold start(of hoe je dat noemt). Nu heb ik dat alleen echt gezien bij Spiderman en rachet clank(zit ik me nu net te bedenken). Ook al heb je QR, tussen levels heb je wel laadtijden.

Denk ook eerlijk gezegd hoe het spel is gemaakt. Bij multiplatform games op de ps5 heb je dacht ik wel gewoon die laadschermen.
Hahahaha 1 iemand zegt dat hij de ps5 wil hebben vanwege de SSD ( laat hem lekker) en de hele fanboy war barst gelijk los xD
hoeveel van die mensen hebben geen probleem met 15min wachten om 100-150km te laden in hun auto
maar vinden 20sec wachten voor dat je een spel kunt spelen al teveel
Hahahaha 1 iemand zegt dat hij de ps5 wil hebben vanwege de SSD ( laat hem lekker) en de hele fanboy war barst gelijk los xD
Ja echt toch.... Er zit 1 zinnige comment van @.oisyn bij en de rest zon ongenuanceerde berg aan laadtijd discussie. Waar voor het gemak de opstarttijden en in game laadtijden maar even op 1 hoop worden gegooid |:(

Terwijl in de basis die nieuw SSD setups eigenlijk de tofste ontwikkeling van next gen consoles zijn, dus een prima overweging van @Xieoxer. Keuze Sony of MSFT zou ik vooral van de games af laten hangen.
En als je echt compleet wil pak je de PS5/PC combo.
Ik heb ze beide. Beide consoles zijn echt top. Heerlijk zo discussiëren zonder fangirl gevoelens erbij te hebben 😜

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 15:23]

Ik heb zelf alleen de ps5 en dat is vooral omdat ik de games leuker vind op de ps, moet zeggen dat ik ook erg blij ben met de ssd :9
laad tijden vind ik niet echt een nadeel, vroeger had je soms 5 minuten tot een game geladen werd of het volgend level of stukjes er tussen in, maar dat vond ik eigenlijk wel lekker even de benen strekken, ff je handen af doen, drinken pakken etc etc.

ik vind zelfs dat er elk half uur misschien wel een verplicht kwartietje moet zijn dat je console zich even een verplichte pauze instelt, een soort van wekker, dat de console in een freeze stand komt en dat je daarna weer verder kan gamen, zo iets.
...vroeger had je soms 5 minuten tot een game geladen werd
Vroeger hoopte ik dat het spelletje na 30 minuten laden vanaf een cassettebandje überhaupt werkte :P
Gaat er om dat je waarschijnlijk bij Ps5 exclusives dus geen laadschermen meer hebt. Vind het ook niet heel storend als het wel zo is. Beide ssd's van de consoles zijn snel. Viel me gewoon op bij Spiderman.
Ja, alleen voor ps5 exclusive’s, voor pc is het niet haalbaar op dit moment, want zo veel verschillende ssd’s configuratie op onderdelen, ps4 en Xbox ook niet, series x daarbuiten gelaten.

Leuke future dat wel maar geen deal breaker als wel eerlijk zijn.

@satoer haha ff all het stof er af blazen!

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 22 juli 2024 15:23]

Ja tijdens een potje battlefield, thee time boys :+
Flight Simulator 2020 heeft na het initiële laadscherm geen laadscherm meer voor de gehele vlucht. Je kan prima een vlucht va 14 uur maken en nooit een laadscherm zien. Daarbij laad je ongeveer 10000km aan terrein in.
Ja, een relatief statische wereld en uiteraard is je draw distance net als in t echte leven maar een km of 15 (kromming van de aarde enzo) dus je kan mij echt niet wijs maken dat er 10.000km in 1 klap word ingeladen

[Reactie gewijzigd door chimnino op 22 juli 2024 15:23]

In de gehele vlucht zie je dat, overigens zie je veel meer dan 15km als je op 40000 voet ziet. Eerder een paar honderd kilometer. Tijdstip en weer zijn natuurlijk dynamisch en realtime wat het in het echt is.
Lijkt me eerder dat er continu wordt gestreamd van de ssd zoals in Gta V en Forza Horizon 4(heb dat een tijdje op een 10 jaar oude Samsung 1 TB Hdd gehad en kreeg continu streaming errors). No way dat dat in 1 keer ingeladen is.
Ja, duh....dat is m'n punt. De game is constant assets aan het laden waardoor je geen laadschermen meer hebt.
Dan moet je je punt beter verwoorden. Zoals het nu verwoord staat, zeg je dat je 10000 km terrein inlaadt tijdens het initiële laadscherm.

Die "ja duh" mag je dus weglaten.
Maar komt dat door de SSD of door iets anders? En zou de Xbox of PC dat na kunnen doen of niet? Dat is een conclusie die je op basis van zo'n spelletje niet kunt trekken.

Ik vind het daarom erg lastig om te zeggen 'voor de SSD zou ik de PS5 kopen'. Er is simpelweg geen duidelijke meerwaarde te ontdekken of bewezen en er zijn heel andere potentiele voordelen die volgens mij toch echt zwaarder zouden moeten wegen.
Het ligt eraan hoeveel assets je wil inladen. Het kan i.i.g. niet met een mechanische harde schijf en een trage CPU (Spiderman is er ook op de PS4). Maar wat de doorstroomsnelheid dan moet zijn weet niemand. Want zelfs de SSD in de Series X is alleen al met sequentieel lezen al 24x (biervieltje berekening) zo snel als een mechanische schijf. Je moet ook vanaf begin af aan rekening ermee houden bij het design van je game. Er zijn ook ervaringen op Xbox die je niet op de PS5 ziet, zoals het parallel renderen van twee complete werelden of realtime data streamen met informatie over de fysieke wereld. Kan je je ook afvragen waarom dat nog niet beschikbaar is op de PS5, maar dat is de verkeerde vraag dus.

Op de PC zijn er SSD's die sneller zijn dan die in de PS5, maar ook daar zie je het niet. Een van de redenen dat je het daar niet ziet is omdat je niet een game kan ontwikkelen die alleen maar met een bepaalde SSD snelheid werkt. Nou ja, het kan wel...maar je wilt dat niet ;).

Ik durf eigenlijk wel te stellen dat beiden consoles nog niet optimaal gebruik maken van hun SSD. Het is niet alleen laadtijden tussen levels waarbij je het in kan zetten, maar het biedt juist enorm veel meerwaarde om dynamisch assets in te blijven laden.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:23]

Er zijn ook ervaringen op Xbox die je niet op de PS5 ziet, zoals het parallel renderen van twee complete werelden
Wat gebeurt er bij Ratchet & Clank: Rift Apart dan?

https://youtu.be/7xtJYpwvHjY?t=290
Je gaat van de ene in de andere wereld over. Je hebt niet constant twee complete werelden die worden gerenderd.
Er zijn ook ervaringen op Xbox die je niet op de PS5 ziet, zoals het parallel renderen van twee complete werelden of realtime data streamen met informatie over de fysieke wereld.
En dan doel je op the medium die nu ook naar de PS5 komt?

Waar die op de PS5 er een stuk beter uit ziet:

https://mobile.twitter.co.../1405578773437861889?s=20

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:23]

De snelste PC SSD oplossingen doen alweer ruim 1.5 jaar ongeveer 20Gbyte/s uncompressed. Ik denk dat je onderschat hoe snel de I/O kan zijn bij high-end hardware.

Voor de rest heb je gelijk dat dit nog de beginfase is, ook de SSD in de Xbox wordt niet volledig benut. Als dat wel gebeurd krijg je dé grafische benchmark van het moment op consoles (en op PC): Flight Simulator 2020. Trouwens een game zonder laadscherm na het initiële laden. Je kan 14 uur vliegen zonder een enkel laadscherm.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:23]

De snelste PC SSD oplossingen doen alweer ruim 1.5 jaar ongeveer 20Gbyte/s uncompressed. Ik denk dat je onderschat hoe snel de I/O kan zijn bij high-end hardware.
Dan praat je over compressed wat de PS5 ook kan tot 22GB/s. En die devices waar jij het over hebt zijn raid configs zonder enige vorm van een I/O configuratie. Je praat over hardware van een paar duizend euro voor de professionele markt.
Dat is content afhankelijk, op de PC is dat niet het geval. Dat jij het duur vindt doet daar voor de rest niets aan af.
Ik denk dat Microsoft al heeft laten zien wat de cloud kan doen om een unieke ervaring neer te zetten.
Oh ik zie het de hele tijd, de oorlog houdt nooit op! Beste documentaire is nog de South-park-aflevering "black friday". Als je hem niet gezien hebt (3 delen) het is een echte aanrader!

Toch blijft het voor mij vreemd waarom mensen "hun" console zo hard verdedigen (in jouw geval tegen die van het groene kamp). Net zoals ze het met "hun" voetbalteam, "hun" land en "hun" F1-coureur doen.

Dank trouwens voor je humorieke reactie. Daar kunnen hier veel mensen wel wat van leren!
Het gaat niet om de hoe en wat, maar je hebt t tegen redelijk de verkeerde, wat dat betreft.

En ik had t niet over console wars in t algemeen, maar hier op Tweakers. Ga dat maar eens volgen.
Tja, zo kan je natuurlijk alles wel weg wuiven. Het feit is dat er games op de ps5 zijn die geen laadtijden hebben. Sony geeft aan dat dit door de snelle SSD komt. Als dat ook zou kunnen op de series X waarom is het er dan nog niet?
Wat is dat voor een rare vraag. Spiderman is een exclusive. Daarom is het er niet op de Xbox. Sowieso gaat echt niet elke game zonder laadtijden door het leven hoor. Alleen een handjevol exclusives als die al op een dergelijke manier geprogrammeerd worden. Third party games hebben en zullen over het algemeen nog steeds laadtijden kennen hoe snel die SSD in de ps5 ook is in theorie.
Ik bedoel een first party exclusive op de Xbox die geen laadtijden kent zoals Spiderman.
Flight Simulator 2020, 1 keer laden, dan zonder laden rondvliegen in een level van 510 miljoen vierkante kilometer.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:23]

Ja je vliegt dus gewoon heel de tijd door een laadscherm :Y)
Lekkere vergelijking. Een flight sim is wel relatief statisch vergeleken een third person actie platformer
Statisch? Live weather met wind/wolken/regen/sneeuw etc? Realtime klok met bijbehorende belichting en auto's op de wegen naar gelang het tijdstip van de dag? Live vliegverkeer? Andere spelers? Constant ander landschap?

Het is alles behalve statisch. Alleen al het aantal berekeningen per seconde welke invloed de wind op jouw vliegtuig heeft is duizelingwekkend te noemen...
Dat is dan toch nog steeds een laadscherm? Ik bedoel een game, waar er geen laadtijden zijn.
Dat wordt dan ook continu gestreamd vanaf de SSD zoals al zoveel andere games al jaren doen
Jep, net zoals Spiderman.
Het heeft zeker wel waarde.
1. Je kan het uitbreiden. Meer games erop.
2. Je kan alle spellen vanuit de SSD spelen, bij de concurrent is dat anders.
3. Wordt met tijd nog goedkoper.
4. Universele product. Je kan het voor meerdere doeleinden gebruiken. Bij de concurrent is het alleen voor die console bedoeld. Beetje de memory card van PSX en PS2.

Dit zijn maar wnkel voorbeelden. Misschien zijn er nog andere.
2: Bij de Xbox kan je gewoon alle spellen vanaf je memorycard spelen hoor?
3: Bij Xbox ook wel hoor. Gewoon een kwestie van tijd
4: Ja want mensen gaan constant hun ssd eruit schroeven om het even in een pc te stoppen om het een dag later weer terug te plaatsen...
Het is natuurlijk niet alleen op papier sneller maar ook in de praktijk. Kijk bijvoorbeeld naar resident evil 8:

https://www.youtube.com/watch?v=eStQ4Vg4of0

Laden bij de ps5 ongeveer 3 seconden, laden bij de series x 8 seconden.
Dat is in procenten meer dan het verschil in performance van de SSD. Dat kan 'm dus ook goed ergens anders in zitten. Hitman 3 laadt bijvoorbeeld ook ietsje sneller op de PS5, maar niet alleen vanwege de snellere SSD, maar ook omdat er lagere kwaliteit assets ingeladen worden. Tja, zo kan het ook.

Na het laden lijkt RE8 weer juist beter te draaien op de XSX, dusja, die extra paar seconden voor een stabielere FPS. Misschien is er op beide fronten/consoles wat aan de hand. Één zwaluw maakt nog geen zomer enzo.
Zou kunnen, maar genoeg andere games die ook sneller laden op de ps5. En zoals @MissMe NL al aangeeft zie je laadtijden zoals bij Spiderman nog niet bij de series x. Die laadtijden zijn er gewoon niet. Dus die SSD doet zeker wel wat.

Ik zie hier toch bij de series X een stuk meer dips in de fps:

https://www.youtube.com/watch?v=zlkj5ba0QR8
Tja en deze zegt het tegenovergestelde. Het is ook altijd wat hè.
Hij wilt een PS5 kopen vanwege een specifiek onderdeel prima...kan. Maar waarom ga jij altijd weer een hele hardware crusade aan om met allemaal claims te strooien waarvan ook een hoop onwaarheden inzitten?

Er zijn genoeg voorbeelden waar het duidelijk is dat het snel is. Het is een trucje vanwege wat? en het snel kunnen swappen van textures hebben ze met R&C Rift Apart al laten zien hoe snel dat kan.
Dat mensen de PS5 kopen vanwege de Sony exclusives kan ik heel goed begrijpen, maar die SSD is vooral leuk op papier en in de marketing.
Waarom gooi je alles wat van Sony komt standaard op marketing? Dit begint echt absurd te worden |:( . Je kan je claims niet eens hard maken.

@Loller1
The Verge heeft ondertussen al onderzocht dat externe opslag plaatsen die een heel stuk trager is (3900MB/s) dan de PS5's interne opslag gewoon dezelfde laadtijden oplevert. Er zijn zoveel fabeltjes over hoe de PS5's "super snelle" SSD zoveel meer mogelijk maakt, terwijl dat het gewoon niet klopt.
Knap, je kan niet eens PS5 games van een externe SSD afspelen, dus je bent verkeerd geïnformeerd hierover heb ik mijn vermoeden. Wat betreft Miles Morales...die heeft geen enkele laadtijden op de PS5 waar de PS4 het wel heeft, daar ging het om. Van binnen naar buiten locaties gaan is instant op de PS5, op de PS4 heb je laadtijden.

Edit: Ik heb nu gezien wat je bedoelde. Je moet er ook vanuit gaan dat niet elke game constant de volle bandbreedte gebruikt. Zie de tweet van Insomniac zelf: https://twitter.com/fitzymj/status/1420825603784122371
We tried some below-spec Gen4 M.2 drives as well and saw up to 15% slower loading in the most SSD-stressing areas of the game. Not too shabby, but keep a close eye on technical specs if you’re making an SSD purchase, as our game does rely on high-quality storage. :pray:
Dat heeft te maken met headroom, anders zou iedere game constant op zijn max raw bandbreedte moeten zitten en dat hoeft niet. Dat wil hierbij niet zeggen dat toekomstige games er meer uit gaan halen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 juli 2024 15:23]

Het is een leuk trucje,
Dit is natuurlijk net zoiets als zeggen de series x heeft een iets snellere GPU. Dat is een leuk trucje.

Dat de ps5 een 2x snellere ssd heeft is geen trucje. Dat is gewoon een feit. Hoe dit verder toegepast wordt in games op dit moment daar kan je over discussiëren.
Onzin, SSD is echt rap. Bijv Resident Evil Village game opstarten gaat snel. Game laden is letterlijk 1 seconde. Jij bezit waarschijnlijk geen PS5 dus je kan niet echt oordelen vind ik.
The Verge heeft ondertussen al onderzocht dat externe opslag plaatsen die een heel stuk trager is (3900MB/s) dan de PS5's interne opslag gewoon dezelfde laadtijden oplevert. Er zijn zoveel fabeltjes over hoe de PS5's "super snelle" SSD zoveel meer mogelijk maakt, terwijl dat het gewoon niet klopt. Op Twitter zag je zoveel mensen roepen dat Rift Apart (nadat dezelfde claims al werden gemaakt over Miles Morales, om vervolgens door de mand te vallen met de release van die game op PS4) enkel mogelijk was met de PS5's 5700MB/s SSD... niet dus.
Ik heb het onderzoek doorgelezen:

https://www.theverge.com/...xpansion-m2-playstation-5

Echter de laadtijden die the verge daar noemt klopt sowieso niet. Returnal die 30 seconden laadt? Die game heeft nagenoeg geen laadtijden. Zelfde bij ratchet and clank en the verge noemt daar 14 seconden? Hoe komen ze aan die laadtijden?

Miles morales laadt ook direct, maar ook daar geven ze aan dat de laadtijden 19 seconden zijn.
"measured from PS5 homescreen to active gameplay."
https://youtube.com/shorts/C8tehMEfq-E?feature=share

22 seconden (returnal) I.p.v. De 30 seconden die the verge noemt
Ja, zeker vaag. Maar goed, de beta is uit dus er zal vast een lawine aan test-content komen :o
Beetje raar onderzoek want vanaf externe storage kan je alleen PS4 games spelen, en als je die speelt dan zit je sowieso vast aan de BC-mode die uiteindelijk een PS4 (Pro) nabootst met de bijbehorende snelheden, idem als je de PS4 game intern hebt opgeslagen.
Gaat om dit onderzoek:

https://www.theverge.com/...xpansion-m2-playstation-5

Echter als ik die laadtijden in dat onderzoek zie... Spiderman is bijna instant. Dus die laadtijden kloppen sowieso niet echt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:23]

Ah, dat is dus de interne uitbreiding, vandaar mijn verwarring. Maar goed, daarom moet je ook nooit in marketingpraat geloven. Lijkt me evident dat een game als Ratchet een SSD nodig heeft, maar het lijkt me ook niet onrealistisch om te zeggen dat die asset swaps die je ziet direct het maximale nodig hebben qua bandbreedte, zo complex is dat ook niet.

Ik ben zelf vooral benieuwd naar games die over een paar jaar verschijnen als ook de meeste game engines veel meer toegespitst zijn op SSD gebruik.
Alleen de laadtijden die the verge opgeeft komen niet echt overeen met de werkelijkheid. Dus ik wil nog wel wat meer testen zien.
Games hoeven ook niet constant het maximale uit de bandbreedte te halen, als wat ze nu doen met Rift Apart onder de raw percentage zit. Dat betekend dat devs genoeg headroom hebben voor toekomstige games. Daar komt ook nog kraken bij kijken en compressed wat tot 20GB/s kan gaan op de PS5
Zou het met deze techniek ook nog willen met normale sata ssd's? Of zou dat toch te traag zijn.
De PS5 achter de TV plaatsen? Is dat een oplossing? :)
Hier inderdaad gedaan, gaat prima! Je ziet hem niet/nauwelijks. Tv hangt zelfs aan een beugel.
Tsja, het hele ontwerp van de PS5 is gewoon een ontzettende mispeer. MS toont aan dat een dergelijk capabel apparaat - met daardoor een behoorlijke hitte productie - een dergelijke mega formaat niet nodig heeft.

Ik verwacht dan ook dat een 'slim' versie eerder dan gebruikelijk op de markt zal verschijnen. Er is wel heel veel kritiek gekomen op het huidige ontwerp. Het is voor mij ook één van de hoofdredenen om geen PS5 - in de huidige vorm- aan te schaffen.
Als je naar de wat praktischere ITX builds kijkt zijn er wel wat 'powerhouses' die het kwa liter-formaat wel met minder doen.

Als je ziet wat ze tegenwoordig (en jaren geleden) in een NUC kunnen stoppen dan moet het niet veel lastiger zijn om een up-to-date gaming console te maken die kwa formaat toch niet veel meer dan 2 pakken melk innemen.

De gemiddelde A/V reciever is al een bakbeest, en daar zaten 'vroeger' ook hele computers in verwerkt (mediacenter behuizingen). Als de consoleontwikkelaars al dan niet eens iets kunnen ontwikkelen wat in een gemiddeld tv meubel past dan sla je de plank al snel mis.

Maar er zal in de toekomst, zoals wel vaker met consoles, een slim variant komen en dan hebben we het nergens meer over. Als je al kijkt naar het gezwel van de disc edition voor de PS5 heb ik het idee dat ze er een volledige 5,25" drive in hebben gestopt ipv een laptop-drive.
De PS5 past prima in een hifi meubel hoor, je moet alleen de voet gebruik zodat je 'm horizontaal kan plaatsen.
Die NUC's worden smerig warm en gaan al heel snel throttlen als je ze onder druk zet. We hebben hier ook van die NUC achtige systemen met i5jes.... Als het kastje niet stampvol ventilatieroosters zat kan je er prima een ei mee bakken.

Consoles moeten wel enige garantie kunnen bieden dat het op 100% performance niet gaat throttlen, ook niet nadat die console 3 jaar in een stoffige ruimte staat of door mensen opgesloten wordt in TV meubels.

Overigens speelt ook mee dat de hoeveelheid performance niet linear stijgt met het energievebruik.
Daarom heb ik ook mijn eigen Mini-Media Console PC gebouwd, die blijft met een 140mm fan heerlijk koel en stil.

En de GeForce GTX 1650/1660 heb je nu eindelijk voor onder de €300, nog steeds veel te duur, maar je kan dan wel iets bouwen voor zelfs minder dan wat een PS5 nu kost.
Je kan de ps5 ook hangen aan de muur bvb achter de tv

Bvb Floating Grip
https://youtu.be/HRrAGGuuQt8

Er zijn waarschijnlijk ook andere merken
Wel een toffe oplossing, de oplossing voor de controllers vind ik dan weer wat minder. Lijkt alsof ze aan tie-rips hangen. En je hebt dan ook geen mogelijkheid om ze te laden.
Ik heb zelf 2 Xboxen aan de muur hangen met floating grip en het werkt zeer simpel en hangt tevens zeer stevig en stabiel. Die voor de controllers heb ik wel maar het ik nooit aan de muur geboord omdat ik die inderdaad niet handig vindt, daar scoor ik nog wel een keertje handige 3rd party laders voor.

(ik heb trouwens een curved 65", dus aan beide kanten hangt er een console achter de TV zonder dat ik deze naar voren hoef te halen, echt ideaal)

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 22 juli 2024 15:23]

Daar is deze misschien wel goed voor
https://youtu.be/RCHKm97S9pk

Maar er zijn veel oplossingen. Zoek maar op wall mount ps5 en dual sense
ik vind het geen niks zo aan de muur maar goed ik heb geen smaak volgens mijn vrouw
Je kan ook mini Game-PC maken, die kleiner is dan de PS5, met een GeForce GTX 1650 of 1660, die je nu al heb voor onder de €300,-

Daar kan je heerlijk mee gamen op 1080p en 1440p, en zelfs 4k als je genoeg settings omlaag zet, ik doe dat ook met een GeForce GTX 1650 via display port en Club 3D DisplayPort1.4 naar HDMI 4K120Hz HDR actieve adapter, dan kan ik 100Hz en 120Hz doen via 4k, en die kan je maken voor minder dan wat een PS5 kost nu.
Heerlijk mee gamen tot ergens volgend jaar wanneer de eerste next-gen games komen en je op 720P mag gaan gamen 8)7

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 15:23]

Heerlijk mee gamen tot ergens volgend jaar wanneer de eerste next-gen games komen en je op 720P mag gaan gamen 8)7
Nergens last van ook niet met de spellen die nu net uitgekomen zijn, de spellen die straks weer komen gaan echt niet op eens 50% meer kracht vragen van je grafische kaart, zo lang je maar niet alles op high/ulta gaat gooien is er niks aan de hand, ja als je 120fps wil kan ik er niks aan doen, maar 60fps op zelfs 1440p is absoluut geen probleem, als je de settings goed aan past.
Sterker nog, de spellen die straks uit komen zijn geoptimaliseerd voor een grafische kaart die op papier bijna 10x krachtiger is dan de vorige generatie.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 15:23]

Als ik met settings wilde spelen e.d. dan kocht ik inderdaad een PC, ik heb een console voor het gemak, aanzetten en geen gedoe met drivers, instellingen, kijken of de game wel op mijn systeem draait e.d. gewoon aanzetten, eventueel een volautomatische update binnenhalen en gamen.
Kan je toch wel een andere oplossing voor vinden?
Ik wilde het niet zeggen maar je vriendin de deur wijzen lijkt hier toch de meest voor de hand liggende oplossing :Y)
Wat n geld verspilling leg m gewoon neer 😂
En als je voor de digital editie gaat?
Die is niet echt kleiner ofzo.
Mijne paste ook niet erin dus staat die nu gewoon staand achter de tv, dan zie je hem ook niet want groter dan die 55 inch tv is die niet :P
Ik zou zeggen tegen mijn vrouw, jouw schoudertas is groter en duurder dan mijn PS5
Ik zou als ik jou was eerst een man cave kopen 😉
Vreemd, past dat ding daar ook niet liggend in? 39*26*10 is toch niet zo groot?
Volgens mij duurt de slim niet heel lang meer.
Door het gebrek aan chips op de huidige grootte zijn ze al aan het kijken naar kleinere chips.
En kleiner met dezelfde power zal minder verbruik en minder warmte betekenen waardoor de computer ook kleiner kan worden.
Er is maar 1 goede reden om een van de 2 consoles aan te schaffen: welke game wil je spelen? Ik ben vanaf het begin der consoletijden trouw aan Sony. (PS1, PS2, PS3, PS4 pro met VR). Bij de PS4 heb ik voor Sony gekozen omdat ik een VR wilde hebben. Maar nu heb ik bij de laatste generatie gekozen voor de Xbox Series X. Waarom? Niet vanwege de specs, maar vanwege het feit dat ik Flight Simulator wil spelen op de console en die is exclusive voor de PC/XBox. En omdat het van een Microsoft studio is, is het 100% duidelijk dat de titel nooit naar de PS5 zal komen. Bottom line: al die technische snufjes zijn leuk en aardig, maar het gaat om de games!
Of je zegt tegen je vriendin, jammer dan, en je koopt er 1. En zorg dan gelijk dat ze die duim van je hoofd haalt. Als die er te lang zit, krijg je een kale plek.

Maar even ontopic, die snelle SSD maakt, zoals fapkonijntje al zei, niet zo heel veel uit. Daarnaast is die 448GB retesnel vol tegenwoordig, met de grootte de huidige spellen. 448GB voelt nogal ondermaat zelfs, 1TB is toch wel een beetje het absolute minimum, en voorkeur is zelfs 2TB. Al begreep ik dat je met de PS5 eender welke SSD er in kan proppen, dus die zou ik dan direct upgraden naar een Samsung 970 evo 2TB.
Anders staand neerzetten? Achter de tv? In het ps5 topic zijn er genoeg die best leuke oplossingen hebben bedacht voor de locatie om hem neer te zetten. Overigens is de digital versie iets dunner aan 1 kant.
Ja inderdaad bij mij paste hij ook net niet in tv meubel kastje, dus staat die gewoon staand achter de tv gaat prima.
Nu wordt gezegd dat er genoeg chipsets zijn, maar in het originele artikel wordt gezegd dat er overeenkomsten zijn dat er genoeg geproduceerd gaan worden--en dat doet TSMC in Taiwan. Echter, Er heerst een droogte in Taiwan waar de fabricage plaatsvind, en ik vraag me af of dat TSMC dit wel kan waarmaken...

https://edition.cnn.com/2...risis-intl-hnk/index.html
Het viel me al op de de PS5 stockbot van PSX sense op telegram de afgelopen dagen geregeld meldingen gaf van beschikbaarheid van de console.

Die heeft me een aantal maanden geleden zeker geholpen om een PS5 in handen te krijgen.
Interessant om te zien hoe de totale gamesmarkt niet erg lijkt te krimpen 'na' de lockdowns, wanneer we naar cijfers van de individuele publishers of over nationale markten (e.g. NPD cijfers in de USA) kijken. Desondanks merken we verlaagde inkomstenstromen vanuit de verkoop van third-party games bij zowel Sony als Microsoft. Ik vermoed dat we dezelfde trend morgen bij Nintendo's resultaten zullen tegenkomen.

Wat de chiptekorten betreft: het is in ieder geval uit de cijfers duidelijk dat Sony Game & Network Services inventory aan het stockpilen is met een voorraad die 112 miljard Japanse Yen waard is tijdens dit kwartaal. Hopelijk voor Sony maken de onderdeelfabrikanten de beloofde targets ook waar en vallen de productieplannen niet in het water.

Verder een shameless plug: wat de resultaten van Game & Network Services betreft heb ik in deze Tweakblog wat meer data bij elkaar gezet voor meer context bij deze cijfers. Daar zie je ook heel duidelijk hoe de aparte inkomstenstromen over het algemeen het nog steeds veel beter doen dan het Q1 van FY2019.
Op het plaatje staat de PS4 pro ondersteboven :-)
Ach, zelfs Sony (Worldwide Studio's) baas Hermen Hulst speelt op de PS5 terwijl het ding op zijn kop staat:

https://playsense.nl/4512...ystation-5-ondersteboven/

:+
Heb hem al 6 maanden thuis staan... samen met de Xbox series X 8-)

[Reactie gewijzigd door pascalnederland op 22 juli 2024 15:23]

Ja en?
Dat hij gewoon te krijgen is :-) maar mensen denken vaak dat alles vanzelf gaat !

[Reactie gewijzigd door pascalnederland op 22 juli 2024 15:23]

Wat een kortzichtige reactie |:(
Wat een kortzichtige reactie |:(
Nee hoor meneer intelli :-) beetje moeite doen ;-)
Een beetje moeite doen is naar de winkel gaan er 1 uit de schappen pakken afrekenen en naar huis gaan. Wat consumenten nu moeten doen is geen beetje moeite meer en ik geef men geen ongelijk het even voor gezien te houden.
Ik heb ze alle 2 en was er een dag mee bezig.... dus zegt genoeg
Neem toch gewoon een pc mensen... kan geen enkele xbox of ps5 aan tippen.
Bedankt voor je mening. Maar nee dank je.
Neem toch gewoon een pc mensen... kan geen enkele xbox of ps5 aan tippen.
Heb ze alle 3 en Exclusives zoals Returnal en Ratchet zijn op pc niet te krijgen :-)
Mooi. Misschien kan ik dan eindelijk een ps5 aanschaffen als Elden Ring uitkomt.
Nou ik wil hem hebben maar ik hoop alsnog dat er een slim variant van komt, met een normaal (lees wat subtieler) design. Dit ding ziet er niet uit in mijn woonkamer, en in een kastje wegstoppen komt niet ten goede van de koeling.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.