Best Buy-klanten moeten serviceabonnement afsluiten om PS5 te kunnen kopen

De Amerikaanse elektronicagigant Best Buy heeft klanten gevraagd een 200 dollar kostend jaarlijks serviceabonnement af te sluiten voor exclusieve toegang tot de verkooppagina van de Playstation 5. De verkoop vond plaats achter een betaalmuur voor 500 dollar.

Het Totaltech-programma van Best Buy geeft klanten onder meer techsupport op elk moment van de dag, zeven dagen per week, gratis bezorging, korting op reparaties, 24 maanden AppleCare+. Daar is in aanloop naar kerst exclusieve toegang tot bepaalde producten die 'moeilijk te krijgen zijn' bijgekomen, zoals nu de PS5. Het abonnement kost 199,99 dollar per jaar, bovenop de 499,99 dollar die klanten van Best Buy betalen voor de Playstation 5.

Het Totaltech-abonnement geeft geen garantie op de koop van de console, maar de mogelijkheid deze te kopen, vergelijkbaar met wat Amazon doet met Prime, waarbij alleen Prime-klanten deel kunnen nemen aan PS5 drops. De dienst werd een week geleden aangekondigd door Best Buy, maar klanten merkten het deze week pas op bij de verkoop van de PS5, zoals deze Reddit-gebruiker en de website Videogame Chronicles. De exclusieve toegang tot de verkoop van producten staat niet omschreven in de FAQ van het Totaltech-programma en ook niet op de informatiepagina voor het programma.

Ars Technica schrijft dat de console maandagochtend online verscheen op de site van Best Buy achter de betaalmuur van het Totaltech-programma, maar dat deze alsnog binnen twee uur uitverkocht was. Dat is wel aanzienlijk langzamer dan gebruikelijk. Bij reguliere verkoop is de console soms in minuten weg. Sony liet in mei weten dat het bedrijf verwacht dat de PS5 nog tot zeker het nieuwe jaar moeilijk te krijgen zal zijn. Dat heeft deels te maken met de aanhoudende chiptekorten en de enorme vraag naar de console. Wel belooft Sony dat er nog voor april 2022 nog 12,5 miljoen exemplaren gemaakt zullen worden. Ook in Nederland is de console vrijwel niet te krijgen.

Update 9:30 - Naar aanleiding van verschillende berichten en reacties over de kop van het artikel is deze iets aangepast zodat deze iets duidelijker is. Ook is de vergelijking met exclusieve PS5 drops voor Amazon Prime-klanten toegevoegd.

PS5 Best BuyPS5 Best Buy

Door Stephan Vegelien

Redacteur

12-10-2021 • 07:37

173

Reacties (173)

173
171
77
12
0
69
Wijzig sortering
.oisyn Moderator Devschuur® 12 oktober 2021 08:04
Ik vind de titel ontzettend misleidend, en het zet de toon voor de rest van het artikel. Maar wat ik hieruit opmaak is dat Best Buy dus *niet* zegt: hier schaf dit abo aan zodat je een PS5 kunt kopen. Ze hebben hebben zelfs nergens aangekondigd dat een PS5 alleen met een TotalTech abonnement te krijgen is. Het is een al bestaand abonnement met een behoorlijk aantal perks, en toen hebben ze stilletjes besloten de verkoop van de PS5 alleen voor abonnementshouders beschikbaar te maken omdat het steeds zo hard ging en ze hun abonnees wat extra's wilden geven: de koop van een PS5 die dan hopelijk wat minder snel is uitverkocht.

Niet dat dat het goedpraat, maar dat maakt de insteek al heel anders dan dat ze op die manier proberen te scalpen, anders hadden ze het wel duidelijk gecommuniceerd.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 08:12]

Euh, nee, nu draai je het om vind ik.

De PS5 was tot nu toe gewoon te koop voor alle klanten. Door de tekorten was de kans klein dat je er eentje kon krijgen, maar goed: je had een gelijke kans.

Nu bieden ze echter de PS5 'eerst' aan aan mensen met een abo van 200$/y, maar door de tekorten wil dat zeggen dat ENKEL abo-houders een kans hebben om eentje te kopen: na 2 uur was de PS5 batch ook weer uitverkocht. Daardoor hadden niet-abonnementshouders geen (dus ook geen minuscule) kans om de PS5 te kopen.

Effectief zegt Best Buy dus "wil je een PS5 kopen? Om in aanmerking te komen moet je nu een 200$/jaar abo nemen". Dat is exact wat er gebeurt en dat staat dus ook in de titel.
Anoniem: 1657372 @kiang12 oktober 2021 10:22
Het is ondertussen wel enigszins aangepast volgens mij, maar mijn eerste indruk was dat Best Buy een abonnement in het leven heeft geroepen om een PS5 te kopen. Dat was in ieder geval de interpretatie van de titel, die gewoon niet klopt. Dit abonnement was er al en Best Buy heeft de mogelijkheid om een PS5 te kopen verplaatst naar binnen het abonnement.

Ik vind dat dat best een verschil is, want het is dus niet alsof dit een nieuw abonnement is (wat de titel wel suggereerde). Je kunt het inderdaad uit het artikel halen, maar het was wel duidelijk geschreven om schokkend over te komen, terwijl de feitelijke informatie ondergeschikt was aan het 'boe dit bedrijf vraagt geld voor iets wat heel veel mensen willen, hoe durven ze zich aan de meest basic economische regel te houden'.

Natuurlijk is het nog steeds iets waar je een mening over kunt hebben, en die discussie is ook goed, maar de titel was gewoon niet zo treffend. Ondertussen is het artikel iets aangepast wat beter de lading dekt :)
Ik dacht dus precies hetzelfde. De titel is in mijn opzicht nu wel correct.
Thanks, ja toen ik 'm om 7 uur vanmorgen schreef leek ie duidelijk. Maar jullie kritische opmerkingen deden me inzien dat de kop van het artikel inderdaad te kort door de bocht was. Vandaar de aanpassing.
Goed verwoord.

Kan ik bij deze De Tweakers redactie verzoeken te stoppen met het schrijven van dit soort vreselijk misleidende en stemmingmakende clickbait troep?

Ik zie dit soort berichten steeds vaker voorbijkomen. Niet alleen hier, maar ook in kranten / traditionele media. 2 (of 3) jaar geleden ben ik juist abonnee geworden als dank en steun voor de eerlijke berichtgeving, met vaak goede (en gecheckte) achtergrond informatie zonder stemmingmakerij. En natuurlijk de ruimte voor de leden om (respectvol) hun kennis en mening te delen.

Gelukkig is het laatste nog van toepassing, maar als het nieuwsniveau verder daalt zeg ik mijn abonnement op.
Ik neem je kritiek (en die van anderen) serieus. Ik heb het artikel iets herschreven zodat deze minder clickbaity is. Het was niet mijn intentie om dit clickbaiterig te maken. Een uitgebreidere reactie staat hieronder ook onder de reactie van @.oisyn.
Zo clickbaiterig was het nou ook weer niet. Meer harde waarheid. Eerst 2 weken eerder een service lanceren en daarna PS5's verkopen onder deze service.

In Nederland zou dit niet eens mogen, dit zou klantdiscriminatie zijn lijkt me.
clickbaiterig :+ wat een leuke woorden tegenwoordig, maar zal vast correct zijn.
Toch zie ik wel een verschil met echt click-bait. Dat een titel catchy mag zijn is niet meteen click-bait (misschien dat de oorspronkelijke titel dus iets te veel stemming makerij had - dat kan).
Maar toch zie ik click-bait als een overtreffende trap van catchy.
De titel is nu getemperd en ondertussen is het artikel zelf ook aangepast zie ik.
In de huidige vorm ou ik ook niet zo op het bericht gereageerd hebben.

De extra diensten die de service biedt (en al eerder bood) werden eerst niet vernoemd.
En ook de verwijzing naar Amazon Prime ontbrak.
De toon was echt heel anders in eerste instantie.


Het is niet zo dat je als 'Best Buy'-klant nu geen PS5 kan kopen zonder dit extra abonnement.
Je bent immers vrij om dit product elders (proberen) te kopen.

Wat ze doen is hun service te verreiken door bepaalde moeilijk te verkrijgen producten (deels) alleen aan de abonnees ervan aan te bieden. In dit geval de PS5. Als dit een bepaalde Miele stofzuiger zou zijn, zou je hier op Tweakers weinig of niets over horen.

Natuurlijk is het een discutabele beslissing. Eén waar ik ook niet acher sta.
Met name omdat het een prijzige service is en het daardoor de meer welvarende mensen bevoordeeld.
Als je het abonnement uitsluitend voor een kans om de PS5 te kunnen kopen zou afsluiten, ben je natuurlijk ook goed gek.
Je kan ook buiten voor 700 euro een PS5 op Marktplaats (of andere kanalen) kopen.
Dan heb je 100% garantie dat je er 1 hebt.


Als Best Buy nu van iedere 200 PS5's 50 stuks uitsluitend via de service zouden verkopen, zou ik het denk ik nog wel acceptabel vinden.
Ze bieden ze een service met een meerwaarde aan die je nog niet (veel) in deze vorm ziet.
Ik denk dat wat Best Buy hier doet nauwlettend in de gaten wordt gehouden door andere partijen.
Zou me niet verbazen dat we dit vaker gaan tegenkomen.
Een bestaand abonnement dat ze toevallig een week eerder pas lanceerden. Denk dat ze dondersgoed wisten wat ze deden.
Het is een ledenvoordeel waarvan het zelfs raar zou zijn als ze dat niet gedaan zouden hebben. Heel veel winkels bieden de mogelijkheid om als lid als eerste de nieuwe kleding uit de herfstcollectie te kopen om maar wat te noemen. Of gelimiteerde aanbieding, zoals alleen deze avond te koop met 30% korting.

Kan iemand mij uitleggen wat er zo bijzonder is hieraan? Of framed Tweakers het zodanig dat het perfect past in populistische prietpraat puur voor de meeste clicks. Misschien kunnen we Tweakers hernoemen naar Twikker.
De afgelopen paar PS5 drops bij Amazon zijn ook alleen voor Prime members van het respectievelijke land, verdient dit ook een eigen artikel?
Significant verschil is dat een prime abbonnement geen 200$ kost
Is it? Kost toch wel $100. En welk bedrag is dan acceptabel? Zelfs een paar tientjes is een flinke investering om een kans te krijgen om een apparaat te mogen kopen voor de volle mep.
Je hebt gelijk, ik had niet beseft dat de US Prime prijs een stuk hoger ligt.
Juist omdat het om de PS5 gaat - dat is een typisch tweaker produkt (want gaming). En daarbij komt dat de schaarste bij electronica de gemoederen (natuurlijk) bezig houdt.

Andersom: als het artikel was geweest over korting op de herfstcollectie, dan had je gelijk gehad.
.oisyn Moderator Devschuur® @KoffieAnanas12 oktober 2021 09:00
Ik vind de keuze van Tweakers om "abonnement" hier in aanhalingstekens te zetten ook erg opvallend. Imho mag @SirRosencrantz hier wel een verklaring voor geven.
Eigenlijk om precies dezelfde reden dat jullie hier je vraagtekens bij zetten. Het is niet echt een abonnement om de PS5 te kopen, maar een service-contract met extra voordelen. Daarom had ik het tussen aanhalingstekens gezet, maar misschien had ik beter 'voor de mogelijkheid' tussen aanhalingstekens kunnen zetten ofzo. Het is opvallend, want als je het persbericht leest lijkt het erop dat Best Buy van plan is vrijwel exclusief op deze manier PS5s te gaan kopen tot kerst, waardoor het haast een verplichting wordt om 200 dollar extra te dokken als je de kans wil om bij hun een PS5 aan te schaffen. Ook is het opvallend dat dit niet in de voorwaarden en voordelen genoemd wordt bij de informatiepagina's van het Totaltech-progrogramma, maar je loopt er tegenaan als je naar de verkooppagina van de PS5 gaat. Het was geenszins mijn insteek om zoals @KoffieAnanas zegt 'populistische prierpraat puur voor de meeste clicks' te schrijven. Het is altijd een beetje een puzzel om een geschikte kop te vinden. En zoals @Bartkramer0103 zich afvraagt: ja, ik denk wel dat het een berichtje waard was geweest op het moment dat Amazon begon met PS5 drops exclusief voor Prime-members aan te bieden.
Best Buy van plan is vrijwel exclusief op deze manier PS5s te gaan kopen tot kerst, waardoor het haast een verplichting wordt om 200 dollar extra te dokken als je de kans wil om bij hun een PS5 aan te schaffen.
En dit is enkel en alleen waar het om gaat natuurlijk.
Niet de huidige '200 dollar club' tegemoet komen, maar gewoon een hoop nieuwe mensen werven voor die 200 dollar club. Oftewel de schaarste van de PS5 misbruiken om 200,- te cashen. Niet heel ingewikkeld en gewoon ordinair geld verdienen.

Het uitmelken van PS5 schaarste is niet nieuwe natuurlijk. Coolblue trate af met die loting. Daarna forceerde ze pakketten om er wat meer omzet uit te halen. Slim. Ook wel beetje irritant.

Bol.com wisselt blijkbaar steeds van koers. Eerst was het meedoen aan de F5 race, daarna zouden ze uitleveren op basis van 'breng me op de hoogte' knop (nooit wat van gehoord en ik was er vanaf de eerste minuut). Toen besloten ze ineens om de PS5 te gebruiken om die waardeloze reclame app te pushen, want... waarom niet?

Nooit meer zet ik mijn zinnen op Bol voor een nieuwe console. Gewoon ouderwets naar winkel om op een lijstje te worden gezet dan maar. Zo moeilijk is het blijkbaar om het online op een 'eerlijke' of 'klantvriendelijke' manier te doen. Allemaal voor wat snelle cashgrabs....

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 08:12]

Een abbonement om als eerste kleding te kopen? Mag ik anders niet meer de winkel in wandelen ofzo? hoe gaan ze dit doen?
Precies vond het al bijzonder 24 maanden Apple care. Wat moet ik daarmee als ik een ps 5 heb.

Alleen deze zin snap ik niet zo. “ De verkoop vond plaats achter een betaalmuur voor 500 dollar.” dus je kan een anno nemen om bij die betaalmuur te komen of je betaald 500 dollar om er ook te komen en daarna de ps5 te kopen.
Ik denk dat die zin eerder slecht opgebouwd is. Volgens mij bedoelen ze dat je een abbo moet hebben om erdoor te geraken en dat de console dan 500 dollar kost.
De verkoop(van de PS5) vond plaats achter een betaalmuur (die van 200p/y), voor 500$ (de PS5) .
Ik vind het wel een slechte zaak en zou het niet goed willen praten (ik vind dat jij dat wel doet). Wat je gaat krijgen is dat als de consument dit slikt, je dit straks bij alles zult gaan zien. Die nieuwe LG OLED? Alleen met ons abonnement van 300 euro per jaar! U wilt een beetje fancy videokaart? U mag in de rij als u ons SuperPerks abo van 199,- per 6 maanden afsluit.

Ik hoop maar dat dit geen voorbode is dat je straks bij een winkel alleen nog dingen mag kopen als je klant bent. Dan krijg je hetzelfde idee alla streaming platformen. Je bent of beperkt in je keuze of je moet meerdere abonnementen afsluiten waardoor je per maand veel duurder uit bent.
Dat gebeurt natuurlijk al, maar dan zit het al in de retailprijs verwerkt.
Ja - die trend zie je een beetje ontstaan: een abonnement bij web-shops (zowel Amazon als Bol hebben dit). Nu heeft Amazon gelukkig ook streaming in hun aanbod zitten. Maar toch...

De consument slikt dit natuurlijk niet zomaar. Want dan komt er een webshop die adverteert met "Nu zonder abonnement, de nieuwste produkten".
Het netto effect is wel precies hetzelfde.
Ik weet het niet. Het idee "We gaan eerst onze beste klanten (de leden) de kans geven om dit schaars product te kopen, en bij overschot dit uitbreiden naar onze andere klanten (de niet-leden)." is iets heel anders dan "Laten we iedereen verplichten om een leden abbonnement bij ons af te sluiten zodat we er nog eens extra aan verdienen." Gezien het gebrek aan advertenties en communicatie lijkt het 1ste idee de gedachtengang die ze gevolgd hebben.

[Het 2de stuk van idee 1 heb ik er bijgedacht. Dat leek me een logische volgende stap. Als je de ledenmarkt verzadigd hebt ga je het product ook aan niet-leden aanbieden.]
Ik weet het niet. Het idee "We gaan eerst onze beste klanten (de leden) de kans geven om dit schaars product te kopen, en bij overschot dit uitbreiden naar onze andere klanten (de niet-leden)." is iets heel anders dan "Laten we iedereen verplichten om een leden abbonnement bij ons af te sluiten zodat we er nog eens extra aan verdienen." Gezien het gebrek aan advertenties en communicatie lijkt het 1ste idee de gedachtengang die ze gevolgd hebben.
Volgens @SirRosencrantz die dit geschreven heeft, vermeldt BestBuy dit ledenvoordeeltje helemaal nergens behalve - uiterst curieus niet waar? - op de winkelpagina als je een PS5 gaat aanschaffen.

Dit heeft er in het beste geval alle schijn van dat jouw tweede optie de gedachtengang is die BestBuy's mensen hier gevolgd hebben; en niet de eerste.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 08:12]

Ik vind het dan weer logisch dat je die info daar plaatst als je onder gedachtengang 1 handelt.

Ik bezie het zoals de exclusives bij displate. Als club member heb je voorrang en als de exclusive uitverkocht is is die uitverkocht en heb je als niet-club member pech. Als hier de voorraad PS5's niet uitverkocht was onder de leden, denk je dan echt dat ze de surplus gewoon zouden laten liggen en niet zouden proberen deze te verkopen onder de niet-leden?

Maar zelfs als het gedachtegang 2 zou zijn, is er naar mijn mening niets immoreel met wat ze doen. Het blijft een luxeproduct.
Tjah, dat is toch puur een kwestie van juiste marketing? Zoals @Amanoo aangeeft, effectief komt het op hetzelfde neer voor iemand die een PS5 wilt verkrijgen. En tegen scalpers doet dit ook niet veel. Als nu de kans om een PS5 te bemachtigen daadwerkelijk hoger is, dan betalen scalpers wel $200. Dat hebben ze in 1 sale wel terugverdient en alle consoles er na zijn dan weer winst.
Maar er is geen marketing hieromtrent ...
Dat lijkt me wel een wat naïeve benadering. Best Buy weet heel goed dat deze actie gaat leiden tot extra abonnementen van mensen die daar normaal geen behoefte aan zouden hebben. Die overweging zal meegespeeld hebben in dit plan, dus het gaat er niet alleen om bestaande abonnees wat extra's te geven.

Die extra abonnementen zijn "gratis geld verdienen" voor Best Buy ten koste van mensen die heel graag de nieuwe console willen, zonder dat Best Buy toegevoegde waarde biedt (voor wie verder geen behoefte heeft aan dit abonnement). Vergelijkbaar met wat scalpers doen en net zo immoreel.

Edit: dat ze er zelf geen publiciteit aan geven lijkt me niet zo relevant. Best Buy weet ook wel dat elk nieuws rondom PS5-beschikbaarheid door tech sites wordt opgepikt.

[Reactie gewijzigd door thomas_n op 23 juli 2024 08:12]

.oisyn Moderator Devschuur® @thomas_n12 oktober 2021 08:58
Waarom zeggen ze dan niet: wil je een PS5? Overweeg dit abonnement!
Dat hoeven ze niet te zeggen, want al het nieuws rondom de beschikbaarheid van PS5 wordt toch wel opgepikt door de grote tech sites. Op deze manier kunnen ze de schijn ophouden dat de extra abonnementen een onbedoeld bij-effect zijn, in plaats een vooropgezet plan.
.oisyn Moderator Devschuur® @thomas_n12 oktober 2021 09:04
Maar dan maken die techsites er zelf een self fulfilling prophecy van. Als ze het zo balachelijk vinden (zoals hier ook uit de toon van dit artikel blijkt), kunnen ze er beter geen ruchtbaarheid aan geven.
Bedankt voor de uitleg, kwam hier alleen voor de comments :+
Ik moet eerlijk zijn, had de titel "Best Buy voegt aankoop van PS5 toe aan zijn ledenprogramma" geweest, had ik er waarschijnlijk niet op geklikt.
De huidige titel is voor mij duidelijker dan jouw titel. Of is de titel van het artikel inmiddels gewijzigd?

"Best Buy vraagt 200 dollar 'abonnement' voor de mogelijkheid om PS5 te kopen"
De huidige titel is voor mij duidelijker dan jouw titel. Of is de titel van het artikel inmiddels gewijzigd?

"Best Buy vraagt 200 dollar 'abonnement' voor de mogelijkheid om PS5 te kopen"
Maar dat is niet het geval.
Je kan de PS5 ook zonder abonnement kopen.

( met of zonder abo, het blijft minimaal beschikbaar )

En het abonnement is niet alleen voor die PS5, maar voor een hele lijst aan extra opties.
Hoe ga je dan een ps5 kopen als die niet beschikbaar komt voor niet leden?
En wat heb ik als android gebruiker en ps5 koper aan Apple Care?

Oftewel gewoon prijsopdrijving. Misschien moet Sony maar s wat selectiever leveren. Kijken of de grootgrutters het dan ook nog leuk vinden.
op deze manier word bestbuy minder interessant.
De personen die inderdaad geen voordeel bij dit abo hebben, zullen het niet afnemen.
Of de keuze maken om het wel te nemen hiervoor alleen.

Als BB er achter komt dat dit niet werkt, is het ook zo weer afgelopen.
De VS is wat meer apple-georienteerd, dus er zal best ergens een onderzoek geweest zijn, dat dit rendabel kan zijn icm apple-care
In Nederland is het misschien nog niet zo extreem maar:
Bij de meeste Amazon's heb je een Prime abonnement nodig om de Playstation 5 te kunnen bestellen.
Bij BCC doe je mee aan een loting en moet je verplicht nog games en extra accessoires kopen.
Bij CoolBlue doe je mee aan een loting en moet je verplicht nog games en extra accessoires kopen.
Bij MediaMarkt kan je telkens alleen een bundel kopen wat zo'n €200,00 meer kost.
Bij Nedgame kan je telkens alleen een bundel kopen wat zo'n €200,00 meer kost.

Dus ja hier is het dan geen Tech abonnement, maar ze verplichten je ook van alles extra af te nemen.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 23 juli 2024 08:12]

De bundels zijn in principe koppelverkoop, heb zelf ook bewust zo'n bundel gekocht en vervolgens de mediamarkt hierop aangesproken omdat ik de qware accessoire rotzooi wilde ruilen tegen sony original. De reden hiervoor was mede dat ik niet in de gaten had dat het qware betrof en niet sony original.

De mediamarkt gaf aan dat ik in principe gelijk heb maar dat ze er niets mee doen.

Nazoek werk bij de ACM leert dat dat ook niet hoeft wat die doen pas iets bij heel veel meldingen. Heb toen toch een melding gemaakt want als niemand het doet dan blijven deze praktijken doorgaan. Dus aan iedereen ook de oproep maak een melding.

Info koppelverkoop:
https://www.consuwijzer.n...economische-machtspositie

Melding koppelverkoop doen:
https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer
De bundels zijn in principe koppelverkoop, heb zelf ook bewust zo'n bundel gekocht en vervolgens de mediamarkt hierop aangesproken omdat ik de qware accessoire rotzooi wilde ruilen tegen sony original. De reden hiervoor was mede dat ik niet in de gaten had dat het qware betrof en niet sony original.

De mediamarkt gaf aan dat ik in principe gelijk heb maar dat ze er niets mee doen.
Rechtsbijstandsverzekering?
Dan gewoon claimen.
Lol die verzekeringen doen niets onder de 200/250 euro en dat weten bedrijven ook. Dan zou je eens met 1000 man een zaak moeten beginnen. En de gekoppelde producten vallen onder dat bedrag.

[Reactie gewijzigd door wever338 op 23 juli 2024 08:12]

Ja die koppelverkoop was evident en waarom dan eerst meer meldingen moeten worden gemaakt? Het wordt letterlijk zo aangeboden op hun site. Niet veel onderzoek nodig lijkt me.

En nu kunnen we dat 'slim handelen noemen' maar toch is dat niet zo.
het geeft je ook te denken of de schaarste dan wel echt schaarste is of gewoon wat meer/langer voorraad houden betreft...
Bij diverse aanbieders, waaronder Coolblue hebben zowel mijn vrouw, mijn zoon en ik ons ingeschreven voor zo'n loting om een PS5 voor mijn zoon te kopen. Helaas hebben we op die manier geen PS5 kunnen bemachtigen.
Inmiddels is mijn vrouw zo gek geweest om er eentje voor 800 euro te kopen en speelt mijn zoon sindsdien met veel plezier op zijn PS5.
Nou ja, het was veel geld, maar hij is in elk geval binnen en zoonlief is er blij mee, dat is ook wat waard....
Opvoedtechnisch gezien geef je zoonlief alleen wel een heel verkeerd voorbeeld mee.
Vergeten te vertellen: hij had zelf het bedrag bij elkaar gespaard om zelf de PS5 te kunnen kopen voor de oorspronkelijke prijs. Toen hij dat eindelijk bij elkaar had, sloegen de prijsverhogingen toe. Aangezien hij daar ook niets aan kon doen en wij het wel erg sneu vond, hebben we de rest voor hem bijbetaald.
Ok. Dat maakt het verhaal inderdaad net iets anders.
Opvoedtechnisch gezien geef je zoonlief alleen wel een heel verkeerd voorbeeld mee.
Je bedoelt dat de zoon leert hoe vraag en aanbod in een vrije markt werkt?
Zoonlief kon niet wachten en ondertussen met een 4 spelen?
Haha, probeer dat een puber maar eens wijs te maken....
Prime kost niet veel.
Bij BCC, Coolblue, MediaMarkt en Nedgame krijg je gegarandeerd een PS5 als je zo'n bundel koopt (en je krijgt accessoires of games die op zijn minst bruikbaar zijn met die PS5, en je kunt ze eventueel nog verkopen).

Bij best buy mag je eerst 200 dollar uitgeven en dan heb je een betere KANS om een PS5 te kopen! Er is geen enkele garantie dat dat lukt, wellicht heb je dat geld gewoon echt in het putje gegooid.

Ik wil niet zeggen dat het heel netjes is wat de winkels hier doen, maar wat best buy doet is nog veel smeriger.
De schaamteloosheid van een retailer heeft zojuist een nieuwe benchmark bereikt.
dat deze alsnog binnen twee uur uitverkocht was


Of de hebberigheid van mensen om tegen elke prijs altijd het nieuwste te hebben. Me-first mentaliteit zegmaar. Ene kant klagen over prijzen, zoals deze extra 200USD aanschaf, andere kant het er wel voor neerleggen zodat je straks kunt opscheppen tegen je vrienden/collega's/mede-ouders dat jij er wel eentje wist te bemachtigen.


... maar we weten allemaal dondersgoed dat menigeen die nu geen 500 maar 700 betaald, er alsnog winst op gaat maken via ebay ofzo. Dáár zit het echte geld bij dit soort wereldwijde tekorten richting de wintermaanden.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 23 juli 2024 08:12]

Ik denk dat je m'n punt een beetje mist: BestBuy laat mensen laten betalen om iets eh... te laten betalen. In een gereguleerde vorm van een 'abonnementsdienst' klinkt dit nog plausibel, maar het is gewoon ordinaire prijsopdrijving. 'Bizar' is nog een understatement, als je het mij vraagt..

Dat het dan klaarblijkelijk ook nog werkt is inderdaad eveneens diep triest, maar het gegeven dat dit voor gewilde (lees: gehypte) producten een nieuw verdienmodel kan betekenen zet de deur open voor merken die traditioneel al garen spinnen bij (kunstmatige) schaarste. Ik heb zo'n vermoeden dat de paarse broeken bij verschillende marketingbureaus zaten te soppen op de stoel toen ze dit nieuws vernamen.
Dat is niet helemaal de insteek, maar wel het gevolg van wat minder goed opgeschreven artikel.

Best buy biedt een bepaald abonnement aan (wat 200 dollar kost), met daaraan bepaalde voordelen. Een recent voordeel is dat mensen met zo'n abonnement nu ook kans hadden om een ps5 te kopen in een actie waarbij deze alleen aangeboden werd aan abonnees.

Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, maar het is niet heel zeldzaam dat leden van bepaalde services voordeeltjes hebben die niet leden niet hebben, hier op Tweakers heb je dat ook.
Dit is gewoon eenzelfde soort abonnement wat Bol.com ook aanbiedt.

Alleen waar Bol 9.99 er voor vraagt, en er geen extended waranties en helpdesken bijzitten, is dat hier wel het geval.
Maar het artikel is opgemaakt alsof het ALLEEN voor de PS5 te doen is, maar er zit een applecare+ programma aan vast ook.

Dus het artikel had net zo goed kunnen luiden "bestbuy vraagt 200 dollar om een nieuwe iPad te kopen"

Gevalletje storm in een glaasje water ...

* weer een artikel zo slecht vertaald ( als in taal maar ook intenties ) dat het beter op de telegraaf had kunnen staan.
Laatst ging het hier over de prijsverhoging van Netflix.. Toen zei iemand "Ik zou willen dat ze UHD loskoppelen van 4 schermen. Ik hoef geen 4 schermen". Ik reageerde daar toen op dat dat natuurlijke pure marketing is. Op deze manier pakken ze EN de mensen die UHD willen, EN de grote gezinnen die met meer dan 2 schermen willen kijken in 1 klap voor het duurste abonnement. Dat abonnement opsplitsen in 2 iets goedkopere pakketten zou ze geld kosten.

Dat is hier natuurlijk precies hetzelfde. Stel ik wil in de VS een PS5 kopen. Ik heb alles Android. Wat moet ik in vredesnaam met AppleCare? En misschien zit er ook wel een Samsung service abonnement bij.. Maar heb ik een LG TV.

Dit is gewoon ordinair abonnementjes verkopen onder de noemer "Allemaal voordelen!" terwijl ze ook dondersgoed weten dat niemand al die voordeeltjes gaat gebruiken, maar je ze wel door iedereen laat betalen.

Als ik nu in de VS een PS5 wil kopen, dan moet ik dus nu bij BestBuy 200 dollar extra betalen waar ik tot voorkort gewoon de normale 500 USD prijs kon betalen. Het product is in feite dus 200 euro duurder. Een fancy 'tech abonnement' wil ik helemaal niet. Wat moet ik in vredesnaam met aan 'helpdesk abonnement' voor een game console? Zonder abonnement heb ik ook gewoon de mogelijkheid om de Sony supportlijn te bellen. Of eventueel met het apparaat naar de winkel te gaan met een vraag.
Ja - vooral als die abonnements voordelen dan ook nog zodanig zijn dat ze maar voor een beperkte groep van toepassing zijn.

En het zet de deur open voor kunstmatige schaarste. Wat toevallig ook een eerder toegepast marketing truc is bij consoles. Want heel populair want uitverkocht...
Dat is niet helemaal de insteek,
Ze gooien een bestaand product compleet achter de paywall.
In plaats van 50/50, 70/30 of wat dan ook. Je hoeft die verdeling niet eens kenbaar te maken, slechts de twee opties blijven aanbieden.
Dan betekent het enkel dat voor de 200,- abbo club dat er een 'betere kans' is, omdat ze met minder zijn.

Maar dat willen ze helemaal niet, want dan is er minder reden om zon 200,- abbo te halen. Iedereen moet heel plotseling die druk en kans voelen.

En de huidige 200,- abbo houders hadden al geen PS5 optie, dus er was in principe niks aan de hand.
Tenzij een complete leegloop gaande is en uit een survey blijkt "wij willen een PS5 mogelijkheid! Anders gaan we weg. Lekker puh!"

Al die aanbieders zouden gewoon moet uitleveren op basis van inschrijflijsten en klaar. Maarja.... daar is geen extra geld aan te verdienen.
Het voordeel hier is dat je maar 1x 200 euro hoeft te betalen voor het abonnement, en dan bijna gegarandeerd de MSRP betaald, dus bij de eerste ebay sale heb je de "kosten" er weer uit. De volgende ebay sales de komende 12 maanden weer zuivere winst.

Neem even aan dat je na de $200 premium trouwens geen aankoopbeperking hebt, dan zou ik de eerste 2 uur een aantal van die dingen kopen.

Ik heb helaas geen vrienden of mede-ouders welke gevoelig zijn voor opscheppen, dus zal ik moeten wachten op normale prijzen.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 23 juli 2024 08:12]

Het voordeel hier is dat je maar 1x 200 euro dollar hoeft te betalen voor het abonnement,
en dan bijna gegarandeerd de MSRP betaald, dus bij de eerste ebay sale heb je de "kosten" er weer uit. De volgende ebay sales de komende 12 maanden weer zuivere winst.
Ik vraag mij af of het ook mogelijk is om de transactie voor het abonnement/de koop ongedaan te maken (afkoelperiode?). Scalpers zouden hier dolgraag gebruik van maken.
denk ook dat niet-scalpers hier graag gebruik van zouden maken.
Een niet-scalper gebruikt het één keer, omdat die maar behoefte heeft aan een beperkt aantal exemplaren (vaak één). Een scalper gebruikt het (idealiter) meerdere keren.
ja betaal 200 voor het abbo en vervolgens 500 voor de PS5 ben je alsnog 700 kwijt
Ik neem juist aan dat je er maar 1 kan kopen, dat is juist het hele doel
Waarom zo negatief? Hebberigheid, me-first, opscheppen... Kun je je nou echt niet voorstellen dat veel mensen gewoon graag met zo'n nieuwe console willen gamen?! En me-first geldt ook niet echt meer bijna een jaar na release van de console hè...
Kun je je nou echt niet voorstellen dat veel mensen gewoon graag met zo'n nieuwe console willen gamen?!
Veel mensen, waaronder scalpers.
En me-first geldt ook niet echt meer bijna een jaar na release van de console hè...
Tenzij je last hebt van scalpers. Wie heeft er nu werkelijk een PS5 (voor de adviesprijs of minder)? :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 08:12]

Ik heb op tijd ingetekend bij Mediamarkt en had net voor kerst vorig jaar een PS5 thuis staan. Dat was geluk hebben en ik was een van de weinigen, had ik het idee, die er een kocht om er zelf mee te gaan gamen. Scalpers verpesten de markt maar vooral het plezier van mensen die gewoon een PS5 of Series X willen kopen om niet met woekerwinsten te verkopen. De retailers namen en nemen ook geen echte maatregelen. Op dit moment is echter nog steeds een tekort in de verkopen waardoor scalpers nog steeds een markt hebben en Best Buy gedraagt zich met deze actie min of meer ook als een van hen.

Mediamarkt doet hier trouwens ook aan mee door Series X vaak in bundels te verkopen met een headset of games die gewoon in Gamepass zitten. En toch, ik heb ze nu beide dus het is niet onmogelijk om de systemen te verkrijgen tegen de reguliere verkoopprijs. Het kost wel moeite en je moet geluk hebben.
Scalpers kunnen alleen bestaan als mensen 'hebberig' zijn...

Het is geen dialyse apparaat o.i.d. - we redden nog wel even zonder denk ik.
Dat is waar maar dat geldt dan voor alles behalve een dak boven je hoofd, eten en kleding. Scalpers maken gebruik van de mogelijkheid om krapte te creëren en te gebruiken om mensen die iets willen een product te verkopen tegen winst. Winst bovenop de reguliere verkoopprijs. Dat werkt alleen maar omdat er ook mensen zijn die eigenlijk graag dat product willen. Dat hoeft niet te zijn dat ze hebberig zijn maar dat er vraag is om een product en mensen dat product niet meer voor de reguliere prijs kunnen krijgen. Dat ze dan bereidt zijn om die woekerprijs te bepalen stimuleert de scalpers natuurlijk weer wel, daar heb je gelijk.
Dat klopt wel. Dat scalpen verergert de situatie idd. Maar als men het van de andere kant bekijkt (moeilijk - geef ik toe), dan is het een slimme handelaar. Want hij heeft een aardige marge.
Ik heb er 2 kunnen kopen vlak na release. 19 november gekocht bij Amazon.co.uk en 4 december voor een hele goede maat bij bol.com. Beide 500 euro. Onwijs veel geluk gehad. :D
Waarom 2?
Edit: ik kan niet lezen.

[Reactie gewijzigd door jimshatt op 23 juli 2024 08:12]

Staat er toch: voor een maat. Ik zit toch de hele dag thuis te werken achter een computer, dus ik kon het in de gaten houden, hij niet. Ik moet natuurlijk wel iemand hebben om mee te spelen. :D
Ik ken best veel mensen die de normale prijs er voor betaald hebben. Inclusief wij middels Telegram (ja ok, niet op een hele normale manier, maar toch) op de release dag binnen. Idem voor de XSX, maar daar hadden we minder haast mee, maar ook de normale prijs betaald.

Eerlijk is eerlijk, je moet het maar net weten.

[Reactie gewijzigd door Arunia op 23 juli 2024 08:12]

Ik vond de oplossing om de naam van de klant af te drukken op de PS5 wel goed gevonden door een retailer :)
40% overbieden is wel héél erg veel, maar je zal er maar 2uur per dag zoet mee zijn. Dan is het je het geld misschien alsnog waard.
Sorry, maar je trapt vol in de clickbait titel

"Best Buy geeft deelnemers aan hun totaltech-programma voorrang bij het kopen van een PS5"

zou de titel moeten zijn.

Dit is een extra service voor klanten die al het total tech programma afnemen, dat het zo "duur is" komt gewoon doordat het bundelverkoop van Apple care is - Apple care alleen kost namelijk al de genoemde $200. Zaken als extra klantenservice uren, gratis bezorging etc kun je bij alle online retailers voor een x bedrag al afnemen: bol.com Select, Amazon Prime ga zo maar door.

Tweakers WTF!!! Ga je eens ff heel hard schamen en je afvragen of jullie echt de ingeslagen clickbait weg willen blijven volgen!!! :( :( :( :( :(
Als het daadwerkelijk voorrang is heb je gelijk, als in de praktijk blijkt dat je zonder "service"abonnement geen kans maakt heeft tweakers gelijk. En wat heb je aan Apple care als je geen Apple hebt?
Ik snap niet dat mijn reactie op 0 komt en die van jouw op +2...

Dat klanten met totaltech voorrang krijgen betekend natuurlijk niet dat er ineens meer of genoeg voorraad is. Sony gaat ze echt niet ineens meer leveren. Maar zonder dit abonnement lijk op dit moment in ieder geval helemaal geen kans te maken bij BestBuy.

Daarnaast zeg ik toch duidelijk dat het total tech abonnement bundelverkoop van Apple care is? Gratis bezorging, extra korting en meer service is echt geen $200 waard - tenzij je heel erg rijk zijn om dit abonnement af te sluiten als je geen Apple produkt hebt, maar vergeet daarbij niet hoe veel groter Apple's marktaandeel in de VS is dan in Europa.
Je krijgt meer dan alleen een ps5... Als je van alle voordelen gebruik zou maken ben je ook wel 200 euro kwijt...
( Applecare+ is meestal 170 euro, gratis verzending abbo is vaak ook paar tientjes per jaar, dus dan valt 200 euro wel mee. 24/7 helpdesk is ook niet gratis)

[Reactie gewijzigd door 99ruud99 op 23 juli 2024 08:12]

Wat heb je aan Applecare met een PS5 8)7 ?
@99ruud99 en Tweakers hebben het niet zo handig geformuleerd, maar als je doorklikt in de linkjes uit het artikel komt naar voren dat je extra diensten/service krijgt oa Apple Care als je de $200 betaald.
Free Geek Squad tech support, available 24/7/365 on all the technology in your home, no matter where you bought it.
Totaltech Expert Access, a VIP service with access to dedicated phone and chat teams.
Up to 24 months of product protection on most Best Buy purchases during active membership, including AppleCare+ on Apple products.
Free delivery and standard installation.
Exclusive Totaltech member prices.
20% off labor for repairs and advanced services and 10% off labor for custom installations.
Extended 60-day return and exchange window on most products.
Free haul-away on most product replacements.
Source: https://www.businesswire....-Now-Available-Nationwide

[Reactie gewijzigd door TwArbo op 23 juli 2024 08:12]

Maar dan blijft dat het in de praktijk (waarschijnlijk) betekent dat je enkel een PS5 kunt kopen als je er een aantal diensten bij besteld waar niet iedereen wat aan heeft.

Dat weet Bestbuy natuurlijk ook, dus die betaalt veel minder voor deze diensten.
Klopt, een "service" abonnement zou een vrijwillige keuze moeten zijn maar wordt nu verplicht als je een PS5 wil kopen. Zonder lukt niet.
Dit dus. Het is belachelijk dat er een abonnement is om eerder in aanmerking te komen voor producten zoals een console, maar het abonnement an sich is nog niet per se verkeerd. Bedenk je namelijk wel dat je in Amerika niet zoals in Europa twee jaar productgarantie krijgt, sowieso is garantie maar een jaar en dan ook nog "limited." Dus als je dan een abonnement neemt met AppleCare+, 24/7 tech support op al je technische apparaten in huis, en twee jaar garantie op je producten, tja, dan is die prijs misschien zo gek nog niet.

Nu is dat natuurlijk belachelijk an sich, dat de overheid in Amerika niets doet aan consumentenbescherming, maar dat is nu eenmaal de realiteit waar de consument zich in begeeft daar.
Er is geen abo puur om een ps5 te kunnen kopen, maar het is een voordeeltje voor de leden van zo'n abo.
Met zoals een abo hier op Tweakers ook voordelen biedt aan alleen de leden ervan.
Als je van alle voordelen gebruik zou maken ben je ook wel 200 euro kwijt...
Ja, áls. Maar als je normaal nooit naar Best Buy gaat (alleen deze keer, omdat het de enige plek is waar je een PS5 kunt vinden) en geen Apple spullen hebt, dan blijft er vrij weinig over en koop je in feite een product van 500 euro voor 700 euro.

Er is nog wel een uitzondering mogelijk natuurlijk. Zodra je toch die (om maar wat te noemen) gratis verzending hebt, besluit je om voortaan vaker bij Best Buy te kopen. In een normale wereld krijg je korting of extra's om vaste klant te worden, precies het tegenovergestelde van bijbetalen en dan maar vaste klant worden omdat je het jezelf aandoet.

Of ze nou veel teveel geld vragen voor een PS5 of dat het een smerige truc is om klanten voor hun andere producten te krijgen, ik sluit me aan bij Elp: niet illegaal, maar wow, wat een lef dat ze dit durven te flikken.
Titel van artikel is, naar mijn bescheiden mening, wel een beetje overtrokken. Het is een abonnement voor meer dan alleen voor het verkrijgen van de PS5 - blijkbaar ook AppleCare en andere ‘garantie’ vormen.
Titel zou misschien moeten zijn;
“Best Buy vraagt 200 dollar 'abonnement' voor dienst die onder andere de mogelijkheid biedt om PS5 te kopen”.
Ja maar het is zooi waar de gemiddelde PlayStation gamer waarschijnlijk helemaal niks aan heeft. Dit is niks meer of minder dan cashen op de situatie.
Ze zullen de prijs van de console wel niet zelf mogen verhogen van Sony denk ik, dus dan doen ze het maar op deze verkapte manier. Maar het erge er van is dat je dus nog niet eens zeker weet of je wel een console kunt bemachtigen als je lid wordt van die service, dat maakt het echt walgelijk.
Oh - het is zeker iets wat ik heel flauw vind om te doen. Dan heb ik meer begrip voor een tijdelijke verhoging.

Maar best wel kans dat BestBuy dit al in ontwikkeling had en dat het qua PS5 ‘nu net zo uitkomt’.

Je zou ook kunnen zeggen; voor 200 dollar heb je een behoorlijk pack van voordelen en tja, die PS5 hoef ik nu juist niet…..
Het abonnement loopt al een flinke tijd en is niet in het leven geroepen toen de PS5 uitkwam.
Het is simpelweg een voordeel voor de leden dat ze, naast wat ze het abonnement voor aangegaan zijn, ook exclusief een kans hadden om een ps5 te kopen.

Deze actie is misschien bedoeld om met van dat soort abos te verkopen, maar de abos zelf zijn daar niet voor bedacht.
Dat betekent niet dat het minder verwerpelijk is.
Zeker. Er word zelfs niet mee geadverteerd dat het onderdeel van het programma is, zoals in dit artikel staat. Het is een “exclusive access event” voor leden van de dienst.

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 23 juli 2024 08:12]

En wat heb ik aan AppleCare als ik een PS5 koop?
Zonder dit abo kun je nu eenmaal geen PS5 meer kopen bij "best" buy.
Volgens mij is het dus zo dat de PS5 is toegevoegd als exclusief product en dat ze deze service van 200$ al hadden? Zo gek is die prijs niet met "gratis" AppleCare+. Koop een Macbook en een iPhone met beide AppleCare+ en je bent meer kwijt volgens mij. Als je een goede klant bent van BestBuy lijkt het me geen gek bedrag zoals je hier ook Prime, Bol Select, etc hebt. Zal zeker niet bij iedereen passen, maar als je veel electronica koopt wellicht interessant.

Daarnaast zijn ze in de VS heel gewoon aan het betalen voor service. In mijn ogen wel veel geld zo het nu lijkt, 200 usd betalen zodat je 500 usd "mag" uitgeven. Ik denk dat het dus meer een extra is voor mensen die al member zijn.

[Reactie gewijzigd door Kecin op 23 juli 2024 08:12]

Naast dat men in de VS betaalt voor service (inderdaad heel normaal), is het "modale" inkomen hier ook een stuk hoger dan in Nederland. Afhankelijk van de staat tot wel het dubbele van het Nederlandse. $200 geef je hier dan ook sneller uit - en voor een abonnement als Total Tech is dat voor veel Amerikanen zelfs een goede deal.
'Service' is geen (betaald) recht om iets te mogen kopen... (waarbij anderen (=niet-abonnee's) het niet kunnen kopen al dan niet door enorme schaarste of echt niet mogelijk).

Service is wel: extra garantie [op gekocht produkt - niet een produkt die je helemaal niet hebt gekocht] of gratis bezorgen of helpdesk.

Dus het is wel degelijk een vreemde situatie.

Ruikt heel sterk naar koppelverkoop. Omdat het abonnement onzinnig is voor het geleverde produkt en totaal geen reden is om recurring costs te accepteren omdat je een PS5 hebt.
Tja, dit is gewoon de corporate variant van scalping
Nee, scalping is door consumenten die een product opkopen. Bedrijven hebben de consoles al geleverd gekregen, en kunnen tegen whatever prijs verkopen.
Is scalping door consumenten als ze niet consumeren? Of is scalping gewoon door handelaren, particulier of niet? ;)
Door "handelaren". Niet legitieme handelaren. "Handelaren" zijn er puur voor de grijze markt. Reguliere winkels proberen daar met de prijzen mee te gaan. Maar wat Best Buy hier doet, is gewoon compleet van de pot gerukt, en is next level gokken waarvan ik hoop dat ze hier flink op gepakt worden.
Ik snap uiteraard wat scalping is. De vergelijking trek ik omdat dit, net als scalping:
1. Gedreven wordt door hebzucht / vraag aanbod
2. Door vrijwel iedere consument gehaat wordt
3. Ongewenst maar niet illegaal is

De individuele handelaartjes hebben al leuk verdiend aan PS5 scalping. Dit is dan de corporate versie waar op een andere manier (verkapte koppelverkoop van ongewenste services) geld verdiend wordt aan mensen die wanhopig zijn om een PS5 te krijgen.
Anoniem: 30722 12 oktober 2021 08:00
Een abonnement om hem te mogen kopen....
Echt zo veel bedrijven die aan de schaarste wensen te verdienen.

Verkoop in bundel vorm zoals BCC, Nedgame of CoolBlue (of je de extra games, controllers en headsets nou wilt of niet)
Of je gooit de prijs naar 800,- zoals b.v. MaxICT doet.

Voor een normale prijs is dat ding echt niet te krijgen, Sony zou dat soort bedrijven niet meer moeten leveren! Gewoon leveren waar ze hem 'normaal' aanbieden.
Jouw voorbeeld is juist slechter , bij BestBuy krijg je er nog een hoop extra bij .

Het grote probleem is natuurlijk Sony die de meest belabberde launch ooit heeft
Anoniem: 30722 @GrooV12 oktober 2021 08:12
Sommige mensen willen gewoon een kale PS5, zonder extra meuk.
Die hoort 500,- te kosten, niet nog een jaar abonnement van 200,- per jaar er bij!
Voor gratis verzending, kom op zeg, dat levert bol voor 10,- per jaar en amazon voor 3,- per maand!

En de slechte launch heeft helaas alles te maken met chiptekorten in combinatie met de grote vraag
Waar is die te koop dan? Nederlandse retailers bieden hem ook alleen maar met bundel a 700+ euro aan
Anoniem: 30722 @GrooV12 oktober 2021 08:37
Te koop: nergens! Ben al een jaar op zoek om hem voor een normale prijs te krijgen.

Amazon marktplaats staan ze wel, MaxICT zegt te kunnen leveren, maar vraag dan niet naar de prijzen.
Scalpers... De rest veelal op loting, in dure bundels met games die je maar net leuk moet vinden. Wat je met de 2e controller en headsets moet, geen idee.
Wat je met de 2e controller en headsets moet, geen idee.
Niet iedereen zit alleen op de bank thuis ... ?
In Nederland is die bezorging zo goedkoop inderdaad. Dat komt omdat Nederland een heel klein land is waar alles dicht op elkaar zit. In de VS is dit wezenlijk anders en moet je vaak nog voor bezorging betalen, omdat het simpelweg duurder is een pakket ergens te krijgen.

Overigens krijg je bij TotalTech ook gratis same-day (waar mogelijk) én gratis installatie, die standaard $150 kost.

De insteek van het artikel is daarnaast verkeerd om. Best Buy zegt: we verkopen de PS5 voorlopig alleen nog maar aan onze Total Tech leden. Zodra er weer meer beschikbaar is, komt 'ie ook weer voor niet Total Tech leden beschikbaar. Het is niet zo dat ze een lidmaatschap aan de aankoop koppelen.
Die land grootte hoeft bij slimme distributie geen reden te zijn om veel hogere bezorgkosten te vragen. Daarbij komt: de brandstofkosten zijn in de US lager.

En wat gewoon ook kan: per adres andere bezorgkosten (dus verder weg => duurder). Maar dat wordt weer gecompenseerd door meerdere distributie-centra.
De kosten hangen inderdaad van de afstand af. Als ik vanuit Houston iets naar San Antonio wil sturen is dat goedkoper dan wanneer het naar Seattle gaat. Het hangt overigens ook van het netwerk van de bezorger af. Als ik iets naar een van de hub stuur is het goedkoper (en sneller) dan wanneer het niet naar een hub gaat. USPS is hier anders in, daar kan je flat fee wat sturen.

Omdat de afstanden groter zijn is iets langer onderweg, een pakket maar ook een bezorger. Dan is simpelweg duurder en wordt door de lagere brandstofprijs niet opgevangen.

Overigens stijgen de brandstofprijzen hier ook redelijk hard de laatste tijd, alleen betaal je er nauwelijks belasting over waardoor de prijs laag blijft.
Voor een normale prijs is dat ding echt niet te krijgen, Sony zou dat soort bedrijven niet meer moeten leveren! Gewoon leveren waar ze hem 'normaal' aanbieden.
Wat is normaal? Er is kennelijk een tekort en er zijn meer dan genoeg mensen die meer willen betalen dan de adviesprijs(?) van 500 euro. Normaal is dan dat de prijzen stijgen.
Dat is makkelijk verdienen.
De ps5 is al een jaar op de markt en bedrijven kunnen nog steeds dit soort truukjes flikken echt te bizar
Ik zie weer een nieuwe "best buy / Playstation" aflevering voor Southpark aankomen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.