Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties
Bron: SiliconStretegies.com

TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) stelt voor om een "open" 0.10 micron proces-technologie te ontwerpen in samenwerking met andere halfgeleiderfabrikanten. Normaal gesproken ontwikkelt iedere halfgeleiderfabrikant zijn eigen proces-technologie. Dit is een dure aangelegenheid daar het niet simpel bestaat uit het kleiner maken van de transistors. De hele corelibrary met componenten (van NANDS tot complete geheugens) moet ook opnieuw ontworpen worden. De kans op fouten in deze gigantische componenten-biblioteken is groot en het debuggen van deze libraries is een hoop werk.

Het ontwerpen van een nieuwe proces-technologie is daarom ook alleen maar besteed aan de grotere chip fabrikanten. Denk hierbij aan Intel, AMD, Texas Instruments, Infinion en STMicroelectronics. Zij hebben dan ook allemaal hun eigen proces-technologie die niet compatibel is met die van anderen. Dit betekent dat men niet zo maar een ontwerp van een chip kan uitbesteden aan een ander fabrikant. In tijden waar het goed gaat met de microelectronica industrie is er meestal sprake van ondercapaciteit in de eigen FAB's. Daarom worden sommige chips aan externe foundries zoals TSMC uitbesteed. Dat betekent echter dat de chip met het TSMC proces in het achterhoofd moet worden ontworpen. Komt er daarna plaats in de eigen foundries of is er geen plaats bij TSMC, kan men niet zonder het ontwerp aan te passen in een eigen FAB fabriceren.

Dit voorstel van TSMC kan er toe leiden dat het ontwikkelen van nieuwe proces-technologiëen goedkoper wordt omdat fabrikanten samenwerken. Daarnaast kunnen de fabrikanten beter kiezen waar ze de chip gaan fabriceren. Aangezien er meerdere firma's tegelijkertijd aan dezelfde technologie werken, wordt het werk sneller vericht. Men kan dus sneller overstappen op een kleiner proces dat weer leidt tot kostenbesparingen. Dit plan van TSMC klinkt dan ook goed en kan leiden tot goedkopere chips:

TSMC logo LONDON -- During TSMC's European Technology Symposium here today, a marketing vice president at Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Ltd. called on the chip industry to streamline its process development practices and standardize on a single "open" 0.10-micron technology for future ICs. TSMC, the world's largest silicon foundry based in Hsinchu, said it is working with a number of "leading companies" in a standardization effort, and the company said it will report on these and other developments "in the near future."

Met dank aan JAMF voor het opsturen van de link.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Dit was toch al een tijdje geleden (= enkele maanden) gepost dat tsmc voor zijn klanten vanaf 0.10 micron het process wou standardiseren om de kosten te drukken?

EDIT: Hier is het linkje
Dat was niet echt hetzelfde. TSMC wil geen chips fabriceren in 0.10 die op een andere procestechno zijn gebaseerd. Nu kun je nog als je wilt bij TSMC je eigen procestechnologie gebruiken (0.13 of groter). Hoewel TSMC dan niet garandeerd dat de chips werken. Daarnaast is dat veel duurder omdat TSMC dan speciaal voor jou een hele productielijn moet afregelen.

Dit gaat veel verder. TSMC heeft gezien dat fabrikanten graag een en dezelfde techno gebruiken voor al hun ontwerpen. Door de fabrikanten nu uit te nodigen om samen met TSMC nieuwe techno's te ontwikkelen, kan de fabrikant makkelijk gebruik maken van de TSMC fabs. Strategisch gezien is dit voor TSMC dan ook een goede zet.
op de TSMC Logic Technology Roadmap kan je zien dat ze netjes op schema lopen, ik verwacht dan ook geen .10 micion voor 2003.

0.10Micron betekend iets lager voltage: 1.0v/2.5v/3.3v ipv 1.2v/2.5v/3.3v. En 1poly/9metal ipv 1poly/8metal
Volgens mij is dit gewoon een voorttrekking van dezelfde gedachtengang hoor...
Sommige fabrikanten zouden op deze manier
op hetzelfde technologische niveau kunnen
komen te liggen als anderen, en zo hun
concurrerende voorsprong verliezen.

Intel heeft nu al een proto P4 3,5Ghz klaarliggen....
Helaas heeft de pc-industrie hier slechte ervaringen mee, denk aan de rambus kwestie, waarbij 1 bedrijf snel even alle patenten voor zichzelf regelt en dan torenhoge royalties gaat rekenen. Men zal hopelijk wel wat van dat debacle geleerd hebben, maar ik heb het idee dat bedrijven soms onzorgvuldig omspringen met hun patenten.

Denk hierbij ook aan de kwestie 3dfx vs. nVidia. Omdat ze er zo laat achter kwamen dat nVidia een techniek van hun gebruikte heeft nVidia in die tijd met het 'gestolen' 2pixel per clockcyclus methode grafische kaarten gemaakt die er uiteindelijk voor zorgden dat 3dfx in een financieel zo slechte positie kwamen dat ze eenvoudig opgekocht konden worden door nVidia op het moment dat ze erachter kwamen dat de door nVidia gebruikte technieken onder een patent van hen viel.
(sorry voor de veel te lange zin :))
Zoals CBravo al aan geeft kunnen er best normen binnen de PC industrie worden afgesproken. Voorbeelden: PCI, JEDEC geheugens (PC66,PC100,PC133,PC2100 etc.), AGP, enzovoort.

Het probleem dat je naar voren brengt, Rambus, is een verhaal appart waarop je welicht kunt afstuderen. De problemen met Rambus komen vooral door het feit dat Rambus alleen maar IPs ontwikkelt en verder geen andere activiteiten heeft. Daarnaast werkt Rambus niet samen met andere bedrijven. Rambus geheugen is ontwikkeld door Rambus punt.

TSMC stelt voor om samen te werken. Wat je dan krijgt is 'n soort van organisatie (JEDEC is 'n goed voorbeeld) die samen aan de specificaties en de achterliggende techno werken. Daar je dus zelf aan de specificaties en eht onwerp hebt meegeholpen kan TSMC geen royalties gaan vragen.

In het geval van 3dfx vs nVidia is het 3dfx die te lang heeft stil gezeten. nVidia was goedkoper en sneller en bood meer features. 3dfx was mooier. Daarnaast valt het nog maar te bezien of nVidia inderdaad patenten van 3dfx heeft gestolen. Ik kan best iets verzinnen, implementeren en op de markt zetten om erna er achter te komen dat ik precies hetzelfde heb verzonnen als iemand anders. Voorbeeld: Laats wilde ik een ei koken in de magnetron. Na effe nadenken, heb ik het ei in 'n plastic bekker gedaan (zonder schaal). Magnetron op 30seconden en het ei was gekookt. Op zich heb dus een uitvinding gedaan. Sterker nog, ik had zo iets van, jammer dat het glas geen ei-vorm had. Dan zou het op 'n echt ei geleken hebben! Effe later zag ik in een of ander televisie programma dat dat idee dus een aantal jaren geleden gepatenteerd is geworden......
Je hebt geen gelijk. Over het algemeen kunnen er best industrienormen worden afgesproken.

Dat bij kleine bedrijven (3dfx, nVidia) dit soort dingen gebeuren betekent niet dat giganten (Siemens, Philips, Intel) zich op dezelfde manier laten bedotten.
Bedenk wel dat die rechtszak zich al erg lang voortsleepte. Als een rechter meteen de goede uitspraak hd gedaan en dat gezeur van hoger beroep niet bestond (het idee ervan is wel goed, maar helaas heeft men zo'n "als ik geen gelijk krijg, vraag ik het no eens houding"), dan had de 3D industrie er nu heel anders uitgezien.
- Minder bugs
- Goedkoper
- Technologie sneller ontwikkeld
Lijkt me duidelijk :9
- Minder bugs
- Goedkoper
- Technologie sneller ontwikkeld
Lijkt me duidelijk


en

De hele corelibrary met componenten (van NANDS tot complete geheugens) moet ook opnieuw ontworpen worden. De kans op fouten in deze gigantische componenten-biblioteken is groot en het debuggen van deze libraries kost een hoop werk.

Dus ik weet zo net nog niet of dat zo goedkoop wordt. Als alles eenmaal klaar is, zal de technoligie zich wel sneller ontwikkelen, maar in de 1e fase denk ik nog niet.
Dit is een goede ontwikkeling
ik hoop dat iedereen (of in iedergeval de meeste) hieraan mee gaan werken dan kunnen de prijzen zo wie zo omlaag

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True